1

معرفی رشته تخصصی تبلیغ مدرسه علمیه مبارکه امام صادق علیه السلام در مشهد مقدس

رشته تخصصی تبلیغ مدرسه علمیه امام صادق مشهد

تعریف رشته تبلیغ

سطح سه پیوسته رشته تبلیغ، اولین مقطع از این رشته است که در آن طلاب، مبانی اعتقادی، مسایل فقهی، مهارت های ارتباطی و روشهای لازم برای تبلیغ و مدیریت فرهنگی را می آموزند و توان تبلیغ و پاسخ گویی به نیازهای مربوط به آن را کسب می کنند و در پایان موفق به دریافت دانشنامه این رشته می شوند.

این رشته دارای شش گرایش می باشد که در سه بخش دروس مشترک، دروس عمومی و دروس تخصصی طی حداقل ۴ و حداکثر ۶ سال خوانده می شود.

اهداف رشته تبلیغ چیست؟

  1. گسترش و تبلیغ معارف الهی در میان جوامع اسلامی
  2. تبیین و دفاع از عقاید شیعه امامیه و پاسخ گویی به پرسش ها و شبهات
  3. تقویت مهارت های ارتباطی مورد نیاز
  4. تربیت مبلغان و مدیران فرهنگی برای نشر احکام و معارف اسلامی

عناوین دروس رشته تبلیغ چیست؟

فهرست دروس مشترک:

نوع درس ساعت

حضوری

تعداد

واحد

عناوین دروس عناوین كلی ردیف
نظری
تخصصی  ۳۲  ۲ روش برداشت از قرآن تفسیر   .۱
تخصصی  ۳۲  ۲ تفسیر موضوعی   .۲
تخصصی  ۳۲  ۲ روش برداشت از حدیث علوم حدیث   .۳
تخصصی  ۳۲  ۲ روش برداشت از ادعیه۱ تمرکز بر ادعیه عمومی   .۴
تخصصی  ۳۲  ۲ آشنایی با نهج البلاغه و صحیفه سجادیه   .۵
تخصصی  ۳۲  ۲ آشنایی با جوامع حدیثی فریقین   .۶
تخصصی  ۳۲  ۲ روانشنا سی عمومی روانشناسی   .۷
تخصصی  ۳۲  ۲ روانشناسی اجتماعی   .۸
تخصصی  ۳۲  ۲ روانشناسی تبلیغ   .۹
تخصصی  ۳۲  ۲ تاریخ تحلیلی اسلام)ص( تاریخ اسلام   .۱۰
تخصصی  ۳۲  ۲ تاریخ تحلیلی ائمه)علیه السلام(   .۱۱
تخصصی  ۳۲  ۲ تاریخ تشیع   .۱۲
تخصصی  ۳۲  ۲ جریان شناسی سیاسی   .۱۳
تخصصی  ۳۲  ۲ اصول ومبانی تبلیغ و ارتباطات مهارت تبلیغ   .۱۴
تخصصی  ۳۲  ۲ اصول  ومهارتهای مناظره   .۱۵
تخصصی  ۳۲  ۲ کارگاه آموزش احکام   .۱۶
تخصصی  ۳۲  ۲ اصول  و مهارتهای مشاوره و پاسخگویی دینی   .۱۷
تخصصی  ۳۲  ۲ کارگاه وعظ و خطابه   .۱۸
تخصصی  ۳۲  ۲ جامعه شناسی تبلیغ   .۱۹
تخصصی  ۳۲  ۲ مخاطب شناسی ۱   .۲۰
تخصصی  ۳۲  ۲ مخاطب شناسی ۲   .۲۱
تخصصی  ۳۲  ۲ شیوه های تبلیغ در جهان معاصر   .۲۲
تخصصی  ۳۲  ۲ سواد رسانه ای   .۲۳
تخصصی  ۳۲  ۲ نظام تربیتی اسلام   .۲۴
تخصصی  ۳۲  ۲ کلام مقارن )۱( خداشناسی و شبهات مرتبط کلام اسلامی   .۲۵
تخصصی  ۳۲  ۲ کلام مقارن )۲( نبوت و شبهات مرتبط   .۲۶
تخصصی  ۳۲  ۲ کلام مقارن )۳( امامت و شبهات مرتبط   .۲۷
تخصصی  ۳۲  ۲ کلام مقارن )۴( معاد و شبهات مرتبط   .۲۸
تخصصی  ۳۲  ۲ کلام مقارن )۵( شبهه شناسی   .۲۹
تخصصی  ۳۲  ۲ روش تحقیق   .۳۰
   ۹۶۰  ۶۰   جمع   .۳۱

 دروس عمومی:

عملی نظری ساعت تعداد و نوع واحد متن آموزشی ماده آموزشی رديف
 ۰  ۱۰  ۱۶۰  ۱۰ رسائل بخش ۱ اصول فقه ۱  ۱
 ۰  ۱۰  ۱۶۰  ۱۰ رسائل بخش ۲ اصول فقه ۲  ۲
 ۰  ۱۰  ۱۶۰  ۱۰ رسائل بخش ۳   اصول فقه ۳  ۳
 ۰  ۱۰  ۱۶۰  ۱۰ المکاسب بخش۱ فقه ۱  ۴
 ۰  ۱۰  ۱۶۰  ۱۰ المکاسب بخش۲ فقه ۲  ۵
 ۰  ۱۰  ۱۶۰  ۱۰ المکاسب بخش۳ فقه ۳  ۶
 ۰  ۶۰  ۹۶۰  ۶۰  * جمع

