1

جوهره وجودی روحانیت چیست؟بررسی نقش ها، مسئولیت ها و کارکردهای روحانیون برای تحقق واقعی یک روحانی دین

برای یافتن جوهرة وجودی روحانیت یعنی تشخیص عواملی که موجب می شود تا یک فرد به عنوان روحانی تلقی شود، حقیقتا  باید به این پرسش پاسخ داد که عنصر عمومی روحانیت که آن را از دیگر افراد و اقشار جامعه جدا می سازد چیست؟ برخی آن را در کسوت و لباس خاصی که به آن ملبس هستند و برخی در مدل تامین معیشت آنان جستند. برخی در تمام وقتی و ممحض بودنشان در دین و برخی در داشتن تخصص و دانش و اطلاعات خاص و برخی در احساس مسئولیت سرشاری که نسبت به دیگران دارند و برخی در منش و اخلاق و روحیات عمیق دینی ایشان.

با اینکه نمی توان تاثیر هیچ یک از این عوامل را نادیده گرفت اما باید گفت، عمده ترین عنصر شکل دهنده روحانیت را در نقش و کارکردهای ویژه اي می دانیم که بر عهده می گیرند و لباس متفاوتی که بر تن می کنند و به واسطه آن خود را از دیگران متمایز می سازند.

بنابراین روحانی فردی است با پوششی و لباسی خاص که عهده دار ايفاي نقش و تحقق كاركردهاي ویژه در ارتباط با دین است. حال که در تعریف یک روحانی دو شرط بر عهده گرفتن نقش و ملبس بودن به لباس روحانیت را مطرح کردیم، به این نتیجه می رسیم که افرادی که همان نقش و کارکردها را در غير آن کسوت به انجام می رسانند و ملبسینی که ایفاگر هیچ یک از نقش و کارکردهای مورد انتظار از یک روحانی، حتی در خفیف ترین صورت آن نیستند، از دایره شمول روحانی به معنای خاص مورد نظر این مقاله خارج می افتد.

به دلیل اهمیت شناخت یک روحانی حقیقی از روحانی نمایان و به دلیل اهمیت نقش بسزای روحانیون واقعی در جامعه این مقاله در نظر دارد از جنبه های مختلفی شروط و ویژگی های یک روحانی واقعی را بررسی نماید.

  1. شرط تحقق
  2. شروط صدق
  3. شروط کارکرد
  4. الزامات تبعی

در برداشتن لباس ویژه و متمایز شرط تحقق روحانیت است. بدین معنا که روحانی بودن به معنای خاص، بدون آن محقق نمی گردد. علم و تدین با دینداري شاخص که از آن به تقوا یاد شده، همان مشخصاتی است که با این نماد به آن شخص منتسب می گردد و در واقع از «شروط صدق» آن محسوب می شود. بنا براین می توان گفت فردی که لباس روحانیت به تن دارد اما دانش حوزوی ندارد و یا به اصول اخلاقی و تهذیب پایبند نیست، در آنچه از او ظاهر است، صادق نیست یا لباس بر اندام این شخص، نماد و نمودی از آن ویژگی ها را با خود ندارد.

ملبس شدن به لباس روحانیت علاوه بر ایجاد شباهت به بزرگان دین و داشتن نماد علم و تقوا، به منظور ایفای نقش و کارکردهایی صورت گرفته است که از این چهار مورد بیرون نیست:

  1. تبلیغ و ترویج دین

٢. تعلیم و تعلم دینی

  1. صیانت و دفاع از آن

۴. هدایت و اجرای مناسک

پذیرش این نقش ها و به انجام رسانیدن این وظایف، در واقع از شروط کارکردی روحانیت است؛ بنابراین انتظار می رود فرد ملبس دارای علم و تقوای دینی، عهده دار انجام دست کم یکی از نقش های مذکور باشد؛ در غیر این صورت، ضرورت وجودی آن زیر سؤال می رود و به عامل تفاخر و تمایز تبدیل می گردد.

البته برای به عهده گرفتن نقش های مذکور و تحقق کارکردهای مورد انتظار از یک روحانی لازم است سال های سال برای آموختن دین تلاش کند و لازم می آید آن را به عنوان شغل و حرفه اصلی در زندگی خویش اختیار نماید. از این رو یکی از الزامات تبعي روحانیان، یعنی تمام وقتی ایشان، ضرورت پیدا می کند؛ یعنی روحانی کسی است که به ناگزیر تمامی وقت مفید و مؤثر خود را به انجام یک یا چند وظیفه از نقش های مذکور می نماید و عملا نخواهد توانست به هیچ شغل و فعالیت دیگری که کسب و محل تامین معیشت او باشد، بپردازد.

بنابراین می توان اینطور نتیجه گرفت که لباس شرط ((تحقق)) روحانیت است و تقوا و علم، شرط ((صدق)) آن و قبول نقش و به عهده گرفتن مسئولیت های خاص، از ضرورت های وجودي آن؛ به نحوی که نبود هر کدام، آن را از بی معنا می سازد و از ضرورت می اندازد.

وجود روحانیت به عنوان حاملان، پیام رسانان و مجریان دین، بیش از هر چیز، مبتنی بر یک ضرورت کار کردی است؛ از این رو در تمامی ادیان، حتی در ادیان بسيط و ابتدایی نیز به شکلی موضوعیت داشته است. عمومیت و موضوعیت داشتن روحانیت برای ادیان، بیش از هر چیز ناشی از ماهیت دین است که وجود کسانی را به عنوان حافظ، حامل، ناقل، مروج و به یک معنا، كارگزار دین ضروری می سازد. دین به مثابه یک بسته آموزه ای، یک مجموعه از مناسک عبادی و مراسم شعائری و یک سلسله احکام عملی از جنس شرايع و اخلاق و ممارستهای ایمانی، نیاز به یک گروه متخصص و متمحض تمام وقت دارد تا به تنظیم و تعلیم و ترویج آن بپردازند و از تخریب و تحریف و فراموش شدن آن جلوگیری نمایند.

تأکید بر ضرورت کار کردي، نقش پذیری و بر عهده گرفتن مسئولیت توسط روحانیت، این معنا را می رساند که وجود یک روحانی بدون در نظر گرفتن کارکردهایش و بدون انجام یکی از مسئولیت هایش، هیچ ضرورتی ندارد؛ از طرفی به دلیل پیوند ناگسستنی دین و روحانیون نگاه جامعه به این افراد نگاه به خود دین است و از این جهت کارکردهای روحانیون برای جامعه به نوعی نقش های مقدس محسوب می شود و با آنان مانند دیگر متخصصین در امور دیگر مثل پزشک یا معمار برخورد نمی کنند بلکه برای مسئولیت های ایشان احترام و تقدس ویژه ای قائلند. 

نقش و کارکردهای شناخته شده روحانیت در طول تاریخ و در شرایط و موقعیت های مختلف، به اقسام مختلفی تقسیم می شوند. با توجه به موقعیت فعلی جامعه و اهمیت جایگاه روحانیت در تحقق نظام اسلامی و حاکمیت اسلام در کشور و همچنین تحقق تمدن اسلامی برای صدور به شرق و غرب عالم و زمینه سازی ظهور منجی نهایی، ما این نقشها را در هفت دسته زیر شناسایی و از هم تفکیک کرده ایم:

۱. نقش «تبلیغی» که در وعظ و خطابه دینی به عنوان فراوان ترین مصداق، تجلی پیدا کرده است

٢. نقش «تعلیمی» که در حوزه های علمیه و در تشکیل انواع کلاسهای دروس دینی و فعالیتهای تحقیقی و تألیف کتب تفسیری و روایی و کلامی و تاریخی شکل گرفته است؛

٣. نقش «الگويي» روحانیت وقتی است که تجسم عینی آموزه های دینی، خصوصآ از جهات معنوی و اخلاقی باشند و از این حیث مورد رجوع مردم قرار گیرند؛

۴. نقش های «مناسکی» که در قالب امامت جمعه و جماعات و اجزا و هدایت مناسک حج و دیگر عبادات و مراسم جمعی قابل مشاهده است؛

۵. نقش «مرجعیت فقهی» که از بسيط ترین صورت پاسخ به سؤالات شرعی با ارجاع به فتاوي علما تا بارزترین نوع آن در استنباطات فقهی و پاسخ به استفتائات و انتشار رساله عملیه ظاهر شده است؛

۶. نقش های «اجتماعی» نظير مداخله در امر قضا و اصلاح ذات البین، امورحسبیه و سرپرستی اوقاف و جاری ساختن خطبه های ازدواج و طلاق و از این قبيل است؛

۷. و سرانجام نقش «سیاسی» که برخی از روحانیان شاخص را در طول تاریخ در کسوت رهبران سیاسی و پیشروان جنبش های اجتماعی نشان داده است.

