1

حوزه علمیه نواب

معرفی مدرسه تخصصی عالی نواب:

مدرسه عالی نواب یکی از مدارس تخصصی مشهد می باشد که دارای بیشترین رشته تخصصی می باشد.

این مدرسه از بين داوطلبان واجد شرايط براي يك دوره پنج ساله در سطح دو و سه پیوسته در پنج رشته پس از سطح یک با معدل ۱۶ طلبه پذیرش می نماید.

این مدرسه دارای کتابخانه‌ای است که همزمان با افتتاح مدرسه توسط واقف، تأسیس گردیده و به مررو زمان بر کتاب‎های آن افزوده شده است. و یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های حوزه علمیه مشهد است.

این مدرسه در جوار حرم امام رضا و در ابتدای خیابان شیرازی قرار دارد که پس از بازسازی، با نام مدرسه علمیه عالی نواب مطرح شده و زیر نظر مدیریت حوزه علمیه مشهد اداره می‌شود. مدرسه نواب از سال ۱۳۸۱ش با رویکردی تخصصی در سه رشته کلام اسلامی، ادبیات عرب و فقه و اصول فعالیت می‌کند

مدیر: حجت الاسلام والمسلمین اسفندیاری

نام رشته های مقطع سطح سه پیوسته:

ادبیات عرب، کلام و فلسفه اسلامی،  فقه و اصول ، کلام اسلامی

نام رشته های سطح چهار:

فقه مقارن، کلام جدید

شرایط پذیرش در مقطع سطح سه:

۱-شرايط عمومي

الف) نداشتن منع قانوني از نظر مقررات وظيفه عمومي

ب) داشتن حداكثر ۲۵ سال سن

تبصره ۱٫ كساني كه در سال تحصيلي ۹۷-۹۶ مقطع سطح يك حوزوي را به اتمام رسانده باشند و در طول مدت تحصيل در حوزه عقب‌ماندگي تحصيلي نداشته باشند، در صورت دارا بودن سن بيش از ۲۵سال، مي‌توانند در آزمون مدرسه ثبت نام و شركت نمايند.

تبصره ۲٫ سنوات تدريس ، سنوات تحصيل بالاتر از پاية شش، مدت خدمت سربازي و مدت تبليغ (طرح هجرت، روحاني مستقر) مجموعا به حداكثر سن افزوده مي‌شود.

تذكر : كساني كه مي‌خواهند از اين تبصره استفاده كنند لازم است مدارك مربوطه را در هنگام ثبت نام ارائه دهند.

۲ -شرايط اختصاصي

الف) دارا بودن مدرك اتمام سطح يك حوزه از مركز مديريت حوزه علميه خراسان يا مراكز حوزوي (قم و اصفهان)

 تذكر:

  1. داوطلبان خارج از خراسان لازم است پس از پذيرش نهايي جهت انتقال خود، از طريق مركز مديريت حوزه‌هاي علميه اصفهان و قم به مشهد اقدام نمايند.
  2. گواهي اتمام سطح يك حداكثر تا پايان نيم‌سال اول قابل قبول است.

ب) اشتغال رسمي به تحصيل در حوزه علميه خراسان : لذا پذيرفته‌شدگان در طول تحصيل نمي‌توانند همزمان بصورت پاره‌ وقت، نيمه‌وقت يا تمام‌وقت در برنامه آموزشي، پژوهشي، تبليغي و اداري موسسه و سازمان ديگر حوزوي و غيرحوزوي اشتغال داشته باشند.

ج) قبولي در آزمون‌هاي كتبی، شفاهي و مصاحبه

مزایا:

  1. اعطاي دانشنامه رسمي سطح ۳ حوزه علميه به فارغ‌التحصيلان براساس مصوبه جلسه۴۵۷ مورخ ۲۶/۱۱/۷۸ شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه در جلسه مورخ ۲۳/۵/۸۰ شوراي برنامه‌ريزي مديريت حوزه علميه خراسان تصويب و به تاييد مديريت محترم عالي حوزه علميه خراسان رسيده است.

تبصره: بنابر مصوبه مرکز، اعطای دانشنامه رسمی منوط به ملبس بودن دانش‌پژوه به لباس مقدس روحانیت است.

  1. امكان ادامه تحصيل در مقطع سطح ۴ حوزه در مراكز تخصصي حوزوي و دكترا در مراكز آموزش عالي كشور طبق مصوبه ۳۶۸ مورخ ۳/۱۱/۷۴ شوراي عالي انقلاب فرهنگي.
  2. بهره گیری از اساتید توانمند حوزه و دانشگاه
  3. استفاده از امكانات اطلاع‌رساني از قبيل فضاي كتابخانه مناسب، شبكه رايانه‌اي و امكان ارتباط با مراكز و موسسات پژوهشي.
  4. هماهنگی تدريس در مدارس علمیه و ساير فعاليتهاي علمي متناسب با ميزان پيشرفت تحصيلي.
  5. امكان معرفي دانش‌پژوهان موفق به مركز مديريت جهت تشكيل پروندة تدريس.
  6. پرداخت كمك هزينه تحصيلي.

توضيح ۱٫ شهريه ثابت مدرسه ماهيانه به پذيرفته شدگان نهايي پرداخت مي‌شود  و متناسب با ميزان پيشرفتهاي تحصيلي و ارائه تحقيق در هر نیم‌سال حداکثر۵۰/۰افزايش مي‌يابد.

توضیح ۲٫ پرداخت شهریه اختصاصی برای دانش پژوهان رشته تخصصی ادبیات عرب در نظر گرفته شده است.

توضيح ۳٫ نظر به اينكه دانش‌پژوهان مدرسه، طلاب رسمي حوزه علميه خراسان مي‌باشند، اين مدرسه مسؤوليتي نسبت به تامين امكانات خوابگاهي آنان ندارد ولي تاكنون در حد توان و امكانات سعي داشتــه خدمات مناسبي را درجهت تامین خوابگاه براي دانش‌پژوهان ارائه نمايد.

  1. برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي – تربيتي (اردو، برنامه‌هاي ورزشي، درس اخلاق و …).
  2. پرداخت وام مسکن، ازدواج، ضروری و…
  3. برخورداری از امتیاز جهت اسکان در مجتمع مسکونی ثامن الائمه(ع)

 

تلفن مدرسه: ۰۵۱۳۲۲۵۹۵۵۹

آدرس سایت:

آدرس پستی: مشهد مقدّس، حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) ابتدای خیابان شیرازی،مدرسه علمیه عالی نواب.

برای مشاهد دیگر مدارس تخصصی خراسان کلیک کنید

 







رشته علوم اسلامی با گرایش كلام اسلامی سطح دو

مادة ۱٫عنوان

عنوان برنامه، سطح دو علوم اسلامی با گرایش كلام اسلامی است.

مادة ۲٫تعریف

سطح دو علوم اسلامی با گرایش كلام اسلامی، مقطعی است كه طلاب ضمن فراگیری فقه و اصول متعارف، به شناخت مفاهیم، اصطلاحات، مبانی، مسائل، روش تحقیق و ساختار دانش کلام اسلامی دست می‌یابند و پس از احراز توان علمی با ارائة تحقیق پایانی، موفق به دریافت مدرك سطح دو این گرایش می­شوند.

مادة ۳٫ اهداف

  1. شناخت استدلالی اصول عقائد اسلامی مبتنی بر قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام؛
  2. آشنایی با تاریخ و فرقه­های مهم كلام اسلامی؛
  3. شناخت مفاهیم و مسائل مهم كلامی؛
  4. آماده‌سازی طلاب جهت فعالیت‌های آموزشی؛
  5. ایجاد توان پاسخگویی به پرسش‌های عمومی در حوزة‌ كلام اسلامی؛
  6. ایجاد مهارت‌های استدلال و مناظره؛
  7. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع تخصصی؛
  8. شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی و آشنایی با روش‌های استنباط فقهی؛
  9. ایجاد توان استفاده ازمتون و منابع مهم فقهی، اصولی و كلامی و شناخت آنها.

مادة ۴٫ سیاست‌ها

  1. اهتمام به ایجاد زمینه تعالی اخلاقی و اعتقادی طلاب؛
  2. زمینه‌سازی جهت اعتماد به نفس طلاب در مسائل علمی ـ پژوهشی؛
  3. تأكید بر آموزش‌های پژوهش‌گرا؛
  4. توجه به نیازهای جامعه و كاربردی كردن آموزش؛
  5. تكیه بر آموزش موضوعات اصلی کلام اسلامی؛
  6. تأكید بر بهره­گیری از ابزارهای نوین و روش­های كارآمد آموزشی ـ پژوهشی؛
  7. اهتمام به شناسایی و حمایت از طلاب مستعد؛
  8. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

مادة ۵٫ضرورت ایجاد گرایش

  1. اهمیت فوق العادة مباحث اعتقادی به عنوان اصل و ریشة دین؛
  2. رسالت حوزه در تربیت اندیشمندان متكلم جهت تبیین، ترویج و دفاع از عقاید اسلامی؛
  3. نیاز اجتماع به آموزش، تبیین، ترویج و دفاع از عقاید اسلامی در مقابله با تهاجمات فكری.

