1

همه چیز از یک رویا شروع می شود.

یک ایده پردازی ساده

یک ایده پردازی ساده

وقتی صحبت از ایده پردازی توسط یک طلبه می شود، ذهن مخاطب به سمت و سویی می رود که ایده ای جدید برای تبلیغ دین به روش هایی نوین که تا بحال وجود نداشته ارائه دهد. اما این ایده ها اگر قابلیت اجرا داشته باشند قطعا نیاز به منابع مالی دارند که باید یا از منابع دولتی که برای اقدامات فرهنگی پیش بینی شده و بدون بازگشت است استفاده شود و یا ازمنابع خیرین و نذورات و وقف تامین گردد.

اما سوال اینجاست که آیا همیشه منابع فرهنگی دولتی وجود دارد؟ اگر هست آیا شما به آن دسترسی دارید؟ آیا مقداری بودجه ای که در دسترس شماست برای اجرای ایده شما کافی است؟ و از همه این سوالات که بگذریم آیا بازهم می توانید به کارتان ادامه دهید و این منابع همیشه به دست شما می رسد؟

حال بیایید از جهت دیگری به مساله نگاه کنیم. به نظر شما ایده ای که برای تبلیغ دینی به ذهن شما رسیده تا چه حد قابلیت اجرایی شدن را دارد؟ آیا مورد استقبال مخاطب واقع می شود؟ و از همه مهمتر، آیا تاثیری که از اجرای آن در مخاطب انتظار دارید، با هزینه ای که برای اجرای آن پیش بینی کرده اید تطابق دارد؟ آیا با آن هزینه اقدام دیگری که تاثیر بیشتری داشته باشد نمی توان انجام داد؟

شاید این سوال به ذهن شما رسیده باشد که مگر می توان قبل از اجرایی کردن یک ایده به تمام این سوالات بالا پاسخ داد؟

قبل از پاسخ به این سوال بهتر است ویژگی های ایده ای که مد نظر ماست را بازگو کنم.

۱. برای پاسخ به یکی از نیازهای حقیقی جامعه به خدماتی که در توان طلاب علوم دینی است طراحی شده است.

۲. به این دلیل که نیاز جامعه را پاسخ می دهد خود آن ها هزینه اجرایش را می پردازند و نیاز به منابع مالی دولتی و نذر و وقف را ندارد

۳. چون مطابق نیاز حقیقی جامعه است همیشگی و پایدار است و قابلیت بارها و بارها تکرار را دارد

۴. میزان تاثیر گذاری آن از استقبال مخاطب و میزان پاسخگویی آن به نیاز جامعه و هزینه کردن آن ها برای دریافت محصول یا خدمت ما مشخص می شود و چنانچه استقبال نشود هزینه ای هم برای اجرایی کردن آن صورت نمی گیرد.

 

همانطور که متوجه شده اید شاه کلید پاسخ همه سوالات بالا یک جمله است:

توجه به نیاز حقیقی جامعه

برای نمونه یک ایده با ویژگی های گفته شده را برای شما رمز گشایی می کنیم. توجه کنید که شما نیز می توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

یکی از نیازهای جامعه آموزش است. گرچه حکومت اسلامی زمینه را برای آموزش همگانی فراهم کرده است اما کیفیت آموزش نیز مدنظر بسیاری از والدین می باشد. اما کیفیت تنها نیز برای برخی والدین که تعداد آن ها کم هم نیست کافی نیست و نیاز دارند علاوه بر کیفیت آموزش، پرورش دینی و اسلامی هم در مدرسه انجام شود تا خیالش از پرورش دو بال تعهد و تخصص فرزندش راحت باشد.

حال که این نیاز حقیقی را در جامعه تشخیص دادیم می توانیم راه حلی متناسب با آن را در قالب یک ایده ارائه کنیم.