گرایش ائمه جماعت وامام جماعت

عملی نظری ساعت تعداد و

نوع واحد

ماده آموزشی رديف
   *  ۳۲  ۲        مديريت مسجد و مراکز فرهنگی  
   *  ۳۲  ۲           مسجد ونماز جمعه در اسلام  
   *  ۱۶  ۱                   حوزه و روحانیت  
   *  ۳۲  ۲           اخلاق و آداب امامت جماعت  
   *  ۳۲  ۲                    مشاوره خانواده  
   *  ۳۲  ۲              پاسخ به شبهات مبتلابه  
   *  ۳۲  ۲                   مديريت فرهنگی  
   *  ۳۲  ۲                فقه المسجد والجمعه  
   *  ۳۲  ۲       امامت جماعت و نقش اجتماعی آن  
   *  ۳۲  ۲                        جنگ نرم  .۱۰
   *  ۳۲  ۲                 تمرين منبر و خطابه  .۱۱
   *  ۳۲  ۲            سبک های سخنوری و منبر  .۱۲
   *  ۱۶  ۱                     مقتل شناسی  .۱۳
   *  ۳۲  ۲          تعلیم و تربیت اسلامی پیشرفه  .۱۴
     ۶  ۶                       پايان نامه  .۱۵
     ۳۹۰  ۳۲                         جمع کل  .۱۶

گرایش كودک و نوجوان

عملی نظری ساعت تعداد و نوع واحد ماده آموزشی رديف
   *  ۳۲  ۲ مهارت کلاسداری۱   
   *  ۳۲  ۲ مهارت کلاسداری۲   
   *  ۳۲  ۲ مهارت کلاسداری۳   
   *  ۳۲  ۲ کارگاه اردو داری   
   *  ۳۲  ۲ کارگاه قصه گويی   
   *  ۳۲  ۲ ادبیات کودک و نوجوان   
   *  ۳۲  ۲ رسانه و کودک و نوجوان   
   *  ۳۲  ۲ کارگاه داستان نويسی   
   *  ۶۴  ۴ مهارت کاروزی   
   *  ۳۲  ۲ راهنمايی و مشاوره کودک و نوجوان   .۱۰
   *  ۳۲  ۲ کودک و تفکر خلاق   .۱۱
   *  ۳۲  ۲ فلسفه کودکی   .۱۲
   *  ۳۲  ۲ تعلیم و تربیت اسلامی پیشرفته   .۱۳
   *  ۳۲  ۲ آموزش والدين   .۱۴
     ۴  ۴ پايان نامه   .۱۵
     ۴۵۲  ۳۴ جمع کل   .۱۶

 گرایش ادیان ابراهيمی

عملی نظری ساعت تعداد و نوع واحد ماده آموزشی رديف
 *  ۳۲  ۲ تبلیغ در کتاب و سنت  
 *  ۳۲  ۲ تاريخ عرفان و تصوف  
 *  ۳۲  ۲ مهارت پاسخ به شبهات وهابیت و مهدويت  
 *  ۳۲  ۲ روش شناسی تبلیغ رقیب مسیحیت زرتشت  فرق  
 *  ۳۲  ۲ شیوه های تبلیغ در اديان و مذاهب مختلف  
 *  ۳۲  ۲ تفسیر تطبیقی فريقین  
 *  ۳۲  ۲ روش شناسی مطالعات اديان  
 *  ۱۶  ۱ اديان ابراهیمی )يهوديت و مسحیت(  
 *  ۳۲  ۲ تاريخ فرق و مذاهب اسلامی  
 *  ۳۲  ۲ تاريخ يهوديت و فرقهای آن  .۱۰
 *  ۳۲  ۲ تاريخ مسحیت و فرقههای آن  .۱۱
   *  ۳۲  ۲ کتاب مقدس  .۱۲
   *  ۳۲  ۲ شريعت و آداب يهود  .۱۳
   *  ۳۲  ۲ فلسفه و الهیات يهودی  .۱۴
   *  ۳۲  ۲ اخلاق و عرفان يهودی  .۱۵
   *  ۳۲  ۲ الهیات عقلی مسیحی  .۱۶
   *  ۳۲  ۲ الهیات نقلی مسیحی  .۱۷
   *  ۳۲  ۲ الهیات جديد مسیحی  .۱۸
   *  ۶۴  ۴ کلام تطبیقی )يهودی، مسیحی، اسلامی(  .۱۹
   *  ۳۲  ۲ اخلاق و عرفان مسیحی  .۲۰
     ۶۴  ۴ پايان نامه  .۲۱
       ۴۵ جمع کل  .۲۲

 گرایش ادیان غير ابراهيمی

عملی نظری ساعت تعداد و نوع واحد ماده آموزشی رديف
   *  ۱۶  ۱                     عرفان نظری  
   *  ۳۲  ۲               تاريخ عرفان و تصوف  
   *  ۳۲  ۲      روش شناسی تبلیغ عرفانهای کاذب  
   *  ۱۶  ۱                   تاريخ خاور دور  
   *  ۳۲  ۲                   اديان خاور دور  
   *  ۱۶  ۱                    اديان ابتدايی  
   *  ۳۲  ۲          روش شناسی مطالعات اديان  
   *  ۳۲  ۲ شیوه های تبلیغ در اديان و مذاهب

                        مختلف

 
   *  ۳۲  ۲                      تاريخ ايران  
   *  ۳۲  ۲                    اديان ايرانی ۱  .۱۰
   *  ۳۲  ۲                    اديان ايرانی ۲  .۱۱
   *  ۳۲  ۲               مکتبهای فلسفی چین  .۱۲
   *  ۳۲  ۲                     هندويسم ۱  .۱۳
   *  ۳۲  ۲                     هندويسم ۲  .۱۴
   *  ۳۲  ۲                      بوديسم ۱  .۱۵
   *  ۳۲  ۲                      بوديسم ۲  .۱۶
   *  ۳۲  ۲                   متون اديان هند  .۱۷
   *  ۳۲  ۲                    متون بوديسم  .۱۸
   *  ۴۸  ۳                 متون اديان ايرانی  .۱۹
   *  ۳۲  ۲                    متون خاور دور  .۲۰
     ۶۴  ۴                       پايان نامه  .۲۱
       ۴۲                        جمع کل  .۲۲

گرایش مشاوره خانواده

عملی نظری ساعت تعداد و نوع واحد ماده آموزشی رديف
 *  *  ۶۴  ۳ روشهای تحقیق پیشرفته در علوم تربیتی و روانشناسی   
   *  ۳۲  ۲ هدايت و مشورت در اسلام   
 *  *  ۶۴  ۳ نظريهها و روشهای مشاوره گروهی   
 *    ۳۲  ۱ تمرين مشاوره در آزمايشگاه   
   *  ۳۲  ۲ روانشناسی و آسیب شناسی خانواده   
   *  ۱۶  ۱ نظريه سیستمها   
 *  *  ۶۴  ۴ سنجش و ارزيابی در مشاوره خانواده و ازدواج   
 *    ۶۴  ۴ کارورزی در مشاوره خانواده و ازدواج   
   *  ۱۶  ۱ اصول و فنون خانواده درمانی   
   *  ۳۲  ۲ حقوق خانواده در ايران   .۱۰
   *  ۱۶  ۱ فرهنگ و خانواده   .۱۱
   *  ۱۶  ۱ مشاوره ازدواج   .۱۲
 *  *  ۸۰  ۲ زوج درمانی   .۱۳
   *    ۲ آسیبشناسی اختلالات جنسی   .۱۴
   *    ۲ نظريه ها و روشهای مشاوره خانواده   .۱۵
       ۴ پايان نامه   .۱۶
       ۳۵ جمع   .۱۷

 گرایش وهابيت شناسی

عملی نظری ساعت تعداد و نوع واحد ماده آموزشی رديف
   *  ۳۲  ۲ آموزههای وهابیت۱ )مباحث اعتقادی(   
   *  ۳۲  ۲ آموزههای وهابیت۲ )مباحث فقهی(   .۲
   *  ۳۲  ۲ وهابیت در جهان امروز   .۳
   *  ۳۲  ۲ احاديث کلامی وهابیت )در اثبات ادله وهابیت(   .۴
   *  ۳۲  ۲ احاديث کلامی وهابیت )با تاکید بر نفی شیعه(   .۵
   *  ۳۲  ۲ تاريخ اهل تسنن   .۶
   *  ۳۲  ۲ شبهات قرآنی با تاکید بر نقد شبهات وهابیت در موضوع آيات ولايت   .۷
   *  ۳۲  ۲ تقريب مذاهب اسلامی با تاکید بر پاسخگويی

به شبهات و اراده از وهابیت در اين زمینه

  .۸
   *  ۳۲  ۲ مفهوم و تاريخ پیدايش مذاهب فقهی و کلامی اهل سنت ۱   .۹
   *  ۳۲  ۲ مفهوم و تاريخ پیدايش مذاهب فقهی و کلامی اهل سنت ۲   .۱۰
   *  ۳۲  ۲ متون عربی تخصصی۱   .۱۱
   *  ۳۲  ۲ متون عربی تخصصی۲   .۱۲
   *  ۳۲  ۲ شخصیت شناسی پیشوايان وهابیت از ابتدا تا کنون   .۱۳
   *  ۳۲  ۲ جغرافیای عقیدتی اهل تسنن در دنیا و ايران   .۱۴
 *    ۳۲  ۲ روش مناظره ۱ )در مسائل فقهی(   .۱۵
 *    ۳۲  ۲ روش مناظره ۲ )در مسائل کلامی(   .۱۶
*    ۳۲  ۲ روش مناظره ۳ )در مسائل مهدويت(   .۱۷
 *    ۳۲  ۲ روش مناظره ۴ )مسائل و شبهات برخواسته از کتب شیعه(   .۱۸
   *  ۳۲  ۲ مبانی حديث از ديگاه وهابیت و اهل تسنن   .۱۹
   *  ۳۲  ۲ منبع شناسی )کتب فقهی کلامی و روايی اهل تسنن و وهابیت(   .۲۰
   *  ۳۲  ۲ روشهای تبیلیغ در مناطق تلفیقی و آسیبپذير   .۲۱
   *  ۳۲  ۲ تمايزات وهابیت و اهل تسنن )با رويکرد کبت نوشته شده بر رد وهابیت از سوی اهل تسنن(   .۲۲
   *  ۳۲  ۲ شبهات کلامی وهابیت   .۲۳
   *  ۳۲  ۲ شبهات فقهی وهابیت   .۲۴
     ۶۴  ۴ پايان نامه   .۲۵
     ۵۲ جمع   .۲۶

برای مشاهده سایر رشته های سطح سه کلیک بفرمایید




نکات جالب در مورد تند خوانی

یکی از کارهایی که هر یک از شما دانش پژوهان عزیز در زمان آمادگی برای امتحانات، به منظور نتیجه‌گیری بهتر می‌توانید انجام دهید، به کارگیری شگرد تندخوانی است. شاید با خود بگویید که ما فعلا به زمان جمع‌بندی مطالب و مرور آن نرسیده‌ایم و الان برای تندخوانی زود است. شما عزیزان باید بدانید که اگر این مهارت را از همین الان در زمان مطالعه و آمادگی برای امتحان خود تمرین کنید، می‌توانید بخوبی در وقت خود برای مطالعه بهتر صرفه‌جویی کنید؛ از طرف دیگر، عده بسیار زیادی از شما هنگام مطالعه، دچار وسواس زیادی می‌گردید و این وسواس، که با کندخوانی بالایی همراه است، با مطالعه عمیق و اصولی اشتباه گرفته می‌شود؛ در حالی که یک داوطلب موفق می‌تواند با تندخوانی نیز مطالب را بخوبی به خاطر سپرده و در وقت خود نیز صرفه‌جویی کند؛ پس اگر جزو آن دسته از داوطلبانی هستید که هنوز با شگرد تندخوانی آشنا نشده و وقت زیادی را صرف مطالعه مطالب درسی خود می‌کنید، این مقاله را مطالعه کنید و مطمین باشید که اگر از همین الان این شگرد‌ها را به کار گیرید، در مسیر آمادگی برای آینده موفق‌تر خواهید بود.

