1

کلیات و برنامه درسی سطح سه رشته کلام با گرایش امامت

معرفی رشته کلام با گرایش امامت سطح سه حوزه علمیه

ماده ۱- عنوان

عنوان رشته، سطح سه کلام با گرایش امامت است.[۲]

ماده ۲- تعریف

سطح سه کلام با گرایش امامت، یكی از شاخه‌های كلام اسلامی است، كه در آن طلاب، مبانی و مسائل امامت و ولایت را می‌آموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و تدریس آن را پیدا می‌كنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامه سطح سه این رشته می‌شوند.

ماده ۳- اهداف رشته کلام با گرایش امامت

  1. توسعه و تعمیق شناخت نسبت به مسائل ولایت و امامت بر مبنای ادله عقلی و نقلی و دفاع از عقائد شیعه؛
  2. افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و زمینه‌سازی جهت تألیف در زمینه امامت؛
  3. شناخت و نقد دیدگاه‌های انحرافی، تقویت توان پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات روز در حوزه امامت؛
  4. ایجاد توان تدریس مباحث امامت در سطوح پایین‌تر؛
  5. معرفی و شناخت منابع مهم امامت و ایجاد توان استفاده از آن؛
  6. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به سطوح بالاتر؛
  7. شناخت استدلالی و عمیق مسائل فقهی و اصولی، و آشنایی با روش‌های استنباط فقهی؛
  8. ایجاد توان تتبع و تحقیق در زمینه فقه و اصول؛
  9. ایجاد توان استفاده از منابع فقهی و اصولی.

ماده ۴- سیاست‌های رشته کلام با گرایش امامت

  1. اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلاب؛
  2. اهتمام به تقویت استقلال فكری و اعتماد به نفس در مسائل علمی؛
  3. اهتمام به تقویت تعبد و تعهد دینی و دفاع از عقائد شیعه امامیه؛
  4. تأكید بر آموزش پژوهش‌گرا؛
  5. تأكید بر بهره‌گیری از روش‌های كارآمد آموزشی با اهتمام به سنت‌های حوزوی؛
  6. تأكید بر پویایی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و توجه به نیازهای روز؛
  7. تأكید بر شناسایی طلاب مستعد؛
  8. تأكید بر استفاده از متون آموزشی واجد استانداردهای لازم؛
  9. اهتمام به تقویت مبانی نظام اسلامی و ترویج ارزش‌های آن؛
  10. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

ماده ۵- ضرورت رشته کلام با گرایش امامت

  1. اهمیت فوق‌العاده مباحث امامت و ولایت به عنوان شاخصه اعتقادی شیعه امامیه؛
  2. رسالت حوزه علمیه در تربیت اندیشمندان متكلم جهت تبیین، ترویج و دفاع از عقائد شیعه امامیه؛
  3. نیاز اجتماع به تبیین و ترویج عقائد شیعه و دفاع از آن در مقابله با تهاجمات فكری.

ماده ۶-نظام آموزشی

نظام آموزشی این رشته نیم‌سالی، درسی[۳]و حضوری است. طول دوره بدون احتساب پایان‌نامه حداقل شش و حداكثر هشت نیم‌سال است.

ماده ۷- شرایط پذیرش رشته کلام با گرایش امامت

  1. احراز صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی بر اساس آئین‌نامه‌های مصوب؛
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح دو؛
  3. قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه علمی.

ماده ۸- جدول دروس پیش­نیاز

ردیف عنوان درس  ساعت اهداف
منطق ۳۲ تبیین روش و شرائط استدلال برهانی و جدلی، همراه با شناخت مغالطه و انواع آن (متن فارسی)
معرفت‌شناسی ۳۲ شناخت استدلالی راه‌ها و ابزار شناخت و ارزیابی آنها
فرق و مذاهب كلامی ۳۲ آشنایی با آموزه‌ها، روش‌ها و كتب اصلی فرقه‌های مهم تشیع و تسنن
كلیات و تاریخ علم كلام ۳۲ شناخت علم كلام (فرق آن با فلسفه و علوم دیگر) موضوع، غایت و مبانی آن، تبیین حجیت روش‌های عقلی و نقلی و شرائط آنها و آشنایی با سیر تكوّن و تطور علم كلام، مشرب‌های كلامی، متكلمین بزرگ، منابع و مآخذ مهم كلامی
كلام اسلامی

۱ و ۲ و ۳

۹۶ شناخت استدلالی مباحث خداشناسی (ذات، صفات فعلیه و ذاتیه، مراتب فعل الهی)، نبوت (ضرورت، ویژگی‌ها، وظایف و اختیارات، نبوت و خاتمیت پیامبر اسلام) و معاد (حقیقت مرگ، عالم برزخ، قیامت و ویژگی‌های آن)
مسائل جدید كلامی ۳۲ شناخت مهم‌ترین مسائل جدید كلامی، مانند: معرفت و تجربه دینی، ‌تكثّرگرایی، علم و دین و قلمرو دین
تاریخ معاصر ۳۲ بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران
روش تحقیق ۳۲+۱۶

نظری عملی

آشنایی با روش‌های عمومی پژوهش و كیفیت بهره‌برداری از منابع
زبان انگلیسی (عمومی) ۳۲+۱۶

نظری عملی

ایجاد توان درك مطلب و ترجمه متون ساده انگلیسی
جمع ۳۸۴

تبصره:طلابی كه دروس پیش‌نیاز را در مراكز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت ۸۰ درصدی سرفصل‌ها از گذراندن این دروس معاف هستند.

ماده ۹-عناوین و مشخصات كلی دروس رشته کلام با گرایش امامت

ردیف عنوان  ساعت­
۱ دروس عمومی ۶۲۴
۲ دروس تخصصی ۱۱۷۶
جمع كل ۱۸۰۰

 

ماده ۱۰- عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

  1. دروس عمومی
ردیف عنوان درس  ساعت اهداف
فقه ۱۶۰ شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح سه (از القول فی ماهیهالعیب تا آخر مکاسب)
اصول ۳۲۰ شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی طبق برنامه مركز مدیریت در سطح سه (جلد اول كفایهالاصول از ابتدای المقصد الثانی فی النواهی تا پایان جلد دوم)
عربی معاصر ۱۶+ ۳۲ نظری عملی ایجاد توان بهره‌گیری از متون عربی جدید در حوزه امامت
روش تحقیق پیشرفته ۱۶+ ۳۲ نظری عملی تقویت توان تحقیق و پژوهش در مسائل امامت با آموزش روش‌های تحقیق و كیفیت بهره‌برداری از ابزار و منابع
روش تدریس ۱۶+ ۳۲ نظری عملی ایجاد توان مهارت تدریس با آموزش روش‌ها و فنون كلاس‌داری و ارزشیابی
جمع ۶۲۴

 

  1. دروس تخصصی
ردیف عنوان درس  ساعت اهداف
نظریه‌های امامت و خلافت ۳۲ بررسی و مقایسه نظریه‌های امامت و خلافت از دیدگاه فِرَق شیعه و عامه
روش‌شناسی علم كلام ۳۲ تبیین مبانی، روش‌ها و قواعد علم كلام، مانند حجیت عقل، حجّیت آیات و روایات، حسن و قبح عقلی، قاعده لطف، امتناع نقض غرض، وجوب شكر منعم، هدف‌داری خدا و حجیت خبر واحد در مسائل اعتقادی
امامت عامه ۱

(فلسفه امامت)

۳۲ تبیین ضرورت عقلی و نقلی امامت و لزوم خلافت الهی و بیان جایگاه امامت در منظومه معارف دینی
امامت عامه ۲

(شئون و مناصب امام)

۴۸ تبیین مرجعیت علمی، هدایت و رهبری ‌اجتماعی، حكومت، ولایت تكوینی و تشریعی امام و بررسی مسأله غلوّ و تقصیر
امامت عامه ۳

(خصائص و ویژگی‌های امام)

۳۲ تبیین خصائص و ویژگی‌های امام، مانند علم، عصمت و نصب الهی، همراه با نقد و بررسی دیدگاه‌های مختلف
امامت و ولایت در قرآن ۴۸ آشنایی با مباحث امامت عامه (ضرورت، ویژگی‌ها، وظایف، اختیارات، آثار و فوائد) و امامت خاصه و نیز مباحث ولایت از منظر قرآن کریم با روش تفسیر موضوعی
امامت امیرالمؤمنین علیه‌السلام ۱ ۶۴ تبیین راه‌های تشخیص امام و بررسی ادله نقلی و عقلی امامت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علیه‌السلام
امامت امیرالمؤمنین علیه‌السلام ۲ ۳۲ بررسی و نقد صلاحیت خلفای ثلاث
امامت سایر ائمهعلیهم السلام ۳۲ تبیین ادله نقلی و عقلی امامت دیگر امامان، با توجه به شبهات زیدیه، اسماعیلیه و واقفیه
تاریخ تحلیلی امامت ۱ و ۲ ۶۴ تحلیل وقایع مهم مرتبط با امر امامت، از زمان پیامبر اعظمصلی ‌الله‌علیه‌وآله تا پایان غیبت صغری
شبهه‌شناسی امامت ۳۲ پاسخ به شبهات جدید در عرصه امامت، مانند مشروعیت، مقبولیت، رابطه امامت و خاتمیت
كلام مقارن ۳۲ بررسی عقلی و نقلی اصول كلام اسلامی، با تكیه بر ممیزات عقائد شیعه، مانند اسماء و صفات، عدل الهی، قضا و قدر، امر بین الامرین، بداء، تنزیه انبیاء، رجعت و تقیه
مهدویت ۴۸ تبیین اشتراكات و اختلافات اعتقاد به منجی در ادیان و مذاهب و تبیین آموزه مهدویت، مبانی و مسائلی مانند فلسفه غیبت و انتظار، آثار وجودی امام غائب، ظهور و علائم آن، حكومت حضرت مهدی علیه السلام از دیدگاه شیعه
ولایت فقیه ۳۲ تبیین نظام سیاسی شیعه در عصر غیبت و شناخت استدلالی رهبر و حاكم اجتماعی، شرائط، وظایف و اختیارات او، با رویكرد پاسخ به شبهات
مأخذشناسی امامت ۱۶ معرفی توصیفی و تحلیلی كتب مهم امامت در فرق اسلامی، به ویژه منابع امامیه، مانند الشافی، شرح التجرید، الالفین، دلائل الصدق، الغدیر، عبقات الانوار و احقاق الحق
احتجاجات معصومین پیرامون امامت ۳۲ بررسی و تبیین احتجاجات معصومینعلیهم السلامدرباره امامت و مسائل مرتبط با آن
منابع فریقین ۳۲ اعتبارسنجی و بررسی مقایسه‌ای منابع اندیشه تشیع و تسنن، مانند: قرآن، سنت، عقل، اجماع و قول صحابی
نقش امامان شیعه در فرهنگ و تمدن اسلامی ۳۲ بیان نقش ائمهعلیهم السلام در شكل‌گیری و رشد علوم، فنون، ادب، فرهنگ و هنر اسلامی
تاریخ تشیع ۳۲ بررسی چگونگی پیدایش و سیر تطور تشیع، فرق مهم تشیع و دولت‌های مهم شیعی از آغاز تا كنون
سیره اخلاقی معصومان ۳۲ آشنایی با سلوك و رفتار فردی و اجتماعی معصومینعلیهم السلام به صورت موضوعی
نقد وهابیت ۳۲ آشنایی با تاریخ، جریانات، سازمان و تشكیلات وهابیت و نقد آموزه‌ها و عقاید آنها
نقد بهائیت ۳۲ آشنایی با تاریخ، جریانات، سازمان و تشكیلات بهائیت و نقد آموزه‌ها و عقاید آنها
اعتبارسنجی احادیث امامت ۳۲ ارزیابی و اعتبارسنجی روایات مهم باب امامت، با اشاره به مباحث مهم حدیث‌شناسی
متون ادبی امامت ۱۶+ ۸ نظری عملی انس با متون فاخر نظم و نثر ادبی (عربی و فارسی) در باب امامت و ایجاد توان بهره‌گیری از آن
وظایف امت نسبت به امام ۳۲ تبیین وظایفی مانند معرفت، بیعت، اطاعت، تولّی و تبری، محبت، أخذ علوم، نصیحت و احیاء امر ائمه علیهم السلام
زبان تخصصی ۱ و ۲ ۶۴+ ۳۲ نظری عملی ایجاد توان فهم متون انگلیسی در حوزه امامت
پایان‌نامه ۱۹۲

عملی

ارائه یك پژوهش جامع، همراه با نقد و بررسی و تتبع كافی در موضوع امامت
جمع ۱۱۷۶

[۱]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبه ۷۸۴ در جلسه ۱۶ کمیته بررسی و تصویب رشته‌ها، (دوره پنجم)، مورخ ۳۰/۶/۹۰ به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسه ۸۱ شورای عالی حوزه‌های علمیه (دوره ششم)، به مصوبه ۹۲۵ تغییر یافت.

[۲]. عنوان مصوبه، اصلاحی مصوبه ۸۲۸٫

[۳]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد

برای مشاهده سایر رشته های تخصصی سطح سه کلیک کنید




معرفی رشته اخلاق و تربیت اسلامی سطح سه حوزه علمیه

معرفی رشته اخلاق و تربیت اسلامی سطح سه حوزه علمیه

ماده ۱- عنوان

عنوان رشته، سطح سه «اخلاق و تربیت اسلامی» است.

ماده ۲- تعریف

سطح سه «اخلاق و تربیت اسلامی»، اولین مقطع از این رشته است که در آن، طلاب، مبانی و مسائل اخلاق اسلامی و روشهای تربیتی آن را می‌آموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوطه و توان تدریس و تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی آن را پیدا می‌کنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامه این رشته می‌شوند.

ماده ۳_ اهداف (شناختی، تربیتی ـ اخلاقی و مهارتی) رشته اخلاق و تربیت اسلامی

اهداف این رشته، عبارت است از:

۱) توسعه و تعمیق شناخت، نسبت به مبانی و مسائل اخلاق اسلامی، بر مبنای آموزه‌های قرآن و روایات

۲) شناخت منابع اخلاق اسلامی و ایجاد توان فهم آن

۳) شناخت و نقد جریانهای اخلاقی و شبهات مرتبط با آن

۴) آشنایی با مکاتب مهم اخلاق اسلامی و غیراسلامی

۵) ایجاد توان تدریس اخلاق اسلامی در سطوح پایین‌تر

۶) افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی، و زمینه‌سازی جهت تألیف و ترجمه، در زمینه اخلاق اسلامی

۷) تعالی اخلاقی و معنوی طلاب

۸) تقویت توان پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات اخلاقی

ماده ۴- سیاست‌های رشته اخلاق و تربیت اسلامی

سیاست‌های اجرای این رشته، عبارت است از:

۱) اهتمام به ایجاد زمینه­های علمی و عملی تخلق به اخلاق اسلامی و تعالی آن

۲) اهتمام به آموزش اخلاق اسلامی بر اساس قرآن و سنت

۳) تأکید بر استفاده از منابع اصیل و مهم اخلاق اسلامی

۴) اهتمام به تقویت تعهد دینی و دفاع از اخلاق اسلامی

۵) اهتمام به تحفظ آموزه­های اخلاقی از ذوقیات و پرهیز از سلایق

۶) اهتمام به تعمیق و گسترش اخلاق در حوزه

۷) اهتمام به سیاست‌های کلی مصوب رشته‌های سطح سه حوزه

ماده ۵- ضرورت رشته اخلاق و تربیت اسلامی

ضرورت ایجاد این رشته، عبارت است از:

۱) محور بودن اخلاق و تعالی مکارم اخلاقی به عنوان هدف بعثت نبی اکرم صلی ‌الله علیه و آله، و آموزه­های دینی

۲) ابتنای رسالت تبلیغ دینی، بر تخلق به اخلاق الهی

۳) تأثیر تخلق به اخلاق اسلامی، در رشد علمی طلاب و تربیت عالم ربانی

۴) تأمین نیازهای اخلاقی جامعه، در حوزه‌های نظری و عملی

ماده ۶- نظام آموزشی

نظام آموزشی این رشته، نیم سالی واحدی است؛ طول دوره، حداقل شش نیم‌سال و حداکثر هشت نیم‌سال، بدون احتساب پایان‌نامه است؛ دانش‌پژوهان این رشته، به صورت حضوری، دروس را فرا می‌گیرند.

