1

سلام

خیلی ها از ما در مورد سربازی سوال می پرسن، یعنی سربازی طلبه ها که چطور میتونن سربازی برن؟ چه روندی و چه فرایندی داره؟ جاهایی که سرباز میگیرن چه جاهایی هستند؟ یا اینکه فرایند سرباز شدن چیا هست؟ شهریه بعدش چی میشه؟ تکلیف درساشون چی میشه؟ بعد از سربازی چیکار باید بکنن؟ یا در حین سربازی آیا حقوق اضافه ای دریافت میکنن یا نه ؟ یا سهمیه ها به چه مقداره؟ کی سهمیه ها رو اعلام میکنن؟ از چه سطحی باید وارد پیگیری سربازی بشن؟ همه اینها سوالات متعددیه که احتمالا شما هم امثال این سوال ها رو دارین و من خوشحال میشم بعد از انتشار این ویدیو سوالاتتون رو از ما بپرسین که در مورد سربازی چه اطلاعاتی رو لازم دارین؟ اما این مژده رو هم میخوام خدمتتون بدم که در یک ویدیوی دیگه که ان شاالله بعد ازین منتشر میشه بنده میام صفر تا صد سربازی و چگونه سرباز شدن رو خدمتتون تقدیم میکنم تا بتونین از این موقعیتی که برای طلبه ها وجود داره استفاده کنین.

ان شاالله که موفق و موید باشین

برای مشاهده سایر اخبار مسیرطلبه کلیک کنید




بسم الله الرحمن الرحیم

معرفی مرکز نو آوری و شکوفایی حوزه علمیه خراسان

یکی از اهداف مهم سازمان روحانیت، که مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان متولی تربیت نیروی انسانی این سازمان را به عهده دارد پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام اسلامی می باشد ، اغلب دانش آموخته های حوزه علمیه که ماموریت دارند تا این هدف مهم را محقق سازند، متاسفانه فاقد مهارتهای لازم برای ورود به جامعه و پاسخگویی به نیازهای آنان می باشند.

کارشناسان امر و اساتید فن در زمینه تربیت طلاب، ریشه بسیاری از معضلات طلبگی را بی انگیزگی ناشی از نبود حس مفید بودن و عدم بکارگیری این نیروی آماده و عاشق خدمت می دانند.

مسئولین و پرسنل مرکز نوآوری و شکوفایی حوزه علمیه خراسان با هدف پر نمودن این خلاء و از بین بردن این معضل فراگیر، اقدام به برنامه ریزی برای فعالیتهای کوتاه مدت یکساله نموده و با در نظر گرفتن اهداف بلند مدت این مرکز و همچنین توجه به منویات مدیران امر که در مصاحبه های عمیق و دقیق،تحلیل و جمع آوری گردیده و با مطالعات میدانی در حوزه نیازشناسی طلاب و جامعه هدف برنامه ذیل را با مبانی علمی آن پس از چندین جلسه کارشناسی ارائه نموده است. امید این که بتوانیم با اقدامات صحیح در راستای اجرای این برنامه و در سایه حمایت های همیشگی و اعتماد مسئولان امر، نتیجه ای بگیریم که عواید آن رشد و توانمندسازی طلاب و ترویج فرهنگ خدمت رسانی دینی و در نهایت اعتلای پرچم دین اسلام در جامعه و تحصیل رضایت خداوند باشد.

اهداف کلان :

۱ کار آفرینی و رونق تولیدات فرهنگی طلاب

۲ ایجاد اشتغال پایدار برای طلاب دانش آموخته

۳ حمایت ،توانمند سازی،هدایت و ساماندهی طلاب متقاضی

الف) کار آفرینی و رونق تولیدات فرهنگی طلاب:

۱برگزاری رویداد ایده پروری به منظورتشکیل تیم ها و تشکل های کار آفرین

۲ اجرای دوره رشد مقدماتی و پیشرفته (منتورینگ، تحقیقات بازار و..)

۳ اخذ حمایت های سازمانی ویژه طلاب توانمند سازی شده و تیم های مستقر در مرکز نوآوری و شکوفایی

ب) ایجاد اشتغال پایدار برای طلاب دانش آموخته :

۱ ایجاد سامانه بارش(بهینه سازی انجام رسالت های شغلی) ویژه طلاب

۲ مذاکره با سازمان های مرتبط( آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات، اوقاف، نیروهای نظامی و انتظامی و…)

ج) حمایت ،توانمند سازی،هدایت و ساماندهی طلاب متقاضی:

۱ شناسایی مراکز آموزش مهارتی جهت پشتیبانی نیروی انسانی جذب شده با توجه به نیاز های احصاء شده در سامانه بارش

۲ تولید محتوای متناسب ترویج فرهنگ کارو تلاش با هدف اطلاع رسانی و ایجاد روحیه خدمت رسانی و انجام رسالت های طلبگی در جامعه

۳ تولید محتوای آموزشی مهارت محور برای بارگذاری در سایت( ویدیوهای آموزشی، پادکست های صوتی، درسنامه های مجازی و مکتوب و…)

۴ برگزاری دوره های آموزشی تخصصی حضوری مهارت محور متناسب با نیازهای طلاب برای توانمندسازی ویژه اشتغال متناسب با شئون طلبگی




تخصص گرایی

یک طلبه باید جامع تمام علوم دینی باشد تا بازدهی بیشتری داشته باشد یا متخصص در یک گرایش؟

در زمانه کنونی باید پذیرفت که یک روحانی وارث تمام وظایف پیامبر اسلام نیست. بلکه وظایف سنگین انبیا بر دوش نهاد بزرگ روحانیت است و هر فرد در این سازمان بزرگ باید متناسب با دانش، توان و مهارت های خود متعهد انجام بخشی از این رسالت گسترده باشد.