تعدادی از این نقشها، همراه با کارکردهای خاص شان، ممکن است بعضا در یک شخص جمع شود و تأثيرات افزون تری بر مخاطبان و مراجعان دینی باقی گذارد؛ همچنین ممکن است در ایفای هر یک از این نقشها، شدت یا ضعفی پدید آید، اما دشوار است بدون ایفای ولو صوري یکی از آنها، بتوان کسی را به صرف ملبس بودن، روحانی قلمداد کرد. قبول و ایفای نقش های خاص، چنان با این مفهوم عجین است که جایز است کسی که خود را ایفاگر هیچ یک از آنها نمی شناسد، از پوشیدن آن لباس منع کرد؛ همان طور که اگر فاقد حداقل های علم و عدالت و تقوا باشد محکوم به خلع می گردد.




پذیرش و ثبت نام حوزه علمیه خراسان

فلولا نفر من كل فرقة منهم طائفة ليتفقهوا في الدين ولينذروا قومهم إذا رجعوا إليهم لعلهم يحذرون

چرا از هر گروهی از آنان، طائفه ای کوچ نمی کنند تا در دین آگاهی یابند و به هنگام بازگشت به سوی قوم خود، آنها را پیم دهند؟ تا بترسند، و خودداری کنند. سوره مبارکه توبه، آیه ۱۲۲ ارزش طلبگی به این است که شما خود را برای کاری آماده می کنید که هیچ کاری جایگزین آن نیست؛ طلبگی از همه ی تخصص های موجود تأثیرش بیشتر است؛ شما طبیبان روحانی و هدایتگران مردم هستید. رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای حفظه الله ( ۱۳۹۵/۲/۲۵)

حوزه های علمیه تشیع خاستگاه مراجع عالیقدر، علمای بزرگ و دانش پژوهان بی شماری بوده که با راهبری فکری و معنوی جامعه، رسالت پیامبر گونه ی هدایت مردم را به عهده گرفته اند.

این نهاد مقدس و دیرپای، هزار و اندی سال است در پاسخ به نیازهای دینی و معنوی جامعه ی اسلامی همت گمارده و در مناطقی همچون: نجف، کربلا، جبل عامل، سامراء قم، مشهد، اصفهان و … به تربیت عالمان دینی از میان استعدادهای مشتاق و انگیزه مند پرداخته اند. کارنامه مجاهدت حوزه علمیه، سرشار از الگوهای موفقی از علم آموزی و تهذیب، رشد معرفت و معنویت و عرضه ی آثار علمی و پژوهشی سترگی است که سیراب کننده خردهای استوار و هدایتگر جوامع بشری است.

انقلاب اسلامی ایران و نظام مقدس برآمده از آن، خود از ثمرات ارزشمند شجره ی طیبه ی حوزه و روحانیت است و حفظ و تداوم آن رسالتی بزرگ و نوین را در نظریه پردازی، ساماندهی مناسب اجتماعی و تمدن سازی مبتنی بر آموزه های اسلامی و سنت و سیره ائمه اطهار علیهم السلام بر عهدهی حوزه های علمیه و عالمان دین می نهد.

حوزه علمیه کهن خراسان به برکت همجواری با بارگاه ملکوتی امام رضا عليه السلام در شمار حوزه های بزرگ و کهن علمی با پیشینه ی هزار ساله است که از آغاز حيات پربرکتش، مراجع عظام، فقیهان، عالمان بزرگ و طلاب فاضل فراوانی در آن بالیده اند.

به منظور تداوم این رسالت الهی و پرورش نیروهای جوان، خوش فکر، مستعد و توانمند، حوزه علمیه خراسان از میان برادران و خواهران متدین، متعهد و نخبه ی علاقه مند به تحصیل علوم دینی ثبت نام می کند.

زمان‌بندی مراحل ثبت نام، آزمون و مصاحبه

ثبت نام ۱۳۹۸/۱۲/۰۳ الی ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
ویرایش ۱۳۹۸/۱۲/۰۳ الی ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
دریافت کارت ورود به جلسه آزمون ۱۳۹۹/۰۲/۰۸ الی ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
آزمون کتبی متمرکز ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
اعلام نتیجه آزمون کتبی ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
زمان مصاحبه ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
اعلام نتایج نهایی پس از مصاحبه ۱۳۹۹/۰۴/۲۰

# دانلود کتاب کمک آزمون

# ثبت نام و پذیرش




چهل سالگی باشکوه من!

فردی را تصور کنید که در حال آمادگی برای مسافرت است و با اشتیاق فراوان مهیای سفر شده است. از او سوال می کنید که مقصدی که قرار است به آنجا برود کجاست که اینقدر اشتیاق دارد؟ اما به طور ناباورانه در پاسخ می شنوید که با ذوق می گوید: نمیدانم مقصدم کجاست!!

در مورد اینکه هدف نداشتن امری غیر معقول است باید گفت، بدیهی است که افراد بی هدف از خرد کافی برخوردار نیستند زیرا اصل خلقت برای همگان هدفمند بوده است. حال در دنیای طلبگی نیز اگر طلبه ای هدف نداشته باشد، قطعا نمی توان آینده ی درخشانی برای او تصور کرد.

اما نکته اصلی اینجاست که برای رسیدن به اهداف طلبگی (چه در سطح آرمانی و چه در سطح عادی) به چه نکاتی باید توجه کرد؟

شما ابتدا باید هدف خود را کامل و دقیق بدانید و در اصطلاح تصویر دقیقی از چهل سالگی خود داشته باشید و با علم و یقین کافی در راستای رسیدن به هدف، یعنی همان چهل سالگی باشکوه خودتان حرکت کنید.

نکته دوم این است که در تعیین چشم انداز چهل سالگی خود باید اصل منطق و اصل رویا پردازی را باهم رعایت کنید. یعنی هدف شما هم باید دور از دسترس باشد تا برای رسیدن به آن تلاش کنید و هم بایست معقول، باور پذیر و واقع بینانه باشد. چیزی بین این دو را پیدا کنید و آن را بعنوان هدف خود تعیین نمایید. در یک جمله هدف باید باور پذیر باشد اما به گونه ای که برای رسیدن به آن تلاش زیادی لازم باشد. شاهد مثال این سخن، مثلی است که در حوزه های علمیه به کار می برند که عالمی از فرزندش پرسید می خواهی چه کاره شوی و در پاسخ فرزندش گفت می خواهم مثل شما بشوم!! ادامه سخن عالم بزرگوار موید حرف ماست که گفت من می خواستم امام صادق (ع) بشوم اما شدم این و تویی که میخواهی من بشوی پس هیچ نمیشوی!!!!

این یک اصل کلی است برای تعیین هدف باید به گونه ای عمل کرد که انسان برای رسیدن به آن تمام تلاش و همت خود را به کار ببرد. این کار، علاوه بر اینکه باعث می شود شما به اهداف بلند مدت خود دست پیدا کنید، موجب کشف استعداد ها و توانایی های پنهان شما نیز می گردد.

و در انتها، نکته مهمی که توجه به آن لازم است، این است که باید هدف را به دو صورت تعیین کنید. ابتدا یک هدف کلی را با همان ویژگی ای که گفته شد تعیین کرده و سپس برای رسیدن به این هدف کلان اهداف کوتاه و جزئی تعیین کنید. در ادامه برای رسیدن به هدف اصلی خودتان، قدم به قدم برای تحقق اهداف جزئی خود برنامه ریزی کنید. توجه داشته باشید که برای تعیین اهداف جزئی نیز باید سیر منطقی درستی را رعایت کنید و به گونه ای بنویسید که رسیدن به آن قابل قبول باشد.

