معرفی رشته علوم اسلامی با گرایش كلام اسلامی
رشته علوم اسلامی با گرایش كلام اسلامی سطح دو
مادة ۱٫عنوان
عنوان برنامه، سطح دو علوم اسلامی با گرایش كلام اسلامی است.
مادة ۲٫تعریف
سطح دو علوم اسلامی با گرایش كلام اسلامی، مقطعی است كه طلاب ضمن فراگیری فقه و اصول متعارف، به شناخت مفاهیم، اصطلاحات، مبانی، مسائل، روش تحقیق و ساختار دانش کلام اسلامی دست مییابند و پس از احراز توان علمی با ارائة تحقیق پایانی، موفق به دریافت مدرك سطح دو این گرایش میشوند.
مادة ۳٫ اهداف
- شناخت استدلالی اصول عقائد اسلامی مبتنی بر قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام؛
- آشنایی با تاریخ و فرقههای مهم كلام اسلامی؛
- شناخت مفاهیم و مسائل مهم كلامی؛
- آمادهسازی طلاب جهت فعالیتهای آموزشی؛
- ایجاد توان پاسخگویی به پرسشهای عمومی در حوزة كلام اسلامی؛
- ایجاد مهارتهای استدلال و مناظره؛
- تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع تخصصی؛
- شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی و آشنایی با روشهای استنباط فقهی؛
- ایجاد توان استفاده ازمتون و منابع مهم فقهی، اصولی و كلامی و شناخت آنها.
مادة ۴٫ سیاستها
- اهتمام به ایجاد زمینه تعالی اخلاقی و اعتقادی طلاب؛
- زمینهسازی جهت اعتماد به نفس طلاب در مسائل علمی ـ پژوهشی؛
- تأكید بر آموزشهای پژوهشگرا؛
- توجه به نیازهای جامعه و كاربردی كردن آموزش؛
- تكیه بر آموزش موضوعات اصلی کلام اسلامی؛
- تأكید بر بهرهگیری از ابزارهای نوین و روشهای كارآمد آموزشی ـ پژوهشی؛
- اهتمام به شناسایی و حمایت از طلاب مستعد؛
- اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.
مادة ۵٫ضرورت ایجاد گرایش
- اهمیت فوق العادة مباحث اعتقادی به عنوان اصل و ریشة دین؛
- رسالت حوزه در تربیت اندیشمندان متكلم جهت تبیین، ترویج و دفاع از عقاید اسلامی؛
- نیاز اجتماع به آموزش، تبیین، ترویج و دفاع از عقاید اسلامی در مقابله با تهاجمات فكری.
مادة ۶٫نظام آموزشی
نظام آموزشی این گرایش به صورت نیمسالی، درسی[۲]و حضوری است، و بدون احتساب زمان تحقیق پایانی در هفت نیمسال ارائه میشود.
تبصره:حداكثر مدت تحصیل در موارد اضطراری، بدون احتساب زمان تحقیق پایانی نه نیمسال است.
مادة ۷٫ شرایط پذیرش
- احراز صلاحیتهای عمومی و اخلاقی بر اساس آییننامههای مصوب؛
- دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛
- موفقیت در آزمون ورودی و مصاحبة علمی.
