1

معرفی رشته تخصصی تبلیغ مدرسه علمیه مبارکه امام صادق علیه السلام در مشهد مقدس

رشته تخصصی تبلیغ مدرسه علمیه امام صادق مشهد

تعریف رشته تبلیغ

سطح سه پیوسته رشته تبلیغ، اولین مقطع از این رشته است که در آن طلاب، مبانی اعتقادی، مسایل فقهی، مهارت های ارتباطی و روشهای لازم برای تبلیغ و مدیریت فرهنگی را می آموزند و توان تبلیغ و پاسخ گویی به نیازهای مربوط به آن را کسب می کنند و در پایان موفق به دریافت دانشنامه این رشته می شوند.

این رشته دارای شش گرایش می باشد که در سه بخش دروس مشترک، دروس عمومی و دروس تخصصی طی حداقل ۴ و حداکثر ۶ سال خوانده می شود.

اهداف رشته تبلیغ چیست؟

  1. گسترش و تبلیغ معارف الهی در میان جوامع اسلامی
  2. تبیین و دفاع از عقاید شیعه امامیه و پاسخ گویی به پرسش ها و شبهات
  3. تقویت مهارت های ارتباطی مورد نیاز
  4. تربیت مبلغان و مدیران فرهنگی برای نشر احکام و معارف اسلامی

عناوین دروس رشته تبلیغ چیست؟

فهرست دروس مشترک:

نوع درس ساعت

حضوری

تعداد

واحد

عناوین دروس عناوین كلی ردیف
نظری
تخصصی  ۳۲  ۲ روش برداشت از قرآن تفسیر   .۱
تخصصی  ۳۲  ۲ تفسیر موضوعی   .۲
تخصصی  ۳۲  ۲ روش برداشت از حدیث علوم حدیث   .۳
تخصصی  ۳۲  ۲ روش برداشت از ادعیه۱ تمرکز بر ادعیه عمومی   .۴
تخصصی  ۳۲  ۲ آشنایی با نهج البلاغه و صحیفه سجادیه   .۵
تخصصی  ۳۲  ۲ آشنایی با جوامع حدیثی فریقین   .۶
تخصصی  ۳۲  ۲ روانشنا سی عمومی روانشناسی   .۷
تخصصی  ۳۲  ۲ روانشناسی اجتماعی   .۸
تخصصی  ۳۲  ۲ روانشناسی تبلیغ   .۹
تخصصی  ۳۲  ۲ تاریخ تحلیلی اسلام)ص( تاریخ اسلام   .۱۰
تخصصی  ۳۲  ۲ تاریخ تحلیلی ائمه)علیه السلام(   .۱۱
تخصصی  ۳۲  ۲ تاریخ تشیع   .۱۲
تخصصی  ۳۲  ۲ جریان شناسی سیاسی   .۱۳
تخصصی  ۳۲  ۲ اصول ومبانی تبلیغ و ارتباطات مهارت تبلیغ   .۱۴
تخصصی  ۳۲  ۲ اصول  ومهارتهای مناظره   .۱۵
تخصصی  ۳۲  ۲ کارگاه آموزش احکام   .۱۶
تخصصی  ۳۲  ۲ اصول  و مهارتهای مشاوره و پاسخگویی دینی   .۱۷
تخصصی  ۳۲  ۲ کارگاه وعظ و خطابه   .۱۸
تخصصی  ۳۲  ۲ جامعه شناسی تبلیغ   .۱۹
تخصصی  ۳۲  ۲ مخاطب شناسی ۱   .۲۰
تخصصی  ۳۲  ۲ مخاطب شناسی ۲   .۲۱
تخصصی  ۳۲  ۲ شیوه های تبلیغ در جهان معاصر   .۲۲
تخصصی  ۳۲  ۲ سواد رسانه ای   .۲۳
تخصصی  ۳۲  ۲ نظام تربیتی اسلام   .۲۴
تخصصی  ۳۲  ۲ کلام مقارن )۱( خداشناسی و شبهات مرتبط کلام اسلامی   .۲۵
تخصصی  ۳۲  ۲ کلام مقارن )۲( نبوت و شبهات مرتبط   .۲۶
تخصصی  ۳۲  ۲ کلام مقارن )۳( امامت و شبهات مرتبط   .۲۷
تخصصی  ۳۲  ۲ کلام مقارن )۴( معاد و شبهات مرتبط   .۲۸
تخصصی  ۳۲  ۲ کلام مقارن )۵( شبهه شناسی   .۲۹
تخصصی  ۳۲  ۲ روش تحقیق   .۳۰
   ۹۶۰  ۶۰   جمع   .۳۱

 دروس عمومی:

عملی نظری ساعت تعداد و نوع واحد متن آموزشی ماده آموزشی رديف
 ۰  ۱۰  ۱۶۰  ۱۰ رسائل بخش ۱ اصول فقه ۱  ۱
 ۰  ۱۰  ۱۶۰  ۱۰ رسائل بخش ۲ اصول فقه ۲  ۲
 ۰  ۱۰  ۱۶۰  ۱۰ رسائل بخش ۳   اصول فقه ۳  ۳
 ۰  ۱۰  ۱۶۰  ۱۰ المکاسب بخش۱ فقه ۱  ۴
 ۰  ۱۰  ۱۶۰  ۱۰ المکاسب بخش۲ فقه ۲  ۵
 ۰  ۱۰  ۱۶۰  ۱۰ المکاسب بخش۳ فقه ۳  ۶
 ۰  ۶۰  ۹۶۰  ۶۰  * جمع

گرایش ائمه جماعت وامام جماعت

عملی نظری ساعت تعداد و

نوع واحد

ماده آموزشی رديف
   *  ۳۲  ۲        مديريت مسجد و مراکز فرهنگی  
   *  ۳۲  ۲           مسجد ونماز جمعه در اسلام  
   *  ۱۶  ۱                   حوزه و روحانیت  
   *  ۳۲  ۲           اخلاق و آداب امامت جماعت  
   *  ۳۲  ۲                    مشاوره خانواده  
   *  ۳۲  ۲              پاسخ به شبهات مبتلابه  
   *  ۳۲  ۲                   مديريت فرهنگی  
   *  ۳۲  ۲                فقه المسجد والجمعه  
   *  ۳۲  ۲       امامت جماعت و نقش اجتماعی آن  
   *  ۳۲  ۲                        جنگ نرم  .۱۰
   *  ۳۲  ۲                 تمرين منبر و خطابه  .۱۱
   *  ۳۲  ۲            سبک های سخنوری و منبر  .۱۲
   *  ۱۶  ۱                     مقتل شناسی  .۱۳
   *  ۳۲  ۲          تعلیم و تربیت اسلامی پیشرفه  .۱۴
     ۶  ۶                       پايان نامه  .۱۵
     ۳۹۰  ۳۲                         جمع کل  .۱۶

گرایش كودک و نوجوان

عملی نظری ساعت تعداد و نوع واحد ماده آموزشی رديف
   *  ۳۲  ۲ مهارت کلاسداری۱   
   *  ۳۲  ۲ مهارت کلاسداری۲   
   *  ۳۲  ۲ مهارت کلاسداری۳   
   *  ۳۲  ۲ کارگاه اردو داری   
   *  ۳۲  ۲ کارگاه قصه گويی   
   *  ۳۲  ۲ ادبیات کودک و نوجوان   
   *  ۳۲  ۲ رسانه و کودک و نوجوان   
   *  ۳۲  ۲ کارگاه داستان نويسی   
   *  ۶۴  ۴ مهارت کاروزی   
   *  ۳۲  ۲ راهنمايی و مشاوره کودک و نوجوان   .۱۰
   *  ۳۲  ۲ کودک و تفکر خلاق   .۱۱
   *  ۳۲  ۲ فلسفه کودکی   .۱۲
   *  ۳۲  ۲ تعلیم و تربیت اسلامی پیشرفته   .۱۳
   *  ۳۲  ۲ آموزش والدين   .۱۴
     ۴  ۴ پايان نامه   .۱۵
     ۴۵۲  ۳۴ جمع کل   .۱۶

