1

معرفی مدرسه تخصصی امام خامنه ای بجنورد:

مدرسه تخصصی امام خامنه ای بجنورد

بعد از سفر پر خیر و برکت امام خامنه ای به استان خراسان شمالی در سال ۱۳۹۱ ؛ مصوبات زیادی برای استان صورت پذیرفت که از جمله ی مصوبات در خصوص حوزه علمیه استان ؛ تاسیس حوزه علمیه تخصصی و سطوح عالی در بجنورد مصوب گردید و لذا این مدرسه از مصوبات سفر رهبری به خراسان شمالی است که با پیگیری های لازم از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان شمالی ؛ و مساعدت های مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان بزرگ ، مجوز مدرسه تخصصی در بجنورد صادر گردید و از سوی دفتر مقام معظم رهبری هم تایید گردید و جزو پروژه های سفر رهبری به استان قرار گرفت  .

که نهایتا ً در مهر ماه ۱۳۹۳ هـ ش رسما ً افتتاح گردید و آغاز به کار کرد .

اهداف رشته کلام اسلامی:

  • پاسخگویی به نیاز جامعه
  • تربیت نیروی انسانی اشنا به مباحث کلامی ، اعتقادی ودانشهای مرتبط با رویکرد تجزیه وتحلیل مسائل
  • کسب تخصص واحاطه علمی برموضوعات ومباحث کلام، فلسفه ودانشهای مرتبط
  • تاکید برمبانی، اصول وروشهای کلامی با توجه به متون کلاسیک به جای پرداختن به محصولات
  • پرورش تفکر وپژوهش در دانش پژوهان وتوجه به افقهای نوین علمی ونیازهای جدید اجتماعی
  • پرورش استاد برای مباحث کلامی ،اسلامی

مدیر: حجت الاسلام والمسلمین نعمت الله آزموده

نام رشته مقطع سطح سه پیوسته:

در حال حاضر رشته تخصصی کلام اسلامی.

اما در افق آینده رشته های ذیل هم به آن اضافه خواهد شد :

  • تخصصی تبلیغ و ارتباطات اسلامی
  • تخصصی مدیریت آموزشی و فرهنگی
  • تخصصی علوم و معارف قرآن

مدت زمان تحصیل:

۵ سال

شرایط پذیرش مدرسه تخصصی امام خامنه ای بجنورد:

۱- نداشتن منع قانونی از حیث مقررات نظام وظیفه

۲- داشتن حداکثر سن ۲۵ سال

۳- دارا بودن مدرک سطح یک حوزه علمیه خراسان، قم و یا اصفهان

۴- قبولی در مراحل پذیرش (آزمون کتبی و مصاحبه علمی و عمومی)

مزایای مدرسه تخصصی امام خامنه ای بجنورد:

۱- اعطای دانشنامه سطح سه تخصّصی (کارشناسی ارشد) حوزه علمیه خراسان

۲- امکان ادامه تحصیل در مقطع سطح چهار تخصّصي و دکتری

۳- بهره‌مندی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه

۴- استفاده از فضای آموزشی و پژوهشی مناسب

۵- پرداخت کمک هزینه تحصیلی

آدرس پستی: خراسان شمالی، بجنورد، ۱۷ شهریور شمالی، کوچه ۲۷، جنب حسینیه حریری ها.

تلفن مدرسه: ۰۵۸۳۲۴۲۷۵۹۰

برای مشاهده سایر مدارس تخصصی خراسان کلیک کنید




دانشگاه باقرالعلوم علیه السلاممعرفی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام:

واحد اولّیۀ دانشگاه باقرالعلوم(ع) در پی رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) در سال ۱۳۶۳، به منظور بالا بردن سطح آگاهی­های سیاسی طلاب در زمینه ­های جهان اسلام، ایران و روابط بین­الملل شروع به کار نمود و در سال ۱۳۶۴ اقدامات اولیه به منظور ثبت مؤسسه آموزش عالی باقرالعلوم(ع) را آغاز نمود.
سال ۱۳۶۶ با تلاش دلسوزانه مسئولان، دوره­های آموزش سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به نحو منسجم­تری شروع شد. این اقدام عملی و مؤثر با استقبال فراوان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم مواجه گردید و دوره­های آموزش سیاسی با برنامه­ریزی جدیدی توسعه پیدا کرد.
این دوره­های آموزشی که شرط اساسی پذیرش در آن اشتغال به دروس حوزوی و داشتن دیپلم متوسطه بود.

دوره­های آموزش طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در رشته علوم سیاسی، به طور منظم تا سال ۱۳۷۰ ادامه یافت. سپس هیئت مدیره دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مقدمات ثبت مؤسسه را فراهم نمود.
شورای محترم گسترش در مورخه ۲۱/۱/۱۳۷۱ ضمن تصویب «مؤسسه آموزش عالی باقرالعلوم(ع)»، موافقت اصولی خود را با گسترش فعالیت­های آموزشی و پژوهشی مؤسسه در رشته های علوم انسانی ابلاغ نمود.

نظر به ضرورت گسترش فعالیت­های آموزشی علوم انسانی ـ اسلامی و توسعه کمی و کیفی تربیت طلاب فاضل در سال ۱۳۸۴ طرح اولیه تبدیل مؤسسه به دانشگاه تدوین گردید. پس از مکاتبه با وزارت علوم، تحقیقات وفن­آوری در نهایت در مورخ ۱۳/۱۲/۱۳۸۴ شورای گسترش آموزش عالی با ارتقای مؤسسه به دانشگاه باقرالعلوم(ع) موافقت نمود.

