رشته اخلاق و تربیت اسلامی
معرفی رشته اخلاق و تربیت اسلامی سطح سه حوزه علمیه
ماده ۱- عنوان
عنوان رشته، سطح سه «اخلاق و تربیت اسلامی» است.
ماده ۲- تعریف
سطح سه «اخلاق و تربیت اسلامی»، اولین مقطع از این رشته است که در آن، طلاب، مبانی و مسائل اخلاق اسلامی و روشهای تربیتی آن را میآموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوطه و توان تدریس و تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی آن را پیدا میکنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامه این رشته میشوند.
ماده ۳_ اهداف (شناختی، تربیتی ـ اخلاقی و مهارتی) رشته اخلاق و تربیت اسلامی
اهداف این رشته، عبارت است از:
۱) توسعه و تعمیق شناخت، نسبت به مبانی و مسائل اخلاق اسلامی، بر مبنای آموزههای قرآن و روایات
۲) شناخت منابع اخلاق اسلامی و ایجاد توان فهم آن
۳) شناخت و نقد جریانهای اخلاقی و شبهات مرتبط با آن
۴) آشنایی با مکاتب مهم اخلاق اسلامی و غیراسلامی
۵) ایجاد توان تدریس اخلاق اسلامی در سطوح پایینتر
۶) افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی، و زمینهسازی جهت تألیف و ترجمه، در زمینه اخلاق اسلامی
۷) تعالی اخلاقی و معنوی طلاب
۸) تقویت توان پاسخگویی به پرسشها و شبهات اخلاقی
ماده ۴- سیاستهای رشته اخلاق و تربیت اسلامی
سیاستهای اجرای این رشته، عبارت است از:
۱) اهتمام به ایجاد زمینههای علمی و عملی تخلق به اخلاق اسلامی و تعالی آن
۲) اهتمام به آموزش اخلاق اسلامی بر اساس قرآن و سنت
۳) تأکید بر استفاده از منابع اصیل و مهم اخلاق اسلامی
۴) اهتمام به تقویت تعهد دینی و دفاع از اخلاق اسلامی
۵) اهتمام به تحفظ آموزههای اخلاقی از ذوقیات و پرهیز از سلایق
۶) اهتمام به تعمیق و گسترش اخلاق در حوزه
۷) اهتمام به سیاستهای کلی مصوب رشتههای سطح سه حوزه
ماده ۵- ضرورت رشته اخلاق و تربیت اسلامی
ضرورت ایجاد این رشته، عبارت است از:
۱) محور بودن اخلاق و تعالی مکارم اخلاقی به عنوان هدف بعثت نبی اکرم صلی الله علیه و آله، و آموزههای دینی
۲) ابتنای رسالت تبلیغ دینی، بر تخلق به اخلاق الهی
۳) تأثیر تخلق به اخلاق اسلامی، در رشد علمی طلاب و تربیت عالم ربانی
۴) تأمین نیازهای اخلاقی جامعه، در حوزههای نظری و عملی
ماده ۶- نظام آموزشی
نظام آموزشی این رشته، نیم سالی واحدی است؛ طول دوره، حداقل شش نیمسال و حداکثر هشت نیمسال، بدون احتساب پایاننامه است؛ دانشپژوهان این رشته، به صورت حضوری، دروس را فرا میگیرند.
ماده ۷- شرایط پذیرش رشته اخلاق و تربیت اسلامی:
۱) احراز صلاحیت اخلاقی و عمومی بر اساس آییننامه مصوب
۲) احراز صلاحیت خاص اخلاقی متناسب با این رشته
۳) دارا بودن مدرک علمی سطح دو
۴) قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه علمی
ماده ۸- عناوین و مشخصات کلی دروس رشته اخلاق و تربیت اسلامی
عناوین و تعداد واحدهای درسی، به شرح زیر است:
ردیف | عنوان | تعداد واحد |
۱ | دروس عمومی | ۴۰ |
۲ | دروس تخصصی | ۵۷ |
جمع کل | ۹۷ |
ماده ۹- عناوین و مشخصات تفصیلی دروس
- دروس عمومی
ردیف | نام درس | تعداد واحد | نظری/عملی | پیشنیاز | توضیحات | |
۱ | فقه | ۱۸ | — | |||
۲ | اصول | ۱۲ | — | |||
۳ | روش تحقیق پیشرفته | ۳ | نظری ـ عملی | ندارد | به شیوه کارگاهی | |
۴ | روش تدریس پیشرفته | ۳ | نظری ـ عملی | ندارد | با تأکید بر شاخصهای دروس اخلاق | |
۵ | زبان عربی معاصر | ۴ | نظری | ندارد | ||
جمع | ۴۰ | |||||
- دروس تخصصی
ردیف | نام درس | تعداد واحد | نظری/عملی | پیش نیاز | |
۱ | قواعد تفسیر | ۲ | نظری | ||
۲ | فقه الحدیث | ۲ | نظری | ||
۳ | اخلاق در قرآن (تفسیر موضوعی) | ۴ | نظری | ||
۴ | اخلاق در حدیث | ۴ | نظری | ||
۵ | اخلاق در سیره | ۲ | نظری | ||
۶ | مبانی و قواعد تربیت اخلاقی در اسلام
(برگرفته از قرآن و حدیث) |
۲ | نظری | ||
۷ | روشهای تربیت اخلاقی در اسلام
(برگرفته از قرآن و حدیث) |
۲ | نظری | ||
۸ | متون تخصصی اخلاقی ۱و۲ | ۴ | نظری | ||
۹ | آشنایی با عرفان اسلامی | ۲ | نظری | ||
۱۰ | فقه الاخلاق | ۲ | نظری ـ عملی | روش تحقیق | |
۱۱ | علم النفس | ۲ | نظری | ||
۱۲ | فلسفه اخلاق | ۳ | نظری | ||
۱۳ | بررسی تطبیقی مکاتب اخلاقی | ۲ | نظری | ||
۱۴ | پیرا اخلاق | ۲ | نظری | ||
۱۵ | اخلاق کاربردی ۱و۲ | ۴ | نظری ـ عملی | ||
۱۶ | انسانشناسی در قرآن | ۲ | نظری | ||
۱۷ | روانشناسی عمومی | ۲ | نظری | ||
۱۸ | تعلیم و تربیت اسلامی | ۲ | نظری | ||
۱۹ | روانشناسی اخلاق | ۲ | نظری | روانشناسی عمومی | |
۲۰ | روانشناسی تربیتی | ۲ | نظری | روانشناسی عمومی | |
۲۱ | اصول مشاوره و راهنمایی | ۲ | نظری ـ عملی | روانشناسی تربیتی | |
۲۲ | پایاننامه | ۶ | عملی | ||
جمع | ۵۷ | ||||
پاسخها