 گرایش ادیان ابراهيمی

عملی نظری ساعت تعداد و نوع واحد ماده آموزشی رديف
 *  ۳۲  ۲ تبلیغ در کتاب و سنت  
 *  ۳۲  ۲ تاريخ عرفان و تصوف  
 *  ۳۲  ۲ مهارت پاسخ به شبهات وهابیت و مهدويت  
 *  ۳۲  ۲ روش شناسی تبلیغ رقیب مسیحیت زرتشت  فرق  
 *  ۳۲  ۲ شیوه های تبلیغ در اديان و مذاهب مختلف  
 *  ۳۲  ۲ تفسیر تطبیقی فريقین  
 *  ۳۲  ۲ روش شناسی مطالعات اديان  
 *  ۱۶  ۱ اديان ابراهیمی )يهوديت و مسحیت(  
 *  ۳۲  ۲ تاريخ فرق و مذاهب اسلامی  
 *  ۳۲  ۲ تاريخ يهوديت و فرقهای آن  .۱۰
 *  ۳۲  ۲ تاريخ مسحیت و فرقههای آن  .۱۱
   *  ۳۲  ۲ کتاب مقدس  .۱۲
   *  ۳۲  ۲ شريعت و آداب يهود  .۱۳
   *  ۳۲  ۲ فلسفه و الهیات يهودی  .۱۴
   *  ۳۲  ۲ اخلاق و عرفان يهودی  .۱۵
   *  ۳۲  ۲ الهیات عقلی مسیحی  .۱۶
   *  ۳۲  ۲ الهیات نقلی مسیحی  .۱۷
   *  ۳۲  ۲ الهیات جديد مسیحی  .۱۸
   *  ۶۴  ۴ کلام تطبیقی )يهودی، مسیحی، اسلامی(  .۱۹
   *  ۳۲  ۲ اخلاق و عرفان مسیحی  .۲۰
     ۶۴  ۴ پايان نامه  .۲۱
       ۴۵ جمع کل  .۲۲

 گرایش ادیان غير ابراهيمی

عملی نظری ساعت تعداد و نوع واحد ماده آموزشی رديف
   *  ۱۶  ۱                     عرفان نظری  
   *  ۳۲  ۲               تاريخ عرفان و تصوف  
   *  ۳۲  ۲      روش شناسی تبلیغ عرفانهای کاذب  
   *  ۱۶  ۱                   تاريخ خاور دور  
   *  ۳۲  ۲                   اديان خاور دور  
   *  ۱۶  ۱                    اديان ابتدايی  
   *  ۳۲  ۲          روش شناسی مطالعات اديان  
   *  ۳۲  ۲ شیوه های تبلیغ در اديان و مذاهب

                        مختلف

 
   *  ۳۲  ۲                      تاريخ ايران  
   *  ۳۲  ۲                    اديان ايرانی ۱  .۱۰
   *  ۳۲  ۲                    اديان ايرانی ۲  .۱۱
   *  ۳۲  ۲               مکتبهای فلسفی چین  .۱۲
   *  ۳۲  ۲                     هندويسم ۱  .۱۳
   *  ۳۲  ۲                     هندويسم ۲  .۱۴
   *  ۳۲  ۲                      بوديسم ۱  .۱۵
   *  ۳۲  ۲                      بوديسم ۲  .۱۶
   *  ۳۲  ۲                   متون اديان هند  .۱۷
   *  ۳۲  ۲                    متون بوديسم  .۱۸
   *  ۴۸  ۳                 متون اديان ايرانی  .۱۹
   *  ۳۲  ۲                    متون خاور دور  .۲۰
     ۶۴  ۴                       پايان نامه  .۲۱
       ۴۲                        جمع کل  .۲۲

گرایش مشاوره خانواده

عملی نظری ساعت تعداد و نوع واحد ماده آموزشی رديف
 *  *  ۶۴  ۳ روشهای تحقیق پیشرفته در علوم تربیتی و روانشناسی   
   *  ۳۲  ۲ هدايت و مشورت در اسلام   
 *  *  ۶۴  ۳ نظريهها و روشهای مشاوره گروهی   
 *    ۳۲  ۱ تمرين مشاوره در آزمايشگاه   
   *  ۳۲  ۲ روانشناسی و آسیب شناسی خانواده   
   *  ۱۶  ۱ نظريه سیستمها   
 *  *  ۶۴  ۴ سنجش و ارزيابی در مشاوره خانواده و ازدواج   
 *    ۶۴  ۴ کارورزی در مشاوره خانواده و ازدواج   
   *  ۱۶  ۱ اصول و فنون خانواده درمانی   
   *  ۳۲  ۲ حقوق خانواده در ايران   .۱۰
   *  ۱۶  ۱ فرهنگ و خانواده   .۱۱
   *  ۱۶  ۱ مشاوره ازدواج   .۱۲
 *  *  ۸۰  ۲ زوج درمانی   .۱۳
   *    ۲ آسیبشناسی اختلالات جنسی   .۱۴
   *    ۲ نظريه ها و روشهای مشاوره خانواده   .۱۵
       ۴ پايان نامه   .۱۶
       ۳۵ جمع   .۱۷

 گرایش وهابيت شناسی

عملی نظری ساعت تعداد و نوع واحد ماده آموزشی رديف
   *  ۳۲  ۲ آموزههای وهابیت۱ )مباحث اعتقادی(   
   *  ۳۲  ۲ آموزههای وهابیت۲ )مباحث فقهی(   .۲
   *  ۳۲  ۲ وهابیت در جهان امروز   .۳
   *  ۳۲  ۲ احاديث کلامی وهابیت )در اثبات ادله وهابیت(   .۴
   *  ۳۲  ۲ احاديث کلامی وهابیت )با تاکید بر نفی شیعه(   .۵
   *  ۳۲  ۲ تاريخ اهل تسنن   .۶
   *  ۳۲  ۲ شبهات قرآنی با تاکید بر نقد شبهات وهابیت در موضوع آيات ولايت   .۷
   *  ۳۲  ۲ تقريب مذاهب اسلامی با تاکید بر پاسخگويی

به شبهات و اراده از وهابیت در اين زمینه

  .۸
   *  ۳۲  ۲ مفهوم و تاريخ پیدايش مذاهب فقهی و کلامی اهل سنت ۱   .۹
   *  ۳۲  ۲ مفهوم و تاريخ پیدايش مذاهب فقهی و کلامی اهل سنت ۲   .۱۰
   *  ۳۲  ۲ متون عربی تخصصی۱   .۱۱
   *  ۳۲  ۲ متون عربی تخصصی۲   .۱۲
   *  ۳۲  ۲ شخصیت شناسی پیشوايان وهابیت از ابتدا تا کنون   .۱۳
   *  ۳۲  ۲ جغرافیای عقیدتی اهل تسنن در دنیا و ايران   .۱۴
 *    ۳۲  ۲ روش مناظره ۱ )در مسائل فقهی(   .۱۵
 *    ۳۲  ۲ روش مناظره ۲ )در مسائل کلامی(   .۱۶
*    ۳۲  ۲ روش مناظره ۳ )در مسائل مهدويت(   .۱۷
 *    ۳۲  ۲ روش مناظره ۴ )مسائل و شبهات برخواسته از کتب شیعه(   .۱۸
   *  ۳۲  ۲ مبانی حديث از ديگاه وهابیت و اهل تسنن   .۱۹
   *  ۳۲  ۲ منبع شناسی )کتب فقهی کلامی و روايی اهل تسنن و وهابیت(   .۲۰
   *  ۳۲  ۲ روشهای تبیلیغ در مناطق تلفیقی و آسیبپذير   .۲۱
   *  ۳۲  ۲ تمايزات وهابیت و اهل تسنن )با رويکرد کبت نوشته شده بر رد وهابیت از سوی اهل تسنن(   .۲۲
   *  ۳۲  ۲ شبهات کلامی وهابیت   .۲۳
   *  ۳۲  ۲ شبهات فقهی وهابیت   .۲۴
     ۶۴  ۴ پايان نامه   .۲۵
     ۵۲ جمع   .۲۶

برای مشاهده سایر رشته های سطح سه کلیک بفرمایید




نکات جالب در مورد تند خوانی

یکی از کارهایی که هر یک از شما دانش پژوهان عزیز در زمان آمادگی برای امتحانات، به منظور نتیجه‌گیری بهتر می‌توانید انجام دهید، به کارگیری شگرد تندخوانی است. شاید با خود بگویید که ما فعلا به زمان جمع‌بندی مطالب و مرور آن نرسیده‌ایم و الان برای تندخوانی زود است. شما عزیزان باید بدانید که اگر این مهارت را از همین الان در زمان مطالعه و آمادگی برای امتحان خود تمرین کنید، می‌توانید بخوبی در وقت خود برای مطالعه بهتر صرفه‌جویی کنید؛ از طرف دیگر، عده بسیار زیادی از شما هنگام مطالعه، دچار وسواس زیادی می‌گردید و این وسواس، که با کندخوانی بالایی همراه است، با مطالعه عمیق و اصولی اشتباه گرفته می‌شود؛ در حالی که یک داوطلب موفق می‌تواند با تندخوانی نیز مطالب را بخوبی به خاطر سپرده و در وقت خود نیز صرفه‌جویی کند؛ پس اگر جزو آن دسته از داوطلبانی هستید که هنوز با شگرد تندخوانی آشنا نشده و وقت زیادی را صرف مطالعه مطالب درسی خود می‌کنید، این مقاله را مطالعه کنید و مطمین باشید که اگر از همین الان این شگرد‌ها را به کار گیرید، در مسیر آمادگی برای آینده موفق‌تر خواهید بود.