این کلام نغز از شیخ بهاءالدین عاملی که از نوابغ علمای شیعه در طول تاریخ است مشهور است که پیوسته می‌گفت: «من بر کسانی که متخصص در همة فنون هستند غلبه کردم اما همواره متخصصان در یک فن بر من غلبه کرده‌اند.

حتی در امر تبلیغ که یکی از رساالت های طلاب از میان صدها وظیفه بزرگ و کوچک است نیز تخصص یک ضرورت است. کسی نمی‌تواند هم توان فعالیت فرهنگی در دانشگاه را داشته باشد، هم در روستا، هم در شهر، هم در زندان، هم در کودکستان، هم در اینترنت، هم برای زنان، هم برای ایرانیان، هم برای کشورهای خارجی (آسیایی، اروپایی، آفریقایی و.. . ) ، هم به صورت مکتوب، هم به صورت کلامی، هم به صورت تصویر و نمایش و شیوه‌های نوین هنری، هم.. . . و سخن محکم و قالب متناسب تحویل دهد! وجود چنین پدیده‌ای واقعا دیدنی و اعجاب آمیز است. گویا این اَبَر انسان‌ها تنها در عالم اوهام و فیلم‌های تخیلی پدید آمده‌اند!

اگر بخواهیم مثالی بزنیم تا مطلب واضحتر شود باید بگوییم برای ساختن یک بنا هرگز لازم نیست همة کارگران همه کاره باشند بلکه اگر هر یک از آنان تنها یک هنر داشته باشد از دو جهت بهتر است؛ یکی افزایش کیفیت کار و دوم کوتاه شدن زمان آموزش و الحاق یک نیروی عملیاتی به این پروژة ساختمانی.

بنابراین تخصص‌گرایی یک ضرورت اجتماعی و مقتضای تقسیم کار و توزیع نقش‌ها است که با پیچیده شدن بافت جوامع و افزایش نیاز‌ها، دانش‌ها و مهارت‌ها روز به روز بدیهی‌تر می‌گردد و مقتضیات خود را به انسان‌ها بیشتر تحمیل می‌کند.

ضرورت مهارت آموزی در یک گرایش تخصصی از گرایشات مختلف طلبگی برای پاسخگویی به نیازهای روز جامعه یک اصل اجتناب ناپذیر و یک راه حل مسلم برای رغم زذن آینده روشن طلبگی و به تبع آن هدایت صحیح جامعه و پاسخ به نیازهای دینی آنان از طریق ابزار روز است.

طلبه اگر مسئولیتی در قبال اجتماع نداشته باشد از مطالعه انواع کتاب‌ها و آشنایی با دانش‌ها و مهارت‌های مختلف بسیار احساس رضایت می‌کند و خوش خواهد بود، اما اگر بنا باشد خدمتی ارائه کند لازم است در یک زمینه متمرکز شود یعنی توان و فرصت خود را بدان معطوف دارد و آن را با همه وجود دریابد.

بنابراین برنامة آموزشی و تربیتی طلاب همواره مشترک نیست و مسئولان آموزشی و پرورشی حوزه نباید اصرار داشته باشند که الگوهای مشابه و یکسانی از طلاب پدید آورند؛ زیرا از آنان نقش‌ها و کارکردهای متفاوت انتظار می‌رود و آمادگی‌های مختلفی باید در آنها فراهم آمده باشد.

با توجه به اینکه مأموریت طلبه فعالیت فرهنگی است، یعنی طلبه از خود آثار فرهنگی به جای می‌گذارد طبعا تخصص طلبه نیز تخصص فرهنگی است. هر اثر فرهنگی چنانچه پیش‌تر نیز گفتیم دارای سه بعد مخاطب، قالب و محتوا است. یعنی طلبه می‌کوشد محتوای معینی را در قالب خاصی به مخاطبی عرضه کند. بدون این سه بُعد هیچ اثر فرهنگی قابلیت تحقق ندارد. به یک لحاظ می‌توان تخصص‌های فرهنگی را از این سه زاویه برش داد. می‌توان کسی را فرض کرد که تخصص در محتوای خاصی (مانند مهدویت، زن یا اخلاق) دارد یا کسی که برای مخاطب خاصی (مانند جوانان، کودکان یا دانشجویان) به صورت تخصصی می‌تواند آثاری عرضه کند یا کسی که در استفاده از قالب مشخصی (همچون نشریه، سخنرانی یا مناظره) تخصص دارد و آثار ویژه‌ای خلق می‌کند.

اقتباس از راه و رسم طلبگی دفتر ۵ ص۷

مشاهده سایر مقالات مرتبط با طلبگی کلیک نمایید.

برای مشاهده دیگر مقالات رشته شناسی کلیک کنید