1

به گزارش خبرنگار روزنامه شهرآرا: هفته گذشته، رویدادی استارت آپی در مرکز نوآوری و شکوفایی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد و در آن ۱۰ تیم استارت آپی منتخب حوزه های علمیه خراسان به رقابت با هم پرداختند.

سیدحمید فتاحی، مدیر مرکز نوآوری و شکوفایی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، با اشاره به انتشار فراخوان این رویداد با موضوع تولید محتوا برای زائران صورت گرفت، گفت: حدود ۵۰ ایده به دست ما رسید که از آن میان ۱۰ ایده انتخاب شدند و برای تبدیل ایده به کسب و کار آموزش دیدند. در رویداد امروز هم این ایده های منتخب به رقابت با هم پرداختند. فتاحی به حمایت ها از استارت آپهای واردشده به مرکز نوآوری و ش کوفایی حوزه علمیه هم اشاره کرد و گفت: در گام اول به تیم هایی که وارد مرکز می ش وند، آموزش های کامل برای پرورش ایده و تبدیل آن به یک کسب و کار ارائه می شود. آموزش های فنی لازم برای هر کسب و کار و کمک به آنها برای تولید نمونه اولیه محصول و انجام تحقیقات بازار، از دیگر کمک های این مرکز به استارت آپ هاست. هر تیم در این دوره حدود ۲۰میلیون تومان کمک از مرکز ما دریافت می کند.

نگاه تازه حوزه به کارآفرینی

مدیر مرکز نوآوری حوزه علمیه خراسان به موضوع کارآفرینی در حوزه های علمیه پرداخت و بیان کرد: در این زمینه هنوز در گام های ابتدایی قرار داریم و به جای خاصی نرسیده ایم، اما خوشبختانه رویکرد مدیران حوزه ها به این موضوع بهتر از گذشته شده است. تا چند سال پیش، فرهنگ کسب و کار دانش بنیان در حوزه مطرح نبود و نوع تفکرات متفاوت بود، اما الان که مقام معظم رهبری هم بر این موضوع تأکید دارند، این نوع فعالیت ها به حوزه هم رسیده است و مدیران هم از آن حمایت می کنند.

همکاری شهرداری با استارت آپ های حوزوی

جمال حسن بارانی، مدیر کل دفتر برنامه بودجه معاونت برنامه ریزی شهرداری مشهد، نیز به قابلیت همکاری های شهرداری به ویژه شهرداری منطقه ثامن با استارت آپهای حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: در منطقه ثامن دو ویژگی وجود دارد اول اینکه بیشترین افراد حاضر در این منطقه قصد استفاده از ظرفیت های فرهنگی حرم مطهر را دارند و زمینه پذیرش مباحث فرهنگی که مدنظر این نوع کسب و کارهاست در آن افراد فراهم است نکته دوم حضور بسیاری از طلاب حوزههای علمیه در همین محدوده است. این دو موضوع، زمینه مناسبی فراهم کرده است برای توسعه این مدل استارت آپ ها در این بخش از مشهد و اگر منطقه ثامن پای کار بیاید، می تواند با کمک این کسب و کارها حال و هوا و فضای منطقه را بهینه سازی کند تا هم به نوعی مدیریت شهری بتواند از این همکاری سود ببرد و هم افرادی که در آن منطقه هستند، خدمات بهتری دریافت کنند.

برندگان رویداد

در پایان این رویداد، ایده «اسنپ فرهنگی» برای برقراری ارتباط بین تولید کنندگان محصولات فرهنگی و مخاطبانشان، و ایده «اسکان یار طلاب» به منظور راه اندازی سامانه ای برای اسکان طلبه های مسافر در خانه دیگر طلبهما، به طور مشترک در جایگاه سوم قرار گرفتند. طرح «رضوانه بانو» با هدف ایجاد شبکه اطلاع رسانی رویدادهای فرهنگی سطح شهر برای بانوان، تیم دوم انتخاب شدو ایده ایجاد مرکز تخصصی بلوغ» برای راه اندازی شبکه ای از مشاوران که در بازه دوساله بلوغ در کنار نوجوانان باشند و به مشکلات آنها رسیدگی کنند، مقام نخست این رویداد را از آن خود کرد.