هدف باید باورپذیر باشد

image_pdfimage_print

ویژگی های هدف چیست؟

انتخاب درست, برای دست یابی به اهداف

تا کنون گفتیم که برای دست یابی به اهداف قبل از هر چیز باید انتخاب درستی داشته باشیم. در واقع همان‎طور که برای داشتن یک زندگی خوب و موفق پیش از همه باید در انتخاب همسر و انتخاب رشته تحصیلی  دقت کنیم که براساس معیارهای صحیح و معقول باشد، دقت در انتخاب درست اهداف نیز شرط لازم برای رسیدن به خواسته ‎هاست.

هدف های بزرگ و دست بالا

یکی از نکاتی که غالباً در تعیین اهداف مطرح می شود این است که باید هدف های بزرگ و دست بالا انتخاب کنیم، چرا که اهداف بزرگ انگیزه‎ ی ما را قوی می کند در صورتی که هدف های کوچک این قابلیت را ندارد  و شوق و رغبت تلاش جدی را به ما نمی دهد. اهداف هرچه بزرگتر باشد  و افق نگاه انسان بالاتر باشد، اشتیاق دست یابی بیشتر می شود. اما سوال اینجاست که آیا این بزرگی اهداف، حدی ندارد و آیا می‎توانیم هدف های فوق العاده بزرگی را  در سر بپرورانیم.

برای روشن شدن مطلب یک مثال مادی می زنیم. آیا کسی که یک کارمند معمولی است می تواند هدف یک ساله ی خود را دست یابی به پانصد میلیون تومان قرار دهد؟ یا آیا طلبه ای که بسیار درونگراست می تواند در عرصه تبلبغ دین موفق شود؟
پاسخ را با بیان این نکته می دهیم که هدف باید(باورپذیر) باشد، یعنی باید اندازه ی هدف و حد خواسته مان را تا جایی بالا ببریم که باورمان آن را قبول کند و تحقق آن را ممکن و شدنی بداند. وقتی شما هدفی را در نظر می گیرید که از ابتدا آن را در درونتان غیر ممکن و ناشدنی می دانید، گزینش صحیحی نیست. باید درون و باور و احساس شما این باشد که (می توانید) و (می شود).

ملاک گزینش هدف چیست؟

دقت کنید در گزینش اهداف به دیگران توجهی نداشته باشید ممکن است کسی هدف بسیار بزرگی را انتخاب کند و برایش باورپذیر باشد، اما تحقق همین هدف در باور ما نگنجد. ما باید به قابلیت ها، توانایی ها، شرایط، و باورهای خود نگاه کنیم و براساس واقعیت های خود هدف هایمان را تعیین کنیم.

متأسفانه برخی نیز براساس هیجانات خود خواسته هایشان را طراحی می کنند. مثلاً کتابی در حوزه ی روانشناسی موفقیت مطالعه می کنند و دچار یک انگیزش عالی و هیجان موقت می شوند و براساس آن هدف هایی در نظر می گیرند که اصلاًدر باورشان نمی گنجد.
توجه داشته باشید که انتخاب یک هدف درست و باورپذیر می تواند منجر به یک موفقیت و کامیابی شود که اعتماد به نفس شما را بیشتر و باورهای شما را بزرگ تر کند و در عین حال یک انتخاب نادرست ممکن است منجر به یک ناکامی شود که باورهای شما را محدودتر و خودباوری شما را کمتر کند.

انتخاب هدف بزرگ, اما باورپذیر

خلاصه ی کلام اینکه ما هرگز نمی گوییم هدف های کوچک انتخاب کنید بلکه تأکید می کنیم هدف های بزرگ انتخاب کنید، منتها این بزرگی تا آنجا باشد که نسبت به آن باور و احساس (می توانم) و (می شود) داشته باشید.

برای مشاهده دیگر مقالات خودشناسی کلیک کنید

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com