مرکز فقهی ائمه اطهارعلیهم السلام

image_pdfimage_print

معرفی مرکز فقهی ائمه اطهارعلیهم السلام:

از ويژگي هاي بارز فقه، گستردگي و تعميم آن نسبت به همه شئون زندگي بشري است و در جامعه اي كه رويكرد آن به ديانت و خداباوري است، افراد مى‌‌كوشند تا وظايف خود را در هر زمينه، آن گونه كه بايسته و شايسته است انجام دهند و در اين ميدان كه افراد در جستجوي وظيفه اند، سؤالات فراواني متوجّه عالمان فقه مى‌‌شود و به خصوص تبيين مسائل مستحدثه تلاش بيشتري را از حوزه فقاهت مى‌‌طلبد.

از اين رو، پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران به رهبري قائد عظيم الشأن، فقيه عاليقدر و مجاهد نستوه حضرت امام خمينى(رحمه الله) و استقرار حكومت ديني در ايران اسلامى، در جهت توسعه و بالندگي فقه راستين تشيّع و پاسخگويي به نيازهاي فقهي زمان، مركز فقهي ائمّه اطهار(عليهم السلام) به همت مرجع عاليقدر مرحوم آية الله العظمي فاضل لنكرانى(قدّس سرّه) به سال ۱۳۷۶ هجري شمسي در قم تأسيس گرديد.

اين مركز داراي اساسنامه‌‌اي است كه به ثبت رسيده است و در زمان حيات آن مرجع وارسته(رضوان الله تعالي عليه) تحت اشراف آن بزرگمرد اداره مى‌‌شد و معظم له در زمان حيات خود به جهت سنگيني بار مرجعيت، رياست مركز را به فرزند شايسته، مدير و مدبّر خود كه بحمد الله از اساتيد بنام  دروس خارج حوزه علميه قم هستند، استاد معظّم حضرت آيت الله حاج شيخ محمّد جواد فاضل لنكرانى(دامت افاضاته) واگذار نمودند و در وصيت خود نيز بر ادامه فعاليت هاي مركز فقهي تحت اشراف معظّم له كه او را واجد مرتبه اجتهاد مطلق مى‌‌دانستند سفارش نمودند.

اميد آن داريم كه خداوند متعال ما را موفّق بدارد كه از اين امانت الهي و يادگار مرجعيت به نحو شايسته اي حراست كرده و وصيّت و آرزوي آن بزرگ مرجع راحل(رحمه الله) را تحقّق بخشيم.

اين مركز داراي شعباتي در مشهد مقدّس، سوريه، افغانستان است.

بارگاه ملكوتى ثامن الحجج على ابن موسى الرضا(عليه‌‌السّلام) در مشهد مقدس جاذبه‌‌اى فوق العاده دارد كه توجّه مشتاقان ولايت را از هر سو به خود جلب مى‌‌كند و از دير باز گروهى از طالبان علم، آن ديار را مناسبترين مكان براى كسب علم دانسته و با توسّل به ذيل عنايت آن عالم آل محمد(صلی الله علیه و آله)، در آن حوزه كهن، استضائه كرده و به مراتب بالائى از تفقّه در دين رسيده‌‌اند و اين حوزه، همواره مورد توجّه بزرگان ما بوده است.

از بزرگانى كه توجّه ويژه اى نسبت به حوزه علميه خراسان داشت، مرحوم آية الله العظمى فاضل لنكرانى(طاب ثراه) بود كه مى‌‌فرمودند: حوزه علميه مشهد مقدس بايد مناسب با شأن والای حضرت ثامن الائمه(عليه السلام) باشد.

از اين رو طى ديدارى كه علماء مشهد مقدّس در سال ۱۳۷۷ با ايشان داشتند، از معظّم له تقاضا کردند تا جهت تقويت اين حوزه گامى برداشته و مركز فقهى را در اين شهر تأسيس فرمايند.

با دستور معظّم له در همان سال اين مركز با مديريت توانمند استاد معظّم حضرت آیت الله حاج شيخ محمّدجواد فاضل لنكرانى(دامت بركاته) تأسيس و شروع به فعّاليت نمود.