رئیس دانشگاه: حجت الاسلام و المسلمین شمس الله مریجی

نام رشته مقطع کارشناسی:

مطالعات اسلامی زبان انگلیسی، زبان و فرهنگ عربی

نام رشته های مقطع کارشناسی ارشد:

در قم: اندیشه سیاسی در اسلام، تاریخ اسلام، تاریخ ایران اسلامی، تبلیغ و ارتباطات فرهنگی، جامعه شناسی، دانش اجتماعی مسلمین، علوم سیاسی، فقه سیاسی، فلسفه دین، فلسفه علوم اجتماعی، فلسفه و کلام اسلامی، مدیریت راهبردی فرهنگ

در اصفهان: جامعه شناسی، اندیشه سیاسی در اسلام

در مشهد: فلسفه دین

رشته های مخصوص برادران: تاریخ اسلام، جامعه شناسی، مدیریت راهبردی فرهنگ، دانش اجتماعی مسلمین، فلسفه علوم اجتماعی، فقه سیاسی، فلسفه دین، علوم سیاسی، اندیشه سیاسی در اسلام، ارتباطات اجتماعی با گرایش فرهنگی، تاریخ ایران اسلامی، مدیریت رسانه، مطالعات منطقه ای گرایش مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا

رشته های مخصوص خواهران: تاریخ اسلام، تاریخ ایران اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی، ارتباطات اجتماعی با گرایش فرهنگی، جامعه شناسی، علوم سیاسی، مدیریت رسانه، مطالعات زنان گرایش زن و خانواده،

نام رشته های مقطع دکتری:

تاریخ اسلام، فلسفه اسلامی، فلسفه علوم اجتماعی، دانش اجتماعی مسلمین، فلسفه حقوق، فرهنگ و ارتباطات، علوم سیاسی، فلسفه فیزیک

مدت زمان تحصیل:

دوره کارشناسی سه سال و برای کارشناسی ارشد دو سال و نیم.

ظرفیت پذیرش در مقطع کارشناسی:

۶۰ نفر برای برادران

شرایط پذیرش در کارشناسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام:

  1. داوطلب باید از طلاب رسمی و حداقل دارای پایه ۵ تحصیلات حوزه های علمیه (بعلاوه داشتن مدرک پیش دانشگاهی یا مدرک دیپلم دوره چهارساله متوسطه نظام قدیم) باشد.
  2. داشتن دیپلم چهارساله متوسطه نظام قدیم آموزش متوسطه یا گواهی نامه دوره پیش‌دانشگاهی و یا داشتن مدرک کاردانی (فوق دیپلم) یا مدرک سطح یک حوزه علمیه
  3. پذیرفته شده نهایی متعهد می گردد تا پایان دوره تحصیل در دانشگاه، اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه های علمیه داشته باشند.
  4. داشتن سن حداکثر ۴۰ سال
  5. موفقیت در مصاحبه علمی
  6. اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه های علمیه تا پایان دوره

شرایط پذیرش در کارشناسی ارشد:

  1. اعتقاد والتزام عملی به اسلام، نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی.
  2. داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
  3. نداشتن منع قانونی ادامه تحصیل از نظر نظام وظیفه (مخصوص برادران)
  4. قبولیمصاحبه علمی بعد از قبولی در ازمون کتبی
  5. عدم اشتغال به تحصیل در دیگر موسسات آموزش عالی.
  6. کسب مجوز از مدیریت حوزه‌های علمیه جهت ادامه تحصیل در دانشگاه.
  7. تحصیل در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه باقرالعلوم (ع) منوط به قبولی در مصاحبه و گذراندن دروس پیش نیاز به تشخیص گروه آموزشی مربوط خواهد بود.
  8. داوطلبان بایستی یکی از شرایط مشروحه زیر را از لحاظ وضعیت تحصیلی دارا باشند .
    – داشتن مدرک علمی سطح ۲ حوزه‌های علمیه .
    – داشتن مدرک کارشناسی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به همراه گواهی پایه ۷ حوزه‌های علمیه (ویژه برادران)
    – داشتن مدرک کارشناسی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به همراه گواهی گذراندن تعداد ۱۲۰ واحد درسی حوزوی(ویژه خواهران)
  9. تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی ارشد با احتساب واحد پایان نامه ۳۲ واحد است و چنانچه رشته دوره کارشناسی دانشجو با رشته قبولی دوره کارشناسی ارشد تجانس نداشته باشد، دانشجو باید به تشخیص گروه آموزشی، تعداد ۱۲ واحد از دروس را تحت عنوان دروس جبرانی علاوه بر دروس، بگذراند.

 

مزایای دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام:

  • مطابق با تعرفه مصوب هيات امناي دانشگاه ، طلاب تا ۷۰ % از تخفيف شهريه دانشگاه های غیر انتفاعی برخوردار مي گردند.
  • مبلغ کل شهریه تمامی رشته های دوره کارشناسی ارشد برای طلاب حداکثر ۴۰۰۰۰۰۰۰ ریال )معادل چهار میلیون تومان( خواهد بود  که در طی ۴ نیمسال از دانشجو اخذ می گردد .
  • دانشجویان برتر و ممتاز در هر سال در طول سنوات پژوهشگران ، حافظان قران و… طبق آیین نامه مالی دانشگاه از تخفیف در شهریه برخوردار خواهند شد .
  • دانشجویان این دانشگاه از مزایای وام شهریه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری اطلاعات و نیز از تسهیلات صندوق قرض الحسنه دانشگاه در صورت تامین برخوردار خواهند شد.
  • برخورداری از کتابخانه تخصصی .
  • دانشجویان در روزهای کلاسی از وعده غذایی گرم)ناهار( در سالن غذا خوری بهره مند می گردند.
  • کلیه دانشجویان در طول تحصیل تحت پوشش بیمه حوادث قرار خواهند گرفت .
  • کل واحدهای دوره کارشناسی زبان انگلیسی مشتمل بر ۱۳۰ واحد است که ۳۲ واحد آن طبق دروس سطح یک حوزه های علمیه معادل سازی می شود و طلبه، دانشجویان از گذراندن آن معاف هستند.
  • کل واحدهای دوره زبان و فرهنگ عربی، مشتمل بر ۱۳۲ واحد است که ۵۴ واحد آن طبق دروس سطح یک حوزه های علمیه معادل سازی می شود و از گذراندن آن معاف هستند.
  • اعطای دانش نامه کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مربوط (مورد تأیید وزارت علوم،تحقیقات و فناوری) به فارغ التحصیلان.
  • زمان تشکیل کلاس های برادران ویژه کارشناسی، عصرها از ساعت ۱۴ الی ۱۸ می باشد و به طور معمول کلاس ها در سه روز از ایام هفته برگزار می گردد.
  • شانس قبولی در آزمون اختصاصی طلاب به مراتب بیشتر از امکان قبولی در آزمون سراسری است و آزمون اختصاصی یک فرصت فوق العاده برای طلاب بوده ودر این آزمون، طلاب در یک رقابت علمی داخلی شرکت می نمایند لذا پیشنهاد می شود علاقه مندان به رشته های فوق الذکر با شرکت در آزمون اختصاصی و سراسری امکان قبولی خود را افزایش دهند.

