1

معرفی:

این مؤسسه در سال ۱۳۸۲ با اهداف ذیل تاسیس شد.

  1. تأکید بر نوآوری، نظریه ‌پردازی و تولید علم و توسعه دانش وحمایت مادی ومعنوی از استعدادهای برتر؛
  2. کاربردی‌ سازی بنیادهای فکری و دانشی و تمرکز روی نیازهای جامعه و نظام؛
  3. تکمیل هرم دانشی تبلیغ و ارتباطات با دیدی عمیق و فلسفی و تربیت مبلغ فرهنگی برای فضای ملّی و فرا ملّی؛
  4. بهره ‌مندی از قوای اجتهادی در فقه وفلسفه وسایر علوم؛
  5. اولویت‌ بندی وظرفیت‌ شناسی رشته ‌های ‌مورد توجه حوزه و نظام؛
  6. شناخت جریانات فکری و فرهنگی دنیای معاصر و برنامه ‌ریزی براساس آن؛
  7. تولید عقبه فکری، دانشی ومعرفتی برای تبلیغ؛
  8. طراحی نظام مهندسی برای تولید رشته ‌های تخصصی؛
  9. تأمین منابع انسانی حوزه فرهنگ دینی

موسس: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

تحت اشراف: آیت الله رشاد

مدیر قم: حجت الاسلام و المسلمین دکتر شمس الله مریجی

مدیر تهران: حجت الاسلام و المسلمین حیدر همتی

نام رشته مقطع سطح دو (قم):

تاریخ اسلام

نام رشته های مقطع سطح سه (قم):

تاریخ اهل بیت، تاریخ تشیع، شیعه شناسی، مشاوره، تبلیغ

نام رشته های مقطع سطح سه (تهران):

فقه القضا و فقه الاقتصاد

نام رشته های مقطع سطح چهار(قم):

تاریخ و سیره پیامبر اعظم، شیعه شناسی

ظرفیت پذیرش:

برای تمامی رشته ها ۲۰ نفر به جز رشته مشاوره ۱۵ نفر

شرایط پذیرش موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام:

  • بدون آزمون کتبی

 مزایا موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام:

  • بهره مندی از برنامه آموزشی و فرهنگی مناسب
  • استفاده از کتابخانه تخصصی، اطلاع رسانی، فضای آموزشی مناسب و…
  • پرداخت کمک هزینه تحصیلی
  • اعطای مدرک علمی معتبر حوزوی
  • معرفی فارغ التحصیلان به مراکز آموزشی و پژوهشی
  • همکاری در برنامه‌های آموزشی ـ تبلیغی
  • معافیت از شرکت در دروس عمومی حوزه
  • امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر برخوردار

شرایط پذیرش سطح چهار:

  • داربودن مدرک سطح۳ و یا کارشناسی ارشد مورد تایید واحد مدارج علمی حوزه
  • تلبس به لباس روحانیت
  • کسب امتیاز لازم در آزمون کتبی و مصاحبه علمی
  • تعهد به رعایت مقررات مؤسسه

مزایا موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام:

  • اعطاء مدرک تحصیلی تاریخ سطح۴
  • بهره مندی از اساتید توانمند
  • پرداخت کمک هزینه تحصیلی
  • تأمین منابع کتابخانه ای و انترنتی
  • چاپ رساله های برتر

* اولویت جذب با کسانی است که در حوزه دانش تاریخ اسلام، اهل بیت، تاریخ تشیع و تمدن اسلامی دارای پیشینه آموزشی- پژوهشی باشند.

شرایط پذیرش تهران:

اشتغال در سطح سه

داشتن استعداد و فرصت کافی جهت انجام پژوهش و برنامه های ویژه دوره

قبولی در مصاحبه علمی.

مزایا تهران:

حصول جامعیت علمی

تسلط همزمان بر مباحث و معارف سنتی حوزوی و علوم جدید و عصری

کسب تخصص در یکی از رشته های علوم انسانی

حمایت مادی و معنوی از رساله علمی سطح ۳ و ۴

دریافت پژوهانه تحصیلی.

تلفن قم: ۰۲۵۳۲۱۳۶۶۹۰– ۰۲۵۳۲۱۳۶۶۰۵ – ۳۲۱۳۶۶۴۱

آدرس سایت:

آدرس پستی: قم ، پردیسان ، انتهای بلوار دانشگاه

آدرس تهران: چهار راه سیروس، پانزده خرداد شرقی، جنب مسجد امام حسن(ع)

برای مشاهده سایر موسسات حوزوی قم کلیک کنید




معرفی:

این مؤسسه در سال ۱۳۹۰ با اهداف ذیل تاسیس شده است.

