بازگشت به دوره

درس اول- اهمال کاری و قانون ۵ ثانیه

0% تکمیل
0/0 مرحله‌ها
این دوره هیچ بخشی ندارد.
درس 0 از 0
درحال پیشرفت

درس اول- اهمال کاری و قانون ۵ ثانیه

aidamousapour · 10 اردیبهشت 1399

اهمال کاری چیست؟

اهمال کاری، تنبلی، پشت گوش انداختن و از این قبیل عناوین که به اهمال کاری تخصیص یافته است.

اهمال کاری یعنی کاری که الآن باید انجام بدهیم را انجام ندهیم و به جای آن یا کار بیهوده ای را انجام بدهیم و یا اصلا کاری انجام ندهیم مثلا؛

  • در شبکه های اجتماعی وقت می گذرانیم به جای اینکه کار های مهم خود را انجام بدهیم. به جای اینکه پروژه کاری یا مطالعه و یا تحقیق خود را تکمیل کنم و به آن مشغول باشم در تلگرام یا اینستاگرام می چرخم و یا با تلفن سرگرم هستم و یا تلوزیون تماشا می کنم.
  • زمانی که باید مطالعه یا مباحثه کنم به گفتن خاطرات با هم مباحثی خود می پردازم و یا به خواندن کتاب های طنز و رمان می پردازم به جای اینکه کتاب های درسی خود را مطالعه کنم.
  • گفتن کلماتی از قبیل امسال مهارت آموزی را شروع می کنم و در خود تغییر بزرگی ایجاد می کنم و یا از شنبه به باشگاه ورزشی می روم و یا از فردا خلاصه نویسی دروسم را شروع می کنم یک نمونه بارز از اهمال کاری می باشد زیرا از شنبه یعنی هیچ روزی و از فردا یعنی هیچ وقت و از امسال هرگز از راه نخواهد رسید.

متاسفانه در کشور ما بسیاری از افراد دچار بیماری اهمال کاری می شوند و افرادی مثل شما که به آینده خود اهمیت می دهند و با جدیت به کار و تلاش و یادگیری می پردازند تا آینده خود را بسازند و زندگی بهتری داشته باشند بسیار اندک و انگشت شمارند.

چرا اهمال کاری می کنیم؟

اصلا چرا اهمال کاری می کنیم!! ساختار اهمال کاری به چه صورتی می باشد؟

از نظر علمی مغز انسان طوری طراحی شده است که کاری که خوشایند است را به کار های ناخوشایند ترجیح می دهد و به همین خاطر است که همیشه می گوییم از شنبه، پس باید حواسمان باشد که در دام اهمال کاری نیفتیم.

تمرین درس گذشته را در خاطر دارید!!

در یک تحقیقات میدانی به یکسری از افراد دو نمونه فیلم داده می شود و به آنها گفته شده که یکی از فیلم ها را الآن تماشا کنید و دیگری را هفته بعد، اتفاقی که می افتاد بسیار جالب بود اکثر افراد فیلمی را که برای آن روز خود انتخاب می کردند فیلمی بود با موضوعات طنز و کمدی و مسخره و فیلمی را که برای هفته آینده می گذاشتند یک فیلم فاخر و اثر هنری کامل بود.

این داستانیست که به ما نشان می دهد ذهن ما به چه صورت عمل می کند تا خود را در محیط امن و پایدار حفظ کند.

متاسفانه خیلی از ما حاضر نیستیم که کار سخت را الآن انجام بدهیم، معمولا ترجیح می دهیم کاری که لذت بخش است را انجام بدهیم، بنابر این هیچ وقت هم نتیجه خاصی نمی گیریم و جالب توجه است که می بینیم عین این مطلب در کتاب وحی نیز موجود می باشد زمانی که خداوند باری تعالی در سوره ناس می فرمایند: «من شر الوسواس الخناس»

یک لقمه تفسیر

واژه «وسواس»  به گفته «راغب»  در «مفردات»  در اصل صداى آهسته اى است كه از به هم خوردن زينت آلات برمى خيزد! سپس به هر صداى آهسته گفته شده ، و بعد از آن به خطورات و افكار بد و نامطلوبى كه در دل و جان انسان پيدا مى شود، و شبيه صداى آهسته اى است كه در گوش فرو مى خوانند اطلاق گرديد.

«خناس» صيغه مبالغه از ماده«خنوس» ( بر وزن خسوف ) به معنى جمع شدن و عقب رفتن است ، اين به خاطر آن است كه شياطين هنگامى كه نام خدا برده مى شود عقب نشينى مى كنند، اصولا شياطين برنامه هاى خود را با مخفى كارى مى آمیزند، و گاه چنان در گوش جان انسان مى دمند كه انسان باور مى كند فكر، فكر خود او است ، و از درون جانش جوشيده ، و همين باعث اغوا و گمراهى او مى شود! كار شيطان تزيين است و مخفى كردن باطل در لعابى از حق ، و دروغ در پوسته اى از راست ، و گناه در لباس عبادت ، و گمراهى در پوشش هدایت می باشد.          تفسير نمونه جلد ۲۷ صفحه ۴۷۳-۴۷۲

به عنوان مثال همین الآن شما جزو معدود افرادی هستید که حاضرند یاد بگیرند و تغییر کنند به نظر شما همین الآن که شما در حال یادگیری هستید دیگران به چه کاری مشغولند !؟ چند نفر اهمال کاری نمی کنند و به فکر رشد و تعالی خود هستند، اغلب افراد در حال وقت گذرانی در تلگرام و اینستاگرام می باشند و زمانی که به آنها می گوییم چرا برای یادگیری وقت نمی گذارید؟ می گویند: که وقت ندارم!! ولی شما خواستید و این تغییر را ایجاد کردید.

