معرفی رشته مطالعات اسلامی
آشنایی با رشتة مطالعات اسلامی سطح سه
مادة ۱- عنوان
عنوان رشته، سطح سه مطالعات اسلامیاست.
تبصره:این رشته تنها توسط مركز مطالعات اسلامی، وابسته به مركز مدیریت حوزههای علمیهقابل اجرا است.
مادة ۲- تعریف رشته مطالعات اسلامی:
سطح سه مطالعات اسلامی، اولین مقطع از این رشتة علمی ترویجی است، كه طلاب، ضمن شناخت مبانی تشیع و فرق اسلامی، تاریخ و تمدن اسلام و آشنایی با ادیان و تاریخ جهان به زبان دوره، مهارتهای لازم برای معرفی و تبلیغ آموزههای اسلامی و شیعی، ارتباط با اندیشمندان در عرصة بینالملل، تدریس و تحقیق در حد تحلیل و بررسی و پاسخگویی به نیازها در زمینة مطالعات اسلامی را پیدا میكنند و در پایان موفق به دریافت دانشنامة این رشته میشوند.
مادة ۳- اهداف رشته مطالعات اسلامی
- ارتقاء و تعمیق سطح مطالعات اسلامی و شیعی با توجه به پرسشهای مطرح در جهان معاصر؛
- معرفی و تبلیغ عالمانه و جامعنگر اسلام و تشیع در عرصة بینالملل به ویژه در حوزة گفتگوی ادیان ؛
- پرورش نیروهای توانمند، جهت تدریس و تصدی مسئولیتهای علمی؛
- تقویت توان مناظره و ارتباط با علما و اندیشمندان در زمینة مطالعات اسلامی و پاسخ به شبهات مستشرقان؛
- افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی در زمینة مطالعات اسلامی؛
- تربیت طلاب مستعد جهت ورود به سطوح بالاتر؛
- شناخت استدلالی و عمیق مسائل فقهی و اصولی و آشنایی با روشهای استنباط فقهی؛
- ایجاد توان تتبع و تحقیق در زمینة فقه و اصول؛
- ایجاد توان استفاده از منابع فقهی و اصولی.
مادة ۴- سیاستهای رشته مطالعات اسلامی
- اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلاب؛
- اهتمام به تقویت استقلال فكری و اعتماد به نفس در مسائل علمی، تبلیغی و مهارتی؛
- اهتمام به تقویت تعبد و تعهد دینی و دفاع از آموزهها و عقائد مكتب اهلبیتعلیهم السلام در عین اهتمام به مباحث تطبیقی؛
- اهتمام به تقویت مبانی نظام مقدس اسلامی و ترویج ارزشهای آن؛
- تأكید بر آموزش پژوهشگرا؛
- تأكید بر بهرهگیری از فناوری اطلاعات و روشهای كارآمد آموزشی با اهتمام به سنتهای حوزوی؛
- تأكید بر پویایی برنامههای آموزشی، پژوهشی و مهارتی و توجه به نیازهای روز در عرصة بینالملل؛
- تأكید بر شناسایی استعدادهای برتر در زمینة تدریس و تبلیغ در خارج كشور؛
- تأكید بر استفاده از متون آموزشی واجد استانداردهای لازم؛
- اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن؛
- اهتمام به ارتباط با مراكز دینی و علمی دنیا.
مادة ۵- ضرورت رشته مطالعات اسلامی
- اهمیت فوقالعادة معرفی و تبلیغ جهانی مكتب اهلبیت علیهم السلام و نیز گفتگو و تعامل با پیروان سایر ادیان از دیدگاه قرآن و روایات؛
- رسالت حوزة علمیه در ارائة آموزهها و معارف اسلامی و شیعی در عرصة بینالملل به زبانهای رایج؛
- نیاز جامعة جهانی به معرفی اسلام ناب و مكتب اهلبیت علیهم السلام.
مادة ۶- نظام آموزشی رشته مطالعات اسلامی
نظام آموزشی این رشته نیمسالی، درسی[۲]و حضوری است. طول دوره بدون احتساب پایاننامه حداقل شش و حداكثر هشت نیمسال است.
تمامی دروس هر دوره از این رشته، حسب مورد به یكی از زبانهای انگلیسی، عربی، اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی و… ارائه میگردد.