معایب دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام:

  • دانشگاه هیچ گونه تعهدی برای تامین خوابگاه ندارد.

منابع آزمون رشته زبان انگلیسی کارشناسی:

مواد امتحانی ضرایب منابع پیشنهادی
زبان و ادبیات فارسی ۲ در حد کتب آموزش متوسطه
زبان عربی ۱ در حد سطح یک حوزه
معارف اسلامی ۳ شرح لمعه ابواب طهارت، صلات، صوم

اصول فقه مرحوم مظفرج ۱

بدایه المعارف الالهیه فی شرح عقاید الامامیه، محسن خرازی

زبان انگلیسی عمومی ۲ در حد کتب آموزش متوسطه
زبان انگلیسی تخصصی ۴ در حد کتب آموزش متوسطه

تلفن و آدرس در مقطع کارشناسی:

تلفن مشهد: ۳۲۲۱۴۴۷۳ -۰۵۱

تلفن قم: ۳۲۱۳۶۶۲۸ – ۰۲۵

تلفن اصفهان:  ۴ – ۳۲۲۰۸۰۰۱ -۰۳۱ داخلی  ۷۲۵۳

آدرس مشهد: چهار راه خسروی –  خیابان آیت الله خزعلی – دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی

آدرس قم: پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم(ع)  طبقه اول اتاق ۱۳۹

آدرس اصفهان: خیابان حافظ – چهار راه کرمانی  – دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان

تلفن و آدرس در مقطع کارشناسی ارشد:

تلفن قم: ۳۲۱۳۶۰ ۰۲۵ – ۳۲۱۳۶۶۲۸ ۰۲۵

آدرس سایت:

آدرس پستی: قم، شهرک پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم

اصفهان، میدان امام، خیابان حافظ، چهار راه کرمانی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه اصفهان، ساختمان شماره یک. (موسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی)

برای مشاهده دیگر  دانشگاه های حوزوی کلیک کنید




مدرسه تخصصی امام صادق علیه السلام

معرفی مدرسه تخصصی امام صادق علیه السلام:

مدرسه مبارکه امام صادق عليه السلام مدرسه مرحوم آيت اللّه العظمى ميلانى(ره)در سال ۱۳۹۲ قمري مطابق با ۱۳۵۰ شمسى از سوى آن مرحوم تأسيس گرديد و يکى از مجموعه مدارس ايشان _ و تنها مدرسه باقيمانده _ مى‌باشد که از بدو تأسيس جهت تحصيل سطوح عالى علوم حوزوى اختصاص يافته است. مساحت زمين مدرسه حدود ۵۰۰ متر مربع است و زير بناى آن حدود ۱۵۰۰ متر مربع مى‌باشد، و يکي از مدارس قديمى مشهد مقدس محسوب مى‌شود. از ابتداى تأسيس، اساتيد مبرّزى همچون حضرات آيات و حجج اسلام سيد ابراهيم علم الهدى، سيد جلال الدين آشتيانى، سيد ابراهيم حجازى طبسى، شيخ محمد نصر اللهى، شيخ ابوالقاسم روحانى، جعفرى کاشمرى، تقى‌زاده، باقرى سرشورى رضوان الله عليهم اجمعين عهده دار تدريس علوم حوزوى در اين مدرسه بوده و اکنون نيز از اساتيد بزرگ و ممتازى جهت تدريس و تربيت طلاب علوم حوزوى بهره‌مند مى‌باشد. علاوه بر برنامه‌هاى متداول درسى حوزه (عمومى و تحت برنامه)، در ايام تعطيل، مدرسه پذيراى فضلا، اساتيد و طلاب زائر آستان قدس امام رؤوف حضرت على بن موسى الرضا عليه آلاف التحيّة والثناء مى‌باشد. زائرين اهل علم، در تعطيلات تابستان از سراسر کشور به صورت انفرادى، و برخى مدارس قم مقدسه به صورت گروهى در معيّت اساتيدشان پذيرائى مى‌شوند. ايشان علاوه بر تشرف به زيارت، برخى دروس خويش را نيز گذرانده و در برنامه‌هاى تربيتى عام اين مدرسه نيز حضور مى‌يابند. در ايام مناسبت‌هاى سوگوارى أهل بيت(عليهم السلام)، مجالس عزادارى إقامه مى‌شود. در ماه مبارک رمضان، مراسم خاص آن ماه مبارک و افطارى نيز انجام مى‌پذيرد.

توليت مدرسه مبارکه، بر عهده جناب آيت الله دکتر سيد فاضل حسينى ميلانى مى‌باشد.

این مدرسه در سال ۱۳۹۷ رشته تخصصی تبلیغ را راه اندازی کرد و این رشته را به ۶ گرایش تقسیم شده است.

این مدرسه با اهداف ذیل تاسیس شده است:

  1. گسترش و تبلیغ معارف الهی در میان جوامع اسلامی
  2. تبیین و دفاع از عقاید شیعه امامیه و پاسخ گویی به پرسش ها و شبهات
  3. تقویت مهارت های ارتباطی مورد نیاز
  4. تربیت مبلغان و مدیران فرهنگی برای نشر احکام و معارف اسلامی

مدیر: حجت الاسلام و المسلمین ایزدی

نام رشته:

رشته تبلیغ با گرایش های:

  1. امام جماعت
  2. کودک و نوجوان
  3. ادیان ابراهیمی
  4. ادیان غیرابراهیمی
  5. مشاوره خانواده
  6. وهابیت شناسی

مدت زمان تحصیل:

حداقل ۴ سال، حداکثر ۶ سال

شرایط پذیرش مدرسه تخصصی امام صادق علیه السلام:

  1. اتمام سطح یک حوزه های علمیه
  2. داشتن پرونده فعال تحصیلی در حوزه علمیه خراسان
  3. قبولی در آزمون کتبی اختصاصی و مصاحبه.

مزایای مدرسه تخصصی امام صادق علیه السلام:

  1. اعطاي دانشنامه رسمي سطح ۳ حوزه علميه.
  2. بهره گیری از اساتید توانمند حوزه و دانشگاه
  3. پرداخت كمك هزينه تحصيلي.

آدرس پستی: چهارراه شهدا – كوچه چهارباغ -روبروي حسينيه نجف آبادي ها

تلفن مدرسه : ۰۵۱۳۲۲۴۰۱۲۴

آدرس سایت:

برای مشاهده سایر مدارس تخصصی خراسان کلیک کنید




آرمانگرایی عامل موفقیت یا مانع پیشرفت…!