نیاز نیست به خودتان زحمت دهید. این نیاز با تاسیس مجموعه مدارس لبیک و روح الله از طرف جامعه حوزویان پاسخ داده شده و بدون نیاز به منابع دولتی و نذر و وقف، این نیاز دینی جامعه تا حد زیادی مرتفع شده است. تا جایی که اولیای دانش آموزان حاضرند برای ثبت نام فرزندانشان در این مدارس هزینه های بیشتری از مدارس دیگر پرداخت کنند.

همانطود که مشاهده می کنید، این ایده تمام ویژگی های یک ایده مناسب را دارد.

حالا نوبت شماست.

ایده شما کدام نیاز حقیقی جامعه را پاسخ می دهد؟؟؟

ایده خود را طراحی و در سامانه ثبت ایده مسیر طلبه ثبت کنید تا به کمک یکدگر بتوانیم آن را تبدیل به پاسخی مناسب برای نیازهای جامعه کنیم.

برای مشاهده سایر مقالات کارآفرینی کلیک کنید




این بی انگیزگی در عمل ناشی از کدام شیوه غلط در طی کردن مسیر طلبگی است؟

راز موفقیت برخی طلاب!!

راز موفقیت برخی طلاب!!

دریافتم که ذهن من برای یادگیری این دروس ساخته نشده و اصلا علاقه ای به فراگیری آن ها ندارم.

 

طلبه عزیز!!

نمیدانم اکنون که این نوشته را میخوانی در کدام مرحله از عمر و مسیر طلبگی خود قرار داری ولی آن چه میدانم و بسیار مهم است که تو هم بدانی این است که اگر خودت به فکر آینده طلبگی ات نباشی، کسی برای تو چیزی به ارمغان نمی آورد.

قطعا راه های بسیار زیادی برای محقق کردن اهداف طلبگی وجود دارد. یا بهتر است ساده تر بگویم، راه های زیادی وجود دارد تا بتوانی گلیم خود را از آب بیرون بکشی و در کنار انجام امور ساده طلبگی، مثل اقامه نماز در یک مسجد یا اداره، پاسخگویی به احکام شرعی در یک مرکز یا دفتر، تدریس در مدارس علمیه و… زندگی خود را نیز تامین کنی و به اصطلاح آب باریکه ای برای شرمگین نشدن در مقابل خواسته های خانواده فراهم کنی و دل خوش کنی که در راه خدمت به دستگاه امام عصر(عج) و دین اسلام قدم گذاشته ای. اما سوال این است که آیا تمام توان تو واقعا همین است؟ سقف آرزوهای تو این قدر کوتاه است و اهداف بلند از زندگی و طلبگی ات به همین مقدار خلاصه می شود؟

بهتر است این سوال را اینگونه مطرح کنیم که چه چیزی باعث شده همت های بلند ما در ابتدای ورود به حوزه و اهداف عالی ما از خواندن درس طلبگی در مدارس علمیه به چنین عملکردی منجر شود؟ این بی انگیزگی در عمل ناشی از کدام شیوه غلط در طی کردن مسیر طلبگی است؟ آیا این شمایید که تفکرتان تغییر کرده؟ یا این حوزه است که روش آموزشش اشتباه بوده؟ یا اساتید حوزه نتوانسته اند حق مطلب را ادا کنند؟ یا کتابها و محتواهای درسی، کاربردی و انگیزه بخش نبوده است؟

اگر از نگارنده بپرسید می گویم، همه این ها و دهها عامل دیگر ممکن است، -بلکه شاید بتوان با قاطعیت بیشتر گفت- سهمی در ناموفقیت ما داشته  باشند. اما اگر خوب ببینیم افراد موفقی نیز در حوزه علمیه وجود دارند که با تمام این مشکلات و نواقص باز راه موفقیت را پیدا کرده اند. یعنی در همین حوزه درس خوانده اند. با همین کتب ملا شده اند. همین اساتید را دیده اند و در همین محیط رشد کرده اند و روزی با ما مباحثه می کرده اند. اما اکنون آن ها در اوج قله های موفقیت قرار دارند. اما ما به برخی خدمات طلبگی در ایام خاص دل خوش کرده ایم و باقی ایام سال نیز برای تامین مخارج زندگی مجبوریم تن به کارگری و مسافرکشی و… بدهیم.

