ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
_ اگر شما معلم یا مدرس هستید تا به حال برای شما این سوال پیش آمده است که چگونه باید انتقال دانش به شاگردان خود را اندازه گیری کنید؟
_ چگونه متوجه شوید که شاگردان شما چه مقدار از مطالب درسی را فهمیده اند؟
_ به نظر شما هم این روند ارزشیابی فعلی که در پیش گرفته اید عادلانه نیست؟
_ شما هم به دنبال راهی هستید که بصورت عادلانه بتوانید پیشرفت شاگردان خود را ارزیابی کنید؟
معرفی دوره
یکی از مهمترین مهارتهایی که مورد نیاز طلاب است و باید آن را تقویت کنند تا میزان کارآمدی خود را افزایش دهند، آموختن مهارتهای تدریس است. به این دلیل که یکی از وظایف و رسالتهایی که طلاب باید عهده دار شوند، تدریس در حوزه ، دانشگاه، آموزش و پرورش و سایر مراکز علمی است. که خواه یا ناخواه باید این سنگر توسط طلاب حفظ بشود و بهتر آن است که قبل از تصدی این وظایف، مهارت آن نیز کسب شده باشد.
از جمله فنون تعلیم و تربیت که هیچ معلمی از آن بینیاز نیست، آشنایی با شیوههای نوین ارزشیابی است.
ارزشیابی از یک سو به عنوان عامل کنترل کننده تمامی عناصر تعلیم و تربیت مانند هدف، برنامه، روش و وسایل آموزشی و ازسوی دیگر به عنوان روشی برای شناخت و هدایت فعالیتهای تحصیلی دانشآموزان بهشمار میرود.
بنا براین یکی از صلاحیتهای فردی برای احراز شغل معلمی، داشتن دانش نظری و مهارت علمی در زمینه ارزشیابی است.
سرفصلهای دوره
_ درس اول : ضرورت ارزشیابی
_ درس دوم : مبانی ارزشیابی
_ درس سوم : فرایند ارزشیابی از دید قرآن کریم
_ درس چهارم : انواع ارزشیابی به لحاظ زمان و هدف
_ درس پنجم : شیوههای ارزشیابی ( روش مشاهده)
_ درس ششم : شیوههای ارزشیابی ( آزمونهای کتبی )
_ درس هفتم : شیوههای ارزشیابی ( آزمونهای شفاهی )
_ درس هشتم شیوههای ارزشیابی ( پروژه محور )
دستاوردهای دوره
_ با مبانی ارزشیابی آشنا میشوید.
_ پشرفت تحصیلی را طبق اهداف و زمان خود مشخص میکنید.
_ شیوههای مختلف ارزشیابی را میآموزید .
_ میآموزید که هرکدام از شیوههای ارزشیابی را در چه موقعیتی بکار ببرید.
_ با آزمونهای مختلف آشنا میشوید و نحوه استفاده درست از آنها را یادمیگیرید .
_ می توانید دانشآموزان خود را به صورت عادلانه و از جهات مختلف ارزیابی کنید .
_ با مزایا و معایب هر آزمونی آشنا میشونید.
ویژگیهای خاص دوره
_ برگرفته شده ازمنابع دینی
_ توضیح روان و کامل تمام مباحث
_ استفاده از مثالهای واضح و عینی برای هر مبحث
_ مستند به اسناد و مطالب معتبر علمی
مخاطب دوره : اساتید ، مسولین آموزش ، سیاستگذاران آموزشی حوزه
مولف دوره : سید حمید فتاحی معصوم