من بارها و بارها در میان طلاب حاضر شده ام و هر بار که خواسته ام برای ترسیم آینده ای روشن برای ایشان، راهکار نشان دهم، تقریبا رفتاری مشترک را از ایشان مشاهده کرده ام که انگشت اتهام خود را به سوی مسئولین حوزه علمیه دراز کرده اند و بار مسئولیت را از روی دوش خود برداشته اند.

البته بسیاری از انتقادات طلاب به مسئولین وارد است و این نگارنده نمی خواهد مشکلات عدیده طلاب را نادیده بگیرد و مسئولین حوزه را از هر نقدی مبرّا کند. اما سوال این است که تا کی می خواهیم سرنوشت خود را به دست دیگرانی بسپاریم که اعتقاد داریم تمام مشکلات ما به دست آن ها ر قم خورده است.

 

روی سخنم با طلابی است که گمان می کنند باید فقط درس بخوانند (اگر بخوانند و درست بخوانند) و سپس منتظر بمانند تا کسانی پیدا شوند و از آن ها دعوت کند تا محرابی، منبری، کرسی تدریسی، میز اداره ای یا تریبون نماز جمعه ای را به او بسپارند و با عزت و احترام، او را روی سر خود حلوا حلوا کنند. اما دریغ که چنین رویایی بدون ایجاد لوازم آن، حتی اگر علامه دهر باشیم، محقق نخواهد شد.

 

شاید شما بگویید این را همه می دانند و مطلب جدیدی نیست. آری درست است اما آنچه از آن غفلت می شود ریشه چنین مشکلی است. به نظر شما چرا برخی طلاب دست روی دست می گذارند و تنها به درس خواندن آن هم نه جنبه های کاربردی علمشان بلکه فقط به اندوختن علوم حوزوی (علومی که ارتباط مستقیم با نیاز بالفعل جامعه ندارد و کاربردی نیست) اکتفا نموده و انتظار دارند پس از اتمام درسشان بتوانند وارد عرصه های مهم جامعه شوند و هدایت و رهبری جامعه را به دست بگیرند و وظایف خطیر یک عالم دینی را به عهده بگیرند. سوال این است که آیا آن دسته از عالمانی که اکنون در جایگاه هدایت و رهبری جامعه اسلامی قرار دارند، صرفا به اندوختن علوم حوزوی اکتفا کرده اند و بلافاصله پُستی حساس(از مرجعیت گرفته تا امام جماعت) در نظام اسلامی را به آن ها سپرده اند؟؟

آرمانگرایی!! آری آرمانگرایی ریشه بسیاری از تعلل ها و انتظارات بی جایی است که برخی طلاب را به ورطه بی عملی کشانده است. شاید بگویید تا کنون آرمانگرایی را واژه ای با بار معنایی مثبت تلقی می کرده اید و آن را عامل پیشرفت و ترقی می دانسته اید. پس ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید تا بدانید چگونه آرمانگرایی می تواند مانع برخی طلاب از رسیدن به تمام آرمان هایشان شود.

نشنیده ام، بلکه بارها و بارها دیده ام که بسیاری از طلاب به خاطر داشتن آرزوهای بزرگی که در سر دارند، از انجام بسیاری از کارهای پیش پا افتاده خودداری می کنند و گمان می کنند که روزی خواهد رسید که با ادامه روند تحصیل در حوزه به جایی می رسند که همان سرمنزل مقصود و منتهای آرزوی آنان است. اما این تفکری اشتباه و معلول همان آرمانگرایی است که مطرح شد. چرا که مسلما با اندوختن دانشِ تنها آن هم دانشی که هیچ رابطه مستقیمی با نیازهای جامعه ندارد، اگر با اقدام و عمل و تجربه اندوزی و مهارت افزایی برای تبدیل دانش به محصول مورد نیاز جامعه همراه نشود، ما را به آرزوهایمان نخواهد رساند.

این روند گاهی ۱۵ سال و حتی بیشتر زمان خواهد برد تا برخی به خود بیایند و بفهمند که راه را اشتباه رفته اند و به خاطر به دست آوردن چیزی که در گذشته موجود بوده به آینده ای مبهم چشم دوخته اند. درست مانند این مصرع پر معنا که می گوید: یار در خانه و ما گرد جهان می گردیم. شاهد گفتارم طلابی هستند که اکنون در درس های خارج مشغول تحصیل اند. افرادی که اگر در یک مصاحبه عمیق از آنان پرسیده شود که با چه هدفی و به چه امیدی در این درس ها شرکت می کنند، اغلب پاسخی مشابه و مبهم می دهند که پرسش کننده خواهد فهمید که اغلب آنان، اهدافی بزرگ در سر دارند اما چیزی در خورجین مهیا نکرده اند که نشان دهد روزگار آن ها در راستای اهدافشان سپری شده و ایشان را به جایگاه مطلوبی رسانده است.

راه حل:

به راستی آیا این آرمانگرایی که ما را به ورطه بی عملی کشانده راه حلی دارد که به جای مانع بودن، معدّی برای رسیدن به اهدافمان باشد؟

پاسخ ما مثبت است و راه حل آن یک جمله بیشتر نیست. از نردبان باید پله پله بالا رفت.

قطعا شما نمی توانید بدون طی کردن پله های اول نردبان، قدم بر پله آخر بگذارید. اما این همان معنای آرمانگرایی است که عملا ما را به همین اقدام فرا می خواند. ریشه این آسیب بزرگ را باید در سال های ابتدایی ورود به حوزه جستجو کرد که طلاب با آرزوهای بزرگی که در سر دارند وارد حوزه می شوند و می خواهند دنیا را تغییر دهند. و افرادی را الگوی خود قرار می دهند که تاثیر بسزایی در دنیای خود گذاشته اند. اما حاضر نیستند راهی را نیز که او طی کرده و به این جایگاه رسیده طی کنند. خیال می کنند که با قدم گذاشتن در این راه و تنها اندوختن دانش دین خواه ناخواه به آن جایگه می رسند.

آری در بالا گفته شد که آن چه اکنون موجود است را در آینده جستجو می کنیم. سوال این است که آن چیست و چگونه می توان آن را هم اکنون به دست آورد. پاسخ نیز این است که نردبان خود را بیاب و همین الان پای خود را روی اولین پله آن بگذار. شاید این پله چیزی نیست که تو در پی آن هستی اما قطعا بدون آن نیز نمی توانی به پله دوم قدم بگذاری.

