مقدمه

تمرکز آنچه در آموزش رسمی به عنوان چطور فکر کردن آموزش داده می شود (اگر اساسا چنین مباحثی آموزش داده شود!)، بیشتر روی مهارت های تحلیلی و نحوه شناختن خواسته، پیدا کردن یا دنبال کردن یک روند منطقی برای یافتن «پاسخ» است. حذف گزینه های نادرست و رسیدن به یک جواب درست.

روش دیگری هم برای فکر کردن هست. روشی که تمرکز آن بر روی پروراندن ایده هاست، ایجاد احتمالات مختلف و جستجو برای پاسخ های درست به جای یک پاسخ درست.

هر دوی این روش ها می توانند موفق و کارآمد باشند ولی دومی در طول تحصیلات رسمی و بعد هم آکادمیک نادیده گرفته می شود.

این دو روش تفکر را ممکن است بتوان از روی بعضی خصوصیاتشان از هم متمایز کرد.

در جریان حل مشکل، هر دوی این شیوه ها مهم هستند. در وهله اول، ما مشکل را تحلیل می کنیم، سپس باید راه حل های ممکن را بپرورانیم و در قدم بعدی بهترین راه حل را انتخاب و اجرا کنیم. در آخر هم باید کارآمدی و موثر بودن راه حل مان را ارزیابی کنیم.

همانطور که می بینید، طی این جریان آمیزه ای از دو روش تفکر (انتقادی و خلاق) را به کار می گیریم و در حقیقت این دو روش مستقل از هم نیستند. فقط مسئله این است که یکی از این دو شیوه تفکر در سیستم آموزش رسمی، مورد بی مهری قرار می گیرد و کمتر تفکر خلاق را یاد می گیریم، تمرین می کنیم و به کار می بندیم.

 

تفکر خلاق، یک توانایی است

ساده ترین تعریف خلاقیت، توانایی تصور و خلق چیزی جدید و نو است. به زودی خواهیم دید که خلاقیت، توانایی خلق از هیچ نیست، بلکه توانایی پروراندن ایده های جدید از راه ترکیب، تغییر یا بازنگری ایده های موجود است.

شاید باورتان نشود اگر بگویم همه به صورت بالقوه، توانایی خلاقیت دارند. بهترین مثال اثباتش بچه ها هستند. در بزرگسالان، خلاقیت در چرخه آموزش رسمی سرکوب می شود، ولی از بین نمی رود و هر آن اراده کنیم بیدار می شود. آنچه برای بازیافتن خلاقیت لازم است کمی تعهد و زمان است که به آن اختصاص داده شود.

خلاقیت یک روند تدریجی است

آدم های خلاق، برای تقویت ایده ها و راه حل ها به سختی تلاش می کنند تا تغییرات و پیشرفت تدریجی در امورشان ایجاد کنند. بله، درست برخلاف تصور خیلی از ما که خیال می کنیم خلاقیت مثل یک جرقه و با کمترین زحمت به ناگاه از راه می رسد و کارها را به بهترین شکل سر و سامان می دهد.

آنچه به واقعیت نزدیک تر است این است که در شرکت ها، خالق یک نوآوری حتی در مرحله بازاریابی شرکت نمی کند چرا که همچنان باید بر روی بهتر کردن و پیشرفت آن محصول یا فناوری متمرکز کند.

در دنیای امروز خلاقیت و عرضه راه حل های نو و بدیع فقط وظیفه انحصاری هیات های تصمیم گیرنده در ادارات و موسسات نیست. همه ما در زندگی کاری و شخصی برای اینکه سوار بر مشکلات مان باشیم و رشته کار از دست مان رها نشود و در گردش رقابت عقب نمانیم، می خواهیم و می توانیم تولیدکننده و عرضه کننده راه حل های خلاق و تفکر خلاق باشیم.

حالا اولین سوالی که باید از خودمان بپرسیم این است که «شیوهایی که در حال حاضر دنبال می کنیم آیا به خودمان و اطرافیان مان برای تولید فکر و شیوه های جدید کمک می کند؟» به این سوال و پاسخ آن باید خوب فکر کرد.

سوال بعدی این است که چه کنیم تا به تولید فکر و ایده برسیم؟

حتما هر کدام از شما دلایلی برای انتخاب این دوره دارید که البته مهمترین آن بالابردن توانایی خودتان در خلق ایده و راه حل های نو و خلاقانه است. این دوره با بهره گیری از تجربه مدرسین و مواد مختلف آموزشی در این زمینه به شما کمک می کند تا در این حوزه هر چه بیشتر توانمند شوید.

چنانچه جزو آن دسته آدم هایی هستید که تلاش موثری برای بها دادن، بالندگی و افزایش تاثیر تفکر خلاق نمی کنید و نسبت به بالابردن مهارت و توان خود در این حوزه هم بی تفاوت هستید،

بدانید و آگاه باشید که ممکن است از چرخه رقابت بیرون بمانید!

آنچه برای شروع تمرین تفکر خلاق لازم داریم:

  • پس زدن راه حل های استاندارد حل یک مشکل
  • بررسی مشکل از ابعاد و زوایای مختلف
  • تجربه روش های مبتنی بر آزمایش و خطا
  • نگاه و توجه به آینده
  • اعتماد به نفس و اعتماد به قضاوت خودمان