مزایای تندخوانی چیست؟

۱- صرفه جویی در وقت

مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت تندخوانی، صرفه‌جویی در زمان مطالعه و جلوگیری از اتلاف وقت است؛ زیرا تندخوانی، سرعت مطالعه را بین پنج تا شش برابر افزایش می‌دهد. اگر از جمله داوطلبانی هستید که تاکنون مطالعه‌ای معمولی داشته‌اید و از هم اکنون تصمیم دارید تا با تندخوانی پیش بروید، باید به خاطر داشته باشید که اولا میزان پیشرفت سرعت شما به مقدار تمرین، پشتکار و جدیت علاقه، انگیزه و همت شما بستگی دارد و هر چه تمرینات تندخوانی را بیشتر انجام دهید، موفق‌تر خواهید بود، و دوم اینکه اگر فکر می‌کنید انجام تمرینات و نکات مربوط به تندخوانی، به دلیل مبتدی بودن و حساسیت شما در انجام درست این تمرینات، خود باعث اتلاف وقت شما می‌شود از انجام آن در حال حاضر خودداری کنید؛ زیرا بیش از هر چیز دیگری، موفقیت شما در آزمون سراسری مهم است.

۲- جلوگیری از حواس پرتی یا عدم تمرکز

یکی دیگر از مزایای تندخوانی، جلوگیری از حواس پرتی است؛ زیرا زمانی که شما به صورت کند و غیرصحیح مطالعه می‌کنید دچار عدم تمرکز می‌شوید. تصور کنید که به کندی در حال مطالعه هستید؛ در این شرایط، راحت‌تر می‌توانید خوراکی خورده، تلویزیون نگاه کرده یا به صحبت‌های اطرافیانتان گوش کنید؛ در حالی که شخصی که با سرعت بالا در حال مطالعه است، مجبور است که برای بالا بردن دقت خود، بیشتر تمرکز کند؛ پس تندخوانی، چاره‌ای است برای افرادی که می گویند: «هنگام مطالعه تمرکز ندارم.»

۳- افزایش انگیزه و علاقه نسبت به مطالعه

حتما برای شما هم پیش آمده است که مطلبی را با علاقه شروع به مطالعه می‌کنید، اما کمی بعد از مطالعه آن خسته می‌شوید و کتاب را کنار می‌گذارید. یکی از عوامل بروز این خستگی، کندخوانی است. وقتی به صورت آهسته و کند می‌خوانید، حواستان پرت و چشمانتان خسته شده و در نتیجه نسبت به مطالعه بی‌علاقه می‌شوید؛ البته این موضوع به آن معنی نیست که حتی اگر مطلبی را بلد نیستید، روی آن فکر نکرده و سرسری از آن مطلب بگذرید؛ چون اساس مطالعه، یادگیری است و شما تا وقتی مطالعه خود را در مورد یک مطلب کامل نکرده‌اید، نباید به سراغ موضوع دیگری بروید؛ بلکه این به آن معنی است که با درگیر کردن مغز و حواس خود روی یک مطلب راحت، که بسیار سریع‌تر می‌توانید آن را یاد بگیرید، انگیزه خود را بری ادامه مطالعه و یادگیری بالا ببرید.

۴- جلوگیری از خستگی

یکی از مزایای تندخوانی، این است که از خستگی زود هنگام شما در زمان مطالعه جلوگیری می‌کند. اگر شما جزو آن دسته از افرادی باشید که در مطالعه به کندی پیش می‌روید، ممکن است که دچار خستگی روحی یا جسمی شوید. در خستگی جسمی به علت کندخوانی، کم کم شروع به لم دادن می‌کنید، خمیازه می‌کشید، خود را کش و قوس می‌دهید و در نهایت دراز می‌کشید. در آخر هم شاید خوابتان ببرد؛ زیرا از نظر جسمی خسته می‌‌شوید. همچنین، علت دیگر خواب آلودگی هنگام مطالعه، خستگی چشم است که از معایب کندخوانی است؛ علاوه بر این، درک کم در هنگام کندخوانی، نیز باعث ایجاد خستگی ذهنی می‌شود.

موانع تندخوانی چیست؟

قبل از اینکه به فنون تندخوانی اشاره کنیم، بهتر است عادات غلطی را که باعث کندخوانی می‌شود بشناسید و تلاش کنید که با برطرف کردن آنها، زمینه لازم را برای یادگیری فنون مطالعه سریع در خود ایجاد کنید. مطمین باشید که اگر تندخوان حرفه ای هم نشوید، برطرف کردن این عادات غلط، کیفیت مطالعه شما را افزایش می‌دهد و قدرت یادگیری‌تان را بالا می‌برد.

نگرانی از درک کم یا نفهمیدن مطلب

بسیاری از افراد کندخوان گمان می‌کنند که کند خواندن باعث درک بهتر مطلب می‌شود؛ اما این عقیده اشتباه است. برای ترک این عادت، واژه خوانی را کنار بگذارید و عبارت خوانی را جایگزین آن کنید؛ زیرا انسان در یک نگاه، توانایی استخراج شش کلمه، و در هر ثانیه توان استخراج بیست و چهار کلمه از یک متن را دارد؛ علاوه بر این موضوع، یادتان باشد که آهسته خواندن، به معنی درک کردن کامل مطلب نیست؛ بلکه برای دانستن این موضوع که آیا شما مطلب را خوب یادگرفته‌اید یا نه، راه‌های دیگری نیز وجود دارد؛ مثلا از خودتان سؤالی بپرسید، تستی بزنید و یا مطالبی را که خوانده اید به صورت خلاصه ارایه دهید. آن وقت بهتر متوجه خواهید شد که مطلب را تا چه حدودی یاد گرفته اید. بیشتر کسانی که تندخوانی نمی‌کنند، کسانی هستند که وسواس و استرس زیادی دارند و احساس می‌کنند که این نحوه مطالعه بر یادگیری درست آنها تاثیر خواهد گذاشت.

خواندن با صدای بلند

بعضی از داوطلبان فکر می‌کنند که با بلند خواندن، مطالب را بهتر فرا می‌گیرند؛ در حالی که این تفکر، مانع تندخوانی است؛ ضمن اینکه موجب خستگی جسمی و تحلیل انرژی فرد می‌شود و امکان مطالعه در مکان‌های عمومی، مثل کتابخانه‌ها را نیز برای افراد محدود می‌کند. به خاطر داشته باشید که مکث کردن روی کلمات چند هجایی، برگشت به عقب و بلندخوانی، سه عادت بد هنگام خواندن هستند که مانع تندخوانی و یادگیری بهتر و سریع‌تر مطالب می‌شوند؛ پس اگر جزو آن دسته از داوطلبان یا دانش آموزانی هستید که عادت به بلند خواندن مطالب دارید، سعی کنید که کم کم این عادت خود را ترک کنید و مطالعه با چشم را انجام دهید.

زیر لب خوانی

مانند بلند خواندن، زیر لب خوانی نیز یکی از موانع اصلی تندخوانی است. زیر لب خوانی، عبارت است از زمزمه کلمات، به طوری که صدای خواندن کلمات را در گوش خود بشنوید. حرکت دادن لب هنگام خواندن نیز حالتی از زیر لب خوانی است. این عادت غلط نیز مانع تندخوانی است؛ زیرا در این نوع مطالعه کردن، حداکثر سرعت مطالعه شما متناسب با سرعت حرف زدن است؛ یعنی دویست کلمه در دقیقه و حتی کمتر از آن که سرعت خیلی پایینی است. برای مطالعه با سرعت زیاد و درک بالا باید بی‌صدا بخوانید؛ یعنی بین نگاه و مغز خود رابطه مستقیم برقرار کنید. حتما به این موضوع توجه داشته باشید که مغز و نگاه برای مطالعه، نیازی به شنیدن کلمات به منظور درک معنای آن ندارد.