مزایای تندخوانی چیست؟

۱- صرفه جویی در وقت

مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت تندخوانی، صرفه‌جویی در زمان مطالعه و جلوگیری از اتلاف وقت است؛ زیرا تندخوانی، سرعت مطالعه را بین پنج تا شش برابر افزایش می‌دهد. اگر از جمله داوطلبانی هستید که تاکنون مطالعه‌ای معمولی داشته‌اید و از هم اکنون تصمیم دارید تا با تندخوانی پیش بروید، باید به خاطر داشته باشید که اولا میزان پیشرفت سرعت شما به مقدار تمرین، پشتکار و جدیت علاقه، انگیزه و همت شما بستگی دارد و هر چه تمرینات تندخوانی را بیشتر انجام دهید، موفق‌تر خواهید بود، و دوم اینکه اگر فکر می‌کنید انجام تمرینات و نکات مربوط به تندخوانی، به دلیل مبتدی بودن و حساسیت شما در انجام درست این تمرینات، خود باعث اتلاف وقت شما می‌شود از انجام آن در حال حاضر خودداری کنید؛ زیرا بیش از هر چیز دیگری، موفقیت شما در آزمون سراسری مهم است.

۲- جلوگیری از حواس پرتی یا عدم تمرکز

یکی دیگر از مزایای تندخوانی، جلوگیری از حواس پرتی است؛ زیرا زمانی که شما به صورت کند و غیرصحیح مطالعه می‌کنید دچار عدم تمرکز می‌شوید. تصور کنید که به کندی در حال مطالعه هستید؛ در این شرایط، راحت‌تر می‌توانید خوراکی خورده، تلویزیون نگاه کرده یا به صحبت‌های اطرافیانتان گوش کنید؛ در حالی که شخصی که با سرعت بالا در حال مطالعه است، مجبور است که برای بالا بردن دقت خود، بیشتر تمرکز کند؛ پس تندخوانی، چاره‌ای است برای افرادی که می گویند: «هنگام مطالعه تمرکز ندارم.»

۳- افزایش انگیزه و علاقه نسبت به مطالعه

حتما برای شما هم پیش آمده است که مطلبی را با علاقه شروع به مطالعه می‌کنید، اما کمی بعد از مطالعه آن خسته می‌شوید و کتاب را کنار می‌گذارید. یکی از عوامل بروز این خستگی، کندخوانی است. وقتی به صورت آهسته و کند می‌خوانید، حواستان پرت و چشمانتان خسته شده و در نتیجه نسبت به مطالعه بی‌علاقه می‌شوید؛ البته این موضوع به آن معنی نیست که حتی اگر مطلبی را بلد نیستید، روی آن فکر نکرده و سرسری از آن مطلب بگذرید؛ چون اساس مطالعه، یادگیری است و شما تا وقتی مطالعه خود را در مورد یک مطلب کامل نکرده‌اید، نباید به سراغ موضوع دیگری بروید؛ بلکه این به آن معنی است که با درگیر کردن مغز و حواس خود روی یک مطلب راحت، که بسیار سریع‌تر می‌توانید آن را یاد بگیرید، انگیزه خود را بری ادامه مطالعه و یادگیری بالا ببرید.

۴- جلوگیری از خستگی

یکی از مزایای تندخوانی، این است که از خستگی زود هنگام شما در زمان مطالعه جلوگیری می‌کند. اگر شما جزو آن دسته از افرادی باشید که در مطالعه به کندی پیش می‌روید، ممکن است که دچار خستگی روحی یا جسمی شوید. در خستگی جسمی به علت کندخوانی، کم کم شروع به لم دادن می‌کنید، خمیازه می‌کشید، خود را کش و قوس می‌دهید و در نهایت دراز می‌کشید. در آخر هم شاید خوابتان ببرد؛ زیرا از نظر جسمی خسته می‌‌شوید. همچنین، علت دیگر خواب آلودگی هنگام مطالعه، خستگی چشم است که از معایب کندخوانی است؛ علاوه بر این، درک کم در هنگام کندخوانی، نیز باعث ایجاد خستگی ذهنی می‌شود.

موانع تندخوانی چیست؟

قبل از اینکه به فنون تندخوانی اشاره کنیم، بهتر است عادات غلطی را که باعث کندخوانی می‌شود بشناسید و تلاش کنید که با برطرف کردن آنها، زمینه لازم را برای یادگیری فنون مطالعه سریع در خود ایجاد کنید. مطمین باشید که اگر تندخوان حرفه ای هم نشوید، برطرف کردن این عادات غلط، کیفیت مطالعه شما را افزایش می‌دهد و قدرت یادگیری‌تان را بالا می‌برد.

نگرانی از درک کم یا نفهمیدن مطلب

بسیاری از افراد کندخوان گمان می‌کنند که کند خواندن باعث درک بهتر مطلب می‌شود؛ اما این عقیده اشتباه است. برای ترک این عادت، واژه خوانی را کنار بگذارید و عبارت خوانی را جایگزین آن کنید؛ زیرا انسان در یک نگاه، توانایی استخراج شش کلمه، و در هر ثانیه توان استخراج بیست و چهار کلمه از یک متن را دارد؛ علاوه بر این موضوع، یادتان باشد که آهسته خواندن، به معنی درک کردن کامل مطلب نیست؛ بلکه برای دانستن این موضوع که آیا شما مطلب را خوب یادگرفته‌اید یا نه، راه‌های دیگری نیز وجود دارد؛ مثلا از خودتان سؤالی بپرسید، تستی بزنید و یا مطالبی را که خوانده اید به صورت خلاصه ارایه دهید. آن وقت بهتر متوجه خواهید شد که مطلب را تا چه حدودی یاد گرفته اید. بیشتر کسانی که تندخوانی نمی‌کنند، کسانی هستند که وسواس و استرس زیادی دارند و احساس می‌کنند که این نحوه مطالعه بر یادگیری درست آنها تاثیر خواهد گذاشت.