عمده اهداف و فعاليت‌‌هاى مراكز فقهى ائمّه اطهار(عليهم السلام) در شهرها و كشورهاى مختلف يكسان است، ولى گاه به تناسب محل تأسيس مركز، تغييراتى در نحوه فعاليت‌‌ها ملاحظه مى‌‌شود.

مرکز فقهی در حال حاضر در دو مقطع سطح و خارج به فعالیت می پردازد که در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ حدود ۶۰ نفر طلبه سطح و حدود ۲۵ نفر طلبه خارج در مرکز مشغول به تحصیل می باشند.

از اهداف محوري اين مركز: آموزش فضلا و محقّقان، تربيت فقيهان شايسته و مجتهدان متعهّد و آگاه به مقتضيات زمان، فراهم آوردن امكانات لازم و بستر مناسب براي مطالعات و پژوهش هاي ژرف در فقه و اصول، درك و پاسخگويي مسائل جديد، بررسي شبهات مرتبط به فقه و نقد آنها و تأليف و نشر كتب و مقالات علمي مى‌‌باشد.

مدیر: آیت الله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی

موسس: مرجع عاليقدر مرحوم آية الله العظمي فاضل لنكرانى(قدّس سرّه)

نام رشته مقطع سطح سه پیوسته:

فقه و اصول

مدت زمان تحصیل:

۵ سال

شرایط پذیرش مرکز فقهی ائمه اطهارعلیهم السلام:

  1. اتمام پايه ششم
  2. تا مهر ۹۷ بیش از ۳۴۰ ساعت کسری نداشته باشد.
  3. قبولي در آزمون ورودی و مصاحبه
  4. تعهد به حضور از ساعت ۷ تا ۱۳

مزایا:

  • درس های اصلی در ۳ سال اول دو درس اصلی و در سالهای چهارم و پنجم ۳ درس اصلی به طلبه داده می شود.
  • درسها به صورت یک ساعت مباحثه و یک ساعت کلاس درس می باشد.
  • در ساعت مباحثه طلاب به گروههای ۴ الی ۶ نفری (متناسب با تعداد افراد کلاس) تقسیم می شوند و با حضور استاد ناظر_ که اکثرا از فارغ التحصیلان سابق همین مرکز می باشند و به لحاظ علمی از قوت بالایی برخوردارند_ درس را همراه با حواشی متن مباحثه می کنند.
  • در ساعت کلاس که بعد از ساعت مباحثه برگزار می گردد استاد _تلاش مرکز بر جذب و استفاده از اساتید قوی و مجرب می باشد_ متن درس را همراه با برخی از حواشی مهم در کلاس مطرح می نماید.
  • یکی دیگر از مزایای مرکز که این مجموعه را از سایر مراکز متمایز ساخته، پرداختن به حاشیه بزرگان است. علاوه بر اینکه اساتید و ناظرین همراه با متن درس به این حواشی اشاره کرده و طلاب نیز مراجعه می کنند، ساعتی مخصوص تدریس حاشیه برای طلاب در نظر گرفته شده است.
  • هرترم حداقل دوبار  جزوه نویسی  از درس اصول ( خلاصه متن درس + حاشیه ها + جمع بندی ) از طلاب تحویل گرفته می شود و توسط استاد محترم ارزیاب، امتیاز دهی می گردد.
  • تلاش مرکز بر برگزاری کلاس برای تمام دروس جنبی است اما با توجه به آیین نامه مرکز مدیریت طلاب می توانند با هماهنگی مرکز دروس جنبی را در سایر مدارس تحت برنامه بگذرانند.
  • طلاب باید در هر سال تحصیلی یک مقاله علمی فقهی یا اصولی به مرکز ارائه دهند.
  • تلاش مرکز بر جذب و استفاده از اساتید قوی و مجرب می باشد.

تلفن مدرسه: ۳۲۲۱۶۵۶۹ ۰۵۱ -۰۵۱۳۲۲۱۰۷۸۱

آدرس سایت: www.markazfeqhi.com

آدرس پستی: مشهد مقدس: خیابان آیت ا…بهجت، بین ۹ و ۱۱ ، مرکز تخصصی فقهی ائمه اطهار (ع)

برای مطالعه سایر مراکز تخصصی خراسان کلیک کنید

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com