  1. تقویت ارکان دینی جامعه و فعال نمودن افراد در عرصه های دینی و فرهنگی
  2. آموزش و  تعمیق آگاهی طلاب علوم دینی به علوم وحیانی.
  3. شناخت مبانی و دیدگاه های عالیه اسلامی که از سوی اساتید حکمت ، فقه ، کلام و تفسیر بیان می شده است.
  4. تربیت نیروهای توانمند علمی جهت تدریس و تبلیغ معارف دینی بخصوص تفسیر حکمت.
  5. پاسخگویی به پرسش ها و شبهات روز خصوصا به جوانان که از مراکز فرهنگی و علمی داخل و خارج تاثیر می پذیرند.
  6. پرورش محققان و مدرسان سطوح عالیه علوم اسلامی و ایجاد مراکز تحصیلات تکمیلی در رشته های فوق
  7. ایجاد فضای تفاهم و گفتگو بین نهادهای حوزوی و دانشگاهی

تحت اشراف: حضرت آیت الله جوادی آملی

مدیر: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین اسدپور

نام رشته های مقطع سطح سه:

تفسیر و علوم قرآن، فلسفه اسلامی

ظرفیت پذیرش:

رشته تفسیر: ۳۰ نفر. رشته فلسفه: ۲۰ نفر

شرایط پذیرش:

  • پذیرش در این دوره بدون آزمون کتبی و از طریق مصاحبه صورت می گیرد

مزایا:

  • اعطای کمک هزینه تحصیلی و پژوهشی
  • اولویت تدریس فارغ التحصیلان در واحدهای آموزشی تحت اشراف معظم له
  • استفاده از اساتید برجسته
  • اولویت به کار گیری دانش پژوهان در پروژه های تحقیقاتی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء
  • تامین خوابگاه

تلفن: ۰۲۵۳۷۷۲۴۵۴۰ – ۰۲۵۳۷۷۲۶۸۳۶ – ۰۲۵۳۷۱۸۹۳۲۲

آدرس سایت:

آدرس پستی: قم، خیابان شهداء(صفائیه)، کوچه ۱۹ جنب دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

برای مشاهده سایر موسسات حوزوی قم کلیک کنید




معرفی موسسه فقه القضا آیت الله لاریجانی:

مرکز آموزش‌های تخصصی فقه وابسته به مدرسه علمیه ولی عصر (عج) در سال ۱۳۹۱ به منظور تربیت طلاب فاضل در گرایش‌های فقه راه‌اندازی شده است و در اولین گام، دوره تخصصی فقه القضاء را طراحی و اجرا نموده است.

این مرکز علاوه بر این، جهت استفاده هر چه بهتر از فارغ التحصیلان این دوره، طی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با معاونت منابع انسانی قوه قضائیه، شرایط جذب فارغ‌التحصیلان داوطلب به خدمت در دستگاه قضا را فراهم کرده است. مرکز آموزش‌های تخصصی فقه تاکنون ۲۷۰ دانش‌پژوه را پس از طی آزمون‌های ورودی خود پذیرفته است که از این بین تعداد ۸۰ نفر فارغ‌ التحصیل شده‌اند. از این تعداد طلاب سطح ۳ پس از طی دوره کارآموزی خود وارد دستگاه قضا و طلاب سطح ۲ ورودی ۹۱  و ۹۲ این مرکز نیز جذب دوره کارورزی قوه قضائیه شده‌اند.

سیاست ‌ها و اهداف مرکز:

تربیت طلاب مهذب، فاضل و کارآمد جهت تصدی مناصب علمی ـ اجرایی مورد انتظار از حوزه‌های علمیه (از جمله قضا)؛

تعمیق آموزه‌های فقهی طلاب و آشنایی آنان با مباحث حقوقی متناسب، جهت تقویت توان بکارگیری تراث علمی فقهای عظام حوزه‌های علمیه در راستای حل مسائل فقهی معاصر؛

توسعه مهارت‌های پژوهش و نگارش علمی دانش‌پژوهان و تمهید زمینه‌های لازم برای انجام تحقیقات تمرینی در زمینه فقه

مدیر: حجت الاسلام و المسلمین مهدی محقق فر

تحت اشراف: آیت الله لاریجانی

نام رشته:

فقه القضاء

مدت زمان تحصیل:

سه سال

شرایط پذیرش دانش پژوهان:

  • دارای پرونده آموزشی فعال در حوزه؛
  • اتمام سطح یک تا پایان شهریور سال تحصیلی
  • حداکثر اشتغال به پایه ۹ در سال تحصیلی ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹
  • داشتن شرائط معدل به شرح زیر:
  • حداقل معدل ۱۶ در پایه ۵ (برای طلاب شاغل در پایه ۶)
  • حداقل معدل ۱۶ در پایه ۴ (برای طلاب شاغل در پایه ۵)
  • حداقل معدل ۱۶ در پایه ۶ (برای طلاب شاغل در پایه ۷ و ۸)
  • حداکثر ۲۵ سال (دارندگان مدرک فوق دیپلم و بالاتر حداکثر ۲۹ سال)؛
  • موفقیت در مراحل گزینش علمی و تشخیصی؛
  • تعهد به اختصاص وقت کافی؛
  • رعایت مقررات آموزشی و عمومی مرکز؛
  • تعهد به شرکت در برنامه‌های آموزشی معمول حوزه مطابق قوانین جاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه.

 مزایای موسسه فقه القضا آیت الله لاریجانی:

  • ارائه دروس فقه تکمیلی حوزه متناسب با گرایش تخصصی؛
  • طراحی و اجرای فوق برنامه‌های علمی ـ پژوهشی متناسب با علاقه و توانمندی طلاب جهت رشد علمی آنان؛
  • امکان استفاده از کتابخانه تخصصی فقه و اتاق کامپیوتر مرکز؛
  • آموزش کارگاهی پژوهش، نگارش علمی و استفاده از کامپیوتر در تحقیقات علوم اسلامی؛
  • آشنایی با مباحث حقوقی متناسب جهت کاربردی کردن آموزه‌های فقهی؛
  • پایش مستمر وضعیت دروس فقه و اصول حوزه، توسط استادان و مشاوران مرکز؛
  • فراهم آوردن زمینه مشارکت علمی ـ پژوهشی طلاب در حوزه‌های علمی فراروی هر گرایش؛
  • پرداخت کمک هزینه تحصیلی به پذیرفته‌شدگان؛
  • امکان جذب فارغ‌التحصیلان دوره فقه القضاء در قوه قضائیه در صورت تمایل (این افراد از کمک هزینه ویژه‌ای برخوردار خواهند بود).
  • بعد از مدت سه سال دو حالت بیشتر ندارد یا قطعا قاضی می شوم یا نمی شوم. یعنی با این دروس نمی توانم وکیل بشوم.
  • درسهای رسائل و مکاسب را باید در موسسه ای دیگر خوانده شود و درسهای تخصصی این موسسه فقط بعد ازظهرها تشکیل می شود و تداخلی با دروس رسائل و مکاسب ندارد.
  • مدرک تخصصی ندارد اما اگر نامه ای برای اداره یا ارگانی لازم باشد صادر می کنند.
  • این موسسه زیر نظر حوزه نمی باشد اما زیر نظر منابع انسانی قوه قضاییه می باشد.

سرفصلهای دوره:

  1. فقه ااقضاء، فقه الجزا بر مبنای کتاب مبانی تکمله المنهاج محقق خویی و فقه المعاملات و سایر متون معتبر فقهی.
  2. قواعد فقه متناظر با مباحث مورد نیاز دوره.
  3. حقوق موضوعه (حقوق مدنی، حقوق تجارت، حقوق جزا و آیین دادرسی).
  4. مباحث آموزش پژوهش و نگارش علمی (نظری و عملی).

منابع آزمون:

  1. فقه (قضا، شهادات، متاجر، اجاره، نکاح، طلاق، اقرار، حدود، قصاص و دیات) از کتاب شرح لمعه
  2. اصول فقه (کتاب اصول فقه مرحوم مظفر هر دو جلد)

تلفن: ۰۲۵۳۲۶۱۷۴۰۶

آدرس سایت:  

آدرس پستی: قم، بلوار امین، کوچه ۱۷، پلاک  ۲۰

برای مشاهده سایر موسسات حوزوی قم کلیک کنید




كلیات و برنامة سطح سه رشته تاریخ تشیع

معرفی رشته تاریخ تشیع سطح سه

مادة ۱٫عنوان

عنوان رشته، تاریخ تشیع در مقطع سطح سه است.

مادة ۲٫تعریف

سطح سه تاریخ تشیع، از شاخه­های تاریخ اسلام است كه در آن، طلاب به آموزش روشمند تاریخ تشیع و شیعیان، انشعابات، قیام‏ها، دولت‏ها و مراكز شیعى، نقش محورى امامان معصوم(ع) و شیعیان در فرهنگ و تمدن اسلامى مى‏پردازند و توانایی پاسخگویی به نیازها و تحقیق در حد تحلیل و بررسی مسائل مربوط و تدریس آن را پیدا می‌كنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامة این رشته می‌شوند.

مادة ۳٫اهداف

  1. تبیین عوامل تأثیرگذار بر فراز و نشیب تاریخ تشیع؛
  2. تبیین و بررسی نقش تشیع به عنوان یك حقیقت اثرگذار و تعالى‌بخش در تاریخ تمدن بشرى؛
  3. تبیین هویت تاریخی تشیع و ایجاد توان دفاع روشمند از آن؛
  4. افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی و زمینه‌سازی جهت گسترش پژوهش‌ در حوزة تاریخ تشیع؛
  5. تربیت نیروهای متعهد و توانمند در حوزة تاریخ تشیع، در عرصه‏هاى پژوهش، آموزش و تبلیغ؛
  6. شناخت و ایجاد توانمندی فهم منابع و مآخذ مرتبط با مباحث تاریخ تشیع؛
  7. زمینه­سازی برای تربیت استادِ دروس مرتبط با تاریخ تشیع در سطح ۱ و ۲؛
  8. تربیت طلاب مستعد، جهت ورود به سطح علمی بالاتر؛
  9. ایجاد توان تتبع و تحقیق در زمینة فقه و اصول و استفاده از منابع فقهی و اصولی.

مادة ۴٫ سیاست‌ها

  1. اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلاب؛
  2. اهتمام به تقویت استقلال فكری و علمی؛
  3. تأكید بر بهره‌گیری از روش‌های كارآمد آموزشی، با اهتمام به سنت‌های حسنة حوزوی؛
  4. تكیه بر آموزش موضوعات و مسائل اصلی رشته؛
  5. تأكید بر روزآمدی و پویایی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی؛
  6. تأكید بر شناسایی و تشویق استعدادهای برتر در زمینة تحقیق و تدریس؛
  7. اهتمام به تقویت تعهد دینی و دفاع از نظام مقدس اسلامی؛
  8. تأكید بر آموزش پژوهش‌محور؛
  9. تأكید بر استفاده از متون آموزشی واجد شرائط لازم؛
  10. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

مادة ۵٫ضرورت و اهمیت

  1. اهمیت شناخت تاریخ تشیع به عنوان هویت مذهبى شیعه در احیاء و تحكیم مبانى مذهب راستین تشیع و توسعة آن؛
  2. ماموریت حوزه در تربیت متخصصان و پژوهشگران برجسته، در زمینة تاریخ تشیع؛
  3. نیاز امت و نظام اسلامى به تبیین درست تاریخ تشیع و پاسخگویى به شبهات تاریخى.