خواندن با صدای بلند

بعضی از داوطلبان فکر می‌کنند که با بلند خواندن، مطالب را بهتر فرا می‌گیرند؛ در حالی که این تفکر، مانع تندخوانی است؛ ضمن اینکه موجب خستگی جسمی و تحلیل انرژی فرد می‌شود و امکان مطالعه در مکان‌های عمومی، مثل کتابخانه‌ها را نیز برای افراد محدود می‌کند. به خاطر داشته باشید که مکث کردن روی کلمات چند هجایی، برگشت به عقب و بلندخوانی، سه عادت بد هنگام خواندن هستند که مانع تندخوانی و یادگیری بهتر و سریع‌تر مطالب می‌شوند؛ پس اگر جزو آن دسته از داوطلبان یا دانش آموزانی هستید که عادت به بلند خواندن مطالب دارید، سعی کنید که کم کم این عادت خود را ترک کنید و مطالعه با چشم را انجام دهید.

زیر لب خوانی

مانند بلند خواندن، زیر لب خوانی نیز یکی از موانع اصلی تندخوانی است. زیر لب خوانی، عبارت است از زمزمه کلمات، به طوری که صدای خواندن کلمات را در گوش خود بشنوید. حرکت دادن لب هنگام خواندن نیز حالتی از زیر لب خوانی است. این عادت غلط نیز مانع تندخوانی است؛ زیرا در این نوع مطالعه کردن، حداکثر سرعت مطالعه شما متناسب با سرعت حرف زدن است؛ یعنی دویست کلمه در دقیقه و حتی کمتر از آن که سرعت خیلی پایینی است. برای مطالعه با سرعت زیاد و درک بالا باید بی‌صدا بخوانید؛ یعنی بین نگاه و مغز خود رابطه مستقیم برقرار کنید. حتما به این موضوع توجه داشته باشید که مغز و نگاه برای مطالعه، نیازی به شنیدن کلمات به منظور درک معنای آن ندارد.

تلفظ و تکرار کلمات در ذهن

تلفظ و تکرار کلمات در ذهن هم، به دلیل وقتی که از داوطلب در هنگام مطالعه می‌گیرد، از موانع تندخوانی است. در این حالت، لب‌ها بی‌حرکت هستند و ارتعاشی در گلو احساس نمی‌شود؛ ولی کلمات در ذهن تکرار می‌شوند، برای ترک این عادت در حین خواندن، سعی کنید با مجسم کردن صحنه یا تصویر آنچه که انجام می‌شود، ذهن خود را مشغول کنید.

استفاده نادرست از راهنما

انگشت‌گذاری یا به کار بردن انگشت، مداد یا هر وسیله دیگری، اگر موجب توقف و کند خواندن شما شود، نادرست است؛ ولی اگر سرعت حرکت انگشت زیاد شود و چشم‌ها تابع حرکت دست باشند، آن گاه دیگر مانع محسوب نمی‌شوند.

برگشت خوانی

برگشت خوانی، یعنی برگشتن به کلمات یا خطوط قبلی و دوباره خواندن آنها که بسیاری از داوطلبان به دلیل وسواس زیاد در مطالعه آن را انجام می‌دهند. این عادت غلط، یکی از بدترین و وقت گیرترین عادت‌های نامناسب در مطالعه است که باید از بین برود. برای اینکه مشکل برگشت خوانی خود را بر طرف کنید، سعی نمایید که وسواس در مطالعه را از خود دور کنید؛ زیرا برگشت خوانی، بیشتر در میان داوطلبانی اتفاق می‌افتد که مدام گمان می‌کنند مطلب یا مطالب قبلی را بخوبی یاد نگرفته‌اند یا آن مطالب در ذهنشان ثبت نشده است. راه آسان این است که کارتی را تهیه کنید و بعد از خواندن هر پاراگراف، کارت را روی آن قرار دهید تا دوباره به آن برنگردید. سعی کنید که با قرار دادن کارت، دیگر به عقب باز نگردید؛ اما اگر باز هم دچار استرس شدید، مطلب قبلی را برای خودتان توضیح دهید یا نکات کلیدی‌اش را برای خود بازگو کنید. حتما به خود بگویید: «من دارم خلاصه نویسی می‌کنم و چندین بار مجبورم که این مطالب را مرور کنم؛ پس فعلا لازم نیست که دوباره به عقب برگردم؛ در حالی که اطمینان دارم آن را بخوبی یاد گرفته‌ام».

میدان دید محدود

یکی از موانع تندخوانی، این است که با یک کانون دید محدود و بی‌انعطاف، مطالعه کنید؛ چون چشم‌­هایتان را عادت داده‌اید که هر بار فقط یکی دو کلمه را ببینند. این امر سرعت شما را شدیدا کم می‌کند. یک داوطلب خوب اجازه نمی‌دهد که چشمش بیش از یک لحظه روی چند کلمه یا نشانه مکث کند. بهترین توصیه در این زمینه، آن است که برای دیدن بیش از یک کلمه در هر بار، از حرکت دادن سر جلوگیری کنید و فقط چشم‌های خود را حرکت دهید.

شگردهای تندخوانی چیست؟

علاوه بر نکاتی که در بالا اشاره شد و شما داوطلبان عزیز برای بهبود روند مطالعه و تندخوانی باید به آن توجه داشته باشید، شگردهای تندخوانی که در ذیل می‌آید نیز از مهم‌ترین نکاتی است که باید آنها را به کار بندید:

سطحی خوانی

در تندخوانی، اولین قدم، سطحی خوانی برای یافتن اندیشه و منظور اصلی نویسنده است؛ بنابراین، تمام مطالب موجود در متن مورد نظر را به غیر از اندیشه و نکته اصلی هر پاراگراف نادیده بگیرید. این اولین تجربه شما در حذف بخش بزرگی از مطالب متنی است که مطالعه می‌کنید. این کار را بدون هیچ گونه احساس گناهی انجام دهید و نگران نباشید. فقط سعی کنید که مقصود اصلی و نکته مورد نظر نویسنده را دریابید و با علاقه ادامه دهید. برای انجام بهتر این کار، باید سرعت خواندنتان را افزایش دهید، فهرست مطالب را نگاه کنید، به عناوین اصلی و فرعی توجه کنید و با مرور اجمالی از اصل مطالب آن سر در آورید.

