بازگشت به دوره
درس هشتم: شیوه های مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی(۴)
0% تکمیل
0/0 مرحلهها
این دوره هیچ بخشی ندارد.
از فراگیران در سامانه مسیر طلبه انتظار می رود بعد از مطالعه این درس:
- با انواع ارزشیابی ها و ضرورت به کارگیری آن ها آشنا شود.
- روش به کار بستن انواع ارزشیابی ها را بیاموزد و مزایا و معایب هریک را درک کند.
- بتواند هر یک از ازین شیوه ها را در کلاس خود به کار ببرد.
- ارزشیابی از طریق انجام پروژه
- دانش آموزان از هدف ها و حدود انتظارات پروژه آگاه شوند.
- والدین دانش آموزان در جریان پروژه و هدف ها و انتظارات آن قرار گیرند
- دانش آموزان به طور انفرادی یا گروهی، برنامه کار خود را مشخص و زمانی را با تأیید آموزگار برای ارائه گزارش کار خود اعلام کنند.
- در زمان مقرر، به دانش آموز یا گروه دانش آموزان فرصت داده شود تا گزارش کامل کار خود را به کلاس ارائه دهند.
- دانش آموزان بر اساس فهرست انتظارات و با نظر خودشان ارزشیابی شوند.
- خصلت جست وجوگری و کنجکاوی فراگیران برانگیخته می شود.
- مهارت حل مسئله در دانش آموزان پرورش می یابد.
- فرصت های همکاری مثبت بین افراد در کلاس افزایش می یابد.
- مهارت نقادی و نقدپذیری دانش آموزان افزایش می یابد.
- دانش آموزان با استفاده از استعدادهای خاص خود، یک محصول کیفی تولید می کنند.
- اعتماد به نفس دانش آموزان افزایش می یابد.
- به دانش آموزان فرصت می دهد تا به پرسش های خود نظم دهند و برای یافتن پاسخ، برنامه ریزی کنند.
- به معلم این امکان را می دهد تا از فرصت های متفاوتی برای ارزشیابی فراگیران بهره جوید.
- به فراگیران این فرصت را می دهد تا با انتخاب آزاد، زمینه فعالیت و استعداد خویش را کشف کنند.
- خودارزیابی (خودسنجی)
- آشنایی دانش آموز با اهداف آموزشی
- کمک به دانش آموزان در تعیین معیارها
- کمک به دانش آموزان در تصمیم گیری برای اصلاح کار و تعیین گام بعدی
- تعیین آنچه که یاد گرفته اند.
- تعیین آنچه که می خواهند یاد بگیرند.
- ارزشیابی از طریق ارزیابی دیگران (همسالان سنجی)
پاسخها