ابزارهای لازم برای تعیین چشم انداز چهل سالگی شما در ویدیو زیر قابل مشاهده است.

 

به حوزه بروم یا نه؟؟

گام اول:

برای اینکه پاسخ این پرسش بسیار مهم را که اعتقاد دارم تا حل نشده است نباید قدم از قدم بردارید را دریابید، لازم است هرچه الگوی ذهنی از طلبگی دارید را فراموش کنید و تنها به واقعیت های موجود توجه کنید. زیرا ورود به دنیای طلبگی مانند انتخاب رشته نیست تا بعد از چند سال آن را تغییر دهید.

ابتدا باید دلیل فراموشی الگوهای ذهنی تان را بگویم. آنچه شما به عنوان نمونه های شاخص روحانیت در جامعه می بینید (روحانیون خوش نام و تاثیر گذار مانند رهبری و سایر مراجع تقلید، روحانیون رسانه ای مانند حجج اسلام قرائتی، عالی، انصاریان، شهاب مرادی و…) تنها یک درصد از جامعه حقیقی روحانیت هستند که عمدتا و قریب به اتفاق ایشان دارای توانمندی های شخصی بوده و راز موفقیتشان تلاش فردی خودشان بوده است و حوزه علمیه تنها زمینه را برای رشد آنان فراهم نموده است. به اعتراف آقای قرائتی توجه کنید که فرموده اند راز موفقیت من این است که هرچه در حوزه به من آموختند، من عکسش را انجام دادم. در نتیجه این افراد شاخص مناسبی خوبی برای تصمیم گیری شما نخواهند بود.

پس اولین نکته ای که شما را برای گرفتن این تصمیم راهنمایی می کند، پیگیری سرنوشت آن ۹۹ درصدی است که دیده نمی شوند. سرنوشت آن هاست که می تواند برای شما نیز اتفاق بیفتد و شما باید غالب افرادی که به این راه آمده اند را برای ورود به ایت عرصه مدنظر داشته باشید. 

گام دوم:

هدف خود را از ورود به دنیای طلبگی روشن کنید. شخص نگارنده این مطلب با بیش از ۳ هزار نفر از طلاب جدیدالورود به حوزه در دو سال اخیر مصاحبه کرده ام. اغلب آنان در اولین پاسخ به این پرسش دو هدف سربازی امام زمان علیه السلام و خدمت به مردم را مطرح می کنند. اما وقتی از آنان می پرسیم که در پادگان امام زمان (عج)کدام قسمت را مد نظر دارند پاسخی دریافت نمی کنیم. البته این روی خوب سکه است. روی دیگر آن اهداف شخصی افراد برای ورود به حوزه است. اهدافی از قبیل خود سازی، پاک ماندن در جامعه فعلی که خبری از اخلاق در آن نیست، قضاوت، وکالت، مشغول شدن در عقدیتی سیاسی نیروهای نظامی، معلم شدن در آموزش و پرورش، فرار از سربازی، اجبار یا تشویق والدین و دادن وعده های مادی مثل خرید موتور، دوچرخه، لبتاب و…

گرچه ما درصدد قضاوت اهداف داوطلبان برای ورود به حوزه نیستیم. و حتی نمی خواهیم وجود این اهداف و تحقق آن ها را در حوزه انکار کنیم. اما افرادی که می خواهند به حوزه بیایند باید نکته بسیار مهمی را مد نظر داشته باشند. شما باید بدانید که حوزه علمیه مانند یک سازمان است که خود اهداف مشخصی را دنبال می کند. شما با به ورود دنیای طلبگی و حوزه علمیه ابتدا باید اهداف این سازمان را بدانید و سپس با انتخاب یکی از آن اهداف که مطابق استعداد و علاقه شماست، تلاشتان را برای تحقق آن هدف حوزه و سازمانی که به عضویت آن درآمده اید به کار ببندید.

در نتیجه شناخت اهداف وجودی حوزه و انتخاب یکی از آن اهداف که با استعداد و علایق شما مطابق تر است بسیار مهم است. هدف اصلی تشکیل حوزه علمیه آموزش دین اسلام به طلاب است تا آن ها نیز دین را فراگرفته و به جامعه بیاموزند. مطابق آیه نَفر (فلولا نفر من کل فرقه منهم طائفه لیتفقهوا فی الدین و لینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم ) که دلیل اصلی تشکیل حوزه علمیه و ندای دعوت خداوند برای ورود به حوزه علمیه و آموختن دین و ابلاغ و اقامه آن در جامعه است، سازمان روحانیت و طلابی که به آن وارد می شوند سه وظیفه اصلی به عهده دارند:

  1. تفقه در دین: شناخت عمیق و همه جانبه دین اسلام که برای تحقق این هدف به افرادی با استعداد تحصیلی بالا، هوش، ذکاوت و دقت و حوصله فراوان نیاز است تا سال های متمادی یعنی در حدود ۱۵تا ۲۰ سال، تنها به آموختن علومی بپردازند که به عنوان ابزارهایی برای شناخت دین به حساب می آیند. یک طلبه برای آموختن اجتهادی دین باید ۹ علم را به قدری خوب بیاموزد تا بتواند همانطور که یک مکانیک ماهر اتومبیل از ابزارها و آچارهای تعمیرگاه خود استفاده می کند، از این علوم استفاده کند تا نظر دین را در مورد مسائل مختلف از متن قرآن و احادیث و سیره اهل بیت استخراج کند. این علوم عبارتند از: صرف، نحو، لغت، منطق، فقه، اصول، رجال، درایه و تفسیر. پس این علوم حوزوی هیچ کدام به تنهایی کاربرد ندارند و هدف از آموختن آنها این است که به عنوان ابزار در خدمت طلبه باشند تا بتواند نظر دین را بفهمد و از دل متون دینی استخراج کند.
  2. ابلاغ دین: به معنای رساندن پیام دین به جامعه است. یک طلبه پس از این که دین را آموخت، باید آن را به جامعه منتقل کند. زیرا اگر تنها به آموختن آن اکتفا کند و آن را به دیگران منتقل نکند هدف حوزه را محقق نکرده است و وظیفه خود را به انجام نرسانده است. گرچه برای انجام این رسالت، یک طلبه می تواند در هر مرحله ای از طلبگی خود اقدام به تبلیغ دین مبین اسلام نماید و نیازی نیست تا شخصا دین را به صورت اجتهادی آموخته باشد. بلکه می تواند دین را به صورت تقلیدی بیاموزد و با استفاده از عرصه های مختلف تبلیغ آن را به جامعه برساند. عرصه های بسیار زیادی برای فعالیت در حوزه ابلاغ دین وجود دارد که هر طلبه مطابق استعداد و توانمندی های خود می تواند هریک از آنها را انتخاب و به انجام برساتد. بسیاری از مشاغل طلبگی در این عرصه دسته بندی می شود.
  3. اقامه دین: پس از اینکه دین به جامعه ابلاغ شد سازوکاری باید باشد که ضمانت اجرای احکام دین در جامعه اسلامی را فراهم کند. افرادی که از دستورات دینی سرپیچی می کنند و موجبات اخلال در جامعه اسلامی را به وجود می آورند آگاه و آن ها را به اصلاح رفتار خود دعوت کنند. بسیاری از مناصب حکومتی و مشاغل اجرایی در کشور که طلاب در آن مشغول هستند در این عرصه دسته بندی می شود.

در نتیجه یک طلبه باید با توجه به این سه وظیفه و رسالتی که حوزه علمیه به دوش طلاب می گذارد، هدف خود را از ورود به مسیر طلبگی تعیین و خود را برای انجام آن آماده سازد.

دانلود کتاب کمک آزمون ورود به حوزه علمیه




رشته نقد اندیشه های وهابیت

معرفی رشته نقد اندیشه های وهابیت سطح سه پیوسته حوزه علمیه

مجموعه‏ آموزشی

موسسه دارالاعلام مشهد و قم

 

نظام آموزشی

نظام آموزشی مؤسسه دارالاعلم مشهد به صورت ۴ ساله می‏باشد.

شرایط پذیرش رشته نقد اندیشه های وهابیت:

  • التزام به کلیه مقررات آموزشی موسسه
  • اتمام سطح یک
  • موفقیت در آزمون کتبی
  • موفقیت در مصاحبه حضوری

 

برخی از عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

۱). جریان شناسی سلفیت (عثمانیه، اصحاب اثر و حدیث، ابن تیمیه، وهابیت، دیوبندیه، طالبان، جماعت تبلیغ، اخوان المسلمین، سلفیه جهادی، القاعده، داعش، پسا داعش).

۲). نقد مبانی سلفیت (ایمان و کفر، توحید و شرک، سنت و بدعت، حیات برزخی و سماع موتی).

۳). منابع استنباط و روش شناسی سلفیت (قرآن، سنت، فهم سلف، اجماع، جایگاه عقل، ظاهرگرایی، حقیقت و مجاز، اجتهاد وتقلید).

۴). عقائد و آموزه های خاص شیعه (فرق تشیع، امامت، مهدویت، و …)

۵). بررسی مباحث فقهی مورد اختلاف (وضو، اذان، تقیه، خمس، متعه، لعن و سبّ، و …)

۶). بررسی مهمترین شبهات سلفیان (توسل، طلب شفاعت، استغاثه، زیارت قبور، نذر و قربانی، تبرک، تسمیه به عبدالنبی و عبدالحسین، دعای غیرالله، طاغوت، جاهلیت، و …)

 

مزایا

  1. اشتغال به کار برگزیدگان دوره در بخش تحقیقاتی موسسه پس از پایان دوره
  2. پرداخت شهریه مکفی
  3. اعطای گواهی اتمام دوره تربیت محقق ویژه وهابیت شناسی از سوی موسسه
  4. اعطایمدرک تخصصی سطح۲و۳ حوزه علمیه خراسان
  5. تامین منابع کتابخانه ای و اینترنتی

منابع آزمون سطح سه پیوسته مشهد:

  • تاریخ و نقد وهابیت ترجمه کتاب کشف الإرتیاب علامه سیدمحسن امین / برای شعبه اهواز متن عربی کتاب کشف الإرتیاب
  • محاضرات فی الإلهیات (آیت الله العظمی سبحانی – تلخیص استاد علی ربانی – کتاب درسی عقاید پایه ۷ حوزه از ابتدای کتاب تا ابتدای بحث نبوت)
  • ادبیات عرب و فقه و اصول در حد سطح یک حوزه.

بازار کار

  1. توان تحقیق و نوآوری درعرصه های تاریخ فرق ومذاهب اسلامی.
  2. توان تدریس دروس مذاهب اسلامی درمدارس ومراکزآموزش عالی.
  3. توان فعالیتهای فرهنگی وتبلیغاتی درمحیط های چند مذهبی
  4. توان ورودبه دوره های دکتری مرتبط.
  5. پاسخ به شبهات وهابیت، طالبان و….



مهارت هایی که برای زندگی بهتر و موفقیت در مسیر طلبگی لازم است.

قسمت دوم

در قسمت اول این نوشتار درباره مهارت هایی گفتیم که نهادهای رسمی آموزشی، ماموریت و رسالتی برای خود در مورد آموزش آنها قائل نیستند. که البته ما این را یک ضعف بزرگ در حوزه آموزش و پرورش می دانیم. چه آنکه این مهارت های روانی و اجتماعی به ما کمک می کند با نیازها و چالش های زندگی روزمره بهتر و بیشتر کنار بیاییم. بدین معنی که اینها را باید اصول و پایه‌های یک زندگی سالم دانست.

یادگیری سایر دانش ها و مهارت ها بدون تسلط بر مهارت های پیش نیاز زندگی مانند یک بسته بندی شکیل برای یک کالای کم ارزش است. در این قسمت نیز به معرفی چند مهارت عمومی دیگر که برای موفقیت در هر عرصه ای به آن نیاز داریم می پردازیم.

۵- مهارت تفکر

این مهارت از پایه ای ترین و اساسی ترین مهارت های انسان خردمند است. ذهن انسان مستعد و آماده انواع و اقسام خطا هاست لذا پیشگیری از این اشتباهات فکری نیازمند یک مهارت بزرگ به نام تفکر است. از دیرباز متفکرین و دانشمندان بزرگی به این موضوع پرداخته اند و دانش هایی نیز در این زمینه پدید آمده است اما متاسفانه بیشتر جنبه تئوری به خود گرفته  و کمتر در مسائل روزمره زندگی ما کاربرد دارد.

مهارت تفکر به چهار دسته ی تفکر سیستمی، تفکر استراتژیک، تفکر خلاقانه و تفکر نقادانه تقسیم می شود که بیان تفاوت های آنها خارج از حوصله این بحث است و فرصتی جداگانه می طلبد.

۶- مهارت شناخت و حل مسئله

زندگی ما روزانه درگیر دهها و صدها مسئله گوناگون است. بعضی از آن ها مسائلی است که می تواند آینده ما را تحت الشعاع قرار دهد. شناخت دقیق این مسئله ها و چگونگی برخورد و حل آنها یک مهارت راهبردی و خطیر است که جز از طریق تسلط علمی و تمرین حاصل نخواهد شد.

برای شناخت بهتر این مهارت فقط به این نکته اکتفا می کنیم که مسائل اقتصادی یکی از هزاران مسائل هر یک از ماست. حال ببینید کنار آمدن و حل همین یک مسئله چه مهارت وسیعی می طلبد.

۷- مهارت مدیریت احساسات و هیجانات و استرس

بی شک تصدیق خواهید کرد که زندگی در زمانه کنونی بسیار پر تنش و استرس زاست. مسائل مختلف در ما ایجاد احساسات و هیجانات فراوانی می‌کند و بعضاً موجب استرس نیز می شود. چگونگی مدیریت این احساسات و هیجانات و غلبه بر استرس ها بر کیفیت زندگی ما اثر بسزایی دارد و نیازمند آموختن یک مهارت کاربردی است.

۸- مهارت خلاقیت و نوآوری

مدیریت زندگی ما در روزگار کنونی، دیگر تنها با راهکار های قدیمی و سنتی قابل انجام نیست. در این زمانه انسان هایی موفق ترند که می‌توانند خلاقانه به کشف راهکارهای جدید بپردازند. تسلط بر مهارت خلاقیت و نوآوری مرز شفافی بین انسان های موفق و ناموفق تشکیل داده است و در زمان حاضر تقریبا نمی توان انسان موفقی یافت که بویی از این مهارت نبرده باشد.

 

دسته بندی مهارتهای ضروری زندگی، انواع و اشکال مختلفی دارد و ما نیز از دریچه نگاه خود به این ۸ مهارت اشاره کردیم و آنها را الفبای زندگی دانستیم. در مطلب بعدی به مهارتهای تخصصی پیشنهادی که بهره وری ما را به لحاظ شغلی و کاری (بر فرض اینکه تحصیل را نیز یک شغل بدانیم) افزایش خواهد داد، اشاره می کنیم.

برای مشاهده قسمت اول این مقاله اینجا کلیک نمایید




نماز و روزه استیجاری

اگر به دنبال گرفتن نماز و روزه استیجاری هستید این مطلب را نخوانید

اگر برای تامین معیشت خود، گذران زندگی، پرداخت اقساط عقب افتاده و بسیاری از نیازهای مالی خود به دنبال انجام عبادات استیجاری هستید باید بگویم سخت در اشتباهید. چرا که به جای درمان درد خود به دنبال مسکن موقتی هستید که تنها درد شما را تسکین می دهد و پروسه درمان شما را عقب می اندازد. وقتی اثر مسکن از بین می رود دوباره مجبورید از این مسکن موقت استفاده کنید و همچنان درد را به جای درمان، تسکین دهید. این اتفاق آنقدر تکرار می شود تا زمانی که امکان درمان درد از بین می رود و بدنتان قدرت مبارزه با بیماری را از دست می دهد. درست مثل کسی که به مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده  و بدن او نمی تواند جایگزین لازم را تولید کند و به مرحله اجبار مصرف می رسد.

اگر امروز به جای آموختن روش های تامین معیشت خود با یک اقدام مثبت و ارزشمند طلبگی و توانمند ساختن خود در عرصه های ارائه خدمات دینی به جامعه و دریافت ما بازاء آن از مردم، سراغ پول هایی رفتید که نیاز به فکر و تولید ندارد، بدانید که در حال از بین بردن شانس موفقیت خود در آینده هستید و با تامین نیازهای فعلی خود با راه حلی کوتاه مدت و عقب انداختن یادگیری یک مهارت لازم برای تولید یک خدمت و محصول دینی مورد نیاز جامعه فرایند توفیق خود در مسیر طلبگی را متوقف و یا اقلا کند کرده اید. مانند تشنه ای که تشنگی اش را با آب شور علاج می کند.

سوال مهمی که باید از طلاب محترمی که برای تامین معیشت خود به خواندن نماز استیجاری روی می آورند پرسید، این است که آیا برای کار کشیدن از جسم خود در انجام عبادات استیجاری، به این همه سال درس خواندن و تلاش در راه شناخت دین نیاز داشتید. آیا نتیجه این تلاش وافر و مستمر در طی سالیان دراز برای یادگیری فقه و اصول که پایه های دین شناسی و مقدمه آموزش دین به جامعه است، این است که ما تنها به خواندن نماز قضای ایشان که به هر دلیلی نتوانسته اند خودشان انجام دهند اکتفا کنیم؟ آن هم به این دلیل که آن ها می توانند با پولشان افرادی را استخدام کنند که بهشت را برایشان در دنیای دیگر بخرند و یا از شعله های سوزان جهنم نجاتشان دهند.

به عقیده نگارنده دلیل اینکه برخی طلاب این راه را برای تامین معیشت خود یا حتی بخشی از آن انتخاب می کنند، از دوحال خارج نیست:

  1. یا اطلاع ندارند و کسی به ایشان نیاموخته است که چطور می توان از دانش طلبگی، زندگی و معیشت خود را اداره و تامین کنند. که البته تا حدود زیادی حق با ایشان است و کسی در حوزه های علمیه و در کنار آموختن علوم حوزوی به طلاب نیاموخته است که چگونه می توان با ایجاد ارزشهای دینی و تبدیل آن به خدمات و محصولات دینی و توزیع صحیح این خدمات در میان متدینینی که قدردان خدمات طلاب هستند، رسالت خود را به انجام برسانند و معیشت خود را تامین کنند. یک نمونه بسیار رایج و مرسوم، تولید محتوای مورد نیاز جامعه و متناسب با نیازهای روز آن هاست. مانند آنچه که آیت الله مکارم شیرازی در سنین جوانی و قبل از ایام اجتهاد و مرجعیت خود دست به تولید آن زد و با فروش آن به مردم، به قول خود ایشان زندگی خود را از این راه و نه از دریافت وجوهات تامین کردند. تفسیر نمونه یکی از این تولیدات است که هم متناسب با نیاز روز جامعه و زبان قابل فهم مردم است و هم تولید آن منافاتی با تلاش ایشان در راه اجتهاد و رسیدن به غایت طلبگی نداشته است.
  2. یا راهی را آسان تر از این راه و پولی را نقدتر و دم دستی تر و سهل الوصول تر از آن نیافته اند، که اگر این چنین باشد باید به حال خود افسوس بخورند و زخم خود را همچنان کهنه و غیر قابل درمان کنند. که لاجرم درد تنبلی را دوایی غیر از سوزاندن نباشد.

برخی نیز توجیهاتی برای اقدام خود می آورند که پس تکلیف عبادات قضا شده مردم چه می شود که چشم امیدشان به امثال ماست. جواب آن ساده و نقضی است که اگر خیلی به فکر عباداتی که مومنین در حیات خود قضا کرده اند و به اموات پیوسته اند، می توانید تبرعا و به خاطر رسیدن به ثواب اخروی آن، این عبادات را انجام دهید.

حاصل اینکه گرچه این قلم درک می کند که یک طلبه با وجود دریافت شهریه ای ناچیز در وضعیت کنونی اقتصادی کشور و هزینه های بالای زندگی، در کوتاه مدت چاره ای جز تن دادن به اینگونه امور ندارد، اما می توان با یک برنامه ریزی پیشگیرانه در ایام ابتدایی طلبگی، و گام برداشتن به سوی افزایش توانمندی ها و مهارت های فردی در راستای تولید و خلق ارزش های طلبگی برای ارائه به جامعه، علاوه بر تحقق رسالت ها و وظایف طلبگی خود، هزینه های زندگی خود را نیز تامین کنیم.




معرفی موسسه عالی فقه و علوم اسلامیمعرفی موسسه عالی فقه و علوم اسلامی

مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی، با امر مقام معظم رهبری(مد‌ظله‌العالی) و با هدف تربیت فقیهان متخصص برای پاسخ‌گویی به نیازهای فقهی نظام اسلامی و جامعه امروز بشری و کمک به تولید علم و نظریه‌های نوین در عرصه‌های مختلف فقه اجتماعی‌، سیاسی‌، اقتصادی و فرهنگی تأسیس شده است. تحقق این هدف نیازمند پیدایش جریان علمی نو و زاینده در چهارچوب نظام علمی و آموزشی متقن حوزه‌های علمیه است، به‌گونه‌ای‌که حوزه های علمیه به جای برخورد انفعالی با مسائل مستحدثه، مسیرهای تازه‌ای را برای حل مسائل جامعه و نظام، بر اساس اندیشه اسلامی و مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) بگشایند.

از  این رو، راهبرد اصلی مؤسسه، تقویت دانش فقاهت بر مبنای اجتهاد جواهری مبتنی بر اندیشه‌های حضرت امام(ره) و بر اساس دیدگاه‌های تحول‌خواه رهبر معظم انقلاب(مدظله) و همسو با دیدگاه مراجع تقلید و بزرگان حوزه(حفظهم‌الله) و برنامه‌ریزی و راه‌اندازی «رشته فقه‌های تخصصی» می‌باشد. برخی از این رشته‌ها، مانند فقه اقتصاد، فقه جزا، فقه خانواده‌، فقه سیاسی و فقه قضا در حوزه‌های علمیه دارای سابقه است، ولی موضوعات بسیاری از قبیل هنر، مدیریت و رسانه ناظر به مباحث اجتماعی دنیای مدرن تا کنون به طور جدی در مجامع فقهی حوزوی مورد بحث قرار نگرفته است.

بر اساس راهبرد فوق، مؤسسه فقه و علوم اسلامی اقدام به برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی جامع فقه‌های تخصصی نموده است. مطابق این برنامه، طلاب از آغاز ورود به دوره خارج، مدت ۷ سال را صرف تحصیل و فراگیری فقه و اصول و سایر دانش‌های مورد نیاز، برای دست یافتن به توانایی پژوهش و تولید علم در عرصه‌های تخصصی فقهی می نمایند. دانش‌پژوهانی که با موفقیت مقاطع آموزشی را طی نمایند با کسب بنیه اجتهادی با ورود به «دورۀ عالی پژوهشی» به عرصۀ پژوهش‌های عمیق فقهی گام نهاده و توان تولید علم و نظریه را در خود به فعلیت خواهند رساند.

این موسسه به منظور پرورش فقیهان برجسته در عرصه های مورد نیاز نظام و جامعه اسلامی در سه مقطع ذیل اقدام به پذیرش می نماید.

  1. مقطع تمهیدی (پایه ۹)
  2. مقطع اول خارج
  1. فقه های تخصصی

تحت اشراف: مقام معظم رهبری

نام رشته های مقطع خارج :

  •  فقه اقتصـاد
  • فقه جــــزا
  • فقه خانواده
  • فقه سیاسی

شرایط عمومی پذیرش در تمامی مقاطع:

  • اعتقاد،علاقمندی وتوانایی کار متمرکز فقهی با رو یکرد تخصصی ؛
  • آمادگی جهت حضور فعال و با نشاط علمی در برنامه های موسسه ؛
  • عدم اشتغال به فعالیت های اجرایی و علمی خارج از موسسه ؛
  • برخورداری از صلاحیت اخلاقی- اعتقادی، اعتقاد و التزام به نظام مقدس جمهوری اسلامی ؛
  • تعهد به اتمام دوره آموزشی و پژوهشی مدرسه ؛
  • موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه علمی و عمومی ؛

*تبصره: حافظان قرآن کریم و نهج البلاغه و خانواده معظم شهدا و ایثارگران در پذیرش از اولویت برخوردار هستند.