 اگر در پی مجتهد شدن هستی پله اول تو تسلط تو بر ادبیات عرب است، اما ادبیات عرب چیزی نیست که تو در پی آن هستی. اگر آرمان تو انقلاب مذهبی شیعه در اروپا است، اولین پله نردبان مهارتی تو زبان آموزی است.

لطف بزرگی به همراهان ما در مسیر طلبه می کنید اگر آرمان خود را در نظرات منعکس کنید و بگویید پله اول برای رسیدن به آرمان تان چیست؟ شاید آرمان شما با افراد دیگری مشترک باشد و به آن ها کمک شود تا پله های نردبان خود را یک به یک و قدم به قدم طی کنند

برای مشاهد دیگر مقالات خودشناسی کلیک کنید

 




طلاب در جامعه چه وظیفه ای دارند؟

بسیار از من می‌پرسید که مسیر منحصر‌به‌فردمان را چطور پیدا کنیم؟ از کجا بدانم چه شغلی مناسب من است؟ از کجا بدانم کدام رشته به درد من می‌خورد؟

پاسخ من اغلب این است: شغل مناسب هرکس یا مسیر منحصر‌به‌فرد هرطلبه از توجه به سه مقیاس مهم می‌گذرد؛ این سه مقیاس این‌ها هستند:

استعداد یا مهارت تو

علاقه یا کشش و شور و اشتیاق تو

تیپ شخصیتی تو

 

شما کفه ترازوی این سه‌ مقیاس را به نفع هرکدام به هم بزنی، یعنی اگر فقط به یک گزینه توجه کنی و بقیه را به کل درنظر نگیری، احتمالاً داری بازی را اشتباه انجام می‌دهی،

انتخاب یک مسیر شغلی مناسب از تعادل و توازن (نه تساوی!) میان این سه گزینه می‌گذرد، یعنی باید به هرسه توجه نشان دهی و به نوعی نتیجه مجموعی این‌ها را حساب کنی و ببینی کدام جهت بیش از بقیه برایت مناسب‌تر است.

یک گزینه مهم دیگر هم این است: تجربه‌اندوزی که به نوعی با عامل «مهارت» در آن چرخه سه‌گانه یکی است

مسلما مسیر منحصر‌به‌فرد شما به‌‌طور ناگهانی و در یک شب خاص و با الهام و وحی خودش را به شما نشان نمی‌دهد و چنین نیست که شبی بر سر سجاده نماز شب نشسته باشی و فرشته وحی به تو بگوید فلان رشته برای تو مناسب است، یا باید فلان کار را انجام دهی، یا فلان گزینه برایت مناسب‌تر است، بازی عالم هرگز چنین نیست! و هرکس سعی دارد چنین تصوری را به جامعه القا کند در اشتباه بزرگی است.

شما باید با عقل و خرد فعلی که خدا عطا کرده است، تجربه کنید، فعالیت کنید، اقدام کنید، خروجی تولید کنید و تا حد ممکن هم فعالیت‌های متنوعی که به آن‌ها کشش دارید را امتحان کنید.خوشبختانه سیطره فعالیت طلاب و انجام وظیفه آنها در دنیا بسیار وسیع است و در همه جا به وجود طلبه با سواد و با تجربه و مستعد نیاز است.

این گونه است که بعد از گذشت مدتی مسیر منحصربه‌فرد شما خود‌به‌خود رخ می‌نماید، یعنی تو در اثر تجربه، خودت متوجه می‌شوی که چه کاری دقیقا برایت مناسب است.

بعضی‌ها انتظار دارند از همان ابتدا تضمینی مبنی بر «درست بودن» انتخابشان به آن‌ها داده شود. من به شما می‌گویم هرگز، هیچ‌جا و هیچ‌وقت این تضمین از بیرون به شما داده نخواهد شد و تو فقط در اثر تجربه‌اندوزی است که «خودت» در یک فرایند خودبه‌خودی و ناگهانی به این نتیجه می‌رسی که کدام مسیر برایت مناسب‌تر است. اما بعضی‌ها می‌خواهند از آن ابتدا و بدون تجربه‌اندوزی به این شهود برسند که این غیر ممکن است.

شما می توانید با نظرات خود، در پیشرفت ما کمک کنید.

برای مشاهد دیگر مقالات خودشناسی کلیک کنید

 




آیا تدریس، از رسالت های طلبگی است؟؟

آیا تدریس، از رسالت های طلبگی است؟؟

((برو و علاقه‌ات را پیدا کن)) این جمله توصیه‌ای است که معتقد است چیزی در دنیای بیرون وجود دارد به نام علاقه که وظیفه شما این است به دنبال آن بگردید تا در نهایت آن را بیابید. در مقابل این ایده، نظریه دیگری وجود دارد که معتقد است علاقه آدم‌ها به مرور زمان توسعه پیدا می‌کند و شکل می‌گیرد. این دو نظر نتیجه پژوهشی است که دو تن از دانشمندان حوزه علم شخصیت شناسی و موفقیت انجام داده اند که در ادامه تحلیل آن را باهم می خوانیم.

علاقه پیدا کردنی نیست، ساختنی است

این پژوهش نشان دهنده آن است که اگر باور من این باشد که علاقه: شور و میل درونی به سمت یک رشته یا موضوع ثابت و از پیش‌تعیین‌شده است و تغییری هم نخواهد کرد و وظیفه من این است که آن علاقه را در خودم کشف کنم، در این صورت من خودم را محدود کرده‌ام و شانس خودم را برای تجربه موارد جدید که ممکن است به آن‌ها علاقه نشان دهم کاهش می‌دهم. در واقع مسیر خودم را و انتخاب‌های خودم را با این کار محدود می‌کنم و می‌بندم.

یکی دیگر از مضرات و خطرات این نظریه، که من فقط به موضوعات بسیار محدودی می‌توانم علاقه‌ داشته باشم این است که این طرز فکر باعث می‌شود من خیال کنم روزی که به شغل، جایگاه یا رشته مورد علاقه‌ام وارد شوم، روز خوشبختی من است و فعالیت در شغل مورد علاقه‌ام به این معنی است که من هیچ‌گونه سختی و مشقتی را تحمل نخواهم کرد. در واقع تصور می‌کنم وقتی کاری را انجام بدهم که مورد علاقه‌ام است دیگر روزهای سخت من تمام شده و از آن به بعد از تک تک لحظات کاری که انجام می‌دهم لذت خواهم برد.