براستی راز موفقیت برخی طلاب موفق چیست؟ بیایید به عنوان نمونه یک طلبه موفق را به صورت عینی مثال بزنیم و در رفتار و اعمالش کنکاش کنیم.

حجه الاسلام ابوالفضل باقری یکی از طلاب موفق در زمینه تبلیغ کودک و نوجوان و تربیت مربی در زمینه کار با کاغذ و قیچی و انتقال مفاهیم دینی به کودکان با استفاده از داستان های جذاب است. رمز موفقیت ایشان را شاید بتوان در سه کلمه خلاصه کرد. کشف استعداد، یادگیری یک مهارت مطابق با استعداد، پشتکار و تلاش.

خود ایشان روزی برایم نقل می کرد که در ایام پایانی تحصیل در سطح دو و اشتغال به رسائل و مکاسب دریافتم که ذهن من برای یادگیری این دروس ساخته نشده و اصلا علاقه ای به فراگیری آن ها ندارم. اما نمی توانستم این دوران از زندگی را پایان راه طلبگی بدانم و از ادامه مسیر منصرف شوم. لذا با لطفی که خدا به من کرد، در همین ایام با یکی از اساتید در زمینه برش کاغذ با قیچی آشنا شدم و این مهارت را نزد ایشان فرا گرفتم. و از آن روز به بعد دیگر این کار را رها نکردم.

با یک جستجوی ساده در اینترنت شما متوجه می شوید که دایره موفقیت ایشان در تبلیغ دین بوسیله همین مهارت ساده از مرزهای ایران فراتر رفته و علاوه بر تسخیر مراکز فرهنگی در سراسر کشور، تربیت شاگردان زیادی در قالب مربیان فرهنگی و ورود به صدا و سیما و همراهی با عموهای فیتیله ای، در خارج از مرزهای ایران و در بسیاری از کشورهای همسایه نیز به هنرنمایی و انجام رسالت طلبگی منجر شده است. تا جایی که یکی از کارگردان های مستند ساز مشغول ساختن مستند زندگی ایشان به نام قیچی تیز می باشد.

آموختن یک مهارت مطابق با استعداد و به کارگیری آن در انجام وظیفه طلبگی، رمز موفقیت بسیاری از طلاب بوده است.

برای مشاهده دیگر مقالات انگیزشی کلیک کنید




آشنایی با رشته علوم اسلامی با گرایش علوم حدیث سطح دو

رشته علوم اسلامی با گرایش علوم حدیث

ماده ۱- عنوان

عنوان برنامه، سطح دو علوم اسلامی با گرایش علوم حدیث است.

ماده ۲- تعریف گرایش علوم حدیث

سطح دو علوم اسلامی با گرایش علوم حدیث، مقطعی است، كه طلاب ضمن فراگیری فقه و اصول متعارف، با مفاهیم، اصطلاحات، مبانی، مسائل، روش تحقیق و ساختار علوم حدیث آشنا می‌شوند و پس از احراز توان علمی با ارائه تحقیق پایانی، موفق به دریافت مدرك سطح دو این گرایش می­شوند.

 ماده ۳- اهداف گرایش علوم حدیث

  1. شناخت معارف روایی و دیدگاه‌های محدثان در این زمینه؛
  2. آشنایی بامفاهیم، اصطلاحات و مسائل مهم علوم حدیث؛
  3. آشنایی با تاریخ حدیث، مکاتب و مجامع مهم حدیثی؛
  4. توانمند‌سازی طلاب جهت فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی(تتبع، جمع‌بندی و تبیین) و تبلیغی؛
  5. ایجاد توان پاسخگویی به پرسش‌های عمومی در حوزه‌ علوم حدیث؛
  6. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع بالاتر؛
  7. شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی، و آشنایی با روش‌های استنباط فقهی؛
  8. ایجاد توان استفاده ازمتون و منابع مهم فقهی، اصولی و حدیثی و شناخت آنها.