اعتماد به نفس داشته باشید

همان گونه که قبلا گفته شد، یکی از موانع تندخوانی، برگشت به عقب و دوباره خوانی است. به عنوان یک داوطلب باید به این موضوع توجه داشته باشید که دوباره خوانی، زمانی اتفاق می‌افتد که شما حس می‌کنید مطلب را بخوبی یاد نگرفته‌اید. اینکه در هنگام مطالعه، شما به مطالبی برخورد کنید که در مطالعه اول و حتی دوم آن را یاد نگیرید، مساله‌ای عادی است؛ اما اگر زیاد روی آن مطلب وقت گذاشته و ذهن خود را درگیر کنید، این موضوع، چندان عادی نیست. همه ما بعضی از دروس را راحت تر و بهتر و برخی را دیرتر یاد می‌گیریم و این مساله به توانایی ما در یادگیری آن دروس برمی‌گردد؛ پس وقتی به دروسی می‌رسید که یادگیری آن برایتان مشکل است، تمام سعی خود را در فهمیدن مطلب اعمال کنید؛ اما اعتماد به نفس داشته باشید و بدون اینکه دچار وسواس شوید، با یک خلاصه‌نویسی خوب به سراغ مطلب یا درس دیگری بروید و به خود اطمینان دهید که نکات لازم را بخوبی می‌دانید.

حتما به این نکته توجه کنید که برگشت به عقب، به این معنی نیست که شما باید مطالب را بدون یادگیری کامل رها کنید و بروید؛ بلکه به این معنی است که دچار وسواس نشوید؛ پس اگر احساس می‌کنید که مطلبی را بخوبی نمی‌دانید، تا جایی که می‌توانید و آن مطلب مهم است، بر یادگیری آن اصرار کنید؛ اما اگر مطلبی را یاد گرفته‌اید و در مورد آن دو دل هستید، برگشت به عقب نداشته باشید.

افزایش میدان دید

چشم، تنها وسیله برای دیدن و به عبارت دیگر یک عامل واسطه است. ما با چشم نمی‌خوانیم؛ بلکه این کار را با مغزمان انجام می‌دهیم. چشم، تنها تصاویر را به مغز منتقل می‌کند، اما عمل اصلی دیدن در مغز انجام می‌شود. چشم، اگر خوب آموزش دیده باشد، می‌تواند چند کلمه را در آن واحد تصویر برداری و به مغز ارسال کند. مغز، در مقایسه با چشم، از سرعت بیشتری برخوردار است. شما باید به چشمان خود بیاموزید که به جای تک تک کلمات، مجموعه‌ای از کلمات را شکار کند؛ به این ترتیب، چشم در یک سطر، توقف‌های کمتری خواهد داشت. مرکز بینایی در مغز، هم خیلی سریع و هم خیلی توانمند است؛ به طوری که حتی اگر بخشی از کلمه را ببیند، قادر به کشف آن خواهد بود. تلاش شما برای افزایش میدان دید مهم است؛ زیرا ما در آزمون سراسری به مطالبی برمی‌خوریم که یا چندان مهم نیستند یا قبلا بخوبی آنها را یاد گرفته‌ایم و نیاز چندانی به دقت و صرف وقت ندارند.

تمرکز

یکی از عواملی که تندخوانی را تسهیل می‌کند، تمرکز است. اگر در هنگام مطالعه تمرکز نداشته باشید، ذهن شما به جای پرداختن به مطلب اصلی، به چیز دیگری معطوف می‌شود؛ به عبارت دیگر، دچار حواس پرتی می‌شود؛ پس با بهره‌گیری از شگرد‌های تمرکز حواس، سعی کنید که افکار خود را متمرکز کنید تا مطالب را سریع‌تر و بهتر یاد بگیرید.

نکته برداری

برای بهبود سرعت مطالعه خود، از شگرد نکته برداری استفاده کنید؛ زیرا نکته ‌برداری، بسیار کارآمد و مفید است. در نکته‌برداری باید فقط کلماتی یادداشت شوند که بار معنایی داشته باشند. یک واژه کلیدی، هم خودش دارای اهمیت است و هم آنچه را که تداعی می‌کند؛ بنابراین، یک کلمه یا یک تصویر کلیدی، باید هم تداعی کننده مفهوم اصلی باشد و هم حجم زیادی از اطلاعات مربوط به آن مفهوم را به ذهن بیاورد. شما می‌توانید نکته‌برداری را در گوشه‌های کتاب خود انجام دهید تا با مطالعه مجدد، بهتر به خاطر آورید که این نکات مربوط به چه مطالبی بوده است.

علاوه بر مطالب بالا، برای بهبود سرعت مطالعه خود، به نکات زیر نیز توجه کنید:

۱-    اجازه ندهید که در هنگام مطالعه، دیدتان دچار سرگردانی شود.

۲-    واژه‌ها را گروه‌بندی کنید و یک جمله را در آن واحد بخوانید و سپس تمرین کنید تا در قدم بعدی، جملات را دسته‌بندی کرده و مفهوم کلی یک پاراگراف را از آن استخراج کنید.

۳- هیچ‌گاه به عقب باز نگردید؛ زیرا بازگشت مکرر به عقب برای بازخوانی قسمت‌های درک نشده، بمراتب وقت گیرتر از مطالعه مجدد یک مطلب به روش تندخوانی است.

۴-  به طور هدفمند مطالعه کنید. هدف خود را از مطالعه هر مطلبی از پیش تعیین کنید و از خود بپرسید که چه نوع اطلاعاتی را می‌خواهید کسب کنید. انجام این کار سبب می‌شود تا شما اطلاعات غیر ضرور و حاشیه‌ای را  در فرایند مطالعه خود حذف کنید.