می‌دانید خطر یا اشکال بزرگ این طرز فکر چیست؟ ایرادش این است که این نگرش با واقعیت چندان مطابق نیست و من حتی اگر در کار یا شغل یا رشته‌ای قرار بگیرم که به آن علاقه‌ دارم، حتماً روزهای سخت و پرچالش خواهم داشت.

در صورتی که اگر سهوا تصورم این باشد که انجام دادن کار مورد علاقه مساوی است با خوشی، در نتیجه تحمل و پایداری من در مواجهه با چالش‌ها و مشکلات طبیعی کار کاهش پیدا می‌کند و من روحیه خودم را سریع‌تر می‌بازم. در واقع میزان تلاشگری و سخت‌کوشی من با دیدن اولین چالش‌ها و سختی‌های راه کاهش پیدا می‌کند چون از نظر ذهنی به اشتباه فکر می‌کردم من اصولاً نباید چالشی را تجربه کنم و اکنون آن تصور نادرستی که داشتم مرا از ادامه مسیر بازمی‌دارد.

به طور مثال اگر طلبه ای علاقه به تدریس دارد و چشم انداز آینده خود را هم در تدریس دروس فقه و اصول می داند، بعد از سالها تلاش و ممارست برای دریافت مجوز تدریس در حوزه، تصور می کند که دیگر همه چیز تمام شده و زندگی روز های خوش خودش را نشان می دهد. اما تازه متوجه می شود که برای تدریس بایست رقیبان سرسخت و با تجربه حوزوی را روبروی خود ببیند و اعتماد سازی مسئولین مدارس، نحوه تعامل با طلاب، رضایتمندی شاگردان و مدارس و … . همگی جزء کوچکی از چالش ها و سختی های هدف مورد علاقه او بوده است.

در دوره‌ای که ما در حال حاضر در آن هستیم یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید بتوانیم انجام دهیم این است که علائق مختلف و متعددی را در خودمان پیدا کنیم و تا حد ممکن این علائق را به هم مرتبط سازیم و ارتباطی میان آن‌ها برقرار کنیم.

خیلی از پیشرفت‌های بزرگ و چشمگیر در علم یا کسب‌و‌کار زمانی رخ داده که چند زمینه مختلف با هم ترکیب شده‌اند، یا ارتباطی میان زمینه‌ها و رشته‌های مختلف به‌وجود آمده و به نحوی از چند رشته مختلف همزمان استفاده شده است.

یک نظریه پرداز درباره این پژوهش می گوید: ” اگر دامنه علاقه‌مندی شما بسیار محدود باشد یعنی به موضوعات و زمینه‌های خیلی کم و محدودی علاقه‌مند باشید، در این صورت نمی‌توانید زمینه‌های جدید و احتمالی که به آن‌ها علاقه دارید را پیدا کنید”

در عوض بهتر است نسبت به تجربه‌های جدید کاملاً پذیرا و آماده باشید و با ذهنی باز از آن‌ها استقبال کنید، خودتان را محدود نکنید و تصور نکنید که حتماً دامنه علاقه‌مندی‌هایتان محدود و منحصربه‌فرد است. این یعنی نیم نگاهی به تجربه‌های جدید و متفاوت داشته باشید و این احتمال را بدهید که ممکن است به این کار علاقه‌مند شوید.در این صورت شما موفق خواهید شد رسالت واقعی طلبگی خود را انجام داده و در راستای اهداف الهی قدم بردارید.

یک مجری برنامه تلویزیونی مشاغل سخت می‌گوید: «همه افرادی که من با آن‌ها برنامه داشتم، بدون استثنا کسانی بودند که در جستجوی یک فرصت بودند تا تجربه کنند و کاری انجام دهند، نه اینکه ر‌ؤیایی داشته باشند و بخواهند آن را محقق کنند.» او در ادامه می‌گوید: «آن‌ها این فرصت را روی هوا می‌قاپیدند و تا می‌توانستند تجربه‌شان را افزایش می‌دادند، به‌سختی کار می‌کردند و بعد از مدتی روی آن مهارت مسلط می‌شدند و بعد از همه این‌ها یادگرفتند چطور کاری که انجام می‌دهند را دوست داشته باشند. بنابراین اگر از من بپرسید می‌گویم داشتن شور و شوق و علاقه لازم است اما نباید آن را تنها عامل یا اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین عامل برای تصمیم‌گیری‌تان درنظر بگیرید.» در واقع باید گفت که علاقه در طول مسیر و با گذشت زمان و با پشتکار و سخت‌کوشی در آدم‌ها شکل می‌گیرد و ساخته می‌شود و این اشتباه است که فرض کنیم لزوماً از همان ابتدا باید عاشق کاری باشیم تا به آن ورود کنیم.

متوجه فرصت‌ها و تجربه‌ها باشید و دنبال علاقه‌تان نروید اما آن را هم همراه با خودتان بیاورید.

لطفا شما هم تجربیات خودتان در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارید

برای مشاهده دیگر مقالات رشته شناسی کلیک کنید

 




چطور در کار و رشته تحصیلی‌مان موفق شویم و پیشرفت کنیم؟

چطور در کار و رشته تحصیلی‌مان موفق شویم و پیشرفت کنیم؟

اگر فقط یک جمله یا پیشنهاد باشد که بخواهم در پاسخ به این سوال بگویم آن این است که: برو و ارزش خلق کن. فقط در این صورت است که دیده می‌شوی، متمایز می‌شوی، ماندگار می‌شوی، آدم‌ها تو را می‌بینند و در نتیجه در سازمان یا کسب‌و‌کارت پیشرفت می‌کنی. ارزش خلق کن؛ همین!

از خودت بپرس من در کار فعلی‌ام در حال خلق چه ارزشی هستم؟ کدام فعالیت از جانب من دارد برای آدم‌ها مفید واقع می‌شود. مردم خدمات مرا به خاطر کدام ارزشی که دارم خلق می‌کنم می‌خواهند و دنبال می‌کنند؟ پاسخ این سوالات می‌تواند   فعالیت و عملکرد تو را دگرگون کند.