تلفظ و تکرار کلمات در ذهن

تلفظ و تکرار کلمات در ذهن هم، به دلیل وقتی که از داوطلب در هنگام مطالعه می‌گیرد، از موانع تندخوانی است. در این حالت، لب‌ها بی‌حرکت هستند و ارتعاشی در گلو احساس نمی‌شود؛ ولی کلمات در ذهن تکرار می‌شوند، برای ترک این عادت در حین خواندن، سعی کنید با مجسم کردن صحنه یا تصویر آنچه که انجام می‌شود، ذهن خود را مشغول کنید.

استفاده نادرست از راهنما

انگشت‌گذاری یا به کار بردن انگشت، مداد یا هر وسیله دیگری، اگر موجب توقف و کند خواندن شما شود، نادرست است؛ ولی اگر سرعت حرکت انگشت زیاد شود و چشم‌ها تابع حرکت دست باشند، آن گاه دیگر مانع محسوب نمی‌شوند.

برگشت خوانی

برگشت خوانی، یعنی برگشتن به کلمات یا خطوط قبلی و دوباره خواندن آنها که بسیاری از داوطلبان به دلیل وسواس زیاد در مطالعه آن را انجام می‌دهند. این عادت غلط، یکی از بدترین و وقت گیرترین عادت‌های نامناسب در مطالعه است که باید از بین برود. برای اینکه مشکل برگشت خوانی خود را بر طرف کنید، سعی نمایید که وسواس در مطالعه را از خود دور کنید؛ زیرا برگشت خوانی، بیشتر در میان داوطلبانی اتفاق می‌افتد که مدام گمان می‌کنند مطلب یا مطالب قبلی را بخوبی یاد نگرفته‌اند یا آن مطالب در ذهنشان ثبت نشده است. راه آسان این است که کارتی را تهیه کنید و بعد از خواندن هر پاراگراف، کارت را روی آن قرار دهید تا دوباره به آن برنگردید. سعی کنید که با قرار دادن کارت، دیگر به عقب باز نگردید؛ اما اگر باز هم دچار استرس شدید، مطلب قبلی را برای خودتان توضیح دهید یا نکات کلیدی‌اش را برای خود بازگو کنید. حتما به خود بگویید: «من دارم خلاصه نویسی می‌کنم و چندین بار مجبورم که این مطالب را مرور کنم؛ پس فعلا لازم نیست که دوباره به عقب برگردم؛ در حالی که اطمینان دارم آن را بخوبی یاد گرفته‌ام».

میدان دید محدود

یکی از موانع تندخوانی، این است که با یک کانون دید محدود و بی‌انعطاف، مطالعه کنید؛ چون چشم‌­هایتان را عادت داده‌اید که هر بار فقط یکی دو کلمه را ببینند. این امر سرعت شما را شدیدا کم می‌کند. یک داوطلب خوب اجازه نمی‌دهد که چشمش بیش از یک لحظه روی چند کلمه یا نشانه مکث کند. بهترین توصیه در این زمینه، آن است که برای دیدن بیش از یک کلمه در هر بار، از حرکت دادن سر جلوگیری کنید و فقط چشم‌های خود را حرکت دهید.

شگردهای تندخوانی چیست؟

علاوه بر نکاتی که در بالا اشاره شد و شما داوطلبان عزیز برای بهبود روند مطالعه و تندخوانی باید به آن توجه داشته باشید، شگردهای تندخوانی که در ذیل می‌آید نیز از مهم‌ترین نکاتی است که باید آنها را به کار بندید:

سطحی خوانی

در تندخوانی، اولین قدم، سطحی خوانی برای یافتن اندیشه و منظور اصلی نویسنده است؛ بنابراین، تمام مطالب موجود در متن مورد نظر را به غیر از اندیشه و نکته اصلی هر پاراگراف نادیده بگیرید. این اولین تجربه شما در حذف بخش بزرگی از مطالب متنی است که مطالعه می‌کنید. این کار را بدون هیچ گونه احساس گناهی انجام دهید و نگران نباشید. فقط سعی کنید که مقصود اصلی و نکته مورد نظر نویسنده را دریابید و با علاقه ادامه دهید. برای انجام بهتر این کار، باید سرعت خواندنتان را افزایش دهید، فهرست مطالب را نگاه کنید، به عناوین اصلی و فرعی توجه کنید و با مرور اجمالی از اصل مطالب آن سر در آورید.

اعتماد به نفس داشته باشید

همان گونه که قبلا گفته شد، یکی از موانع تندخوانی، برگشت به عقب و دوباره خوانی است. به عنوان یک داوطلب باید به این موضوع توجه داشته باشید که دوباره خوانی، زمانی اتفاق می‌افتد که شما حس می‌کنید مطلب را بخوبی یاد نگرفته‌اید. اینکه در هنگام مطالعه، شما به مطالبی برخورد کنید که در مطالعه اول و حتی دوم آن را یاد نگیرید، مساله‌ای عادی است؛ اما اگر زیاد روی آن مطلب وقت گذاشته و ذهن خود را درگیر کنید، این موضوع، چندان عادی نیست. همه ما بعضی از دروس را راحت تر و بهتر و برخی را دیرتر یاد می‌گیریم و این مساله به توانایی ما در یادگیری آن دروس برمی‌گردد؛ پس وقتی به دروسی می‌رسید که یادگیری آن برایتان مشکل است، تمام سعی خود را در فهمیدن مطلب اعمال کنید؛ اما اعتماد به نفس داشته باشید و بدون اینکه دچار وسواس شوید، با یک خلاصه‌نویسی خوب به سراغ مطلب یا درس دیگری بروید و به خود اطمینان دهید که نکات لازم را بخوبی می‌دانید.

حتما به این نکته توجه کنید که برگشت به عقب، به این معنی نیست که شما باید مطالب را بدون یادگیری کامل رها کنید و بروید؛ بلکه به این معنی است که دچار وسواس نشوید؛ پس اگر احساس می‌کنید که مطلبی را بخوبی نمی‌دانید، تا جایی که می‌توانید و آن مطلب مهم است، بر یادگیری آن اصرار کنید؛ اما اگر مطلبی را یاد گرفته‌اید و در مورد آن دو دل هستید، برگشت به عقب نداشته باشید.

افزایش میدان دید

چشم، تنها وسیله برای دیدن و به عبارت دیگر یک عامل واسطه است. ما با چشم نمی‌خوانیم؛ بلکه این کار را با مغزمان انجام می‌دهیم. چشم، تنها تصاویر را به مغز منتقل می‌کند، اما عمل اصلی دیدن در مغز انجام می‌شود. چشم، اگر خوب آموزش دیده باشد، می‌تواند چند کلمه را در آن واحد تصویر برداری و به مغز ارسال کند. مغز، در مقایسه با چشم، از سرعت بیشتری برخوردار است. شما باید به چشمان خود بیاموزید که به جای تک تک کلمات، مجموعه‌ای از کلمات را شکار کند؛ به این ترتیب، چشم در یک سطر، توقف‌های کمتری خواهد داشت. مرکز بینایی در مغز، هم خیلی سریع و هم خیلی توانمند است؛ به طوری که حتی اگر بخشی از کلمه را ببیند، قادر به کشف آن خواهد بود. تلاش شما برای افزایش میدان دید مهم است؛ زیرا ما در آزمون سراسری به مطالبی برمی‌خوریم که یا چندان مهم نیستند یا قبلا بخوبی آنها را یاد گرفته‌ایم و نیاز چندانی به دقت و صرف وقت ندارند.

تمرکز

یکی از عواملی که تندخوانی را تسهیل می‌کند، تمرکز است. اگر در هنگام مطالعه تمرکز نداشته باشید، ذهن شما به جای پرداختن به مطلب اصلی، به چیز دیگری معطوف می‌شود؛ به عبارت دیگر، دچار حواس پرتی می‌شود؛ پس با بهره‌گیری از شگرد‌های تمرکز حواس، سعی کنید که افکار خود را متمرکز کنید تا مطالب را سریع‌تر و بهتر یاد بگیرید.

نکته برداری

برای بهبود سرعت مطالعه خود، از شگرد نکته برداری استفاده کنید؛ زیرا نکته ‌برداری، بسیار کارآمد و مفید است. در نکته‌برداری باید فقط کلماتی یادداشت شوند که بار معنایی داشته باشند. یک واژه کلیدی، هم خودش دارای اهمیت است و هم آنچه را که تداعی می‌کند؛ بنابراین، یک کلمه یا یک تصویر کلیدی، باید هم تداعی کننده مفهوم اصلی باشد و هم حجم زیادی از اطلاعات مربوط به آن مفهوم را به ذهن بیاورد. شما می‌توانید نکته‌برداری را در گوشه‌های کتاب خود انجام دهید تا با مطالعه مجدد، بهتر به خاطر آورید که این نکات مربوط به چه مطالبی بوده است.

