1

معرفی موسسه تخصصی امام سجاد علیه السلام:

این مرکز در سطح سه پیوسته دارای دو رشته فعال می باشد و در سطح چهار دارای یک رشته که ان شاء الله با تصویبی که از طرف مرکز شده در سال تحصیلی جدید ۹۹ – ۹۸ ارائه خواهد شد.

اولین موسسه تخصصی در حوزه علمیه خراسان می باشد که در سال ۱۳۸۲ به صورت غیر رسمی شروع به فعالیت نمود. این موسسه تاکنون دوره های متعددی را در دو رشته تخصصی برگزار نموده است و از سال ۱۳۸۹ با مجوز رسمی از مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان فعالیت خود را با اهداف ذیل ادامه داده است:

  1. تربیت وتعلیم طلاب مهذب، متخصص و کارآمد به منظور ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، مدیریتی و فرهنگی مطابق با نیازهای گوناگون حوزه و جامعه؛
  2. تلاش روشمند در جهت نظریه پردازی علوم اسلامی و تولید مبانی نظری نظام اسلامی؛
  3. همکاری با سایر مراکز علمی و فرهنگی به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه.

مدیر: حجت الاسلام و المسلمین محمد قادری بافی

نام رشته های مقطع سطح سه پیوسته:

علوم و معارف قرآن، علوم و معارف حدیث

نام رشته مقطع سطح چهار:

تفسیر تربیتی

مدت زمان تحصیل:

۵ سال

ظرفیت پذیرش:

برای هر رشته ۱۰ نفر

شرایط پذیرش:

  • اتمام پایه ی شش حوزه؛

۲- حداکثرسن ۳۰ سال؛

۳- برخورداری از سلامت جسمانی و روانی؛

۴- آشنایی کامل با ادبیات عرب و سوابق موفق تحصیلی؛

۵- تعهد بر حضور مستمر وکامل در دوره‌ی مذکور وعدم شرکت در برنامه های مؤسسات مشابه؛

۶- قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه توسط سه نفر از اساتید.

مزایا:

اعطای دانشنامه تخصّصی سطح ۳ حوزه علمیه خراسان

پرداخت کمک هزینه تحصیلی

 

تلفن مدرسه: ۰۵۱۳۲۲۸۳۴۳۶- ۰۵۱۳۲۲۸۳۴۳۵

آدرس سایت:

آدرس پستی: مشهد مقدّس، خیابان آخوند خراسانی، نبش آخوند خراسانی ۱۲، پلاک ۱٫

برای مشاهده دیگر مدارس تخصصی خراسان کلیک کنید

 

 

 

 

 




معرفی مرکز فقهی ائمه اطهارعلیهم السلام:

از ويژگي هاي بارز فقه، گستردگي و تعميم آن نسبت به همه شئون زندگي بشري است و در جامعه اي كه رويكرد آن به ديانت و خداباوري است، افراد مى‌‌كوشند تا وظايف خود را در هر زمينه، آن گونه كه بايسته و شايسته است انجام دهند و در اين ميدان كه افراد در جستجوي وظيفه اند، سؤالات فراواني متوجّه عالمان فقه مى‌‌شود و به خصوص تبيين مسائل مستحدثه تلاش بيشتري را از حوزه فقاهت مى‌‌طلبد.

از اين رو، پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران به رهبري قائد عظيم الشأن، فقيه عاليقدر و مجاهد نستوه حضرت امام خمينى(رحمه الله) و استقرار حكومت ديني در ايران اسلامى، در جهت توسعه و بالندگي فقه راستين تشيّع و پاسخگويي به نيازهاي فقهي زمان، مركز فقهي ائمّه اطهار(عليهم السلام) به همت مرجع عاليقدر مرحوم آية الله العظمي فاضل لنكرانى(قدّس سرّه) به سال ۱۳۷۶ هجري شمسي در قم تأسيس گرديد.

اين مركز داراي اساسنامه‌‌اي است كه به ثبت رسيده است و در زمان حيات آن مرجع وارسته(رضوان الله تعالي عليه) تحت اشراف آن بزرگمرد اداره مى‌‌شد و معظم له در زمان حيات خود به جهت سنگيني بار مرجعيت، رياست مركز را به فرزند شايسته، مدير و مدبّر خود كه بحمد الله از اساتيد بنام  دروس خارج حوزه علميه قم هستند، استاد معظّم حضرت آيت الله حاج شيخ محمّد جواد فاضل لنكرانى(دامت افاضاته) واگذار نمودند و در وصيت خود نيز بر ادامه فعاليت هاي مركز فقهي تحت اشراف معظّم له كه او را واجد مرتبه اجتهاد مطلق مى‌‌دانستند سفارش نمودند.

اميد آن داريم كه خداوند متعال ما را موفّق بدارد كه از اين امانت الهي و يادگار مرجعيت به نحو شايسته اي حراست كرده و وصيّت و آرزوي آن بزرگ مرجع راحل(رحمه الله) را تحقّق بخشيم.

اين مركز داراي شعباتي در مشهد مقدّس، سوريه، افغانستان است.

بارگاه ملكوتى ثامن الحجج على ابن موسى الرضا(عليه‌‌السّلام) در مشهد مقدس جاذبه‌‌اى فوق العاده دارد كه توجّه مشتاقان ولايت را از هر سو به خود جلب مى‌‌كند و از دير باز گروهى از طالبان علم، آن ديار را مناسبترين مكان براى كسب علم دانسته و با توسّل به ذيل عنايت آن عالم آل محمد(صلی الله علیه و آله)، در آن حوزه كهن، استضائه كرده و به مراتب بالائى از تفقّه در دين رسيده‌‌اند و اين حوزه، همواره مورد توجّه بزرگان ما بوده است.

