معرفی رشته مشاوره اسلامی
آشنایی با رشته مشاوره اسلامی سطح سه
ماده ۱- عنوان
عنوان رشته، سطح سه مشاوره اسلامی است.
ماده ۲- تعریف رشته مشاوره اسلامی:
سطح سه مشاوره اسلامی، اولین مقطع از این رشته است كه در آن، طلاب، مبانی و مسائل مشاوره اسلامی و روشهای آن را میآموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تدریس و تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی آن را پیدا میكنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامه این رشته میشوند.
ماده ۳- اهداف رشته مشاوره اسلامی
- شناخت مبانی و مسائل مشاوره اسلامی، بر مبنای آموزههای قرآن و روایات؛
- ایجاد و ارتقاء مهارتهای لازم، جهت ارائه خدمات مشاوره و رواندرمانی به طلاب؛
- تقویت توان پاسخگویی به پرسشها و شبهات و حل مشكلات و نیازهای مرتبط با زندگی دینی؛
- آشنایی با مكاتب مهم مشاوره؛
- شناخت منابع و مآخذ مباحث مشاوره و ایجاد توان فهم آن؛
- افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و زمینهسازی جهت تألیف و ترجمه در زمینه مشاوره اسلامی؛
- ایجاد توان تدریس مباحث مشاوره اسلامی؛
- تربیت طلاب مستعد، جهت ورود به سطوح بالاتر؛
- زمینهسازی جهت تحقق مطالبه بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینیره، و مقام معظم رهبریزیدعزه درخصوص اسلامیسازی علوم انسانی.
ماده ۴- سیاستها رشته مشاوره اسلامی
- اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی و ارتقاء سطح سلامت طلاب؛
- اهتمام به تقویت استقلال فكری و اعتماد به نفس در مسائل علمی و ارائه خدمات مشاوره اسلامی؛
- تأكید بر بهرهگیری از روشهای كارآمد آموزشی با اهتمام به سنتهای حسنه حوزوی؛
- تأكید بر روزآمدی و پویایی برنامههای آموزشی و پژوهشی و خدمات مشاورهای؛
- تأكید بر شناسایی استعدادهای برتر در زمینه تحقیق، تدریس و خدمات مشاوره اسلامی؛
- اهتمام به تقویت تعهد دینی و دفاع از نظام مقدس اسلامی؛
- اهتمام به تعمیق و گسترش مشاوره اسلامی در حوزههای علمیه؛
- تأكید بر آموزش پژوهشمحور؛
- تأكید بر استفاده از متون آموزشی واجد استانداردهای لازم؛
- تأكیدبر استفاده از منابع اصیل اسلامی در زمینه مشاوره.
ماده ۵- ضرورت رشته مشاوره اسلامی
- تأكید اسلام بر ارائه و أخذ مشورت و جایگاه برجسته آن در آموزههای دینی؛
- رسالت حوزه در تربیت نیروی انسانی آشنا با مبانی اسلامی، جهت ارائه خدمات مشورتی به طلاب و مردم؛
- نیاز گسترده اجتماع به دریافت خدمات مشورتی مبتنی بر معارف و مبانی اسلامی، از روحانیت.
ماده ۶- نظام آموزشی رشته مشاوره اسلامی
نظام آموزشی این رشته، نیمسالی، درسی[۲]و حضوریاست. طول دوره بدون احتساب پایاننامه، حداقل شش نیمسال و حداكثر هشت نیمسال است.
ماده ۷- شرایط پذیرش رشته مشاوره اسلامی
- احراز صلاحیتهای عمومی و اخلاقی بر اساس آییننامههای مصوب؛
- احراز صلاحیتهای شخصیتی متناسب با این رشته؛
- دارا بودن مدرك علمی سطح دو؛
- قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه علمی و اخلاقی.
