1

به گزارش خبرنگار روزنامه شهرآرا: هفته گذشته، رویدادی استارت آپی در مرکز نوآوری و شکوفایی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد و در آن ۱۰ تیم استارت آپی منتخب حوزه های علمیه خراسان به رقابت با هم پرداختند.

سیدحمید فتاحی، مدیر مرکز نوآوری و شکوفایی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، با اشاره به انتشار فراخوان این رویداد با موضوع تولید محتوا برای زائران صورت گرفت، گفت: حدود ۵۰ ایده به دست ما رسید که از آن میان ۱۰ ایده انتخاب شدند و برای تبدیل ایده به کسب و کار آموزش دیدند. در رویداد امروز هم این ایده های منتخب به رقابت با هم پرداختند. فتاحی به حمایت ها از استارت آپهای واردشده به مرکز نوآوری و ش کوفایی حوزه علمیه هم اشاره کرد و گفت: در گام اول به تیم هایی که وارد مرکز می ش وند، آموزش های کامل برای پرورش ایده و تبدیل آن به یک کسب و کار ارائه می شود. آموزش های فنی لازم برای هر کسب و کار و کمک به آنها برای تولید نمونه اولیه محصول و انجام تحقیقات بازار، از دیگر کمک های این مرکز به استارت آپ هاست. هر تیم در این دوره حدود ۲۰میلیون تومان کمک از مرکز ما دریافت می کند.

نگاه تازه حوزه به کارآفرینی

مدیر مرکز نوآوری حوزه علمیه خراسان به موضوع کارآفرینی در حوزه های علمیه پرداخت و بیان کرد: در این زمینه هنوز در گام های ابتدایی قرار داریم و به جای خاصی نرسیده ایم، اما خوشبختانه رویکرد مدیران حوزه ها به این موضوع بهتر از گذشته شده است. تا چند سال پیش، فرهنگ کسب و کار دانش بنیان در حوزه مطرح نبود و نوع تفکرات متفاوت بود، اما الان که مقام معظم رهبری هم بر این موضوع تأکید دارند، این نوع فعالیت ها به حوزه هم رسیده است و مدیران هم از آن حمایت می کنند.

همکاری شهرداری با استارت آپ های حوزوی

جمال حسن بارانی، مدیر کل دفتر برنامه بودجه معاونت برنامه ریزی شهرداری مشهد، نیز به قابلیت همکاری های شهرداری به ویژه شهرداری منطقه ثامن با استارت آپهای حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: در منطقه ثامن دو ویژگی وجود دارد اول اینکه بیشترین افراد حاضر در این منطقه قصد استفاده از ظرفیت های فرهنگی حرم مطهر را دارند و زمینه پذیرش مباحث فرهنگی که مدنظر این نوع کسب و کارهاست در آن افراد فراهم است نکته دوم حضور بسیاری از طلاب حوزههای علمیه در همین محدوده است. این دو موضوع، زمینه مناسبی فراهم کرده است برای توسعه این مدل استارت آپ ها در این بخش از مشهد و اگر منطقه ثامن پای کار بیاید، می تواند با کمک این کسب و کارها حال و هوا و فضای منطقه را بهینه سازی کند تا هم به نوعی مدیریت شهری بتواند از این همکاری سود ببرد و هم افرادی که در آن منطقه هستند، خدمات بهتری دریافت کنند.

برندگان رویداد

در پایان این رویداد، ایده «اسنپ فرهنگی» برای برقراری ارتباط بین تولید کنندگان محصولات فرهنگی و مخاطبانشان، و ایده «اسکان یار طلاب» به منظور راه اندازی سامانه ای برای اسکان طلبه های مسافر در خانه دیگر طلبهما، به طور مشترک در جایگاه سوم قرار گرفتند. طرح «رضوانه بانو» با هدف ایجاد شبکه اطلاع رسانی رویدادهای فرهنگی سطح شهر برای بانوان، تیم دوم انتخاب شدو ایده ایجاد مرکز تخصصی بلوغ» برای راه اندازی شبکه ای از مشاوران که در بازه دوساله بلوغ در کنار نوجوانان باشند و به مشکلات آنها رسیدگی کنند، مقام نخست این رویداد را از آن خود کرد.




جادوی نوشتن اهداف از منظر اسلام
شاید خیلی از شما دوستان و همراهان مسیر طلبه با این کلام حضرت علی علیه السلام آشنا باشید که فرمودند:

فَما خَلَقَ امرِؤ عَبَثا : کسی بدون هدف و بیهوده آفریده نشده است. (نهج البلاغه، حکمت ۳۷۰)

با توجه به این کلام گرانبها به راحتی می توان به اهمیت داشتن هدف پی برد. اهداف شما راه زندگانیتان را می سازند  و در زندگی که بدون هدف خلق نشده است چه خوبست که اهداف خود را مشخص کنید تا به عاقبتی که امیر المومنین علی علیه السلام فرموده اند دچار نشوید

امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند :

مَنْ أَوْمَأَ إِلَى مُتَفَاوِتٍ خَذَلَتْهُ اَلْحِيَلُ : هركه به چند راه گونه گونه اشاره كند راه چاره را ازدست بدهد.(بحارالأنوار؛ج۷۲,ص۱۰۵)

یعنی کسی که بدون داشتن هدفی مشخص، زندگی کند به جایی نخواهد رسید و دچار درماندگی و غیر قابل جبرانی خواهد شد برای جلوگیری از این بیچارگی و درماندگی(بی هدفی)که حضرت علی علیه السلام فرموده اند باید به دنبال راه چاره ای گشت تا دچار این بی برنامگی و بی هدفی و سردرگمی نشوید و هدف یکتایی که برای زندگی طلبگی خود مشخص کرده اید را از دست ندهید، برای حفظ اهداف خود، نیاز به ابزار مناسبی دارید که امام صادق علیه السلام به آن اشاره فرموده اند:

كتُبُوا ؛ فإنَّكُم لا تَحفَظُونَ إلاّ بالكِتابِ : بنويسيد؛ زيرا جز با نوشتن، حفظ نمى كنيد(بحار الأنوار : ۲/۱۵۳/۴۶)

پس بهتر است که اهداف خود را بنویسید زیرا که؛

جذب اهداف به سمت خود

در هنگام نوشتن اهداف توجه و تمرکز بیشتری دارید و تلاش می کنید که برنامه ریزی بیشتری داشته باشید و اهداف خود را واقعی تر بیان کنید آنهارا در ذهن خود ارزیابی می کنید و شاید بارها و بارها آن را بنویسید و مورد ارزیابی قرار دهید زیرا که ذهن شما در این چرخه قرار می گیرد که چه چیزی را دوست دارد و هنگام دست یافتن به اهداف چه احساسی را تجربه می کند از آنجا که ذهن نمیتواند میان آنچه تصور میکند و آنچه در واقعیت اتفاق می افتد تمایز قائل شود این باور را در شما پرورش می دهد که شما فرد موفقی هستید و موجبات این را فراهم میکند تا در زندگی روز مره خود به سمت انتخاب های متمایل شوید که بارها و بارها آن را در ذهن خود ساخته اید

این روند تا زمانی ادامه پیدا می کند تا شما را به اهدافی که در ذهن خود پرورانده اید برساند و اهداف زندگی شما را که فقط در ذهن و خیال شما وجود داشته به واقعیت تبدیل کند.

به هنگامه نوشتن

هنگامی که شما شروع به نوشتن می کنید برای سازماندهی و ارزیابی ذهنی لازم دارید تا تصورات ذهنی خود را به شکل حروف، کلمه و جمله بر روی کاغذ بنویسید ولازمه اش این است که زمان بیشتری را برای نوشتن اطلاعاتی که در ذهن دارید صرف کنید.

زمانی که شما در حال نوشتن هستید قسمتی در مغز شما فعال می شود به نام سیستم مشبک عصبی(RAS) که وظیفه آن پالایش اطلاعات از میان میلیون ها اطلاعاتی است که به شما می‌رسد. مثلاً اگر شما یک ساعت خاص بخرید، پس از آن وقتی به خیابان می‌روید دائماً در دست مردم تعداد زیادی از آن ساعت ها را می بینید! انگار که همه مردم شهر این ساعت را دارند.در صورتی که چنین نیست. تنها این سیستم فعال کننده مشبک این نوع ساعت را از میان انبوه ساعت های دیگر برمی گزیند و برجسته می کند. چرا قبلا به آن ساعت در دست مردم توجهی نداشتید و چرا الان اگر آن را دست کسی ببینید بلافاصله متوجه آن می شوید؟ پاسخ آن است که اکنون آن ساعت وارد «سیستم فعال کننده مشبک» مغز شده و از آن پس هر چیزی که با آن در ارتباط باشد دارای اهمیت می شود و میزان توجه نسبت به آن بالا می رود

دقیقا همین فرایند در هنگام نوشتن اهداف شما نیز اتفاق می افتد زمانیکه دقت و تمرکز خود را بر روری نوشتن اهداف خود می گذارید سیستم مشبک عصبی فعالیت خود را بر روی اهداف شما انجام می دهد و پس از آن به مرور زمان مطالب و اقداماتی که مرتبت با هدف شما می باشد برای شما ملموس تر و واضح تر از قبل خواهند شد به عنوان مثال زمانی که شما موضوع پایان نامه یا مقاله خود را انتخاب می کنید ذهن شما مطالب و سخنان مرتبت با آن را در تمامی مجلات، اخبار، صحبت های داخل تاکسی، متن نوشته های بر روی در و دیواری و تمامی فعالیت ها و اتفاقاتی که در زندگی روزمره در حال جریان است و تمام مواردی که همسوی با هدف شما می باشند را بیشتر مورد توجه شما قرار می دهد که نهایتا در تکمیل مقاله و پایان نامه به شما کمک خواهند کرد تا شما به هدف غایی خود(تکمیل پایان نامه/ مقاله) دست پیدا کنید.

به امید فتح قله های موفقیت

برای مشاهده سایر تکنیک ها کلیک بفر مایید