مادة ۶٫ نظام آموزشی

نظام آموزشی این رشته، نیم‌سالی درسی و حضوری است. طول دوره بدون احتساب پایان‌نامه، حداقل شش نیم‌سال و حداكثر هشت نیم‌سال است.

مادة ۷٫ شرایط كلی پذیرش

  1. احراز صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی، بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح دو
  3. قبولی در آزمون ورودی[۱]و مصاحبة علمی

مادة ۸٫جدول دروس پیش‌نیاز

 

ردیف عنــواندروس ساعت اهداف
۱ كلیات تاریخ جهان ۳۲ شناخت كلیات تاریخ جهان، اقوام، فرهنگ‌ها و تمدن‌های مهم
۲ مأخذشناسی تاریخ اسلام ۱۶ شناخت منابع تاریخ اسلام و تبیین جایگاه علم تاریخ و سیر تحول آن نزد مسلمانان و تأثیر قرآن و سنت بر این علم
۳ تاریخ صدر اسلام ۳۲ بررسی گزارش‌های ‌مربوط به حوادث مهم تاریخ اسلام، از آغاز تا سال ۳۵ هجری
۴ تاریخ اهل‌بیت(ع) ۳۲ بررسی حوادث مهم زندگی اهل بیت و ائمة معصومین (ع) از سال ۳۵ هجری تا پایان دوران غیبت صغری
۵ سیرة اهل‌بیت(ع) ۳۲ تبیین موضوعی سیرة پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) در ابعاد گوناگون
۶ تاریخ تشیع ۳۲ شناخت و بررسی سیر تاریخی شیعه، فرَق و دولت‌های مهم شیعی از آغاز تا كنون و تبیین تاریخ مرجعیت و نیابت امام در دوران غیبت كبری
۷ تاریخ اُمویان و عباسیان ۳۲ بررسی ظهور و سقوط اُمویان و عباسیان و حكومت‌های مهم این دوره، همراه با تبیین مواضع و نقش ائمه (ع)
۸ تاریخ معاصر ایران ۳۲ بررسی تحولات مهم ایران از مشروطیت تا كنون، با تأكید بر تحولات مهم فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بعد از انقلاب اسلامی
۹ تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی ۳۲ تبیین چگونگی شکل‌گیری فرهنگ و تمدن اسلامی، عوامل و موانع رشد و گسترش آن همراه با بیان آثار
۱۰ زبان انگلیسی(عمومی)۱و۲ ۳۲+۶۴

نظری عملی

ایجاد توان درك مطلب و ترجمة متون سادة انگلیسی
جمع ساعت­ها ۳۶۸

 

تبصره:فارغ­التحصیلان سطح۲ گرایش تاریخ اسلام و طلابی كه دروس پیش‌نیاز را در مراكز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد درصدی سرفصل‌ها، از گذراندن این دروس معاف هستند.

مادة ۹٫عناوین و مشخصات كلی دروس

ردیف عنوان درس ساعت
۱ دروس عمومی سطح۳ ۶۰۸
۲ دروس مشترک رشته­های تاریخی ۳۵۲
۳ دروس اختصاصی تاریخ تشیع با پایان‌نامه ۷۰۴
جمع ساعت­ها ۱۶۶۴

 

مادة ۱۰٫ عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

الف. دروس عمومی سطح ۳

ردیف عنوان درس ساعت اهداف
۱ فقه ۱۶۰ شناخت استدلالی مسائل مهم فقه، طبق برنامة مركز مدیریت در سطح سه (از القول فی ماهیه العیب تا آخر مكاسب)
۲ اصول ۳۲۰ شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی، طبق برنامة مركز مدیریت در سطح سه (جلد اول كفایه‌الاصول از ابتدای المقصد الثانی فی النواهی تا پایان جلد دوم)
۳ عربی معاصر ۳۲ ایجاد توان بهره‌گیری از متون عربی جدید در حوزة تاریخ
۴ روش تحقیق پیشرفته ۱۶+۳۲

نظری عملی

كسب مهارت‌های تحقیق و پژوهش در مسائل تاریخی، با آموزش روش‌های تحقیق و كیفیت بهره‌برداری از ابزار و منابع
۵ روش تدریس ۱۶+۳۲

نظری عملی

ایجاد توان مهارت تدریس، با آموزش روش‌ها و فنون كلاس‌داری و ارزشیابی
جمع ساعت­ها ۶۰۸

 

ب. دروس مشترك تمام رشته‌های تاریخی

 