شرایط اختصاصی هر یک از مقاطع آموزشی:

الف) مقطع تمهیدی:

­­­­­­­­­­داوطلبانی که پایه هشتم خود را تا اول شهریور ۹۸ به اتمام می رسانند می توانند در این مقطع ثبت نام نمایند.

این مقطع یک دوره دوساله خواهد بود که در آن دروس جاری فقه و اصول پایه ۹ و ۱۰ حوزه علمیه، دروس تکمیلی ، عمومی و مهارت های مورد نیاز آموزش داده می شود.

شایان ذکر است متقاضیان شرکت در این مقطع باید ملتزم به ۱۰ ساعت فعالیت علمی مفید روزانه در خصوص برنامه های علمی مدرسه باشند .

  • معدل بالای ۱۷ در سطح ۱و پایه ۷ ؛
  • حداکثر سن ۲۳ سال برای دارندگان مدرک سیکل ، که برای دارندگان دارای مدارک بالاتر به نسبت ، حداکثر تا ۲۸ سال افزایش می یابد.

*تبصره: ازمتقاضیانِ دارای توانمندی و برجستگی‌های خاص که یکی از شرایط اختصاصی مذکور را نداشته باشند ، ثبت نام بعمل می آید و موضوع در کمیسیون خاص بررسی و نسبت به پذیرش طلبه تصمیم‌گیری می‌شود.

ب) مقطع عمومی خارج:

داوطلبانی که پایه دهم تحصیلی خود را به اتمام رسانده اند می توانند در این مقطع ثبت نام نمایند . طول دوره این مقطع ۳ ساله بوده که در آن درس خارج فقه (عبادات بالمعنی الاعم ) و درس خارج اصول به صورت هر روزه ارائه خواهد شد . دروس این دوره به فقه و اصول محدود نبوده و علاوه بر دروس فقه و اصول دروس تکمیلی حوزوی ،دروس بنیادین ، مهارتی و… نیز ارائه می گردد . شایان ذکر است داوطلبان شرکت در این مقطع ملزم به ۱۰ ساعت فعالیت علمی مفید روزانه در خصوص برنامه های علمی مدرسه باشند.

  • اتمام سطوح عالی حوزه(۱۰ پایۀ اول) با معدل کل حداقل ۱۷
  • داشتن حداکثر ۳۰ سال

*تبصره: ازمتقاضیانِ دارای توانمندی و برجستگی‌های فقهی خاص که یکی از شرائط اختصاصی مذکور را نداشته باشند، ثبت نام بعمل می آید و موضوع در کمیسیون خاص بررسی و نسبت به پذیرش طلبه تصمیم‌گیری می‌شود .

ج) برنامه خارج تخصصی برای طلاب دارای سابقه شرکت در دروس خارج:

این برنامه به دانش پژوهانی اختصاص دارد که پس از گذراندن چند سال درس خارج فقه و اصول در خارج از موسسه، علاقمند به ورود در برنامه فقه های تخصصی هستند.

در این برنامه که دوره آن ۵ سال به طول می انجامد فضلای پذیرش شده با انتخاب رشته تخصصی، علاوه بر شرکت فعال هر روزه در یک درس خارج اصول و یک درس فقه تخصصی مرتبط با رشته که بر ابواب مرتبط با رشته تخصصی و مسائل مستحدثه آن متمرکز است، دروس آکادمیک و دروس تکمیلی و مهارتی مورد نیاز را نیز فرا می گیرند. شرط پذیرش در این برنامه، داشتن سابقه حداقل ۳ سال شرکت در درس خارج می باشد .داوطلبان شرکت در این برنامه، ملزم به ۹ ساعت فعالیت علمی مفید روزانه در خصوص برنامه های علمی مدرسه بوده و نباید تعهدعلمی و اجرایی به سایر مراکز و موسسات داشته باشند.

شرایط اختصاصی داوطلبان فقه های تخصصی :

  • داشتن معدل کل حداقل ۱۷ در ۱۰ پایۀ اول
  • داشتن حداکثر ۳۴ سال
  • دارای حداقل ۳ سال سابقه درس خارج فقه و اصول
  • توجه: برای آن دسته از فضلای با سابقه بیش از ۵ سال شرکت درس خارج امکان حضور در این برنامه و بهره مندی از مزایای دوره، با تعهد کاری ۵/۶ ساعت در روز فراهم می باشد. برنامه روزانۀ این گروه، شرکت در درس خارج فقه تخصصی، دروس دانشی جدید (آکادمیک) و دروس تکمیلی و مهارتی می باشد.

* تبصره : ازمتقاضیان دارای توانمندی و برجستگی‌های فقهی خاص که یکی از شرائط پیش گفته را نداشته باشند، ثبت نام بعمل می آید و موضوع در کمیسیون خاص بررسی و نسبت به پذیرش طلبه تصمیم‌گیری می‌شود.

منابع آزمون کتبی و مصاحبه علمی:

الف) مقطع تمهیدی:

منابع آزمون کتبی :

  1. ادبیات عربی:
  • تجزیه و ترکیب و نکات مهم ادبیِ نیمۀ دوم جزء ۲۹ قرآن کریم
  1. اصول فقه: رسائلِ شیخ انصاری(چاپ کنگره(:
  • ج ۱: المقصد الاول فی القطع ص ۲۹ تا الاجماع المنقول ص ۱۷۷
  • ج ۱: اما المجوزون ص ۲۵۴ تا الثالث الاجماع ص ۳۱۰
  • ج ۲ : المقصد الثالث ص ۹ تا ادله القول بالاحتیاط ص ۶۱
  • ج ۲: المطلب الثانی ص ۱۴۱ تا التاسع ص ۲۵۶
  1. فقه : مکاسبِ شیخ انصاری(چاپ کنگره(
  • ج ۱: از المساله الرابع یجوز المعاوضه علی الدهن المتنجس ص ۶۵ تا النوع الثانی ص ۱۰۹
  • ج ۱: القسم الثانی ما یقصد منه المتعاملان المنفعه المحرمه ص ۱۲۱ تا النوع الرابع ص ۱۶۳
  • ج ۳ : کتاب البیع ص ۶ تا الکلام فی العقد البیع ص ۱۱۵
  • ج ۳: احکام المقبوض بالعقد الفاسد ص ۱۸۰ تا و من شرایط المتعاقدین الاختیار ص ۳۰۷
  1. فلسفه: بدایه­الحکمه:
  • مرحله اول مرحله هفتم و مرحله دوازدهم

منابع مصاحبه علمی :

  • محدوده اعلام شده در آزمون کتبی

ب) مقطع عمومی خارج :

منابع آزمون کتبی :

  1. اصــول:
  • کفایه الاصول جلد دوم، از فی الاصول العملیه ص۱۲۹ تا اول فیما یتعلق بالاجتهاد و التقلید ص۳۱۹ (۲۰ سوال تستی و ۴ سوال تشریحی)
  1. فقــه:
  • مکاسب جلد پنجم، از القول فی الخیار ص۱۱ تا اول خیار العیب ص ۲۷۰  (۲۰ سوال تستی و ۴ سوال تشریحی)

 

منابع مصاحبه علمی :

  • کل مباحث مکاسب و کفایه

ج) فقه های تخصصی:

منابع آزمون کتبی :

  1. اصـول:
  • بحوث فی علم الاصول بحثهای برائت جلد ۵ از ص۲۱ تا ۱۵۱ و تعارض الادله، کل جلد ۷، (۴ سوال تشریحی)
  1. فقــه:
  • جواهر الکلام جلد یک، از ابتدا تا آخر بحث «عدم ناقضیه الارتداد للوضوء» (۳ سوال تشریحی و درک مطلب)
  • کتاب البیع امام خمینی جلد یک، از ابتدا تا اول «المقبوض بالعقد الفاسد» ص۳۶۹ (۳ سوال تشریحی و درک مطلب)

منابع مصاحبه علمی :

  • مصاحبه علمی فقه های تخصصی از محدود اعلام شده در آزمون کتبی صورت می گیرد .

