1

به گزارش هدایت خبر،تیم هدایت تحصیلی طلاب طرح جدیدی را به نام طرح طلبه همام طراحی کرده و در حال تصویب آن هستند.

تیم هدایت تحصیلی طلاب با تجربه گران بها و ارزشمند خود از اجرای دوره رسمی کارگاه هدایت تحصیلی طلاب در سطح هر سه استان خراسان و تمامی مدارس برادران حوزه علمیه خراسان و بازخوردگیری میدانی و چهره به چهره از طلاب در دورافتاده ترین مدارس علمیه تا قوی ترین مدارس مشهد و همچنین با استفاده از تجربیات اساتید دلسوز و دغدغه مند و مشاوره با نخبگان حوزوی و دانشگاهی، به این نتیجه رسید که برنامه ای جامع را برای هدایت طلاب از ابتدای ورود ایشان به حوزه علمیه فراهم کند تا بتواند با همراهی طلاب در تمام لحظات طلبگی زمینه ای را فراهم آورد که هیچگاه طلبه ای سرگردان و بلاتکیف وجود نداشته باشد.

لذا برای برداشتن اولین گام اجرایی چنین طرح جامعی _ که پیش از این برای عالمان مربوطه و اهل فن ارائه گردیده و اعتبار سنجی شده و با نام طرح مسیر طلبه در اولین دوره ایده پروری کاربردی سازی علوم اسلامی موفق به کسب رتبه دوم شده است_ پیشنهاد شد، دوره کارگاهی طلبه هُمام ویژه طلاب جدیدالورود طراحی گردد ودر تمامی مدارس علمیه در دوره تثبیتی برگزار گردد.

پس از مشورت با بزرگان و اساتید حوزه تصمیم بر این شد که در این دوره سه ساعته در رابطه با سه مبحث کلی هویت،معنویت و افتخار مثبت مطالبی ارائه شود.

این طرح که پس از تلاش شبانه روزی اعضای تیم طراحی گردید و ارائه آن در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان انجام شد، اینک در مرحله تصویب طرح قرار دارد.

مدیر تیم ابراز امیدواری کرد که با لطف امام زمان(عج) بتوان این طرح را اجرایی کرده تا طلاب بتوانند در راستای اهداف نوین طلبگی و حوزه علمیه خراسان قدم بردارند.

این طرح قرار است در تابستان ۹۷ و مختص طلاب ورودی این سال در سطح استان خراسان بزرگ برگزار گردد.

هدایت خبر

برای مشاهده سایر اخبار مسیرطلبه کلیک کنید




ما معتقدیم حوزه علمیه یک کارخانه است. کارخانه ای که مثل همه کارخانه ها از بخشهای مختلفی تشکیل شده. کارخانه ای که به فرموده مقام معظم رهبری دارای محصولاتی از قبیل انسان، کتاب، مطلب، فکر، مدرس، مبلغ، محقق، سیاستمدار و رهبر می باشد.

مواد اولیه این کارخانه سرچشمه در وحی دارد. آیات قرآن و روایات معصومین که با زحمت و رنج عالمان دین و راویان حدیث از صدر اسلام تا کنون در قالب کتب و تصانیف دینی به دست ما رسیده و باید در این کارخانه به محصولات قابل مصرف برای جامعه فعلی در تمام نقاط دنیا تبدیل شود. مانند نرم افزار، بازی های رایانه ای، فیلمنامه، کتاب های داستان و رمان، و یا هر وسیله دیگری که بتواند بر مردم این زمانه بیشترین تاثیر را بگذارد.

اما مهمترین بخش این کارخانه که مسئولیت آن به عهده ماست، بخش تولید است. تولید به وسیله دستگاه هایی که وظیفه دارند مواد اولیه موجود در کارخانه را به محصول تبدیل کند.

این دستگاه ها خود باید ابتدا آماده سازی شوند تا شرایط قرار گرفتن در چرخه تولید را به دست آورند. مراحل آماده سازی دستگاه ها در این کارخانه زمان بر بوده و نیاز به تلاش و همت فراوان دارد و گاهی ده تا پانزده سال به طول می انجامد. اگر دستگاهی نتواند این مرحله را پشت سر بگذارد قطعا نمی تواند به چرخه تولید کمک کند. و علی رغم اینکه هزینه زیادی برای آماده سازی آن انجام شده، بلا استفاده بوده و ناچارا باید کنار گذاشته شود. زیرا برای صاحبان آن کارخانه هیچ توجیهی ندارد که برای نگهداری و نوسازی دستگاهی که هیچ کارایی ندارد همچنان هزینه کنند.

چه بخواهیم و چه نخواهیم، این همان سرنوشت ما در حوزه علمیه است. یعنی اگر نتوانیم وارد چرخه تولید محصول در حوزه بشویم و نتوایم محصولی تولید کنیم که دردی از جامعه را دوا کند، مثل یک دستگاه بلا استفاده خواهیم بود که برای هیچ کارخانه دیگری نیز کاربرد و کارایی ندارد. زیرا تمام جوانی خود را صرف آماده شدن برای کاری کرده که نتوانسته از پس آن بربیاید و اکنون دیگر حوصله و فرصت یادگیری مهارت و توانمندی جدیدی را نیز ندارد.

از طرفی هرچه پیش می رود هزینه های زندگی اش بیشتر شده و نیاز بیشتری به راه حلی برای تامین معیشت خود و خانواده احساس می کند. در این شرایط چاره ای باقی نمی ماند جز اینکه علومی که در این سالها اندوخته را نادیده گرفته و به کاری بپردازد که ارتباطی با آنچه عمر عزیزش را سالها در فراگیری آن صرف کرده، نداشته باشد.

درست مانند دستگاهی که باید تغییر کاربری داده و یا جسمش را ذوب کرده و در قالب دیگری بریزد تا بتواند بهانه ای برای ادامه حیات خود تامین کند. یعنی ناچار است برای تامین هزینه های زندگی به کارهایی دست بزند که نه با شان طلبگی اش مناسب است و نه به دلیل نداشتن مهارت می تواند در آن ها به موفقیت برسد.

آنچه در این شرایط از همه مهمتر به نظر می رسد لزوم هدف گذاری و مهارت آموزی برای تولید یکی از محصولات دینی مطابق با  نیازهای جامعه است.

موفق و موید باشید.

برای مشاهده سایر مقالات انگیزشی کلیک کنید.




به گزارش هدایت خبر تیم هدایت تحصیلی طلاب در ادامه ارزیابی و اعتبار سنجی طرح مسیر طلبه نزد اساتید برجسته حوزه علمیه خراسان ، طی جلسه ای طرح مسیر طلبه را خدمت جناب آقای دکتر سید رضا  مرویان حسینی ارائه نمودند.

در این جلسه ایشان ضمن تایید طرح در ادامه چنین گفتند: این اقدام شما آرزو و هدف خیلی از بزرگان حوزه بوده و خیلی خوشحالم که بالاخره این اقدام توسط تیم شما به اجرا رسیده است. بنده  چندین سال بود که علاقه به  اجرای چنین طرحی داشتم و پیش نویسی را هم آماده کرده بودم  که متاسفانه به مرحله اجرا در نیامد  ولی خوشبختانه شما  این کار بزرگ را انجام دادید.طرح شما قابلیت کشوری شدن را دارد و بنده خودم به شخصه اعلام میکنم که  برای توسعه سامانه از  حمایت و کمک خود دریغ ندارم. بنده خیلی از این اتفاق خوشحالم و برای تیم شما و دست اندر کاران شما آرزوی توفیق دارم.

در طول جلسه سوالاتی از طرف تیم هدایت تحصیلی مطرح گردید و جناب اقای مرویان به سوالات پاسخ داده و در تکمیل طرح نکات لازم را گوشزد کردند. ایشان در انتها گفتند: توصیه من به شما این است که با اتحاد، قوت و انگیزه بالا به کار خود ادامه دهید و سخنان و تخریب های دیگران به هیچ وجه باعث نا امیدی شما نشود.

