معرفی رشته علوم اسلامی با گرایش تبلیغ سطح دو
رشته علوم اسلامی با گرایش تبلیغ سطح دو
مادة ۱٫ اهداف
- شناخت مفاهیم، و مسائل مهم معارف اسلامی؛
- ایجاد توان پاسخگویی به پرسشهای عمومی در حوزة مسائل اسلامی؛
- ایجاد مهارتهای تبلیغ و تدریس؛
- آمادهسازى طلاب جهت ترویج معارف و احكام اسلامى و به عهده گرفتن امور تبلیغى مساجد و مراكز تبلیغى، فرهنگى و تربیتى؛
- تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع تخصصی؛
- شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی، و آشنایی با روشهای استنباط فقهی؛
- ایجاد توان استفاده از متون و منابع مهم دینی، فقهی و اصولی و شناخت آنها.
مادة۲٫ سیاستها
- اهتمام به ایجاد زمینه تعالی اخلاقی و اعتقادی طلاب؛
- زمینهسازی جهت اعتماد به نفس طلاب در مسائل علمی ـ پژوهشی؛
- تأكید بر آموزشهای پژوهشگرا؛
- توجه به نیازهای جامعه و كاربردی كردن آموزش؛
- تكیه بر آموزش محورها و موضوعات اصلی مکتب اهل بیتعلیهم السلام و مهارتهای تبلیغ؛
- تأكید بر بهرهگیری از ابزارهای نوین و روشهای كارآمد آموزشی ـ پژوهشی؛
- اهتمام به شناسایی و حمایت از طلاب مستعد؛
- اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.
مادة ۳٫ ضرورت ایجاد گرایش
- اهمیت فوقالعادة اسلام به معرفی و تبلیغ اسلام ناب محمدیصلی الله علیه و آله و مکتب اهل بیت علیهم السلام و نیز به گفتگو و تعامل با پیروان سایر ادیان؛
- رسالت حوزة علمیه در ارائه و تبلیغ آموزهها و معارف اسلامی و شیعی؛
- نیاز جامعة اسلامی به معرفی اسلام ناب محمدیصلی الله علیه و آله و مکتب اهل بیت علیهم السلام.
مادة ۴٫ نظام آموزشی
نظام آموزشی این گرایش به صورت نیمسالی، درسی[۲]و حضوری است، و بدون احتساب زمان تحقیق پایانی در هفت نیمسال ارائه میشود.
تبصره:حداكثر مدت تحصیل در موارد اضطراری، بدون احتساب زمان تحقیق پایانی، نه نیمسال است.
مادة ۵٫ شرایط پذیرش
- احراز صلاحیتهای عمومی و اخلاقی بر اساس آییننامههای مصوب؛
- دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛
- موفقیت در آزمون ورودی و مصاحبة علمی.
مادة ۶٫ عناوین و مشخصات كلی دروس
ردیف | عنوان | ساعت |
۱ | دروس عمومی | ۱۵۲۰ |
۲ | دروس گرایشی | ۱۰۸۸[۳] |
جمع كل | ۲۶۰۸ |
مادة ۷٫ عناوین و مشخصات تفصیلی دروس
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
|
فقه | ۷۲۰ | شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (از ابتدای مكاسب تا القول فی ماهیةالعیب) |
|
اصول | ۵۶۰ | شناخت استدلالی مسائل مهم اصول طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (تمام رسائل و جلد اول كفایة الاصولتا اول المقصد الثانی فی النواهی) |
|
فلسفة اسلامی | ۶۴ | شناخت استدلالی مسائل اساسی و چالشی فلسفة اسلامی |
|
رجال و درایه | ۳۲ | شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم كاربردی و نكات اساسی رجال و درایه، همراه با معرفی منابع مهم (مكتوب و نرمافزاری) رجال و درایه |
|
روش تحقیق | ۳۲+۱۶
نظری عملی |
آشنایی با روشهای عمومی پژوهش و كیفیت بهرهبرداری از منابع |
|
زبان انگلیسی عمومی ۱و۲ | ۳۲+۶۴
نظری عملی |
ایجاد توان درك مطلب متون سادة انگلیسی |
جمع | ۱۵۲۰ |
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
|
تفسیر ترتیبی ۱ و ۲ و ۳ | ۱۹۲ | آشنایی با تفسیر اجمالی جزءهای اول تا پانزدهم قرآن کریم، همراه با خلاصهنویسی (این درس میتواند به صورت مطالعاتی همراه با كلاس رفع اشكال ارائه شود.) |
|