ردیف عنوان درس ساعت اهداف دروس
۱ علوم حدیث و تاریخ اسلام ۳۲ شناخت رابطه علوم حدیث (رجال، درایه و فقه­الحدیث) با تاریخ اسلام و بیان نقش و كاربرد آن در نقد و بررسی گزارش‌ها و متون تاریخی
۲ علم كلام و تاریخ اسلام ۴۸ شناخت رابطة علم كلام با تاریخ اسلام و بیان نقش رویکرد کلامی در بررسی گزارش‌های تاریخی به ویژه در مورد پیامبر اكرم (ص) و ائمه (ع)
۳ تاریخ فرق و مذاهب اسلامی ۳۲ آشنایی با پیدایش، سیر تاریخی، اندیشه‌ها، مشاهیر، آثار فکری و فرهنگی فرق و مذاهب مهم اسلامی
۴ فلسفة تاریخ ۳۲ آشنایی با علم تاریخ، قوانین و سنن حاکم بر تاریخ، عوامل محرک و فرجام‌شناسی تاریخ
۵ تاریخ‌نگاری ۱۶ شناخت چگونگی شكل‌گیری و سیر تاریخی تاریخ‌نگاری در میان مسلمانان و تبیین جریانات مهم آن
۶ زبان انگلیسی ۱ و ۲ ۳۲+۶۴

نظری عملی

کسب توان لازم در مطالعة متون ساده تاریخی از طریق آشنایی با واژه‌ها و اصطلاحات تاریخی به زبان انگلیسی
۷ متون تاریخی ۱ ۱۶+۳۲

نظری عملی

کسب توان فهم متون اصیل تاریخی به عربی قدیم با خواندن متن و شناخت واژه‌ها، اصطلاحات و ساختار
۸ متون تاریخی ۲ ۱۶+۳۲

نظری عملی

کسب توان فهم متون تاریخی به عربی جدید با خواندن متن وشناخت واژه‌ها، اصطلاحات و ساختار
جمع ساعت­ها ۳۵۲

 

ج. دروس اختصاصی تاریخ تشیع

 

ردیف عنوان درس ساعت اهداف دروس
۱ سیرة معصومان (ع) ۱و ۲ ۶۴  شناخت سبک و اصول رفتاری معصومان (ع) در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی
۲ نقد نظریات پیدایش تشیع ۳۲ شناخت، بررسی و نقد نظریات مربوط به مفهوم و تاریخ پیدایش تشیع
۳ قیام­های شیعی ۳۲ شناخت ماهیت، زمینه‌ها، روند شکل‌گیری، اهداف و پیامدهای قیام‌های شیعی
۴ حکومت­های شیعی (۱) ۳۲ شناخت حکومت‌های شیعی و نقش آنان در تحولات جهان اسلام و گسترش تشیع (از آغاز تا قرن هفتم)
۵ حکومت­های شیعی (۲) ۳۲ شناخت حکومت‌های شیعی و نقش آنان در تحولات جهان اسلام و گسترش تشیع (از قرن هفتم تا کنون)
۶ تاریخ فرق شیعه ۳۲ شناخت زمینه‌ها و عوامل پیدایش فرقه‌های شیعی و آشنایی با آراء و اندیشه‌های آنان
۷ تاریخ اندیشه­های سیاسی شیعه ۳۲ شناخت مبانی، شاخص‌ها و سیر تحول اندیشه‌های شیعه در عرصه سیاست و حکومت از آغاز تاکنون
۸ جغرافیای تاریخی شیعه ۳۲ شناخت زمینه‌ها، عوامل و ابعاد پراکندگی شیعه در مناطق مختلف جهان از آغاز تا انقلاب اسلامی ایران
۹ شیعه در عصر حاضر ۳۲ شناخت چگونگی پراکندگی جغرافیایی و وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شیعیان جهان پس از انقلاب اسلامی
۱۰ مأخذشناسی تاریخ تشیع ۳۲ معرفی و تحلیل منابع و مآخذ مهم تاریخ تشیع به ترتیب تاریخ
۱۱ شیعه و تمدن اسلامی (۱) ۳۲ شناخت نهادها و نظام­های آموزشی، به ویژه حوزه‌های علمیه و تبیین نقش آنها در حیات فکری و سیاسی شیعه و فرهنگ و تمدن اسلامی
۱۲ شیعه و تمدن اسلامی (۲) ۳۲ شناخت مهم‌ترین دانشمندان شیعه و آثار و خدمات علمی آنان در عرصه‌های گوناگون علمی و فرهنگی مانند: طب، صنعت، هنر و رسانه
۱۳ تاریخ اجتماعی شیعه (۱) ۳۲ شناخت آداب و رسوم، رفتارها و روابط اجتماعی شیعیان به صورت تاریخی
۱۴ تاریخ اجتماعی شیعه (۲) ۳۲ شناخت چگونگی روابط اجتماعی و فرهنگی شیعیان امامی با پیروان دیگر فرق و ادیان
۱۵ مستشرقان و تاریخ تشیع ۳۲ آشنایی با استشراق و شناخت و بررسی رویکرد‌ها و دیدگاه‌های مستشرقان در حوزة تاریخ تشیع
۱۶ پایان‌نامه ۹۶+۹۶ عملی ارائة یك پژوهش جامع، همراه با نقد و بررسی و تتبع كافی در یکی از مسائل تاریخ تشیع
جمع ساعت­ها ۷۰۴

 

[۱]. برخی از كتاب­های مهمّ تاریخی كه در سطح ۲ گرایش تاریخ اسلام خوانده می‌شود، از منابع آزمون ورودی است.

برای مشاهده سایر رشته های تخصصی سطح سه کلیک کنید

 




رشته علوم اسلامی با گرایش تاریخ اسلام سطح دو

رشته علوم اسلامی با گرایش تاریخ اسلام سطح دو

رشته تاریخ اسلام – سطح دو

مجموعه ‏های آموزشی

  1. موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قم
  2. مؤسسه آموزش عالی امام رضا قم

 تعریف

طلاب ضمن فراگیری فقه و علوم متعارف با مفاهیم، اصطلاحات، مبانی، مسائل، روش تحقیق و ساختار تاریخ اسلام آشنا می‏شوند.