مادة ۶٫نظام آموزشی

نظام آموزشی این گرایش به صورت نیم‌سالی، درسی[۲]و حضوری است، و بدون احتساب زمان تحقیق پایانی در هفت نیم‌سال ارائه می‌شود.

تبصره:حداكثر مدت تحصیل در موارد اضطراری، بدون احتساب زمان تحقیق پایانی نه نیم‌سال است.

مادة ۷٫ شرایط پذیرش

  1. احراز صلاحیت­های عمومی و اخلاقی بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛
  3. موفقیت در آزمون ورودی و مصاحبة علمی.

 

مادة ۸٫عناوین و مشخصات كلی دروس

 

ردیف عنوان ساعت
۱ دروس عمومی ۱۵۲۰
۲ دروس گرایشی ۸۰۰
جمع كل ۲۳۲۰

 

مادة ۹٫عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

  1.  دروس عمومی

 

ردیف عنوان درس  ساعت اهداف
فقه ۷۲۰ شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (از ابتدای مكاسب تا القول فی ماهیةالعیب)
اصول ۵۶۰ شناخت استدلالی مسائل مهم اصول طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (تمام رسائل و جلد اول كفایة الاصولتا اول المقصد الثانی فی‌النواهی)
تفسیر ترتیبی ۳۲ ایجاد توان بهره‌گیری از آیات قرآن كریم و وجوه محتمل در آن به منظور شناخت معارف قرآنی
رجال و درایه ۳۲ شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم كاربردی و نكات اساسی رجال و درایه، همراه با معرفی منابع مهم (مكتوب و نرم‌افزاری)
تاریخ معاصر ۳۲ بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران
روش تحقیق ۳۲+۱۶

نظری عملی

آشنایی با روش‌های عمومی پژوهش و كیفیت بهره‌برداری از منابع
زبان انگلیسی عمومی ۱و۲ ۳۲+۶۴

نظری عملی

ایجاد توان درك مطلب متون سادة انگلیسی
جمع ۱۵۲۰
  1. دروس گرایشی
ردیف عنوان درس ساعت اهداف
منطق ۱ و ۲ ۶۴ تبیین روش استدلال برهانی، جدلی و شرایط آنها، همراه با شناخت مغالطه و انواع آن
فلسفه اسلامی ۱ و ۲ ۱۶۰ شناخت اولیه و جامع مسائل فلسفة اسلامی
معرفت‌شناسی ۳۲ شناخت استدلالی راه‌ها، ابزار و منابع شناخت و…
كلیات و تاریخ علم كلام ۳۲ شناخت علم كلام (فرق آن با فلسفه و علوم دیگر) موضوع، غایت و مبانی آن، تبیین حجیت روش‌های عقلی و نقلی و شرایط آنها و آشنایی با سیر تكوّن و تطور علم كلام، مشرب‌های كلامی، متكلمین بزرگ، منابع و مآخذ مهم كلامی
كلام اسلامی ۱ ۳۲ شناخت استدلالی مباحث خداشناسی (اثبات ذات، رابطه صفات و ذات و تبیین توحید، علم، قدرت، حیات و…)
كلام اسلامی ۲ ۳۲ شناخت استدلالی صفات فعلیه، تبیین صفات فعلیه (حكمت، عدالت، اراده، خالقیت، هدف‌داری و…) و بیان مراتب افعال خداوند
كلام اسلامی ۳ ۳۲ شناخت استدلالی ضرورت نبوت و تبیین ویژگی‌ها، وظایف و اختیارات و راه شناخت انبیاء و اثبات نبوت و خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله
كلام اسلامی ۴ ۳۲ شناخت استدلالی ضرورت امامت، بیان ویژگی‌ها، وظایف و اختیارات امام و اثبات امامت ائمه علیهم السلام
كلام اسلامی ۵ ۳۲ شناخت استدلالی مباحث عقلی و نقلی معاد (حقیقت مرگ و عالم برزخ، قیامت و ویژگی‌های آن)
مهدویت ۳۲ تبیین آموزة مهدویت، مبانی و مسائلی مانند فلسفة غیبت و انتظار، آثار وجودی امام غایب، ظهور و علائم آن، حكومت حضرت مهدی از دیدگاه شیعه
معارف قرآن ۱ (خداشناسی) ۶۴ آشنایی با معارف قرآن در بخش «خداشناسی» و كسب توان مراجعه به متون تفسیری و حدیثی
معارف قرآن ۲

(راه و راهنماشناسی)

۳۲ آشنایی با معارف قرآن در بخش «راه و راهنماشناسی» و كسب توان مراجعه به متون تفسیری و حدیثی
معارف قرآن ۳ (معادشناسی) ۳۲ آشنایی با معارف قرآن در بخش «معاد‌شناسی» و كسب توان مراجعه به متون تفسیری و حدیثی
فرق و مذاهب كلامی ۳۲ آشنایی با آموزه‌ها، روش‌ها و كتب اصلی فرقه‌های مهم تشیع و تسنن، مانند امامیه، اسماعیلیه، زیدیه، معتزله، اشاعره و اباضیه با اشاره به وهابیت
مسائل جدید كلامی ۳۲ شناخت مهم‌ترین مسائل جدید كلامی، مانند منشأ دین، ‌تكثّرگرایی، علم و دین و قلمرو دین
آشنایی با ادیان ۳۲ آشنایی با چگونگی پیدایش، سیر تاریخی، كتب مقدس، آموزه‌ها، مناسك و آداب مهم ادیان زنده و بزرگ جهان (ابراهیمی و غیر ابراهیمی)
متون كلامی ۳۲ تسلط بر قرائت و فهم صحیح متون اصیل، مهم و اساسی کلام اسلامی
تحقیق پایانی ۶۴

عملی

ارائة پژوهش در یكی از موضوعات كلام اسلامی در حد تتبع، جمع‌آوری و جمع‌بندی اقوال
جمع ۸۰۰

[۱]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبة ۷۸۲ در جلسة ۱۵ کمیتة بررسی و تصویب رشته‌ها، (دورة پنجم)، مورخ ۲۹/۶/۹۰ به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسة ۸۱ شورای عالی حوزه‌های علمیه (دورة ششم)، به مصوبة ۹۲۳ تغییر یافت.

[۲]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

برای مشاهده دیگر رشته های سطح دو کلیک کنید




رشته علوم اسلامی با گرایش تفسیر و علوم قرآن سطح دو

مادة ۱٫عنوان

عنوان برنامه، سطح دو علوم اسلامی با گرایش تفسیر و علوم قرآن است.

مادة ۲٫تعریف

سطح دو علوم اسلامی با گرایش تفسیر و علوم قرآن، مقطعی است كه طلاب ضمن فراگیری فقه و اصول متعارف، به شناخت مفاهیم، اصطلاحات، مبانی، مسائل، روش تحقیق و ساختار دانش تفسیر و علوم قرآن می‌پردازند و پس از احراز توان علمی با ارائة تحقیق پایانی، موفق به دریافت مدرك سطح دو این گرایش می­شوند.

مادة ۳٫اهداف

  1. شناخت و تبیین معارف و مضامین قرآن كریم و ایجاد توان بهره‌گیری از آن؛
  2. شناخت مفاهیم و مسائل مهمدانش تفسیر و علوم قرآن؛
  3. آماده‌سازی طلاب جهت فعالیت‌های قرآنی؛
  4. ایجاد توان تحقیق در حد جمع‌آوری، تتبع و جمع‌بندی مطالب در زمینة معارف قرآنی؛
  5. ایجاد توان پاسخگویی به پرسش‌های عمومی در حوزة دانش تفسیر و علوم قرآن؛
  6. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع تخصصی؛
  7. شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی و آشنایی با روش‌های استنباط فقهی؛
  8. ایجاد توان استفاده از متون و منابع مهم فقهی، اصولی، تفسیری و علوم قرآنی و شناخت آنها.

مادة۴٫ سیاست‌ها

  1. اهتمام به ایجاد زمینة تعالی اخلاقی، معنوی و اعتقادی طلاب؛
  2. زمینه‌سازی جهت اعتماد به نفس طلاب، در مسائل علمی ـ پژوهشی؛
  3. تأكید بر آموزش‌های پژوهش‌گرا؛
  4. توجه به نیازهای جامعه و كاربردی كردن آموزش؛
  5. تكیه بر آموزش موضوعات اصلی دانش تفسیر و علوم قرآن؛
  6. تأكید بر بهره­گیری از ابزارهای نوین و روش­های كارآمد آموزشی ـ پژوهشی؛
  7. اهتمام به شناسایی و حمایت از طلاب مستعد؛
  8. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

مادة۵٫ضرورت ایجاد گرایش

  1. اهمیت فوق‌العادة معارف تفسیری و قرآنی به عنوان مهم‌ترین و اصیل‌ترین منبع معرفتی در مکتب اسلام؛
  2. رسالت حوزة علمیه در تربیت اندیشمندان قرآن‌شناس، جهت شناخت، تبیین و ترویج معارف و مضامین قرآن كریم؛
  3. نیازاجتماع و امت اسلامی به شناخت، تبیین و ترویج معارف و مضامین قرآن كریم.