اما گاهی اوقات افرادی را می بینیم که سخت مشغول کارند و بسیار تلاش می کنند اما با این حال باز هم اهمال کاری می کنند گاهی اوقات بسیاری از مردم را می بینیم که شاید روزانه ۱۰-۱۲ ساعت کار می کنند اما کارشان ارزشمند نیست زیرا این افراد کار مهم را انجام نمی‌دهند.

ذهن فریبکار!!

دانشمندان با تحقیقات فراوان به این نتیجه رسیدند که؛ مغز انسان به گونه ای طراحی شده است که انسان را از محیط های نا امن و نا مطمئن دور نگه دارد این مکانیزم هر بار که شما اقدام به تصمیم گیری می نمایید در ذهن شما اتفاق می افتد و هر بار فقط ۵ ثانیه فرصت دارید تا اقدامی بکنید و از این مکانیزم جلوگیری کنید.

به عنوان مثال زمانی که شما تصمیم می گیرید به سراغ یادگیری زبان انگلیسی بروید(با فرض اینکه زبان انگلیسی شما قوی نیست) ذهن شما فعالیت خود را آغاز می کند تا شما را از محیط نا امن حفظ کند، یادگیری زبان یک محیط نا امن و نا مطمئن برای ذهن شماست پس اگر تا ۵ ثانیه اقدامی نکنید مکانیزم تدافعی مغز شما فعال می شود و می گوید:

-من الآن باید چیکار کنم؟ -من باید برم کلاس زبان؟ -کلاس زبان برم تو چه سطحی می افتم؟ -اصلا روز هایی که باید برم می خوره به کلاس زبان؟ -بعد من برم کلاس زبان، استاد انگلیسی صحبت کنه من نفهمم چی میشه؟! –اصلا نکنه سطحم پایین باشه با بچه ها هم کلاسی بشم!! –وای!! بقیه بهم چی میگن!!! –بعد اگه نتونم ادامه بدم چی میشه؟؟ -اگه قبول نشم؟!؟ -و . . .

و زمان می گذرد و می گذرد . . .

یک مرتبه می بینید که ده دقیقه است دارید همش با خودتان کلنجار می روید و فکر می کنید!! و در واقع، بیش از اندازه فکر می کنید و در ذهنمان نشخوار فکری اتفاق می افتد و هیچ کاری نکردید و می بینید که ما همان آدم قبلی هستید، بلکه ضعیف تر.

۵ثانیه طلایی!

اما راه حل چیست؟ باید چه کار بکنیم؟

ذهن شما پس از ۵ ثانیه این فرایند را شروع می کند و شما فقط ۵ ثانیه، فقط و فقط ۵ ثانیه فرصت دارید تا جلوی  این مکانیزم مغز، را بگیرید.

وقتی تصمیم می گیرید که به کلاس زبان بروید و از درستی تصمیمی که گرفتید مطمئن هستید، باید بگویید: یک، دو، سه، چهار، پنج و بلند شوید و یک اقدام فیزیکی انجام بدهید مثل اینکه بروید به سراغ اینترنت و عبارت کلاس آموزش زبان را جستجو کنید یا با یک موسسه زبان تماس بگیرید و یا از یکی از دوستانی که قبلا این مسیر را پیموده کمک بگیرید.

بگذارید یک مثال دیگر برایتان بزنم؛ گاهی اوقات اتفاق می افتد که صبح ها نیم ساعت در  رختخواب خود غلط می زنید و وقتتان را تلف می کنید، ۵ ثانیه فرصت دارید وگرنه آن مکانیزم فعال میشود!!

پس باید بلافاصله بعد از بیدار شدن بگوئید: یک، دو، سه، چهار، پنج و بلند شوید و یک اقدام فیزیکی انجام بدهید یعنی بلند شوید و تغییری را انجام بدهید.

قانون ۵ ثانیه طلایی

این قانون معجزه می کند و موجب تغییرات فوق العاده ای می شود و تغییرات زیبایی را برایتان رقم میزند و منتظر این هستم که از این قانون در جاهای مختلف استفاده کنید وقتی می خواهید حقتان را بگیرید ولی نگران هستید باز ذهنتان می خواهد شما را از محیط های ناامن و نا مطمئن دور نگه دارد و شما باید این تغییر را ایجاد کنید و مطمئن باشید تغییرات بزرگی اتفاق می‌افتد در هر فضایی که فکرش را بکنید.

تمرین

پنج مورد از مواردی که از این قانون در زندگی روزمره استفاده کرده اید را برای ما بفرستید.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com