کلام اسلامی ۱ و ۲ | ۶۴ | شناخت استدلالی مسائل مهم و چالشی خداشناسی، نبوت و امامت، با توجه به منابع و متون اصلی كلام اسلامی و ایجاد توان لازم برای پاسخ به مسائل و شبهات اصلی آن |
|
آشنایی با فرق اسلامی | ۳۲ | آشنایی با آموزهها، روشها و كتب اصلی فرقههای مهم تشیع و تسنن، مانند امامیه، اسماعیلیه، زیدیه، معتزله، اشاعره و اباضیه با اشاره به وهابیت |
|
شبهات کلامی | ۳۲ | ایجاد توان پاسخگویی به مسائل چالشی و شبهات مورد نیاز در زمینة مباحث اعتقادی |
|
تاریخ تحلیلی معصومین علیهم السلام ۱و۲و۳ و۴ | ۶۴ | بررسی و تحلیل وقایع مهم و چالشی از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تا غیبت صغری |
|
تاریخ معاصر | ۳۲ | بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران |
|
روش سخنرانی | ۳۲+۳۲
عملی |
شناخت قواعد، آداب، مراحل و روشهای کارآمد خطابه و منبر، به منظورکسب مهارتهای لازم به صورت كارگاهی |
|
روش ذکر مصیبت | ۱۶+۱۶
عملی |
شناخت قواعد، آداب، مراحل و روشهای ذکر مصیبت به منظور کسب مهارتهای لازم به صورت كارگاهی |
|
کارورزی سخنرانی | ۳۲+۳۲
عملی |
ایجاد مهارتهای سخنرانی و ذکر مصیبت با تمرین و اجرای عملی قواعد، روشها و آداب آن توسط طلاب |
|
روانشناسی تبلیغ | ۳۲ | شناخت خصوصیات روحی و روانی مخاطبان و راهها و شیوههای تأثیرگذاری بر آنان به منظور انتخاب ابزار و پیام مناسب |
|
جامعهشناسی تبلیغ | ۳۲ | آشنایی با مباحث علم جامعهشناسی به ویژه خصوصیات و طبقات، نهادها و گروههای اجتماعی، برای موفقیت بیشتر در انجام رسالت تبلیغی |
|
مدیریت مسجد | ۱۶ | آشنایی با روشها، قواعد و آداب مدیریت فرهنگی در مساجد و كاركردهای آن |
|
اخلاق و آداب معاشرت و تبلیغ ۱ و ۲ | ۳۲ | شناخت آموزههای قرآنی و روایی در زمینة اخلاق و آداب لازم و کارآمد برای موفقیت بیشتر در انجام رسالت تبلیغی |
|
روش بیان احکام | ۱۶+۱۶عملی | كسب مهارتهای لازم جهت دستهبندی و بیان احكام شرعی، همراه با آشنایی عملی با احکام مبتلیبه و مستحدثه، مانند: مناسك حج، كفن و دفن، قبلهیابی، اوقات شرعی و ذبح |
|
روش تحلیلی مسائل سیاسی | ۱۶ | شناخت اصول، قواعد و روشهای تحلیل وقایع سیاسی به منظور آیندهنگری |
|
روش تدریس و فنون کلاسداری | ۳۲+۳۲عملی | شناخت روشها و فنون تدریس و چگونگی طراحی، اجرا و ارزیابی یك درس، به صورت كارگاهی |
|
اصول و فنون مشاوره و راهنمایی | ۳۲+۳۲عملی | شناخت اصول، فنون، روشها و مراحل مشاوره و راهنمایی در مسائل دینی |
|
تجوید قرآن کریم | ۱۶+۱۶عملی | ایجاد توان روانخوانی و زیباخوانی قرآن کریم |
|
قرائت و درک متون روایی | ۳۲ | قرائت بخشهای اجتماعی و اخلاقی از متون روایی و نیز آشنایی با منابع مهم روایی |
|
آشنایی با نهجالبلاغه و صحیفة سجادیه | ۱۶+۱۶عملی | قرائت بخشهایی از نهجالبلاغه و صحیفة سجادیه، و نیز آشنایی با محتوا، کیفیت بهرهبرداری، ترجمهها و شروح آنها |
|
آیین نگارش | ۳۲+۳۲عملی | شناخت روشها، آداب و سبکهای نویسندگی برای موفقیت بیشتر در انجام رسالت تبلیغی |
|
تحقیق پایانی | ۶۴
عملی |
ارائة پژوهشی جامع در موضوعات مرتبط با رشتة تبلیغ، با تأكید بر مهارتها |
جمع | ۱۰۸۸ |
[۲]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی میشود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.
[۳]. از آنجا كه درس تفسیر ترتیبی میتواند به صورت مطالعاتی برگزار شود، ۶۴ ساعت به حداكثر ساعات سطح دو در این گرایش، اضافه شده است.
برای مشاهده دیگر رشته های سطح دو کلیک کنید
پاسخها