مادة۶٫نظام آموزشی

نظام آموزشی این گرایش به صورت نیم‌سالی، درسی[۲]و حضوری است و بدون احتساب زمان تحقیق پایانی، در هفت نیم‌سال ارائه می‌شود.

تبصره:حداكثر مدت تحصیل در موارد اضطراری، بدون احتساب زمان تحقیق پایانی نه نیم‌سال است.

مادة۷٫شرایط پذیرش

  1. احراز صلاحیت­های عمومی و اخلاقی، بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛
  3. موفقیت در آزمون ورودی و مصاحبة علمی.

مادة۸٫عناوین و مشخصات كلی دروس

ردیف عنوان ساعت
۱ دروس عمومی ۱۶۱۶
۲ دروس گرایشی ۷۳۶
جمع كل ۲۳۵۲

 

مادة۹٫عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

  1. دروس مشترک
ردیف عنوان درس ساعت اهداف
فقه ۷۲۰ شناخت استدلالی مسائل مهم فقه، طبق برنامة مركز مدیریت در سطح دو (از ابتدای مكاسب، تا القول فی ماهیةالعیب)
اصول ۵۶۰ شناخت استدلالی مسائل مهم اصول، طبق برنامة مركز مدیریت در سطح دو (تمام رسائل و جلد اول كفایةالاصولتا اول المقصد الثانی فی‌النواهی)
کلام اسلامی ۶۴ شناخت استدلالی مسائل مهم و چالشی خداشناسی، نبوت و امامت، با توجه به منابع و متون اصلی كلام اسلامی و ایجاد توان لازم برای پاسخ به مسائل و شبهات اصلی آن
فلسفة اسلامی ۶۴ شناخت استدلالی مسائل اساسی و چالشی فلسفة اسلامی
رجال و درایه ۳۲ شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم كاربردی و نكات تخصصی رجال و درایه، همراه با معرفی منابع مهم (مكتوب و نرم‌افزاری) رجال و درایه
تاریخ معاصر ۳۲ بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران
روش تحقیق ۳۲+۱۶

نظری عملی

آشنایی با روش‌های عمومی پژوهش و كیفیت بهره‌برداری از منابع
زبان انگلیسی عمومی ۱ و ۲ ۳۲+۶۴

نظری عملی

ایجاد توان درك مطلب و ترجمة متون سادة انگلیسی
جمع ۱۶۱۶
  1. دروس گرایشی

 

ردیف عنوان درس ساعت اهداف
آشنایی با قرآن کریم ۱ و ۲ ۱۲۸ آشنایی با محتوا و مضامین قرآن كریم از اول تا آخر، به صورت ترتیبی با حذف مطالب تکراری
تفسیر ترتیبی ۱ ۳۲ ایجاد توان بهره‌گیری از آیات جزء اول قرآن كریم و شناخت محتوا و مضامین آن، از تفسیر الکاشف مغنیه
تفسیر ترتیبی ۲ ۳۲ ایجاد توان بهره‌گیری از آیات ۱۴۲ بقره تا ۲۰ آل‌عمران و شناخت محتوا و مضامین آن، از تفسیر الصافی
تفسیر ترتیبی ۳ ۳۲ ایجاد توان بهره‌گیری از آیات ۲۰ آل‌عمران تا ۷ نساء و شناخت محتوا و مضامین آن، از تفسیر الکشّاف
تفسیر ترتیبی ۴ ۳۲ ایجاد توان بهره‌گیری از آیات ۷ تا ۶۷ نساء و شناخت محتوا و مضامین آن، از تفسیر التبیان
تفسیر ترتیبی ۵ ۶۴ ایجاد توان بهره‌گیری از آیات ۶۷ تا آخر سورة نساء و شناخت محتوا و مضامین آن، از تفسیر المیزان
تفسیر موضوعی ۱ (خداشناسی) ۳۲ شناخت خدا، صفات و مراتب توحید، از منظر قرآن کریم، با روش تفسیر موضوعی
تفسیر موضوعی ۲ ( نبوت) ۳۲ آشنایی با مباحث نبوت عامه (ویژگی‌ها، وظایف و اختیارات، آثار و فوائد) و نبوت خاصه (جهان‌شمولی، حقانیت و خاتمیت دین اسلام) از منظر قرآن کریم، با روش تفسیر موضوعی
تفسیر موضوعی ۳ (انسان‌شناسی و معاد) ۳۲ شناخت حقیقت مرگ، عالم برزخ و قیامت و ویژگی‌های آن، از منظر قرآن کریم، با روش تفسیر موضوعی
تاریخ و علوم قرآن ۳۲ شناخت اصطلاحات و مباحث مهم علوم قرآن و شناخت چگونگی جمع‌آوری، تدوین و سیر تطور قرآن کریم
تاریخ تفسیر و مفسران ۳۲ شناخت سیر تطور تفسیر از عهد رسالت تاكنون، همراه با معرفی مهم‌ترین مفسران و تفاسیر شیعه و اهل‌سنت
مبانی و قواعد تفسیری ۳۲ شناخت مبانی، اصول، قواعد، ضوابط و مراحل تفسیر صحیح قرآن کریم
بلاغت قرآن ۳۲ شناخت فصاحت، بلاغت، آرایه‌های ادبی و زیبایی‌های گفتاری آیات قرآن کریم
تجزیه و تركیب قرآن ۱ و ۲ ۳۲+۱۶

نظری عملی

افزایش توان تطبیق قواعد صرف و نحو بر آیات قرآن كریم، به منظور فهم دقیق آیات، با تأكید بر غریب آیات القرآن
مفردات قرآن ۳۲ شناخت معنا و صیغة برخی واژه‌های مهم و رایج در قرآن كریم، همراه با معرفی منابع آن
تجوید قرآن کریم ۳۲+۱۶

نظری عملی

آشنایی با علم تجوید و ایجاد توان روان‌خوانی و زیباخوانی قرآن کریم
تحقیق پایانی ۳۲+۳۲ عملی ارائة پژوهشی جامع، در یكی از موضوعات تفسیر و علوم قرآن در حد تتبع، جمع‌آوری و جمع‌بندی اقوال
جمع ۷۳۶

[۱]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبة ۸۵۴ در جلسة ۳۲ کمیتة بررسی و تصویب رشته‌ها (دورة پنجم)، مورخ ۲۴/۲/۹۱ به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسة ۸۱ شورای عالی حوزه‌های علمیه (دورة ششم)، به مصوبة ۹۳۵ تغییر یافت.

[۲]. در این نظام هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

برای مشاهده دیگر رشته های سطح دو کلیک کنید




رشته علوم اسلامی با گرایش تبلیغ سطح دو

مادة ۱٫ اهداف

  1. شناخت مفاهیم، و مسائل مهم معارف اسلامی؛
  2. ایجاد توان پاسخگویی به پرسش‌های عمومی در حوزة‌ مسائل اسلامی؛
  3. ایجاد مهارت‌های تبلیغ و تدریس؛
  4. آماده‌سازى طلاب جهت ترویج معارف و احكام اسلامى و به عهده گرفتن امور تبلیغى مساجد و مراكز تبلیغى، فرهنگى و تربیتى؛
  5. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع تخصصی؛
  6. شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی، و آشنایی با روش‌های استنباط فقهی؛
  7. ایجاد توان استفاده از متون و منابع مهم دینی، فقهی و اصولی و شناخت آنها.

مادة‌۲٫ سیاست‌ها

  1. اهتمام به ایجاد زمینه تعالی اخلاقی و اعتقادی طلاب؛
  2. زمینه‌سازی جهت اعتماد به نفس طلاب در مسائل علمی ـ پژوهشی؛
  3. تأكید بر آموزش‌های پژوهش‌گرا؛
  4. توجه به نیازهای جامعه و كاربردی كردن آموزش؛
  5. تكیه بر آموزش محورها و موضوعات اصلی مکتب اهل بیتعلیهم السلام و مهارت‌های تبلیغ؛
  6. تأكید بر بهره­گیری از ابزارهای نوین و روش­های كارآمد آموزشی ـ پژوهشی؛
  7. اهتمام به شناسایی و حمایت از طلاب مستعد؛
  8. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

مادة ۳٫ ضرورت ایجاد گرایش

  1. اهمیت فوق‌العادة اسلام به معرفی و تبلیغ اسلام ناب محمدیصلی الله علیه و آله و مکتب اهل بیت علیهم السلام و نیز به گفتگو و تعامل با پیروان سایر ادیان؛
  2. رسالت حوزة علمیه در ارائه و تبلیغ آموزه‌ها و معارف اسلامی و شیعی؛
  3. نیاز جامعة اسلامی به معرفی اسلام ناب محمدیصلی الله علیه و آله و مکتب اهل بیت علیهم السلام.

مادة ۴٫ نظام آموزشی

نظام آموزشی این گرایش به صورت نیم‌سالی، درسی[۲]و حضوری است، و بدون احتساب زمان تحقیق پایانی در هفت نیم‌سال ارائه می‌شود.

تبصره:حداكثر مدت تحصیل در موارد اضطراری، بدون احتساب زمان تحقیق پایانی، نه نیم‌سال است.

مادة ۵٫ شرایط پذیرش

  1. احراز صلاحیت­های عمومی و اخلاقی بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛
  3. موفقیت در آزمون ورودی و مصاحبة علمی.

مادة ۶٫ عناوین و مشخصات كلی دروس

 

ردیف عنوان  ساعت
۱ دروس عمومی ۱۵۲۰
۲ دروس گرایشی ۱۰۸۸[۳]
جمع كل ۲۶۰۸

 

مادة ۷٫ عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

  1. دروس عمومی

 

ردیف عنوان درس  ساعت اهداف
فقه ۷۲۰ شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (از ابتدای مكاسب تا القول فی ماهیةالعیب)
اصول ۵۶۰ شناخت استدلالی مسائل مهم اصول طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (تمام رسائل و جلد اول كفایة الاصولتا اول المقصد الثانی فی ‌النواهی)
فلسفة اسلامی ۶۴ شناخت استدلالی مسائل اساسی و چالشی فلسفة اسلامی
رجال و درایه ۳۲ شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم كاربردی و نكات اساسی رجال و درایه، همراه با معرفی منابع مهم (مكتوب و نرم‌افزاری) رجال و درایه
روش تحقیق ۳۲+۱۶

نظری عملی

آشنایی با روش‌های عمومی پژوهش و كیفیت بهره‌برداری از منابع
زبان انگلیسی عمومی ۱و۲ ۳۲+۶۴

نظری عملی

ایجاد توان درك مطلب متون سادة انگلیسی
جمع ۱۵۲۰

 

  1. دروس گرایشی

 

ردیف عنوان درس  ساعت اهداف
تفسیر ترتیبی ۱ و ۲ و ۳ ۱۹۲ آشنایی با تفسیر اجمالی جزءهای اول تا پانزدهم قرآن کریم، همراه با خلاصه‌نویسی (این درس می‌تواند به صورت مطالعاتی همراه با كلاس رفع اشكال ارائه شود.)
کلام اسلامی ۱ و ۲ ۶۴ شناخت استدلالی مسائل مهم و چالشی خداشناسی، نبوت و امامت، با توجه به منابع و متون اصلی كلام اسلامی و ایجاد توان لازم برای پاسخ به مسائل و شبهات اصلی آن
آشنایی با فرق اسلامی ۳۲ آشنایی با آموزه‌ها، روش‌ها و كتب اصلی فرقه‌های مهم تشیع و تسنن، مانند امامیه، اسماعیلیه، زیدیه، معتزله، اشاعره و اباضیه با اشاره به وهابیت
شبهات کلامی ۳۲ ایجاد توان پاسخگویی به مسائل چالشی و شبهات مورد نیاز در زمینة مباحث اعتقادی
تاریخ تحلیلی معصومین علیهم السلام ۱و۲و۳ و۴ ۶۴ بررسی و تحلیل وقایع مهم و چالشی از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تا غیبت صغری
تاریخ معاصر ۳۲ بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران
روش سخنرانی ۳۲+۳۲

عملی

شناخت قواعد، آداب، مراحل و روش‌های کارآمد خطابه و منبر، به منظورکسب مهارت‌های لازم به صورت كارگاهی
روش ذکر مصیبت ۱۶+۱۶

عملی

شناخت قواعد، آداب، مراحل و روش‌های ذکر مصیبت به منظور کسب مهارت‌های لازم به صورت كارگاهی
کارورزی سخنرانی ۳۲+۳۲

عملی

ایجاد مهارت‌های سخنرانی و ذکر مصیبت با تمرین و اجرای عملی قواعد، روش‌ها و آداب آن توسط طلاب
روان‌شناسی تبلیغ ۳۲ شناخت خصوصیات روحی و روانی مخاطبان و راه‌ها و شیوه‌های تأثیر‌گذاری بر آنان به منظور انتخاب ابزار و پیام مناسب
جامعه‌شناسی تبلیغ ۳۲ آشنایی با مباحث علم جامعه‌شناسی به ویژه خصوصیات و طبقات، نهادها و گروه‌های اجتماعی، برای موفقیت بیشتر در انجام رسالت تبلیغی
مدیریت مسجد ۱۶ آشنایی با روش‌ها، قواعد و آداب مدیریت فرهنگی در مساجد و كاركردهای آن
اخلاق و آداب معاشرت و تبلیغ ۱ و ۲ ۳۲ شناخت آموزه‌های قرآنی و روایی در زمینة اخلاق و آداب لازم و کارآمد برای موفقیت بیشتر در انجام رسالت تبلیغی
روش بیان احکام ۱۶+۱۶عملی كسب مهارت‌های لازم جهت دسته‌بندی و بیان احكام شرعی، همراه با آشنایی عملی با احکام مبتلی‌به و مستحدثه، مانند: مناسك حج، كفن و دفن، قبله‌یابی، اوقات شرعی و ذبح
روش تحلیلی مسائل سیاسی ۱۶ شناخت اصول، قواعد و روش‌های تحلیل وقایع سیاسی به منظور آینده‌نگری
روش تدریس و فنون کلاس‌داری ۳۲+۳۲عملی شناخت روش‌ها و فنون تدریس و چگونگی طراحی، اجرا و ارزیابی یك درس، به صورت كارگاهی
اصول و فنون مشاوره و راهنمایی ۳۲+۳۲عملی شناخت اصول، فنون، روش‌ها و مراحل مشاوره و راهنمایی در مسائل دینی
تجوید قرآن کریم ۱۶+۱۶عملی ایجاد توان روان‌خوانی و زیباخوانی قرآن کریم
قرائت و درک متون روایی ۳۲ قرائت بخش‌های اجتماعی و اخلاقی از متون روایی و نیز آشنایی با منابع مهم روایی
آشنایی با نهج‌البلاغه و صحیفة سجادیه ۱۶+۱۶عملی قرائت بخش‌هایی از نهج‌البلاغه و صحیفة سجادیه، و نیز آشنایی با محتوا، کیفیت بهره‌برداری، ترجمه‌ها و شروح آنها
آیین نگارش ۳۲+۳۲عملی شناخت روش‌ها، آداب و سبک‌های نویسندگی برای موفقیت بیشتر در انجام رسالت تبلیغی
تحقیق پایانی ۶۴

عملی

ارائة پژوهشی جامع در موضوعات مرتبط با رشتة تبلیغ، با تأكید بر مهارت‌ها
جمع ۱۰۸۸

 

[۲]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

[۳]. از آنجا كه درس تفسیر ترتیبی می‌تواند به صورت مطالعاتی برگزار شود، ۶۴ ساعت به حداكثر ساعات سطح دو در این گرایش، اضافه شده است.

برای مشاهده دیگر رشته های سطح دو کلیک کنید

 




رشته علوم اسلامی با گرایش تاریخ اسلام سطح۲

رشته علوم اسلامی با گرایش تاریخ اسلام

موسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام.

ماده ۱ .اهداف گرایش تاریخ اسلام

۱) آشنایی با مفاهیم، اصطلاحات و مسائل مهم تاریخ اسلام؛

شناخت تاریخ و سیره پیامبر اكرم صلی‌ الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم ‌السلام؛

شناخت نقش مكتب اهل ‌بیت علیهم‌ السلام در تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی؛

آماده‌سازی طلاب جهت فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی (تتبع، جمع‌بندی و تبیین) و تبلیغی؛

ایجاد توان پاسخگویی به پرسش‌های عمومی در حوزه‌ تاریخ اسلام؛

تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع بالاتر؛

شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی، و روش‌های استنباط فقهی؛

ایجاد توان استفاده ازمتون و منابع مهم فقهی، اصولی و تاریخی و شناخت آنها.

ماده ۲ .سیاست‌های گرایش تاریخ اسلام

اهتمام به ایجاد زمینه تعالی اخلاقی و اعتقادی طلاب؛

زمینه‌سازی جهت اعتماد به نفس طلاب در مسائل علمی ـ پژوهشی؛

توجه به نیازهای جامعه و كاربردی كردن آموزش؛

تكیه بر آموزش محورهای مهم و موضوعات اصلی تاریخ اسلام متناسب با مبانی اعتقادی؛

تأكید بر بهره­گیری از ابزارهای نوین و روش­های كارآمد آموزشی ـ پژوهشی؛

اهتمام به شناسایی و حمایت از طلاب مستعد؛

تأكید بر استفاده از منابع دست اول و مهم تاریخ اسلام؛

اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

ماده ۳٫ ضرورت گرایش تاریخ اسلام

تأكید اسلام بر مطالعه تاریخ و سیره پیامبر اكرم صلی ‌الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم ‌السلام به عنوان كامل‌ترین الگوها؛

رسالت حوزه در تربیت اندیشمندانی جهت كشف و تبیین تاریخ و سیره پیامبر اكرمصلی ‌الله علیه و آله و امامان معصوم‌ علیهم ‌السلام و توجه به تأثیر مباحث تاریخی بر فهم دقیق برخی علوم اسلامی؛

نیاز اجتماع به آموزش، تبیین و ترویج تاریخ و سیره پیامبر اكرم صلی ‌الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم ‌السلام.

ماده ۴. نظام آموزشی گرایش تاریخ اسلام

نظام آموزشی این گرایش به صورت نیم‌سالی، درسی و حضوری است. طول دوره بدون احتساب زمان تحقیق پایانی، حداقل هفت ‌نیم‌سال و در موارد ضروری حداكثر نه ‌نیم‌سال است.

ماده ۵.شرایط پذیرش گرایش تاریخ اسلام

احراز صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛

دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛

قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه علمی.

ماده ۶٫ عناوین و مشخصات كلی دروس

ردیف عنوان ساعت
۱ دروس عمومی ۱۶۱۶
۲ دروس گرایشی ۷۵۲
جمع كل ۲۳۶۸

 

ماده ۷. عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

  1. دروس عمومی

ردیف عنوان درس ساعت اهداف
۱ فقه ۷۲۰ شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (از ابتدای مكاسب تا القول فی ماهیه العیب)
۲ اصول فقه ۵۶۰ شناخت استدلالی مسائل مهم اصول فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (تمام رسائل و جلد اول كفایه ‌الاصولتا اول المقصد الثانی فی‌ النواهی)
۳ تفسیر ترتیبی ۳۲ ایجاد توان بهره‌گیری از آیات قرآن كریم و وجوه محتمل در آن به منظور شناخت معارف قرآنی
۴ کلام اسلامی ۶۴ شناخت استدلالی مسائل مهم و چالشی خداشناسی، نبوت و امامت با توجه به منابع و متون اصلی كلام اسلامی و ایجاد توان لازم برای پاسخ به مسائل و شبهات اصلی آن
۵ فلسفه اسلامی ۶۴ شناخت استدلالی مسائل اساسی و چالشی فلسفه اسلامی
۶ رجال و درایه ۳۲ شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم كاربردی و نكات اساسی رجال و درایه، همراه با معرفی منابع مهم (مكتوب و نرم‌افزاری)
۷ روش تحقیق ۳۲+۱۶

نظری عملی

آشنایی با روش‌های عمومی پژوهش و كیفیت بهره‌برداری از منابع
۸ زبان انگلیسی عمومی ۱و۲ ۳۲+۶۴

نظری عملی

ایجاد توان درك مطلب و ترجمه متون ساده انگلیسی
جمع ۱۶۱۶    

 

  1. دروس گرایشی

ردیف عنواندرس ساعت اهداف
۱ كلیات تاریخ جهان ۳۲ شناخت كلیات تاریخ جهان، اقوام، فرهنگ‌ها و تمدن‌های مهم
۲ جهان در آستانه بعثت ۳۲ بررسی وضعیت دینی، فرهنگی و اجتماعی جهان (به ویژه جزیره العرب، ایران، مصر، روم، هند) در آستانه بعثت
۳ تاریخ رسول خدا صلی ‌الله ‌علیه‌ و‌ آله ۴۸ بررسی و نقد گزارش‌های ‌مربوط به حوادث مهم تاریخ پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله
۴ مأخذشناسی تاریخ اسلام ۳۲ شناخت منابع تاریخ اسلام و تبیین جایگاه علم تاریخ و سیر تحول آن نزد مسلمانان و تأثیر قرآن و سنت بر این علم
۵ تاریخ خلفاء ۴۸ بررسی جریان سقیفه، چگونگی حاكمیت خلفای سه‌گانه و عملكرد آنها
۶ تاریخ اهل بیتعلیهم السلام ۱ ۳۲ بررسی حوادث مهم زندگی حضرت زهرا و امیرالمؤمنین علیهما السلام به ویژه دوران امامت و حكومت آن حضرت
۷ تاریخ اهل بیت علیهم السلام ۲ ۳۲ بررسی حوادث مهم زندگی امام حسن، امام حسین و امام سجاد علیهم السلام
۸ تاریخ اهل بیت علیهم السلام ۳ ۳۲ بررسی حوادث مهم زندگی امام باقر، امام صادق و امام كاظم علیهم ‌السلام
۹ تاریخ اهل بیت علیهم السلام ۴ ۳۲ بررسی حوادث مهم زندگی امام رضا تا پایان زندگی امام هادی علیهما ‌السلام
۱۰ تاریخ اهل بیتعلیهم السلام ۵ ۳۲ بررسی حوادث مهم زندگی امام حسن عسكریعلیه السلام تا پایان دوران غیبت صغری
۱۱ تاریخ تشیع ۱ و ۲ ۶۴ تبیین تاریخ مرجعیت و نیابت امام در دوران غیبت كبری، و شناخت و بررسی سیر تاریخی شیعه، فرق و دولت‌های مهم شیعی از آغاز تا کنون
۱۲ سیره رسول‌خدا و اهل‌ بیتعلیهم السلام ۱و۲ ۴۸ تبیین موضوعی سیره پیامبر اكرم و ائمه معصومینعلیهم‌ السلام در ابعاد گوناگون
۱۳ تاریخ امویان ۳۲ بررسی ظهور و سقوط امویان و حكومت‌های مهم این دوره، همراه با تبیین مواضع و نقش ائمه علیهم‌ السلام
۱۴ تاریخ عباسیان ۳۲ بررسی ظهور و سقوط عباسیان و حكومت‌های مهم این دوره، همراه با تبیین مواضع و نقش ائمه علیهم ‌السلام
۱۵ تاریخ معاصر ایران ۴۸ بررسی تحولات مهم ایران از مشروطیت تا كنون با تأكید بر تحولات مهم فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بعد از انقلاب اسلامی
۱۶ متون تاریخی عربی ۳۲+۱۶

نظری عملی

ایجاد توان بهره‌گیری از متون تاریخی به زبان عربی
۱۷ تاریخ جنبش‌های فكری و دینی معاصر ۳۲ شناخت جنبش‌های اسلامی و شیعی در صد سال اخیر و بررسی آثار آنها
۱۸ تاریخ و تمدن اسلامی ۳۲ آشنایی با مفاهیم، روش‌ها و انواع تبیین اجتماعی و تاریخی، با رویكرد اسلامی
۱۹ تحقیق پایانی ۶۴

عملی

ارائه پژوهشی جامع در یكی از موضوعات تاریخ اسلام
جمع ۷۵۲    

برای مشاهده دیگر رشته های کارشناسی کلیک کنید




مشاوره تحصیلی : انسان در طول زندگی خویش همواره در حال انتخاب است. اما اهمّیّت همه ی انتخاب ها به یک اندازه نیست؛ برخی بسیار مهم و برخی کم اهمیت هستند! انتخاب های مهم در تعیین سرنوشت افراد تاثیر بسزایی دارند. یکی از انتخاب های مهم انتخاب رشته ی تحصیلی در دوره ی متوسطه است.

خود شناسی و رشته شناسی

اهمیت انتخاب رشته بدان جهت است که انتخاب رشته در دوره ی متوسطه با انتخاب رشته در دانشگاه مرتبط می باشد و رشته ی دانشگاهی فرد را برای انتخاب شغل خاصی آماده می کند و شغل هر فردی نیز از جنبه های مختلف بر زندگی وی تاثیر زیادی دارد و در واقع «انتخاب رشته، انتخاب راه زندگی است».

مهم این است که فرد آگاهانه و بر اساس ملاک ها و معیارهای صحیح، رشته ی خود را انتخاب نمایند. زیرا انتخاب درست :

موفقیت تحصیلی، رضایت شغلی، پیشرفت در کار، کسب در آمد، لذت از زندگی، موقعیت اجتماعی و شکوفایی استعدادهای فرد را بدنبال دارد و در مقابل انتخاب نادرست به افت تحصیلی، شکوفا نشدن استعدادهای فرد، هدر دادن سرمایه ی گرانبهای عمر، عدم رضایت شغلی و سرخوردگی فرد منجر می شود.

برخی افراد به دلیل انتخاب رشته ی نادرست در سال دوم یا سوم مجبور به تغییر رشته می شوند؛ شاید تعجب آور باشد اما دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد هم بوده که از رشته ی تحصیلی خود رضایت نداشته و پس از ۵ تا ۶ سال تحصیل در دانشگاه تصمیم گرفته که مجددا در آزمون سراسری شرکت کند و در رشته ی دیگری ادامه ی تحصیل دهد و این یعنی هدر دادن عمر!

ملاک های انتخاب رشته :

در انتخاب رشته باید به دو اصل اساسی توجه داشت:

الف) شناخت خود

ب) شناخت رشته های دانشگاهی.

