INTJ

image_pdf

تیپ نمای شخصیتی MBTI

INTJ

صفات کلیدی

استراتژیست کمال گرا مستقل با انگیزه قاطع مصمم كنجكاو انتقاد پذیر تحلیلگر منظم ساخت یافته هدفمند نتیجه گرا درون نگر با دقت تمایل به داشتن حریم خصوصی مسؤولیت پذیر متکی به خود پوست کلفت ساکت آرام بی احساس اهل تئوری آینده نگر قوی استراتژیک انعطاف پذیرسازگارپیچیده اهل فکر و تصوراهل نظریه و تئوری غیر عملگرا

ویژگیهای شخصیتی

INTJها افرادی مستقل، با انگیزه و كمال طلب اند. نیاز شدید آنان به استقلال و صلاحیت شخصی و نیز باور بی چون و چرای نقطه نظرهای خود، انگیزه ای قدرتمند است که به خواسته های خود برسند. آنان به باورها و افكار خود اطمینان كامل دارند.
INTJها می توانند با توجه به لحن منطقی و انتقادی خود، نتایج کاربردی ایده های جدید را دریابند. الگویی ذهنی دارند که می گوید در شرایط مختلف چگونه باید باشند. این تیپ شخصیتی از خود و از دیگران توقع بالایی دارد، در ایجاد انگیزه در دیگران توانمند بوده و سعی می کند که به دیگران به اندازه خودش انگیزه بدهد. پیوسته برای بهبود خود، دیگران و هر چیزی که در پیرامون آنها قرار دارد تلاش می کنند. این اشخاص انتقاد پذیرند و از بی تفاوتی و یا از انتقاد چندان ناراحت نمی شوند.
INTJها نیاز فراوانی به استقلال دارند و در میان انواع گونه های شخصیتی بسیار مستقل عمل می کنند. آنها در انجام كارها روش مخصوص خودشان را داشته و به آن اطمینان دارند. این اشخاص اغلب کنجکاو، قاطع و مصمم هستند. آنها تحت تأثیر رفتار مقامات بالا دست قرار نمی گیرند. در جهت رسیدن به اهدافشان حداكثر تلاش خود را می كنند و در صورتی از قواعد و مقررات پیروی می کنند که آن را موافق رسیدن خود به اهدافشان بدانند.
INTJها با افکاری بزرگ، ذهنی مبتکرانه و انگیزه بالا برای پیاده سازی ایده هایشان و رسیدن به اهدافشان هستند. در زمینه های نظری بسیار قوی بوده، با مفاهیم پیچیده به راحتی کنار می آیند و در حل مسائل پیچیده متبحرند. این اشخاص، اندیشمندان استراتژیک خوبی هستند و به آسانی می توانند امتیازات و اشکالات همه موقعیت ها را درک کنند. آنها در موضوعاتی که علاقه شان را به خود جلب کند، سازمان دهندگان بسیار خوبی هستند. اگر پروژه یا ایده و نقطه نظر متعلق به خود آنها باشد، می توانند روی آن تمرکز فراوان داشته باشند و انرژی و انگیزه فراوان به خرج دهند. زمانی که متعهد انجام کاری می شوند، آن را سازماندهی و برنامه ریزی کرده و مصرانه آن را به انجام می رسانند.

نقاط ضعف شخصیتی

INTJها که افرادی با پنداره و معیارهای بیش از اندازه بالا هستند ممکن است از خود و از دیگران انتظارات بیش از اندازه داشته باشند. آنها به این توجه ندارند که در برخورد با استانداردهای دیگران در چه سطح و اندازه ای ظاهر می شوند. برای آنها مهم معیارهایی است که خود در نظر می گیرند. این اشخاص در مواقعی رک و صریح انتقاد می کنند و متوجه این نیستند که رفتارشان روی دیگران چه تأثیری بر جای می گذارد. آنها معمولاً دیگران را تشویق نمی کنند تا در برابر ایده هایشان اظهار نظر بکنند. چون این تیپ شخصیتی روش خیلی غیر مشخصی دارد، چه بسا به اشتباه فرض را بر این بگذارد که دیگران هم مایلند با آنها این گونه برخورد شود. این تیپ شخصیتی لازم است که احساسات به ظاهر غیر منطقی دیگران را درک کند و بپذیرد که آنها هم منطقی و بااعتبارند. این امر سبب می شود که آنها از توهین به دیگران خودداری ورزند. از آن جا که INTJها برای پنداره ها و نقطه نظرهای خود در آینده بهای قابل ملاحظه ای قائل هستند، ممکن است برخی از واقعیتهای مهم و حقایق زمان حاضر را از دست بدهند. از آن گذشته چه بسا متوجه ضعفهای عملی نقطه نظرهای خود نشوند. آنها با جمع آوری اطلاعات لازم می توانند از عملی بودن نقطه نظرهایشان آگاه شوند. این تیپ شخصیتی لازم است نقطه نظرهای پیچیده خود را به شکل ساده تری ارائه دهد تا دیگران با راحتی بیشتری از آنها سر در بیاورند. چون INTJها اغلب مایلند تنها باشند، ممکن است به اندازه کافی از تجربیات دیگران استفاده نکنند، در حالی که مشاوره کردن با دیگران پیشاپیش غیر عملی بودن برخی از برنامه های آنها را ثابت می کند.

روابط با دیگران

در محل کار

نقاط قوت كاری

نقاط ضعف كاری

رضایت شغلی

برای یک INTJ رضایت شغلی یعنی:

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com