مزایا:

  • توانمندی استنباط احکام فقهی و مسائل مستحدثه در حوزه تخصصی؛
  • توان تحلیل موضوعات مستحدث و مسائل فقهی جدید؛
  • تدریس اجتهادی ابواب و مباحث فقهی متعارف و مستحدث؛
  • پژوهش و تألیف در حوزه‌های مرتبط با تخصص؛
  • توانایی مشارکت در تهیه قوانین و مقررات مورد نیاز نظام اسلامی؛
  • توانمندی حضور مؤثر در شوراهای فقهی نهادهای گوناگون نظام اسلامی.

تلفن: ۳۲۴۰۱۵۴۵-۰۲۵

آدرس سایت:

آدرس پستی: قم، ابتدای بلوار جمهوری اسلامی، ورودی مرکز مدیریت حوزه های علمیه (مدرسه معصومیه) سمت چپ




معرفی رشته فلسفه سطح چهار

رشته فلسفه سطح چهار حوزه علمیهمجموعه‏ آموزشی

مرکز تخصصی فلسفه اسلامی قم

تعریف

سطح چهار آموزشی – پژوهشی حکمت متعالیه، سومین مقطع از تحصیلات حوزوی در رشته فلسفه است، که طلاب پس از گذراندن این دوره، با محوریت اسفار اربعه، توان تدریس، تحقیق، نقد، ارائه نظریه و پاسخ به نیازهای علمی و تخصصی پیرامون حکمت متعالیه با یکی از گرایش های (الهیات بمعنی الاخص) و (هستی شناسی) را کسب کرده و پس از دفاع از رساله، دانشنامه سطح چهار حکمت متعالیه با گرایش مربوطه را دریافت می کند.

اهداف

  1. تسلط بر مبانی، آراء و مسائل حکمت متعالیه.
  2. تقویت توان پژوهش در حد تحلیل، نقد و ارائه نظریه در مباحث حکمت متعالیه.
  3. ارتقاء توان پاسخگویی به نیازهای علمی تخصصی در مباحث حکمت متعالیه.
  4. تامین پژوهشگر مورد نیاز و زمینه سازی جهت تولید علم و توسعه دانش در زمینه حکمت متعالیه.
  5. تامین استاد مورد نیاز برای تدریس تخصصی در موضوعات و مسائل فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه.

نظام آموزشی

نظام آموزشی سطح چهار، نیم سالی، درسی و حضوری است. طول دوره با احتساب پایان نامه حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۲ نیم سال خواهد بود.

شرایط پذیرش

  1. دارا بودن مدرک علمی سطح سه رشته فلسفه اسلامی.

تبصره: پذیرش طلاب دارای مدرک سطح سه عمومی یا سایر رشته ها، که نهایه الحکمه، نمط های ۳، ۴ و ۵ اشارات و شواهد الربوبیه یا در حد آن را خوانده باشند، مشروط به گذراندن دروس پیش نیاز مجاز است.

  1. قبولی در آزمون ورودی از دروس تخصصی و زبان تخصصی و مصاحبه علمی.
  2. احراز توانایی های لازم در مهارت های خواندن، درک مطلب و نگارش به زبان عربی از طریق برگزاری آزمون و یا ارائه مدرک معتبر.

عناوین و مشخصات تفصیلی دروس:

جدول دروس پیش نیاز:

 

ردیف عنوان درس ساعت
۱ معرفی حکمت اشراق ۳۲
۲ علم النفس ۳۲
۳ معرفت شناسی ۳۲
۴ عرفان نظری ۳۲
۵ فلسفه اخلاق ۳۲
۶ فلسفه علم ۳۲
۷ مباحث جدید کلامی ۳۲
جمع ۲۲۴

 

تبصره:

فارغ التحصیلان سطح سه فلسفه و طلابی که دروس پیش نیاز را در مراکز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت ۸۰ درصدی سرفصل ها، از گذراندن این دروس معاف هستند.

عناوین و مشخصات کلی دروس:

ردیف عنوان درس ساعت
۱ خارج اصول (دوسال) ۲۲۰
۲ خارج فقه (دوسال) ۲۲۰
۳ بررسی اجتهادی آبات و روایات فلسفی ۹۶
۴ تحقیق فقهی و اصولی ۱ و ۲ ۶۴
۵ دروس تخصصی مشترک ۳۸۴
۶ دروس تخصصی اختصاصی گرایش ها ۱۹۲
۷ پایان نامه ۲۸۸
جمع ۱۴۶۴

 جدول دروس تخصصی:

دروس مشترک:

ردیف عنوان درس ساعت
۱ روش شناسی حکمت متعالیه و کارکرد آن ۳۲
۲ وجود و ماهیت ۳۲
۳ وحدت و کثرت وجود ۳۲
۴ هستی شناسی ادراک ۳۲
۵ علیت ۳۲
۶ ثابت و متغیر ۳۲
۷ حدوث و قدوم ۳۲
۸ خداشناسی در حکمت متعالیه ۳۲
۹ نفس شناسی در حکمت متعالیه ۳۲
۱۰ نبوت در حکمت متعالیه ۳۲
۱۱ معاد شناسی در حکمت متعالیه ۳۲
جمع ۳۸۴

 

دروس اختصاصی رشته الهیات بالمعنی الاخص:

ردیف عنوان درس ساعت
۱ مفهوم و برهان پذیری خدا ۳۲
۲ راه های شناخت و اثبات وجود خدا ۳۲
۳ توحید ۳۲
۴ صفات خدا ۱ ۳۲
۵ صفات خدا ۲ ۳۲
۶ فعل خداوند ۳۲
جمع ۱۹۲

دروس اختصاصی رشته هستی شناسی:

ردیف عنوان درس ساعت
۱ واجب و ممکن ۳۲
۲ وجود رابط و مستقل ۳۲
۳ زمان و مکان ۱۶
۴ جوهر و عرض ۳۲
۵ ماده و صورت ۱۶
۶ عوالم وجود ۳۲
۷ خداشناسی در حکمت متعالیه ۲ ۳۲
جمع ۱۹۲

 

منابع آزمون رشته هستی شناسی:

ردیف ماده امتحانی منبع مولف محدوده
۱ حکمت مشاء شرح الاشارات و التنبیهات خواجه نصیرالدین طوسی نمط چهارم و پنجم
۲ حکمت متعالیه الشواهد الربوبیه صدرالمتالهین شیرازی مشهد اول، دوم و سوم
درآمدی بر نظام حکمت صدرایی استاد عبدالرسول عبودیت کل جلد اول و جلد سوم (فصل های ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۲، ۲۳، ۲۴)
۳ فلسفه غرب نقد تفکر فلسفی غرب از قرون وسطی تا اوایل قرن حاضر اتین ژیلسون ترجمه دکتر احمد احمدی کل کتاب

 

مزایا:

  1. کتابخانة کتب تخصصی فلسفی
  2. سایت رایانه ای جهت تحقیقات اینترنتی و نرم افزاری
  3. هماهنگی جهت دسترسی و بهره گیری طلاب مرکز از کتابخانة تخصصی مجمع عالی حکمت
  4. پرداخت کمک هزینة تحصیلی
  5. اعطای دانشنامة تخصصی تحصیلی
  6. تقدیر ویژه از طلاب ممتاز هر ترم تحصیلی
  7. سفرزیارتی طلاب وخانواده های محترمشان به مشهد مقدس
  8. پرداخت هزینة کتب درسی طلاب درهرترم
  9. برگزاری اردوهای علمی و تفریحی خانوادگی

بازار کار

مشاغلی که مستقیماً برای دانش‌آموختگان فلسفه تعریف می‌شوند چندان متعدد نیست، امّا یک دانش‌‌آموخته فلسفه توان آن را دارد تا در هر شغلی که به قدرت تحلیل و ارزیابی دقیق نیازمند است، مشغول به کار شده و سرآمد همکارانی شود که سابقه تحصیل فلسفی ندارند. دانش‌آموخته فلسفه می‌تواند به عنوان تحلیل‌گیر، ارزیاب و برنامه‌ریز در بسیاری از حیطه‌های شغلی مشغول به کار شود؛ حیطه‌هایی از قبیل: ‌امور اجتماعی، امور سیاسی، منابع انسانی، رسانه‌ها و روابط عمومی و بسیاری از حوزه‌های کاری دیگر. خصوصاً افرادی که علاقه‌مندند در شاخه‌های مختلف علوم انسانی به صورت تخصصی و به عنوان پژوهشگر یا مدرس فعالیت نمایند، مناسب است ابتدا دوره کارشناسی فلسفه را به پایان برسانند و در تحصیلات تکمیلی وارد شاخه‌های دیگر علوم انسانی شوند.

 

  1. مدرس دروس فلســفی و دروس اعتقادی
  2. پژوهشــگر
  3. مبلغ و کارشــناس سازمانها و مراکز فرهنگی.
  4. تدریس در دانشگاهها
  5. ورود به عرصه های فرهنگی و فعالیتهای پژوهشی در مؤسسات مربوطه.
  6. نویسنده
  7. سردبیر روزنامه، مجله، صداوسیما و…
  8. استخدام در نهادها و سازمانهایی همچون صداوسیما، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
  9. فعالیت به عنوان پژوهشگر در مراکز پژوهشی مثل دایرةالمعارف ها و پژوهشگاه های علوم انسانی



معرفی مرکز تخصصی دارالاعلام

وهابیت به‌عنوان فرقه‌ای بدعت‌گذار به تکفیر مسلمانان اعم از شیعه و سنی پرداخته و در همین راستا همیشه مورد انتقاد جهان اسلام بوده و هست اما با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و گسترش فرهنگ تشیع، وهابیت برای مقابله با فرهنگ نورانی شیعه با تمام توان به میدان آمده و از هیچ ابزاروتلاشی در راستای بدبین کردن جوانان به تشیع و ترویج فرهنگ وهابیت و مخدوش کردن چهره مذهب شیعه در سطح جهانی دریغ نمی‌کنند.

در همین راستا، مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل‌البیت(علیهم السلام) با حمایت مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته) در سال ۱۳۸۹ ،  با هدف شناخت، نقد افکار انحرافی وهابیت و جریان‌های سلفی، دفاع و ترویج عقاید حقه تشیع و تربیت نیروهای متخصص و متعهد در جهت مقابله با آنان به همت و تلاش عدّه‌ای از صاحب‌نظران برجسته و اساتید و محققین، در عرصه آموزش، پژوهش و نشر، فعالیت جدی خود را تحت مدیریت حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ مهدی مکارم آغاز نمود.

موسس: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

مدیر: حجت الاسلام و المسلمین مهدی مکارم

نام رشته مقطع سطح سه قم:

بررسی کلامی ادیان و فرق با گرایش نقد وهابیت

نام رشته مقطع سطح سه پیوسته مشهد:

نقد اندیشه های وهابیت

نام رشته دوره بلند مدت:

نقد اندیشه های وهابیت

ظرفیت پذیرش سطح سه:

۲۰ نفر در قم.

۱۰ نفر در مشهد.

مدت زمان تحصیل:

در مقطع سطح سه: دو سال و نیم

در مقطع سطح چهار: پنج سال با احتساب پایان نامه

دوره بلند مدت: سه سال

سطح سه پیوسته مشهد: ۴ سال

شرایط پذیرش سطح سه:

  1. التزام به کلیه مقررات آموزشی موسسه
  2. اتمام پایه دهم (برای شعبه قم) / اتمام پایه ششم یا سطح دوم طلاب سفیران هدایت (برای شعب شیراز و اهواز)
  3. موفقیت در آزمون کتبی
  4. موفقیت در مصاحبه حضوری

شرایط پذیرش سطح سه پیوسته (مشهد):

  • . التزام به کلیه مقررات آموزشی موسسه
  • اتمامسطح یک
  • موفقیت در آزمون کتبی
  • موفقیت در مصاحبه حضوری

شرایط پذیرش در دوره بلند مدت:

  1. التزام به کلیه مقررات آموزشی مرکز
  2. اتمام پایه دهم
  3. موفقیت در آزمون کتبی
  4. موفقیت در مصاحبه حضوری

اولویت پذیرش در دوره بلند مدت:

الف – مناطق تلفیقی

ب-فارغ التحصیلان رشته های تخصصی بویژه موسسه شیعه شناسی، کلام، مذاهب اسلامی، در راه حق و دانشگاه ادیان و مذاهب

ج – دارندگان آثاری علمی همچون کتاب و مقاله در رابطه با نقد وهابیت

د- لازم به ذکر است دوره بلند مدت زیر نظر حوزه علمیه نمی باشد.

 

مزایا:

  1. اشتغال به کار برگزیدگان دوره در بخش تحقیقاتی موسسه پس از پایان دوره
  2. پرداخت شهریه مکفی
  3. اعطای گواهی اتمام دوره تربیت محقق ویژه وهابیت شناسی از سوی موسسه
  4. اعطایمدرک تخصصی سطح۲و۳ حوزه علمیه خراسان
  5. تامین منابع کتابخانه ای و اینترنتی

اولویت با کسانی که در زمینه نقد وهابیت کتاب، مقاله و آثار علمی داشته و فارغ التحصیل رشته های تخصصی بویژه موسسه شیعه شناسی، کلام، مذاهب اسلامی، در راه حق و دانشگاه ادیان و مذاهب باشند.

منابع آزمون سطح سه برای شعبه قم:

  1. التوحید و الشرک فی القرآن الکریم(آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته)
  2. شفاء السقام فی زیارة خیرالانام(تقی الدین سبکی)
  3. الصواعق الالهیة فی الرد علی الوهابیة(سلیمان بن عبدالوهاب)

منابع آزمون سطح سه پیوسته مشهد:

  • تاریخ و نقد وهابیت ترجمه کتاب کشف الإرتیاب علامه سیدمحسن امین / برای شعبه اهواز متن عربی کتاب کشف الإرتیاب
  • محاضرات فی الإلهیات (آیت الله العظمی سبحانی – تلخیص استاد علی ربانی – کتاب درسی عقاید پایه ۷ حوزه از ابتدای کتاب تا ابتدای بحث نبوت)
  • ادبیات عرب و فقه و اصول در حد سطح یک حوزه.

منابع آزمون دوره بلند مدت برای شعبه قم:

  1. درسنامه نقد وهابیت آیت الله العظمی سبحانی (انتشارات دارالاعلام)
  2. درسنامه نقد جریانهای تکفیری (انتشارات دارالاعلام)
  3. ۳٫ شفاء السقام فی زیارة خیرالانام(تقی الدین سبکی)

منابع آزمون برای شعب شیراز و اهواز

  • تاریخ و نقد وهابیت ترجمه کتاب کشف الإرتیاب علامه سیدمحسن امین / برای شعبه اهواز متن عربی کتاب کشف الإرتیاب
  • محاضرات فی الإلهیات (آیت الله العظمی سبحانی – تلخیص استاد علی ربانی – کتاب درسی عقاید پایه ۷ حوزه از ابتدای کتاب تا ابتدای بحث نبوت)

شماره تماس شعبه قم:   ۰۲۵۳۷۲۵۵۸۶۶ / ۰۲۵۳۷۲۵۵۸۷۸ / ۰۹۱۹۱۵۸۸۳۷۲

شماره تماس شعبه شیراز:   ۰۹۱۹۱۵۸۶۸۰۳ / ۰۹۱۹۸۵۰۵۶۵۳

شماره تماس شعبه اهواز: ۰۹۱۹۳۵۷۹۹۳۵/ ۰۶۱۳۵۵۱۱۶۵۳/ ۰۹۳۷۲۲۶۷۵۳۶

شماره تماس شعبه مشهد:  ۰۵۱۳۲۲۵۴۱۱۳ – ۰۹۱۲۷۵۱۵۸۲۴ – ۰۹۱۲۷۴۶۵۹۸۴

آدرس سایت:

آدرس پستی: قم، جمکران، ابتدای بلوار انتظار، مجتمع علمی دارالولایه، موسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت (علیهم السلام)

آدرس مشهد: آیت الله بهجت ۸، فرعی سوم سمت چپ، ساختمان زائرسرای امام باقر و امام صادق علیهما السلام طبقه منفی یک

مکان آزمون برای شعبه قم: قم میدان معلم مدرسه علمیه امام کاظم(ع)

مکان آزمون برای شعبه شیراز: شیراز، حوزه علمیه خاتم الانبیاء

مکان آزمون برای شعبه اهواز: اهواز، مدرسه علمیه امام خمینی(ره)