مسیر طلبه

مصاحبه با مدیر مدرسه علمیه عالی نواب

حجت الاسلام والمسلمین کندری: این دوره توانسته است نظر مثبت طلاب را به خود جذب کند.

به تازگی طرحی آموزشی_انگیزشی ویژه  طلاب حوزه علمیه خراسان تحت نظارت و مدیریت مدرسه علمیه عالی نواب طراحی و به اجرادر آمده است . با توجه به انتشار اخبار و انعکاس نقطه نظرات میدانی مطرح شده در مورد فواید اجرای این طرح ازسوی  طلاب محصل در مدارس علمیه  بر آن شدیم تا با مدیر مدرسه علمیه عالی نواب حجت الاسلام والمسلمین کندری  به گفتگو بشینیم و از نزدیک با جزئیات این طرح آشنا شویم.

با سلام ! به عنوان اولین سوال لطفا بفرمایید

هدف شما از طراحی و برگزاری این طرح چیست؟ 

با سلام و عرض ادب،  باید گفت طرح هدایت تحصیلی ویژه طلاب با هدف ارائه اطلاعات لازم برای انتخاب رشته هدفمند و آگاهانه طلاب برای ورود به سطوح علمی بالاتر و جلوگیری از بی انگیزگی و سردرگمی طلاب برای ادامه تحصیل، طراحی گردیده است.

در رابطه با برگزاری این طرح و استقبال از آن  از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان توضیح دهید؟

این طرح فعالیت غیر رسمی خود را از سال گذشته و به صورت آزمایشی در ۱۹ مدرسه در سطح استانهای خراسان آغاز کرد، پس از گذراندن مراحل اداری به صورت رسمی از سوی معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان به تمامی مدارس سطح استان ابلاغ گردید و تا کنون ۲۱ دوره به صورت رسمی در مدارس مختلف به اجرا درآمده است. این مدارس که می توان از میان آنها به مدارس علمیه سلیمانیه، شهید صدوقی، باقرالعلوم (ع) ، شهید شفیعی، امام سجاد(ع)، امام خمینی(ره) مشهد، قوچان، بجنورد، شهید مطهری فریمان، امام محمدباقر(ع) شاندیز، امام حسین(ع) و برخی مدارس دیگر اشاره کرد از این طرح استقبال نموده و میزبان برگزاری آن در روزهای پنجشنبه بوده اند.

یک طلبه پس از شرکت در این دوره چه دستاوردی خواهد داشت؟

طراحان و مجریان این دوره که از سه کارگاه تعاملی تشکیل شده است،  بر این باورند که با آگاهانه نمودن مراحل ناخودآگاه انتخاب می توان از لغزشهای احتمالی در هر مرحله جلوگیری کرد و از فواید یک انتخاب آگاهانه بهره برد. و به دنبال آن، رقم زدن سرنوشت هر طلبه را که از انتخاب های درست او شکل می گیرد، به دست خودش سپرد تا سرنوشت نتواند آنچه خود بخواهد را برای او رقم بزند. در واقع مهمترین دستاورد این دوره آشنایی با مهارت انتخاب آگاهانه است. هرکس بخواهد انتخاب آگاهانه ای داشته باشد باید سه گام اساسی را بردارد.

-فرمودید سه کارگاه. لطفا محتوای هر سه کارگاه را برای ما بصورت خلاصه توضیح دهید؟

این کارگاهها عبارتند از: خودشناسی، محیط شناسی، و رشته شناسی

در کارگاه خودشناسی پس از بیان ضرورت و فواید خودشناسی به عوامل و فرایند آن پرداخته می شود و سپس با انجام تست های خودشناسی، مخاطبان تا حدودی با تیپ شخصیتی خود آشنا می شوند.

در کارگاه محیط شناسی پس از تبیین اهداف و رسالتهای سازمانی حوزه علمیه و طلبه به عنوان بدنه حوزه به سرفصلهایی از اقدامات لازم برای انجام این رسالتها پرداخته می شود.

و در آخرین کارگاه نیز پس از معرفی نظام های آموزشی پیش روی طلاب برای ادامه تحصیل به معرفی مراکز تخصصی و دانشگاههای حوزوی و رشته های ارائه شده در آن ها اشاره می شود.

و در پایان نیز نکاتی بسیار مهم برای چگونگی طی این مسیر به مخاطبین ارائه می گردد.

-استقبال طلاب از این طرح و کارگاه ها چگونه بوده است؟

تا کنون نتایج نظرسنجی ها از برگزاری این دوره بسیار مثبت ارزیابی شده و اجرای این دوره توانسته است نظر مثبت طلاب را به خود جلب نماید. تمامی تماس ها ، مصاحبه ها و برگه های نظر سنجی حکایت از رضایت ۹۹ درصدی طلاب سطح استان دارد. ضمنا اکثر طلا ب، اجرای این طرح را ضروری دانسته و تاکید بر دوام و بقای آن داشته اند. برگه های نظر سنجی بعد از هرکارگاه در کانال مربوط به طرح به نمایش در می آید.

-آیا غیر از این کارگاهها ، برنامه های دیگری در راستای تحقق این هدف داشته و دارید؟

بله! خوشبتانه اساتید و مجریان این طرح که از فارغ التحصیلان مدرسه علمیه نواب هستند علاقه بسیار زیادی به تحقق این هدف مقدس داشته و علاوه بر اقدامات فوق به حمایت های مشاوره ای چهره به چهره و ارائه مباحث تکمیلی و پشتیبانی محتوایی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را نیز در دستور کار خود قرار داده و در دوماه گذشته از شروع این طرح بیش از ۲۰ جلسه خدمات مشاوره فردی ارائه کرده اند. از میان خدمات و محصولاتی که تا کنون برای پشتیبانی محتوایی دوره هدایت تحصیلی تولید شده ،  می توان به رادیو هدایت (پادکست های صوتی کوتاه و انگیزه بخش)، پایگاه اطلاع رسانی (مسیر طلبه) masirtalabe.ir و کانال تلگرامی هدایت تحصیلی طلاب

@hedayattahsilitollab

و چندین محصول جانبی دیگر اشاره کرد.

برنامه آینده این طرح نیز کمک به علاقمندان به قبولی در آزمون ها و رشته های خاص و انتخابی طلاب خواهد بود که در آینده به تفصیل بیان خواهد شد.

-و کلام آخر …..

توصیه بنده به تمامی طلاب استفاده از این طرح و بهره گیری از آن، بواسطه شرکت در کارگاه ها و هم مشارکت در فضای مجازی می باشد. این طرح یک برنامه بلند مدت و جذابی دیگری نیز دارد که انشالله و با عنایت و کمک امام عصر(عج) در آینده خبرهای خوبی از آن خواهید شنید. موفق و موید باشید.

برای مطالعه دیگر اخبار مسیرطلبه کلیک کنید

 

برچسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *