1

رشته مطالعات اسلامی مقطع کارشناسی

مجموعه آموزشی

  1. دانشگاه باقرالعلوم (زبان انگلیسی)

تعریف

دوره کارشناسی زبان انگلیسی ویژه دانشجویان مطالعات اسلامی، دوره‏ای آموزشی است که در آن دانشجویان به مهارت های لازم برای ترجمه آثار فکری دینی، که به زبان فارسی تولید شده اند، به زبان انگلیسی توانایی نسبی پیدا کرده، می توانند مقالاتی با محتوای تبلیغی به انگلیسی بنویسند و در پایان موفق به دریافت مدرک کارشناسی می شوند.

اهداف

  1. تسلط نسبی بر مهارت های چهارگانه خواندن، گوش کردن، صحبت کردن و نوشتن در زبان انگلیسی
  2. تأکید ویژه بر مهارت نگارش عمومی و نگارش علمی به زبان انگلیسی
  3. آشنایی با اصول و روش ترجمه از فارسی به انگلیسی
  4. ایجاد توانمندی در زبان آموزان به منظور ترجمه ی متون علوم اسلامی فارسی به انگلیسی

نظام آموزشی

این دوره شامل ۶ نیمسال تحصیلی یا ۳ سال تحصیلی به صورت نظام واحدی است

شرایط پذیرش

کسانی می توانند در این برنامه آموزشی به عنوان دانشجو به تحصیل بپردازند که طلبه حوزه علمیه باشند و برنامه آموزشی سطح یک حوزه های علمیه را گذرانده باشند.

تبصره: با توجه به این که برخی از دروس سطح یک حوزه های علمیه با تعدادی از دروس مقطع کارشناسی به ویژه دروس عمومی و زبان خارجی شباهت دارند، این دروس معادل سازی می شوند و طلبه – دانشجویان از گذراندن آن ها معاف می شوند.

عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

  1. دروس عمومی:
ردیف نام درس تعداد واحد ساعت
۱ تربیت بدنی ۱ ۱ ۳۲
۲ تربیت بدنی ۲ ۱ ۳۲
۳ دروس عمومی معادل سازی شده ۲۰ ۳۲۰
جمع ۲۲ ۳۸۴
  • دروس پایه واصلی:
ردیف نام درس تعداد واحد ساعت پیش نیاز
۱ خواندن و درک مفاهیم مقدماتی ۴ ۶۴  
۲ خواندن و درک مفاهیم متوسطه ۴ ۶۴ خواندن و درک مفاهیم مقدماتی
۳ خواندن و درک مفاهیم پیشرفته ۴ ۶۴ خواندن و درک مفاهیم متوسطه
۴ خواندن و درک مفاهیم علوم انسانی ۴ ۶۴ خواندن و درک مفاهیم پیشرفته
۵ گفت و شنود مقدماتی ۴ ۱۲۸  
۶ گفت و شنود متوسطه ۴ ۱۲۸ گفت و شنود مقدماتی
۷ گفت و شنود پیشرفته ۴ ۱۲۸ گفت و شنود متوسطه
۸ گفت و شنود آزاد ۴ ۱۲۸ گفت و شنود پیشرفته
۹ بیان شفاهی داستان ۲ ۳۲ گفت و شنود متوسطه
۱۰ مکالمه موضوعی ۲ ۳۲ گفت و شنود پیشرفته
۱۱ دستور و نگارش مقدماتی ۴ ۶۴  
۱۲ دستور و نگارش پیشرفته ۴ ۶۴ دستور و نگارش مقدماتی
۱۳ فنون یادگیری زبان ۲ ۳۲  
۱۴ آواشناسی ۲ ۳۲ خواندن و درک مفاهیم متوسطه، گفت و شنود متوسطه، دستور و نگارش پیشرفته
۱۵ اصول و روش ترجمه ۲ ۳۲ دستور و نگارش پیشرفته
۱۶ ترجمه متون ساده ۲ ۳۲ اصول و روش ترجمه
۱۷ پاراگراف نویسی ۲ ۳۲ دستور و نگارش پیشرفته
۱۸ مقاله نویسی ۲ ۳۲ پاراگراف نویسی
۱۹ نامه نگاری ۲ ۳۲ دستور و نگارش پیشرفته
۲۰ زبان خارجی ۱، ۲، ۳ و ۴ ۱۲ ۱۹۲  
جمع ۷۰ ۱۳۷۶  
  • دروس تخصصی و الزامی:
ردیف نام درس تعداد واحد ساعت پیش نیاز
۱ کلیات زبان شناسی ۱ ۲ ۳۲ دستور و نگارش پیشرفته، خواندن و درک مفاهیم متوسطه
۲ کلیات زبان شناسی ۲ ۲ ۳۲ کلیات زبان شناسی ۱
۳ کاربرد اصطلاحات و تعبیرات در ترجمه ۲ ۳۲ اصول و روش ترجمه
۴ روش تحقیق ۲ ۳۲ کلیات زبان شناسی ۲
۵ مقاله نویسی پیرامون مباحث اسلامی ۲ ۳۲ مقاله نویسی
۶ شیوه های ارائه سخنرانی ۲ ۳۲ گفت و شنود آزاد، بیان شفاهی داستان
۷ خواندن متون و اصطلاحات فلسفی و عرفانی ۲ ۳۲ خواندن و درک مفاهیم علوم انسانی
۸ خواندن متون و اصطلاحات تاریخی و سیره ۲ ۳۲ خواندن و درک مفاهیم علوم انسانی
۹ خواندن متون و اصطلاحات قرآنی و تفسیری ۲ ۳۲ خواندن و درک مفاهیم علوم انسانی
۱۰ ترجمه و نگارش متون و اصطلاحات فلسفی و عرفانی ۲ ۳۲ اصول و روش ترجمه، خواندن متون و اصطلاحات فلسفی و عرفانی
۱۱ ترجمه و نگارش متون و اصطلاحات تاریخی و سیره ۲ ۳۲ اصول و روش ترجمه، خواندن متون و اصطلاحات قرآنی و تفسیری
۱۲ ترجمه و نگارش متون و اصطلاحات قرآنی و تفسیری ۲ ۳۲ اصول و روش ترجمه، خواندن متون و اصطلاحات قرآنی و تفسیری
۱۳ بررسی ترجمه های قرآنی ۲ ۳۲  
۱۴ بررسی ترجمه های ادبیات دینی ۲ ۳۲  
۱۵ اصول و مبانی نظری ترجمه ۲ ۳۲ اصول و روش ترجمه
جمع ۳۰ ۴۸۰  
  • دروس اختیاری:
ردیف نام درس تعداد واحد ساعت پیش نیاز
۱ بررسی مقابله ای ساخت جمله ۲ ۳۲ کلیات زبان شناسی ۲
۲ واژه شناسی ۲ ۳۲ ساخت زبان فارسی، کلیات زبان شناسی ۲
۳ درآمدی بر ادبیات انگلیسی ۲ ۳۲ دروس خواندن متوسطه، دستور و نگارش پیشرفته، گفت و شنود متوسطه
۴ کاربرد علوم اجتماعی در تبلیغ ۲ ۳۲  
۵ کاربرد رایانه در قرائت و ترجمه متون اسلامی ۲ ۳۲  
۶ فرهنگ نگاری ۲ ۳۲  
۷ نگارش مقاله مروری ۲ ۳۲ مقاله نویسی
۸ خواندن متون و اصطلاحات فقهی ۲ ۳۲ خواندن پیشرفته
۹ آشنایی با ادبیات معاصر ایران ۲ ۳۲  
۱۰ ترجمه پیشرفته ۲ ۳۲ ترجمه متون ساده
جمع ۲۰ ۳۲۰  

 

مزایا

  1. اعطای مدرک کارشناسی از حوزه علمیه و وزارت علوم
  2. بهره مندی از اساتید مجرب و متخصص

بازار کار

  1. رایزن فرهنگی در خارج از کشور
  2. استاد حوزه و دانشگاه
  3. نویسنده و مترجم متون انگلیسی
  4. تولید محتوای اسلامی و شیعی در اینترنت به زبان انگلیسی
  5. نوشتن مقاله درباره موضوعات عمومی به زبان انگلیسی
  6. نوشتن مقاله علمی درباره موضوعات دینی اسلامی به زبان انگلیسی
  7. تبلیغ دین مبین اسلام به خصوص در قالب نوشتار
  8. ترجمه معارف اسلامی و فرهنگ ایرانی به زبان انگلیسی

برای مشاهده دیگر رشته های کارشناسی کلیک کنید




چگونه عمگرا‌تر شویم۲!؟!
در مقاله قبلی در رابطه با افراد درونگرای شهودی صحبت کردیم و درباره یکی از موانع و مشکلات این دست از افراد یعنی عمل گرا نبودن صحبت کرده و راه کارهایی را برای تقویت عملگرایی بیان کردیم.

در این مقاله و در ادامه بیان راهکارهای تقویت عمل گرایی سه راه کار دیگر را عرض خواهیم کرد. در پایان این مقاله و با بکار گیری مطالب ذکر شده، شما می توانید خود را رشد داده و عمل گرایی را در خود زنده کنید.

۳. شکست را یک نقص شخصیتی ندانید

از نظر منطقی حتما قبول دارید که در بسیاری از موارد شکست‌، منجر به رسیدن به موفقیت و پیروزی نهایی شده است.

ان مع العسر یسرا

علت هم ساده است، کسانی که چند بار شکست خورده‌اند، با بازخورد گرفتن و بررسی علت شکست، توانسته‌اند پلی به سمت پیروزی ایجاد کنند.

مثال‌های آن هم بسیار زیاد است. حتماً می‌دانید نمرات درسی آلبرت اینشتین بسیار پایین بود و معلمش به او گفت:‌ تو به هیچ جا نمی‌رسی! و همین طور سکاکی که بعد از ده ها بار تکرار مطالب درسی، آنها را یاد می گرفت.

آیا شما این موارد را شکست تلقی می‌کنید؟ آیا می‌توانیم بگوییم سکاکی یا اینشتین و . . .  افرادی شکست‌خورده هستند؟

قطعاً نه، چون حتماً قبول دارید به صرف این‌که چند بار در انجام کاری ناموفق باشیم به معنی اینکه شکست خورده‌ایم نیست.

زمانی می‌توانیم بگوییم شکست خورده‌ایم، که دست از تلاش کردن برداریم. شکست‌هایی که در مسیر رسیدن به موفقیت رخ می‌دهند حقیقتاً شکست نیستند.

بنابراین برای غلبه بر ترس از شکست لازم است ذهنیتتان را تغییر دهید و شکست را یک امر شخصی تلقی نکنید. شکست خوردن در چند تلاش، به معنی این نیست که شما یک ضعف شخصیتی دارید.

بلکه بیشتر به این معنی است که احتمالاً دارید به موفقیت نزدیک‌تر می‌شوید. نکته مثبت اینجاست که اگر هم در نهایت موفق نشوید، با اطمینان می‌توانید تغییر مسیر دهید و هدف تازه‌ای را انتخاب کنید.

در این صورت خیالتان راحت است که همه تلاش خودتان را کرده‌اید. اما تلاش نکردن به خاطر ترس از شکست باعث می‌شود فقط افسوس فرصت‌هایی که از دست داده‌ایم را بخوریم.

۴. یک روش برای تحلیل وضعیت و غلبه بر ترس از اقدام

یکی از علت‌هایی که باعث می‌شود ما از شروع یک کار طفره برویم، ناآگاهی از سرانجام و نتیجه آن است. در واقع اینکه نمی‌دانیم چه چیزی در انتظار ماست، مانع از انجام آن کار می‌شود.

این عدم آگاهی باعث ایجاد بی‌عملی می‌شود و تا زمانی که وارد میدان عمل نشده‌ایم نمی‌توانیم ارزیابی درستی از شرایط داشته باشیم. در واقع از چیزی می‌ترسیم که نمی‌دانیم چیست.

در چنین شرایطی بهترین راه از بین بردن ابهام است. باید تمرین کنید تا ذهنیت واقع‌گرایانه خودتان را تقویت کنید و موقعیت‌ها را دقیق‌تر تحلیل کنید. درباره این مطلب شاید واضح ترین سخن، حدیث گهربار امام علی علیه السلام است که می فرمایند از آنچه می ترسی خودت را درونش بینداز! این حدیث بدان معنا نیست که ما چشم بسته به سراغ مسائل برویم. بلکه حضرت از عمل نکردن و انجام ندادن کار تبری می جوید.

این کار باعث می‌شود سرعت عمل‌گرایی‌تان افزایش یابد. یک راهکار ساده این است که همه نتایجی که ممکن است از انجام این کار حاصل شود را روی کاغذ بنویسید.

چه مثبت و چه منفی، همه مواردی که به ذهنتان می‌رسد را بنویسید. مواردی که باعث می‌شود از این کار اجتناب کنید و انجام آن را به تعویق بیندازید چیست؟‌ ترس‌هایتان را بنویسید.

همه مواردی که نوشتید می‌تواند به عنوان داده و مبنا برای مرحله بعدی مورد استفاده قرار بگیرد. در مرحله بعدی ببینید کدام‌یک از ترس‌هایتان واقع‌گرایانه است.

احتمالاً بسیاری از آن‌ها حقیقتاً «ترس» نیستند! حتی اگر آن‌ها را به عنوان موانع در نظر بگیریم، اکنون می‌توانید با یک برنامه‌ریزی صحیح برای برطرف کردن آن‌ها به دنبال «راهکار» باشید.

در واقع الآن یک برنامه تحلیلی و عملی واقع‌گرایانه دارید. می‌دانید باید از کجا شروع کنید و در طول مسیر با چه موانع احتمالی مواجه خواهید شد.

و همین‌طور می‌دانید در صورت مواجهه با هر کدام از موانع به طور حدودی و تقریبی باید چه کار کنید. معمولاً در خلال انجام این تمرین راهکارهای جدیدی هم به ذهنتان می‌رسد که قبلاً حتی به آن‌ها فکر هم نکرده‌ بودید.

۵. سطح توقعتان را پایین نیاورید

کسی که به دلیل ترس از شکست خوردن دست به اقدام نمی‌زند، در واقع دارد خودش را از فرصت‌های مختلفی محروم می‌کند.

بسیاری از توفیقاتی که در زندگی می‌توانیم کسب کنیم خارج از منطقه امن ما وجود دارد و برای رسیدن به اهدافی که مد نظرمان است عموماً باید از منطقه امن خودمان خارج شویم.

اما وقتی از شکست بترسیم، کمتر ریسک می‌کنیم، کمتر دست به اقدام می‌زنیم و در نتیجه احتمال موفقیت ما کمتر خواهد شد.

در این صورت توقع ما کمتر خواهد شد و فقط در راستای اهدافِ کوچکی که مطمئنیم به آن‌ها خواهیم رسید اقدام می‌کنیم و دست به کار می‌شویم.

در حقیقت فقط وقتی حاضریم تلاش کنیم که می‌دانیم هدف آن قدر دست یافتنی است که حتماً به آن خواهیم رسید!

اما این یک چرخه مخرب است که نباید در آن گرفتار شوید. رویکرد مناسب‌تر این است که استانداردهای خودتان را پایین نیاورید. روی هدف بزرگ تمرکز کنید و هزینه آن را بپردازید.

برای خودتان مهلت تعیین کنید و خودتان را ملزم کنید که کار را در همان مهلت مقرر تمام کنید. بهترین راهکار برای پرورش عمل‌گرایی تعیین مهلت و بازه زمانی مشخص برای انجام کار است.

در این صورت حتی اگر شکست هم بخورید یا به نتیجه مطلوب دست پیدا نکنید، این نشانه ضعف شما نیست، چون به‌هرحال کاری انجام داده‌اید و تلاشی کرده‌اید.

فراموش نکنید دشمن اصلی درون خود شماست. در واقع بزرگ‌ترین رقیب شما، خود شما هستید که باید این رقیب سرسخت را شکست دهید.

شکست خوردن را مسئله‌ای شخصی تلقی نکنید و فکر نکنید شکست خوردن نشانه ناتوانی و ضعف شماست. در عوض باید رویکرد ذهنی مناسب‌تری را جایگزین کنید و باور داشته باشید که شکست خوردن نشانه این است که شما دارید تلاش می‌کنید و کسی که در حال تلاش کردن است هنوز دارد به مبارزه ادامه می‌دهد.

لطفا شما هم تجربیات خود را درباره تقویت عمل گرایی با ما به اشتراک بگذارید؟

آیا تا بحال تصمیمی برای این کار گرفته اید؟ چگونه به تصمیمتان جامه عمل پوشانیدید؟

برای مشاهده سایر مقالات MBTI کلیک کنید