۵- با صدای بلند مطالعه نکنید. سرعت ادا کردن و صحبت کردن، بسیار کمتر از ظرفیت یادگیری و مطالعه شماست. در فرایند مطالعه باید فقط چشم‌ها و مغز درگیر باشند. سرعت قوه بینایی شما بسیار بیشتر از سرعت تکلم شماست؛ بنابراین، از تلفظ حروف و واژه‌ها حین مطالعه خودداری کنید. شما حین خواندن در ذهن خود نیز اصوات مرتبط با حروف و واژه‌ها را بیان می‌کنید. این همان ندای درون شماست. زمانی که به اصطلاح در دلتان مطلبی را می‌خوانید، انجام این کار بدین معنی است که پس از دیدن یک کلمه صبر می‌کنید تا صدای مرتبط با آن کلمه (تلفظ) در ذهنتان کامل شود، و سپس به سراغ کلمه بعدی می‌روید. این عادت نیز سرعت مطالعه شما را کاهش می‌دهد. به یاد داشته باشید که حذف کامل این صداها در مغز و ذهن غیر ممکن است؛ اما می‌توان آنها را به حداقل رساند.

۶- در محیط مطالعه خود، عوامل حواس‌پرتی را حذف کنید.

۷- تمرکز خود را حین مطالعه حفظ کنید؛ بدین مفهوم که در حین خواندن مطلبی، در آن واحد، هرگز به چیز دیگری فکر نکنید.

برای مشاهده سایر تکنیک ها کلیک بفر مایید




روشهای گوش فرا دادن مؤثرروشهای گوش فرا دادن موثر:

يكي از نيازهاي اساسي براي يادگيري فردي، يادگيري جمعي و در نهايت ايجاد تغيير، «گوش دادن» است. ما بيش از ۱۶ ساعت در روز در حال گوش دادن هستيم، پس گوش دادن صحيح، نه فقط زندگي شغلي بلكه زندگي فردي ما را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد.
گوش دادن چهار سطح دارد:
۱-دانلود كردن (Downloading): اين سطحِ گوش دادن از روي عادت است. من در مركز دايره دانسته‌هايم قرار دارم، پس تنها به همان چيزهايي گوش فرا مي‌دهم كه در اين دايره است. اين نوع گوش دادن بد نيست، اما با واقعيت بيروني فاصله دارد. به عبارت ديگر، اين گوش دادن صرفاً انعكاس تجربيات گذشته است و نتيجه آن تاييد و تاكيد نظرات و قضاوت‌هاي پيشين ماست. حتي اگر موضوعي خلاف باور و نظرمان بشنويم، در اين سطح از گوش دادن آن را به گونه‌اي تفسير مي‌كنيم كه باز هم با تجربه و مدل ذهني ما سازگار باشد.
۲- گوش دادن واقع‌بينانه (Factual Listening): اين سطحِ گوش دادن، توجه به دنياي بيرون است. در اين سطح ما به تفاوت شنيده‌ها و ذهنيت خود توجه مي‌كنيم. چه تفاوتي بين آنچه مي‌بينم و مي‌شنوم و آنچه مي‌انديشم وجود دارد؟ گفته مي‌شود كه داروين هميشه دفترچه‌اي همراه خود داشت تا آنچه با ديدگاهش متفاوت بوده را در آن ثبت كند، چرا كه مي‌دانسته ذهن ما تمايل دارد تفاوت واقعيت و فكر ما را كتمان كند. در گوش دادن واقع‏بينانه، من به مرز دايره دانسته‌هايم مي‌روم تا واقعيت بيروني را ببينم و بشنوم. اين همان كاري است كه در علم انجام مي‌شود، يعني توجه به داده‌هايي كه با مدل سازگاري ندارند و تلاش براي اصلاح مدل (نه اصلاح يا كتمان واقعيت!).
بايد توجه كنيم كه تا وقتي آنچه حاصل فكر و تجربه و گذشته‌مان است را اصل قرار دهيم و شنيده‌ها و ديده‌ها را صرفاً در صورت هم‌راستايي با فكرمان بشنويم و ببينيم، گوش دادن ما در سطح دانلود كردن باقي مي‌ماند. پس گوش دادن واقع‌بينانه زماني اتفاق مي‌افتد كه ما ذهن خود را از قضاوت و پيش‌داوري آزاد كنيم (Open Mind
۳-گوش دادن همدلانه (Empathic Listening): گوش دادن واقع‌بينانه، اگرچه مزاياي بسياري دارد، اما هنوز يك‌سويه‌نگرانه (ديدن از نگاه خود فرد) است. در گوش دادن همدلانه، تلاش مي‌كنيم سوگيري توجهمان را تغيير دهيم، خود را جاي ديگري قرار دهيم و سعي كنيم از زاويه ديد او به موضوع نگاه كنيم. به عبارت ديگر، گوش دادن ما در اين حالت از جايي آغاز مي‌شود كه ديگري شروع به صحبت مي‌كند. اين‌بار من از دايره دانسته‌هايم بيرون مي‌آيم و از بيرون و از نگاه ناظر بيروني به آن نگاه مي‌كنم.
براي همدلانه گوش دادن بايد دلمان را باز كنيم (Open Heart). در نتيجه اين باز كردن دل، نوعي ارتباط عاطفي و احساسي نيز با طرف مقابل ايجاد مي‌شود كه به سادگي از بين نخواهد رفت. با گوش دادن همدلانه ما به تجربيات ديگران متصل مي‌شويم.
۴-گوش دادن مولد (Generative Listening): همدلي و واقع‌بيني در بهترين حالت به پذيرش نظرات و حرف‌هاي جديد مي‌انجامد؛ اما تا وقتي اراده تغييــر و حركت نباشد، اين گوش دادن‌ها نيز اثربخشي كامل نخواهند داشت.
عميق‌ترين سطح گوش دادن، گوش دادن مولد است. در اين گوش دادن، ما به خود واقعي‌مان متصل مي‌شويم، آنچه مي‌توانيم و بايد باشيم، نه آنچه به ظاهر هستيم. نمونه گوش دادن مولد در عملكرد مربيان و رهبران ديده مي‌شود. مربيان و رهبران با گوش دادن مولد، نه فقط گذشته و حال فرد، بلكه «منِ در حال شكل‌گيري» فرد را نيز مي‌بينند و وي را به سمت تجلي و تحقق آن «من» هدايت مي‌كنند.ريشه هنداروپايي كلمه رهبري در زبان انگليسي (Leadership) دو معنا دارد: ۱٫ پيش‌رفتن از يك دنيا به دنياي ديگر و گذر از مرز دو دنيا، ۲٫ مردن. به عبارت ديگر، رهبري يعني رها كردن دنيايي كه با آن خو گرفته‌ايم، و وارد شدن به دنيايي ناشناخته و جديد. قطعاً چنين گذاري ترسناك است و صداي ترس دروني ما را از حركت باز مي‌دارد. پس زماني گوش دادن مولد حاصل مي‌شود كه اراده رها كردن الگوها و فكرها و عقايد قديمي و حركت به سمت واقعيت جديد در حال شكل‌گيري وجود داشته باشد (Open Will)