تبصره:در صورت عدم امكان ارائة درسی به زبان مقصد، میتوان آن درس را به زبان فارسی ارائه داد؛ مشروط بر اینكه تعداد واحدهای ارائهشده به زبان فارسی، از سی درصد كل واحدهای دوره تجاوز نكند.
مادة ۷- شرایط پذیرش رشته مطالعات اسلامی
- احراز صلاحیتهای عمومی و اخلاقی، بر اساس آییننامههای مصوب؛
- دارا بودن مدرك علمی سطح دو؛
- آشنایی با زبان دوره در حد پیشرفته؛
- قبولی در آزمون ورودی و مصاحبة علمی.
تبصره:در آزمون ورودی از مواد درسی زیر (در حد سطح دو حوزه) امتحان به عمل میآید:
- كلام اسلامی
- فلسفه اسلامی
- تاریخ پیامبر اسلام و ائمه علیهم السلام
- زبان دوره در حد پیشرفته
مادة ۸- جدول دروس پیشنیاز رشته مطالعات اسلامی
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
|
تاریخ معاصر جهان | ۳۲ | بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جهان در صد سال اخیر |
|
منطق | ۳۲ | شناخت استدلالی مباحث مهم و كاربردی برهان و مغالطه از منطق قدیم |
|
تاریخ معاصر ایران | ۳۲ | بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی معاصر ایران |
|
متون تخصصی فقه | ۳۲ | كسب توان فهم متون تخصصی فقه به زبان دوره |
|
متون تخصصی عقائد و اخلاق | ۴۸ | كسب توان فهم متون تخصصی عقائد و اخلاق به زبان دوره |
|
متون تخصصی قرآنی و روایی | ۴۸ | كسب توان فهم متون تخصصی قرآنی و روایی به زبان دوره |
جمع | ۲۲۴ |
تبصره:طلابی كه دروس پیشنیاز را در مراكز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد درصدی سرفصلها از گذراندن این دروس معاف هستند.
مادة ۹- عناوین و مشخصات كلی دروس
ردیف | عنوان | ساعت |
۱ | دروس عمومی | ۵۷۶ |
۲ | دروس تخصصی | ۱۰۷۲ |
جمع كل | ۱۶۴۸ |
مادة ۱۰- عناوین و مشخصات تفصیلی دروس رشته مطالعات اسلامی
- دروس عمومی
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
|
فقه | ۱۶۰ | شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح سه (از القول فی ماهیة العیب تا آخر مكاسب) |
|
اصول | ۳۲۰ | شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی طبق برنامه مركز مدیریت در سطح سه (جلد اول كفایة الاصول از ابتدای المقصد الثانی فی النواهی تا پایان جلد دوم) |
|
روشتحقیق پیشرفته | ۱۶+ ۳۲
نظری عملی |
تقویت توان تحقیق و پژوهش در مسائل اسلامی با آموزش روشهای تحقیق و كیفیت بهرهبرداری از ابزار و منابع |
|
روش تدریس | ۱۶+ ۳۲
نظری عملی |
ایجاد توان مهارت تدریس با آموزش روشها و فنون كلاسداری و ارزشیابی |
جمع | ۵۷۶ |
- دروس تخصصی
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
|
معارف قرآن ۱ | ۳۲ | شناخت معارف قرآن در بخش «خداشناسی» (اثبات ذات، رابطة صفات و ذات و تبیین توحید، علم، قدرت، حیات، حكمت، عدالت، اراده، خالقیت، هدفداری و… و بیان مراتب افعال خداوند) |
|
معارف قرآن ۲ | ۳۲ | شناخت معارف قرآن در بخش «انسان و معادشناسی» (حقیقت انسان، مرگ و عالم برزخ، قیامت و ویژگیهای آنها) |
|
معارف قرآن ۳ | ۳۲ | شناخت معارف قرآن در بخش «راه و راهنماشناسی» (ضرورت، ویژگیها، وظایف و اختیارات، راه شناخت انبیاء و اثبات نبوت و خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم) |
