طلاب در جامعه چه وظیفه ای دارند؟

image_pdfimage_print

طلاب در جامعه چه وظیفه ای دارند؟

بسیار از من می‌پرسید که مسیر منحصر‌به‌فردمان را چطور پیدا کنیم؟ از کجا بدانم چه شغلی مناسب من است؟ از کجا بدانم کدام رشته به درد من می‌خورد؟

پاسخ من اغلب این است: شغل مناسب هرکس یا مسیر منحصر‌به‌فرد هرطلبه از توجه به سه مقیاس مهم می‌گذرد؛ این سه مقیاس این‌ها هستند:

استعداد یا مهارت تو

علاقه یا کشش و شور و اشتیاق تو

تیپ شخصیتی تو

 

شما کفه ترازوی این سه‌ مقیاس را به نفع هرکدام به هم بزنی، یعنی اگر فقط به یک گزینه توجه کنی و بقیه را به کل درنظر نگیری، احتمالاً داری بازی را اشتباه انجام می‌دهی،

انتخاب یک مسیر شغلی مناسب از تعادل و توازن (نه تساوی!) میان این سه گزینه می‌گذرد، یعنی باید به هرسه توجه نشان دهی و به نوعی نتیجه مجموعی این‌ها را حساب کنی و ببینی کدام جهت بیش از بقیه برایت مناسب‌تر است.

یک گزینه مهم دیگر هم این است: تجربه‌اندوزی که به نوعی با عامل «مهارت» در آن چرخه سه‌گانه یکی است

مسلما مسیر منحصر‌به‌فرد شما به‌‌طور ناگهانی و در یک شب خاص و با الهام و وحی خودش را به شما نشان نمی‌دهد و چنین نیست که شبی بر سر سجاده نماز شب نشسته باشی و فرشته وحی به تو بگوید فلان رشته برای تو مناسب است، یا باید فلان کار را انجام دهی، یا فلان گزینه برایت مناسب‌تر است، بازی عالم هرگز چنین نیست! و هرکس سعی دارد چنین تصوری را به جامعه القا کند در اشتباه بزرگی است.

شما باید با عقل و خرد فعلی که خدا عطا کرده است، تجربه کنید، فعالیت کنید، اقدام کنید، خروجی تولید کنید و تا حد ممکن هم فعالیت‌های متنوعی که به آن‌ها کشش دارید را امتحان کنید.خوشبختانه سیطره فعالیت طلاب و انجام وظیفه آنها در دنیا بسیار وسیع است و در همه جا به وجود طلبه با سواد و با تجربه و مستعد نیاز است.

این گونه است که بعد از گذشت مدتی مسیر منحصربه‌فرد شما خود‌به‌خود رخ می‌نماید، یعنی تو در اثر تجربه، خودت متوجه می‌شوی که چه کاری دقیقا برایت مناسب است.

بعضی‌ها انتظار دارند از همان ابتدا تضمینی مبنی بر «درست بودن» انتخابشان به آن‌ها داده شود. من به شما می‌گویم هرگز، هیچ‌جا و هیچ‌وقت این تضمین از بیرون به شما داده نخواهد شد و تو فقط در اثر تجربه‌اندوزی است که «خودت» در یک فرایند خودبه‌خودی و ناگهانی به این نتیجه می‌رسی که کدام مسیر برایت مناسب‌تر است. اما بعضی‌ها می‌خواهند از آن ابتدا و بدون تجربه‌اندوزی به این شهود برسند که این غیر ممکن است.

شما می توانید با نظرات خود، در پیشرفت ما کمک کنید.

برای مشاهد دیگر مقالات خودشناسی کلیک کنید

 

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. سلام
    ممنون از اهتمام شما به این مسائل
    خیلی مفید بود
    اما ای کاش یک نسخه عملیاتی هم ارائه کنین که با توجه به این مطالب بدونیم باید چه اقدامی بکنیم

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com