ماده ۴- سیاست‌های گرایش علوم حدیث

  1. اهتمام به ایجاد زمینه تعالی اخلاقی و اعتقادی طلاب؛
  2. اهتمام به تقویت اعتماد به نفس طلاب در مسائل علمی ـ پژوهشی؛
  3. توجه به نیازهای جامعه و كاربردی كردن آموزش؛
  4. تكیه بر آموزش موضوعات اصلی علوم حدیث؛
  5. تأكید بر بهره­گیری از ابزارهای نوین و روش­های كارآمد آموزشی ـ پژوهشی؛
  6. اهتمام به شناسایی و حمایت از طلاب مستعد؛
  7. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

 ماده ۵- ضرورت گرایش علوم حدیث

  1. اهمیت فوق‌العاده احادیث و روایات، به عنوان مبین آیات شریف قرآن و یکی از منابع اندیشه اسلامی؛
  2. رسالت حوزه در تربیت اندیشمندان مسلط بر روایات، جهت تبیین، ترویج و دفاع از معارف و علوم اسلامی؛
  3. نیاز اجتماع به آموزش، تبیین و ترویج آموزه‌ها، معارف و علوم حدیثی.

 ماده ۶- نظام آموزشی گرایش علوم حدیث

نظام آموزشی این گرایش به صورت نیم‌سالی، درسی[۲]و حضوری است، و بدون احتساب زمان تحقیق پایانی حداقل در هفت و حداكثر در نه نیم‌سال ارائه می‌شود.

ماده ۷- شرایط پذیرش گرایش علوم حدیث

  1. احراز صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛
  3. قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه علمی.

ماده ۸- عناوین و مشخصات كلی دروس گرایش علوم حدیث

ردیف عنوان ساعت
۱ دروس عمومی ۱۶۱۶
۲ دروس گرایشی ۸۶۴
جمع كل ۲۴۸۰

ماده ۹- عناوین و مشخصات تفصیلی دروس گرایش علوم حدیث

  1. دروس عمومی
ردیف عنوان درس ساعت اهداف
۱٫ ۷۲۰ شناخت استدلالی مسائل مهم فقه، طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (از ابتدای مكاسب تا القول فی ماهیهالعیب)
۲٫ اصول ۵۶۰ شناخت استدلالی مسائل مهم اصول، طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (تمام رسائل و جلد اول كفایه‌الاصولتا اول المقصد الثانی فی‌النواهی)
۳٫ تفسیر ترتیبی ۳۲ ایجاد توان بهره‌گیری از آیات قرآن كریم و وجوه محتمل در آن، به منظور شناخت معارف قرآنی
۴٫ کلام اسلامی ۶۴ شناخت استدلالی مسائل مهم و چالشی خداشناسی، نبوت و امامت، با توجه به منابع و متون اصلی كلام اسلامی و ایجاد توان لازم برای پاسخ به مسائل و شبهات اصلی آن
۵٫ فلسفه اسلامی ۶۴ شناخت استدلالی مسائل اساسی و چالشی فلسفه اسلامی
۶٫ تاریخ معاصر ۳۲ بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران
۷٫ روش تحقیق ۳۲+۱۶

نظری عملی

آشنایی با روش‌های عمومی پژوهش و كیفیت بهره‌برداری از منابع
۸٫ زبان عربی معاصر

۱ و ۲

۳۲+۶۴

نظری عملی

ایجاد توان بهره‌گیری از متون جدید عربی
جمع ۱۶۱۶

دروس گرایشی گرایش علوم حدیث[۳]