|
معارف قرآن ۴ | ۳۲ | شناخت معارف قرآن در بخش «حقوق و سیاست» |
|
اخلاق در قرآن | ۳۲ | شناخت اصول، قواعد، مراحل و روشهای تربیت اخلاقی و نیز فضائل و رذائل اخلاقی از دیدگاه قرآن كریم |
|
عقائد خاص شیعه ۱ و ۲ | ۶۴ | تبیین استدلالی اعتقادات خاص شیعه، مانند: امامت، ولایت، بداء، توسل، شفاعت، رجعت، تقیه، مهدویت و انتظار با رویكرد پاسخ به شبهات |
|
فلسفه اسلامی | ۱۲۸ | آشنایی با رئوس ثمانیة فلسفه و شناخت استدلالی مباحث فلسفه اسلامی |
|
تاریخ تمدن اسلامی | ۳۲ | شناخت شكلگیری و سیر تطور و رشد علوم، فنون، ادب، فرهنگ و هنر اسلامی با تأكید بر رویكرد جامع اسلام به آبادانی دنیا و آخرت انسانها |
|
اسلام و مستشرقان | ۳۲ | شناخت ماهیت استشراق، مكاتب آن و نقد و بررسی مهمترین شبهات خاورشناسان پیرامون اسلام و تشیع |
|
مكاتب فلسفی معاصر غرب ۱ و ۲ | ۶۴ | شناخت و بررسی آموزهها و مسائل اصلی مكاتب فلسفی مهم، جدید و تأثیرگذار غرب |
|
مسائل جدید كلامی | ۳۲ | شناخت مهمترین مسائل جدید كلامی، مانند: معرفت و تجربةدینی، تكثّرگرایی، علم و دین و قلمرو دین |
|
فرق و مذاهب كلامی | ۳۲ | شناخت آموزهها، روشها و كتب اصلی فرقههای مهم و زندة تشیع و تسنن و فرق منحرف مانند وهابیت و بابیت |
|
عرفان اسلامی | ۳۲ | شناخت آموزهها، مشربها و مسائل اصلی عرفان اسلامی |
|
فلسفه اخلاق | ۳۲ | شناخت مبادی تصوری و تصدیقی و ملاكات گزارههای اخلاقی و مهمترین نظریات و مكاتب در فلسفه اخلاق |
|
ادیان ابراهیمی | ۳۲ | شناخت و چگونگی پیدایش تطورات تاریخی، كتب مقدس، آموزهها، مناسك و آداب مهم ادیان ابراهیمی (مسیحیت و یهودیت) |
|
ادیان شرقی | ۳۲ | شناخت و چگونگی پیدایش تطورات تاریخی، كتب مقدس، آموزهها، مناسك و آداب مهم ادیان شرقی، مانند بودایی، هندو و كنفوسیوس |
|
جریانهای سیاسی مذهبی جهان اسلام | ۳۲ | شناخت و بررسی مبانی فكری، علل پیدایش، سیر تطور و نقش جریانها و نحلههای سیاسی و مذهبی موجود و مؤثر در جهان اسلام |
|
اصول و روشهای ترجمه | ۱۶+ ۳۲
نظری عملی |
آشنایی با اصول و روشهایبرگرداندن متون اسلامی به زبان دوره |
|
اصول و روشهای نگارش | ۱۶+ ۳۲
نظری عملی |
آشنایی با اصول و قواعد نگارش مقالات و آثار پژوهشی به زبان دوره |
|
فن سخنوری | ۱۶+ ۳۲
نظری عملی |
آشنایی با مهارت ایراد سخنرانی در مجامع دینی و دانشگاهی به زبان دوره |
|
تبلیغ و ارتباطات | ۳۲ | آشنایی با تبلیغ به عنوان یكی از ابزارهای ارتباطی با تأكید بر شیوههای نوین ارتباطاتی |
|
پایاننامه | ۱۹۲
عملی |
ارائة پژوهشی جامع، همراه با نقد و بررسی و تتبع كافی در موضوعات مرتبط با مطالعات اسلامی به زبان دوره |
جمع | ۱۰۷۲ |
[۱]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبة ۸۱۲ در جلسة ۲۵ کمیتة بررسی و تصویب رشتهها، (دورة پنجم)، مورخ ۳۰/۱۰/۹۰ به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسة ۸۱ شورای عالی حوزههای علمیه (دورة ششم)، به مصوبة ۹۳۳ تغییر یافت.
[۲]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی میشود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.
برای مشاهده سایر رشته های تخصصی سطح سه کلیک کنید
پاسخها