تیپ شخصیتی ESFP

image_pdfimage_print

تیپ شخصیتی ESFP: بازیگر- خلاق- سازگار- خونگرم- خیال پرداز

تیپ شخصیتی ESFP

  • شخصی سرزنده، پرجنب‌وجوش و اجتماعی هستید که نسبت به دیگران رفتاری دوستانه و پذیرا دارید.
  • قدر زندگی، انسان‌ها و خوشی‌ها و راحتی‌های مادی را می‌دانید و از آن‌ها لذت می‌برید.
  • از همکاری با دیگران و کار گروهی بسیار لذت می‌برید.
  • در کارهایتان فردی واقع‌گرا و معقول هستید و رویایی فکر نمی‌کنید.
  • دوست دارید حرفه‌تان همراه با سرگرمی و اوقات خوش باشد.
  • با انعطاف‌پذیری بالایی که دارید به سرعت با محیط‌ها و افراد جدید جور می‌شوید.
  • زمانی موضوعات جدید را بهتر یاد می‌گیرید که آن‌ را همراه با دیگران و با مشارکت سایرین انجام دهید.

شرح خصوصیات تیپ شخصیتی ESFP

این دست از طلاب در دنیایی از احتمالات مرتبط با مردم زندگی می‌کنند. آن‌ها عاشق ارتباط برقرار کردن با مردم و تجربه‌ کردن فعالیت‌های جدید هستند. آن‌ها افرادی سرزنده و خوش‌مشرب هستند و از این که در مرکز توجه باشند بسیار لذت می‌برند.

یکی از قابلیت‌های مهم این تیپ شخصیتی توانایی زیستن در لحظه‌ است. در واقع ESFPها در اینجا و اکنون زندگی می‌کنند و حواسشان متوجه وقایع دنیای بیرون و هر آن چه جلوی چشمشان اتفاق می‌افتد است. این افراد از هیجان و هر آن چه زندگی در لحظه به آن‌ها پیشکش می‌کند لذت می‌برند و استقبال می‌کنند.

ESFPها مهارت‌های بین فردی و ارتباطی بسیار قوی دارند و به همین دلیل به خوبی می‌توانند نقش میانجی بین دیگران را به خوبی ایفا کنند، آن‌ها معمولاً خیلی خوب می‌توانند با نشان دادن پرچم صلح بین دیگران آشتی و سازگاری برقرار کنند.

 

صمیمی و مردم‌دوست

تصمیم‌گیری‌های این تیپ بر اساس ارزش‌های شخصی و درونی‌شان است به همین دلیل ESFPها افرادی حساس نسبت به دیگران هستند و به خوبی می‌توانند با احساسات سایر انسان‌ها همدلی کنند. آن‌ها معمولاً افرادی بخشنده و صمیمی هستند که به نیازهای دیگران توجه می‌کنند و سعی دارند به آن‌ها کمک کنند.

ESFPها درک خوبی از انسان‌ها دارند ضمن این که معمولاً حواسشان به بقیه هست و رفتار و احساسات بقیه را زیر نظر دارند و در صورتی که دیگران در شرایط احساسی خوبی نباشند ESFPها متوجه این موضوع شده و سعی می‌کنند به کمک آن‌ها رفته و مسئله را به طور عملی حل کنند.

در نتیجه ESFPها معمولاً زودتر از بقیه متوجه حال و احوال دیگران می‌شوند و در صورت لزوم تلاش می‌کنند تا برای آن‌ها کاری مفید و مثبت انجام دهند. ضمن این که کمک‌های آن‌ها صرفاً به دلگرمی دادن و هم‌دلی با دیگران خلاصه نمی‌شود و سعی آن‌ها بر این است که به صورت کاربردی و در جهت رفع نیازهای آنی دیگران به یاری آن‌ها بشتابند.

 

واقع‌گرا و اهل عمل

ضمناً آن‌ها ترجیح می‌دهند به طور کاربردی و واقعی نیازهای دیگران را برطرف کنند و شاید چندان با پند و اندرز دادن به دیگران راحت نباشند چون این افراد کلاً موافق ایده‌های روی کاغذ نیستند و برای عمل‌گرا بودن ارزش زیادی قائل‌اند.