ماده ۸- جدول دروس پیشنیاز رشته مشاوره اسلامی
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
۱ | روانشناسی عمومی | ۶۴ | آشنایی با مفهوم روانشناسی و روشهای آن و تشخیص رابطه آن با سایر علوم و بررسی اجمالی و کلی روانشناسی اجتماعی، یادگیری، شخصیت، تربیتی، نوروسایکولوژی، فیزیولوژی اعصاب، انگیزش و هیجان |
۲ | روانشناسی رشد با تأكید بر منابع اسلامی ۱ و ۲ | ۶۴ | آشنایی با ویژگیهای رشد جسمانی، روانی، اجتماعی، شناختی، معنوی و اخلاقی در دورههای مختلف تحول |
۳ | روانشناسی یادگیری | ۳۲ | شناخت مباحث حافظه، یادگیری (مانند اهداف، طبقهبندی بلوم و انواع آن)، مهارتهای شناختی (مهارتهای تفكّر، تفكّر انتقادی و خلاقیت) و هوشیاری |
جمع | ۱۶۰ |
ماده ۹- عناوین و مشخصات كلی دروس رشته مشاوره اسلامی
ردیف | عنوان | ساعت |
۱ | دروس عمومی | ۶۲۴ |
۲ | دروس تخصصی | ۱۳۴۴ |
جمع کل | ۱۹۶۸ |
ماده ۱۰- عناوین و مشخصات تفصیلی دروس
- دروس عمومی رشته مشاوره اسلامی
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
۱ | فقه | ۱۶۰ | شناخت استدلالی مسائل مهم فقه، طبق برنامه مركز مدیریت در سطح سه (از القول فی ماهیه العیب تا آخر مکاسب) |
۲ | اصول | ۳۲۰ | شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی، طبق برنامه مركز مدیریت در سطح سه (جلد اول كفایه الاصول از ابتدای المقصد الثانی فی النواهی تا پایان جلد دوم) |
۳ | عربی معاصر | ۱۶+ ۳۲ نظری عملی | ایجاد توان بهرهگیری از متون عربی جدید در حوزه راهنمایی و مشاوره |
۴ | روش تحقیق پیشرفته | ۱۶+ ۳۲ نظری عملی | تقویت توان تحقیق و پژوهش در مسائل مشاوره، با آموزش روشهای تحقیق و كیفیت بهرهبرداری از ابزار و منابع |
۵ | روش تدریس | ۱۶+ ۳۲ نظری عملی | ایجاد توان مهارت تدریس، با آموزش روشها و فنون كلاسداری و ارزشیابی |
جمع | ۶۲۴ |
- دروس تخصصی رشته مشاوره اسلامی
ردیف | نام درس | ساعت | اهدف |
|
انسانشناسی اسلامی | ۳۲ | شناخت ابعاد وجودی انسان، رابطه روح و جسم، آشنایی با ویژگیهای انسان کامل، مباحث خلقت انسان، تأثیرپذیری، رشد و تکامل انسان، از دیدگاه قرآن و روایات |
|
علم النفس | ۳۲ | شناخت مباحث علم النفس از دیدگاه اسلام، با تأكید بر قوای نفس، شئون و كاركردهای آن |
|
روشهای تعلیم و تربیت اسلامی | ۳۲ | آشنایی با قواعد، روشها و مراحل تعلیم و تربیت اسلامی، با تأكید بر روشهای تغییر رفتار و نگرش |
|
اخلاق اسلامی ۱ و ۲ و ۳ و ۴ | ۶۴ | شناخت فضائل و رذائل اخلاقی و نشانگان آنها و تبیین روشهای تزکیه و تهذیب و راههای کسب فضائل و درمان رذائل در سطح بینش، كنش و گرایش |
|
عرفان اسلامی | ۴۸ | آشنایی با كلیات و اصول عرفان اسلامی و مراحل سیر و سلوك آن بر اساس کتاب آیتالله مصباح یزدی، ضمن بررسی عرفانهای نوظهور و كاذب و تبیین عدم مطابقت آنها با معیارهای عرفان درست |
|
روششناسی فهم آیات و روایات | ۳۲ | شناخت قواعد، روشها و مراحل فهم آیات و روایات با نگاه تربیتی و روانشناختی |
|
روانشناسی انگیزش و هیجان | ۳۲ | آشنایی با مفاهیم و خواص انگیزش و هیجان و اساس عصبی آنها، شناخت غرائز و انگیزهها و طبقهبندی آنها و بررسی حالات هیجانی، نشانههای آن و عوامل مؤثر بر تظاهر رفتار هیجانی |
|
روانشناسی شخصیت | ۳۲ | آشنایی با مفاهیم و نظریههای شخصیت و تحلیل و بررسی صفات شخصیت |
|
روانشناسی اجتماعی با تأكید بر آموزههای اسلام | ۳۲ | آشنایی با رفتارها و نگرشهای گروهی و تأثیر آنها بر افكار و احساسات و شیوههای نفوذ اجتماعی، الگوگیری، الگوسازی، ارتباطگیری و پیامرسانی |
|
