1

در این مطلب راهنمای تست mbti به صورت تصویری آماده شده است. شما میتوانید تست mbti را از انتهای این مطلب دانلود نموده و با توجه به راهنمای زیر, این تست را انجام دهید

دانلود تست mbti




انسان شایسته

شکست، مقدمه پیروزی

همراه شما هستیم با قسمت دوم از سری مقالات انسان شایسته

در قسمت قبلی درباره صفت اول در حوزه نگرش انسان شایسته صحبت کرده و راهکارهای دستاوردگرایی را مرور کردیم.

در این قسمت به بررسی صفت دوم برای انسان شایسته شدن می پردازیم. دومین صفت در حوزه نگرش و ذهنیت که یک فرد برای موفق شدن باید آن را در خود پرورش دهد معناگرایی است.

معنا گرایی یعنی معنا دادن به رنج و درد هایی که عارضمان می شود. انسان شایسته، دردها و شکست هایی که برایش اتفاق می افتد را تحلیل می کند، می نشیند و شکستش را تحلیل و بررسی می کند و در مقابل فردی که شایسته نیست در این شکست باقی مانده و در درد خودش می ماند و عذاب می کشد.

یک انسان شایسته در تحلیل شکست فرایندی سه مرحله ای را طی می کند

در مرحله اول باید به دنبال منشا درد رفت. باید دید منشا و سرچشمه درد کجا بوده؟ از خودتان بپرسید چرا این اتفاق افتاد؟ چه شد که منجر به شکست شدم؟ سهم من از این شکست چقدر بوده؟سهم عوامل بیرونی چقدر بوده است؟

باید موارد شکست را تفکیک کرده و منشا شکست و درد را بشناسیم. باید دلیل هایی که دست خودمان بوده با دلائل بیرونی را تفکیک کرده تا منشا و دلیل اصلی شکست را بفهمیم.

مرحله دوم برای تحلیل شکست این است که بعد از شناخت منشا درد سوال دوم را از خودمان بپرسیم که آیا می شد از این درد و شکست جلوگیری کنیم یا نه؟ اگر می شد چگونه بود؟ باید بنشینیم و راه حل هایی که میشد از شکست جلوگیری کنیم را بررسی کرده و یادداشت کنیم.

در مرحله سوم باید به این سوال پاسخ بدهیم که چکار کنیم که در آینده دوباره دچار این درد نشویم؟ مشکلی که میان طلاب وجود دارد این است که طلاب تحلیل گرهای بسیار خبره و خوبی هستند. اما تحلیل در گذشته نه در آینده!!! همه ما می گوییم اگر فلان اتفاق می افتاد شکست نمی خوردم!!

اما تحلیل آینده را نمی کنیم. باید بگوییم چه کنم که در آینده دوباره این اتفاق نیافتد و دوباره شکست نخورم. در موارد مشابه این اتفاق در آینده چطور برخورد کنم؟

حال شاید سوال باشد که این مراحل چه نتایجی را در بر خواهد داشت؟

این تحلیل و معنا گرایی در شکست سه تا نتیجه دارد:

  • احتمال تکرار اتفاق و شکست در آینده کمتر می شود.
  • این گونه تحلیل باعث می شود واکنش ما به آن اتفاق و مشابه آن آگاهانه تر شده و مجهزتر و قوی تر به سراغ اتفاقات آینده قدم بر می داریم
  • انسانی با کاریزمای بالا می شوید و تبدیل به فردی شده که در برابر مشکلات و موانع، قوی و نیرومند باشید. به قول نیچه هرچیزی که من را نکشد قوی ترم می کند.

امیدوارم با معنا بخشیدن به درد ها و شکست هایتان تبدیل به فردی قوی شده و با مشکلات بجنگید و انسان شایسته ای باشید.

[supsystic-tables id=8]

برای مشاهده سایر تکنیک ها کلیک بفر مایید




طلاب و شهریه های نجومیآیا پرداخت شهریه کار درستی است؟

بعضی وقت ها روایاتی می بینیم که ائمه مشغول کشاورزی هستند، یا مثلا امام علی علیه السلام چندین چاه و قنات را حفر کردند، بعد با خودمان فکر می کنیم پس ما طلبه ها هم باید برویم سراغ کشاورزی و یا هر شغل دیگری، تازه به خودمان هم می گوییم، کار که عار نیست.

اما شاید این جمله که کار، عار نیست، برای کسانی باشد که شهریه دریافت نمی کنند یا به عبارت دیگر ما طلاب که داریم از خمس مردم و سهم امام زمان استفاده می کنیم پس نسبت به امام زمان و مردم مسئول هستیم باید در راه امام زمان خدمت کنیم و این عمری که در راه تحصیل گذاشته ایم را جواب بدهیم و باید در قبال مردم هم، ارائه خدمت داشته باشیم. پس نمی شود بگوییم طلبه باید دست به هر کاری بزند چون مسافرکشی کردن و پیک موتوری شدن هم از دست یک جوان ۲۰ ساله بی سواد برمی آید ولی مردم را به راه راست هدایت کردن فقط از یک طلبه باسواد و خوش فکر برمی آید.

حتی طلبه ای که برق کشی بلد هست نباید دنبال برق کشی برود زیرا این کار هم از یک جوان ۲۰ ساله برمی آید و طلبه باید به دنبال کار طلبگی خودش برود.

بعضی از مردم عقیده دارند که روحانیت بودجه مخصوص (شهریه) نمی خواهد، طلاب باید مانند سایر طبقات مردم کار و شغل و منبع درآمدی برای خود داشته باشند، از دسترنج شخصی خود زندگی کنند، قسمتی از وقت خود را صرف تهیه امر معاش و قسمت دیگر را صرف شئون طلبگی از تحصیل، تحقیق، تالیف، تدریس و تبلیغ بنماید.

این عده معتقدند که روحانیت و شئون روحانیت در اسلام یک شغل و حرفه مخصوص نیست که بشود برای او بودجه مخصوصی در نظر گرفت، هرکس که قادر است ضمن تامین امر معاش خود عهده دار شئون طلبگی بشود حق دارد وارد بشود و اگر کسی می خواهد این شئون را بعهده بگیرد و آن گاه کل بر اجتماع گردد بهتراین است که از اول وارد چنین مجاهده ای نشود.

استدلال این عده این است که در صدر اسلام، یعنی زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و زمان ائمه اطهار علیهم السلام اشخاصی بودند که همین وظایف را به عهده داشتند، حلال و حرام یاد می دادند، نصیحت و موعظه می کردند، در حوزه های درس شرکت می کردند و خودشان حوزه درس داشتند، در عین حال هر کدام از آن ها شغل و حرفه ای برای زندگی خود داشتند.

بسیاری از آن ها با عنوان شغل و حرفه خود از قبیل تمار، عطار، بزاز، خزاز، حذاء و غیره در کتب حدیث، فقه و تاریخ شناخته می شوند، هیچ دیده نشده که رسول خدا یا ائمه اطهار یک یا چند نفر را دستور داده باشند از همه کارها دست بکشند و منحصرا به مشاغلی که امروز مشاغل روحانی نامیده می شود از قبیل افتاء، تدریس، امامت جماعت، وعظ، تبلیغ و غیره بپردازند.

کار معیشت را نمی توان ساده گرفت، یک رکن از ارکان اساسی حیات است، اگر مختل باشد در سایر شئون حیات اثر می گذارد. از جمله مختصات اسلام این است که، نقش موثر امر معاش را به دقت مورد توجه قرار داده است. تا آن جا که برخی پنداشته اند اسلام نظریه زیربنا بودن اقتصاد را گردن نهاده است. مکتب واقع بین و واقع گرای اسلام، اقتصاد را زیربنا نمی داند، اما نقش اساسی آن را نیز نادیده نمی گیرد. اسلام اصلاح امر معاش را در همه سازمان های بزرگ و کوچک اجتماعی شرط لازم می شمارد نه شرط کافی، این است که می گوییم: کار معیشت را نمی توان ساده گرفت، یک رکن از ارکان اساسی حیات است. اگر مختل باشد در سایر شئون حیاتی اثر می گذارد.

با توجه به این مقدمه باید گفت:

حقیقت این است که اگر افرادی زندگی خود را از راه دیگر تامین (البته نه از هر راهی، بلکه راهی که طلبگی باشد، به عبارت دیگر نباید از راه مسافرکشی زندگی خود را تامین کنیم، باید از راهی که در شان طلبه و جایگاه روحانیت باشد مثل تدریس، تبلیغ و…) و با این حال متصدی شئون روحانی بشنود بسیار خوب است، همیشه افراد کمی از این قبیل بوده و هستند، اما نمی توان گفت همه افراد باید این چنین باشند و در غیراین صورت وارد نشوند، زیرا با تغییراتی که در وضع زندگی مردم نسبت به صدر اسلام پیدا شده و با توسعه ی روزافزون علوم و احتیاجات، ضرورت دارد گروهی همه ی عمر ممحض باشند برای تحصیل و اداره شئون دینی مردم، و ناچار بودجه مخصوصی (شهریه) لازم است که با طرز صحیحی در این راه مصرف شود.

در صدر اسلام احتیاج این قدر نبوده، عقده ها و شبهات و همچنین معاندین و دشمنان اسلام این قدر نبوده اند. ضرورت دارد همیشه گروهی باشند. آری انصاف این است که برخی شئون روحانی که فعلا معمول است از قبیل امامت جماعت نه یک شان مخصوص روحانی است و نه کسی حق دارد آن را بهانه قرار داده و دست از هر کار و شغل و خدمتی بکشد و در انتظار موقع نماز بماند و مسجدی برود و برگردد و زینت مجالس ختم باشد و این ها را شغل شاغل خود قرار دهد و عمری کل بر اجتماع بوده باشد.

به هر حال این جمود فکری است که صرفا به حکم این که چیزی در صدر اسلام نبوده اکنون هم که احتیاج و ضرورت ایجاب می کند نباشد.

مشاهده سایر مطالب مرتبط با طلبگی

برای مشاهد دیگر مقالات خودشناسی کلیک کنید




دستاورد گرایی اولین رمز پیشرفت

دستاورد گرایی اولین رمز پیشرفت

در قسمت اول از سری مقالات انسان شایسته درباره اولین صفت یک انسان شایسته سخن می گوییم. ما انسان ها برای موفق تر شدن باید صفاتی را در خودمان پرورش دهیم. با پرورش یکسری خصوصیات، می توانیم آنها را بعنوان ماهیت در خودمان قرار داده و در آینده به موفقیت های بزرگی دست پیدا کنیم. آنچه ما در این سری مقالات با شما مطرح می کنیم صفات انسان شایسته در سه حوزه اصلی نگرش،روابط و عملکرد می باشد.

بی شک انسان های موفق و شایسته نگرش و فکر و ذهنیتی شایسته و موفق نیز دارند. پس اولین قدم برای انسان شایسته شدن تغییر نگرش خودمان است. وقتی نگرش و ذهنیت انسان تغییر کند، عملکرد و کارایی او نیز به همان سمت و سو حرکت خواهد کرد.

اولین صفت از صفات انسان شایسته که در حوزه نگرش می باشد دستاوردگرایی است. همانطور که از اسمش معلوم است انسانی شایسته است که در امور روزمره اش به دستاورد برسد. یعنی باید ببینید چقدر برایتان اهمیت دارد کارهایی را که شروع می کنید به پایان برسانید و چقدر اهمیت دارد که کارهای تمام شده تان ملموس باشد. انسان این مدلی در یک مدت زمان مشخص تبدیل به یک فردی با دستاوردهای بزرگتری می شود. ذهنیت شما باید به یک انسان دستاوردگرا تبدیل شود. باید یک فلسفه ذهنی بسازید برای خودتان. یک ذهنیتی که باعث شود به مرور زمان نتیجه بگیرید.

حال برای اینکه یک انسان دستاوردگرایی باشیم چه باید بکنیم؟ پاسخ این است که برای دستاوردگرایی بایستی چند ویژگی را در خودتان پیدا و تقویت کنید تا در نتیجه به فردی دستاوردگرا و در انتها به موفقیت برسید.

ویژگی اول: وقت صرف کردن

وقتی می خواهید کاری را انجام دهید( درس خواندن، امتحان دادن،رانندگی، مطالعه آزاد، ورزش، نوشتن مقاله و . . .) هر مقداری که می خواهید کارتان تاثیر گزار باشد و نتیجه بهتری داشته باشد، به همان مقدار باید برای کارتان وقت صرف کنید. اگر فرضا برای امتحانات درسی نمره ۱۸ یا ۲۰ می خواهید باید به همان مقدار وقت صرف کنید. این یک قانون نانوشته است. همانطور که مشابه این قانون ضرب المثل هرچقدر پول بدهی همان قدر آش میخوری وجود دارد، باید بگویم هر چقدر وقت صرف کنید برای کارتان، همان قدر هم نتیجه بهتری می گیرید. انسان های موفق و شایسته برای کارهایشان وقت صرف می کنند و حتی شب ها بیداری کشیده و برای انجام بهتر کار تلاش می کنند.