ردیف عنوان درس ساعت اهداف
مبانی و قواعد فهم قرآن و حدیث ۱ و ۲ ۶۴ شناخت مبانی، قواعد و روش‌های مؤثر در فهم قرآن و حدیث
حجیت حدیث و نقش آن در علوم اسلامی ۳۲ شناخت ادله حجیت حدیث و جایگاه آن در میان سایر علوم اسلامی
تاریخ حدیث ۳۲ شناخت تاریخ حدیث تا دوره معاصر، با تأکید بر حدیث شیعه
جوامع حدیثی ۴۸ شناخت و بررسی جوامع مهم حدیثی متقدم و متأخر شیعه و اهل سنت[۴]
متون ادعیه و زیارات ۳۲ شناخت منابع ادعیه و زیارات، به ویژه صحیفه سجادیه و شروح آن، همراه با خواندن فرازهای پیچیده برخی از متون
تفسیر روایی ۳۲ قرائت بخش‌های پیچیده و اساسی تفاسیر روایی، همراه با معرفی منابع و متون تفسیر روایی
درایه ۳۲ شناخت تکمیلی و تسلط بر مباحث مهم کاربردی و نکات اساسی علم درایه، به ویژه اصطلاحات حدیثی و طُرق تحمل آن، همراه با معرفی منابع مهم (مکتوب و نرم‌افزاری) آن
رجال ۱

(علم رجال و تاریخ آن)

۳۲ شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم كاربردی و نكات اساسی علم رجال، همراه با معرفی تاریخ و منابع مهم (مكتوب و نرم‌افزاری) آن
رجال ۲

(توثیق و تضعیف)

۳۲ شناخت الفاظ، اصطلاحات، مبانی، قواعد و شیوه­های توثیق و تضعیف عام و خاص
رجال۳ (سندشناسی) ۳۲+ ۳۲ عملی بررسی اسناد احادیث مهم، به منظور کسب مهارت‌های عملی
اصول و روش‌های ترجمه نظری عملی ۱۶+۳۲ آشنایی با شیوه­ها و قواعد ترجمه عربی به فارسی، با تطبیق بر احادیث
آشنایی با نهج البلاغه ۱۶ آشنایی با مصادر، اسناد و محتوای نهج البلاغه و شروح آن
قرائت و درک متون ۱ ۳۲+۳۲ عملی آشنایی و انس با متن نهج البلاغه با قرائت بخش‌هایی از آن
قرائت و درک متون ۲ ۳۲+۳۲ عملی قرائت برخی از احادیث اعتقادی، به منظور آشنایی و انس با آن، همراه با معرفی منابع و متون حدیثی مرتبط با مسائل اعتقادی
قرائت و درک متون ۳ ۳۲+۳۲ عملی قرائت برخی از احادیث اجتماعی- اخلاقی، به منظور آشنایی و انس با آن، همراه با معرفی منابع و متون حدیثی مرتبط با مسائل اجتماعی- اخلاقی
قرائت و درک متون ۴ ۳۲+۳۲ عملی قرائت برخی از احادیث فقهی، به منظور آشنایی و انس با آن، همراه با معرفی منابع و متون حدیثی مرتبط با مسائل فقهی
تعادل و تراجیح ۳۲+۱۶

نظری عملی

شناخت پدیده تعارض و منشأ آن در احادیث و راه‌های رفع تعارض
احادیث موضوعه ۳۲ شناخت پدیده جعل حدیث و شیوه­های نقد آن
تحقیق پایانی ۶۴

عملی

ایجاد زمینه برای نمایش توانایی کسب ‌شده طلاب در طول دوره و استفاده از نوآوری‌های آنان برای غنی‌سازی مطالعات در حوزه علوم حدیث
جمع ۸۶۴

[۱]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبه ۸۰۹  در جلسه ۲۱ کمیته بررسی و تصویب رشته‌ها، (دوره پنجم)، مورخ ۲۰/۹/۹۰ به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسه ۸۱ شورای عالی حوزه‌های علمیه (دوره ششم)، به مصوبه ۹۳۲ تغییر یافت.

[۲]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

برای مشاهده دیگر رشته های سطح دو کلیک کنید




آشنایی با پیشنیازهای ایده پردازی

پیشنیازهای ایده پردازی چیست؟

۱- ایده پردازی، پیوند دقیقی با تفکر انتقادی دارد.

