نماز و روزه استیجاری با قیمت بسیار خوب

نماز و روزه استیجاری
image_pdfimage_print

نماز و روزه استیجاری

اگر به دنبال گرفتن نماز و روزه استیجاری هستید این مطلب را نخوانید

اگر برای تامین معیشت خود، گذران زندگی، پرداخت اقساط عقب افتاده و بسیاری از نیازهای مالی خود به دنبال انجام عبادات استیجاری هستید باید بگویم سخت در اشتباهید. چرا که به جای درمان درد خود به دنبال مسکن موقتی هستید که تنها درد شما را تسکین می دهد و پروسه درمان شما را عقب می اندازد. وقتی اثر مسکن از بین می رود دوباره مجبورید از این مسکن موقت استفاده کنید و همچنان درد را به جای درمان، تسکین دهید. این اتفاق آنقدر تکرار می شود تا زمانی که امکان درمان درد از بین می رود و بدنتان قدرت مبارزه با بیماری را از دست می دهد. درست مثل کسی که به مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده  و بدن او نمی تواند جایگزین لازم را تولید کند و به مرحله اجبار مصرف می رسد.

اگر امروز به جای آموختن روش های تامین معیشت خود با یک اقدام مثبت و ارزشمند طلبگی و توانمند ساختن خود در عرصه های ارائه خدمات دینی به جامعه و دریافت ما بازاء آن از مردم، سراغ پول هایی رفتید که نیاز به فکر و تولید ندارد، بدانید که در حال از بین بردن شانس موفقیت خود در آینده هستید و با تامین نیازهای فعلی خود با راه حلی کوتاه مدت و عقب انداختن یادگیری یک مهارت لازم برای تولید یک خدمت و محصول دینی مورد نیاز جامعه فرایند توفیق خود در مسیر طلبگی را متوقف و یا اقلا کند کرده اید. مانند تشنه ای که تشنگی اش را با آب شور علاج می کند.

سوال مهمی که باید از طلاب محترمی که برای تامین معیشت خود به خواندن نماز استیجاری روی می آورند پرسید، این است که آیا برای کار کشیدن از جسم خود در انجام عبادات استیجاری، به این همه سال درس خواندن و تلاش در راه شناخت دین نیاز داشتید. آیا نتیجه این تلاش وافر و مستمر در طی سالیان دراز برای یادگیری فقه و اصول که پایه های دین شناسی و مقدمه آموزش دین به جامعه است، این است که ما تنها به خواندن نماز قضای ایشان که به هر دلیلی نتوانسته اند خودشان انجام دهند اکتفا کنیم؟ آن هم به این دلیل که آن ها می توانند با پولشان افرادی را استخدام کنند که بهشت را برایشان در دنیای دیگر بخرند و یا از شعله های سوزان جهنم نجاتشان دهند.

به عقیده نگارنده دلیل اینکه برخی طلاب این راه را برای تامین معیشت خود یا حتی بخشی از آن انتخاب می کنند، از دوحال خارج نیست:

  1. یا اطلاع ندارند و کسی به ایشان نیاموخته است که چطور می توان از دانش طلبگی، زندگی و معیشت خود را اداره و تامین کنند. که البته تا حدود زیادی حق با ایشان است و کسی در حوزه های علمیه و در کنار آموختن علوم حوزوی به طلاب نیاموخته است که چگونه می توان با ایجاد ارزشهای دینی و تبدیل آن به خدمات و محصولات دینی و توزیع صحیح این خدمات در میان متدینینی که قدردان خدمات طلاب هستند، رسالت خود را به انجام برسانند و معیشت خود را تامین کنند. یک نمونه بسیار رایج و مرسوم، تولید محتوای مورد نیاز جامعه و متناسب با نیازهای روز آن هاست. مانند آنچه که آیت الله مکارم شیرازی در سنین جوانی و قبل از ایام اجتهاد و مرجعیت خود دست به تولید آن زد و با فروش آن به مردم، به قول خود ایشان زندگی خود را از این راه و نه از دریافت وجوهات تامین کردند. تفسیر نمونه یکی از این تولیدات است که هم متناسب با نیاز روز جامعه و زبان قابل فهم مردم است و هم تولید آن منافاتی با تلاش ایشان در راه اجتهاد و رسیدن به غایت طلبگی نداشته است.
  2. یا راهی را آسان تر از این راه و پولی را نقدتر و دم دستی تر و سهل الوصول تر از آن نیافته اند، که اگر این چنین باشد باید به حال خود افسوس بخورند و زخم خود را همچنان کهنه و غیر قابل درمان کنند. که لاجرم درد تنبلی را دوایی غیر از سوزاندن نباشد.