از بزرگانى كه توجّه ويژه اى نسبت به حوزه علميه خراسان داشت، مرحوم آية الله العظمى فاضل لنكرانى(طاب ثراه) بود كه مى‌‌فرمودند: حوزه علميه مشهد مقدس بايد مناسب با شأن والای حضرت ثامن الائمه(عليه السلام) باشد.

از اين رو طى ديدارى كه علماء مشهد مقدّس در سال ۱۳۷۷ با ايشان داشتند، از معظّم له تقاضا کردند تا جهت تقويت اين حوزه گامى برداشته و مركز فقهى را در اين شهر تأسيس فرمايند.

با دستور معظّم له در همان سال اين مركز با مديريت توانمند استاد معظّم حضرت آیت الله حاج شيخ محمّدجواد فاضل لنكرانى(دامت بركاته) تأسيس و شروع به فعّاليت نمود.

عمده اهداف و فعاليت‌‌هاى مراكز فقهى ائمّه اطهار(عليهم السلام) در شهرها و كشورهاى مختلف يكسان است، ولى گاه به تناسب محل تأسيس مركز، تغييراتى در نحوه فعاليت‌‌ها ملاحظه مى‌‌شود.

مرکز فقهی در حال حاضر در دو مقطع سطح و خارج به فعالیت می پردازد که در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ حدود ۶۰ نفر طلبه سطح و حدود ۲۵ نفر طلبه خارج در مرکز مشغول به تحصیل می باشند.

از اهداف محوري اين مركز: آموزش فضلا و محقّقان، تربيت فقيهان شايسته و مجتهدان متعهّد و آگاه به مقتضيات زمان، فراهم آوردن امكانات لازم و بستر مناسب براي مطالعات و پژوهش هاي ژرف در فقه و اصول، درك و پاسخگويي مسائل جديد، بررسي شبهات مرتبط به فقه و نقد آنها و تأليف و نشر كتب و مقالات علمي مى‌‌باشد.

مدیر: آیت الله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی

موسس: مرجع عاليقدر مرحوم آية الله العظمي فاضل لنكرانى(قدّس سرّه)

نام رشته مقطع سطح سه پیوسته:

فقه و اصول

مدت زمان تحصیل:

۵ سال

شرایط پذیرش مرکز فقهی ائمه اطهارعلیهم السلام:

  1. اتمام پايه ششم
  2. تا مهر ۹۷ بیش از ۳۴۰ ساعت کسری نداشته باشد.
  3. قبولي در آزمون ورودی و مصاحبه
  4. تعهد به حضور از ساعت ۷ تا ۱۳

مزایا:

  • درس های اصلی در ۳ سال اول دو درس اصلی و در سالهای چهارم و پنجم ۳ درس اصلی به طلبه داده می شود.
  • درسها به صورت یک ساعت مباحثه و یک ساعت کلاس درس می باشد.
  • در ساعت مباحثه طلاب به گروههای ۴ الی ۶ نفری (متناسب با تعداد افراد کلاس) تقسیم می شوند و با حضور استاد ناظر_ که اکثرا از فارغ التحصیلان سابق همین مرکز می باشند و به لحاظ علمی از قوت بالایی برخوردارند_ درس را همراه با حواشی متن مباحثه می کنند.
  • در ساعت کلاس که بعد از ساعت مباحثه برگزار می گردد استاد _تلاش مرکز بر جذب و استفاده از اساتید قوی و مجرب می باشد_ متن درس را همراه با برخی از حواشی مهم در کلاس مطرح می نماید.
  • یکی دیگر از مزایای مرکز که این مجموعه را از سایر مراکز متمایز ساخته، پرداختن به حاشیه بزرگان است. علاوه بر اینکه اساتید و ناظرین همراه با متن درس به این حواشی اشاره کرده و طلاب نیز مراجعه می کنند، ساعتی مخصوص تدریس حاشیه برای طلاب در نظر گرفته شده است.
  • هرترم حداقل دوبار  جزوه نویسی  از درس اصول ( خلاصه متن درس + حاشیه ها + جمع بندی ) از طلاب تحویل گرفته می شود و توسط استاد محترم ارزیاب، امتیاز دهی می گردد.
  • تلاش مرکز بر برگزاری کلاس برای تمام دروس جنبی است اما با توجه به آیین نامه مرکز مدیریت طلاب می توانند با هماهنگی مرکز دروس جنبی را در سایر مدارس تحت برنامه بگذرانند.
  • طلاب باید در هر سال تحصیلی یک مقاله علمی فقهی یا اصولی به مرکز ارائه دهند.
  • تلاش مرکز بر جذب و استفاده از اساتید قوی و مجرب می باشد.

تلفن مدرسه: ۳۲۲۱۶۵۶۹ ۰۵۱ -۰۵۱۳۲۲۱۰۷۸۱

آدرس سایت:

آدرس پستی: مشهد مقدس: خیابان آیت ا…بهجت، بین ۹ و ۱۱ ، مرکز تخصصی فقهی ائمه اطهار (ع)

برای مطالعه سایر مراکز تخصصی خراسان کلیک کنید




معرفی مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی آیه الله فاضل لنکرانی:

امروز وهابیت برای مقابله با فرهنگ نورانی شیعه و حتی اهل سنت با تمام توان به میدان آمده و از هیچ کوششی در راستای بدبین کردن جوانان به تشیع و ترویج فرهنگ باطل وهابیت دریغ نمی کنند. بنابراین مسئولیت شرعی و دینی پاسخگویی به این شبهات، وظیفه حوزه های علمیه است.