علاوه بر مطالب بالا، برای بهبود سرعت مطالعه خود، به نکات زیر نیز توجه کنید:

۱-    اجازه ندهید که در هنگام مطالعه، دیدتان دچار سرگردانی شود.

۲-    واژه‌ها را گروه‌بندی کنید و یک جمله را در آن واحد بخوانید و سپس تمرین کنید تا در قدم بعدی، جملات را دسته‌بندی کرده و مفهوم کلی یک پاراگراف را از آن استخراج کنید.

۳- هیچ‌گاه به عقب باز نگردید؛ زیرا بازگشت مکرر به عقب برای بازخوانی قسمت‌های درک نشده، بمراتب وقت گیرتر از مطالعه مجدد یک مطلب به روش تندخوانی است.

۴-  به طور هدفمند مطالعه کنید. هدف خود را از مطالعه هر مطلبی از پیش تعیین کنید و از خود بپرسید که چه نوع اطلاعاتی را می‌خواهید کسب کنید. انجام این کار سبب می‌شود تا شما اطلاعات غیر ضرور و حاشیه‌ای را  در فرایند مطالعه خود حذف کنید.

۵- با صدای بلند مطالعه نکنید. سرعت ادا کردن و صحبت کردن، بسیار کمتر از ظرفیت یادگیری و مطالعه شماست. در فرایند مطالعه باید فقط چشم‌ها و مغز درگیر باشند. سرعت قوه بینایی شما بسیار بیشتر از سرعت تکلم شماست؛ بنابراین، از تلفظ حروف و واژه‌ها حین مطالعه خودداری کنید. شما حین خواندن در ذهن خود نیز اصوات مرتبط با حروف و واژه‌ها را بیان می‌کنید. این همان ندای درون شماست. زمانی که به اصطلاح در دلتان مطلبی را می‌خوانید، انجام این کار بدین معنی است که پس از دیدن یک کلمه صبر می‌کنید تا صدای مرتبط با آن کلمه (تلفظ) در ذهنتان کامل شود، و سپس به سراغ کلمه بعدی می‌روید. این عادت نیز سرعت مطالعه شما را کاهش می‌دهد. به یاد داشته باشید که حذف کامل این صداها در مغز و ذهن غیر ممکن است؛ اما می‌توان آنها را به حداقل رساند.

۶- در محیط مطالعه خود، عوامل حواس‌پرتی را حذف کنید.

۷- تمرکز خود را حین مطالعه حفظ کنید؛ بدین مفهوم که در حین خواندن مطلبی، در آن واحد، هرگز به چیز دیگری فکر نکنید.

برای مشاهده سایر تکنیک ها کلیک بفر مایید




روشهای گوش فرا دادن مؤثرروشهای گوش فرا دادن موثر:

يكي از نيازهاي اساسي براي يادگيري فردي، يادگيري جمعي و در نهايت ايجاد تغيير، «گوش دادن» است. ما بيش از ۱۶ ساعت در روز در حال گوش دادن هستيم، پس گوش دادن صحيح، نه فقط زندگي شغلي بلكه زندگي فردي ما را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد.
گوش دادن چهار سطح دارد:
۱-دانلود كردن (Downloading): اين سطحِ گوش دادن از روي عادت است. من در مركز دايره دانسته‌هايم قرار دارم، پس تنها به همان چيزهايي گوش فرا مي‌دهم كه در اين دايره است. اين نوع گوش دادن بد نيست، اما با واقعيت بيروني فاصله دارد. به عبارت ديگر، اين گوش دادن صرفاً انعكاس تجربيات گذشته است و نتيجه آن تاييد و تاكيد نظرات و قضاوت‌هاي پيشين ماست. حتي اگر موضوعي خلاف باور و نظرمان بشنويم، در اين سطح از گوش دادن آن را به گونه‌اي تفسير مي‌كنيم كه باز هم با تجربه و مدل ذهني ما سازگار باشد.
۲- گوش دادن واقع‌بينانه (Factual Listening): اين سطحِ گوش دادن، توجه به دنياي بيرون است. در اين سطح ما به تفاوت شنيده‌ها و ذهنيت خود توجه مي‌كنيم. چه تفاوتي بين آنچه مي‌بينم و مي‌شنوم و آنچه مي‌انديشم وجود دارد؟ گفته مي‌شود كه داروين هميشه دفترچه‌اي همراه خود داشت تا آنچه با ديدگاهش متفاوت بوده را در آن ثبت كند، چرا كه مي‌دانسته ذهن ما تمايل دارد تفاوت واقعيت و فكر ما را كتمان كند. در گوش دادن واقع‏بينانه، من به مرز دايره دانسته‌هايم مي‌روم تا واقعيت بيروني را ببينم و بشنوم. اين همان كاري است كه در علم انجام مي‌شود، يعني توجه به داده‌هايي كه با مدل سازگاري ندارند و تلاش براي اصلاح مدل (نه اصلاح يا كتمان واقعيت!).
بايد توجه كنيم كه تا وقتي آنچه حاصل فكر و تجربه و گذشته‌مان است را اصل قرار دهيم و شنيده‌ها و ديده‌ها را صرفاً در صورت هم‌راستايي با فكرمان بشنويم و ببينيم، گوش دادن ما در سطح دانلود كردن باقي مي‌ماند. پس گوش دادن واقع‌بينانه زماني اتفاق مي‌افتد كه ما ذهن خود را از قضاوت و پيش‌داوري آزاد كنيم (Open Mind
۳-گوش دادن همدلانه (Empathic Listening): گوش دادن واقع‌بينانه، اگرچه مزاياي بسياري دارد، اما هنوز يك‌سويه‌نگرانه (ديدن از نگاه خود فرد) است. در گوش دادن همدلانه، تلاش مي‌كنيم سوگيري توجهمان را تغيير دهيم، خود را جاي ديگري قرار دهيم و سعي كنيم از زاويه ديد او به موضوع نگاه كنيم. به عبارت ديگر، گوش دادن ما در اين حالت از جايي آغاز مي‌شود كه ديگري شروع به صحبت مي‌كند. اين‌بار من از دايره دانسته‌هايم بيرون مي‌آيم و از بيرون و از نگاه ناظر بيروني به آن نگاه مي‌كنم.
براي همدلانه گوش دادن بايد دلمان را باز كنيم (Open Heart). در نتيجه اين باز كردن دل، نوعي ارتباط عاطفي و احساسي نيز با طرف مقابل ايجاد مي‌شود كه به سادگي از بين نخواهد رفت. با گوش دادن همدلانه ما به تجربيات ديگران متصل مي‌شويم.
۴-گوش دادن مولد (Generative Listening): همدلي و واقع‌بيني در بهترين حالت به پذيرش نظرات و حرف‌هاي جديد مي‌انجامد؛ اما تا وقتي اراده تغييــر و حركت نباشد، اين گوش دادن‌ها نيز اثربخشي كامل نخواهند داشت.
عميق‌ترين سطح گوش دادن، گوش دادن مولد است. در اين گوش دادن، ما به خود واقعي‌مان متصل مي‌شويم، آنچه مي‌توانيم و بايد باشيم، نه آنچه به ظاهر هستيم. نمونه گوش دادن مولد در عملكرد مربيان و رهبران ديده مي‌شود. مربيان و رهبران با گوش دادن مولد، نه فقط گذشته و حال فرد، بلكه «منِ در حال شكل‌گيري» فرد را نيز مي‌بينند و وي را به سمت تجلي و تحقق آن «من» هدايت مي‌كنند.ريشه هنداروپايي كلمه رهبري در زبان انگليسي (Leadership) دو معنا دارد: ۱٫ پيش‌رفتن از يك دنيا به دنياي ديگر و گذر از مرز دو دنيا، ۲٫ مردن. به عبارت ديگر، رهبري يعني رها كردن دنيايي كه با آن خو گرفته‌ايم، و وارد شدن به دنيايي ناشناخته و جديد. قطعاً چنين گذاري ترسناك است و صداي ترس دروني ما را از حركت باز مي‌دارد. پس زماني گوش دادن مولد حاصل مي‌شود كه اراده رها كردن الگوها و فكرها و عقايد قديمي و حركت به سمت واقعيت جديد در حال شكل‌گيري وجود داشته باشد (Open Will)

برای مشاهده سایر تکنیک ها کلیک کنید




توصیه های ایام امتحانات

توصیه هایی برای ایام امتحانات

امتحان معیار ارزشیابی دانسته‌ها و تواناییهای شماست و شما می‌‌توانید از آن بعنوان ابزاری برای ارزیابی مهارت های یادگیری خود استفاده کنید. اما شرایط فیزیکی و ذهنی وجود دارد که عملکرد شما در حین امتحان را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد. بنابراین لازم است پاره ای نکات را هنگام امتحان رعایت کنید.

