رشته علوم اسلامی با گرایش علوم حدیث

image_pdfimage_print

آشنایی با رشته علوم اسلامی با گرایش علوم حدیث سطح دو

رشته علوم اسلامی با گرایش علوم حدیث

ماده ۱- عنوان

عنوان برنامه، سطح دو علوم اسلامی با گرایش علوم حدیث است.

ماده ۲- تعریف گرایش علوم حدیث

سطح دو علوم اسلامی با گرایش علوم حدیث، مقطعی است، كه طلاب ضمن فراگیری فقه و اصول متعارف، با مفاهیم، اصطلاحات، مبانی، مسائل، روش تحقیق و ساختار علوم حدیث آشنا می‌شوند و پس از احراز توان علمی با ارائه تحقیق پایانی، موفق به دریافت مدرك سطح دو این گرایش می­شوند.

 ماده ۳- اهداف گرایش علوم حدیث

  1. شناخت معارف روایی و دیدگاه‌های محدثان در این زمینه؛
  2. آشنایی بامفاهیم، اصطلاحات و مسائل مهم علوم حدیث؛
  3. آشنایی با تاریخ حدیث، مکاتب و مجامع مهم حدیثی؛
  4. توانمند‌سازی طلاب جهت فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی(تتبع، جمع‌بندی و تبیین) و تبلیغی؛
  5. ایجاد توان پاسخگویی به پرسش‌های عمومی در حوزه‌ علوم حدیث؛
  6. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع بالاتر؛
  7. شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی، و آشنایی با روش‌های استنباط فقهی؛
  8. ایجاد توان استفاده ازمتون و منابع مهم فقهی، اصولی و حدیثی و شناخت آنها.

ماده ۴- سیاست‌های گرایش علوم حدیث

  1. اهتمام به ایجاد زمینه تعالی اخلاقی و اعتقادی طلاب؛
  2. اهتمام به تقویت اعتماد به نفس طلاب در مسائل علمی ـ پژوهشی؛
  3. توجه به نیازهای جامعه و كاربردی كردن آموزش؛
  4. تكیه بر آموزش موضوعات اصلی علوم حدیث؛
  5. تأكید بر بهره­گیری از ابزارهای نوین و روش­های كارآمد آموزشی ـ پژوهشی؛
  6. اهتمام به شناسایی و حمایت از طلاب مستعد؛
  7. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

 ماده ۵- ضرورت گرایش علوم حدیث

  1. اهمیت فوق‌العاده احادیث و روایات، به عنوان مبین آیات شریف قرآن و یکی از منابع اندیشه اسلامی؛
  2. رسالت حوزه در تربیت اندیشمندان مسلط بر روایات، جهت تبیین، ترویج و دفاع از معارف و علوم اسلامی؛
  3. نیاز اجتماع به آموزش، تبیین و ترویج آموزه‌ها، معارف و علوم حدیثی.

 ماده ۶- نظام آموزشی گرایش علوم حدیث

نظام آموزشی این گرایش به صورت نیم‌سالی، درسی[۲]و حضوری است، و بدون احتساب زمان تحقیق پایانی حداقل در هفت و حداكثر در نه نیم‌سال ارائه می‌شود.

ماده ۷- شرایط پذیرش گرایش علوم حدیث

  1. احراز صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛
  3. قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه علمی.

ماده ۸- عناوین و مشخصات كلی دروس گرایش علوم حدیث

ردیف عنوان ساعت
۱ دروس عمومی ۱۶۱۶
۲ دروس گرایشی ۸۶۴
جمع كل ۲۴۸۰

ماده ۹- عناوین و مشخصات تفصیلی دروس گرایش علوم حدیث

  1. دروس عمومی
ردیف عنوان درس ساعت اهداف
۱٫ ۷۲۰ شناخت استدلالی مسائل مهم فقه، طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (از ابتدای مكاسب تا القول فی ماهیهالعیب)
۲٫ اصول ۵۶۰ شناخت استدلالی مسائل مهم اصول، طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (تمام رسائل و جلد اول كفایه‌الاصولتا اول المقصد الثانی فی‌النواهی)
۳٫ تفسیر ترتیبی ۳۲ ایجاد توان بهره‌گیری از آیات قرآن كریم و وجوه محتمل در آن، به منظور شناخت معارف قرآنی
۴٫ کلام اسلامی ۶۴ شناخت استدلالی مسائل مهم و چالشی خداشناسی، نبوت و امامت، با توجه به منابع و متون اصلی كلام اسلامی و ایجاد توان لازم برای پاسخ به مسائل و شبهات اصلی آن
۵٫ فلسفه اسلامی ۶۴ شناخت استدلالی مسائل اساسی و چالشی فلسفه اسلامی
۶٫ تاریخ معاصر ۳۲ بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران
۷٫ روش تحقیق ۳۲+۱۶

نظری عملی

آشنایی با روش‌های عمومی پژوهش و كیفیت بهره‌برداری از منابع
۸٫ زبان عربی معاصر

۱ و ۲

۳۲+۶۴

نظری عملی

ایجاد توان بهره‌گیری از متون جدید عربی
جمع ۱۶۱۶

دروس گرایشی گرایش علوم حدیث[۳]

ردیف عنوان درس ساعت اهداف
مبانی و قواعد فهم قرآن و حدیث ۱ و ۲ ۶۴ شناخت مبانی، قواعد و روش‌های مؤثر در فهم قرآن و حدیث
حجیت حدیث و نقش آن در علوم اسلامی ۳۲ شناخت ادله حجیت حدیث و جایگاه آن در میان سایر علوم اسلامی
تاریخ حدیث ۳۲ شناخت تاریخ حدیث تا دوره معاصر، با تأکید بر حدیث شیعه
جوامع حدیثی ۴۸ شناخت و بررسی جوامع مهم حدیثی متقدم و متأخر شیعه و اهل سنت[۴]
متون ادعیه و زیارات ۳۲ شناخت منابع ادعیه و زیارات، به ویژه صحیفه سجادیه و شروح آن، همراه با خواندن فرازهای پیچیده برخی از متون
تفسیر روایی ۳۲ قرائت بخش‌های پیچیده و اساسی تفاسیر روایی، همراه با معرفی منابع و متون تفسیر روایی
درایه ۳۲ شناخت تکمیلی و تسلط بر مباحث مهم کاربردی و نکات اساسی علم درایه، به ویژه اصطلاحات حدیثی و طُرق تحمل آن، همراه با معرفی منابع مهم (مکتوب و نرم‌افزاری) آن
رجال ۱

(علم رجال و تاریخ آن)

۳۲ شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم كاربردی و نكات اساسی علم رجال، همراه با معرفی تاریخ و منابع مهم (مكتوب و نرم‌افزاری) آن
رجال ۲

(توثیق و تضعیف)

۳۲ شناخت الفاظ، اصطلاحات، مبانی، قواعد و شیوه­های توثیق و تضعیف عام و خاص
رجال۳ (سندشناسی) ۳۲+ ۳۲ عملی بررسی اسناد احادیث مهم، به منظور کسب مهارت‌های عملی
اصول و روش‌های ترجمه نظری عملی ۱۶+۳۲ آشنایی با شیوه­ها و قواعد ترجمه عربی به فارسی، با تطبیق بر احادیث
آشنایی با نهج البلاغه ۱۶ آشنایی با مصادر، اسناد و محتوای نهج البلاغه و شروح آن
قرائت و درک متون ۱ ۳۲+۳۲ عملی آشنایی و انس با متن نهج البلاغه با قرائت بخش‌هایی از آن
قرائت و درک متون ۲ ۳۲+۳۲ عملی قرائت برخی از احادیث اعتقادی، به منظور آشنایی و انس با آن، همراه با معرفی منابع و متون حدیثی مرتبط با مسائل اعتقادی
قرائت و درک متون ۳ ۳۲+۳۲ عملی قرائت برخی از احادیث اجتماعی- اخلاقی، به منظور آشنایی و انس با آن، همراه با معرفی منابع و متون حدیثی مرتبط با مسائل اجتماعی- اخلاقی
قرائت و درک متون ۴ ۳۲+۳۲ عملی قرائت برخی از احادیث فقهی، به منظور آشنایی و انس با آن، همراه با معرفی منابع و متون حدیثی مرتبط با مسائل فقهی
تعادل و تراجیح ۳۲+۱۶

نظری عملی

شناخت پدیده تعارض و منشأ آن در احادیث و راه‌های رفع تعارض
احادیث موضوعه ۳۲ شناخت پدیده جعل حدیث و شیوه­های نقد آن
تحقیق پایانی ۶۴

عملی

ایجاد زمینه برای نمایش توانایی کسب ‌شده طلاب در طول دوره و استفاده از نوآوری‌های آنان برای غنی‌سازی مطالعات در حوزه علوم حدیث
جمع ۸۶۴

[۱]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبه ۸۰۹  در جلسه ۲۱ کمیته بررسی و تصویب رشته‌ها، (دوره پنجم)، مورخ ۲۰/۹/۹۰ به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسه ۸۱ شورای عالی حوزه‌های علمیه (دوره ششم)، به مصوبه ۹۳۲ تغییر یافت.

[۲]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

برای مشاهده دیگر رشته های سطح دو کلیک کنید

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com