براساس همین ضرورت، مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی با بیش از ۱۰ سال سابقه در حوزه علمیه قم برآن است تا با استعانت از خداوند و با همکاری مرکز مدیریت حوزه علمیه مشهد گامی در این جهت مهم بردارد.

مدیر: حجت الاسلام والمسلمین افضل آبادی

تحت اشراف: دفتر مرجع فقید حضرت آیه الله فاضل لنکرانی

نام رشته مقطع سطح سه:

مذاهب اسلامی

نام رشته مقطع سطح چهار:

کلام مقارن

مدت زمان تحصیل در مقطع سطح سه:

سه سال فقط در نوبت عصر کلاسها دایر می باشد

شرایط پذیرش:

۱) نداشتن منع قانوني از نظر مقررات وظيفه عمومي

۲) حداكثر ۳۵ سال سن.

۳) دارا بودن مدرك اتمام سطح دو و یا اشتغال به تحصیل در پایه هشتم حوزه علمیه حوزه.

۴) کسب امتیاز لازم درآزمون‌ كتبی، قبولی در مصاحبه علمی

مزایا:

  1. اعطاي مدرک تخصصی سطح ۳
  2. حمایت علمی و مالی از پایان نامه ها و مقالات علمی
  3. بهره گیری از اساتید مجرب
  4. بهره گیری از سیستم پژوهش محوری.
  5. برگزاری کارگاه های مهارت افزایی علمی- پژوهشی
  6. امكان همکاری در برنامه های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی مرکز در سراسر کشور
  7. اعطای كمك هزينه تحصيلي مناسب.
  8. برگزاري اردوهای علمی
  9. چاپ و نشر آثار دانش پژوهان
  10. استفاده از کتابخانه تخصصی

تلفن مدرسه: ۰۵۱۳۲۲۵۳۸۷۷

آدرس سایت:

آدرس پستی: مشهد مقدّس، خیابان آیت الله بهجت، بهجت ۱/۹ بینادل ۱ پلاک ۷

برای مطالعه سایر مراکز تخصصی خراسان کلیک کنید

 




معرفی دانشگاه علوم اسلامی رضوی:

دانشگاه علوم اسلامی رضوی

معرفی:

در سايه توفيقات الهي و عنايات حضرت علي ‏بن موسي ‏الرّضا(عليه السلام) و در ظل توجهات حضرت ولي عصر(عج الله تعالي فرجه الشريف) دانشگاه علوم اسلامي رضوي بر اساس مجوز رسمي شماره ۳۲۶۹/۲۲مورخه ۱۹/۷/۷۸  و ۶۰۸۰/۲۲ مورخه۱۲/۱۱/۷۷ وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و با نظارت سازمان سنجش آموزش كشور از بين برادران طلبه و نيز از فارغ التّحصيلان پسر كليه مراكز پيش دانشگاهي سراسر كشور براي مقطع كارشناسي و از كليه برادران داراي مدرک کارشناسی یا سطح دو حوزه در مقطع كارشناسي ارشد از طريق آزمون اختصاصي دانشجو مي‏پذيرد.

  كليات:

  1. برنامه آموزشي دانشگاه علوم اسلامي رضوي مصوب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با حفظ هويت حوزوي و در سه مقطع تحصيلي كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري تنظيم شده است و در هر سه مقطع، دانشجويان علاوه بر گذراندن دروس حوزوي به سبك مرسوم حوزه‏هاي علميه در يكي از رشته‏هاي تخصصي دانشگاه به تحصيل مي‏پردازند.

* تبصره يك: به لحاظ اينكه دروس حوزوي ارائه شده در هر مقطع بيش از واحدهاي تخصصي رشته فقه و مباني حقوق اسلامي است ، این امتیاز در مدرک رسمی فارغ التحصیل قید می شودکه ((نامبرده کلیه واحدهای رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی را نیز گذرانده است )).

*تبصره دو: مقاطع تحصيلي اين دانشگاه ناپيوسته مي‏باشد.

  1. هدف دانشگاه علوم اسلامي رضوي كه تلفيقي از نظام آموزشي حوزه و دانشگاه است به شرح ذيل مي‏باشد.

الف. تربيت فقيه، محقق و مدرس در رشته‏هاي مختلف علوم اسلامي.

ب. تربيت حقوقدان و قاضي متعهد و متخصص.

ج. تربيت مبلغ اسلامي به هدف گسترش فرهنگ اسلام و معارف اهل بيت (علیهم السلام).

د. تربيت نيروي انساني كارآمد.

رئیس دانشگاه: حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن وحدتی شبیری

  نام رشته های مقطع کارشناسی:

کارشناسی (طلاب) علوم قرآن و حدیث فلسفه و کلام اسلامی زبان و ادبیات عرب حقوق اقتصاد فقه و مبانی حقوق اسلامی

نام رشته های مقطع کارشناسی ارشد:

کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث فلسفه و کلام اسلامی تاریخ و تمدن ملل اسلامی علوم جزایی و جرم شناسی زبان و ادبیات عرب حقوق خصوصی حقوق بین الملل فقه و مبانی حقوق اسلامی زبان و ادبیات فارسی

نام رشته های مقطع دکتری:

دکتری حقوق (با تاکید بر حقوق خصوصی) فلسفه و کلام اسلامی علوم قرآن و حدیث فقه جزایی حقوق کیفری و جرم شناسی حقوق بین الملل

 

ظرفیت پذیرش: در مقطع کارشناسی برای هر رشته ۶۰ نفر که در مجموع ۳۶۰ نفر می شود

در مقطع کارشناسی ارشد: برای هر رشته ۲۰ نفر که در مجموع ۱۸۰ نفر می شود.

