مسیر طلبه

معرفی رشته فلسفه سطح چهار حوزه علمیه

معرفی رشته فلسفه سطح چهار

رشته فلسفه سطح چهار حوزه علمیهمجموعه‏ آموزشی

مرکز تخصصی فلسفه اسلامی قم

تعریف

سطح چهار آموزشی – پژوهشی حکمت متعالیه، سومین مقطع از تحصیلات حوزوی در رشته فلسفه است، که طلاب پس از گذراندن این دوره، با محوریت اسفار اربعه، توان تدریس، تحقیق، نقد، ارائه نظریه و پاسخ به نیازهای علمی و تخصصی پیرامون حکمت متعالیه با یکی از گرایش های (الهیات بمعنی الاخص) و (هستی شناسی) را کسب کرده و پس از دفاع از رساله، دانشنامه سطح چهار حکمت متعالیه با گرایش مربوطه را دریافت می کند.

اهداف

  1. تسلط بر مبانی، آراء و مسائل حکمت متعالیه.
  2. تقویت توان پژوهش در حد تحلیل، نقد و ارائه نظریه در مباحث حکمت متعالیه.
  3. ارتقاء توان پاسخگویی به نیازهای علمی تخصصی در مباحث حکمت متعالیه.
  4. تامین پژوهشگر مورد نیاز و زمینه سازی جهت تولید علم و توسعه دانش در زمینه حکمت متعالیه.
  5. تامین استاد مورد نیاز برای تدریس تخصصی در موضوعات و مسائل فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه.

نظام آموزشی

نظام آموزشی سطح چهار، نیم سالی، درسی و حضوری است. طول دوره با احتساب پایان نامه حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۲ نیم سال خواهد بود.

شرایط پذیرش

  1. دارا بودن مدرک علمی سطح سه رشته فلسفه اسلامی.

تبصره: پذیرش طلاب دارای مدرک سطح سه عمومی یا سایر رشته ها، که نهایه الحکمه، نمط های ۳، ۴ و ۵ اشارات و شواهد الربوبیه یا در حد آن را خوانده باشند، مشروط به گذراندن دروس پیش نیاز مجاز است.

  1. قبولی در آزمون ورودی از دروس تخصصی و زبان تخصصی و مصاحبه علمی.
  2. احراز توانایی های لازم در مهارت های خواندن، درک مطلب و نگارش به زبان عربی از طریق برگزاری آزمون و یا ارائه مدرک معتبر.

عناوین و مشخصات تفصیلی دروس:

جدول دروس پیش نیاز:

 

ردیف عنوان درس ساعت
۱ معرفی حکمت اشراق ۳۲
۲ علم النفس ۳۲
۳ معرفت شناسی ۳۲
۴ عرفان نظری ۳۲
۵ فلسفه اخلاق ۳۲
۶ فلسفه علم ۳۲
۷ مباحث جدید کلامی ۳۲
جمع ۲۲۴

 

تبصره:

فارغ التحصیلان سطح سه فلسفه و طلابی که دروس پیش نیاز را در مراکز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت ۸۰ درصدی سرفصل ها، از گذراندن این دروس معاف هستند.

عناوین و مشخصات کلی دروس:

ردیف عنوان درس ساعت
۱ خارج اصول (دوسال) ۲۲۰
۲ خارج فقه (دوسال) ۲۲۰
۳ بررسی اجتهادی آبات و روایات فلسفی ۹۶
۴ تحقیق فقهی و اصولی ۱ و ۲ ۶۴
۵ دروس تخصصی مشترک ۳۸۴
۶ دروس تخصصی اختصاصی گرایش ها ۱۹۲
۷ پایان نامه ۲۸۸
جمع ۱۴۶۴

 جدول دروس تخصصی:

دروس مشترک:

ردیف عنوان درس ساعت
۱ روش شناسی حکمت متعالیه و کارکرد آن ۳۲
۲ وجود و ماهیت ۳۲
۳ وحدت و کثرت وجود ۳۲
۴ هستی شناسی ادراک ۳۲
۵ علیت ۳۲
۶ ثابت و متغیر ۳۲
۷ حدوث و قدوم ۳۲
۸ خداشناسی در حکمت متعالیه ۳۲
۹ نفس شناسی در حکمت متعالیه ۳۲
۱۰ نبوت در حکمت متعالیه ۳۲
۱۱ معاد شناسی در حکمت متعالیه ۳۲
جمع ۳۸۴

