رشته علوم اسلامی با گرایش علوم حدیث
آشنایی با رشته علوم اسلامی با گرایش علوم حدیث سطح دو
ماده ۱- عنوان
عنوان برنامه، سطح دو علوم اسلامی با گرایش علوم حدیث است.
ماده ۲- تعریف گرایش علوم حدیث
سطح دو علوم اسلامی با گرایش علوم حدیث، مقطعی است، كه طلاب ضمن فراگیری فقه و اصول متعارف، با مفاهیم، اصطلاحات، مبانی، مسائل، روش تحقیق و ساختار علوم حدیث آشنا میشوند و پس از احراز توان علمی با ارائه تحقیق پایانی، موفق به دریافت مدرك سطح دو این گرایش میشوند.
ماده ۳- اهداف گرایش علوم حدیث
- شناخت معارف روایی و دیدگاههای محدثان در این زمینه؛
- آشنایی بامفاهیم، اصطلاحات و مسائل مهم علوم حدیث؛
- آشنایی با تاریخ حدیث، مکاتب و مجامع مهم حدیثی؛
- توانمندسازی طلاب جهت فعالیتهای آموزشی، پژوهشی(تتبع، جمعبندی و تبیین) و تبلیغی؛
- ایجاد توان پاسخگویی به پرسشهای عمومی در حوزه علوم حدیث؛
- تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع بالاتر؛
- شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی، و آشنایی با روشهای استنباط فقهی؛
- ایجاد توان استفاده ازمتون و منابع مهم فقهی، اصولی و حدیثی و شناخت آنها.
ماده ۴- سیاستهای گرایش علوم حدیث
- اهتمام به ایجاد زمینه تعالی اخلاقی و اعتقادی طلاب؛
- اهتمام به تقویت اعتماد به نفس طلاب در مسائل علمی ـ پژوهشی؛
- توجه به نیازهای جامعه و كاربردی كردن آموزش؛
- تكیه بر آموزش موضوعات اصلی علوم حدیث؛
- تأكید بر بهرهگیری از ابزارهای نوین و روشهای كارآمد آموزشی ـ پژوهشی؛
- اهتمام به شناسایی و حمایت از طلاب مستعد؛
- اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.
ماده ۵- ضرورت گرایش علوم حدیث
- اهمیت فوقالعاده احادیث و روایات، به عنوان مبین آیات شریف قرآن و یکی از منابع اندیشه اسلامی؛
- رسالت حوزه در تربیت اندیشمندان مسلط بر روایات، جهت تبیین، ترویج و دفاع از معارف و علوم اسلامی؛
- نیاز اجتماع به آموزش، تبیین و ترویج آموزهها، معارف و علوم حدیثی.
ماده ۶- نظام آموزشی گرایش علوم حدیث
نظام آموزشی این گرایش به صورت نیمسالی، درسی[۲]و حضوری است، و بدون احتساب زمان تحقیق پایانی حداقل در هفت و حداكثر در نه نیمسال ارائه میشود.
ماده ۷- شرایط پذیرش گرایش علوم حدیث
- احراز صلاحیتهای عمومی و اخلاقی بر اساس آییننامههای مصوب؛
- دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛
- قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه علمی.
ماده ۸- عناوین و مشخصات كلی دروس گرایش علوم حدیث
ردیف | عنوان | ساعت | |
۱ | دروس عمومی | ۱۶۱۶ | |
۲ | دروس گرایشی | ۸۶۴ | |
جمع كل | ۲۴۸۰ | ||
ماده ۹- عناوین و مشخصات تفصیلی دروس گرایش علوم حدیث
- دروس عمومی
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
۱٫ | ۷۲۰ | شناخت استدلالی مسائل مهم فقه، طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (از ابتدای مكاسب تا القول فی ماهیهالعیب) | |
۲٫ | اصول | ۵۶۰ | شناخت استدلالی مسائل مهم اصول، طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (تمام رسائل و جلد اول كفایهالاصولتا اول المقصد الثانی فیالنواهی) |
۳٫ | تفسیر ترتیبی | ۳۲ | ایجاد توان بهرهگیری از آیات قرآن كریم و وجوه محتمل در آن، به منظور شناخت معارف قرآنی |
۴٫ | کلام اسلامی | ۶۴ | شناخت استدلالی مسائل مهم و چالشی خداشناسی، نبوت و امامت، با توجه به منابع و متون اصلی كلام اسلامی و ایجاد توان لازم برای پاسخ به مسائل و شبهات اصلی آن |
۵٫ | فلسفه اسلامی | ۶۴ | شناخت استدلالی مسائل اساسی و چالشی فلسفه اسلامی |
۶٫ | تاریخ معاصر | ۳۲ | بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران |
۷٫ | روش تحقیق | ۳۲+۱۶
نظری عملی |
آشنایی با روشهای عمومی پژوهش و كیفیت بهرهبرداری از منابع |
۸٫ | زبان عربی معاصر
۱ و ۲ |
۳۲+۶۴
نظری عملی |
ایجاد توان بهرهگیری از متون جدید عربی |
جمع | ۱۶۱۶ |
دروس گرایشی گرایش علوم حدیث[۳]
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
مبانی و قواعد فهم قرآن و حدیث ۱ و ۲ | ۶۴ | شناخت مبانی، قواعد و روشهای مؤثر در فهم قرآن و حدیث | |
حجیت حدیث و نقش آن در علوم اسلامی | ۳۲ | شناخت ادله حجیت حدیث و جایگاه آن در میان سایر علوم اسلامی | |
تاریخ حدیث | ۳۲ | شناخت تاریخ حدیث تا دوره معاصر، با تأکید بر حدیث شیعه | |
جوامع حدیثی | ۴۸ | شناخت و بررسی جوامع مهم حدیثی متقدم و متأخر شیعه و اهل سنت[۴] | |
متون ادعیه و زیارات | ۳۲ | شناخت منابع ادعیه و زیارات، به ویژه صحیفه سجادیه و شروح آن، همراه با خواندن فرازهای پیچیده برخی از متون | |
تفسیر روایی | ۳۲ | قرائت بخشهای پیچیده و اساسی تفاسیر روایی، همراه با معرفی منابع و متون تفسیر روایی | |
درایه | ۳۲ | شناخت تکمیلی و تسلط بر مباحث مهم کاربردی و نکات اساسی علم درایه، به ویژه اصطلاحات حدیثی و طُرق تحمل آن، همراه با معرفی منابع مهم (مکتوب و نرمافزاری) آن | |
رجال ۱
(علم رجال و تاریخ آن) |
۳۲ | شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم كاربردی و نكات اساسی علم رجال، همراه با معرفی تاریخ و منابع مهم (مكتوب و نرمافزاری) آن | |
رجال ۲
(توثیق و تضعیف) |
۳۲ | شناخت الفاظ، اصطلاحات، مبانی، قواعد و شیوههای توثیق و تضعیف عام و خاص | |
رجال۳ (سندشناسی) | ۳۲+ ۳۲ عملی | بررسی اسناد احادیث مهم، به منظور کسب مهارتهای عملی | |
اصول و روشهای ترجمه | نظری عملی ۱۶+۳۲ | آشنایی با شیوهها و قواعد ترجمه عربی به فارسی، با تطبیق بر احادیث | |
آشنایی با نهج البلاغه | ۱۶ | آشنایی با مصادر، اسناد و محتوای نهج البلاغه و شروح آن | |
قرائت و درک متون ۱ | ۳۲+۳۲ عملی | آشنایی و انس با متن نهج البلاغه با قرائت بخشهایی از آن | |
قرائت و درک متون ۲ | ۳۲+۳۲ عملی | قرائت برخی از احادیث اعتقادی، به منظور آشنایی و انس با آن، همراه با معرفی منابع و متون حدیثی مرتبط با مسائل اعتقادی | |
قرائت و درک متون ۳ | ۳۲+۳۲ عملی | قرائت برخی از احادیث اجتماعی- اخلاقی، به منظور آشنایی و انس با آن، همراه با معرفی منابع و متون حدیثی مرتبط با مسائل اجتماعی- اخلاقی | |
قرائت و درک متون ۴ | ۳۲+۳۲ عملی | قرائت برخی از احادیث فقهی، به منظور آشنایی و انس با آن، همراه با معرفی منابع و متون حدیثی مرتبط با مسائل فقهی | |
تعادل و تراجیح | ۳۲+۱۶
نظری عملی |
شناخت پدیده تعارض و منشأ آن در احادیث و راههای رفع تعارض | |
احادیث موضوعه | ۳۲ | شناخت پدیده جعل حدیث و شیوههای نقد آن | |
تحقیق پایانی | ۶۴
عملی |
ایجاد زمینه برای نمایش توانایی کسب شده طلاب در طول دوره و استفاده از نوآوریهای آنان برای غنیسازی مطالعات در حوزه علوم حدیث | |
جمع | ۸۶۴ |
[۱]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبه ۸۰۹ در جلسه ۲۱ کمیته بررسی و تصویب رشتهها، (دوره پنجم)، مورخ ۲۰/۹/۹۰ به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسه ۸۱ شورای عالی حوزههای علمیه (دوره ششم)، به مصوبه ۹۳۲ تغییر یافت.
[۲]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی میشود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.
پاسخها