در مقطع دکتری: برای هر رشته ۷ نفر

مدت زمان تحصیل:

  1. دوره آموزشي دانشگاه در مقطع كارشناسي چهارسال و نيم و در مقطع كارشناسي ارشد بين سه تاپنج سال و در مقطع دکتری بین ۴ الی ۶ سال به صورت تمام وقت مي‏باشد.*

*تبصره : حد نهائی زمان تحصیل در این دانشگاه در مقطع کارشناسی  سیزده ترم بوده و هیچ دانشجویی نمی تواند سنوات تحصیلی خود را بیش از این مدت ادامه دهد .

شرایط پذیرش:

  1. تدين به دين مبين اسلام و تابعيت جمهوري اسلامي ايران.

*تبصره : اتباع دیگر کشورها حق شرکت درآزمون ورودی دانشگاه را ندارند.

  1. اعتقاد و التزام به نظام مقدس جمهوري اسلامي ایران و قانون اساسي.
  2. نداشتن سوء پيشينه به تشخيص مراجع ذي صلاح.
  3. برخورداري از توانايي و سلامت جسماني.
  4. اتمام پايه شش کتبی و شفاهی و یا ارائه مدرک سطح یک از مدارج علمی حوزه علمیه خراسان ، قم  ، اصفهان در مهرماه ۱۳۹۷ .
  5. شرط سني : فقط از (متولدين ۱/۱/۱۳۷۱ وبعد از آن)ثبت نام به عمل مي آيد.
  6. ملبس شدن به لباس مقدس روحانيت در بدو ورود.
  7. در مقطع کارشناسی فقط از برادران ثبت نام به عمل می آید، اما در مقطع ارشد و دکتری علاوه بر برادران، خواهران هم می توانند ثبت نام نمایند.

مزایا:

  1. تحصيل رايگان در کلیه مقاطع تحصیلی .
  2. اعطاي مدرك رسمي مورد تأييد وزارت علوم به فارغ التحصيلان ، دارای اعتبار در داخل و خارج از کشور.
  3. برخورداري از كمك هزينه تحصيلي، امكانات پيشرفته آموزشي (كتابخانه‏هاي تخصصي، رايانه، آزمايشگاه زبان و شبكه جهاني اينترنت) و امكانات رفاهي (سلف سرويس با سه وعده غذاي روزانه – خشكشويي – خوابگاه براي غير متأهلان شهرستاني – خواروبار براي متأهلان و وام‏ قرض الحسنه) و امكانات ورزشي.*

*تبصره : کلیه مزایا به صورت رایگان به دانشجو ارائه می گردد.

  1. اعطاء جوايز به دانشجويان ممتاز در پايان هر سال تحصيلي.
  2. برخورداري از كليه مزاياي تحصيلي حوزه علميه مشهد براي دارندگان شرايط .

تلفن دانشگاه: ۰۵۱۳۲۲۱۱۴۱۲- ۰۵۱۳۲۲۱۸۹۹۰

آدرس سایت: 

آدرس پستی: مشهد مقدس، حرم مطهر حضرت امام رضا(ع)، دانشگاه علوم اسلامي رضوي صندوق پستي۱۱۹۳ – ۹۱۷۳۵   دفتر پذيرش.

برای مشاهده دیگر دانشگاه های حوزوی خراسان کلیک کنید

 

 







رادیو هدایت قوانین موفقیت




حوزه علمیه نواب

معرفی مدرسه تخصصی عالی نواب:

مدرسه عالی نواب یکی از مدارس تخصصی مشهد می باشد که دارای بیشترین رشته تخصصی می باشد.

این مدرسه از بين داوطلبان واجد شرايط براي يك دوره پنج ساله در سطح دو و سه پیوسته در پنج رشته پس از سطح یک با معدل ۱۶ طلبه پذیرش می نماید.

این مدرسه دارای کتابخانه‌ای است که همزمان با افتتاح مدرسه توسط واقف، تأسیس گردیده و به مررو زمان بر کتاب‎های آن افزوده شده است. و یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های حوزه علمیه مشهد است.

این مدرسه در جوار حرم امام رضا و در ابتدای خیابان شیرازی قرار دارد که پس از بازسازی، با نام مدرسه علمیه عالی نواب مطرح شده و زیر نظر مدیریت حوزه علمیه مشهد اداره می‌شود. مدرسه نواب از سال ۱۳۸۱ش با رویکردی تخصصی در سه رشته کلام اسلامی، ادبیات عرب و فقه و اصول فعالیت می‌کند

مدیر: حجت الاسلام والمسلمین اسفندیاری

نام رشته های مقطع سطح سه پیوسته:

ادبیات عرب، کلام و فلسفه اسلامی،  فقه و اصول ، کلام اسلامی

نام رشته های سطح چهار:

فقه مقارن، کلام جدید

شرایط پذیرش در مقطع سطح سه:

۱-شرايط عمومي

الف) نداشتن منع قانوني از نظر مقررات وظيفه عمومي

ب) داشتن حداكثر ۲۵ سال سن

تبصره ۱٫ كساني كه در سال تحصيلي ۹۷-۹۶ مقطع سطح يك حوزوي را به اتمام رسانده باشند و در طول مدت تحصيل در حوزه عقب‌ماندگي تحصيلي نداشته باشند، در صورت دارا بودن سن بيش از ۲۵سال، مي‌توانند در آزمون مدرسه ثبت نام و شركت نمايند.

تبصره ۲٫ سنوات تدريس ، سنوات تحصيل بالاتر از پاية شش، مدت خدمت سربازي و مدت تبليغ (طرح هجرت، روحاني مستقر) مجموعا به حداكثر سن افزوده مي‌شود.

تذكر : كساني كه مي‌خواهند از اين تبصره استفاده كنند لازم است مدارك مربوطه را در هنگام ثبت نام ارائه دهند.

۲ -شرايط اختصاصي

الف) دارا بودن مدرك اتمام سطح يك حوزه از مركز مديريت حوزه علميه خراسان يا مراكز حوزوي (قم و اصفهان)

 تذكر:

  1. داوطلبان خارج از خراسان لازم است پس از پذيرش نهايي جهت انتقال خود، از طريق مركز مديريت حوزه‌هاي علميه اصفهان و قم به مشهد اقدام نمايند.
  2. گواهي اتمام سطح يك حداكثر تا پايان نيم‌سال اول قابل قبول است.

ب) اشتغال رسمي به تحصيل در حوزه علميه خراسان : لذا پذيرفته‌شدگان در طول تحصيل نمي‌توانند همزمان بصورت پاره‌ وقت، نيمه‌وقت يا تمام‌وقت در برنامه آموزشي، پژوهشي، تبليغي و اداري موسسه و سازمان ديگر حوزوي و غيرحوزوي اشتغال داشته باشند.

ج) قبولي در آزمون‌هاي كتبی، شفاهي و مصاحبه

مزایا:

  1. اعطاي دانشنامه رسمي سطح ۳ حوزه علميه به فارغ‌التحصيلان براساس مصوبه جلسه۴۵۷ مورخ ۲۶/۱۱/۷۸ شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه در جلسه مورخ ۲۳/۵/۸۰ شوراي برنامه‌ريزي مديريت حوزه علميه خراسان تصويب و به تاييد مديريت محترم عالي حوزه علميه خراسان رسيده است.

تبصره: بنابر مصوبه مرکز، اعطای دانشنامه رسمی منوط به ملبس بودن دانش‌پژوه به لباس مقدس روحانیت است.

  1. امكان ادامه تحصيل در مقطع سطح ۴ حوزه در مراكز تخصصي حوزوي و دكترا در مراكز آموزش عالي كشور طبق مصوبه ۳۶۸ مورخ ۳/۱۱/۷۴ شوراي عالي انقلاب فرهنگي.
  2. بهره گیری از اساتید توانمند حوزه و دانشگاه
  3. استفاده از امكانات اطلاع‌رساني از قبيل فضاي كتابخانه مناسب، شبكه رايانه‌اي و امكان ارتباط با مراكز و موسسات پژوهشي.
  4. هماهنگی تدريس در مدارس علمیه و ساير فعاليتهاي علمي متناسب با ميزان پيشرفت تحصيلي.
  5. امكان معرفي دانش‌پژوهان موفق به مركز مديريت جهت تشكيل پروندة تدريس.
  6. پرداخت كمك هزينه تحصيلي.

توضيح ۱٫ شهريه ثابت مدرسه ماهيانه به پذيرفته شدگان نهايي پرداخت مي‌شود  و متناسب با ميزان پيشرفتهاي تحصيلي و ارائه تحقيق در هر نیم‌سال حداکثر۵۰/۰افزايش مي‌يابد.

توضیح ۲٫ پرداخت شهریه اختصاصی برای دانش پژوهان رشته تخصصی ادبیات عرب در نظر گرفته شده است.

توضيح ۳٫ نظر به اينكه دانش‌پژوهان مدرسه، طلاب رسمي حوزه علميه خراسان مي‌باشند، اين مدرسه مسؤوليتي نسبت به تامين امكانات خوابگاهي آنان ندارد ولي تاكنون در حد توان و امكانات سعي داشتــه خدمات مناسبي را درجهت تامین خوابگاه براي دانش‌پژوهان ارائه نمايد.

  1. برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي – تربيتي (اردو، برنامه‌هاي ورزشي، درس اخلاق و …).
  2. پرداخت وام مسکن، ازدواج، ضروری و…
  3. برخورداری از امتیاز جهت اسکان در مجتمع مسکونی ثامن الائمه(ع)

 

تلفن مدرسه: ۰۵۱۳۲۲۵۹۵۵۹

آدرس سایت:

آدرس پستی: مشهد مقدّس، حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) ابتدای خیابان شیرازی،مدرسه علمیه عالی نواب.

برای مشاهد دیگر مدارس تخصصی خراسان کلیک کنید

 







رشته علوم اسلامی با گرایش كلام اسلامی سطح دو

مادة ۱٫عنوان

عنوان برنامه، سطح دو علوم اسلامی با گرایش كلام اسلامی است.

مادة ۲٫تعریف

سطح دو علوم اسلامی با گرایش كلام اسلامی، مقطعی است كه طلاب ضمن فراگیری فقه و اصول متعارف، به شناخت مفاهیم، اصطلاحات، مبانی، مسائل، روش تحقیق و ساختار دانش کلام اسلامی دست می‌یابند و پس از احراز توان علمی با ارائة تحقیق پایانی، موفق به دریافت مدرك سطح دو این گرایش می­شوند.

مادة ۳٫ اهداف

  1. شناخت استدلالی اصول عقائد اسلامی مبتنی بر قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام؛
  2. آشنایی با تاریخ و فرقه­های مهم كلام اسلامی؛
  3. شناخت مفاهیم و مسائل مهم كلامی؛
  4. آماده‌سازی طلاب جهت فعالیت‌های آموزشی؛
  5. ایجاد توان پاسخگویی به پرسش‌های عمومی در حوزة‌ كلام اسلامی؛
  6. ایجاد مهارت‌های استدلال و مناظره؛
  7. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع تخصصی؛
  8. شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی و آشنایی با روش‌های استنباط فقهی؛
  9. ایجاد توان استفاده ازمتون و منابع مهم فقهی، اصولی و كلامی و شناخت آنها.