برای عملکرد بهتر در امتحان توصیه های زیر را بکار بندید:

۱- با آمادگی کامل و به موقع در سر جلسه امتحان حاضر شوید. وسایل مورد نیاز مثل مداد، خودکار، ماشین حساب، لغت نامه و ساعت را به همراه داشته باشید. با این کار همه چیز در دسترس شما خواهد بود و نیازی به قرض گرفتن وسایل دیگران پیدا نخواهید کرد.

۲- با اطمینان خاطر و آرامش کامل در امتحان شرکت کنید. مثبت اندیشی کنید. همواره این جملات را در ذهن خود تکرار کنید: ” من برای امتحان کاملا آماده ام و به خوبی از عهده آن برمی آیم. ” نگرانی را از خود دور کنید. هر گاه احساس نگرانی کردید، چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید. قبل از امتحان با دوستانتان راجع به اضطراب و دلشوره صحبت نکنید. بهتر است بدانید که نگرانی همچون یک بیماری مسری قابل سرایت به دیگران است.

۳- آرام ولی هوشیار باشید. اگر حق انتخاب دارید، مکان مناسبی را برای نشستن انتخاب کنید. نیمکتی را انتخاب کنید که بر روی آن فضای کافی برای کار داشته باشید. به پشتی نیمکت تکیه دهید و راحت باشید.

۴- در ابتدا نگاهی گذرا به سؤالات بیندازید. حدودا ۱۰% از وقت خود را برای این کار صرف کنید. کلمات کلیدی ( در سؤالات ) را مشخص کنید و برای پاسخ دادن به سؤالات زمانبندی کنید. در حالیکه سؤالات را می‌‌خوانید، نکاتی که به ذهنتان می‌‌رسد و می‌‌توانید مفید باشد را در کنار آنها یادداشت کنید.

۵- برای پاسخگویی به سؤالات از یک برنامه منظم پیروی کنید. ابتدا به سؤالات ساده تر پاسخ دهید و بعد به آنها که نمره بیشتری دارند. سپس به ترتیب به سوالاتی پاسخ دهید که:

– مشکل تر هستند.

– جواب دادن به آنها وقت بیشتری می‌‌گیرد.

– نمره کمتری دارند.

۶- در امتحانات تستی برای انتخاب پاسخ درست دقت کنید.

– ابتدا پاسخهایی را که می‌‌دانید اشتباه است، کنار بگذارید.

– اگر تست نمره منفی ندارد، از بین پاسخهای باقی مانده، پاسخ صحیح را انتخاب نمایید و یا حدس بزنید.

– اگر امتحان نمره منفی دارد و شما دلیل خاصی برای انتخاب پاسخ خود ندارید، حدس نزنید.

– شک نکنید، معمولا اولین گزینه ای که انتخاب می‌‌کنید، پاسخ صحیح است. پس پاسخ خود را تغییر ندهید، مگر اینکه واقعا به نتیجه قطعی رسیده باشید.

۷- در امتحانات تشریحی، قبل از پاسخ دادن به سؤالات خوب فکر کنید.

– ابتدا نکات مهمی را که راجع به سؤالات به دهنتان می‌‌رسد، در چرک نویس یادداشت کنید.

– این نکات را به ترتیب شماره گذاری کنید.

– سپس آنها را تنظیم کرده و پاکنویس کنید.

۸- در پاسخ به سؤالات تشریحی، به اصل موضوع بپردازید و حاشیه نروید.

– در جمله اول موضوع اصلی را بیان کنید.

– مقدمه ای برای آن بنویسید.

– سپس موضوع را با جزئیات بیشتری شرح دهید.

– به سؤال توجه کنید و فقط به آنچه از شما خواسته شده پاسخ دهید. از توضیحات غیر ضروری و مثالهای اضافی بپرهیزید.

۹-از وقت امتحان را برای مرور مطالب کنار بگذارید.

– برای ترک کردن جلسه امتحان عجله نکنید.

– در انتها تمام سؤالات را مرور کنید.

– مطمئن شوید که به تمام سؤالات پاسخ داده اید.

– پاسخ‌ها را یک بار دیگر بخوانید و در صورت لزوم جمله بندی، املای کلمات و … را تصحیح کنید.

۱۰- وقتی نتیجه امتحان را گرفتید، آن را بررسی کنید.

– به اشکالات خود توجه کرده و سعی کنید در آن زمینه بیشتر مطالعه کنید.

– برای امتحانات آخر سال، سؤالات امتحانات کلاسی را دوره کنید تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنید.

– بهترین روش یادگیری را که برای شما مؤثر بوده، انتخاب کنید.

– روشهایی که برای شما کارآیی لازم را نداشته، کنار بگذارید.

– سعی کنید بهترین روش را پیدا کرده و بر روی آن تمرین کنید تا به نتیجه مطلوب برسید

برای مشاهده سایر تکنیک ها کلیک کنید




معرفی موسسه تخصصی امام سجاد علیه السلام:

این مرکز در سطح سه پیوسته دارای دو رشته فعال می باشد و در سطح چهار دارای یک رشته که ان شاء الله با تصویبی که از طرف مرکز شده در سال تحصیلی جدید ۹۹ – ۹۸ ارائه خواهد شد.

اولین موسسه تخصصی در حوزه علمیه خراسان می باشد که در سال ۱۳۸۲ به صورت غیر رسمی شروع به فعالیت نمود. این موسسه تاکنون دوره های متعددی را در دو رشته تخصصی برگزار نموده است و از سال ۱۳۸۹ با مجوز رسمی از مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان فعالیت خود را با اهداف ذیل ادامه داده است:

  1. تربیت وتعلیم طلاب مهذب، متخصص و کارآمد به منظور ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، مدیریتی و فرهنگی مطابق با نیازهای گوناگون حوزه و جامعه؛
  2. تلاش روشمند در جهت نظریه پردازی علوم اسلامی و تولید مبانی نظری نظام اسلامی؛
  3. همکاری با سایر مراکز علمی و فرهنگی به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه.

مدیر: حجت الاسلام و المسلمین محمد قادری بافی

نام رشته های مقطع سطح سه پیوسته:

علوم و معارف قرآن، علوم و معارف حدیث

نام رشته مقطع سطح چهار:

تفسیر تربیتی

مدت زمان تحصیل:

۵ سال

ظرفیت پذیرش:

برای هر رشته ۱۰ نفر

شرایط پذیرش:

  • اتمام پایه ی شش حوزه؛

۲- حداکثرسن ۳۰ سال؛

۳- برخورداری از سلامت جسمانی و روانی؛

۴- آشنایی کامل با ادبیات عرب و سوابق موفق تحصیلی؛

۵- تعهد بر حضور مستمر وکامل در دوره‌ی مذکور وعدم شرکت در برنامه های مؤسسات مشابه؛

۶- قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه توسط سه نفر از اساتید.

مزایا:

اعطای دانشنامه تخصّصی سطح ۳ حوزه علمیه خراسان

پرداخت کمک هزینه تحصیلی

 

تلفن مدرسه: ۰۵۱۳۲۲۸۳۴۳۶- ۰۵۱۳۲۲۸۳۴۳۵

آدرس سایت:

آدرس پستی: مشهد مقدّس، خیابان آخوند خراسانی، نبش آخوند خراسانی ۱۲، پلاک ۱٫

برای مشاهده دیگر مدارس تخصصی خراسان کلیک کنید

 

 

 

 

 




معرفی مرکز فقهی ائمه اطهارعلیهم السلام:

از ويژگي هاي بارز فقه، گستردگي و تعميم آن نسبت به همه شئون زندگي بشري است و در جامعه اي كه رويكرد آن به ديانت و خداباوري است، افراد مى‌‌كوشند تا وظايف خود را در هر زمينه، آن گونه كه بايسته و شايسته است انجام دهند و در اين ميدان كه افراد در جستجوي وظيفه اند، سؤالات فراواني متوجّه عالمان فقه مى‌‌شود و به خصوص تبيين مسائل مستحدثه تلاش بيشتري را از حوزه فقاهت مى‌‌طلبد.