اهداف رشته تاریخ اسلام

  1. آشنایی با مفاهیم، اصطلاحات و مسائل مهم تاریخ اسلام؛
  2. شناخت تاریخ و سیرة پیامبر اكرم صلی‌ الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم ‌السلام؛
  3. شناخت نقش مكتب اهل ‌بیت علیهم‌ السلام در تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی؛
  4. آماده‌سازی طلاب جهت فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی (تتبع، جمع‌بندی و تبیین) و تبلیغی؛
  5. ایجاد توان پاسخگویی به پرسش‌های عمومی در حوزة‌ تاریخ اسلام؛
  6. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع بالاتر؛
  7. شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی، و روش‌های استنباط فقهی؛
  8. ایجاد توان استفاده ازمتون و منابع مهم فقهی، اصولی و تاریخی و شناخت آنها.

نظام آموزشی رشته تاریخ اسلام

نظام آموزشی این گرایش به صورت نیم‌سالی، درسی و حضوری است. طول دوره بدون احتساب زمان تحقیق پایانی، حداقل هفت ‌نیم‌سال و در موارد ضروری حداكثر نه ‌نیم‌سال است.

شرایط پذیرش

  1. احراز صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛
  3. قبولی در آزمون ورودی و مصاحبة علمی.

 عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

  1. دروس عمومی:

ردیف عنوان درس ساعت اهداف
۱ فقه ۷۲۰ شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (از ابتدای مكاسب تا القول فی ماهیة العیب)
۲ اصول فقه ۵۶۰ شناخت استدلالی مسائل مهم اصول فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (تمام رسائل و جلد اول كفایة ‌الاصولتا اول المقصد الثانی فی‌ النواهی)
۳ تفسیر ترتیبی ۳۲ ایجاد توان بهره‌گیری از آیات قرآن كریم و وجوه محتمل در آن به منظور شناخت معارف قرآنی
۴ کلام اسلامی ۶۴ شناخت استدلالی مسائل مهم و چالشی خداشناسی، نبوت و امامت با توجه به منابع و متون اصلی كلام اسلامی و ایجاد توان لازم برای پاسخ به مسائل و شبهات اصلی آن
۵ فلسفة اسلامی ۶۴ شناخت استدلالی مسائل اساسی و چالشی فلسفة اسلامی
۶ رجال و درایه ۳۲ شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم كاربردی و نكات اساسی رجال و درایه، همراه با معرفی منابع مهم (مكتوب و نرم‌افزاری)
۷ روش تحقیق ۳۲+۱۶

نظری عملی

آشنایی با روش‌های عمومی پژوهش و كیفیت بهره‌برداری از منابع
۸ زبان انگلیسی عمومی ۱و۲ ۳۲+۶۴

نظری عملی

ایجاد توان درك مطلب و ترجمة متون سادة انگلیسی
جمع ۱۶۱۶
  1. دروس تخصصی:

ردیف عنوان درس ساعت اهداف
۱ كلیات تاریخ جهان ۳۲ شناخت كلیات تاریخ جهان، اقوام، فرهنگ‌ها و تمدن‌های مهم
۲ جهان در آستانة بعثت ۳۲ بررسی وضعیت دینی، فرهنگی و اجتماعی جهان (به ویژه جزیرة العرب، ایران، مصر، روم، هند) در آستانة بعثت
۳ تاریخ رسول خدا صلی ‌الله ‌علیه‌ و‌ آله ۴۸ بررسی و نقد گزارش‌های ‌مربوط به حوادث مهم تاریخ پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله
۴ مأخذشناسی تاریخ اسلام ۳۲ شناخت منابع تاریخ اسلام و تبیین جایگاه علم تاریخ و سیر تحول آن نزد مسلمانان و تأثیر قرآن و سنت بر این علم
۵ تاریخ خلفاء ۴۸ بررسی جریان سقیفه، چگونگی حاكمیت خلفای سه‌گانه و عملكرد آنها
۶ تاریخ اهل بیتعلیهم السلام ۱ ۳۲ بررسی حوادث مهم زندگی حضرت زهرا و امیرالمؤمنین علیهما السلام به ویژه دوران امامت و حكومت آن حضرت
۷ تاریخ اهل بیت علیهم السلام ۲ ۳۲ بررسی حوادث مهم زندگی امام حسن، امام حسین و امام سجاد علیهم السلام
۸ تاریخ اهل بیت علیهم السلام ۳ ۳۲ بررسی حوادث مهم زندگی امام باقر، امام صادق و امام كاظم علیهم ‌السلام
۹ تاریخ اهل بیت علیهم السلام ۴ ۳۲ بررسی حوادث مهم زندگی امام رضا تا پایان زندگی امام‏هادی علیهما ‌السلام
۱۰ تاریخ اهل بیتعلیهم السلام ۵ ۳۲ بررسی حوادث مهم زندگی امام حسن عسكریعلیه السلام تا پایان دوران غیبت صغری
۱۱ تاریخ تشیع ۱ و ۲ ۶۴ تبیین تاریخ مرجعیت و نیابت امام در دوران غیبت كبری، و شناخت و بررسی سیر تاریخی شیعه، فرق و دولت‌های مهم شیعی از آغاز تا کنون
۱۲ سیره رسول‌خدا و اهل‌ بیتعلیهم السلام ۱و۲ ۴۸ تبیین موضوعی سیره پیامبر اكرم و ائمة معصومینعلیهم‌ السلام در ابعاد گوناگون
۱۳ تاریخ امویان ۳۲ بررسی ظهور و سقوط امویان و حكومت‌های مهم این دوره، همراه با تبیین مواضع و نقش ائمه علیهم‌ السلام
۱۴ تاریخ عباسیان ۳۲ بررسی ظهور و سقوط عباسیان و حكومت‌های مهم این دوره، همراه با تبیین مواضع و نقش ائمه علیهم ‌السلام
۱۵ تاریخ معاصر ایران ۴۸ بررسی تحولات مهم ایران از مشروطیت تا كنون با تأكید بر تحولات مهم فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بعد از انقلاب اسلامی
۱۶ متون تاریخی عربی ۳۲+۱۶

نظری عملی

ایجاد توان بهره‌گیری از متون تاریخی به زبان عربی
۱۷ تاریخ جنبش‌های فكری و دینی معاصر ۳۲ شناخت جنبش‌های اسلامی و شیعی در صد سال اخیر و بررسی آثار آنها
۱۸ تاریخ و تمدن اسلامی ۳۲ آشنایی با مفاهیم، روش‌ها و انواع تبیین اجتماعی و تاریخی، با رویكرد اسلامی
۱۹ تحقیق پایانی ۶۴

عملی

ارائة پژوهشی جامع در یكی از موضوعات تاریخ اسلام
جمع ۷۵۲

مزایای رشته تاریخ اسلام

  1. بهره مندی از اساتید متخصص و مجرب
  2. اعطای مدرک رسمی و تخصصی
  3. اعطای اعطای کمک هزینه تحصیلی
  4. امتیاز شرکت در مقاطع بالاتر تحصیلی
  5. اعطای مدرک تخصصی سطح دو

بازار کار رشته تاریخ اسلام

  1. نویسنده کتب تاریخی
  2. فعالیت در وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد
  3. تدریس تاریخ در دانشگاه‏ها و مدارس
  4. کار در موزه‏ها
  5. حفاظت از میراث پیشینیان
  6. مورخ رسمی تاریخ

برای مشاهده دیگر رشته های سطح دو کلیک کنید




در این مقاله می‌خواهیم راهکارهایی برای طلاب درونگرای شهودی(IN)  برای تقویت عمل‌گرایی و غلبه بر ترس از شکست را، ارائه و بررسی کنیم.

چرا مهم است عمل گرا باشیم؟

بسیاری از اوقات برای برخی از ما پیش آمده که درگیر افکار مختلفی شده‌ایم و به عبارتی در دام چرخه  افکار تمام‌نشدنی افتاده‌ایم.

گاهی اوقات بیرون آمدن از این چرخه افکار مثل افتادن در یک هزارتوی پیچ‌در‌پیچ است که به نظر می‌رسد رهایی از آن غیرممکن است.

گیر افتادن در چرخه افکار و خیالات می‌تواند مانع عمل‌گرایی ما شود و میزان کار مفید و مؤثری که می‌توانیم در طول روز انجام دهیم را کاهش دهد.

وقتی ما کمتر احساس مفید بودن می‌کنیم، رفته‌رفته احساسات منفی هم بر زندگی ما سایه می‌اندازد و نسبت به خودمان و زندگی احساس بدی پیدا می‌کنیم.

با افزایش این احساس بد، ترجیح می‌دهیم به افکار و خیالاتمان ادامه بدهیم و اینجاست که یک چرخه باطل و معیوب شکل می‌گیرد که باعث می‌شود هم‌ زمان را از دست بدهیم، هم بعدها حسرت این را بخوریم که چرا آن موقع که می‌توانستیم، کار مفیدی انجام ندادیم.

واضح است که این چرخه تمام‌نشدنی از افکار و تحلیل‌ها جایی باید شکسته شود و لازم است جایی دست به عمل بزنیم و کار مفیدی انجام دهیم.

در واقع باید تعادل مناسبی میان تحلیل‌گری و عمل‌گرایی ایجاد کنیم و مراقب باشیم سهم هرکدام را بی‌مورد زیاد نکنیم.

فکر کردن زیاد، بدون اقدام باعث از دست رفتن زمان و ایجاد پشیمانی است و بر عکس، عمل کردن بدون این‌که اقداماتمان را تحلیل و ارزیابی کنیم، کار کردنِ بی‌مورد و اضافه است.

حتی در کلام ائمه هم میتوانیم به وفور بیابیم که ایشان سفارش به عمل کردن نموده اند.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
“بعضی از گناهان به وسیله نماز و صدقه هم آمرزیده نمی شوند. سوال شد یا رسول الله!پس چه چیز موجب آمرزش آن است؟فرمود : جدیت و تلاش در طلب معیشت”

در این سری از مقاله قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم که برای رهایی از چرخه افکار و ترس از شکست چه اقداماتی می‌توان انجام داد.

قبل از این‌که راهکارها را با هم بررسی کنیم لازم است بگوییم مهم‌ترین و اصلی‌ترین پیشنهاد ما در این زمینه، تقویت «عمل‌گرایی» و خاصیت اقدام کننده بودن است.

می‌خواهیم ببینیم چه عواملی مانع عمل‌گرایی ما می‌شود تا بتوانیم با این عوامل مقابله کنیم و کنترل افکارمان را در دست بگیریم.

  1. کاری انجام دهید، قدمی بردارید، حتی کوچک و ناچیز!

یکی از لذت‌ های بزرگ زندگی هر شخص کسب دستاورد است. از نظر ذهنی، وقتی کاری را انجام می‌دهیم، مقداری دوپامین در مغز ترشح می‌شود که به ما احساس خوبِ مفید بودن می‌دهد و ما را ترغیب به انجام کارهای بیشتر و به دست آوردن اهداف بزرگ‌تر می‌کند.

خصوصاً اگر از قبل برای کاری یا برای به دست آوردن هدفی برنامه‌ریزی کرده‌ باشیم و اکنون با تلاش و پیگیری، موفق به انجام آن شده باشیم، سطح دوپامین در مغز افزایش می‌یابد و باعث می‌شود احساس بسیار خوبی نسبت به خودمان داشته باشیم.

بنابراین انجام دادن کارها (تمام کردن یک کار) برای ما لذت‌بخش است و بعد از آن احساس خوبی خواهیم داشت.

البته نباید فکر کنید که این کار حتما باید خیلی بزرگ و سخت و دست‌نیافتنی باشد. نه! ساده‌ترین و کوچک‌ترین کارها هم همین خاصیت را دارند. وقتی انجامشان می‌دهیم، احساس رضایت درونی داریم.

البته طبیعی است که هرچقدر هدف بزرگ‌تر و پر چالش‌تر باشد، رسیدن به آن هم لذت ‌بخش‌تر است و سطح بالاتری از دوپامین را در بدن آزاد می‌کند.

اما به هر حال، برای رها شدن از چرخه افکار منفی و کم کردن احساس ناخوشایند (و احتمالاً افسردگیِ ناشی از آن) لازم است از کم شروع کنیم.

با انجام کارهای کوچک شروع کنید و بلافاصله دوپامین در بدن شما شروع به ترشح می‌کند و رفته‌رفته حس و حال بهتری خواهید داشت.

کارهای کوچک مثل مسواک زدن، تمیز کردن و گرد‌گیری اتاق، مرتب کردن کمد یا میز کار، ظرف شستن و کارهایی مثل این. که هم کم دردسر هستند و هم سریعاً قابل انجامند.

اگر می‌خواهید از چرخه افکار رها شوید، باید بلند شوید. از رختخواب بیرون بیایید، از جایتان بلند شوید و کاری انجام دهید. حتی اگر کار کوچکی باشد.

۲.از آزمون و خطا نترسید  

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های دست به کار نشدن، بحث کمال‌گرایی در افراد است. در واقع عاملی که باعث می‌شود به راحتی خودمان را توجیه کنیم و کاری انجام ندهیم و ایده‌هایی که در ذهن داریم را عملی نکنیم، همین بحث کمال‌گرایی است.

یکی از راه‌های غلبه بر کمال‌گرایی این است که قبول کنیم کاری که با استاندارد خوب انجام می‌شود، بسیار ارزشمندتر و بهتر از کاری است که با استاندارد فوق‌العاده، انجام نمی‌شود!

امام علی علیه السلام می فرمایند:

لاتطلب سرعه العمل و اطلب تجويد فان الناس لا يسئلون فيم فرغ من العمل انما يسئلون عن جوده صنعه:

 هيچگاه سعي نکن که کار را با عجله به پايان رساني بلکه تلاش کن تا آنرا خوب انجام دهي چون مردم نمي پرسند که در چه مدت اين کار را انجام دادي؟ بلکه از کيفيت آن سئوال مي کنند.

خیلی صبر نکنید تا در یک کار به مهارت و توانمندیِ استثنایی برسید و بعد برای آن کاری انجام دهید! این اشتباه است. وقتی احساس می‌کنید می‌توانید یک خروجی با استاندارد قابل قبول تولید کنید، این کار را انجام دهید.

مزیت این کار این است که استاندارد قابل قبول را می‌توانید رفته‌رفته بهتر کنید. اما اگر دست روی دست بگذارید تا روزی به استاندارد مورد نظر خودتان برسید، تجربه نشان داده که آن روز هیچ موقع نخواهد رسید!

بهترین راه برای مقابله با ذهنیت «هنوز به اندازه کافی خوب نیستم.» این است که مستقیماً و بدون اتلاف وقت، با چیزی که از آن می‌ترسید مواجه شوید. هنوز به اندازه کافی خوب نیستید؟ اشکالی ندارد، دست به کار شوید و یک خروجیِ ملموس ایجاد کنید. رفته‌رفته همان را بهتر کنید تا به استاندارد مورد نظرتان برسد.

هیچ کاری در «ذهن» شما به درجه و استاندارد قابل قبول نمی‌رسد.

در مقاله بعدی با عنوان تقویت عمل گرایی سه راهکار دیگر برای عمل گرایی و تقویت آن را بررسی خواهیم کرد.

شما هم می توانید تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید و اگر نمونه واقعی از موارد ذکر شده را در زندگی خود داشته اید بیان کنید.

برای مشاهده سایر مقالات MBTI کلیک کنید




اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.