مادة ۴٫ سیاست‌ها

  1. اهتمام به ایجاد زمینه تعالی اخلاقی و اعتقادی طلاب؛
  2. زمینه‌سازی جهت اعتماد به نفس طلاب در مسائل علمی ـ پژوهشی؛
  3. تأكید بر آموزش‌های پژوهش‌گرا؛
  4. توجه به نیازهای جامعه و كاربردی كردن آموزش؛
  5. تكیه بر آموزش موضوعات اصلی کلام اسلامی؛
  6. تأكید بر بهره­گیری از ابزارهای نوین و روش­های كارآمد آموزشی ـ پژوهشی؛
  7. اهتمام به شناسایی و حمایت از طلاب مستعد؛
  8. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

مادة ۵٫ضرورت ایجاد گرایش

  1. اهمیت فوق العادة مباحث اعتقادی به عنوان اصل و ریشة دین؛
  2. رسالت حوزه در تربیت اندیشمندان متكلم جهت تبیین، ترویج و دفاع از عقاید اسلامی؛
  3. نیاز اجتماع به آموزش، تبیین، ترویج و دفاع از عقاید اسلامی در مقابله با تهاجمات فكری.

مادة ۶٫نظام آموزشی

نظام آموزشی این گرایش به صورت نیم‌سالی، درسی[۲]و حضوری است، و بدون احتساب زمان تحقیق پایانی در هفت نیم‌سال ارائه می‌شود.

تبصره:حداكثر مدت تحصیل در موارد اضطراری، بدون احتساب زمان تحقیق پایانی نه نیم‌سال است.

مادة ۷٫ شرایط پذیرش

  1. احراز صلاحیت­های عمومی و اخلاقی بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛
  3. موفقیت در آزمون ورودی و مصاحبة علمی.

 

مادة ۸٫عناوین و مشخصات كلی دروس

 

ردیف عنوان ساعت
۱ دروس عمومی ۱۵۲۰
۲ دروس گرایشی ۸۰۰
جمع كل ۲۳۲۰

 

مادة ۹٫عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

  1.  دروس عمومی

 

ردیف عنوان درس  ساعت اهداف
فقه ۷۲۰ شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (از ابتدای مكاسب تا القول فی ماهیةالعیب)
اصول ۵۶۰ شناخت استدلالی مسائل مهم اصول طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (تمام رسائل و جلد اول كفایة الاصولتا اول المقصد الثانی فی‌النواهی)
تفسیر ترتیبی ۳۲ ایجاد توان بهره‌گیری از آیات قرآن كریم و وجوه محتمل در آن به منظور شناخت معارف قرآنی
رجال و درایه ۳۲ شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم كاربردی و نكات اساسی رجال و درایه، همراه با معرفی منابع مهم (مكتوب و نرم‌افزاری)
تاریخ معاصر ۳۲ بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران
روش تحقیق ۳۲+۱۶

نظری عملی

آشنایی با روش‌های عمومی پژوهش و كیفیت بهره‌برداری از منابع
زبان انگلیسی عمومی ۱و۲ ۳۲+۶۴

نظری عملی

ایجاد توان درك مطلب متون سادة انگلیسی
جمع ۱۵۲۰
  1. دروس گرایشی
ردیف عنوان درس ساعت اهداف
منطق ۱ و ۲ ۶۴ تبیین روش استدلال برهانی، جدلی و شرایط آنها، همراه با شناخت مغالطه و انواع آن
فلسفه اسلامی ۱ و ۲ ۱۶۰ شناخت اولیه و جامع مسائل فلسفة اسلامی
معرفت‌شناسی ۳۲ شناخت استدلالی راه‌ها، ابزار و منابع شناخت و…
كلیات و تاریخ علم كلام ۳۲ شناخت علم كلام (فرق آن با فلسفه و علوم دیگر) موضوع، غایت و مبانی آن، تبیین حجیت روش‌های عقلی و نقلی و شرایط آنها و آشنایی با سیر تكوّن و تطور علم كلام، مشرب‌های كلامی، متكلمین بزرگ، منابع و مآخذ مهم كلامی
كلام اسلامی ۱ ۳۲ شناخت استدلالی مباحث خداشناسی (اثبات ذات، رابطه صفات و ذات و تبیین توحید، علم، قدرت، حیات و…)
كلام اسلامی ۲ ۳۲ شناخت استدلالی صفات فعلیه، تبیین صفات فعلیه (حكمت، عدالت، اراده، خالقیت، هدف‌داری و…) و بیان مراتب افعال خداوند
كلام اسلامی ۳ ۳۲ شناخت استدلالی ضرورت نبوت و تبیین ویژگی‌ها، وظایف و اختیارات و راه شناخت انبیاء و اثبات نبوت و خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله
كلام اسلامی ۴ ۳۲ شناخت استدلالی ضرورت امامت، بیان ویژگی‌ها، وظایف و اختیارات امام و اثبات امامت ائمه علیهم السلام
كلام اسلامی ۵ ۳۲ شناخت استدلالی مباحث عقلی و نقلی معاد (حقیقت مرگ و عالم برزخ، قیامت و ویژگی‌های آن)
مهدویت ۳۲ تبیین آموزة مهدویت، مبانی و مسائلی مانند فلسفة غیبت و انتظار، آثار وجودی امام غایب، ظهور و علائم آن، حكومت حضرت مهدی از دیدگاه شیعه
معارف قرآن ۱ (خداشناسی) ۶۴ آشنایی با معارف قرآن در بخش «خداشناسی» و كسب توان مراجعه به متون تفسیری و حدیثی
معارف قرآن ۲

(راه و راهنماشناسی)

۳۲ آشنایی با معارف قرآن در بخش «راه و راهنماشناسی» و كسب توان مراجعه به متون تفسیری و حدیثی
معارف قرآن ۳ (معادشناسی) ۳۲ آشنایی با معارف قرآن در بخش «معاد‌شناسی» و كسب توان مراجعه به متون تفسیری و حدیثی
فرق و مذاهب كلامی ۳۲ آشنایی با آموزه‌ها، روش‌ها و كتب اصلی فرقه‌های مهم تشیع و تسنن، مانند امامیه، اسماعیلیه، زیدیه، معتزله، اشاعره و اباضیه با اشاره به وهابیت
مسائل جدید كلامی ۳۲ شناخت مهم‌ترین مسائل جدید كلامی، مانند منشأ دین، ‌تكثّرگرایی، علم و دین و قلمرو دین
آشنایی با ادیان ۳۲ آشنایی با چگونگی پیدایش، سیر تاریخی، كتب مقدس، آموزه‌ها، مناسك و آداب مهم ادیان زنده و بزرگ جهان (ابراهیمی و غیر ابراهیمی)
متون كلامی ۳۲ تسلط بر قرائت و فهم صحیح متون اصیل، مهم و اساسی کلام اسلامی
تحقیق پایانی ۶۴

عملی

ارائة پژوهش در یكی از موضوعات كلام اسلامی در حد تتبع، جمع‌آوری و جمع‌بندی اقوال
جمع ۸۰۰

[۱]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبة ۷۸۲ در جلسة ۱۵ کمیتة بررسی و تصویب رشته‌ها، (دورة پنجم)، مورخ ۲۹/۶/۹۰ به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسة ۸۱ شورای عالی حوزه‌های علمیه (دورة ششم)، به مصوبة ۹۲۳ تغییر یافت.

[۲]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

برای مشاهده دیگر رشته های سطح دو کلیک کنید




رشته علوم اسلامی با گرایش تفسیر و علوم قرآن سطح دو

مادة ۱٫عنوان

عنوان برنامه، سطح دو علوم اسلامی با گرایش تفسیر و علوم قرآن است.

مادة ۲٫تعریف

سطح دو علوم اسلامی با گرایش تفسیر و علوم قرآن، مقطعی است كه طلاب ضمن فراگیری فقه و اصول متعارف، به شناخت مفاهیم، اصطلاحات، مبانی، مسائل، روش تحقیق و ساختار دانش تفسیر و علوم قرآن می‌پردازند و پس از احراز توان علمی با ارائة تحقیق پایانی، موفق به دریافت مدرك سطح دو این گرایش می­شوند.

مادة ۳٫اهداف

  1. شناخت و تبیین معارف و مضامین قرآن كریم و ایجاد توان بهره‌گیری از آن؛
  2. شناخت مفاهیم و مسائل مهمدانش تفسیر و علوم قرآن؛
  3. آماده‌سازی طلاب جهت فعالیت‌های قرآنی؛
  4. ایجاد توان تحقیق در حد جمع‌آوری، تتبع و جمع‌بندی مطالب در زمینة معارف قرآنی؛
  5. ایجاد توان پاسخگویی به پرسش‌های عمومی در حوزة دانش تفسیر و علوم قرآن؛
  6. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع تخصصی؛
  7. شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی و آشنایی با روش‌های استنباط فقهی؛
  8. ایجاد توان استفاده از متون و منابع مهم فقهی، اصولی، تفسیری و علوم قرآنی و شناخت آنها.

مادة۴٫ سیاست‌ها

  1. اهتمام به ایجاد زمینة تعالی اخلاقی، معنوی و اعتقادی طلاب؛
  2. زمینه‌سازی جهت اعتماد به نفس طلاب، در مسائل علمی ـ پژوهشی؛
  3. تأكید بر آموزش‌های پژوهش‌گرا؛
  4. توجه به نیازهای جامعه و كاربردی كردن آموزش؛
  5. تكیه بر آموزش موضوعات اصلی دانش تفسیر و علوم قرآن؛
  6. تأكید بر بهره­گیری از ابزارهای نوین و روش­های كارآمد آموزشی ـ پژوهشی؛
  7. اهتمام به شناسایی و حمایت از طلاب مستعد؛
  8. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

مادة۵٫ضرورت ایجاد گرایش

  1. اهمیت فوق‌العادة معارف تفسیری و قرآنی به عنوان مهم‌ترین و اصیل‌ترین منبع معرفتی در مکتب اسلام؛
  2. رسالت حوزة علمیه در تربیت اندیشمندان قرآن‌شناس، جهت شناخت، تبیین و ترویج معارف و مضامین قرآن كریم؛
  3. نیازاجتماع و امت اسلامی به شناخت، تبیین و ترویج معارف و مضامین قرآن كریم.

مادة۶٫نظام آموزشی

نظام آموزشی این گرایش به صورت نیم‌سالی، درسی[۲]و حضوری است و بدون احتساب زمان تحقیق پایانی، در هفت نیم‌سال ارائه می‌شود.

تبصره:حداكثر مدت تحصیل در موارد اضطراری، بدون احتساب زمان تحقیق پایانی نه نیم‌سال است.

مادة۷٫شرایط پذیرش

  1. احراز صلاحیت­های عمومی و اخلاقی، بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛
  3. موفقیت در آزمون ورودی و مصاحبة علمی.