پایان

برای مشاهده سایر اخبار مسیرطلبه کلیک کنید




نیمکره راست و چپ مغز در امور جزئی با هم تفاوت دارند اما با این وجود، آیا یک سمت می‌تواند کنترل امور را به‌دست بگیرد و فرمانروایی کند؟ برخی از افراد فکر می‌کنند که هرکس یا راست‌‌مغز است یا چپ‌مغز و این تسلط نیمکره‌‌های سمت چپ و راست مغز است که رفتار و افکار را می‌سازد. در این متن می‌خواهیم شایعات و حقایقی را که درباره‌ی این نقطه‌نظر وجود دارد، بهتر بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

هر آنچه درباره عملکردنیم کره راست و چپ مغز باید بدانید

نگاهی کلی به داستان نیمکره‌های سمت چپ و راست مغز

مغز عضوی سخت‌کوش و پیچیده در بدن است و بیش از ۱۰۰ میلیارد نورون یا سلول مغزی دارد که همه‌ی آنها روی هم تنها حدود ۵۰۰ گرم هستند. مغز انرژی زیادی می‌طلبد. با اینکه تنها ۲ درصد از وزن بدن را به خود اختصاص می‌دهد، اما ۲۰ درصد از انرژی آن را مال خود می‌کند.

نیمکره‌های سمت چپ و راست مغز با تعداد زیادی رشته‌ی عصبی به‌هم متصل هستند. در مغزی سالم، این دو قسمت با هم در ارتباط‌اند. البته لزوما نیازی به ارتباط میان این دو بخش نیست مثلا اگر فردی در حادثه‌ای دچار جراحتی بشود و این دو بخش از هم جدا شوند، هردو بخش همچنان قادر به ادامه‌ی فعالیت خود خواهند بود.

نیمکره‌ی سمت چپ در مقابل نیمکره‌ی سمت راست

باور رایج این است که برخی افراد راست‌مغز هستند و برخی دیگر چپ‌مغز و همین داستان است که شخصیت، افکار و رفتار هر فرد را می‌سازد. از آنجا که بعضی اشخاص راست‌دست هستند و برخی دیگر چپ‌دست، چنین ایده‌ای برای مغز آدمی نیز قوت گرفته است.

گفته می‌شود که افراد چپ‌مغز چنین هستند:

  • تحلیل‌گر؛
  • منطقی؛
  • جزئی‌نگر و حقیقت‌گرا؛
  • محاسبه‌گر؛
  • مایل به فکر کردن در قالب کلمات.

افراد راست‌مغز نیز بیشتر دارای این ویژگی‌ها هستند:

  • خلاق؛
  • آزاداندیش؛
  • دارای نگاهی کلان به موضوعات؛
  • شهودی؛
  • مایل به اندیشیدن در قالب تصاویر (بیشتر بصری هستند).

تحقیقات چه می‌گویند؟

تحقیقات ثابت می‌کند که آنچه درباره‌ی راست‌مغز و چپ بودن گفته می‌شود، صحت ندارد. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳، تصاویر سه‌بعدی مغز هزار نفر مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از اسکنر MRI، میزان فعالیت هردو نیمکره اندازه‌گیری شد. نتایج نشان می‌داد که هر انسان، از هردو نیمکره مغزی خود بهره می‌برد و بخشی بر دیگری غالب نیست.

با این وجود، فعالیت مغزی افراد بنا به کاری که مشغول انجامش هستند، متفاوت خواهد بود یعنی گاهی از نیمکره چپ و گاهی نیز از نیمکره راست استفاده می‌شود. مثلا مرکز زبان در نیمکره‌ی چپ مغز قرار دارد درحالی‌که احساسات و ارتباطات غیرکلامی مربوط به نیمکره راست مغز هستند.

تحقیقات درباره‌ی تقسیم‌بندی وظایف مغز در سال ۱۹۶۰ میلادی برای راجر. و .اسپری، جایزه نوبل به ارمغان آورد. البته اغراق در برخی ابعاد این دستاوردها، باورهایی مبنی بر چپ‌مغز بودن یا راست‌مغز بودن و تاثیرات آن بر شخصیت افراد را در میان عوام رواج داد.

عملکرد و ویژگی‌های نیمکره‌های مغزی

هرچند که با توجه به دستاوردها و تحقیقات دانشمندان اکنون می‌دانیم که چیزی به نام راست‌مغز یا چپ‌مغز دیگر وجود ندارد اما با این وجود، ویژگی‌های هریک از این دو نیمکره با هم متفاوت است. مثلا:

۱احساسات

در انسان و سایر پستانداران، نیمکره راست مغز مسئول مدیریت احساسات است. احساسات هر فرد از سوی نیمکره راست درک و ابراز می‌شود.

۲زبان

نیمکره چپ مغز در تولید واژه‌ها و صحبت کردن فعال‌تر است. در بیشتر افراد، دو بخش اصلی زبانی یعنی ناحیه‌ی ورنیکه و بروکا در نیمکره چپ مغزشان قرار دارد.

۳زبان علامت و اشاره

زبان‌های مبتنی بر تصویر و بصری نیز در سمت چپ مغز قرار دارند. افراد ناشنوا با تماشای زبان اشاره، از فعالیت‌های سمت چپ مغزشان برای درک مفهوم بهره می‌گیرند.

۴راست‌دستی یا چپ‌دستی

افراد چپ‌دست و راست‌دست از قسمت چپ و راست مغزشان به شیوه‌ای متفاوت از هم بهره می‌برند. برای مثال، فردی چپ‌دست برای انجام امور دستی و عملی خود از سمت راست مغز استفاده می‌کند و فرد راست‌‌دست از قسمت چپ مغزش.

راست‌دست بودن یا چپ‌دست بودن امری ذاتی و مادرزادی است و حتی زمانی‌که نوزاد در رحم مادرش، اوقات می‌گذراند نیز این موضوع قابل شناسایی است. مثلا در ۱۵ هفتگی، نوزادان شروع به مکیدن انگشت دستان سمت چپ یا راست خود می‌کنند. این موضوع می‌تواند تکلیف راست یا چپ دست بودن آنها را مشخص کند.

۵توجه

نیمکره چپ و راست مغز به موضوعات متفاوتی توجه می‌کنند. نیمکره سمت چپ بیشتر جلب موضوعاتی می‌شود که به دنیای درونی فرد مرتبط هستند و نیمکره سمت راست بیشتر درگیر مسائل دنیای خارجی می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مردان و زنان از نظر عملکرد نیمکره‌های مغزی مشابه هم عمل می‌کنند و هیچ‌گونه تفاوتی میان‌شان وجود ندارد.

عملکرد نیمکره‌های مغزی در افراد متفاوت

قسمتی از مغز که برای هر فعالیت مورد استفاده قرار می‌گیرد، در افراد گوناگون شبیه هم نیست. به‌کارگیری نواحی مختلف مغزی برای انجام امور متنوع تا حدی در گروی راست‌دست یا چپ‌دست بودن افراد است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ نشان داد که مرکز یادگیری و کنترل زبان در ۹۹ درصد از افراد راست‌دست، در سمت چپ مغزشان بود و این موضوع درباره‌ی ۷۰ درصد از چپ‌دستان نیز صادق بود.

تسلط نیمکره‌های مغزی در مغز هر فرد با دیگری متفاوت است. علم هنوز راه درازی برای دست‌یابی به اطلاعاتی کامل و جامع در این باره دارد.

جان کلام

هنوز علم نتوانسته است به دستاورهای دقیقی درباره‌ی چپ‌مغز یا راست‌مغز بودن برسد. هرچند برخی از افراد این فرضیات اثبات‌نشده را با ویژگی‌هایی که در خود می‌بینند، هم‌سو و درست می‌دانند اما علم در این مورد نظری قطعی نداده است. واقعیت این است که ساختار نیمکره چپ و مغز متقارن نیست و در افراد متفاوت نیز عملکردی متنوع دارد.

برای مشاهد دیگر مقالات خودشناسی کلیک کنید




یکی از راهایی که باعث میشود انسان از انجام کاری خودداری کند تحریک هسته های تنبیه در هیپوتالاموس وی است. یک روش ساده ی روانشناسی برای جلوگیری از حواسپرستی در حین درس خواندن همین است .کش پولی را دور دست خود ببندید در صورتی که ذهن شما خواست از مطالعه دور شود به آرامی آن را بکشید پس از مدتی ذهن شما بین افکار مزاحم و درد کش ارتباط برقرار کرده و تکرار نمیکند. موارد حواس پرتی را روی یک کاغذ بنویسید و به خود قول دهید بعدا به انها فکر میکنید.

برنامه ریزی:

برای تمام فعالیت های درسی و غیردرسی برنامه ریزی کنید. حتی زمان معین و را در طول روز، برای اندیشیدن درباره موضوعات مختلف با تخیلات و افکار مزاحم، اختصاص دهید.