از اين رو، پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران به رهبري قائد عظيم الشأن، فقيه عاليقدر و مجاهد نستوه حضرت امام خمينى(رحمه الله) و استقرار حكومت ديني در ايران اسلامى، در جهت توسعه و بالندگي فقه راستين تشيّع و پاسخگويي به نيازهاي فقهي زمان، مركز فقهي ائمّه اطهار(عليهم السلام) به همت مرجع عاليقدر مرحوم آية الله العظمي فاضل لنكرانى(قدّس سرّه) به سال ۱۳۷۶ هجري شمسي در قم تأسيس گرديد.

اين مركز داراي اساسنامه‌‌اي است كه به ثبت رسيده است و در زمان حيات آن مرجع وارسته(رضوان الله تعالي عليه) تحت اشراف آن بزرگمرد اداره مى‌‌شد و معظم له در زمان حيات خود به جهت سنگيني بار مرجعيت، رياست مركز را به فرزند شايسته، مدير و مدبّر خود كه بحمد الله از اساتيد بنام  دروس خارج حوزه علميه قم هستند، استاد معظّم حضرت آيت الله حاج شيخ محمّد جواد فاضل لنكرانى(دامت افاضاته) واگذار نمودند و در وصيت خود نيز بر ادامه فعاليت هاي مركز فقهي تحت اشراف معظّم له كه او را واجد مرتبه اجتهاد مطلق مى‌‌دانستند سفارش نمودند.

اميد آن داريم كه خداوند متعال ما را موفّق بدارد كه از اين امانت الهي و يادگار مرجعيت به نحو شايسته اي حراست كرده و وصيّت و آرزوي آن بزرگ مرجع راحل(رحمه الله) را تحقّق بخشيم.

اين مركز داراي شعباتي در مشهد مقدّس، سوريه، افغانستان است.

بارگاه ملكوتى ثامن الحجج على ابن موسى الرضا(عليه‌‌السّلام) در مشهد مقدس جاذبه‌‌اى فوق العاده دارد كه توجّه مشتاقان ولايت را از هر سو به خود جلب مى‌‌كند و از دير باز گروهى از طالبان علم، آن ديار را مناسبترين مكان براى كسب علم دانسته و با توسّل به ذيل عنايت آن عالم آل محمد(صلی الله علیه و آله)، در آن حوزه كهن، استضائه كرده و به مراتب بالائى از تفقّه در دين رسيده‌‌اند و اين حوزه، همواره مورد توجّه بزرگان ما بوده است.

از بزرگانى كه توجّه ويژه اى نسبت به حوزه علميه خراسان داشت، مرحوم آية الله العظمى فاضل لنكرانى(طاب ثراه) بود كه مى‌‌فرمودند: حوزه علميه مشهد مقدس بايد مناسب با شأن والای حضرت ثامن الائمه(عليه السلام) باشد.

از اين رو طى ديدارى كه علماء مشهد مقدّس در سال ۱۳۷۷ با ايشان داشتند، از معظّم له تقاضا کردند تا جهت تقويت اين حوزه گامى برداشته و مركز فقهى را در اين شهر تأسيس فرمايند.

با دستور معظّم له در همان سال اين مركز با مديريت توانمند استاد معظّم حضرت آیت الله حاج شيخ محمّدجواد فاضل لنكرانى(دامت بركاته) تأسيس و شروع به فعّاليت نمود.

عمده اهداف و فعاليت‌‌هاى مراكز فقهى ائمّه اطهار(عليهم السلام) در شهرها و كشورهاى مختلف يكسان است، ولى گاه به تناسب محل تأسيس مركز، تغييراتى در نحوه فعاليت‌‌ها ملاحظه مى‌‌شود.

مرکز فقهی در حال حاضر در دو مقطع سطح و خارج به فعالیت می پردازد که در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ حدود ۶۰ نفر طلبه سطح و حدود ۲۵ نفر طلبه خارج در مرکز مشغول به تحصیل می باشند.

از اهداف محوري اين مركز: آموزش فضلا و محقّقان، تربيت فقيهان شايسته و مجتهدان متعهّد و آگاه به مقتضيات زمان، فراهم آوردن امكانات لازم و بستر مناسب براي مطالعات و پژوهش هاي ژرف در فقه و اصول، درك و پاسخگويي مسائل جديد، بررسي شبهات مرتبط به فقه و نقد آنها و تأليف و نشر كتب و مقالات علمي مى‌‌باشد.

مدیر: آیت الله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی

موسس: مرجع عاليقدر مرحوم آية الله العظمي فاضل لنكرانى(قدّس سرّه)

نام رشته مقطع سطح سه پیوسته:

فقه و اصول

مدت زمان تحصیل:

۵ سال

شرایط پذیرش مرکز فقهی ائمه اطهارعلیهم السلام:

  1. اتمام پايه ششم
  2. تا مهر ۹۷ بیش از ۳۴۰ ساعت کسری نداشته باشد.
  3. قبولي در آزمون ورودی و مصاحبه
  4. تعهد به حضور از ساعت ۷ تا ۱۳

مزایا:

  • درس های اصلی در ۳ سال اول دو درس اصلی و در سالهای چهارم و پنجم ۳ درس اصلی به طلبه داده می شود.
  • درسها به صورت یک ساعت مباحثه و یک ساعت کلاس درس می باشد.
  • در ساعت مباحثه طلاب به گروههای ۴ الی ۶ نفری (متناسب با تعداد افراد کلاس) تقسیم می شوند و با حضور استاد ناظر_ که اکثرا از فارغ التحصیلان سابق همین مرکز می باشند و به لحاظ علمی از قوت بالایی برخوردارند_ درس را همراه با حواشی متن مباحثه می کنند.
  • در ساعت کلاس که بعد از ساعت مباحثه برگزار می گردد استاد _تلاش مرکز بر جذب و استفاده از اساتید قوی و مجرب می باشد_ متن درس را همراه با برخی از حواشی مهم در کلاس مطرح می نماید.
  • یکی دیگر از مزایای مرکز که این مجموعه را از سایر مراکز متمایز ساخته، پرداختن به حاشیه بزرگان است. علاوه بر اینکه اساتید و ناظرین همراه با متن درس به این حواشی اشاره کرده و طلاب نیز مراجعه می کنند، ساعتی مخصوص تدریس حاشیه برای طلاب در نظر گرفته شده است.
  • هرترم حداقل دوبار  جزوه نویسی  از درس اصول ( خلاصه متن درس + حاشیه ها + جمع بندی ) از طلاب تحویل گرفته می شود و توسط استاد محترم ارزیاب، امتیاز دهی می گردد.
  • تلاش مرکز بر برگزاری کلاس برای تمام دروس جنبی است اما با توجه به آیین نامه مرکز مدیریت طلاب می توانند با هماهنگی مرکز دروس جنبی را در سایر مدارس تحت برنامه بگذرانند.
  • طلاب باید در هر سال تحصیلی یک مقاله علمی فقهی یا اصولی به مرکز ارائه دهند.
  • تلاش مرکز بر جذب و استفاده از اساتید قوی و مجرب می باشد.

تلفن مدرسه: ۳۲۲۱۶۵۶۹ ۰۵۱ -۰۵۱۳۲۲۱۰۷۸۱

آدرس سایت:

آدرس پستی: مشهد مقدس: خیابان آیت ا…بهجت، بین ۹ و ۱۱ ، مرکز تخصصی فقهی ائمه اطهار (ع)

برای مطالعه سایر مراکز تخصصی خراسان کلیک کنید




معرفی مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی آیه الله فاضل لنکرانی:

امروز وهابیت برای مقابله با فرهنگ نورانی شیعه و حتی اهل سنت با تمام توان به میدان آمده و از هیچ کوششی در راستای بدبین کردن جوانان به تشیع و ترویج فرهنگ باطل وهابیت دریغ نمی کنند. بنابراین مسئولیت شرعی و دینی پاسخگویی به این شبهات، وظیفه حوزه های علمیه است.

براساس همین ضرورت، مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی با بیش از ۱۰ سال سابقه در حوزه علمیه قم برآن است تا با استعانت از خداوند و با همکاری مرکز مدیریت حوزه علمیه مشهد گامی در این جهت مهم بردارد.