مادة۸٫عناوین و مشخصات كلی دروس

ردیف عنوان ساعت
۱ دروس عمومی ۱۶۱۶
۲ دروس گرایشی ۷۳۶
جمع كل ۲۳۵۲

 

مادة۹٫عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

  1. دروس مشترک
ردیف عنوان درس ساعت اهداف
فقه ۷۲۰ شناخت استدلالی مسائل مهم فقه، طبق برنامة مركز مدیریت در سطح دو (از ابتدای مكاسب، تا القول فی ماهیةالعیب)
اصول ۵۶۰ شناخت استدلالی مسائل مهم اصول، طبق برنامة مركز مدیریت در سطح دو (تمام رسائل و جلد اول كفایةالاصولتا اول المقصد الثانی فی‌النواهی)
کلام اسلامی ۶۴ شناخت استدلالی مسائل مهم و چالشی خداشناسی، نبوت و امامت، با توجه به منابع و متون اصلی كلام اسلامی و ایجاد توان لازم برای پاسخ به مسائل و شبهات اصلی آن
فلسفة اسلامی ۶۴ شناخت استدلالی مسائل اساسی و چالشی فلسفة اسلامی
رجال و درایه ۳۲ شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم كاربردی و نكات تخصصی رجال و درایه، همراه با معرفی منابع مهم (مكتوب و نرم‌افزاری) رجال و درایه
تاریخ معاصر ۳۲ بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران
روش تحقیق ۳۲+۱۶

نظری عملی

آشنایی با روش‌های عمومی پژوهش و كیفیت بهره‌برداری از منابع
زبان انگلیسی عمومی ۱ و ۲ ۳۲+۶۴

نظری عملی

ایجاد توان درك مطلب و ترجمة متون سادة انگلیسی
جمع ۱۶۱۶
  1. دروس گرایشی

 

ردیف عنوان درس ساعت اهداف
آشنایی با قرآن کریم ۱ و ۲ ۱۲۸ آشنایی با محتوا و مضامین قرآن كریم از اول تا آخر، به صورت ترتیبی با حذف مطالب تکراری
تفسیر ترتیبی ۱ ۳۲ ایجاد توان بهره‌گیری از آیات جزء اول قرآن كریم و شناخت محتوا و مضامین آن، از تفسیر الکاشف مغنیه
تفسیر ترتیبی ۲ ۳۲ ایجاد توان بهره‌گیری از آیات ۱۴۲ بقره تا ۲۰ آل‌عمران و شناخت محتوا و مضامین آن، از تفسیر الصافی
تفسیر ترتیبی ۳ ۳۲ ایجاد توان بهره‌گیری از آیات ۲۰ آل‌عمران تا ۷ نساء و شناخت محتوا و مضامین آن، از تفسیر الکشّاف
تفسیر ترتیبی ۴ ۳۲ ایجاد توان بهره‌گیری از آیات ۷ تا ۶۷ نساء و شناخت محتوا و مضامین آن، از تفسیر التبیان
تفسیر ترتیبی ۵ ۶۴ ایجاد توان بهره‌گیری از آیات ۶۷ تا آخر سورة نساء و شناخت محتوا و مضامین آن، از تفسیر المیزان
تفسیر موضوعی ۱ (خداشناسی) ۳۲ شناخت خدا، صفات و مراتب توحید، از منظر قرآن کریم، با روش تفسیر موضوعی
تفسیر موضوعی ۲ ( نبوت) ۳۲ آشنایی با مباحث نبوت عامه (ویژگی‌ها، وظایف و اختیارات، آثار و فوائد) و نبوت خاصه (جهان‌شمولی، حقانیت و خاتمیت دین اسلام) از منظر قرآن کریم، با روش تفسیر موضوعی
تفسیر موضوعی ۳ (انسان‌شناسی و معاد) ۳۲ شناخت حقیقت مرگ، عالم برزخ و قیامت و ویژگی‌های آن، از منظر قرآن کریم، با روش تفسیر موضوعی
تاریخ و علوم قرآن ۳۲ شناخت اصطلاحات و مباحث مهم علوم قرآن و شناخت چگونگی جمع‌آوری، تدوین و سیر تطور قرآن کریم
تاریخ تفسیر و مفسران ۳۲ شناخت سیر تطور تفسیر از عهد رسالت تاكنون، همراه با معرفی مهم‌ترین مفسران و تفاسیر شیعه و اهل‌سنت
مبانی و قواعد تفسیری ۳۲ شناخت مبانی، اصول، قواعد، ضوابط و مراحل تفسیر صحیح قرآن کریم
بلاغت قرآن ۳۲ شناخت فصاحت، بلاغت، آرایه‌های ادبی و زیبایی‌های گفتاری آیات قرآن کریم
تجزیه و تركیب قرآن ۱ و ۲ ۳۲+۱۶

نظری عملی

افزایش توان تطبیق قواعد صرف و نحو بر آیات قرآن كریم، به منظور فهم دقیق آیات، با تأكید بر غریب آیات القرآن
مفردات قرآن ۳۲ شناخت معنا و صیغة برخی واژه‌های مهم و رایج در قرآن كریم، همراه با معرفی منابع آن
تجوید قرآن کریم ۳۲+۱۶

نظری عملی

آشنایی با علم تجوید و ایجاد توان روان‌خوانی و زیباخوانی قرآن کریم
تحقیق پایانی ۳۲+۳۲ عملی ارائة پژوهشی جامع، در یكی از موضوعات تفسیر و علوم قرآن در حد تتبع، جمع‌آوری و جمع‌بندی اقوال
جمع ۷۳۶

[۱]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبة ۸۵۴ در جلسة ۳۲ کمیتة بررسی و تصویب رشته‌ها (دورة پنجم)، مورخ ۲۴/۲/۹۱ به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسة ۸۱ شورای عالی حوزه‌های علمیه (دورة ششم)، به مصوبة ۹۳۵ تغییر یافت.

[۲]. در این نظام هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

برای مشاهده دیگر رشته های سطح دو کلیک کنید