اگر در انتخاب رشته ی تحصیلی این دو اصل به طور همزمان مورد توجه قرار گیرد نتیجه ی آن موفقیت تحصیلی و در نهایت رضایت شغلی خواهد بود که این امر در زندگی هر فردی بسیار مهم است. در اینجا هر یک از اصول اساسی انتخاب رشته را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم :

الف ) شناختِ خود

۱- شناخت رغبت و علاقه ی خود : یکی از عوامل مهم در انتخاب رشته، شناخت رغبت و علاقه ی دانش آموز می باشد. رغبت به معنای میل و اراده است و علاقه یعنی به دل دوست داشتن! رغبت بالا به یک رشته ی تحصیلی باعث پشتکار، جدیت، و لذت بردن از زندگی می شود. برای مشخص شدن این موضوع از دانش آموزان آزمون رغبت سنج استرانگ شغلی به عمل می آید.

۲- شناخت استعداهای خود : استعداد از یک نظر یعنی «توانایی بالقوه ای که فرد را برای انجام دادن کار آماده می کند». اگر رشته ی تحصیلی متناسب با استعداد فرد باشد، امکان رشد و شکوفایی استعداد های نهفته فرد فراهم می شود و موفقیت تحصیلی و شغلی را بدنبال خواهد داشت. برای مشخص شدن استعداد دانش آموزان نیزآزمون تشخیص استعداد تحصیلی که شامل ۱۱ خرده آزمون می شود انجام می شود.

۳- شناخت سوابق تحصیلی خود : اینکه دانش آموز در درس های مرتبط با رشته ی تحصیلی مورد علاقه ی خود چه نمراتی کسب کرده به شناخت توانایی های فرد برای انتخاب رشته کمک می کند. سوابق تحصیلی در واقع توانایی دانش آموز را در درس های مختلف نشان می دهد و این مساله در انتخاب رشته مهم است.

۴- شناخت ارزش های خود : ارزش ها یعنی آنچه در تحصیل و شغل آینده برای شما اهمیت دارد. هدف شما از انتخاب رشته و در نهایت انتخاب شغل چیست؟ ارزش های شما کدام است؟ درآمد، شهرت، خدمت، استقلال در کار، امنیت کار، مسوولیت، موقعیت اجتماعی و … یا ترکیبی از اینها؟!

۵- شناخت تیپ شخصیتی خود : تیپ شخصیتی افراد در ارتباط با نوع مشاغل مهم است. جان هالند معتقد است می توان افراد را در یکی از شش تیپ واقع‌گرا، جستجوگر، هنری، اجتماعی، متهور، و قراردادی طبقه‌بندی کرد. وی برای هر کدام از این تیپ های شخصیتی شغل های خاصی پیشنهاد می کند. به عنوان مثال تیپ واقع گرا اشخاصی هستند که توانایی بدنی و مکانیکی دارند، ترجیح می دهند با اشیاء ماشینها، ابزارها، گیاهان، حیوانات کار کنند و در فضای باز باشند. شغل های مناسب این تیپ مکانیک – ساخت و تولید، کامپیوتر – سخت افزار ، ورزشکاری، نظامی گری، صنعت و کشاورزی، خدمات حفاظتی، و … می باشد.

و سرانجام اینکه به تعبیر مولوی: «هر کسی را بهر کاری ساختند/ میل آن را در دلش انداختند».

ب) شناخت شاخه ها و رشته های تحصیلی :

برای انتخاب رشته ی تحصیلی، داوطلب شخصا بایستی نسبت به رشته های مختلف یک شناخت نسبی داشته باشد. انتخاب رشته ی تحصیلی حق مسلّم هر فرد است ولی از این حق باید آگاهانه، مسوولانه و با مشورت از دیگران استفاده نماید. به طور معمول هر فردی، شغل یا مشاغل خاصی را برای آینده ی خود در ذهن می پروراند؛ یکی مهندسی، یکی پزشکی، یکی حقوقدان و… بنابراین رشته ای که فرد انتخاب می کند باید با شغل مورد علاقه اش همسویی داشته باشد.

در رابطه با شناخت رشته ی تحصیلی، باید به چند سوال اساسی پاسخ داد :

۱- ماهیت رشته چیست؟ یعنی اینکه این رشته در باره چه موضوعی و چه مسایلی بحث می کند؟ آیا این رشته مورد علاقه ی وی می باشد؟

۲- توانایی های علمی مورد نیاز برای تحصیل در این رشته چیست؟ آیا او این توانایی ها را دارد؟ سوابق تحصیلی وی تایید کننده این توانایی ها می باشد؟

۳-توانایی فارغ التحصیلا ن این رشته چیست؟ یعنی فرد پس از فارغ التحصیلی چه کارهایی می تواند انجام دهد؟ آیا او این کارها را می تواند انجام دهد و به آن ها علاقه مند است؟ ارزش ها و تیپ شخصیتی وی با این رشته هماهنگی دارد؟

۴- بازار کار این رشته «به طور نسبی» چگونه است؟ گسترده یا محدود است؟ در همه جا کار هست یا در مناطق خاصی باید کار کرد؟ آیا نیاز به سرمایه ی زیاد دارد یا با سرمایه ی اندکی می توان کار کرد؟ فرد تا چه اندازه می تواند به طور مستقل کار کند؟ صرفا دولتی است؟ یا به طور خصوصی هم می توان کار کرد؟ یا به هر دو شکل می توان مشغول به کار شد؟

۶- شرایط ادامه تحصیل در این رشته چگونه است؟ تا چه مقطعی می خواهد و می تواند ادامه ی تحصیل دهد؟

بهترین راه انتخاب رشته ی تحصیلی آن است که دانش آموز بتواند بین «خود» و «رشته» یک نوع هماهنگی برقرار نماید. یعنی خود را بشناسد (شناخت خود) و در کنار آن ویژگی های رشته ی تحصیلی هم بشناسد (شناخت رشته) و بررسی نماید که آیا شاخه و رشته ی تحصیلی با علاقه، استعداد، سوابق تحصیلی، ارزش ها و تیپ شخصیتی وی هماهنگ می باشد یا نه؟! شناخت ویژگی های شخصی و ویژگی های رشته و ایجاد هماهنگی بین این دو اصل مهم، نتایج ارزشمندی بدنبال خواهد داشت که عبارتند از :

۱- موفقیت تحصیلی ۲- رضایت شغلی

رزاق خواجه زاده – مشاور تحصیلی

برای مشاهده دیگر مقالات رشته شناسی کلیک کنید




خودشناسی آغاز دانش و معرفت است”؛ این سخن معروف را اغلب به سقراط نسبت می‌دهند. اما دقیقا منظور از “خودشناسی” چیست؟

در این مقاله به ۶ اصل خودشناسی که به شناسایی شخصیت خود کمک می‌کند، می‌پردازیم. چنانکه که زندگی روزانه خود را می‌گذرانید، می‌توانید به دنبال سرنخ‌هایی برای این بنا کنندۀ مهم خود باشید.

6 اصل خودشناسی

چرا خودشناسی مهم است؟

مزایای خودشناسی

شاید واضح باشد، اما اینجا بطور خلاصه به چند دلیل که ممکن است شما بخواهید طبیعت خود را بشناسید، اشاره می‌کنیم:

خوشحالی؛ زمانیکه بتوانید بیان کنید که چه کسی هستید، خوشحال‌تر خواهید ‌بود. علاوه‌براین، بیان خواسته‌های‌تان باعث می‌شود که بدانید چه می‌خواهید.

تضاد درونی کم‌تر؛ هنگامیکه اعمال بیرونی شما با احساسات و ارزش‌های درونی‌تان مطابق باشد، درگیری‌های درونی کم‌تری خواهید داشت.

تصمیم‌گیری بهتر؛ هنگامیکه خود را بشناسید، می‌توانید انتخاب‌های بهتر را در مورد همه چیز انجام دهید. از انتخاب‌های کوچک مانند انتخاب لباس گرفته تا انتخاب‌های بزرگ مانند انتخاب شریک زندگی. شما می‌توانید راه حل‌هایی برای حل مشکلات متنوع زندگی خود داشته باشید.

خود کنترلی؛ هنگامیکه خود را بشناسید، می‌دانید که چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد تا در برابر عادت‌های بد مقاومت کنید و عادت‌های خوب را توسعه دهید. شما بصیرت خواهید داشت تا بدانید کدام احساسات و ارزش‌ها نیروی ارادۀ شما را فعال می‌کنند.

مقاومت در برابر فشار اجتماعی؛ هنگامیکه ارزش‌ها و اولویت‌های خود را بشناسید، کمتر احتمال دارد “بله” بگویید زمانیکه که می‌خواهید “نه” بگویید.

تحمل و درک دیگران؛ آگاهی از نقاط ضعف خود به شما در همدلی و درک دیگران کمک می‌کند.

سرزندگی و لذت؛ خود حقیقی‌تان بودن به شما کمک می‌کند سرزنده‌تر باشید و تجربیات زندگی‌تان را غنی‌تر، بزرگ‌تر و هیجان‌انگیزتر می‌کند.

اکنون که متقاعد شده‌اید که خودشناسی ارزشمند است، به نشانه‌های VITAL خودشناسی می‌پردازیم:

حروف کلمۀ VITALS مخفف ۶ بنا کندۀ شماست:

ارزش‌ها (V = Values)

ارزش‌ها مانند “کمک به دیگران”، “خلاقیت”، سلامتی”، “تامین مالی” و … راهنمایی‌هایی برای تصمیم‌گیری و انگیزه برای اهداف هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که تنها فکر کردن ویا نوشتن ارزش‌ها باعث می‌شود فعالیت‌های سالم انجام دهیم. براساس آزمایش‌های روانشناسی انگیزه‌ای که ارزش‌های ارزنده ایجاد می‌کنند، به شما را در ادامۀ مسیر کمک می‌کنند حتی اگر خسته باشید. اگر انگیزه می‌خواهید، ارزش‌های خود را بشناسید!

علایق (I = Interests)

علایق شامل احساسات، سرگرمی‌ها و آنچه که توجه شما را در دورۀ زمانی پایدار به خود جلب می‌کند، است. برای کشف علایق‌تان، این سوالات را از خودتان بپرسید: به چه چیزی توجه می‌کنید؟ دربارۀ چه چیزی کنجکاوید؟ چه چیزی برای‌تان مهم است؟ وضعیت ذهنی متمرکز برای علاقه به چیزی، زندگی را خرم و سرزنده می‌کند و می‌تواند شما را در عمیق ترین احساسات راهنمایی کند. بسیاری از مردم حرفۀ خود را براساس علاقۀ شدید به چیزی ساخته‌اند.

فطرت (T = Temperament)

فطرت ترجیحات و اولویت‌های ذاتی شما را توصیف می‌کند. آیا انرژی خود را از تنهایی (خویشتن گرای) بازسازی می‌کنید یا از بودن با دیگران (برون گرای)؟ آیا خودتان برنامه‌ریزی می‌کنید یا از رد پای دیگران می‌روید؟ تصمیمات خود را بیشتر براساس احساسات می‌گیرید یا براساس تفکرات و واقعیات؟ جزئیات را ترجیح می‌دهید یا ایده‌های بزرگ؟ دانستن پاسخ سوالات فطرتی مانند اینها می‌تواند به شما در گرویدن به مسیری که می‌توانید رشد کنید و در دوری از مسیری که موجب پسرفت‌تان می‌شود، کمک کند.

فعالیت‌های بی‌وقفه (A = Around-the-Clock Activities)

این متد به زمانی اشاره دارد که شما دوست دارید کاری را انجام دهید. آیا فرد صبح هستید یا فرد شب؟ برای مثال، در چه زمانی از روز انرژی‌تان در اوج است؟ اگر فعالیت‌های خود را زمانیکه در بهترین حالت هستید انجام دهید، به بیولوژی ذاتی خود احترام گذاشته‌اید.

ماموریت زندگی و اهداف پرمعنی (L = Life Mission and MeaningfulGoals)

“مهم‌ترین رویداد زندگی‌تان چیست؟” این سوالی بود که یک مشاور شغلی از مراجعه‌کنندگان خود می‌پرسید. زنی ۴۰ ساله با چشمانی پر از اشک این چنین پاسخ داد: “برای من مراقبت از پدرم که بستری شدن در بیمارستان را نمی‌پذیرد بطور باور نکردنی مهم است. من می‌توانم کنارش باشم و هنگام مرگ دستش را بگیرم.” هنگامی که او درمورد روزهای سخت آخر زندگی پدرش حرف می‌زد، آهی کشید و متوجه شد که می‌خواهد پرستار بیمارستان باشد.

شما نیز این سوال را از خودتان بپرسید. می‌توانید سرنخ‌هایی از شخصیت پنهان، حرفه و رضایت زندگی خود کشف کنید.

نقاط قوت (S = Strengths)

نقاط قوت فقط شامل توانایی‌ها، مهارت‌ها و استعدادها نیست بلکه همچنین شامل توانایی‌های شخصیتی مانند صداقت و وفاداری، احترام به دیگران، عشق به یادگیری، هوش هیجانی، عدالت و … است. شناخت نقاط قوت خود یکی از پایه‌های اعتماد به نفس است. عدم توانایی شناخت قدرت‌های بالای خود شما را در مسیر عزت نفس پایین قرار می‌دهد. فردی که “خوب عمل می‌کند” باشید، به تعاریف گوش دهید و به مهارت‌هایی که می‌تواند سرنخ‌هایی برای نقاط قوت‌تان باشد، توجه کنید. همچنین، شناخت نقاط ضعف خود به شما کمک می‌کند تا درمورد چیزهایی که در آنها خوب نیستید، با خود صادق باشید. شما ممکن است تصمیم بگیرید روی نقاط ضعف خود کار کنید و یا سعی کنید آنها را بخش کوچکی از زندگی شخصی و شغلی خود قرار دهید.

با خود رو راست باشید

حتی اگر نشانه‌های VITAL خود را بشناسید، سخت است که با خود رو راست باشید زیرا شما دائما در حال تغییر هستید و ارزش‌های اجتماعی با خود شما مقابله می‌کند.

Gretchen Rubin، نویسنده عادات مشترک، در یکی از سخنان خود می‌گوید:

حکم اول من “Gretchen بودن” است. شناخت خودم خیلی سخت است. من  کاملا گیج شده‌ام از اینکه آنچه آرزو می‌کنم هستم و یا آنچه فرض می‌کنم هستم، که درک آنچه که واقعا درست است را از دست داده‌ام.

برای همۀ ما خودمان بودن از آنچه در حقیقت است، راحت‌تر بنظر میرسد! اما چند نشانه وجود دارد. هنگامی که یک مورد از نشانه‌های VITAL خود را کشف می‌کنید، احساس هیجان به شما دست می‌دهد. فعالیت براساس خودشناسی به شما انرژی می‌دهد و انرژی‌تان را ذخیره می‌کند. آزادانه‌تر و قدرتمندتر احساس می‌کنید، زیرا دیگر مدت زمان طولانی را برای اینکه چگونه باید احساس، فکر و عمل کنید، صرف نمی‌کنید.

برای مشاهده دیگر مقالات خودشناسی کلیک کنید




در مورد اهمیت خود شناسی سخن های بسیاری از بزرگان علم روانشناسی گفته شده تا جایی که به قول سقراط  خودشناسی آغاز دانش ومعرفت است. اما ما که با تمام وجود به فرستادگان الهی باور داریم و دل در گروی کلام خدا و معصومین  علیهم السلام داریم، یک توصیه قرآن و یک اشاره از سوی اولیای خدا ما را بس است تا حتی بدون پی بردن به فواید خودشناسی که در نهایت به خودمان بازمی گردد، این در گرانبها را جستجو کرده و در پی علم و یقین به خود باشیم.

توصیه قرآن به سیر در آفاق و انفس و کلمات گهربار امیرمومنان علی علیه السلام در رابطه با خودآگاهی حجت را بر ما تمام کرده است. ایشان در کلام کوتاه و پرمغزی می فرماید:

((معرفه النفس انفع المعارف؛ خودشناسى سودمندترين دانش هاست.))

و ما می دانیم که اگر شناخت و آگاهیِ سودمندتری وجود داشت حضرت نمی توانست اسم تفضیل را در خودشناسی به کار ببرد. ایشان همچنین در مورد مذمت عدم توجه به شناخت خود می فرماید:

((لاتجهل نفسك فان الجاهل معرفة نفسه جاهل بكل شى‏ء؛ نسبت به خويشتن خود نادان مباش زيرا كسى كه به شناخت خويش نادان است به همه چيز نادان است.))

شاید مهمترن دلیل این توصیه های صریح و مکرر که در منابع دینی نمونه های زیادی از آن مشهده می کنیم این باشد که شناخت و آگاهی ریشه تمام تغییر رفتارهای ماست. کافی است تا به یک مثال ساده توجه کنیم تا بدانیم چگونه آگاهی موجب تغییر رفتار می گردد. وقتی اطلاع  از سرمای هوا موجب تعویض لباس شما می شود و یا خبردار شدن از باریدن باران شما را وادار به برداشتن چتر می کند، آگاهی از پیچیدگی های روحی و جسمی شما موجب چه تغییر رفتارهایی در شما خواهد شد؟؟

در مقاله ضرورت انتخاب آگاهانه دانستید که ما انتخاب بزرگی در پیش داریم که باید کاملا آگاهانه صورت گیرد و چنانچه به آن بی توجهی کنیم عواقب غیر قابل جبران ناشی از آن در ناکامی ما موثر خواد بود. و همچنین گفتیم که یکی ار مهمترین مراحل انتخاب آگاهانه خودشناسی است. وقتی از این منظر به خودشناسی نگاه می کنیم که قرار است زمینه انتخابی بزرگ و سرنوشت ساز را برای ما فراهم کند، اهمیت آن برای ما بیش از پیش نمایان می گردد. پس بیایید از جهتی به خود شناسی بپردازیم که بیشترین تاثیر را در انتخاب رشته تحصیلی دارد.

برای مشاهد دیگر مقالات خودشناسی کلیک کنید




تفاوت انسان با مخلوقات دیگر خداوند این است که دارای اختیار است. موهبتی بزرگ که سعادت و شقاوت او را رقم می زند. تفاوت دیگری که از همین اختیار نشات می گیرد مسئولیت است. ما انسان ها در برابر هر عملی که انجام می دهیم مسئولیم و باید بتوانیم در برابر عواقب تصمیمات خود پاسخگو باشیم.

