1

طلبه منظم

چگونه یک طلبه منظم باشیم؟یکی از مسائل مهم و کاربردی در زندگی طلبگی، منظم بودن در تمامی عرصه های فعالیت است.

برخی از افراد در درس منظم هستند اما در منزل طور دیگرند. برخی اتاق منظمی دارند اما در محل کار رفتار غیرمنظمی از خود ارائه می دهند.

در هرصورت کمتر افرادی را مشاهده می کنیم که از بی نظمی دور باشند و زندگی کاملا منظم، دقیق و مشخصی داشته باشند. البته این مدل زندگی کاملا منظم و با برنامه های دقیق و بسیار جزئی، شاید امکان پذیر نباشد و ما هم قصد نداریم فرمول این روش را به شما ارائه دهیم.بلکه در این نوشته سعی ما براین است از بی نظمی در زندگی شما کاهش داده و روش هایی کاربردی را برای فرآیند بهتر خود در مسیر زندگی به اشتراک بگذاریم.

برای منظم تر شدن روش ها و تکنیک های بسیار زیادی هست اما شما سه ایده اساسی را در نظر بگیرید:

  • سبک شخصی خودتان را پیدا کنید.

خیلی وقت ها اشتباه بزرگ ما این است که می خواهیم با زور و فشار خودمان را  مجبور کنیم از یک مدل خاص برنامه ریزی استفاده کنیم و شاید چند وقت یکبار از کلاس های برنامه ریزی و یا مطالب اینترنتی استفاده کرده ایم. این اشتباه است، خودتان را وادار به تبعیت از یک مدل برنامه ریزی خاص نکنید چون در آن صورت برنامه ریزی برایتان تبدیل به عذاب می شود و بزودی آن را رها می کنید. ویژگی های شخصیتی ما و شرایط زندگیمان خیلیی تعیین کننده است در این که چه سبکی برای من مناسب است. مدلی که شما برنامه ریزی می کنید و از آن جواب می گیرید ممکن است برای من اصلا جواب ندهد. پس اول سبک شخصی خودتان را پیدا کنید. آن روش برنامه ریزی که شما با آن راحتید. این شناخت یکی از مسائل مهم زندگی هر فرد است که در اسلام هم بارها به آن سفارش شده و قبلا درباره این موضوع صحبت کرده ایم.

  • رتبه نهایی را بزنید، به هر روش ممکن

یک اشتباه بزرگ دیگر که مانع منظم شدن ما می شود این است که بیش از اندازه درگیر این می شویم که چطور برنامه ریزی کنم؟ از چه روشی؟ به چه شکلی؟ چقدر؟ چه ساعتی شروع کنم و چه ساعتی تمام کنم؟ و …

وارد این چرخه بی مورد از جزئیات اجرایی برنامه ریزی نشوید شما یک رتبه مشخص دارید که باید آن را بزنید و به آن برسید. این که از سبک ابوعلی سینا استفاده می کنید یا خواجه عبدالله انصاری یا روش خاص خودتان، اصلا مهم نیست. مهم خروجی است که شما باید به آن رسیده باشید.

  • روزانه سه کار مهم و تاثیر گذار را انجام دهید

به جای اینکه یک لیست طویل و طولانی از کارهای بی اهمیت تهیه کنید فقط سه کار بزرگ و مهم را هرروز برای خودتان تعیین کنید و آن سه کاری که شما را جلو می اندازد انجام دهید. لیست طولانی، سطح تمرکز را پایین می آورد، ذهن را خسته می کند و شما را نسبت به برنامه ریزی تان بدبین و بی تعهد می کند. سعی کنید از جزئیات فاصله گرفته و برنامه های کلی تری را برای خود تعیین کنید و برای تحقق  این کار ها روش های خاص خودتان را به کار بگیرید.

شما هم تجربیات خود را در برنامه ریزی های خود و روش هایی که موفق به انجامش شده اید با ما به اشتراک بگذارید.

برای مشاهده سایر تکنیک ها کلیک بفر مایید