1

طلبه منظم

چگونه یک طلبه منظم باشیم؟یکی از مسائل مهم و کاربردی در زندگی طلبگی، منظم بودن در تمامی عرصه های فعالیت است.

برخی از افراد در درس منظم هستند اما در منزل طور دیگرند. برخی اتاق منظمی دارند اما در محل کار رفتار غیرمنظمی از خود ارائه می دهند.

در هرصورت کمتر افرادی را مشاهده می کنیم که از بی نظمی دور باشند و زندگی کاملا منظم، دقیق و مشخصی داشته باشند. البته این مدل زندگی کاملا منظم و با برنامه های دقیق و بسیار جزئی، شاید امکان پذیر نباشد و ما هم قصد نداریم فرمول این روش را به شما ارائه دهیم.بلکه در این نوشته سعی ما براین است از بی نظمی در زندگی شما کاهش داده و روش هایی کاربردی را برای فرآیند بهتر خود در مسیر زندگی به اشتراک بگذاریم.

برای منظم تر شدن روش ها و تکنیک های بسیار زیادی هست اما شما سه ایده اساسی را در نظر بگیرید:

  • سبک شخصی خودتان را پیدا کنید.

خیلی وقت ها اشتباه بزرگ ما این است که می خواهیم با زور و فشار خودمان را  مجبور کنیم از یک مدل خاص برنامه ریزی استفاده کنیم و شاید چند وقت یکبار از کلاس های برنامه ریزی و یا مطالب اینترنتی استفاده کرده ایم. این اشتباه است، خودتان را وادار به تبعیت از یک مدل برنامه ریزی خاص نکنید چون در آن صورت برنامه ریزی برایتان تبدیل به عذاب می شود و بزودی آن را رها می کنید. ویژگی های شخصیتی ما و شرایط زندگیمان خیلیی تعیین کننده است در این که چه سبکی برای من مناسب است. مدلی که شما برنامه ریزی می کنید و از آن جواب می گیرید ممکن است برای من اصلا جواب ندهد. پس اول سبک شخصی خودتان را پیدا کنید. آن روش برنامه ریزی که شما با آن راحتید. این شناخت یکی از مسائل مهم زندگی هر فرد است که در اسلام هم بارها به آن سفارش شده و قبلا درباره این موضوع صحبت کرده ایم.

  • رتبه نهایی را بزنید، به هر روش ممکن

یک اشتباه بزرگ دیگر که مانع منظم شدن ما می شود این است که بیش از اندازه درگیر این می شویم که چطور برنامه ریزی کنم؟ از چه روشی؟ به چه شکلی؟ چقدر؟ چه ساعتی شروع کنم و چه ساعتی تمام کنم؟ و …

وارد این چرخه بی مورد از جزئیات اجرایی برنامه ریزی نشوید شما یک رتبه مشخص دارید که باید آن را بزنید و به آن برسید. این که از سبک ابوعلی سینا استفاده می کنید یا خواجه عبدالله انصاری یا روش خاص خودتان، اصلا مهم نیست. مهم خروجی است که شما باید به آن رسیده باشید.

  • روزانه سه کار مهم و تاثیر گذار را انجام دهید

به جای اینکه یک لیست طویل و طولانی از کارهای بی اهمیت تهیه کنید فقط سه کار بزرگ و مهم را هرروز برای خودتان تعیین کنید و آن سه کاری که شما را جلو می اندازد انجام دهید. لیست طولانی، سطح تمرکز را پایین می آورد، ذهن را خسته می کند و شما را نسبت به برنامه ریزی تان بدبین و بی تعهد می کند. سعی کنید از جزئیات فاصله گرفته و برنامه های کلی تری را برای خود تعیین کنید و برای تحقق  این کار ها روش های خاص خودتان را به کار بگیرید.

شما هم تجربیات خود را در برنامه ریزی های خود و روش هایی که موفق به انجامش شده اید با ما به اشتراک بگذارید.

برای مشاهده سایر تکنیک ها کلیک بفر مایید




حکمت طلبگی

وقتی یک روان پزشک اتریشی پس از سه سال اسارت در اردوگاه های کار اجباری آلمان آزاد شد، به یک نتیجه مهم علمی دست یافت که  بعد ها یکی از مکاتب روانشناسی به نام معنا درمانی شد.

او در پی تجربه شخصی و مشاهده زندانیان دیگر نتیجه گرفت که انسان ها قادر هستند هر رنج و مشقتی را تحمل کنند، مادام که در آن رنج و مشقت حکمت خاصی را درک کنند. به عنوان مثال اگر دو برادر که از همه نظر همسان هستند را به مدت سه سال هر روز به بدترین شکل کتک بزنند و به اولی بگویید کتک خوردنش جزئی ازیک تمرین ورزشی است و به دومی هیچ دلیلی برای کتک خوردنش ارائه ندهید، برادر اول بعد از سه سال به ورزشکاری قوی با اعتماد به نفس بالا و برادر دوم به انسانی حقیر و سرشار از عقده ها و کینه ها تبدیل می شود.

کتک خوردن و رنج برای هر دو یکسان است اما تفاوت در حکمتی است که می تواند به رنج کشیدن معنا بخشد. یکی به امید روزهای بهتر رنج می کشد و دیگری با هر ضربه، خُرد تر و حقیر تر می شود.

این مکتب و یا تفکر را می توان همان وجود حکمت و یا تلقین مثبت رایج میان مسلمانان نامید. چرا که وقتی به فردی گفته شود که فلان مساله و مشکل حکمتی دارد، این وجود حکمت باعث می شود مثبت اندیش بوده و به امید آن حکمت، تحمل رنج و مشکل را برای خود آسان سازد.

اینکه چگونه با سختی ها و مشقت های زندگی کنار بیاییم و به آنها واکنش نشان دهیم، نهایتا محصول یک تصمیم شخصی است. می توانیم تصمیم بگیریم به سختی ها و مصائب اجتناب ناپذیر زندگی از منظر معنا و حکمت نگاه کنیم تا در پسِ هر ضربه روحی و هر لطمه جسمی تنومندتر، مقاوم تر و آگاه تر بیرون بیاییم یا اینکه تصمیم بگیریم در بهترین حالت یک قربانی منفعل با حیاتی پر از غم باشیم.

در جمله آخر مثال دیگری را بیان می کنم. اینکه در حوزه علمیه در ابتدای سالهای درسی به همه ما می گویند ادبیات را قوی و خوب بخوانید و بدان اهمیت بدهید چرا که بعدا به درد شما خواهد خورد. دروس ادبیات عربی برای فارسی زبانان آن هم با درجه علمی کتاب هایی که برخی از آنها در دانشگاه های مطرح کشور های عربی تدریس می گردد، قطعا سخت، مشکل و رنج آور خواهد بود. اما نشنیده ایم که طلبه ای از شدت فشار دروس ادبیات عربی جان به جان آفرین تسلیم کرده باشد. این همان معنا درمانی، تلقین مثبت و حکمت های امیدساز است که در حوزه علمیه به خوبی اجرا شده است.

دوست گرامی شما هم می توانید به درجات عالی برسید و از بهترین های دنیا باشید. شما می توانید مرجع تقلید باشید. می توانید مجتهد روانشناسی باشید. می توانید مجتهد مسائل کلان اقتصادی دنیا باشید اما به این شرط که باور داشته باشید، سختی و مشقات را به جان بخرید و با جدیت و تلاش برای وصول به حکمت طلبگی تان قدم بردارید. کسی نمیداند حکمت طلبه شدن شما چیست اما خودتان با شناختی که از خودتان دارید و با درصد توانایی تان در برابر سختی ها، قطعا می دانید که در آینده قرار است چه جایگاهی داشته باشید. طلبه مجتهد علوم اقتصادی در قاره و یا طلبه مربی صالحین در مسجد محله تان با رویکرد جهانی. فرقی ندارد که کجا باشید. هر جا که باشید همان جا مرکز دنیاست. قانون زندگی، قانون باور هاست؛ بزرگان زاده نمی شوند، ساخته می شوند.

موفق و پیروز باشید.

برای مشاهده دیگر مقالات انگیزشی کلیک کنید




کتاب کمک آزمون ورودی حوزه علمیه خراسان

کتاب مسیرسبز، اولین کتاب کمک آزمون ورودی حوزوی در کشور است که شامل خلاصه منابع آزمون ورودی حوزه علمیه خراسان می باشد.

در این کتاب خلاصه ی کتاب های: قرآن, پیام های آسمانی, عربی, فارسی و مطالعات اجتماعی می باشد.

همچنین این کتاب شامل بیش از ۵۰۰ تست به همراه نمونه سوال آزمون های ورودی سالهای گذشته می باشد تا شما بتوانید بعد از مطالعه دقیق کتاب, با منابع آزمون ورودی آشنایی بیشتری کسب نمایید و با آمادگی بیشتری در جلسه آزمون ورودی حوزه علمیه حضور یابید.

این کتاب ویژه داوطلبین پایه نهم بوده و منابع آزمون ورودی این پایه را دارا می باشد.

شما می توانید با مطالعه این کتاب, به جای اینکه چندین کتاب بخوانید یک کتاب را بخوانید و در فرصت کوتاه تر, نتیجه مطلوب تری را کسب نمایید و رتبه مناسبی را در آزمون ورودی حوزه علمیه کسب نمایید.

شما می توانید جهت سفارش نسخه فیزیکال این کتاب, در ساعات اداری با شماره ۰۵۱۳۲۱۲۶۰۸۱ تماس حاصل فرمائید.

[button color=”green” size=”big” link=”//%d8%a7%d9%88%d9%84%db%8c%d9%86-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%da%a9%d9%85%da%a9-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d9%88%d9%86-%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%af%db%8c-%d8%ad%d9%88%d8%b2%d9%87-%d8%b9%d9%84%d9%85%db%8c%d9%87-%d8%ae/” icon=”” target=”false”]دانلود کتاب مسیر سبز[/button]




قابل توجه علاقه‌مندان به تدریس در مدارس غیر انتفاعی

طلاب متقاضی می توانند جهت ثبت نام به سامانه بارش از طریق لینک زیر مراجعه فرمایند .

ثبت نام

برای مشاهده سایر اخبار مسیرطلبه کلیک کنید