مكاتب روانشناسی | ۳۲ | آشنایی با مكاتب مختلف روانشناسی و بررسی و نقد آنها |
|
بهداشت روانی با تأكید بر دیدگاه اسلامی | ۳۲ | آشنایی با اصول، روشها و عوامل مؤثر بر بهسازی روانی و شیوههای پیشگیری |
|
روانسنجی با تأكید بر مفاهیم دینی | ۱۶+۱۶ عملی | آشنایی با مبانی و اصول كمیسازی مفاهیم روانشناختی و كاربرد آن در مفاهیم اسلامی |
|
آسیبشناسی روانی | ۳۲ | آشنایی با آسیبها، اختلالات و بیماریهای روانی و علل آن، از دیدگاههای مختلف با تأكید بر آموزههای اسلامی |
|
آمار توصیفی | ۳۲ | آشنایی با اصول و مفاهیم آماری و روشهای گردآوری و طبقهبندی اطلاعات و تحلیل آنها |
|
آمار استنباطی | ۱۶+ ۳۲ نظری عملی | آشنایی با روشهای تجزیه و تحلیل دادهها و تعمیمیافته به منظور تشخیص |
|
نظریههای مشاوره و رواندرمانی ۱ و ۲ | ۶۴ | شناخت و بررسی تطبیقی و انتقادی نظریههای رایج مشاوره و رواندرمانی، اصول و مبانی آنها |
|
اصول و فنون مشاوره و رواندرمانی از دیدگاه اسلام | ۳۲ | آشنایی با اصول، فنون، روشها و فرآیند مشاوره و رواندرمانی از دیدگاه اسلام |
|
کارورزی مشاوره و رواندرمانی | ۳۲+۳۲ عملی | آموزش عملی اصول، فنون، روشها و فرآیند مشاوره و رواندرمانی |
|
مشاوره گروهی | ۱۶ | آشنایی با اصول، فنون و روشهای مشاوره گروهی |
|
كاربرد آزمونهای هوش، استعداد و روانی-فیزیولوژیك در مشاوره | ۱۶+ ۳۲ نظری عملی | آموزش روشهای بکارگیری آزمونهای هوش، استعداد و روانی ـ فیزیولوژیك در حوزههای شغلی، تحصیلی، ازدواج و خانواده |
|
کاربرد آزمونهای شخصیت و بالینی در مشاوره | ۱۶+ ۳۲ نظری عملی | آموزش روشهای بکارگیری آزمونهای بالینی و شخصیت در حوزههای شغلی، تحصیلی، ازدواج و خانواده |
|
مصاحبه تشخیصی | ۱۶+ ۳۲ نظری عملی | آشنایی با فنون مصاحبه، مشاهده و فرآیند تشخیص |
|
مشاوره تحصیلی و شغلی | ۳۲ | آشنایی با اصول، روشها و فرآیندهای مشاوره تحصیلی و شغلی با تأكید بر آموزههای اسلام |
|
مشاوره اخلاقی و اعتقادی | ۱۶+۱۶عملی | آشنایی با روشها و فنون مشاوره، در شبهات و موضوعات اخلاقی و اعتقادی |
|
مشاوره ازدواج با تأكید بر منابع اسلامی | ۱۶ | شناخت اصول، روشها و فرآیندهای مشاوره در انتخاب همسر و امر ازدواج، با تأكید بر منابع اسلامی |
|
مشاوره خانواده با تأكید بر منابع اسلامی | ۳۲ | شناخت اصول، روشها و فرآیندهای مشاورهای در خانواده، با تأكید بر منابع اسلامی |
|
كارورزی مشاوره ازدواج و خانواده | ۱۶+۱۶ عملی | آموزش عملی مشاوره ازدواج و خانواده، با مشاهده فرآیندهای مصاحبه تشخیصی، مشاوره ازدواج و خانواده |
|
مشاوره بحران و مددكاری اجتماعی | ۱۶ | آشنایی با فنون و روشهای مشاورهدادن در موقعیتهای بحرانی و مشاورهدادن به مددجویان اجتماعی |
|
سمینار در مسائل جدید مشاوره | ۱۶+۱۶ عملی | شناخت و بررسی نظریهها، روشها و فرآیندهای جدید مشاوره، با توجه به آموزههای اسلام |
|
زبان تخصصی ۱ و ۲ | ۶۴+ ۳۲ نظری عملی | ایجاد توان فهم متون انگلیسی در حوزه مشاوره |
|
پایاننامه | ۱۹۲
عملی |
ارائه یك پژوهش جامع، همراه با نقد و بررسی و تتبع كافی در حوزه مشاوره |
جمع | ۱۳۴۴ |
[۱]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبه ۸۴۹ در جلسه ۳۲ کمیته بررسی و تصویب رشتهها (دوره پنجم)، مورخ ۲۴/۲/۹۱ به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسه ۸۱ شورای عالی حوزههای علمیه (دوره ششم)، به مصوبه ۹۳۴ تغییر یافت.
[۲]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی میشود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.
برای مشاهده سایر رشته های سطح سه کلیک کنید
پاسخها