برای مشاهده سایر تکنیک ها کلیک کنید




توصیه های ایام امتحانات

توصیه هایی برای ایام امتحانات

امتحان معیار ارزشیابی دانسته‌ها و تواناییهای شماست و شما می‌‌توانید از آن بعنوان ابزاری برای ارزیابی مهارت های یادگیری خود استفاده کنید. اما شرایط فیزیکی و ذهنی وجود دارد که عملکرد شما در حین امتحان را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد. بنابراین لازم است پاره ای نکات را هنگام امتحان رعایت کنید.

برای عملکرد بهتر در امتحان توصیه های زیر را بکار بندید:

۱- با آمادگی کامل و به موقع در سر جلسه امتحان حاضر شوید. وسایل مورد نیاز مثل مداد، خودکار، ماشین حساب، لغت نامه و ساعت را به همراه داشته باشید. با این کار همه چیز در دسترس شما خواهد بود و نیازی به قرض گرفتن وسایل دیگران پیدا نخواهید کرد.

۲- با اطمینان خاطر و آرامش کامل در امتحان شرکت کنید. مثبت اندیشی کنید. همواره این جملات را در ذهن خود تکرار کنید: ” من برای امتحان کاملا آماده ام و به خوبی از عهده آن برمی آیم. ” نگرانی را از خود دور کنید. هر گاه احساس نگرانی کردید، چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید. قبل از امتحان با دوستانتان راجع به اضطراب و دلشوره صحبت نکنید. بهتر است بدانید که نگرانی همچون یک بیماری مسری قابل سرایت به دیگران است.

۳- آرام ولی هوشیار باشید. اگر حق انتخاب دارید، مکان مناسبی را برای نشستن انتخاب کنید. نیمکتی را انتخاب کنید که بر روی آن فضای کافی برای کار داشته باشید. به پشتی نیمکت تکیه دهید و راحت باشید.

۴- در ابتدا نگاهی گذرا به سؤالات بیندازید. حدودا ۱۰% از وقت خود را برای این کار صرف کنید. کلمات کلیدی ( در سؤالات ) را مشخص کنید و برای پاسخ دادن به سؤالات زمانبندی کنید. در حالیکه سؤالات را می‌‌خوانید، نکاتی که به ذهنتان می‌‌رسد و می‌‌توانید مفید باشد را در کنار آنها یادداشت کنید.

۵- برای پاسخگویی به سؤالات از یک برنامه منظم پیروی کنید. ابتدا به سؤالات ساده تر پاسخ دهید و بعد به آنها که نمره بیشتری دارند. سپس به ترتیب به سوالاتی پاسخ دهید که:

– مشکل تر هستند.

– جواب دادن به آنها وقت بیشتری می‌‌گیرد.

– نمره کمتری دارند.

۶- در امتحانات تستی برای انتخاب پاسخ درست دقت کنید.

– ابتدا پاسخهایی را که می‌‌دانید اشتباه است، کنار بگذارید.

– اگر تست نمره منفی ندارد، از بین پاسخهای باقی مانده، پاسخ صحیح را انتخاب نمایید و یا حدس بزنید.

– اگر امتحان نمره منفی دارد و شما دلیل خاصی برای انتخاب پاسخ خود ندارید، حدس نزنید.

– شک نکنید، معمولا اولین گزینه ای که انتخاب می‌‌کنید، پاسخ صحیح است. پس پاسخ خود را تغییر ندهید، مگر اینکه واقعا به نتیجه قطعی رسیده باشید.

۷- در امتحانات تشریحی، قبل از پاسخ دادن به سؤالات خوب فکر کنید.

– ابتدا نکات مهمی را که راجع به سؤالات به دهنتان می‌‌رسد، در چرک نویس یادداشت کنید.

– این نکات را به ترتیب شماره گذاری کنید.

– سپس آنها را تنظیم کرده و پاکنویس کنید.

۸- در پاسخ به سؤالات تشریحی، به اصل موضوع بپردازید و حاشیه نروید.

– در جمله اول موضوع اصلی را بیان کنید.

– مقدمه ای برای آن بنویسید.

– سپس موضوع را با جزئیات بیشتری شرح دهید.

– به سؤال توجه کنید و فقط به آنچه از شما خواسته شده پاسخ دهید. از توضیحات غیر ضروری و مثالهای اضافی بپرهیزید.

۹-از وقت امتحان را برای مرور مطالب کنار بگذارید.

– برای ترک کردن جلسه امتحان عجله نکنید.

– در انتها تمام سؤالات را مرور کنید.

– مطمئن شوید که به تمام سؤالات پاسخ داده اید.

– پاسخ‌ها را یک بار دیگر بخوانید و در صورت لزوم جمله بندی، املای کلمات و … را تصحیح کنید.

۱۰- وقتی نتیجه امتحان را گرفتید، آن را بررسی کنید.

– به اشکالات خود توجه کرده و سعی کنید در آن زمینه بیشتر مطالعه کنید.

– برای امتحانات آخر سال، سؤالات امتحانات کلاسی را دوره کنید تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنید.

– بهترین روش یادگیری را که برای شما مؤثر بوده، انتخاب کنید.

– روشهایی که برای شما کارآیی لازم را نداشته، کنار بگذارید.

– سعی کنید بهترین روش را پیدا کرده و بر روی آن تمرین کنید تا به نتیجه مطلوب برسید

برای مشاهده سایر تکنیک ها کلیک کنید