طرح سوال:

در هنگام مطالعه، نمی توان بدون تمرکز، پاسخ سؤالات را پیدا کرد. بعد از خواندن مطلب و با طرح سؤال، توان میزان فراگیری خود را ارزشیابی کرده، به نقاط قوت و ضعف خود پی می برید. طرح سؤال، سبب ایجاد نظر انتقادی نسبت به مطالب در فرد می شود و موجب می شود تا خواننده در مطالعات بعدی، برای از بین بردن نقاط ضعف خود، با دقت و تمرکز بیشتری مطالعه کند.

تند خوانی:
تندخوانی، باعث توجه و تمرکز بیشتر و فهمیدن مطالب و در نتیجه، باعث یادگیری بهتر می شود. فکر و ذهن ما قادر است هزاران کلمه را در دقیقه از خود عبور دهد؛ ولی اگر سرعت مطالعه ما پایین باشد، ذهن، وقت اضافی می آورد و ناچار به این شاخه و آن شاخه می پرد و در نتیجه، حواس پرتی ایجاد می شود.

خواندن اجمالی:

روش خواندن اجمالی، مبتنی است بر یک نمونه گیری سریع از نکات اساسی و صرف نظر کردن از جزئیات. با این کار دشواری مطلب و بنابراین  میزان زمان مطالعه سنجیده میشود.

نت برداری:

سر کلاس نت برداری کنید و در خانه خلاصه ای از مطالب را یادداشت کنید تا در فضای روانی درس و مطالعه قرار داشته باشید، نه اینکه به دنبال افکار و ذهنیات خود باشید.

جدیت در مطالعه:

به محض نشستن پشت میز مطالعه، خواندن را با جدیت شروع کنید؛ زیرا اگر سریع مشغول به کار مطالعه شوید، تمرکز حواس زود به دست می آید تصمیم بگیرید و مقدار زمانی را برای مطالعه مشخص کنید و خود را به مدت زمانی خاص محدود کنید. به خود تلقین کنید که فرد با اراده ای هستید و می توانید هر درسی را به خوبی یاد بگیرید.با علاقه بخوانید.

استفاده از راهنما:

یکی از شیوه های برقراری تمرکز حواس، استفاده از یک راهنما، چون انگشت سبابه، مداد و… به هنگام مطالعه است؛جلوگیری از برگشت برای دوباره خواندن و اتلاف وقت و جلوگیری از خستگی چشم و ذهن می شود.

 

تعیین زمان مطالعه با توجه به عادات فرد :

بعضی از افراد ساعات خلوت و بی سرو صدای شب را ترجیح میدهند و بعضی افراد با ساغات اولیه صبح حس یادگیری بیشتری دارند . تین مطلب را باید فرد تشخیص داده و با توجه به آن برنامه ریزی کند.

.هنر نه گفتن:

در زمان مطالعه به دعوت دوستان خود برای انجام کارهای دیگر نه بگویید. حتی اگر آنها ناراحت شوند. شما هدف بالاتری دارید .

اگر تخیل خواننده با اراده اش هم سو نباشد، خواننده نمی تواند تمرکز حواس کافی و لازم داشته باشد. گر تخیل خواننده با اراده اش هم سو نباشد، خواننده نمی تواند تمرکز حواس کافی و لازم داشته باشد. وقتی دانشجویی کتابی را باز می کند و به مطالعه آن اقدام می کند، پس از مدت کوتاهی، افکاری به ذهنش خطور می کند؛ مثلا با دوستانش فوتبال بازی کند یا با هم به سینما بروند یا فلان فیلم را تماشا کنند. این تخیلات، باعث می شود تا خواننده، تمرکز خویش را از دست بدهد و سرانجام از خواندن کتاب منصرف شود. برای غلبه بر این مشکل، خواننده وقتی مایل به مطالعه درباره موضوعی خاص باشد، بهتر است خود را در حال و هوای مخصوص آن موضوع قرار دهد؛ مثلا اگر کتاب پزشکی می خواند، خود را در حال و هوای پزشک در هنگام معالجه بیمار قرار دهد تا از این طریق، خیال و اراده را با هم هماهنگ کند.

داشتن خواب کافی و غذای مناسب به تمرکز کمک میکند . در سکوت مطلق درس نخوانید در جاهایی با سرو صدای کمتر بخوانید تا ذهن شما به سکوت مطلق شرطی نشود.

نظم مکانی داشته باشید.

به خود بگویید حالا اینجا باشبرای مثال، شما در کلاس درس هستید و توجه تان از سخنان استاد به تکالیفی که دارید یا به قرار ملاقاتتان معطوف می شود. در این هنگام، به خودتان چنین بگویید: «حالا این جا باش» و دوباره حواستان را متمرکز کنید و تمرکزتان را به سخنان استاد برگردانید

مقاله های مرتبط : رفع خواب آلودگی در مطالعه

برای مشاهده سایر تکنیک ها کلیک بفر مایید




بهترین روش رفع خواب آلودگی هنگام درس خواندن

دلایل مختلف خواب آلودگی در هنگام درس خواندن

یک فرایند کاملا طبیعیه که بدن هر فردی به اون نیاز داره . هر فرد در طول شبانه روز به ۶ تا ۸ ساعت خواب مفید نیاز داره . مطمئنا برا هر کدوم از ما این اتفاق حداقل یکبار هم که شده افتاده که موقع خوندن یک کتاب به یکباره تو یه خواب عمیق یا یه چرت چند دقیقه ای فرو می ریم . اصلا انگار ماده بیهوشی به آدم تزریق می کنن همین که کتاب رو باز میکنی و شروع میکنی به چرت زدن !!!!!!

دلایل مختلف خواب آلودگی در هنگام درس خواندن:

  • خواب روز قبل به میزان کافی نبوده باشه .
  • اون کتاب یا مبحثی که تو اون لحظه دارین مطالعه می کنید .
  • حالت فیزیکی در هنگام مطالعه
  • ساعت مطالعه
  • و ……….

خب پس تا اینجا تا حدودی دلایل رو شناختیم اما حالا چیکار کنیم که از این اتفاق جلو گیری کنیم .

روش های رفع خواب آلودگی

  • دوستان وضعیت شما هنگام مطالعه خیلی مهمه همیشه سعی کنید صاف بشینید و اگر دیدین حتی در این حالت هم خواب به سراغتون میاد و مانع درس خوندنتون میشه بلند شید و شروع کنید به راه رفتن اینکار باعث میشه که بدن شما بیشتر درگیر شه و فعالیت بیشتری داشته باشه .
  • موقع مطالعه سعی کنید دائما وضعیت خودتون رو تغییر بدین چون ثابت موندن به دنبال خودش خواب آلودگی رو به همراه داره .
  • همون جور که میدونید برای جلوگیری از خواب یه راه معمولی هم که استفاده میشه زدن آب سرد به صورت ، چون مرکز خواب در بدن در مسیر مرکز گرما و سرما قرار داره و با تحریک این مراکز ، مرکز خواب هم تحریک میشه و باعث میشه به قول معروف خواب از کلتون بپره .
  • یه موضوع دیگه که اهمیت داره درس یا مبحثیه که دارین مطالعه می کنین . سعی کنید تو زمان هایی که بیشتر حس خواب آلودگی می کنید مثلا اول صبح یا آخر شب ها بیشتر مطالبی رو که به اون ها علاقه دارین مطالعه کنید اینکار باعث میشه که جذابیت اون مباحث برای شما ، شما رو از اون حس خواب آلودگی دور کنه .
  • برنامه خیلی پر هم میتونه باعث خواب آلودگی شه چون دانش آموز داره فشار بیشتری رو تحمل میکنه برای همین باید برنامتون متناسب با توان شما باشه .
  • نداشتن یه برنامه معین و منظم هم معمولا بیشتر باعث خواب آلودگی میشه و مطمئنا داشتن برنامه برای جلوگیری از این امر خیلی به شما کمک میکنه .
  • فضایی که دارین تو اون درس هم میخونید خیلی مهمه معمولا اگه نور اتاق کم باشه و هوا گرم باشه فرد خود به خود به سمت خواب میره ، پس باید تو یه محیط خنک با هوای معتدل درس بخونیم تا حد امکان .
  • همیشه سعی کنید یه فاصله نیم ساعتی حدودا بین بیدار شدن از خواب و یا غذا خوردنتون با شروع به مطالعتون باشه .
  • اصولا به ازای هر نیم ساعت مطالعه باید ۵ دقیقه استراحت کنید پس سعی کنید برای جلوگیری از خواب آلودگی و خستگی حتما اینکارو انجام بدین یعنی مثلا اگه یک ساعت و نیم درس خوندین حتما بعدش سعی کنید حدود ۱۵ دقیقه استراحت کنید .
  • خوردن مواد شیرین و کشیدن نفس عمیق و ورزش کردن هم میتونه از خواب آلودگی شما جلو گیری کنه .
  •  اما بهترین روش برای رفع خواب آلودگی گرفتن وضو با آب سرده. دلیل اصلی این موضوع اینه که شما آب سرد را دقیقا به محل شاهرگ های اصلی بدن و چاکراه های انرژی میزنید و این کار باعث رفع کامل خواب آلودگی و ریستارت شدن شما میشود.

فواید داشتن خواب کافی در روز

خب تا الان در مورد جلوگیری از خواب حین مطالعه صحبت کردیم اما باید بدنید که خواب کافی هنگام درس خوندن هم از اهمیت خیلی بالایی برخورداره. اصولا خوابیدن کافی بعد از یک روز درس خوندن باعث تثبیت مطالبی که در طی اون روز مطالعه کردین در ذهن شما میشه .

خواب کافی هم همونطور که در ابتدا هم گفتم معمولا بین ۶ تا ۸ ساعت با توجه به نیاز بدن هر فرد متفاوته .

برای مشاهده سایر تکنیک ها کلیک بفر مایید




حجت الاسلام والمسلمین واسطی: لازمه ایجاد تغییر مثبت در جامعه، دست یابی به مهارت های لازم است

حجت الاسلام والمسلمین واسطی: لازمه ایجاد تغییر مثبت در جامعه، دست یابی به مهارت های لازم است

در جلسه اعتبار سنجی طرح مسیر طلبه که توسط تیم هدایت تحصیلی طلاب ارائه گردیده، با حضور حجت الاسلام واسطی، مدل برنامه ریزی، ساختار پیشنهادی طرح و فرمول موفقیت طرح بیان گردید.

بنا به گزارش هدایت خبر در جلسه اعتبار سنجی طرح مسیر طلبه که با حضور حجت الاسلام والمسلمین واسطی مدیر موسسه مطالعات راهبردی اسلامی برگزار گردید، تیم هدایت تحصیلی طلاب با ارائه طرح مسیر طلبه بار دیگر این طرح را در معرض اعتبار سنجی قرار داد.

در این جلسه که دو ساعت به طول انجامید ابتدا طرح توسط مدیر تیم ارائه گردید و سوالاتی مبنی بر اینکه چگونه می توان نیازهای اولویت دار جامعه که طلاب ملزم به پاسخگویی به آنها هستند را تشخیص داد و همچنین مهارتهای لازم برای پاسخ به این نیازها چیست؟ را مطرح کرد.

حجت الاسلام واسطی ابتدا ضمن ابراز خرسندی و رضایت از این طرح و بیان لزوم اجرای صحیح آن در حوزه علمیه که نتیجه آن جبران خلاء بسیار بزرگی خواهد بود، در ادامه برای تقویت اجرایی شدن طرح مطالبی را بیان کردند. ایشان در پاسخ به این سوال که آیا این ایده از ساختار های محکم برخوردار هست یا خیر، بیان کردند که هر ایده ای زمانی موفق و صحیح است که اولا محدوده اجرای آن نقطه ای  ودقیق باشد

ثانیا بایستی سبب ایجاد تغییر شود که البته تغییر هم فرمول خاص خود را دارد و ثالثا ینکه ایده باید ناظر به نیاز جامعه هدف باشد. حال طرح مسیر طلبه که مخاطب اصلی آنها طلاب هستند، امکان بر طرف کردن مهمترین نیاز طلاب برای پاسخگویی به نیازهای جامعه را دارد و آن هم کسب مهارت لازم برای ایجاد تغییر مثبت در جامعه است.

درانتهای این جلسه که با سوال و پرسش های زیادی همراه بود، حجت الاسلام واسطی با تبیین مهندسی اجرای طرح و ساختار مدل های موفق و همچنین توضیح و تبیین فرمول تغییر، بیش از پیش به تیم مسیر طلبه برای پیش برد بهتر این طرح کمک کردند.

برای مشاهده سایر اخبار مسیرطلبه کلیک کنید




حجت الاسلام اسکندری (مدیر مدرسه علمیه سیادت): تیم شما قابلیت اجرای پروژه های بزرگتر را دارد.

 

بنا به گزارش هدایت خبر تیم هدایت تحصیلی طلاب در جلسه ای با حضورحجت الاسلام والمسلمین اسکندری مدیر مدرسه علمیه سیادت و عضوکمیسیون اخلاق و تربیت شورای عالی برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان طرح پایش استعداد های تحصیلی طلاب ورودی حوزه علمیه خراسان را ارائه و اعتبار سنجی کردند.

در این جلسه صمیمانه که بیش از یک ساعت به طول انجامید مدیر تیم هدایت تحصیلی طلاب ضمن عرض تبریک اعیاد شعبانیه، ابتدا اعضای تیم را معرفی کرده و  سپس خلاصه ای از گزارش اقدامات انجام شده توسط تیم هدایت تحصیلی طلاب در سال گذشته را ارائه کردند.

حجت الاسلام  فتاحی معصوم بعد از بیان این گزارش ، برنامه های در دست اقدام این تیم را تشریح نموده و خطاب به ایشان گفت:

با توجه به تجربیاتی که از برگزاری دوره های هدایت تحصیلی طلاب در سطح استان داشتیم و بازخوردی که از آنها دریافت کردیم، دریافتیم که اکثر طلاب در نظر سنجی ها و مصاحبه های خود گوش زد کره اند که می بایست این اقدام و اطلاعات ارائه شده خیلی  زود تر از این و حتی پیش از ورود به حوزه علمیه انجام می شد.

ما نیز بعد از بررسی ها و جمع آوری مستندات بر این شدیم که دوره ای جدید مختص طلاب ورودی برگزار کرده و آنها را با اهداف و رسالت های حوزه علمیه و وظایف طلبگی آشنا کنیم. حال سوال این است که با توجه به تجربیات ارزنده حضرتعالی در تربیت موفق طلاب حوزه علمیه، به نظر شما چه مطالبی مناسب و موثر برای طلاب ورودی می باشد؟

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری در پاسخ این سوال فرمودند: ابتدا خیلی خوشحال شدم که تیمی با این پیشینه قوی دارید و اعضای جوان و با انرژی را در تیم خود جای داده اید. اما در پاسخ سوال شما باید گفت که برای طلاب ورودی بایستی چند نکته را مد نظر داشت. نکته اول آنکه باید توجه داشت که گفتن برخی نواقص موجود حوزه ممکن است در روحیات لطیف طلاب ورودی اثر منفی گذاشته و ما باید با پیش بینی ابزاری اقدام به واکسینه کردن آنها نسبت به این معضلات از ابتلای آنها پیشگیری کنیم قطعا چنین اقدامی نیاز به ماه ها مطالعه و یک اجرای دقیق و تحت برنامه دارد که بایددرقالب یک پروژه تعریف، و از سوی مدیران حوزه علمیه مورد حمایت واقع شود.

نکته دوم این است که آنچه برای طلبه ی مخاطب شما نیاز است ایجاد هویت حقیقی یک طلبه ی مطلوب است. سعی کنید اکثر مطالب و برنامه های شما حول این محور باشد که هویت طلبگی چیست و چگونه می توان آن را بدست آورد. طلبه ای که هویت خود را بشناسد قطعا نیمی از راه را طی کرده است.

نکته بعدی که باید بگویم این است که بنده قطعا موافق عقیده شما و دیگر دوستان هستم که این سخنان باید از ابتدای طلبگی گفته شود اما آنچه حائز اهمیت است چگونگی بیان این مطالب است که بنده با سابقه ای که از شما دیده ام باید بگویم که تیم شما قابیلت اجرای این پروژه و پروژه های بزرگتر از این را دارد. امیدوارم موفقیت شما همچنان ادامه داشته باشد.

درپایان این جلسه حجت الاسلام اسکندری اظهار امیدواری کرد که با همکاری و حمایت های مدیران حوزه علمیه و کمک مشاوران زبده که در بدنه حوزه علمیه خراسان وجود دارد بتوان گام بلندی درتحقق این طرح برداشت.

برای مشاهده سایر اخبار مسیرطلبه کلیک کنید