فقط زمانی می‌توانی ارزش خلق کنی که بدانی مزیت رقابتی تو چیست؟ تو اساساً چه ارزشی می‌توانی خلق کنی، و چه ارزشی باید خلق کنی. زمانی که پاسخ این دو سوال را بدانی روی خلقِ ارزشِ برخاسته از هویتِ خودت متمرکز می‌شوی، و این همان چیزی است که احدی نمی‌تواند با تو بر سرش رقابت کند. چون مال توست، چون اساساً کسِ دیگری- غیر از تو- نه که نخواهند، «نمی‌تواند» آن ارزش را خلق کند. به طور مثال هیچ دروازه بانی در فوتبال نمی تواند پرتاب دست بلند داشته باشد و با دست توپ را تا زمین حریف پرتاب کند. اما دروازه بان تیم ملی ایران این توانایی را دارد و ارزشی خلق کرده که حتی بهترین های جهان این ارزش را ندارند. هر طلبه نیز بایست اینگونه باشد و ارزش های منحصر به فرد خود را خلق کند. همانند طلابی که در حال حاضر مشاهده می کنیم و می بینیم با ارزش های منحصر به فردی که خلق کرده اند در حال خدمت به جامعه و مردم هستند.

تو چه ارزشی خلق می‌کنی؟ بسم الله… در کامنت‌ها و نظرات برایم از ارزش‌هایی که خلق کرده‌اید یا می‌کنید بنویسید (هرچند کوچک)

خودم شروع می‌کنم:‌ من در حوزه علمیه با توجه به دانشی که کسب کرده ام تلاش می کنم طلاب را با توجه به استعداد و شناخت شخصیتی که از آنها کسب می کنم، راهنمایی کرده و رشته و شغل متناسب با خودش را به او معرفی کنم.

پیشرفت با راحت‌طلبی قابل جمع نیست

سفر توسعه فردی سفر تن‌پروران و نرم‌دلان و راحت‌طلبان نیست.

تعهد و مداومت لازمه این مسیر است و تعهد و مداومت فقط از کسی برمی‌آید که ارزش‌های شخصی‌اش را می‌شناسد، اولویت‌هایش را مشخص کرده است و هدفی روشن و ملموس دارد، هدفی که «خودش» متناسب با شور و شوق و تمایلات درونی و عمیق خودش و برخاسته از ارزش‌های عمیق شخصی‌اش تعیین کرده است، نه خواست‌ها و توقعات بیرونی، که این‌ها بندها و قیدهایی هستند که همگان را به خط می‌کنند، همگان را یک شکل و یک جور می‌خواهند. اما تو، باید «تو» بشوی، تو باید «خودت» را آزاد کنی.

فقط اینگونه است که حسرت نخواهی خورد و در طول مسیر سربلند خواهی بود.

ممنون از همراهی شما

منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خوبتان هستیم

برای مشاهده دیگر مقالات انگیزشی کلیک کنید




قابل توجه طلاب ورزشکار، علاقه مندان و مربیان ورزشی؛

فرصت شغلی مناسب و در شان طلبگی، متناسب با رشته ورزشی شما.

طلاب متقاضی جهت ثبت نام و تکمیل رزومه خود به سامانه بارش از طریق لینک زیر مراجعه فرمایید.

ثبت نام

برای مشاهده سایر اخبار مسیرطلبه کلیک کنید




پیگیری هرروزه چیست؟

چرا برخی از طلاب در اکثر کارها شکست می خورند؟

من در حوزه توسعه فردی و کسب دستاورد (چه در زندگی طلبگی و چه در کسب‌و‌کار) به مفهومی معتقدم به نام «پیگیریِ هرروزه»؛

پیگیریِ هرروزه کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است و خیلی از طلبه ها از عهده انجامش بر نمی‌آیند، چرا؟ چون آن را بیهوده و بی‌فایده می‌دانند. این دسته از طلاب ذهنشان در برابر موفقیت «آرمان‌زده» شده است، آن‌ها تصویری غیرحقیقی و رویایی از دستاورد و موفقیت ساخته‌اند و بر اساس این تصویرِ دروغینْ خیال می‌کنند با یک، دو یا نهایتاً سه روز کارِ مداوم می‌توانند به هدفِ مورد نظرشان دست پیدا کنند. نه! چنین نیست و نخواهد بود!

اگر دستاورد می‌خواهی، اگر موفقیت و ثروت و اعتبار و جایگاه می‌خواهی، همه این‌ها همراه خواهند بود با روزهای تکراری و سخت و خسته‌کننده و ملالت‌آور، روزهایی که آرزو خواهی کرد زودتر تمام شوند، روزهایی که به خودت و بقیه ناسزا خواهی گفت و هزار بار آرزو می‌کنی کاش هدفت را فراموش کرده بودی و در این مسیر قدم نمی‌گذاشتی، روزهایی که از هیاهو و جنگ و جدال خسته می‌شوی و آرزو می‌کنی کاش سوار بر یک خودروی مسافرتی به دل طبیعت می‌زدی و ماه‌ها همانجا می‌ماندی و با سیب‌زمینی کبابی و تن ماهی و … در خوشی و آرامش روزگارت را می‌گذراندی. اگر دستاورد و موفقیت می‌خواهی باید «تاب‌آوری» خودت را بالا ببری، باید آماده این باشی که کارهای تکراری و ملال‌آور- اما درست و ضروری- را انجام دهی، آن هم نه سه-چهار روز بلکه ماه‌ها و گاهی شاید سال‌ها.

اغلب دیده‌ام موفقیت را بر اساس دستاورد، پول، ثروت، دارایی، مقام و اینجور چیزها تعریف می‌کنند، من مشکلی با این ندارم که هرکس تعریفِ منحصر‌به‌خودش را از موفقیت دارد، اما من موفقیت را اینگونه نمی‌بینم.

تقلیل دادن مفهوم موفقیت به پول و جایگاه و … نگاه بسیار سطحی و کوته‌بینانه‌ای است. این‌ها می‌توانند دستاورد جانبی موفقیت باشند اما لزوماً خودِ موفقیت نیستند.

من موفقیت را تلاشِ مداوم و بدون توقف برای شکوفا کردنِ خود واقعی و استعدادها و مواهبِ درونی می‌دانم. «موفقیت یعنی آزاد کردنِ پتانسیل‌ها و توانایی ها؛» تو در هر مسیری که هستی باید تمرکزت و تلاشت این باشد که مواهب درونی خودت را بیرون بکشی و به دنیا ارائه کنی به میزانی که در این مسیر مداومت داشته باشی، آدمِ موفق‌تری هستی، موفقیتی که با رضایتِ و شادمانی درونی همراه خواهد شد.