هر قدمی که ما بر می داریم با یک انتخاب همراه است. هر اقدامی که می کنیم در واقع انتخابی کرده ایم که می تواند در موفقیت یا شکست ما موثر باشد. در واقع زندگی گذشته  ما پر از انتخاب های کوچک و بزرگ است که همگی آنها مهم و مهم تر بوده و در رسیدن ما به موقعیت فعلی نقش بسزایی داشته اند. ما در گروی انتخاب های خود هستیم. و باید بدانیم انتخاب های فعلی ما نیز در زندگی آینده خود و چه بسا دیگران تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

با توجه به این مطالب، به نظر شما برای موفقیت در آینده و رقم زدن سرنوشت مطلوب و در نتیجه رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی و به بیان دیگر برای گرفتن تصمیمات درست و انتخاب های خوب چه باید کرد؟.

قبل از پاسخ به این پرسش مهم بهتر است کمی به انتخاب های گذشته خود فکر کنیم. آیا تا به حال انتخابی داشته اید که سرنوشت شما را تغییر داده باشد و از انجام آن پشیمان شده باشید. چه عواقبی را به دنبال داشته است. فرض کنید شخصی که می خواهد در آزمون استخدامی برای کارخانه ای در تبریز شرکت کند، به ترمینال برود و بدون اینکه پرس و جو کند، به اشتباه سوار اتوبوسی شود که به بندر عباس می رود. به ظاهر انتخاب ناآگاهانه و ساده ای انجام داده و به راحتی می توانست با یک سوال ساده سوار اتوبوس تبریز شود، اما عواقبی که از این اتفاق به ظاهر ساده دامن گیر او می شود بسیار غم انگیز و نگران کنده است. او عمر خود را در راه بندر عباس به هدر داده و هزینه سفرش به تبریز را نیز از دست داده است. از آزمون استخدامی آن کارخانه جامانده و آن شغل ارزشمند را نیز از دست داده است. شغلی که می توانست سرنوشت او را تغییر دهد و به موفقیت های چشمگیری برساند. همه این ها را به تاثیرات روحی، روانی و سرخوردگی های ناشی از این اتفاق اضافه کنید. اتفاقی که می توانست با یک انتخاب آگاهانه به شکلی رقم بخورد که مطلوب او باشد و به موفقیت او منجر شود.

یکی از انتخاب های مهم زندگی ما انتخاب همسر است. انتخابی که می تواند در رضایت قلبی ما از زندگی مشترک موثر باشد. هیچ کس نمی تواند با کسی که قلبا دوستش ندارد سال ها زیر یک سقف مشترک زندگی کند. چه اینکه چنین زندگانی اسف باری بیشتر شبیه زنده مانی دو زندانی در یک سلول است که به اجبار در کنار هم قرار گرفته اند. عواقب انتخاب اشتباه همسر بسیار وحشتناک و غیر قابل جبران است. نارضایتی قلبی، روابط سرد، عدم رشد عاطفی و تربیت صحیح فرزندان، طلاق عاطفی، طلاق و جدایی، آسیب های اجتماعی فرزندان طلاق، آسیب های اجتماعی زنان مطلقه و مردان مجرد و بسیاری از عواقب خطرناک دیگر که همگی ناشی از یک انتخاب ناآگاهانه است. انتخابی که می تواند با به کارگیری مهارت انتخاب اگاهانه به درستی انجام شود و مزایای انتخاب صحیح را به دنبال داشته باشد. همانطور که متوجه شدید گاهی یک انتخاب فردی و شخصی، می تواند اثرات اجتماعی بسیار گسترده ای چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی داشته باشد.

کار به اینجا ختم نمی شود. در مثال های بالا بازهم فرصت برای جبران کردن وجود دارد. با شرکت در آزمونی دیگر یا تجدید فراش با همسر متناسب شاید بتواند گذشته ها را جبران کرد، اما برخی چیزها به هیچ عنوان برگشت پذیر نیست. برای مثال عمر رفته هیچگاه باز نخواهد گشت. آنجا که ما با انتخاب اشتباه خود سبب ضایع شدن عمر گرانمایه و از بین رفتن فرصت و انرژی جوانی خویش می شویم دیگر با هیچ ترفندی نمی توانیم این اشتباه را جبران کنیم. فردی که شش یا هشت سال از عمر خود را صرف تحصیل در رشته ای کرده که نه با استعداد و علاقه او هاهنگ بوده و نه مهارت و توانمندی لازم را برای اشتغال متناسب با رشته تحصیلی اش دارد، بهای بسیار گزافی را صرف به دست آوردن چیزی کرده که به هیچ عنوان نمی تواند از آن بهره ای ببرد. و این به معنای تباه ساختن نعمتی است که خداوند به رایگان در اختیار ما قرار داده اما ارزشش با طلا نیز برابری نخواهد کرد.

از دیگر عواقب انتخاب ناآگاهانه تردید و پشیمانی در تصمیم گیری است. انتخابی که بدون مطالعه، مشورت و فکر باشد همیشه با احتمال تغییر همراه خواهد بود. کسی که بدون تحقیق در مورد گزینه های مختلف پیش رو دست به انتخاب می زند، نمی تواند از تصمیم خود دفاع کند و همیشه در گوشه ای از ذهنش به گزینه های دیگر می اندیشد. چنین فردی هیچگاه از تصمیم فعلی خود رضایت کامل را ندارد و ممکن است با اندک فشار و سختی اعتماد به نفس خود را از دست داده و تصمیمش را عوض کند. گردشگری را تصور کنید که بدون تحقیق در مورد اماکن گردشگری شهر شما یکی از آن ها را انتخاب کرده است. وقتی به آنجا می رسد و در می یابد که آن مکان با تصوری که در ذهن داشته مطابقت ندارد، فورا با خود می گوید ای کاش به مکان دیگری رفته بودم. اما دیگر فرصت آن روز را از دست داده و از موقعیت فعلی خود نیز لذت کافی را نمی برد. اما اگر قبل از عزیمت به آنجا، اماکن دیگر را بررسی کرده و دریافته بود که انتخابش بهترین انتخاب ممکن است، تردید وی از بین رفته و با اعتماد به نفس و رضایت کامل از انتخاب خود لذت می برد.

آماری در مورد کارمندان وجود دارد که می گوید ۶۰  درصد آن ها از شغلشان ناراضی اند. با کمی تامل در این آمار می توان دریافت که چرا سیستم اداری کشور تا این مقدار فشل و از کار افتاده است. کسی که شغلش را خودش انتخاب نکرده و صرفا از روی ناچاری مسئولیتی را به عهده گرفته و از انجام آن راضی نیست نه در آن شغل بازدهی مناسبی دارد و نه به رشد و پیشرفتی در آن شغل دست پیدا می کند. در مقابل اغلب کارمندانی که از شغلشان راضی هستند و به بیان دیگر آن را آگاهانه و از روی اراده خود و تحقیق و مطالعه انتخاب کرده اند، علاوه بر جلب رضایت ارباب رجوع و بازدهی بیشتر، پله های ترقی را زودتر از بقیه طی کرده و به پست های بالاتر دست پیدا می کند. پر واضح است که اگر شما رئیس یک اداره باشید و بخواهید به سفری یک هفته ای بروید کارمندی را جانشین خود قرار می دهید که از همه منظم تر است، کارش را با علاقه انجام می دهد، مراجعین از او رضایت کامل دارند و از همه مهمتر شما نیز از عملکرد او راضی هستید.

آنچه گفته شد عواقب شوم و جبران ناپذیر انتخاب ناآگاهانه بود. انتخاب هایی که ما همیشه و در هر لحظه از زندگی با آن ها سروکار داریم و هر کدامشان می توانند مسیر زندگی ما را تغییر دهند. در نتیجه می توان فواید انتخاب اگاهانه و از روی تحقیق و مطالعه را  در چند جمله خلاصه کرد.

رقم زدن آگاهانه سرنوشت (آزمون استخدامی)

جلوگیری از اتلاف عمر و انرژی (انتخاب رشته تحصیلی)

احساس اطمینان و رضایت قلبی (انتخاب همسر)

اعتماد به نفس و استواری در تصمیم (انتخاب مکان گردشگری)

رشد و پیشرفت سریع و بازدهی بیشتر (کارمندی که از شغلش راضی است)

 

حال که با عواقب ناشی از انتخاب نادرست و فواید انتخاب اگاهانه آشنا شدید، باید به این سوال مهم پاسخ داد که چگونه می توان برای دستیابی به موفقیت در آینده تحصیلی و شغلی خود در مسیر طلبگی تصمیمی آگاهانه گرفت. تصمیمی که سرنوشت ما را رقم خواهد زد. نه اینکه دست روی دست بگذاریم تا سرنوشت تصمیمی را برای ما رقم بزند.

برای مشاهده دیگر مقالات انگیزشی کلیک کنید