 

دروس اختصاصی رشته الهیات بالمعنی الاخص:

ردیف عنوان درس ساعت
۱ مفهوم و برهان پذیری خدا ۳۲
۲ راه های شناخت و اثبات وجود خدا ۳۲
۳ توحید ۳۲
۴ صفات خدا ۱ ۳۲
۵ صفات خدا ۲ ۳۲
۶ فعل خداوند ۳۲
جمع ۱۹۲

دروس اختصاصی رشته هستی شناسی:

ردیف عنوان درس ساعت
۱ واجب و ممکن ۳۲
۲ وجود رابط و مستقل ۳۲
۳ زمان و مکان ۱۶
۴ جوهر و عرض ۳۲
۵ ماده و صورت ۱۶
۶ عوالم وجود ۳۲
۷ خداشناسی در حکمت متعالیه ۲ ۳۲
جمع ۱۹۲

 

منابع آزمون رشته هستی شناسی:

ردیف ماده امتحانی منبع مولف محدوده
۱ حکمت مشاء شرح الاشارات و التنبیهات خواجه نصیرالدین طوسی نمط چهارم و پنجم
۲ حکمت متعالیه الشواهد الربوبیه صدرالمتالهین شیرازی مشهد اول، دوم و سوم
درآمدی بر نظام حکمت صدرایی استاد عبدالرسول عبودیت کل جلد اول و جلد سوم (فصل های ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۲، ۲۳، ۲۴)
۳ فلسفه غرب نقد تفکر فلسفی غرب از قرون وسطی تا اوایل قرن حاضر اتین ژیلسون ترجمه دکتر احمد احمدی کل کتاب

 

مزایا:

  1. کتابخانة کتب تخصصی فلسفی
  2. سایت رایانه ای جهت تحقیقات اینترنتی و نرم افزاری
  3. هماهنگی جهت دسترسی و بهره گیری طلاب مرکز از کتابخانة تخصصی مجمع عالی حکمت
  4. پرداخت کمک هزینة تحصیلی
  5. اعطای دانشنامة تخصصی تحصیلی
  6. تقدیر ویژه از طلاب ممتاز هر ترم تحصیلی
  7. سفرزیارتی طلاب وخانواده های محترمشان به مشهد مقدس
  8. پرداخت هزینة کتب درسی طلاب درهرترم
  9. برگزاری اردوهای علمی و تفریحی خانوادگی

بازار کار

مشاغلی که مستقیماً برای دانش‌آموختگان فلسفه تعریف می‌شوند چندان متعدد نیست، امّا یک دانش‌‌آموخته فلسفه توان آن را دارد تا در هر شغلی که به قدرت تحلیل و ارزیابی دقیق نیازمند است، مشغول به کار شده و سرآمد همکارانی شود که سابقه تحصیل فلسفی ندارند. دانش‌آموخته فلسفه می‌تواند به عنوان تحلیل‌گیر، ارزیاب و برنامه‌ریز در بسیاری از حیطه‌های شغلی مشغول به کار شود؛ حیطه‌هایی از قبیل: ‌امور اجتماعی، امور سیاسی، منابع انسانی، رسانه‌ها و روابط عمومی و بسیاری از حوزه‌های کاری دیگر. خصوصاً افرادی که علاقه‌مندند در شاخه‌های مختلف علوم انسانی به صورت تخصصی و به عنوان پژوهشگر یا مدرس فعالیت نمایند، مناسب است ابتدا دوره کارشناسی فلسفه را به پایان برسانند و در تحصیلات تکمیلی وارد شاخه‌های دیگر علوم انسانی شوند.

 

  1. مدرس دروس فلســفی و دروس اعتقادی
  2. پژوهشــگر
  3. مبلغ و کارشــناس سازمانها و مراکز فرهنگی.
  4. تدریس در دانشگاهها
  5. ورود به عرصه های فرهنگی و فعالیتهای پژوهشی در مؤسسات مربوطه.
  6. نویسنده
  7. سردبیر روزنامه، مجله، صداوسیما و…
  8. استخدام در نهادها و سازمانهایی همچون صداوسیما، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
  9. فعالیت به عنوان پژوهشگر در مراکز پژوهشی مثل دایرةالمعارف ها و پژوهشگاه های علوم انسانی

برچسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *