1

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، آیت‌الله سیدمصباح عاملی در نشست خبری ویژه پذیرش سال تحصیلی ۹۸ – ۹۷ حوزه علمیه خراسان که امروز در مرکز مدیریت برگزار شد، با توجه به وظایف علما در شرایط کنونی جامعه و جهان، گفت: کسانی که می خواهند به عنوان مجتهد، محقق، پژوهشگر، مبلّغ، مفسّر قرآن و غیره، در سال تحصیلی ۹۷ وارد حوزه های علمیه شوند باید با آگاهی و بصیرت نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

وی با تاکید براینکه علاقمندان تحصیل در حوزه‌های علمیه باید آگاهانه برای خدمت به اسلام و مسلمین وارد این عرصه شوند، ادامه داد: احیاگری، هدایت و ایفای نقش وارثان پیامبران الهی در طول تاریخ به عنوان رسالت حوزههای علمیه مطرح است لذا با توجه به قداست و ارزشی که دارد ذاتا وظایف سنگینی بردوش می‌کشد.
مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه «مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا؛ هر کس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد، چنان است که گویی همه انسانها را کشته و هرکس انسانی را از مرگ (انحراف) رهایی بخشد، چنان است که گویی همه مردم را زنده (احیا) کرده است. » گفت: وظیفه همه اولیا، انبیا و جانشینان آنان از جمله علما و حوزه های علمیه در طول تاریخ هدایت و احیای نفس بشر بوده است.
وی با بیان اینکه تربیت انسان با توجه به پیچیدگی آن وظیفه‌ای سنگین است، اظهارداشت: جهت‌دهی و حیات معنوی در جامعه باعث بالندگی و شکوفایی انسان‌ها خواهد بود که در شرایط فعلی با توجه به عصر انفجار اطلاعات، اخبار و آگاهی‌های رسانه‌ای به صورت روزمره در دنیا، این وظیفه برای حوزه‌های علمیه به مراتب گسترده، سنگین، عمیق و پیچیدتر است.
آیت‌الله عاملی با اشاره به اینکه امروزه همه فرهنگ‌های مختلف و متضاد دین برای خود به دنبال عرصه ابراز وجودی می‌گردند، گفت: در حقیقت فضای کنونی جامعه جهانی عرصه مذاهب و ادیان است و در این نبرد فرهنگی کسی برنده می‌شود که از حقانیت بالاتر و توانمندی‌، تلاش، جهاد مداوم و بی‌امان بیشتری برخوردار باشد.
رسالت حوزه‌های علمیه، پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه است
مدیر حوزه علمیه خراسان با توجه به ماهیت جامعه امروز و سنگینی کار حوزه‌های علمیه، بیان‌کرد: امروز اسلام در قالب نظام اجتماعی، سیاسی و تمدنی در دنیا مطرح است و پیام جهانی دارد لذا جبهه‌های متفاوتی در برابر این نظام دینی قرار دارد که از یک طرف باید به مطالبات دوستان آن و از سوی دیگر به شبهات و برخوردهایی که دشمنان ایجاد می‌کنند، پاسخگو باشند.
آیت‌الله عاملی با اشاره به بیانات رهبرمعظم انقلاب «حوزه‌های علمیه باید پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه، نظام و عرصه بین‌الملل را به عنوان رسالت اصلی خود در نظر داشته باشند. » گفت: ماهیت کار حوزه در برخورد نرم افزاری، علمی، دانشی، پژوهشی، تبلیغی، فرهنگی، اخلاقی و تهذیبی است، لذا باید خود را کاملا آماده و در همه عرصه‌ها توانمند کند تا به مطالبات عرصه بین‌الملل و شبهات دشمنان نظام دینی پاسخ گو باشد.
وی با اشاره به اینکه امروزه رسالت حوزه‌های علمیه قابل مقایسه حتی با قبل از انقلاب نیست، افزود: کسانی که می‌خواهند وارد حوزه‌های علمیه شوند باید توجه داشته باشند که وارد چه عرصه‌ای از اهداف و آرمان‌های خود می‌شوند.
این عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، انتخاب درست را در مطالعه ماهیت، اهداف و فراز و نشیب‌هایی که در حوزه‌های علمیه قرار دارد برشمرد و ابرازکرد: جوانان خلاق، پاک، بااخلاص و بااستعداد که این سنگر را به عنوان ایفای نقش و رسالت خود در اوج نوجوانی و جوانی انتخاب می‌کنند قابل ارزش هستند.
وی در ادامه به تشریح طلبه تراز انقلابی و حوزه علمیه خراسان پرداخت و گفت: با توجه به منویات رهبرمعظم انقلاب، طلبه در تراز انقلاب اسلامی باید دارای علم و دانش، آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی و مهذب باشد.
آیت‌الله عاملی با بیان اینکه دانش و علمی که در دین کاربرد داشته باشد، اساس و پایه کار یک طلبه است، گفت: طلبه باید دشمن و دوست شناس و در عین حال به دنبال تهذیب، وارستگی و آراستگی نفس و اخلاق پیغمبری باشد.
وی با اشاره به آیه « رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ » گفت:  رمز موفقیت پیغمبر دو معجزه علمی و اخلاقی بوده است و با وجود مردم، پیامبران و علما مسیر هدایت جامعه را در پیش گرفتند لذا مسائل اجتماعی روز جامعه را در کنار دیگر مباحث باید مدنظر داشت.
را‌ه‌اندازی آموزش نیمه‌حضوری از سال جدید
مدیر حوزه علمیه خراسان در بخش دیگر با بیان اینکه ثبت نام پذیرش حوزه علمیه خراسان تا ۲۰ فروردین ۹۷ ادامه دارد و سال تحصیلی جدید از ۲۰ شهریور آغاز می‌شود، به نحوه پذیرش متقاضیان تحصیل در این حوزه اشاره کرد و گفت: علاقمندان تحصیل در سه بعد دانشی و آمادگی علمی، سلامت عمومی و صلاحیت‌های اخلاقی سیاسی و همچنین بعد شخصیتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و پس از آن با گذراندن دوره تثبیتی در تابستان وارد حوزه می‌شوند.
وی با اشاره به فعالیت‌های تحولی حوزه علمیه خراسان ابرازداشت: محور فعالیت‌های تحولی در دو دسته برون‌گرا، برای پاسخ‌گویی به مخاطبین خود که مساله محور است شامل فعالیت های پژوهشی و تبلیغی و نیز درون گرا که مربوط به حوزه است که در این راستا چند قرارگاه برای فعالیت های علمی تشکیل شده است.
آیت‌الله سیدمصباح عاملی در پایان ایجاد هیئت‌های اندیشه‌ورز، ورود در عرصه تبلیغ فضای مجازی و برگزاری دوره‌های غیرحضوری را از فعالیت‌های تحولی این حوزه معرفی کردو گفت: با توجه به اینکه هیچ محدودیتی برای علم‌آموزان در این حوزه وجود ندارد و علاقمندان فاقد شرایط سنی نیز می‌توانند به صورت آزاد از مباحث درسی این حوزه بهره‌مند شوند از سال تحصیلی آینده آموزش نیمه حضوری نیز در این حوزه راه‌اندازی می‌شود.

برای مشاهده سایر اخبار مسیرطلبه کلیک کنید