چرا شهاب مرادی باشیم

image_pdfimage_print

چرا شهاب مرادی باشیمشهاب مرادی هم یک طلبه است

شهاب مرادی یک روز درصفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که نه هزار نفر در صف انتظار مشاوره با او هستند و از مخاطبان خود خواست تا پیشنهاد دهند که چگونه پاسخ آن ها را بدهد.

اقبال مردم به متخصصین همیشه از ملاک ها و نشانه های موفقیت افراد است. هرچه اقبال بیشتر باشد، معنایش نیاز بیشتر مردم به تخصص آن فرد و نشانه دانش و مهارت نیاز محور اوست. چه بسیار افرادی که دارای تخصص و دانش هستند اما ناشناخته باقی مانده اند و کسی از آن ها سراغی نمی یگیرد. دلیل آن دو چیز می تواند باشد. یا دانش و تخصص آن ها پاسخگوی نیازهای فعلی مردم نیست و با نیازهای آن ها مرتبط نیست و یا مهارت تبدیل دانش خود به پاسخ های روشن و شفاف و کاربردی را ندارد.

به نظر شما حجه الاسلام شهاب مرادی و یا امثال او که در مسیر طلبگی خود توانسته اند اقبال مردم را به دست آورند، چه کرده اند تا بتوانند امروز این جایگاه را پیدا کنند؟ آیا تنها فردی که در حوزه تربیت و خانواده دارای تخصص است، ایشان است؟ آیا متخصصین دیگری وجود ندارند تا در حوزه خانواده و تربیت فرزند به جامعه راه حل ارائه کنند؟

پاسخ روشنی وجود دارد که می تواند الگوی سایر طلاب برای پیمودن راه موفقیت باشد. اما قبل از آن باید بگوییم چه ضرورتی دارد که ما از این الگو تبعیت کنیم.

دینی که ما طلاب متکفل فهم درست ، تبلیغ و اقامه آن هستیم به معنای سبک زندگی الهی در هر عرصه و زمانه است. دین آمده است تا انسان را تربیت کند. رعایت اقتضائات زمانی و مکانی در فهم و تبلیغ دین از مسائلی بوده که فقها و علمای دینی به آن اهتمام داشته اند و کتاب ها و رساله های بسیاری در این حوزه به نگارش درآمده است. نمونه های بسیار زیادی در کلمات و فتاوای امام خمینی (ره) این مرجع وعالم بزرگ و روشن ضمیر دینی وجود دارد که به ما می فهماند در نظر گرفتن اقتضائات زمانه و نیاز جامعه می تواند درفهم دین و سپس تبیلغ آن اثر گذار باشد. مصداق روشن آن نیز فتوای ایشان در تبیین حکم شطرنج بر فرض تغییر موضوع است.

حرکت نیاز محور، درست به معنای رعایت اقئضائات مکان و زمان در فهم و تبلبغ دین است. آنچه امروزه و در ۴۰ سالگی حکومت اسلامی و در ابتدای گام دوم انقلاب از اهمیت فراوانی برخوردار است، ارائه پاسخ های روشن وشفاف دینی به مسائل امروز جامعه و نظام اسلامی حتی در سطح حکومت داری و اداره جامعه است.

مرحوم امام خمینی(ره) در توصیه به طلاب و فقها و عالمان دین به این مضمون فرموده اند، ما امروز نیاز به فقه عکاسی، فقه سینما و تئاتر، فقه محیط زیست و… داریم. و این جز به معنای ارائه پاسخ های روشن دینی در همه مسائل مبتلابه جامعه در هر عرصه و زمانه نیست.

تا زمانی که ما در تحصیل علوم دینی در حوزه های علمیه به دانش موجود در درس و بحث اکتفا کنیم و به دنبال تحصیل علوم بین رشته و روزآمد و مطابق نیازهای کنونی جامعه نرویم و همچنین برای تبدیل دانش و علوم دینی به پاسخ های متناسب با نیازهای فعلی جامعه، مهارت لازم را کسب نکنیم، به راستی نتوانسته ایم رسالت طلبگی خود را به انجام برسانیم.

استاد رحیم پور ازغدی در جمع اساتید فقه و اصول حوزه علمیه فرموده اند: امروزه سوالات بسیار زیادی در حوزه مسائل و معضلات جامعه وجود دارد که بسیاری از مراجع و فقها نیز به ارائه پاسخ روشن، دقیق و صحیح دینی نپرداخته و صرفا قواعد کلی فقهی و راه حل های کلی را ارئه فرموده اند. در حالی که ما مطابق روایات و همچنین براهین خاتمیت و جامعیت دین، می دانیم که دین برای باز کردن بن بستها و گره های کور آمده است و هیچ بن بستی در اسلام وجود ندارد.

به راستی چه کسی متکفل شناخت دین، تبلیغ و اقامه آن در جامعه کنونی است؟ آیا جایی غیر از حوزه های علمیه باید بیاید و این خلا بزرگ را نیز پر کند. سبک زندگی در دنیای کنونی مدعیان بسیار زیادی دارد. اما ما به عنوان طلاب حوزه های علمیه ادعا کرده ایم که آخرین، اصیل ترین، جامع ترین و بهترین سبک زندگی را در چنته داریم. ولی برای دردها و نیازهای جامعه نسخه کاربردی نداریم. در این صورت نسخه های کاربردی که در درجه های بعدی قرار دارد جایگزین نسخه شفابخش دین خواهد شد و طبیعتا طلاب نیز جایگاه خود را به عنوان متولیان عرضه سبک زندگی از دست خواهیم داد.

همین حالا که در حال نگارش این سطور هستم همزمان برنامه آئینه خانه را میبینم و باز به این سوال می اندیشم که به راستی چه عاملی موجب موفقیت جناب مرادی شده است و از مجری برنامه می شنوم که خطاب به ایشان می گوید: همین ارتباط خوب شما با مردم است که مردم شما را دوست دارند و به سمت شما گرایش دارند. و چه کم هستند روحانیونی که مثل شما با مردم ارتباط داشته باشند.

ضروری است و راه فراری از آن نیست که ما هم بیاندیشیم، راه برقراری ارتباط با مردم در این زمانه چیست؟ راه مناسب عرضه سبک زندگی به جامعه چیست؟ برای عرضه دین به جامعه و پاسخ به سوالات مهم آن ها به چه دانش و مهارتی نیاز داریم؟

پاسخ به این سوالات سرنوشت طلبگی ما را دچار تغییر و بهبود خواهد کرد. موفق و موید باشید.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. شهاب مرادي يعني به روز بودن ، با سواد بودن ، مغرور نبودن ، حسود نبودن
    ماشاءالله بهش

  2. شهاب مرادی یعنی…
    ناموس بازی،
    مزاحمت برای نوامیس مردم،
    در امان نبودن کارمندان اناث از دست یه آخوند صیغه زاده هوسباز…
    الکی گنده ش نکنید!
    برید احوال این مردک رو از خانمهای وزارت کشور که باهاش کار کردند، بپرسید!
    با تراشی نکنید!

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com