درس دوم: آشنایی با ایده پردازی ۲

از فراگیران در سامانه مسیر طلبه انتظار می رود بعد از مطالعه این درس:

  • با ویژگی های ایده مطلوب آشنا شود
  • با مطالعه یک نمونه از ایده های مطلوب، ایده های مشابهی ارائه کند.

همه چیز از یک رویا شروع می شود.

وقتی صحبت از ایده پردازی توسط یک طلبه می شود، ذهن مخاطب به سمت و سویی می رود که ایده ای جدید برای تبلیغ دین به روش هایی نوین که تا بحال وجود نداشته ارائه دهد. اما این ایده ها اگر قابلیت اجرا داشته باشند قطعا نیاز به منابع مالی دارند که باید یا از منابع دولتی که برای اقدامات فرهنگی پیش بینی شده و بدون بازگشت است استفاده شود و یا ازمنابع خیرین و نذورات و وقف تامین گردد.

اما سوال اینجاست که آیا همیشه منابع فرهنگی دولتی وجود دارد؟ اگر هست آیا شما به آن دسترسی دارید؟ آیا مقداری بودجه ای که در دسترس شماست برای اجرای ایده شما کافی است؟ و از همه این سوالات که بگذریم آیا بازهم می توانید به کارتان ادامه دهید و این منابع همیشه به دست شما می رسد؟

حال بیایید از جهت دیگری به مساله نگاه کنیم. به نظر شما ایده ای که برای تبلیغ دینی به ذهن شما رسیده تا چه حد قابلیت اجرایی شدن را دارد؟ آیا مورد استقبال مخاطب واقع می شود؟ و از همه مهمتر، آیا تاثیری که از اجرای آن در مخاطب انتظار دارید، با هزینه ای که برای اجرای آن پیش بینی کرده اید تطابق دارد؟ آیا با آن هزینه اقدام دیگری که تاثیر بیشتری داشته باشد نمی توان انجام داد؟

 

شاید این سوال به ذهن شما رسیده باشد که مگر می توان قبل از اجرایی کردن یک ایده به تمام این سوالات بالا پاسخ داد؟

قبل از پاسخ به این سوال بهتر است ویژگی های ایده ای که مد نظر ماست را بازگو کنم.

۱. برای پاسخ به یکی از نیازهای حقیقی جامعه به خدماتی که در توان طلاب علوم دینی است طراحی شده است.

۲. به این دلیل که نیاز جامعه را پاسخ می دهد خود آن ها هزینه اجرایش را می پردازند و نیاز به منابع مالی دولتی و نذر و وقف را ندارد.

۳. چون مطابق نیاز حقیقی جامعه است همیشگی و پایدار است و قابلیت بارها و بارها تکرار را دارد.

۴. میزان تاثیر گذاری آن از استقبال مخاطب و میزان پاسخگویی آن به نیاز جامعه و هزینه کردن آن ها برای دریافت محصول یا خدمت ما مشخص می شود و چنانچه استقبال نشود هزینه ای هم برای اجرایی کردن آن صورت نمی گیرد.

 

همانطور که متوجه شده اید شاه کلید پاسخ همه سوالات بالا یک جمله است:

(( توجه به نیاز حقیقی جامعه ))

برای نمونه یک ایده با ویژگی های گفته شده را برای شما رمز گشایی می کنیم. توجه کنید که شما نیز می توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

یکی از نیازهای جامعه آموزش است. گرچه حکومت اسلامی زمینه را برای آموزش همگانی فراهم کرده است اما کیفیت آموزش نیز مدنظر بسیاری از والدین می باشد. اما کیفیت تنها نیز برای برخی والدین که تعداد آن ها کم هم نیست کافی نیست و نیاز دارند علاوه بر کیفیت آموزش، پرورش دینی و اسلامی هم در مدرسه انجام شود تا خیالش از پرورش دو بال تعهد و تخصص فرزندش راحت باشد.

حال که این نیاز حقیقی را در جامعه تشخیص دادیم می توانیم راه حلی متناسب با آن را در قالب یک ایده ارائه کنیم.

نیاز نیست به خودتان زحمت دهید. این نیاز با تاسیس مجموعه مدارس لبیک و روح الله از طرف جامعه حوزویان پاسخ داده شده و بدون نیاز به منابع دولتی و نذر و وقف، این نیاز دینی جامعه تا حد زیادی مرتفع شده است. تا جایی که اولیای دانش آموزان حاضرند برای ثبت نام فرزندانشان در این مدارس هزینه های بیشتری از مدارس دیگر پرداخت کنند.

همانطور که مشاهده می کنید، این ایده تمام ویژگی های یک ایده مناسب را دارد.

حالا نوبت شماست.

اندگی تامل: با توجه به مطالب مطرح  شده، ایده ای ارائه بفرمایید و بگویید ایده شما کدام نیاز حقیقی جامعه را پاسخ می دهد؟؟؟

ایده خود را طراحی و در سامانه ثبت ایده مسیر طلبه ثبت کنید تا به کمک یکدیگر بتوانیم آن را تبدیل به پاسخی مناسب برای نیازهای جامعه کنیم.