۲- ایده پردازی بر نوعی خلاقیت و یا تفکر خلاق مبتنی است.

۳- ایده پردازی باید خواه ناخواه همراه با نوعی مهارت ها و توانمندی هایی باشد که از جمله آن ها توانایی و مهارت بارش مغزی است.

برای آشنایی بیشتر چگونگی طراحی یک ایده، لازم است که با تفکر انتقادی و تفکر خلاق بیشتر آشنا شویم.

تفکر انتقادی:

به تفکری انتقادی می گوییم که براساس سنجش و ارزیابی دقیق از اتفاقات و مشاهدات پیش رود و با در نظر گرفتن همه عوامل مربوط و شیوه منطقی به نتایجی برسد که قابل لمس هستند.

مثلا یکی از اتفاقاتی که در حوزه علمیه رخ داده است، بی انگیزگی طلاب برای درس خواندن اجتهادی و به تبع آن بی انگیزگی برای خدمت به جامعه است. صاحب یک تفکر انتقادی با مشاهده این اتفاق سعی می کند تا عوامل مربوط به آن را به شیوه منطقی ارزیابی و در لیستی بنویسد. به نظر شما عوامل مربوط به این پدیده چیست؟

  1. کاربردی نبودن آموزش های حوزه
  2. تطبیق نداشتن با نیازهای روز جامعه
  3. کند بودن فرایند بهره وری از طلاب
  4. عدم آگاهی از وظایف و تکثر آن ها
  5. و….

براساس تفکر انتقادی اطلاعات ما به وسیله مشاهده، تجربه، دلایل و ارتباط با دیگران به دست می آید. اطلاعاتی که به دست می آید نیز         باید براساس ملاک های صحیح و درست و همچنین براساس سندهای معتبر، روشن و بدون هیچ ابهام، بی طرفانه ومنصفانه ارزیابی شود.

مراحل و اجزای تفکر انتقادی چیست؟

– باید بتوانیم افکار و دیدگاه هایمان را دسته بندی کنیم و آن ها را بر اساس موضوعات مختلف طبقه بندی کنیم. مثلا عوامل مربوط به مرکز مدیریت حوزه، عوامل مربوط به خود طلاب، عوامل مربوط به جامعه، عوامل مربوط به پیش زمینه های ذهنی و طریقه تفکر نسبت به موضوع و….

– برای ادعاهایمان، باید دلیل داشته باشیم. مثلا برای این که درستی حدس و پاسخ خود را برای یک اتفاق مشخص کنیم، دلیل بیاوریم.

– دلایل خود را از طریق جمع آوری اطلاعات به دست آورده باشیم.

– بتوانیم، با استفاده از اطلاعاتی که در دسترس داریم، حدس ها و تحلیل خود در مورد یک موضوع یا مساله را ارزیابی کنیم.

– و بالاخره به جمع بندی و نتیجه گیری برسیم و قضاوتی به جا از موضوع یا مساله داشته باشیم.

البته باید توجه کنیم که تفکر انتقادی، لزوما باعث نمی شود که به حقیقت یا نتیجه گیری درست و صحیح دست پیدا کنیم. هیچ کس در   هیچ کجا نمی تواند مجموعه ای کامل از اطلاعات را در یک مجموعه جمع آوری کند. خیلی از اطلاعات وجود دارد و ممکن است کشف  نشده باقی مانده باشند. جهت گیری هر کسی می تواند مانعی برای جمع آوری و ارزیابی درست اطلاعات شود.

