درس دوم : نکات یادگیری ؛ چگونه یاد بگیریم ؟

در پایان این درس از فراگیر انتظار می رود:

  1. چگونه مطالب جدید را بیاموزد
  2. روش تثبیت مطالب در ذهن خود را بداند
  3. با مفهوم ارزیابی دانسته ها آشنا شده باشد
  4. روش انتخاب منابع یادگیری را بیاموزد

در بحث یادگیری یک نکته قابل توجه می باشد ؛ مهمتر از یادگرفتن چیزهای جدید ، فراموش کردن چیزهای قدیمی می باشد بدین معنی که اگر قرار است مطلب جدیدی را بیاموزیم آن را با معیار دانسته های قبلی خود نسنجیم به عنوان مثال پس از گذراندن درس اصول مظفر و یادگیری مطالب آن ، در کلاس درس رسائل شیخ انصاری اگر با همان معیار و آموخته های از اصول مظفر بخواهید به پیش بروید بسیاری از سخنان شیخ انصاری برای شما قابل قبول نخواهد بود زیرا شما مطالب جدید را با معیاری که از اصول مظفر به همراه خود به کلاس درس رسائل آورده اید با سخنان شیخ انصاری مقایسه می کنید و نتیجه این می شود که اگر مطلب جدیدی که سعی به یادگیری آن دارید اگر مطابق با آموخته های قدیمی شما باشد آن را به راحتی در ذهن خود می سپارید ولی اگر مخالف با آموخته های قدیمی شما باشد درک وفهم آن مطلب برای شما دشوار می شود و شما با پیش کشیدن مطلب قبلی در ذهن خود با مطلب جدیدی که در حال یادگیری آن هستید مقابله می کنید واین باعث می شود تا شما در فرایند یادگیری با مشکل مواجه شوید

آیا دانسته های قدیمی خود را دور بریزیم !!!

با مطالبی که گفته شد ممکن است برای کارآموز مسیر طلبه این سوال پیش بیاید که برای یادگیری مطالب جدید باید تمام آموخته های پیشین خود را دور بریزم !!!

نخیر بلکه باید دانسته های قدیمی خود را یک بار دیگر ارزیابی کنیم و به صورت روز افزون با یادگیری مطالب جدید به سطح معلومات ومهارت های خود بیفزائیم .

برای اینکه یک مطلب را در ذهن خود محکم کنیم وهرگز آن مطلب را فراموش نکنیم فقط کافیست تا آن مطلب را به طور روزانه تکرار کنیم .

منابع یادگیری

در دنیای جدید امروزی و با وجود علوم و مبانی و اقوال بی شمار در هر علم و مهارت انتخاب منبع مناسب بسیار حائز اهمیت می باشد

برای به دست آوردن اطلاعات و یادگیری می توان به یکی از این دو روش عمل نمود :

اول : اینکه تمامی منابع را مطالعه کرده وتمامی اقوال را شنیده و سپس بهترین آن را انتخاب بنمائیم .

دوم : اینکه یک سری منابع منتخب را انتخاب بنمائیم و با مطالعه و یادگیری از همان منابع بپردازیم .

مسلما روش اول برای شخصی که به یادگیری سریع و فوری نیاز دارد ، مناسب نیست و با کمی تأمل هر شخصی که به دنبال یادگیری مهارت و علوم جدید می باشد روش دوم را انتخاب کرده و با انتخاب منابع مورد اطمینان و معتبر راه یادگیری خود را هموار می سازد .

اندکی تأمل :

پیشنهاد شما برای استادی که در دوران طلبگی جامع المقدمات خوانده و می خواهد سیوطی تدریس کند ، چیست؟

پیشنهاد شما به یک مدیر ، که فقط سابقه مدیریت در دبستان را دارد برای مدیریت یک حوزه علمیه چیست؟