چرا خوشحال نیستیم؟

چطور باید شادمان‌تر شویم؟ از من اگر بپرسید می‌گویم اگرچه که معادله خوشحالی، متغیرهای زیادی در دل خودش جا داده است اما،
اما به تجربه فهمیده‌ام گاهی شادمان نبودن ما، خوشحال نبودن ما و حال بد ما دو دلیل عمده دارد:

اول این‌که می‌گذاریم پتانسیل‌هایمان «هدر» برود و از «تمام» انرژی و توانی که داریم برای انجام دادن آنچه می‌دانیم درست است استفاده نمی‌کنیم.

دوم این‌که کاری که به آن «معتقدیم» درست است را انجام نمی‌دهیم یا بدتر از آن داریم کارهایی را انجام می‌دهیم که با ارزش‌های عمیق و شخصی ما در تعارض است!(بعنوان مثال دروسی را که به آن علاقه ای نداریم می خوانیم و از آن رنج می بریم)

چگونه شادتر شویم؟

شادی هم مفهومی نیست که خودبه‌خود و یک‌شبه خودش وارد روح و روان ما شود و ما ناگهان تبدیل به یک آدم شاد شویم؛ تو باید خودت مقدمات شاد بودن را فراهم کنی، چگونه؟ همین دو اصل بالا را رعایت کن؛ توضیح می‌دهم:

اول برای هر کاری دقیقاً به همان اندازه‌ای که در توانت هست انرژی بگذار، نه کم‌تر!
حد توانت را در هر حوزه‌ای شناسایی کن (من اسمش را می‌گذارم: «حد طلایی فرد») و هرگز کم‌تر از آن حد فعالیت نکن، چون هر لحظه و هر روزی که کم‌تر از حد خودت مایه بگذاری، در اصل داری از خودت آدمی ناشاد و ناخشنود و احتمالاً شکست‌خورده می‌سازی. «حد طلایی فرد» یعنی آن اندازه‌ای که فرد «می‌تواند» بدون کم شدن کیفیت و سرعت دستاورد ها، با بهره‌وری به‌اندازه، برای فعالیت مورد نظر انرژی بگذارد.

اگر اهل پیاده‌روی هستی و در توانت هست روزی یک ساعت پیاده‌روی کنی، این یک‌ساعت را نکن نیم ساعت! (حد طلایی تو یک ساعت است)
اگر اهل مطالعه هستی و می‌توانی بدون مشکل روزی سی صفحه مطالعه کنی، این سی صفحه را پنج صفحه نکن (حد طلایی تو سی صفحه است)
این یک اصل ساده است:‌ حد طلایی‌ات را در هر کار پیدا کن و مراقب باش از آن پایین‌تر نیایی.

و دوم این‌که ارزش‌هایت را دقیق بشناس و انتخاب‌ها و تصمیم‌ها و فعالیت‌هایت را هم‌سو و منطبق با آن‌ها تعریف کن، چون در غیر این‌صورت باز هم نتیجه‌اش چیزی نیست جز سرخوردگی و اندوه تو.

باتشکر از همراهی شما

لطفا با ثبت نظرات و تجربیات خود، ما را در بهبود عملکردمان یاری کنید.

برای مشاهده سایر مقالات MBTI کلیک کنید




مجموعه‏ آموزشی

  1. مؤسسه امام خمینی قم

تعریف

دانش پژوهان در طی این رشته با مجموعه‏ای از موضوعات و مباحث متنوع از علوم مختلف به ویژه اخلاق، روانشناسی و مختصری از عرفان اسلامی آشنا می‏شوند.

اهداف

  1. آشنایی طلاب با اندیشه‏های بنیادین و معارف اخلاقی و تربیتیِ اسلام
    1. ارتقاء سطح معرفتی طلاب در زمینه مباحث اخلاقی و تربیتیِ اسلام
    1. تعلیم و تربیت طلاب مستعد برای تعلیم، تدریس، تبلیغ و تحقیق در علوم دینی، به ویژه معارف اخلاقی و تربیتیِ اسلام
    1. تربیت طلاب نخبه برای ورود به تحصیلات عالی و مدارج برتر در دانش اخلاقی و تربیتی اسلامی

نظام آموزشی

نظام آموزشی مؤسسه امام خمینی به صورت ۶ ساله می‏باشد: دو سال اول عمومی است ، برای دریافت مدرک کارشناسی دو سال دیگر و بعد از آن برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد تقریبا بین دو تا سه سال زمان می‏برد

شرایط پذیرش

  1. اتمام سطح یک
  2. قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه علمی

عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

ردیف عنوان درس تعداد واحد
۱ اخلاق اسلامی ۱ ۴
۲ اخلاق اسلامی ۲ ۴
۳ تاریخ و مکاتب اخلاق اسلامی ۴
۴ اخلاق در یهودیت، مسیحیت و ادیان شرقی ۲
۵ تاریخ و مکاتب اخلاق غربی ۴
۶ منتخب متون اخلاقی (روایی) ۲
۷ منتخب متون اخلاقی (عربی) ۲
۸ منتخب متون ادبی اخلاقی (شعر و نثر فارسی) ۲
۹ منتخب متون عرفان عملی ۴
۱۰ منتخب متون اخلاقی (انگلیسی) ۲
۱۱ آشنایی با عرفان اسلامی ۴
۱۲ آشنایی با نحله‏های عرفانی (غیراسلامی) ۲
۱۳ دستورالعمل‏های اخلاقی – عرفانی ۲
۱۴ سیره اخلاقی تربیتی پیامبر اسلام و اهل بیت ۴
۱۵ فلسفه اخلاق ۲
۱۶ اخلاق کاربردی ۲
۱۷ فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ۲
۱۸ روانشناسی عمومی ۲
۱۹ روانشناسی رشد ۲
۲۰ روانشناسی تربیتی ۲
۲۱ روانشناسی انگیزش و هیجان ۲
۲۲ روانشناسی شخصیت ۲
۲۳ اصول و روش‏های مشاوره ۲
جمع ۶۰

مزایا

  1. پرداخت شهریه
  2. پذیرش در سطح ارشد صرفاً از بین دانشجویان مقطع کارشناسی خود

بازار کار

  1. استاد اخلاق در حوزه و دانشگاه
  2. واعظ و سخنران
  3. نویسنده

برای مشاهده دیگر رشته های کارشناسی کلیک کنید