تفکر انتقادی چه سؤال هایی را مطرح می کند؟

با توجه به مساله ای که در مورد حوزه علمیه و بی انگیزگی طلاب مطرح کردیم و نظریه هایی که در مورد ادله آن بیان کردیم، حال سوالاتی را مطرح می کنیم تا بسنجیم آنچه به ذهن ما رسیده درست است یا خیر؟

– چه هدفی را دنبال می کنیم؟

– آیا می خواهیم نتیجه گیری کنیم؟

– چرا فکر می کنیم که درست می گوییم یا حق با ماست؟

– منبع اطلاعاتی ما چیست؟

– چه نوع اطلاعات و فرضیه هایی باعث نتیجه گیری ما می شود؟

– اگر اشتباه کنیم چه اتفاقی می افتد؟

– آیا می توانیم دو منبع نام ببریم که با دلایل ما مخالف بوده و دلیل آن را نیز ذکر کنیم؟

– چگونه به این نتیجه رسیدیم که چیزی را که می گوییم، درست است و حقیقت دارد؟

– آیا برای آن چیزی که می گوییم،می توانیم دلیل دیگری نیز بیاوریم؟

تفکر خلاق:

به تفکری خلاق می گوییم که ابتکار و کشف و نوآ وری در آن وجود دارد. یعنی با این تفکر می توانیم این ویژگی ها را انجام دهیم.        خلاقیت یا خلق کردن یا به وجود آوردن به نوعی فرآیند ذهنی است که مسئولیت تولید ایده ها و مفاهیم جدید و یا ارتباط بین این ایده ها و مفاهیم را به عهده دارد. از نظر علمی به وجود آمدن تفکر خلاق بیشتر به اصالت تناسب موضوع اشاره دارد.

افرادی که اهل تفکر خلاق هستند دارای وِیژگی هایی از قبیل:

– انگیزه برای پیشرفت بیشتر

– کنجکاوی فراوان

– علاقه زیاد به نظم و ترتیب

– قدرت گفتن اینکه من هم هستم و همچنین داشتن اعتماد به نفس

– شخصیت غیر معمول

– پشتکار زیاد

– استقلال

– دارای طرز تفکر انتقادی

– دارای انگیزه های بالا و دانش زیاد

– سرشار از اشتیاق و احساس

– زیبا پسند، اشتیاق فراوان به مسائل اجتماعی دارای قدرت تأثیر گذاری بر دیگر مردم

برای اینکه بتوان به یک تفکر خلاق دست یافت:

– هدف و انگیزه را مشخص کنیم و یا تشخیص بدهیم.

– مهارت های پایه را برای خود ایجاد کرده و به دست آوریم.

– تشویق شدن برای به دست آوردن دانش مربوط به حوزه های مشخص و تخصصی

– برانگیختن و تشویق روحیه کنجکاوی و کشف کردن

– به وجود آوردن انگیزه به خصوص انگیزه های درونی

– تشویق و تقویت نمودن اعتماد به نفس

– دقت و اصرار داشتن در سبقت از دیگران و ارائه توانایی های خود

– بالا بردن سطح باورها و عقاید خود درباره خلاقیت

– ارائه فرصت هایی برای انتخاب و کشف کردن

– گسترش دادن و بهتر کردن توانایی های خود. (مانند: مدیریت؛ مثلاً مدیریت خود) آموزش دادن فنون و راه هایی برای آسان کردن عملکردهای خلاقانه

چگونه می توانیم یک ایده طراحی کنیم؟

حالا نوبت شماست. اولین گام برای ایده پردازی توجه به یک مشکل یا مساله در اطراف خود می باشد که از طریق تفکر انتقادی می توانید به آن دست پیدا کنید. سپس به ترتیب اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. اطلاعات لازم در مورد وضعیت آن مساله یا مشکل را جمع آوری کنیم.
  2. اطلاعات مان را دسته بندی کنیم.
  3. تحلیلی در مورد آن اطلاعات ارائه کنیم.
  4. سعی کنیم که این اطلاعات و تحلیل ها را به گونه تازه و نوآورانه یا جدیدی ببینیم. طوری که قبلا کمتر به این شکل تحلیل شده باشد.
  5. راه حل های موجود مسئولین امر (مثلا مدیران حوزه علمیه) برای حل این مساله را در نظر بگیریم.
  6. فرضیه ها و حدس هایی را در مورد راه حل های احتمالی و مناسب آن مساله در نظر بگیریم.