مدیر: حجت الاسلام والمسلمین افضل آبادی

تحت اشراف: دفتر مرجع فقید حضرت آیه الله فاضل لنکرانی

نام رشته مقطع سطح سه:

مذاهب اسلامی

نام رشته مقطع سطح چهار:

کلام مقارن

مدت زمان تحصیل در مقطع سطح سه:

سه سال فقط در نوبت عصر کلاسها دایر می باشد

شرایط پذیرش:

۱) نداشتن منع قانوني از نظر مقررات وظيفه عمومي

۲) حداكثر ۳۵ سال سن.

۳) دارا بودن مدرك اتمام سطح دو و یا اشتغال به تحصیل در پایه هشتم حوزه علمیه حوزه.

۴) کسب امتیاز لازم درآزمون‌ كتبی، قبولی در مصاحبه علمی

مزایا:

  1. اعطاي مدرک تخصصی سطح ۳
  2. حمایت علمی و مالی از پایان نامه ها و مقالات علمی
  3. بهره گیری از اساتید مجرب
  4. بهره گیری از سیستم پژوهش محوری.
  5. برگزاری کارگاه های مهارت افزایی علمی- پژوهشی
  6. امكان همکاری در برنامه های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی مرکز در سراسر کشور
  7. اعطای كمك هزينه تحصيلي مناسب.
  8. برگزاري اردوهای علمی
  9. چاپ و نشر آثار دانش پژوهان
  10. استفاده از کتابخانه تخصصی

تلفن مدرسه: ۰۵۱۳۲۲۵۳۸۷۷

آدرس سایت:

آدرس پستی: مشهد مقدّس، خیابان آیت الله بهجت، بهجت ۱/۹ بینادل ۱ پلاک ۷

برای مطالعه سایر مراکز تخصصی خراسان کلیک کنید

 




معرفی دانشگاه علوم اسلامی رضوی:

دانشگاه علوم اسلامی رضوی

معرفی:

در سايه توفيقات الهي و عنايات حضرت علي ‏بن موسي ‏الرّضا(عليه السلام) و در ظل توجهات حضرت ولي عصر(عج الله تعالي فرجه الشريف) دانشگاه علوم اسلامي رضوي بر اساس مجوز رسمي شماره ۳۲۶۹/۲۲مورخه ۱۹/۷/۷۸  و ۶۰۸۰/۲۲ مورخه۱۲/۱۱/۷۷ وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و با نظارت سازمان سنجش آموزش كشور از بين برادران طلبه و نيز از فارغ التّحصيلان پسر كليه مراكز پيش دانشگاهي سراسر كشور براي مقطع كارشناسي و از كليه برادران داراي مدرک کارشناسی یا سطح دو حوزه در مقطع كارشناسي ارشد از طريق آزمون اختصاصي دانشجو مي‏پذيرد.

  كليات:

  1. برنامه آموزشي دانشگاه علوم اسلامي رضوي مصوب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با حفظ هويت حوزوي و در سه مقطع تحصيلي كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري تنظيم شده است و در هر سه مقطع، دانشجويان علاوه بر گذراندن دروس حوزوي به سبك مرسوم حوزه‏هاي علميه در يكي از رشته‏هاي تخصصي دانشگاه به تحصيل مي‏پردازند.

* تبصره يك: به لحاظ اينكه دروس حوزوي ارائه شده در هر مقطع بيش از واحدهاي تخصصي رشته فقه و مباني حقوق اسلامي است ، این امتیاز در مدرک رسمی فارغ التحصیل قید می شودکه ((نامبرده کلیه واحدهای رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی را نیز گذرانده است )).

*تبصره دو: مقاطع تحصيلي اين دانشگاه ناپيوسته مي‏باشد.

  1. هدف دانشگاه علوم اسلامي رضوي كه تلفيقي از نظام آموزشي حوزه و دانشگاه است به شرح ذيل مي‏باشد.

الف. تربيت فقيه، محقق و مدرس در رشته‏هاي مختلف علوم اسلامي.

ب. تربيت حقوقدان و قاضي متعهد و متخصص.

ج. تربيت مبلغ اسلامي به هدف گسترش فرهنگ اسلام و معارف اهل بيت (علیهم السلام).

د. تربيت نيروي انساني كارآمد.

رئیس دانشگاه: حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن وحدتی شبیری

  نام رشته های مقطع کارشناسی:

کارشناسی (طلاب) علوم قرآن و حدیث فلسفه و کلام اسلامی زبان و ادبیات عرب حقوق اقتصاد فقه و مبانی حقوق اسلامی

نام رشته های مقطع کارشناسی ارشد:

کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث فلسفه و کلام اسلامی تاریخ و تمدن ملل اسلامی علوم جزایی و جرم شناسی زبان و ادبیات عرب حقوق خصوصی حقوق بین الملل فقه و مبانی حقوق اسلامی زبان و ادبیات فارسی

نام رشته های مقطع دکتری:

دکتری حقوق (با تاکید بر حقوق خصوصی) فلسفه و کلام اسلامی علوم قرآن و حدیث فقه جزایی حقوق کیفری و جرم شناسی حقوق بین الملل

 

ظرفیت پذیرش: در مقطع کارشناسی برای هر رشته ۶۰ نفر که در مجموع ۳۶۰ نفر می شود

در مقطع کارشناسی ارشد: برای هر رشته ۲۰ نفر که در مجموع ۱۸۰ نفر می شود.

در مقطع دکتری: برای هر رشته ۷ نفر

مدت زمان تحصیل:

  1. دوره آموزشي دانشگاه در مقطع كارشناسي چهارسال و نيم و در مقطع كارشناسي ارشد بين سه تاپنج سال و در مقطع دکتری بین ۴ الی ۶ سال به صورت تمام وقت مي‏باشد.*

*تبصره : حد نهائی زمان تحصیل در این دانشگاه در مقطع کارشناسی  سیزده ترم بوده و هیچ دانشجویی نمی تواند سنوات تحصیلی خود را بیش از این مدت ادامه دهد .

شرایط پذیرش:

  1. تدين به دين مبين اسلام و تابعيت جمهوري اسلامي ايران.

*تبصره : اتباع دیگر کشورها حق شرکت درآزمون ورودی دانشگاه را ندارند.

  1. اعتقاد و التزام به نظام مقدس جمهوري اسلامي ایران و قانون اساسي.
  2. نداشتن سوء پيشينه به تشخيص مراجع ذي صلاح.
  3. برخورداري از توانايي و سلامت جسماني.
  4. اتمام پايه شش کتبی و شفاهی و یا ارائه مدرک سطح یک از مدارج علمی حوزه علمیه خراسان ، قم  ، اصفهان در مهرماه ۱۳۹۷ .
  5. شرط سني : فقط از (متولدين ۱/۱/۱۳۷۱ وبعد از آن)ثبت نام به عمل مي آيد.
  6. ملبس شدن به لباس مقدس روحانيت در بدو ورود.
  7. در مقطع کارشناسی فقط از برادران ثبت نام به عمل می آید، اما در مقطع ارشد و دکتری علاوه بر برادران، خواهران هم می توانند ثبت نام نمایند.

مزایا:

  1. تحصيل رايگان در کلیه مقاطع تحصیلی .
  2. اعطاي مدرك رسمي مورد تأييد وزارت علوم به فارغ التحصيلان ، دارای اعتبار در داخل و خارج از کشور.
  3. برخورداري از كمك هزينه تحصيلي، امكانات پيشرفته آموزشي (كتابخانه‏هاي تخصصي، رايانه، آزمايشگاه زبان و شبكه جهاني اينترنت) و امكانات رفاهي (سلف سرويس با سه وعده غذاي روزانه – خشكشويي – خوابگاه براي غير متأهلان شهرستاني – خواروبار براي متأهلان و وام‏ قرض الحسنه) و امكانات ورزشي.*

*تبصره : کلیه مزایا به صورت رایگان به دانشجو ارائه می گردد.

  1. اعطاء جوايز به دانشجويان ممتاز در پايان هر سال تحصيلي.
  2. برخورداري از كليه مزاياي تحصيلي حوزه علميه مشهد براي دارندگان شرايط .

تلفن دانشگاه: ۰۵۱۳۲۲۱۱۴۱۲- ۰۵۱۳۲۲۱۸۹۹۰

آدرس سایت: 

آدرس پستی: مشهد مقدس، حرم مطهر حضرت امام رضا(ع)، دانشگاه علوم اسلامي رضوي صندوق پستي۱۱۹۳ – ۹۱۷۳۵   دفتر پذيرش.

برای مشاهده دیگر دانشگاه های حوزوی خراسان کلیک کنید

 

 







رادیو هدایت قوانین موفقیت