ESFPها افرادی به شدت خودانگیخته و خوش‌بین هستند، به این معنی که چندان تمایلی به این ندارند که همه‌ی کارهایشان را از قبل برنامه‌ریزی کنند، آن‌ها دوست دارند زندگی و اتفاقات آن برایشان پیش‌بینی‌ناپذیر و در نتیجه هیجان‌انگیز باقی بماند، به همین دلیل سعی می‌کنند هیجان نهفته در وقایع را با برنامه‌ریزی از بین نبرند.

در صورتی که ESFPها ترجیح فکری (T) خود را به اندازه کافی رشد نداده باشند، شخصیتی بیش‌ از اندازه احساسی و بخشاینده پیدا خواهند کرد و نمی‌توانند از منطق و قوه‌ی تحلیل خود برای گرفتن تصمیماتی متعادل استفاده نمایند.

در این صورت ممکن است توجه به اهداف بلند مدت و انجام وظایف و مسئولیت‌های ضروری را قربانی لذت‌های آنی و زودگذر کنند. ضمناً ممکن است ESFPها دید بلند مدت و دورنمای خوبی از مسائل و موضوعات نداشته باشند  و اساساً توجهی به پیامد‌های بلند مدت یک مسئله نشان ندهند.

 

هیجان‌طلب و بازیگوش

برای بسیاری از ESFPها دنیا یک صحنه‌ی نمایش جذاب و مهیج است و آن‌ها دوست دارند در مرکز این نمایش باشند و به اجرای نقش برای دیگران بپردازند. آن‌ها از این که بتوانند دیگران را سرگرم و هیجان‌زده کنند بسیار لذت می‌برند و ضمناً در این کار مهارت بسیار بالایی هم دارند. آن‌ها دوست دارند زندگی یک مهمانی تمام‌نشدنی باشد که خودشان نقش میزبان خوش‌مشرب را در آن ایفا می‌کنند.

ESFPها عاشق مردم و ارتباط داشتن با آن‌ها هستند و جالب این جاست که دیگران هم ESFPها را دوست دارند و از حضور آن‌ها در جمع‌ها بسیار استقبال می‌کنند. یکی از ویژگی‌های مثبت و قابل توجه ESFPها این است که دیگران را همان‌طور که هستند می‌پذیرند و سعی در تغییر آن‌ها و اعمال زور و اجبار به آن‌ها ندارند.

آن‌ها روحیه‌ای شاداب و اشتیاقی تمام نشدنی دارند و برای همه‌ی افراد احترام قائل‌اند. ESFPها صمیمانه به فکر دوستانشان هستند و نسبت به آن‌ها حمایتگر و مهربان‌اند و در مجموع با همه‌ی افراد رفتاری دوستانه و راحت دارند.

اما در صورتی که مورد بی‌مهری یا بی‌توجهی قرار بگیرند می‌توانند بسیار عصبانی شوند و قضاوت‌های تند و تیزی در مورد افراد ارائه کنند. در این صورت قابلیت این را دارند که احساس تنفری عمیق نسبت به فرد یا افراد مورد نظر در آن‌ها ایجاد شود.

 

در پی کسب نتایج ملموس 

ESFPها در شرایط استرس- به عکس حالت طبیعی‌شان- ممکن است غرق در افکار منفی و بیهوده شوند و در چرخه‌ی فکر کردن به احتمالات پوچ گرفتار شوند. در این شرایط بسیاری از ESFPها برای از میان برداشتن استرس و بازگشت به حالت عادی یک ذهنیت عمومی و ساده مثبت را جایگزین افکار منفی‌شان می‌کنند. این ذهنیت ممکن است مسئله را به طور ریشه‌ای حل نکند اما به ESFPها کمک می‌کند بر اضطراب خود تا حدودی غلبه نمایند.

ESFPها اهل عمل هستند و بیش‌تر به فعالیت‌های کاربردی که نتایجی واقعی و ملموس در بر دارد توجه می‌کنند. اما دوست دارند کارها را آزادانه و تا حد امکان بدون نظارت یا سرپرستی دیگران انجام بدهند. آن‌ها دوست دارند به شیوه‌ی مطلوب خودشان کارها را پیش ببرند. ESFPها زمانی بهتر می‌توانند موضوعات تازه را یاد بگیرند که خودشان دست به کار شوند و کاربرد آن را در عمل مشاهده کنند.