برخی نیز توجیهاتی برای اقدام خود می آورند که پس تکلیف عبادات قضا شده مردم چه می شود که چشم امیدشان به امثال ماست. جواب آن ساده و نقضی است که اگر خیلی به فکر عباداتی که مومنین در حیات خود قضا کرده اند و به اموات پیوسته اند، می توانید تبرعا و به خاطر رسیدن به ثواب اخروی آن، این عبادات را انجام دهید.

حاصل اینکه گرچه این قلم درک می کند که یک طلبه با وجود دریافت شهریه ای ناچیز در وضعیت کنونی اقتصادی کشور و هزینه های بالای زندگی، در کوتاه مدت چاره ای جز تن دادن به اینگونه امور ندارد، اما می توان با یک برنامه ریزی پیشگیرانه در ایام ابتدایی طلبگی، و گام برداشتن به سوی افزایش توانمندی ها و مهارت های فردی در راستای تولید و خلق ارزش های طلبگی برای ارائه به جامعه، علاوه بر تحقق رسالت ها و وظایف طلبگی خود، هزینه های زندگی خود را نیز تامین کنیم.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

پاسخ دادن به محمد کاظم فتاحی زاده

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لغو پاسخ

  1. دوباره باید بگم نوشته تون خیلی مضحک خیلی هااااا…خیلی
    اگر جای شما بودم از فقرا مخصوصا فقرای طلاب عذر حواهی میکردم به خاطر این نوشته.

    1. من لندن هستن برای پدرم می خوام بگیرم کسی نمازاستیجاری و روزه بگیرد لطفا اگر میشود من را راهنمایی کنید

  2. برخی س رو زبون دارو وخوش تیپبن و با استفاده از روابط و دوستیهای رایج در حوزات
    با یک سطح هم می تونن چند جا برای خودشون منبع درآمد جور کنن
    اما یه عده هستند که حتی سواد بدیهم ندارند اما کم رو هستند خیلی اهل رابطه نیستند شاغل هم نیستند به دلایلی براشون بیرون از قم رفتن هم ممکن نیست
    در حالی که یک نفر چند جا پول درمیاره و زندگی اشرافی بالنسبه به سایر طلبه ها داره
    یکی از بس گشنه پلو خورده نمی دونه گوشت چه طعمی داره
    متاسفانه بین طلبه ها هم طبقه اشرافی داریم که به طلاب فقیر زن نمی دن و اونها رو نمی پسندن
    نماز و روزه استیجاری رو دون شان خود می دونن پراید و مسخره می کنن و کمتر از صفاییه و بنیاد و زنبیل آباد رو نمی پسندن
    اون وقت مبلغ اقاییهستند که وقتی ظهور کنه لباس ساده امیر المومنین رو می پوشه یاللاسف

  3. سلام و ادب
    بسیار درست میفرمایید
    ممنون از زحمتی که میکشید و طلاب رو به فکر وادار میکنید
    چقدر خوبه اگه طلاب از ابتدا راهی برای تامین معیشت (غیر از مواردی مثل عبادات استیجاری) انتخاب و برای اون از ابتدا تلاش کنند، چقدر طلاب هستند که پول و پشتوانه آنچنانی ندارند، اما تلاش دارند، مثلا از اوایل طلبگی روزی یک ساعت فن ترجمه کار میکنند و بعد چند سال برای تامین هزینه ها مشکلی ندارند، ولی متاسفانه حوزه گداپروری میکنه و راه و روش مناسب آموزش داده نمیشه…!

  4. سلام من هم چندین سال تجربه نماز و روزه استیجاری دارم. گاهی مواقع بنده به حد اضطرار می رسیدم و نیاز شدید به پول پیدا می کردم. (بدهی های تلنبار شده و هزینه های عقب افتاده و فشار خانواده برای تامین خورد و خوراک و…) شهریه هم همان چند روز اول ماه تمام می شد. چه کار باید می کردم. یا باید به دیگران رو می زدم و قرض می گرفتم یا اینکه همین نماز و روزه استیجاری را قبول کنم. قرض کردن که از چاله در اومدن و افتادن در چاه است. ناچار نماز و روزه را می گرفتم تا کمی بارم سبک شود. بله یک مرهمی بر زخم بود ولی اشکال این کار هم این است که پولش سریع تمام می شه و بار خواندن نماز و گرفتن روزه تا چند ماه به دوش می مونه. ولی چاره نبود….
    البته روزه استیجاری یک حسنی که دارد این است که مثل نماز استیجاری وقت گیر نیست و انسان می تواند در ضمن فعالیتهای علمی و حوزوی روزه را هم بگیرد. توصیه ام به رفقا این است که حد المقدور روزه را قبول کنند اگر به پولش نیاز دارند.
    البته چند سالی است که دیگر خیلی کم نماز و روزه استیجاری می گیرم. بجای برخی محصولات خانگی را تولید می کنم و به بازار ارائه می دهم. مانند سرکه انگور و سیب آبغوره، شیره و عرقیات گیاهی و… شما هم ببینید اگر کار و فعالیتی مناسب با شغل طلبگی پیدا نمی کنید ببینید چه محصولی می توانید تولید کنید تا از این طریق کمک خرج زندگی تون باشد.

