معرفی رشته علوم اسلامی با گرایش فلسفه
رشته علوم اسلامی با گرایش فلسفة اسلامی سطح دو
مادة ۱٫عنوان
عنوان برنامه، سطح دو علوم اسلامی با گرایش فلسفة اسلامی است.
مادة ۲٫تعریف گرایش فلسفه اسلامی
سطح دو علوم اسلامی با گرایش فلسفه اسلامی، مقطعی است، كه طلاب ضمن فراگیری فقه و اصول متعارف، به شناخت مفاهیم، اصطلاحات، مسائل، روش تحقیق و ساختار دانش فلسفه دست مییابند. و پس از احراز توان علمی با ارائة تحقیق پایانی، موفق به دریافت مدرك سطح دو این گرایش میشوند.
مادة ۳٫اهداف گرایش فلسفه اسلامی
- شناخت مفاهیم، اصطلاحات و مسائل فلسفه اسلامی؛
- آشنایی با تاریخ فلسفه و مشربهای مهم آن در جهان اسلام؛
- ایجاد توان تحقیق در حد جمعآوری، تتبع و جمعبندی مطالب در حوزة فلسفه اسلامی؛
- آمادهسازی طلاب جهت فعالیتهای آموزشی؛
- ایجاد مهارتهای استدلال و مناظره؛
- تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع تخصصی؛
- شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی، و آشنایی با روشهای استنباط فقهی؛
- ایجاد توان استفاده از متون و منابع فقهی، اصولی و فلسفی و شناخت آنها.
مادة ۴٫سیاستهای گرایش فلسفه اسلامی
- اهتمام به ایجاد زمینه تعالی اخلاقی و اعتقادی طلاب؛
- زمینهسازی جهت اعتماد به نفس طلاب در مسائل علمی ـ پژوهشی؛
- تأکید بر آموزشهای پژوهشگرا؛
- توجه به نیازهای جامعه و كاربردی كردن آموزش؛
- تكیه بر آموزش موضوعات اصلی فلسفه اسلامی؛
- تأكید بر بهرهگیری از ابزارهای نوین و روشهای كارآمد آموزشی ـ پژوهشی؛
- زمینهسازی برای شكوفایی استعداد فلسفی طلاب؛
- اهتمام به شناسایی و حمایت از طلاب مستعد؛
- اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.
مادة ۵٫ضرورت گرایش فلسفه اسلامی
- اهمیت فوقالعاده مباحث عقلی و فلسفه اسلامی در اثبات پایههای اساسی دین؛
- رسالت حوزة علمیه در تربیت اندیشمندان فیلسوف جهت تبیین و دفاع از عقائد اسلامی؛
- نیاز اجتماع به آموزش، تبیین و دفاع عقلانی از عقائد اسلامی در مقابله با تهاجمات فكری.
مادة ۶٫نظام آموزشی
نظام آموزشی این گرایش به صورت نیمسالی، درسی[۲]و حضوری است، و بدون احتساب زمان تحقیق پایانی در هفت نیمسال ارائه میشود.
تبصره:حداكثر مدت تحصیل در موارد اضطراری، بدون احتساب زمان تحقیق پایانی نه نیمسال است.
مادة ۷.شرایط پذیرش گرایش فلسفه اسلامی
- احراز صلاحیتهای عمومی و اخلاقی بر اساس آییننامههای مصوب؛
- دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛
- قبولی در آزمون ورودی و مصاحبة علمی.
مادة۸٫عناوین و مشخصات كلی دروس
ردیف | عنوان | ساعت | |
۱ | دروس عمومی | ۱۵۲۰ | |
۲ | دروس گرایشی | ۸۰۰ | |
جمع كل | ۲۳۲۰ | ||
مادة۹٫ عناوین و مشخصات تفصیلی دروس
- دروس عمومی
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف | |
فقه | ۷۲۰ | شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (از ابتدای مكاسب تا القول فی ماهیة العیب) | ||
اصول | ۵۶۰ | شناخت استدلالی مسائل مهم اصول طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (تمام رسائل و جلد اول كفایةالاصولتا اول المقصد الثانی فیالنواهی) | ||
تفسیر ترتیبی | ۳۲ | ایجاد توان بهرهگیری از آیات قرآن كریم و وجوه محتمل در آن به منظور شناخت معارف قرآنی | ||
رجال و درایه | ۳۲ | شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم كاربردی و نكات اساسی رجال و درایه، همراه با معرفی منابع مهم (مكتوب و نرمافزاری) | ||
تاریخ معاصر | ۳۲ | بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران | ||
روش تحقیق | ۳۲+۱۶ نظری عملی | آشنایی با روشهای عمومی پژوهش و كیفیت بهرهبرداری از منابع | ||
زبان انگلیسی عمومی ۱و۲ | ۳۲+۶۴ نظری عملی | ایجاد توان درك مطلب متون ساده انگلیسی | ||
جمع | ۱۵۲۰ |
- دروس گرایشی
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
معارف قرآن ۱
(خداشناسی) |
۴۸ | شناخت معارف قرآن در بخش «خداشناسی» و كسب توان مراجعه به متون تفسیری و حدیثی | |
معارف قرآن ۲
(راه و راهنماشناسی) |
۳۲ | شناخت معارف قرآن در بخش «راه و راهنماشناسی» و كسب توان مراجعه به متون تفسیری و حدیثی | |
معارف قرآن ۳
(انسان و معادشناسی) |
۴۸ | شناخت معارف قرآن در بخش «انسان و معادشناسی» و كسب توان مراجعه به متون تفسیری و حدیثی | |
منطق قدیم | ۳۲ | شناخت مباحث مهم و كاربردی منطق قدیم، مانند برهان و مغالطه | |
مقدمات فلسفه | ۱۶ | آشنایی با نحوه انتقال فلسفه به عالم اسلامی و سیر تکامل تفکر فلسفی از آغاز تا دوره معاصر همراه با شناخت فیلسوفان و منابع و مکاتب مهم فلسفه اسلامی | |
تاریخ فلسفه اسلامی | ۳۲ | آشنایی با نحوه انتقال فلسفه به عالم اسلامی و سیر تكامل تفكر فلسفی از آغاز تا دوره معاصر همراه با شناخت فیلسوفان و منابع و مكاتب مهم فلسفه اسلامی | |
فلسفه اسلامی ۱ و۲ | ۱۲۸ | آشنایی با مفاهیم، اصطلاحات، ساختار و مسائل مهم فلسفه اسلامی بر اساس حكمت متعالیه (بدایةالحكمه) | |
فلسفه اسلامی پیشرفته۱ و ۲ و ۳ | ۲۴۰ | شناخت استدلالی مسائل مهم کلامی با توجه به منابع و متون اصلی کلام اسلامی و ایجاد توان لازم برای پاسخ به مسائل و شبهات اصلی آن | |
كلام اسلامی ۱ و۲ و۳ | ۹۶ | شناخت استدلالی مسائل مهم كلامی با توجه به منابع و متون اصلی كلام اسلامی و ایجاد توان لازم برای پاسخ به مسائل و شبهات اصلی آن | |
مسائل جدید كلامی | ۳۲ | شناخت مهمترین مسائل جدید كلامی، مانند معرفت و تجربه دینی، تكثرگرایی، علم و دین و قلمرو دین | |
مكاتب فلسفی معاصر غرب | ۳۲ | آشنایی با مبانی، آموزهها و مسائل اصلی مكاتب فلسفی مهم، جدید و تأثیرگذار غرب | |
تحقیق پایانی | ۶۴
عملی |
ارائة پژوهش در یكی از موضوعات فلسفه اسلامی در حد تتبع، جمعآوری و جمعبندی اقوال | |
جمع | ۸۰۰ |
[۱]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبة ۷۷۹ در جلسة ۱۴ کمیتة بررسی و تصویب رشتهها، (دورة پنجم)، مورخ ۲۲/۶/۹۰ به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسة ۸۱ شورای عالی حوزههای علمیه (دورة ششم)، به مصوبة ۹۲۱ تغییر یافت.
[۲]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی میشود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.
پاسخها