مادة ۸٫عناوین و مشخصات كلی دروس
ردیف | عنوان | ساعت |
۱ | دروس عمومی | ۱۵۲۰ |
۲ | دروس گرایشی | ۸۰۰ |
جمع كل | ۲۳۲۰ |
مادة ۹٫عناوین و مشخصات تفصیلی دروس
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
|
فقه | ۷۲۰ | شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (از ابتدای مكاسب تا القول فی ماهیةالعیب) |
|
اصول | ۵۶۰ | شناخت استدلالی مسائل مهم اصول طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (تمام رسائل و جلد اول كفایة الاصولتا اول المقصد الثانی فیالنواهی) |
|
تفسیر ترتیبی | ۳۲ | ایجاد توان بهرهگیری از آیات قرآن كریم و وجوه محتمل در آن به منظور شناخت معارف قرآنی |
|
رجال و درایه | ۳۲ | شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم كاربردی و نكات اساسی رجال و درایه، همراه با معرفی منابع مهم (مكتوب و نرمافزاری) |
|
تاریخ معاصر | ۳۲ | بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران |
|
روش تحقیق | ۳۲+۱۶
نظری عملی |
آشنایی با روشهای عمومی پژوهش و كیفیت بهرهبرداری از منابع |
|
زبان انگلیسی عمومی ۱و۲ | ۳۲+۶۴
نظری عملی |
ایجاد توان درك مطلب متون سادة انگلیسی |
جمع | ۱۵۲۰ |
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
|
منطق ۱ و ۲ | ۶۴ | تبیین روش استدلال برهانی، جدلی و شرایط آنها، همراه با شناخت مغالطه و انواع آن |
|
فلسفه اسلامی ۱ و ۲ | ۱۶۰ | شناخت اولیه و جامع مسائل فلسفة اسلامی |
|
معرفتشناسی | ۳۲ | شناخت استدلالی راهها، ابزار و منابع شناخت و… |
|
كلیات و تاریخ علم كلام | ۳۲ | شناخت علم كلام (فرق آن با فلسفه و علوم دیگر) موضوع، غایت و مبانی آن، تبیین حجیت روشهای عقلی و نقلی و شرایط آنها و آشنایی با سیر تكوّن و تطور علم كلام، مشربهای كلامی، متكلمین بزرگ، منابع و مآخذ مهم كلامی |
|
كلام اسلامی ۱ | ۳۲ | شناخت استدلالی مباحث خداشناسی (اثبات ذات، رابطه صفات و ذات و تبیین توحید، علم، قدرت، حیات و…) |
|
كلام اسلامی ۲ | ۳۲ | شناخت استدلالی صفات فعلیه، تبیین صفات فعلیه (حكمت، عدالت، اراده، خالقیت، هدفداری و…) و بیان مراتب افعال خداوند |
|
كلام اسلامی ۳ | ۳۲ | شناخت استدلالی ضرورت نبوت و تبیین ویژگیها، وظایف و اختیارات و راه شناخت انبیاء و اثبات نبوت و خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله |
|
كلام اسلامی ۴ | ۳۲ | شناخت استدلالی ضرورت امامت، بیان ویژگیها، وظایف و اختیارات امام و اثبات امامت ائمه علیهم السلام |
|
كلام اسلامی ۵ | ۳۲ | شناخت استدلالی مباحث عقلی و نقلی معاد (حقیقت مرگ و عالم برزخ، قیامت و ویژگیهای آن) |
|
مهدویت | ۳۲ | تبیین آموزة مهدویت، مبانی و مسائلی مانند فلسفة غیبت و انتظار، آثار وجودی امام غایب، ظهور و علائم آن، حكومت حضرت مهدی از دیدگاه شیعه |
|
معارف قرآن ۱ (خداشناسی) | ۶۴ | آشنایی با معارف قرآن در بخش «خداشناسی» و كسب توان مراجعه به متون تفسیری و حدیثی |
|
معارف قرآن ۲
(راه و راهنماشناسی) |
۳۲ | آشنایی با معارف قرآن در بخش «راه و راهنماشناسی» و كسب توان مراجعه به متون تفسیری و حدیثی |
|
معارف قرآن ۳ (معادشناسی) | ۳۲ | آشنایی با معارف قرآن در بخش «معادشناسی» و كسب توان مراجعه به متون تفسیری و حدیثی |
|
فرق و مذاهب كلامی | ۳۲ | آشنایی با آموزهها، روشها و كتب اصلی فرقههای مهم تشیع و تسنن، مانند امامیه، اسماعیلیه، زیدیه، معتزله، اشاعره و اباضیه با اشاره به وهابیت |
|
مسائل جدید كلامی | ۳۲ | شناخت مهمترین مسائل جدید كلامی، مانند منشأ دین، تكثّرگرایی، علم و دین و قلمرو دین |
|
آشنایی با ادیان | ۳۲ | آشنایی با چگونگی پیدایش، سیر تاریخی، كتب مقدس، آموزهها، مناسك و آداب مهم ادیان زنده و بزرگ جهان (ابراهیمی و غیر ابراهیمی) |
|
متون كلامی | ۳۲ | تسلط بر قرائت و فهم صحیح متون اصیل، مهم و اساسی کلام اسلامی |
|
تحقیق پایانی | ۶۴
عملی |
ارائة پژوهش در یكی از موضوعات كلام اسلامی در حد تتبع، جمعآوری و جمعبندی اقوال |
جمع | ۸۰۰ |
[۱]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبة ۷۸۲ در جلسة ۱۵ کمیتة بررسی و تصویب رشتهها، (دورة پنجم)، مورخ ۲۹/۶/۹۰ به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسة ۸۱ شورای عالی حوزههای علمیه (دورة ششم)، به مصوبة ۹۲۳ تغییر یافت.
[۲]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی میشود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.
پاسخها