ماده ۷- شرایط پذیرش رشته اخلاق و تربیت اسلامی:

۱) احراز صلاحیت اخلاقی و عمومی بر اساس آیین‌نامه مصوب

۲) احراز صلاحیت خاص اخلاقی متناسب با این رشته

۳) دارا بودن مدرک علمی سطح دو

۴) قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه علمی

 

ماده ۸- عناوین و مشخصات کلی دروس رشته اخلاق و تربیت اسلامی

عناوین و تعداد واحدهای درسی، به شرح زیر است:

ردیف عنوان تعداد واحد
۱ دروس عمومی ۴۰
۲ دروس تخصصی ۵۷
جمع کل ۹۷

 

ماده ۹- عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

  1. دروس عمومی
ردیف نام درس تعداد واحد نظری/عملی پیش‌نیاز توضیحات
۱ فقه ۱۸
۲ اصول ۱۲
۳ روش تحقیق پیشرفته ۳ نظری ـ عملی ندارد به شیوه کارگاهی
۴ روش تدریس پیشرفته ۳ نظری ـ عملی ندارد با تأکید بر شاخص‌های دروس اخلاق
۵ زبان عربی معاصر ۴ نظری ندارد
جمع ۴۰
  1. دروس تخصصی
ردیف نام درس تعداد واحد نظری/عملی پیش نیاز
۱ قواعد تفسیر ۲ نظری
۲ فقه الحدیث ۲ نظری
۳ اخلاق در قرآن (تفسیر موضوعی) ۴ نظری
۴ اخلاق در حدیث ۴ نظری
۵ اخلاق در سیره ۲ نظری
۶ مبانی و قواعد تربیت اخلاقی در اسلام

(برگرفته از قرآن و حدیث)

۲ نظری
۷ روشهای تربیت اخلاقی در اسلام

(برگرفته از قرآن و حدیث)

۲ نظری
۸ متون تخصصی اخلاقی ۱و۲ ۴ نظری
۹ آشنایی با عرفان اسلامی ۲ نظری
۱۰ فقه الاخلاق ۲ نظری ـ عملی روش تحقیق
۱۱ علم النفس ۲ نظری
۱۲ فلسفه اخلاق ۳ نظری
۱۳ بررسی تطبیقی مکاتب اخلاقی ۲ نظری
۱۴ پیرا اخلاق ۲ نظری
۱۵ اخلاق کاربردی ۱و۲ ۴ نظری ـ عملی
۱۶ انسان‌شناسی در قرآن ۲ نظری
۱۷ روان‌شناسی عمومی ۲ نظری
۱۸ تعلیم و تربیت اسلامی ۲ نظری
۱۹ روان‌شناسی اخلاق ۲ نظری روان‌شناسی عمومی
۲۰ روان‌شناسی تربیتی ۲ نظری روان‌شناسی عمومی
۲۱ اصول مشاوره و راهنمایی ۲ نظری ـ عملی روان‌شناسی تربیتی
۲۲ پایان‌نامه ۶ عملی
جمع ۵۷

برای مشاهده سایر رشته های تخصصی سطح سه کلیک کنید




معرفی رشته معارف قرآن کارشناسی

معرفی رشته معارف قرآن کارشناسی

مجموعه‏ های آموزشی

  1. مؤسسه امام خمینی قم
  2. دانشگاه قرآن و حدیث قم

 

عناوین و مشخصات تفصیلی دروس رشته معارف قرآن

دروس معارف قرآن کریم در مقطع کارشناسی به صورت ۸ درس معارف در ۸ ترم تحصیلی ارائه می گردد. این دروس از میان شیوه های گوناگون تفسیر موضوعی به شیوه الله محوری که از انسجام و تربیت منطقی بیشتری برخوردار می باشد طرح گردیده است. طبق این طرح معارف قرآنی به بخش های متعدد ذیل تقسیم می گردد:

  1. قرآن شناسی (معارف ۱)
  2. خدا شناسی (معارف ۲)
  3. جهان شناسی (معارف ۳)
  4. انسان شناسی (معارف۴)
  5. اخلاق در قرآن (معارف ۵)
  6. راه و راهنماشناسی (معارف ۶)
  7. جامعه و تاریخ در قرآن (معارف ۷)
  8. حقوق و سیاست در قرآن (معارف ۸)

برای مشاهده دیگر رشته های کارشناسی کلیک کنید