دومین ویژگی برای دستاوردگرایی: تمرکز است. معنای این ویژگی واضح است و نیاز به توضیح خاصی ندارد. هرکاری که انجام می دهید فقط و فقط تمرکز و حواستان شش دانگ به همان کار و مساله باشد. امروزه اکثر افراد گوشی هوشمند دارند و دسترسی به اینترنت همگانی شده است و فعالیت در فضای مجازی هم ضمیمه اینها شده و در حین انجام کار، مطالعه، سر کلاس درس و غیره باعث می شود که در یکی دوساعتی که مشغول انجام فعالیتی هستیم، حواس و تمرکزمان تقسیم به چند مورد شده و در نتیجه آن مقدار بازدهی را که فعالیت و کارمان باید داشته باشد را نداشته و دستاورد کمتری نصیبمان می گردد. افراد موفق دنیا راز موفقیت خودشان را با این سه کلمه بیان می کنند: تمرکز تمرکز و تمرکز

ویژگی سوم دستاورد گرا شدن تعهد است. متعهد بودن،پایبندی،وفاداری. اینها باعث می شود در انجام کاری که عهده دار آن هستید موفق بوده و نتایج ایده آلی را بدست بیاورید.وقتی کاری را شروع می کنید متعهد باشید که آن کار را تا انتها پیش برده و تمامش کنید. رها کردن کار در اواسط آن بی تعهدی شما را رسانده و نتیجه نیز در بر ندارد. این را همیشه توجه داشته باشید که شروع کردن کار اصلا سخت نیست و همه می توانند کاری را شروع کنند اما آنچه اهمیت و ارزش دارد تمام کردن کار است. شاید شما نیز مثل من بارها تصمیم به مطالعه منظم دروس حوزه گرفته و یا تصمیم به نوشتن مقالات، خلاصه نویسی و حتی کتاب گرفته باشید اما در هفته های ابتدایی آن را رها کرده و فراموشش نموده اید!! دلیلش این است که به آن کار متعهد نبوده اید. تعهد و وفاداری و پایبندی کلید موفقیت در امور است .

ویژگی چهارم برای دستاورد گرایی را در قالب مثالی می گویم. حتما تا بحال زوج هایی که به تازگی ازدواج کرده اند را دیده اید؟! افرادی که به تازگی وارد رابطه عاطفی شده اند. وقتی این ها را می بینیم آنچنان درگیر معشوق خود شده اند که هیچ اتفاق دیگری را اطراف خود مشاهده و درک نمی کنند و حتی زمان را نیز فراموش می کنند. همه می گویند عاشق است و عشق کورش کرده است. البته بعضی افراد بعد از گذشت مدتی این درگیری را ندارند و حتی شاید حواسشان به همه چیز باشد به جز شریک عاطفی شان.

مقصود ما قسمت اول ماجرا است. شرط موفقیت و دستاوردگرایی درگیر شدن است. وقتی کاری را شروع می کنید درگیرش بشوید. خواب و زندگی تان بشود آن کار و حتی در زمان تفریح نیز به آن کار فکر کنید و آن کار در پوست و خونتان جای بگیرد. باید عاشق کاری باشید که آن را شروع کرده اید. وقتی عشق باشد قطعا موفق خواهید شد.

امیدوارم با تمرین بر روی این چهار ویژگی نگرش شما تبدیل به فردی دستاوردگرا شود و در نتیجه انسان شایسته تری باشید. در قسمت بعدی درباره ویژگی دوم انسان شایسته در حوزه نگرش صحبت خواهیم کرد.

شما هم می توانید تجربیات و نظرات خود را با ما و دیگر همراهان به اشتراک بگذارید.

[supsystic-tables id=8]

برای مشاهده سایر تکنیک ها کلیک بفر مایید




رشته علوم ارتباطات اجتماعی

رشته علوم ارتباطات اجتماعی

دانشکده صداو سیما

در مقطع کارشناسی ارشد

  1. تعریف و هدف:

هدف اصلی تاسیس این دوره ، تربیت کارشناسان سطح عالی در زمینه ارتباطات اجتماعی، به ویژه برای ارتقاء کیفیت فعالیت ها و خدمات خبرگزاریها و مطبوعات ، رادیو و تلویزیون و سایر موسسات و سازمانهای ارتباطی و کمک به کاربرد بیشتر ارتباطات در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی مملکت است.

  1. مواد امتحانی آزمون ورودی:
  2. زبان خارجه ( انگلیسی با فرانسه) در حد درك متون تخصصی ارتباطات اجتماعی وتوانائی ترجمه از زبان خارجی به فارسی
  3. مبانی کلی ارتباطات جمعی (شناخت وسائل ارتباط جمعی ، نظریه های ارتباط اجتماعی و ارتباطات بین المللی ، مخاطبان ارتباطات جمعی و آثار اجتماعی ارتباطات )
  4. اصول روزنامه نگاری ( خبرنویسی و گزارش خبری )
  5. تاریخ معاصر ایران و جهان و مسائل بین المللی مهم معاصر
  6. شیوه نگارش فارسی در مطبوعات
  7. طول دوره:

طول متوسطه دوره حداقل ۴ نیمسال و حداکثر ۶ نیمسال است.

 

  1. فهرست دروس رشته علوم ارتباطات اجتماعی:

کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد علوم ارتباطات باید در نیمسال اول تحصیل خود درس زبان خارجه تخصصی (سه ساعت در هفته) و در سر زبان خارجه عمومی (سه ساعت در هفته) را بدون احتساب واحد بگذرانند.

الف: جدول دروس الزامی (اصلی و تخصصی)

 

ردیف نام درس تعداد واحد ساعت پیش نیاز
نظری عملی
۱ نظریه ها و مفاهیم ارتباطات اجتماعی ۳ ۵۱ ۳۶ کارشناسی
۲ مبانی پژوهش در ارتباطات جمعی ۳ ۵۱ ۳۸ کارشناسی
۳ ارتباطات و توسعه ۳ ۵۱ ۳۵ کارشناسی
۴ کاربرد آمار در پژوهش های ارتباطی ۲ ۳۴ ۸ کارشناسی
۵ مبانی حقوق بین المللی ارتباطات ۳ ۵۱ ۴۷ کارشناسی
۶ کاربرد نرم افزارهای کامپیوتری در پژوهشهای ارتباطی ۲ ۱۷ ۳۴ ردیف ۲
۷ تحلیل محتوای پیام های ارتباطی ۳ ۳۴ ۳۴
رساله کارشناسی ارشد ۴
جمع ۲۳

 