هرکدام از راه حل های شما می تواند یک ایده کاربردی برای حل این مساله باشد. پس هرچه می توانید راه حل های خلاقانه ارائه دهید.

برای مشاهده سایر مقالات کارآفرینی کلیک کنید




آشنایی با ایده و ویژگی های لازم برای یک ایده و انواع ایده

ایده چیست؟؟؟

ایده چیست؟

 ایده فعالیتی ذهنی به منظور حل مسأله که قابلیت تبدیل شدن به محصول، خدمات و یا فرایند جدید را دارد و اغلب شامل ویژگی‌های جدید، خلاقانه و مبتنی بر حل مسأله (بوسیله ارزش ایجاد شده توسط ایده پرداز) است. ایده پروری مصداق واقعی و کامل سخن گهربار امام صادق (ع) است که می‌فرمایند: “اطلب العلم باستعماله” که در آن آموزش‌های سنتی و روتین، به آموزش‌های کاربردی، در لحظه مورد نیاز، متناسب با نیاز واقعی مبدل می‌گردد.

به عنوان نمونه: یکی از مسائل و مشکلات موجود در حوزه علمیه کاربردی نبودن علوم آموخته شده توسط طلاب می باشد. به نظر شما چگونه می توان این معضل را از بین برد. ایده خلاقانه شما برای حل این مشکل چیست؟

یکی از ایده هایی که در این زمینه به ذهن می رسد، تالیف کتاب های جدید درسی مبتنی بر کاربردی کردن علوم اسلامی متناسب با نیازهای روز جامعه می باشد.

ویژگی های لازم برای یک ایده:

١. ساده باشد: به آسانی قابل فهم باشد و موضوع واحدی را در ذهن تداعی کند.

٢. زیرکانه باشد: با درایت راه حلی برای رفع مشکل ارایه دهد.

٣. به خوبی ترسیم و ارایه شده باشد: روابط منطقی میان اجزاء و ماهیت ایده را ماهرانه ترسیم و به سادگی بیان کند

۴. آشنا و مأنوس باشد: دور از ذهن نبوده و مخاطب از گذشته با مفاهیم آن در ارتباط باشد.

۵. قوی و رسا باشد: دارای مفاهیم عمیق بوده و راهکاری قاطع برای حل چالش موجود ارایه دهد.

۶. بتوان آن را در چند زمینه بکار گرفت: بعبارتی برای یک کاربرد خاص طراحی نشده باشد.

۷. تازه و اصيل باشد: قبلا توسط دیگران ارایه نشده و دارای تازگی و اصالت باشد. بعبارتی بازسازی شده نباشد بلکه خلق شده باشد.

۸. انعطاف پذیر و قابل تغییر باشد : بتوان با اندکی تغییرات به سادگی از آن در شرایط جدید استفاده کرد.

  1. بتوان آن را به چالش کشید: ایجاد کننده حس رقابت برای ارائه راه حلی قوی و بهتر باشد.

انواع ایده:

ایده‌های محصول محور: ایده‌هایی هستند که طرح مفهومی یا یک نمونه واقعی از یک محصول با کارکرد مشخص را ارائه می‌کنند.

ایده‌های دانش محور: ایده‌هایی هستند که در ارتباط با خلق دانش جدید یا به کارگیری یا توسعه یک دانش موجود مطرح می‌شوند.

ایده‌های فن‌آوری محور: ایده‌هایی هستند که یک موضوع آنها از جنس فن‌آوری و مرتبط با آن می‌باشد.

ایده‌های خدمات محور: ایده‌هایی هستند که مصادیقی از روش‌ها و خدمات را شامل می‌شوند.

ایده‌های ترکیبی: ایده‌هایی هستند که هم دارای مصادیق دانشی و هم مصادیق فن‌آورانه، یا دارای مصادیق دانشی و مصادیق محصولی باشند.

برای مشاهده سایر مقالات کارآفرینی کلیک کنید