  5. لطف کنید از این ابراز نظر ها نکنید مگه روایت نداریم از پیامبر میگه کسب درآمد برای خانواده رتبه اش مثل جهاد است
    اگه خودت دو تا بچه داشته باشی و مراجع محترم شهریه وصل نکنن و اجاره بها ماهیانه همراه وام داشته باشی ایراد نمیگیری از گرفتن روز و نماز استیجاری طلبه ها .اونقدر زیر فشار فقر هستند که یا باید درس بخونم یا بزن کارگری کنن
    من یکی از طلبه های موسسه تخصصی اصول فقه هستم ۱ ساله بعض از مراجع برای وصل شهریه وعده سر خرمن می دهند تو رو خدا اگه نماز نگیره با روزه استیجاری باید چه گلی به سرش بریزه وقتی فشار زندگی تو منگنه پیچ میکنه باید زن و بچه بخاطر این تفکر از گرسنگی بمیرن

  6. پس تکلیف مرده ها چی میشه اگرطلاب نمازاستیجاری نخوانند مرده ها درآخرت عذاب میکشند آیا این کار درسته

  7. اگر دلسوزطلاب هستید….
    یک راهکار کوچک دادن به طلاب ، برای گذران معیشتشان بهتر از هر چیز دیگری است..!

  8. سلام گرفتن صدام وصله استیجاری هیچ اشکالی نداره اگر حضرات معظم بهم انجام بدهند ولی متاسفانه اکثرا فقط یک در آمد میدانند نمی‌گیرند و انجام نمیدهند اگر عمرشان اجازه داد وبه سن پیری رسیدن دار دیدارشان را حراج میکنند تا برایشان را بدهند ولی افسوس یا بعضا با مرگشان دین به گردن میروند طلبه ای که هفته ای دو الی ۳ سال نماز روزه میگیره یک ماشین میخوره و بقیه اوقات در خیابانها می چرخه قضاوت با عاقلان دفاتر آیات عضام دکان باز کردند اگر عقلانی فک کنند اصلا نباید قبول کنند واگر خودشان میتونند انجام بدهند قبول کنند بغضی از طلبه ها میگن آیت اله خلخالی گفته بگیرید بخورید وب….د به روحشان تا زنده بودند خوشگذرانی وعیش و نوش و حرام خواری ..کردند بعد رنگشان با پول حرامشان میخواهند به بهشت بروند ببخشید طولانی شد التماس دعا ا.د.م

  9. سلام
    پس این همه پول خمس و حق فلان و فلان و بودجه های دولتی حوزه ها و مراکز فرهنگی صرف چی می شه ؟؟؟؟؟

  10. سلام
    امیدوارم که هیچ کس گرفتار عبادات استیجاری نشه
    اما عزیزانی که اینکار را بد میدانند حال طلبه ای را که هم شرمنده خدا و اهل (ع) و هم شرمنده عیال و هم شرمنده خودش هست را میفهمند؟
    طلبه درست غلط بودن کارشو میدونه اگر طلبه باشه . ما طلبه ها حال همدیگه را باید درک کنیم

  11. سلام و عرض ادب وقتی در جامعه شغلی برای طلاب تعریف نشده و با وجود خانواده نیازمند شما بفرمایید پشت کدوم صندلی بشینن و هزینه زندگی اشون در بیارن …کسی ک این پست نوشته خودش تونست یه جا دساش بند کند یا نیاز ب کار نداره اما همه توقع کار فی سبیل الله برا طلاب دارند کاری ک فقط مستندات اون ها رو زیاد میکن طلبه رو روز بروز فقیرتر متاسفانه چون طلبه تضمین شغلی نداره حوزه ها ریزش کرد ما درس نخوندیم نماز بخوننیم و رسالت ما بالاتر اما شما بفرمایید کارد رسید ب استخون و بدهی بالا و شکم فرزند گرسنه لطفا برای نوشتن دلنوشته اول مخاطب شناسی دوم نیاز سنجی و سوم درک مخاطب رو مد نیر قرار بدید

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com