ب: جدول دروس اختیاری رشته علوم ارتباطات اجتماعی

ردیف نام درس تعداد واحد ساعت پیش نیاز
نظری عملی
۸ مبانی مطالعات انتقادی در ارتباطات اجتماعی ۳ ۵۱ ۳۵ کارشناسی
۹ مدیرییت ارتباطات جمعی ۲ ۳۴ ۱۹ و ۳۴ کارشناسی
۱۰ اقتصاد ارتباطات جمعی ۲ ۳۴ ۱۱ و ۳۴ کارشناسی
۱۱ برنامه ریزی و سیاست گذاری ارتباطات ۳ ۵۱ ردیف ۳
۱۲ تکنولوژی های جدید ارتباطات ۳ ۵۱ ۳۴ کارشناسی
۱۳ جهان سوم و امپریالیسم ارتباطی و خبری ۳ ۵۱ ۳۵ کارشناسی
۱۴ ارتباطات سازمانی ۳ ۵۱ ۱۹ کارشناسی
۱۵ شیوه های نوین روزنامه نگاری تحقیقی ۲ ۱۷ ۳۴ ۵۲ کارشناسی
۱۶ روزنامه نگاری برای توسعه ۲ ۱۷ ۳۴ ردیف ۳
۱۷ روزنامه نگاری بین المللی ۲ ۱۷ ۳۴ ۵۲ کارشناسی
۱۸ بررسی پوشش خبری وسایل ارتباط جمعی بین المللی ۲ ۱۷ ۳۴ ردیف ۲
۱۹ ارتباطات جمعی و مسایل مهم جهانی (سمینار) ۲ ۳۴ ردیف ۱۳
۲۰ حقوق و مسئولیت های اجتماعی روزنامه نگار ۲ ۳۴ ۴۷ کارشناسی
۲۱ جامعه شناسی سیاسی ارتباطات جمعی ۲ ۳۴
۲۲ جامعه شناسی تبلیغات ۳ ۵۱ ۳۴ کارشناسی
۲۳ جامعه شناسی سینما ۲ ۳۴ ۳۴ کارشناسی
۲۴ تاریخ ارتباطات اجتماعی ۳ ۵۱ ۵۴ کارشناسی
۲۵ جامعه شناسی هنر و ادبیات ۲ ۳۴
۲۶ نظریه های جامعه شناسی ارتباطات ۲ ۳۴
۲۷ روزنامه نگاری در ایران (تاریخ روزنامه نگاری) ۲ ۳۴

از جدول فوق باید ۱۸ واحد گذرانده شود.

برای مشاهده سایر رشته های کارشناسی ارشد کلیک کنید




انسان شایسته

بسم الله الرحمن الرحیم

به نام خداوندی که انسان را اشرف مخلوقات خود نامید و کمال و رشد و پیشرفت را برایش نا محدود قرار داد تا جایی که ملائک عرش از رسیدن به آن عاجز ماندند. آری آدمی همواره در مسیر زندگانی اش، قبل از ورود به دنیا، در دنیا و هم در عالم برزخ قابلیت رشد و پیشرفت را دارد. انسانی که با عمری کم می تواند کاری کند که خلائق از هدت و شدت قربش به باری تعالی انگشت حیرت بر دهان کرده و او را ستایش نمایند.

از طرفی اما موانعی نیز مسیر رشد را مسدود کرده و سرعت آن را کند می کند. موانعی که اگر همین انسان در آنها غوطه ور گردد تمامی خلائق از عجز و نا توانی انسان، او را به سخره گرفته و مذمتش می کنند. تا جایی که پسر نوح با بدان بنشست و خاندان نبوتش گم شد و سگ اصحاب کهف روزی چند پی نیکان گرفت و مردم شد.

آدم شدن کاریست بس دشوار و پر از موانع اما آنچه این سختی را آسان می کند، نتیجه ی شیرینی است که چون شهدی زنبوری را بسوی گل می کشاند.

با توفیق و یاری خداوند و با دعای امام عصر ارواحنا له الفدا، تصمیم گرفته ایم در این سری نگارشات در راستای شایستگی، سخنانی با شما همراهان همیشگی مرقوم نماییم. بی شک انسان شایسته شدن از آرزوی های قلبی همگی ماست. اما واقعا چگونه می توانیم انسان شایسته ای باشیم؟

چگونه می شود در دنیا و در اجتماع جزو افراد موفق باشیم؟ و چگونه شایستگی های ذاتی خود را بروز دهیم؟

همه ی ما ویژگی هایی ذاتی در خودمان داریم مثل رنگ پوست، رنگ چشم، تن صدا و غیره. اما یک سری صفاتی وجود دارد که در وجود هر انسانی می تواند نقش آفرینی کند صفاتی همچون دستاوردگرایی، مبارزه با شکست، صبر و .. که این ها ویژه افراد خاصی نیست بلکه هر فردی با تمرین می تواند این ها را در خود تقویت کرده و همچون دیگران جزء افراد شایسته جامعه باشد.

سعی ما بر این است صفاتی که موجب می شود بتوانیم انسان شایسته ای باشیم، را با شما عزیزان مطرح کرده و راهکار های کاربردی و عملی برای تقویت این صفات ارائه دهیم پس همراه با ما باشید تا در  قسمت های بعدی ویژگی های انسان شایسته را بررسی نماییم.

با تشکر

[supsystic-tables id=8]

برای مشاهده سایر تکنیک ها کلیک بفر مایید




روحانیون در صف مقدم کارآفرینی و رونق تولید ملی

شکوفا کردن اقتصاد مردم روستا

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، از ارائه آموزش های کارآفرینی ویژه روحانیون خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مرکز نوآوری و شکوفایی، در جلسه ای با حضور مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و مدیر مرکز نوآوری و شکوفایی حوزه علمیه خراسان که در سازمان تبلیغات اسلامی در روز یک شنبه ۱۵/۲/۹۸ برگزار گردید از ظرفیت های آموزش مبانی کارآفرینی و اشتغال زایی ویژه روحانیون مستقر در روستاهای استان خراسان رضوی بحث و گفت و گو شد.

حجه الاسلام صاحبقرانی ضمن تشریح اهداف تحول ساز و کلان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: یکی از این اهداف، ایجاد زمینه ای برای خودکفایی طلاب و روحانیون مستقر در روستاها بوسیله فعال سازی ظرفیت های کارآفرینی روستایی دانست.

وی افزود: چنانچه روحانیون مستقر در روستاها، مهارت های کارآفرینی را فرا بگیرند و از موقعیت محوری خود در محل استقرار و در راستای شکوفا کردن اقتصاد مردم روستا که هم سو با منویات مقام معظم رهبری در فضای کنونی جامعه است، بهره ببرند، شاهد شکوفایی اقتصادی و رونق تولید در روستاها خواهیم بود که با مدیریت و راه بری یک روحانی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: از دیگرنتایج مثبت این اقدام حفظ جایگاه و تثبیت موقعیت روحانیون مستقر در روستاها و کاهش هزینه های استقرار و وابستگی به بودجه های دولتی است.

در این دیدار ظرفیت های مرکز نوآوری و شکوفایی حوزه علمیه خراسان نیز برای تحقق این هدف والا مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با استفاده از ظرفیت های آموزشی این مرکز و تجربیات گذشته آن در حوزه کارآفرینی ویژه طلاب، زمینه ای ایجاد شود تا مبانی کارآفرینی و اشتغال طلاب، به روحانیون مستقر آموزش داده شود و سپس با حمایت های مادی و معنوی، موقعیت لازم برای رونق تولید و کارآفرینی روستایی فراهم گردد.

از دیگر دستاوردهای این دیدار، تصمیم گیری مبنی بر تشکیل هیات اندیشه ورز اقتصاد فرهنگ با هدف ارائه طرح و برنامه ریزی برای تحقق موارد مطرح شده بود که توسط مرکز نوآوری و شکوفایی حوزه علمیه صورت خواهد گرفت.

برای مشاهده سایر اخبار مسیرطلبه کلیک کنید




رشته ادبیات نمایشی با گرایش فیلم نامه نویسی

رشته ادبیات نمایشی با گرایش فیلم نامه نویسی

دانشکده صداو سیما

در مقطع کارشناسی ارشد

  1. تعریف و هدف گرایش فیلم نامه نویسی:

دوره کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی یکی از دوره های آموزش عالی است که هدف آن ارتقاء سطح علمی و بینش هنری و توان نویسندگی شرکت کنندگان در مقوله ادبیات نمایشی ، رشد خلاقیتهای ادبی و هنری متناسب با فرهنگ و ارزشهای اسلامی است . باتوجه به اینکه بنیاد و اساس فعالیتهای نمایشی از جمله نمایش (تئاتر) و سینما را متون نمایشی (نمایشنامه و فیلمنامه ) تشکیل میدهند و ضرورت وجود نیروهای متخصص و کارآمد در این زمینه ها کاملا احساس میشود لذا امیداست با اجرای این دوره حوزه های آموزشی و همچنین صحنه های حرفه ای تقویت شوند.

 

  1. طول دوره گرایش فیلم نامه نویسی:

طول متوسطه دوره کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی ۲ سال است که هرسال شامل دونيمسال و هرنیمسال ۱۷ هفته کامل آموزشی میباشد.

 

الف: جدول دروس الزامی (اصلی و تخصصی)

ردیف نام درس تعداد واحد ساعت (نظری) پیش نیاز
۱ مبانی نقد ادبیات نمایشی ۱ ۲ ۳۴
۲ مبانی نقد ادبیات نمایشی ۲ ۲ ۳۴ ردیف ۱
۳ روش تحقیق در هنر ۲ ۳۴
۴ تاریخ تطبیقی ادبیات ایران و جهان ۱ ۲ ۳۴
۵ تاریخ تطبیقی ادبیات ایران و جهان ۲ ۲ ۳۴ ردیف ۴
۶ بررسی نظریه های جدید در ادبیات نمایشی معاصر ۲ ۳۴
۷ جنبه های نمایشی در ادبیات فارسی ۱ ۲ ۳۴
۸ جنبه های نمایشی در ادبیات فارسی ۲ ۲ ۳۴ ردیف ۷
۹ نشانه ها و معنا در ادبیات نمایشی ۲ ۳۴
۱۰ کارگاه نمایشنامه نویسی پیشرفته ۴ ۶۸
۱۱ کارگاه فیلمنامه نویسی پیشرفه ۴ ۶۸
۱۲ نگارش برای رادیو و تلویزیون ۲ ۳۴
جمع ۲۸

 

ب: جدول دورس اختیاری رشته ادبیات نمایشی با گرایش فیلم نامه نویسی

ردیف نام درس تعداد واحد
۱ آشنایی با آراء متفکران در باب هنر ۲
۲ مقاله و سمینار ۲
۳ آشنایی با ادبیات و فرهنگ ایران و جهان ۱ و ۲ ۴
۴ جامعه شناسی سیما ۲
۵ نقد و تحلیل تصویر ۲
۶ حکمت هنر اسلامی ۲

 

این دروس ازرشته های دیگر کارشناسی ارشد هنرگرفته شده و بنابر تشخیص گروه آموزشی مربوطه دانشجو مجاز به انتخاب ۴ واحد از دروس فوق میباشد.

ج: جدول دروس جبرانی 

 

ردیف نام درس تعداد واحد
۱ زبان تخصصی ۱ و ۲ ۴
۲ شیوه های نگارش ۲
۳ صنایع ادبی ۲
۴ زبان شناسی عمومی ۲

بازار کار گرایش فیلم نامه نویسی:

فارغ التحصیلان رشته کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی علاوه بر حضور موثر در بازار کار خصوصی و صنایع فیلمسازی و صحنه های نمایشی می توانند در فعالیتهای حرفه ای ، آموزشی و مشاوره در بخشهای مختلف دولتی نیز شرکت نمایند . ضمنا” با توجه به نیاز روزافزون جامعه به نیروی نویسنده در زمینه های نمایش و سینما فارغ التحصیلان این رشته قادر خواهند بود اصول نظری و عملی ادبیات نمایشی را در مقاطع تحصیلی کارشناسی و پائین تر آموزش دهند.

برای مشاهده سایر رشته های کارشناسی ارشد کلیک کنید




معرفی رشته مشاوره و اهداف و گرایش های آن:

رشته مشاوره

دانشگاه ها و موسسات سراسر کشور

مقطع کارشناسی ارشد

تعریف و اهداف رشته مشاوره:

هدف کلی از اجرای برنامه دوره کارشناسی ارشد مشاوره تربیت افرادی است كه در زمينه تخصصی خود به ارائه خدمات مشاوره ای مؤثر و مفید بپردازند و راجع به موضوعات مربوط به شاخه تخصصی تحقیق نمایند و دروس مربوط به شاخه را در مؤسسات آموزشی در سطح کارشناسی یا پایین تر تدریس کنند.

 

هدفهای خاص هر گرایش به تفکیک به شرح زیر است:

الف – مشاوره مدرسه هدف گرایش مشاوره مدرسه تربیت افرادی است که بتوانند

۱- دانش آموزان را در زمینه انتخاب دروس و رشته تحصیلی و رفع مشکلات تحصیلی، انتخاب شغل وآماده شدن برای احراز آن ورفع مشکلات روانی، اخلاقی، رفتاری، خانوادگی، ارتباطی و سازگاری یاری دهند. ٢- خدمات راهنمایی و مشاوره را در هسته های مشاوره آموزش و پرورش، مدارس و مراکز تربیت معلم برنامه ریزی سازماندهی و سرپرستی کنند. ٣- به ارائه خدمات مشورتی به معلمان، والدین و آموزش بهداشت روانی دانش آموزان اقدام کنند. )))

ب – مشاوره شغلی: هدف گرایش مشاوره شغلی تربیت افرادی است که بتوانند: ا- مراجعان خود را در انتخاب شغل، و آمادگی برای اشتغال یاری دهند. ۲- مراجعان خود را در اشتغال موفقیت آمیز و حل مشکلات شغلی یاری دهند. ٣- اطلاعات عینی و به روز شغلی را در اختیار مراجعان خود قرار دهند. ۴- به انجام مشاوره های انفرادی و گروهی شغلی اقدام کنند. ه- خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی را در موقعیت های مختلف برنامه ریزی، سازماندهی و سرپرستی کنند.

ج – مشاوره خانواده: هدف گرايش مشاوره خانواده تربیت افرادی است كه بتوانند با انجام مشاوره های ازدواج و زناشویی و خانوادگی :

۱- مراجعان خود را در انتخاب همسر یاری دهند. ۲- مراجعان خود را در حل مشکلات ازدواج و زناشویی یاری دهند. ۳- مراجعان خود را در حل مشکلات خانوادگی و زندگی رضایت بخش یاری دهند.

د – مشاوره توان بخشی هدف گرایش مشاوره توانبخشی تربیت افرادی است که بتوانند افراد را از طریق مشاوره های فردی، گروهی و خانوادگی :

۱- در هنگام روبرو شدن با رویدادهای پیش بینی نشده از قبیل تصادف، زلزله، سیل، جنگ، مرگ یک عزیز یا بیکاری یا ورشکستگی و نظائر آن یاری دهند. ۲- در ترک اعتیاد مشروبات الكلى و مواد مخدر یاری دهند. ۳- در سازگاری با ترک یا طلاق همسر یاری دهند. ۴- در پیشگیری و درمان کودکان معلول یاری دهند. ها خدمات مشاوره توانبخشی را برنامه ریزی و سازماندهی کرده و سرپرستی نمایند.

 

۳- برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته مشاوره دارای ۳۲ واحد به شرح زیر می باشد.

الف – دروس مشترک

۱۴ واحد

ب – دروس تخصصی هر گرایش

۱۴ واحد

ج – پایان نامه ۴ واحد

تبصره : دانشگاهها به تناسب امکانات لازم و نیروی انسانی متخصص خود می توانند در یک یا چند گرایش دانشجو بپذیرند.

۴- طول دوره و شکل نظام دوره کارشناسی ارشد رشته مشاوره به صورت آموزشی وناپیوسته بوده و طول آن طبق آیین نامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی به طور متوسط دو سال می باشد که در طی آن دانشجویان قادر خواهند بود مجموعه دروس نظری و عملی این دوره را بگذرانند. حداکثر مدت مجاز تحصیل این دوره سه سال است. هر سال تحصیلی شامل دو نیمسال و هر نیمسال دارای شانزده هفته کامل آموزشی می باشد.

 

شرایط ورود دانشجو رشته مشاوره

الف- دارا بودن شرایط عمومی ورود به دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی. ب- داشتن گواهینامه کارشناسی در یکی از رشته های مشاوره و راهنمایی، امور تربیتی و مشاوره راهنمایی و مشاوره، آموزش و پرورش پیش دبستانی، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، آموزش و پرورش افراد استثنایی، روانشناسی مددکاری اجتماعی تبصره- داوطلبانی که دارای گوهینامه کارشناسی به غیر از مشاوره و راهنمایی، امور تربیتی و مشاوره و یا راهنمایی و مشاوره هستند در صورت قبول شدن در امتحانات ورودی ملزم به گذراندن دروس پیش نیاز مندرج در جدول شماره و می باشند. ج – نداشتن نقص و بیماری جسمانی و روانی به گواهی و تأیید پزشکان مورد اعتماد دانشگاهها.

د – شركت و قبولی در مصاحبه حضوری به منظور بررسی خصوصیات شخصیتی متناسب با کار و حرفه مشاوره.

 

مواد و ضرایب امتحانی

۱- مبانی راهنمایی و مشاوره                                  با ضریب ۲

۲-روشها و فنون راهنمایی و مشاوره                        با ضريب ۳

٣- نظریه های مشاوره و رواندرمانی            با ضریب ۳

۴- آمار و روشهای تحقیق                          با ضریب ۲

۵- کاربرد آزمونهای روانی در مشاوره                       با ضریب ۲

۶-متون زبان تخصصی مشاوره                   با ضريب ۳

 

فصل دوم: جداول دروس رشته مشاوره

الف – جدول دروس مشترک دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته مشاوره

رشته مشاوره

ب- جدول دروس تخصصی گرایش مشاوره مدرسه

رشته مشاوره

* : دانشجویان این گرایش ملزم هستند که موضوع پایان نامه خود را در ارتباط با امور و مسائل مشاوره مدرسه

انتخاب نمایند.

ج- جدول دروس تخصصی گرایش مشاوره شغلی

رشته مشاوره

* : دانشجویان این گرایش ملزم هستند که موضوع پایان نامه را در ارتباط با امور و مسائل مشاوره شغلی انتخاب نمایند.

د- جدول دروس تخصصی گرایش مشاوره خانواده

رشته مشاوره* : دانشجویان این گرایش ملزم هستند که موضوع پایان نامه را در ارتباط با امور و مسائل مشاوره خانواده و

ازدواج انتخاب کنند.

ه- جدول دروس تخصصی مشاوره توانبخشی

رشته مشاوره* : دانشجویان این رشته ملزم هستند که موضوع پایان نامه خود را در ارتباط با امور و مسائل مشاوره توانبخشی انتخاب کنند.

* و- جدول دروس پیشنیاز دوره کارشناسی ارشد مشاوره برای دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی غیر از امور تربیتی و مشاوره با راهنمایی و مشاوره

رشته مشاوره

* : دانشجویان کارشناسی ارشد مشاوره که مدرک تحصیلی دروه کارشناسی آنان غیر از امور تربیتی و مشاوره یا راهنمایی و مشاوره می باشد ملزم هستند، دروس جبرانی خود را با نظر گروه آموزشی و متناسب با گرایش تخصصی از بین دروس مندرج در این جدول انتخاب نموده و بگذرانند.

برای مشاهده سایر رشته های کارشناسی ارشد کلیک کنید

 




کلیات و برنامه سطح سه رشته كلام مقارن

(با اثبات حقانیت مكتب اهل‌بیت علیهم السلام)

معرفی رشته كلام مقارن سطح سه حوزه علمیه

ماده ۱- عنوان

عنوان رشته، کلام مقارن(با اثبات حقانیت مكتب اهل‌بیت علیهم السلام)در مقطع سطح سه است.

ماده ۲- تعریف

سطح سه کلام مقارن، دومین مقطع از كلام اسلامی است، كه در آن طلاب علاوه بر شناخت استدلالی مبانی و مسائل اعتقادی تشیع وکلام اهل بیت علیهم السلام، اشتراکات و افتراقات مبانی و مسائل اعتقادی مذاهب مهم اسلامی را به صورت مقایسه­ای می‌آموزند و توانایی اثبات حقانیت مکتب اهل­بیت علیهم السلام و پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و تدریس آن‌را پیدا می‌كنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامه سطح سه این رشته می‌شوند.

