لباس روحانیت یا بار امانت؟

image_pdfimage_print

یک طلبه در مواجهه با توهین، تمسخر، متلک، فحش رکیک و… چه عکس العملی باید نشان بدهد؟؟؟

اکثر طلاب در مواجهه با جامعه و مردم بعضا با پدیده تمسخر و توهین روبرو شده اند. هستند افرادی که به دلایل مختلف در مواجهه با روحانیون اقدام به آزار و اذیت کلامی می نمایند و با این کار قدری از خشم و انزجار خود را از عملکرد منفی بعضی از افرادی را که لباس روحانیت را به تن نموده اما از سلوک روحانیت برخوردار نیستند، به هم لباسان آن ها نشان می دهند. حال سوال این است که مناسب ترین رفتار یک طلبه در برخورد با چنین افرادی چیست و چه باید کرد؟ ما در این مطلب کوتاه سعی داریم راه حل های بینشی و عملیاتی را به زبانی کاملا ساده بیان نماییم.

 

اگر شما طلبه جدیدالورود هستید:

این بخش از طلاب معمولا با تمسخر و متلک آشنایان و دوستان و اطرافیان حتی خانواده مواجهند. راه حل مواجهه با این افراد ساده است و نیاز به یک بینش و راه حل ذهنی دارد. و آن این است بدانیم دلیل این تغییر رفتار آنان پس از طلبه شدن ما چیست؟

به نظر نگارنده این یک رفتار محبت آمیز برای توجه به تصمیم جدید ما و نشان دهنده این است که می خواهند بگویند متوجه تصمیم جدید ما و تغییر سبک زندگی ما نسبت به خودشان شده اند. شما نباید این رفتار آنان را به عنوان اعلام موضع و اعلان جنگ برداشت کنید بلکه باید با تمام ادب و تواضع این رفتار محبت آمیز آنان را بپذیرید و با لبخندی محبت آمیز پاسخ دهید. جوابی که می توانید به شوخی به آنان بدهید این است که با لبخندی حقیقی بگویید:

 (( از آدم بودن چیزی برای ما در نیومد گفتیم شیخ بشیم شاید یه چیزی گیرمون بیاد. ))

 

اگر شما طلبه ای هستید که تازه ملبس شده اید:

این دسته از طلبه ها معمولا با بی مهری مردم غریبه مواجه می شوند. اما سوال این است که آیا آن ها با شخص شما دشمنی و عناد دارند یا با کسوت و لباس روحانیتی که شما برتن کرده اید؟

پاسخ روشن است. آن ها با لباس و رفتار برخی هم لباسی های ما مشکل دارند و در نتیجه هرجا این نماد را ببینند به آن ناسزا می گویند. حالا سوال این است که آیا این چند متر پارچه از ناسزاهای آن ها تاثیر می پذیرد؟ کثیف می شود، لکه برمیدارد؟
شاید با خود بگویید آیا حفظ حرمت این لباس و دفاع از آن به عهده ما نیست و ما نباید در مقابل بی حرمتی به آن عکس العمل نشان دهیم؟

در جواب باید گفت آیا ما به این لباس حرمت میبخشیم یا لباس به ما شخصیت میدهد؟ اگر جواب این سوال حل شود ریشه بسیاری از رفتارها معلوم می شود. به نظر ما لباس مقدس روحانیت که به لباس پیامبر موسوم است آنقدر شرافت دارد که شخص ما نمی توانیم چیزی به آن اضافه کنیم. در نتیجه ما فقط باید مواظب باشیم که با رفتار خود چیزی از حرمت و شرافت این لباس نکاهیم. در نتیجه دفاع از بی حرمتی به لباسی که بر تن ماست و شخص دیگری به آن بی حرمتی می کند وظیفه شخصی ما نیست بلکه وظیفه شرعی و صنفی ماست. پس پاسخی که ما به او باید بدهیم یک پاسخ شخصی در مقابل بی حرمتی نیست بلکه یک پاسخ دینی و شرعی و صنفی است. پس اولین عکس العمل این است که ما آرامش شخصی خود را از دست ندهیم و بدانیم او با شخص ما دشمنی ندارد.

حالا وظیفه داریم اگر روش دفاع از این لباس را می دانیم و مهارت برخورد با چنین افرادی را کسب کرده ایم به دفاع صنفی از این لباس و شخصیت و جایگاه بپردازیم و اگر شیوه های برخورد با هتاکان را نیاموخته ایم، حتما بیاموزیم و از رفتار اهل بیت در این موقعیت درس بگیریم. ما بارها داستان های برخورد پیامبر گرامی اسلام با توهین کنندگان را شنیده ایم. بارها برخورد امام حسن علیه السلام را با دشنام دهندگان خوانده ایم و شنیده ایم. ملاک عمل ما، رفتار کریمانه اهل بیت با جسارت کنندگان است و باید به شیوه آن ها با این افراد برخورد کنیم.

لذا اگر هنوز مهارت و جایگاه چنین رفتاری را در خود نمیبینیم، بهترین شیوه بازهم لبخند و رفتار مسالمت آمیز است. راه حل عملیاتی که ما پیشنهاد می دهیم این است که شما یک رفتار دوستانه و از روی محبت است. گرچه باید متناسب با موقعیت پیش آمده عکس العمل نشان داد. اما اینکه به کسی که ناسزا می گوید یک لبخند حقیقی و نه از روی تمسخر بزنیم و در جواب به او بگوییم ما که در عوض ارادتمندیم و از ابراز محبت شما ممنونیم نباید کار سختی باشد.

شاید بهترین شیوه این است که خود را به نشنیدن بزنیم و خیال کنیم به ما عرض ارادت کرده و سلامی از دور فرستاده در نتیجه ما هم در مقابل به او عرض ارادت کنیم و سلامش را با لبخندی پاسخ دهیم. دست بلند کنیم و بگوییم: ((مخلصم ارادتمند)).

باور کنید چنین رفتاری به نتیجه دلخواه شما منجر می شود. او را شرمنده رفتار خود می کند و تاثیر رفتار محبت آمیز شما، نظر او را به جایگاه و شخصیت شما تغییر می دهد.
لطفا شما نیز تجربیات خود را ذیل این مطلب منعکس کنید. نظرتان را بنویسید تا طلاب جوان را برای مواجهه با این مساله یاری رسانید. نظرات شما بسیار راهگشا و مورد توجه ماست.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com