آن‌ها علاقه‌ی چندانی به مطالعه‌ی کتاب‌های آموزشی و آموختن از طریق مطالب تئوریک ندارند. در صورتی که این افراد ترجیح شهودی خودشان را به اندازه کافی رشد نداده باشند و از آن استفاده نکرده باشند در این صورت موقعیت‌هایی که نیاز به استفاده از تفکر تحلیلی و انتزاعی دارد برای آن‌ها غیر قابل تحمل خواهد بود.

بنابراین ممکن است محیط‌های علمی با شیوه‌های آموزشی سنتی چندان برای ESFPها جذاب نباشد و در نتیجه عملکرد درخشانی در آن نداشته باشند. اما در عوض در صورتی که این اجازه را داشته باشند که هنگام یادگیری با دیگران ارتباط و تعامل داشته باشند و خودشان مطلب یاد گرفته شده را در عمل مورد آزمون قرار دهند، قابلیت یادگیری آن‌ها به طرز عجیبی افزایش پیدا خواهد کرد.

 

نگاه زیباشناسانه و درک فضایی قوی

ESFPها درک زیبایی شناسانه‌ فوق‌العاده‌ای دارند، آن‌ها به خوبی به محیط و تجسم فضایی اشیاء و جایگاه‌ آن‌ها در محیط مسلط هستند. در صورتی که شرایط برای آن‌ها فراهم باشد معمولاً بسیاری از ESFPها اقدام به جمع‌آوری ادوات و وسایل مختلف و زیبا خواهند کرد، علاوه‌ بر این آن‌ها علاقه‌مند به داشتن اموال و دارایی‌های مادی زیبا و چشم‌نواز هستند.

چیدمان وسایل در منازل آن‌ها اغلب به زیبایی انجام شده است. در مجموع ESFPها از مشاهده‌ی زیبایی‌های محیط اطراف بسیار به وجد می‌آیند و معمولاً سعی می‌کنند چاشنی زیبا شناسانه به محیط اطراف خود چه در خانه، چه در اتاقشان و چه در محل کارشان اضافه نمایند. آن‌ها علاقه‌مند به تجربه‌ی لذائذ مادی خوب و با کیفیت مثل غذا، نوشیدنی‌ها تفریحات و … هستند.

ESFPها در کارهای تیمی بسیار خوب عمل می‌کنند، بسیار بعید است آن‌ها مشکل خاصی را در گروه ایجاد کنند و معمولاً با همه‌ی اعضاء به راحتی کنار می‌آیند و روحیه‌ی همکاری و مشارکت با سایرین در آن‌ها وجود دارد.

ضمناً این افراد دوست دارند کارهایشان را همراه با سرگرمی و هیجان انجام دهند و در محیط‌های کاری خشک و پر از قانون با بی‌علاقگی کار خواهند کرد. عموماً مشاغلی برای این تیپ مناسب است که به آن‌ها اجازه دهد از مهارت‌های ارتباطی‌شان نهایت بهره را ببرند و ضمناً به آن‌ها اجازه دهد ایده‌هایشان را به صورت عملی و ملموس پیاده کنند.

افراد با تیپ شخصیتی ESFP اطلاعات را از طریق حواس پنج‌گانه‌شان دریافت می‌کنند و در نتیجه به اطلاعات واقعی و ملموس واقع در محیط بیرون توجه دارند. کارکرد دوم آن‌ها نیز درونی است و از طریق آن تصمیم‌گیری‌هایشان را به کمک احساسی که نسبت به موقعیت دارند انجام می‌دهند. آن‌ها موقع تصمیم‌گیری به این توجه می‌کنند که امور تا چه اندازه با ارزش‌های شخصی آنان سازگار است.

 

خصوصیات شغلی تیپ شخصیتی ESFP

به عنوان فردی با تیپ شخصیتی ESFP خصوصیات و ویژگی‌های کلی زیر می‌تواند در مورد شما صادق باشد:

  • کاملا در لحظه حال زندگی می‌کنید
  • تجاربِ جدید و رویدادهای تازه و آزموده نشده شما را به وجد می‌آورد
  • افرادی واقع‌بین و عمل‌گرا هستید
  • با سایر انسان‌ها رفتار گرم و دوستانه‌ای دارید
  • به‌ خوبی می‌دانید چگونه باید اوقات خوشی برای خود و دیگران به وجود آورید و آن‌ها را سرگرم کنید
  • افرادی مستقل و کاردان هستید
  • معمولا تمایلی به برنامه‌ریزی برای آینده ندارید و فعالیت‌های‌تان در لحظه و به شکل خودجوش به وقوع می‌پیوندد
  • از ساختار و نظم و انجام امور تکراری و روتین بیزارید
  • از مباحث تئوریک و خواندن توضیحات مفصل کلافه می‌شوید
  • نسبت به حیوانات و کودکان شفقت خاصی دارید
  • از مهارت‌های ارتباطی و انسان‌مدارانه‌ی خوبی برخوردارید

مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی شما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • هنرمند، بازیگر، هنرپیشه
  • نماینده فروش
  • مشاور، مددکار اجتماعی
  • طراح
  • عکاس

نقاط ضعف و قوت تیپ شخصیتی ESFP

نقاط قوت تیپ شخصیتی ESFP شامل موارد زیر است:

  • افرادی سرزنده و بانشاط هستند و دوست‌دار هیجان و تفریح، آن‌ها مایل اند هر کاری را مفرح و شادمانه انجام دهند
  • افرادی باهوش، حاضر جواب، رک و محبوب سایرین هستند
  • نسبت به تجارب بدنی و فیزیکی حساس اند و در این حوزه خیلی خوب عمل می‌کنند
  • افرادی واقع‌گرا هستند که به کاربردهای عملی توجه دارند، آن‌ها در انجام امور روزمره بسیار خوب عمل می‌کنند
  • روحیه هنری و خلاق دارند، منازل آن‌ها عموما به زیبایی تزئین می‌شود و آراسته و مرتب است
  • آن‌ها افرادی انعطاف‌پذیر هستند که معمولا به خود سخت نمی‌گیرند و خوبی با «جریان همراه می‌شوند»
  • آن‌ها می‌توانند رابطه‌های بد را ترک کنند، اگرچه انجام این امر برایشان چندان راحت نیست
  • تلاش آن‌ها بر این است که اوقات خوشی را در هر لحظه رقم بزنند
  • افرادی سخاوتمند و خوش‌قلب هستند

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ESFP شامل موارد زیر است:

  • ممکن است پول خود را در معاملات و خریدهای بی‌معنی و مخاطره‌آمیز هدر دهند
  • گرایش به مادی‌گرایی دارند (در برابر معناگرایی)
  • از انتقاد و سرزنش به شدت متنفرند و در برابر آن آسیب‌پذیر ظاهر می‌شوند. آن‌ها معمولا انتقادات را شخصی به دل می‌گیرند
  • نسبت به اختلافات و مشاجرات بی اعتنایی پیشه می‌کنند و می‌گذارند تا زمان منجر به حل و فصل و فراموشی امور شود، این تیپ به جای مواجهه و حل اختلافات از رودررویی با آن‌ها فرار می‌کنند
  • تعهدات طولانی مدت ممکن است نقطه ضعف آنان باشد
  • به نیازهای شخصی خود توجه کافی ندارند
  • آن‌ها نسبت به سلامتی جسم خود بی توجه هستند
  • به دلیل علاقه‌شان به رویدادها و اتفاقات جدید ممکن است دائم در پی تجربه نمودن روابط جدید باشند

برای مشاهده سایر تیپ های شخصیتی لطفا کلیک بفرمایید

[button color=”green” size=”medium” link=”//masirtalabe.ir/wp-content/uploads/2018/08/ESFP.pdf” icon=”” target=”false”]دانلود تیپ شخصیتی ESFP[/button]

مقالات مرتبط

تیپ شخصیتی ENFP

ویژگی های اصلی تیپ شخصیتی ENFP: مدافع – خلاق- خونگرم – صریح – کنجکاو – سازگار اگر تیپ شخصیتی شما ENFP است، احتمالا خصوصیات زیر در…

تیپ شخصیتی ESTP

خصوصیات تیپ شخصیتی ESTP: متقاعد کننده- منطقی- صریح- سازگار- کنجکاو با انعطاف‌پذیری بالا‌یتان خود را با شرایط و موقعیت‌های مختلف وفق می‌دهید به دلیل روحیه‌ی…

تیپ شخصیتی ISFP

خصوصیات تیپ شخصیتی ISFP: هنرمند- خونگرم- سازگار- خلاق فردی حساس، آرام و تودار و در عین حال صمیمی و مهربان هستید نسبت به محیط اطراف…

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com