ماده ۳- اهداف رشته كلام مقارن

  1. شناخت استدلالی مبانی و مسائل اعتقادی بر اساس قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام و دفاع از آن؛
  2. شناخت استدلالی مسائل کلامی به صورت مقایسه­ای به منظور اثبات حقانیت مکتب اهل­بیت علیهم السلام؛
  3. افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و زمینه‌سازی جهت گسترش پژوهش‌ و تألیف در زمینه کلام مقارن؛
  4. شناخت و نقد دیدگاه‌های نادرست در حوزه مسائل كلامی و تقویت توان پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات روز؛
  5. تربیت نیروهای متعهد و توانمند در حوزهکلام مقارن در عرصه‏هاى پژوهش، آموزش و تبلیغ؛
  6. زمینه­سازی برای تربیت استادِ دروس مرتبط باکلام مقارن؛
  7. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به سطح علمی بالاتر؛
  8. شناخت منابع و مآخذ مرتبط با مباحث کلام اسلامی و مقارن و ایجاد توانمندی فهم آن؛
  9. ایجاد توان تتبع و تحقیق در زمینه فقه و اصول و استفاده از منابع فقهی و اصولی.

ماده ۴- سیاست‌های رشته كلام مقارن

  1. اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلاب؛
  2. اهتمام به تقویت استقلال فكری و علمی؛
  3. اهتمام به تقویت تعبد و تعهد دینی و دفاع از عقائد شیعه امامیه؛
  4. تأكید بر بهره‌گیری از روش‌های كارآمد آموزشی با اهتمام به سنت‌های حوزوی؛
  5. تأكید بر روزآمدی و پویایی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و توجه به نیازهای روز؛
  6. تأكید بر آموزش پژوهش‌محور؛
  7. تأكید بر استفاده از متون آموزشی واجد شرایط؛
  8. تكیه بر آموزش موضوعات و مسائل اصلی رشته؛
  9. تأكید بر شناسایی و تشویق استعدادهای برتر در زمینه تحقیق و تدریس؛
  10. اهتمام به تقویت مبانی نظام مقدس اسلامی و ترویج ارزش‌های آن؛
  11. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن؛

ماده ۵- ضرورت رشته كلام مقارن

  1. نقش مؤثر شناخت مباحث و مسائل کلامی به صورت مقارن در تبیین و دفاع از مکتب اهل بیت علیهم السلام؛
  2. مأموریت حوزه‌های علمیه در تربیت اندیشمندان متکلم در مسائل کلامی به صورت مقارن، جهت تبیین، ترویج و دفاع از عقاید شیعه امامیه و پاسخ به شبهات؛
  3. نیاز جامعه و نظام اسلامى به تبیین، ترویج و اثبات برتری عقاید حقه شیعه در مقایسه با دیگر مذاهب اسلامی.

ماده ۶- نظام آموزشی

نظام آموزشی این رشته نیم‌سالی، درسی[۱]و حضوری است. طول دوره بدون احتساب پایان‌نامه حداقل شش و حداكثر هشت نیم‌سال است.

ماده ۷- شرایط پذیرش رشته كلام مقارن

  1. احراز صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح دو؛
  3. قبولی در آزمون ورودی[۲]و مصاحبه علمی.

ماده ۸- جدول دروس پیش‌نیاز

ردیف عنوان درس ساعت اهداف
۱ كلام اسلامی ۱ تا ۳ ۹۶ آشنایی بیشتر با مباحث خداشناسی (ذات، صفات فعلیه و ذاتیه، مراتب فعل الهی)، نبوت (ضرورت، ویژگی‌ها، وظایف و اختیارات، نبوت و خاتمیت پیامبر اسلام صلی ‌الله‌ علیه و آله) و معاد (حقیقت مرگ، عالم برزخ، قیامت و ویژگی‌های آن)
۲ معرفت‌شناسی ۳۲ آشنایی با راه‌ها و ابزار شناخت و ارزیابی آنها و دیدگاه اندیشمندان در این زمینه
۳ فرق و مذاهب كلامی ۳۲ آشنایی با آموزه‌ها، روش‌ها و كتب اصلی فرقه‌های مهم كلامی تشیع و تسنن
۴ كلیات و تاریخ علم كلام ۳۲ آَشنایی با علم كلام (فرق آن با فلسفه و علوم دیگر)، موضوع، غایت و مبانی آن؛ تبیین حجیت روش‌های عقلی و نقلی و شرایط آنها و آشنایی با سیر تكوّن و تطور علم كلام، مشرب‌های كلامی، متكلمین بزرگ، منابع و مآخذ مهم كلامی
۵ مسائل جدید كلامی ۳۲ آشنایی با مسائل مهم، جدید، و رائج كلامی، مانند: منشأ و قلمرو دین، سکولاریسم، تكثّرگرایی، دین و اخلاق و علم و دین
۶ تاریخ معاصر ۳۲ بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران
۷ روش تحقیق عمومی ۳۲+۱۶

نظری و عملی

آشنایی با روش‌های عمومی پژوهش و كیفیت بهره‌برداری از منابع
جمع ساعت‌ها ۳۰۴

تبصره:فارغ­التحصیلان سطح ۲ گرایش کلام و طلابی كه دروس پیش‌نیاز را در مراكز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد درصدی سرفصل‌ها از گذراندن این دروس معاف هستند.

ماده ۹٫عناوین و مشخصات کلی دروس رشته كلام مقارن

ردیف عنوان درس تعداد ساعت
۱ دروس عمومی سطح۳ ۶۲۴
۲ دروس پایه ۵۷۶
۳ دروس تخصصی ۶۲۴
جمع ساعت‌ها ۱۸۲۴

 

 

۱ـ دروس عمومی

ردیف عنوان درس ساعت اهداف
۱ فقـه ۱۶۰ شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح سه
(از القول فی ماهیه العیب تا آخر مكاسب)
۲ اصـول ۳۲۰ شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی طبق برنامه مركز مدیریت در سطح سه
(جلد اول كفایه‌الاصول از ابتدای المقصد الثانی فی النواهی تا پایان جلد دوم)
۳ عربی معاصر ۳۲+۱۶

نظری عملی

ایجاد توان بهره‌گیری از متون عربی جدید در حوزه مباحث کلامی
۴ روش تحقیق تخصصی ۳۲+۱۶

نظری عملی

تقویت توان تحقیق و پژوهش در مسائل کلامی و به صورت مقارن با آموزش روش‌های تحقیق و كیفیت بهره ‌برداری از ابزار و منابع
۵ روش تدریس ۳۲+۱۶ نظری عملی ایجاد توان مهارت تدریس با آموزش روش‌ها و فنون كلاس‌داری و ارزشیابی
جمع ساعت‌ها ۶۲۴

 

۲- دروس پایه

ردیف عناوین دروس ساعت اهداف
۱ کلام اسلامی ۱ تا ۵ ۱۶۰ شناخت مباحث مهم خداشناسی (۶۴ ساعت)، نبوت (۳۲ ساعت)، امامت (۳۲ ساعت) و معاد ( ۳۲ ساعت) به صورت متن‌محور
۲ مبانی و قواعد علم کلام ۳۲ تبیین مبانی و قواعد علم کلام مانند: حجیت عقل، قرآنوسنت، حسن و قبح عقلی، قاعده لطف، حجیت خبر واحد در مسائل اعتقادی
۳ حکمت اسلامی ۱ و۲ ۱۲۸  شناخت مباحث مهم فلسفی دارای کاربرد در علم کلام، مانند احکام وجود، علت و معلول، قوّه و فعل و الهیئت بالمعنی الاخص ،
۴ مسائل جدید كلامی ۳۲ شناخت و بررسی استدلالی مسائل مهم‌ و جدید كلامی مانند: عقل­گرایی و ایمان گرایی، هرمنوتیک، زبان دین، منطق فهم متون دینی، ادله اثبات وجود خدا و مسئله شر
۵ معرفت‌شناسی دینی ۳۲ آشنایی با تعریف، نوع، شرایط و محدودیت‌های معرفت دینی، صمن تبیین امکان، معیار صدق، و تحول آن
۶ عرفان اسلامی ۳۲ آشنایی با مبانی، روش و مسائل اساسی عرفان اسلامی و مراحل سیر و سلوك آن با رویکرد به مکتب اهل بیت علیهم السلام
۷ ولایت فقیه ۳۲ تبیین مبانی کلامی نظام سیاسی شیعه در عصر غیبت و شناخت استدلالی مشروعیت، شرایط، وظایف و اختیارات حاکم اسلامی از دیدگاه شیعه، با رویکرد کلامی
۸ مهارت‌های مناظره و ارتباط ۱۶+۱۶

عملی

ایجاد توان مناظره و ارتباط مؤثر با شناخت روش‌های استدلال
۹ زبان تخصصی ۱ ۳۲+۱۶

نظری عملی

ایجاد توان فهم متون مرتبط با علم کلام به ویژه کلام مقارن به عربی قدیم
۱۰ زبان تخصصی ۲ ۳۲+۱۶

نظری عملی

ایجاد توان فهم متون مرتبط با علم کلام به ویژه کلام مقارن به عربی معاصر
جمع ساعت‌ها ۵۷۶

 

۳- دروس تخصصی

ردیف عناوین دروس ساعت اهداف
۱ علل پیدایش و تطور مذاهب کلامی ۳۲ شناخت و بررسی علل پیدایش و تطور مذاهب مهم کلامی شیعه و اهل‌سنت موجود و یا مؤثر در تاریخ
۲ مبدأشناسی مقارن (۱) (اسماء و صفات) ۶۴ شناخت و بررسی استدلالی و مقایسه‌ای مباحث اسماء و صفات الهی به ویژه مباحث چالشی از دیدگاه‌ مذاهب اسلامی، همراه با اثبات حقانیت دیدگاه اهل‌بیت علیهم السلام
۳ مبدأشناسی مقارن ‌(۲) (افعال الهی) ۶۴ شناخت و بررسی استدلالی و مقایسه‌ای مباحث افعال الهی به ویژه مباحث چالشی مانند عدل و حكمت از دیدگاه‌ مذاهب اسلامی همراه با اثبات حقانیت دیدگاه اهل‌بیت علیهم السلام
۴ پیامبرشناسی مقارن ۳۲ شناخت و بررسی استدلالی و مقایسه‌ای مباحث نبوت به ویژه مباحث چالشی مانند فاعل معجزه، علم، عصمت و ولایت انبیاء علیهم السلام از دیدگاه‌ مذاهب اسلامی همراه با اثبات حقانیت دیدگاه اهل‌بیتعلیهم السلام
۵ معادشناسی مقارن ۳۲ شناخت و بررسی استدلالی و مقایسه‌ای مباحث معاد به ویژه مباحث چالشی مانند حیات برزخی، معاد جسمانی، خلود و شفاعت از دیدگاه‌ مذاهب اسلامی همراه با اثبات حقانیت دیدگاه اهل‌بیت علیهم السلام
۶ انسان‌شناسی مقارن ۳۲ شناخت و بررسی استدلالی و مقایسه‌ای مباحث انسان شناسی به ویژه مباحث چالشی مانند: تجرد روح، انسان کامل، جبر و اختیار و سعادت و شقاوت انسان از دیدگاه‌ مذاهب اسلامی همراه با اثبات حقانیت دیدگاه اهل‌بیت علیهم السلام
۷ امامت و خلافت ۴۸ تبیین و شناخت جایگاه و ضرورت امامت و خلافت، شئون و وظایف امام و خلیفه، خصائص و ویژگی‌های آنها و راه تشخیص آنان از دیدگاه‌ مذاهب اسلامی همراه با اثبات حقانیت دیدگاه اهل‌بیت علیهم السلام
۸ امامت خاصه ۴۸ تبیین و شناخت استدلالی ادله عقلی و نقلی امامت و خلافت بلافصل امام علی علیه السلام و امامت دیگر امامان علیهم السلام از منظر شیعه اثتی‌عشری، همراه با نقد و بررسی دیدگاه‌های دیگر مذاهب اسلامی
۹ مهدویت مقارن ۳۲ شناخت و بررسی استدلالی و مقایسه‌ای مباحث مهم مهدویت از دیدگاه فرق اسلامی همراه با اثبات حقانیت دیدگاه شیعه اثتی‌عشری
۱۰ منابع معرفتی فریقین ۱۶ اعتبارسنجی و بررسی مقایسه‌ای منابع معرفتی تشیع وتسنن، مانند قرآن، سنت، عقل، اجماع، قیاس، استحسان، مصالح مرسله و قول صحابی و تبیین شرائط و قلمرو هر یک
 ۱۱ منابع کلامی و حدیثی فریقین ۳۲ معرفی و بررسی تحلیلی منابع و کتب مهم کلامی و حدیثی فریقین به صورت مقایسه­ای
 ۱۲  پایان‌نامه ۹۶+۹۶

عملی

ارائه یک پژوهش جامع، همراه با تتّبع کافی و نقد و بررسی در مسائل کلامی به صورت مقایسه‌ای همراه با اثبات حقانیت دیدگاه اهل‌بیت علیهم السلام
جمع ساعت‌ها ۶۲۴

[۱]. در این نظام هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد، در یک درس تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

[۲]. برخی از كتاب­های مهمّ کلامی كه در سطح ۲ گرایش کلام اسلامی خوانده می‌شود، از منابع آزمون ورودی است.

برای مشاهده سایر رشته های تخصصی سطح سه کلیک کنید