تیپ شخصیتی ISTJ

image_pdfimage_print

خصوصیات اصلی تیپ شخصیتی ISTJ: بازپرس – منطقی – عمل گرا

تیپ شخصیتی ISTJ

  • آرام، جدی، وظیفه‌شناس و قابل اعتماد هستید
  • واقع‌بین، مسئولیت‌پذیر و بسیار متوجه مسائلِ جاری و روزمره زندگی هستید
  • نسبت به موضوعاتی که در اطراف شما در جریان است (مسائل خانه، مدرسه علمیه  و …) آگاه و متوجه هستید و حواس‌تان جمع است
  • برای رسیدن به اهدافتان برای مدت طولانی و به طور پیوسته و منظم تلاش می‌کنید
  • وقتی روی اهدافتان کار می‌کنید، تمرکز بالایی دارید و حواستان به راحتی به عوامل مزاحم پرت نمی‌شود
  • تصمیم‌گیری‌هایتان معمولا بر اساس معیارهای منطقی و غیرشخصی است
  • از این‌که همه چیز را مرتب و منظم کنید و در دسته‌بندی‌های مشخص قرار دهید بسیار لذت می‌برید
  • محل زندگی، میزکار، کمدها و اتاق شخصیتان معمولا مرتب و منظم است
  • رعایت آداب و رسوم و سنت‌های رایج خانوادگی و اجتماعی برای شما بسیار مهم و ارزشمند است
  • نسبت به آئین‌ها و رسوم خانوادگی، سازمانی یا اجتماعی بسیار وفادار و پایبند هستید

شرح خصوصیات تیپ شخصیتی ISTJ

طلاب با تیپ ISTJ، شخصیتی ساکت و آرام دارند و دوستدار امنیت و زندگی مسالمت‌آمیز هستند. آن‌ها افرادی متعهدند که مسئولیت‌هایشان را بسیار جدی می‌گیرند.

این ویژگی از آن‌ها افرادی مسئول و قابل اعتماد می‌سازد که وظایفشان را تا انتها پیگیری می‌کنند و به دلیل رویکرد سازمان یافته و روشمندی که دارند اغلب از عهده وظایفی که به آنان محول می‌شود به خوبی بر می‌آیند.

به لحاظ شخصیتی معمولاً افرادی وفادار، ثابت‌قدم و قابل اعتماد هستند و برای صداقت و یکرنگی در اشخاص اهمیت زیادی قائل می‌شوند.

آن‌ها مصداق «طلاب نمونه»ای هستند که اطرافیان می‌توانند به آنان اتکا کنند. ISTJها وظایف و تعهدات خود را در قبال خانواده، محیط کار و یا حوزه مربوطه‌شان به خوبی انجام می‌دهند.

اگرچه ISTJها عموماً افرادی جدی و رسمی به نظر می‌رسند اما در عین حال، گاهی از حس شوخ طبعی غیر منتظره‌ای نیز بهره‌مند هستند. آن‌ها این جنبه از شخصیت خود را خصوصاً در بین افراد خانواده و یا هم‌نشینی‌های کاری با همکارانشان از خود بروز می‌دهند.

ISTJها افرادی قانون‌مدار و سنت‌گرا هستند و از دیگران نیز انتظارات مشابهی دارند. آن‌ها قانون‌شکنی و هر آنچه برخلاف قوانین، چارچوب‌ها و سنت‌های پذیرفته شده باشد را تاب نمی‌آورند.

آن‌ها در روش‌های خود و انجام دادن کارها افرادی ثابت قدم هستند و تا زمانی که دلیل موجه و معقولی برای تغییر رویه خود نیابند، به همین منوال باقی می‌مانند.

اگرچه ISTJها معتقدند که امور باید بر اساس روال یکنواخت و از قبل تنظیم شده پیش بروند، با این حال در صورت وجود دلیل موجهی برای تغییر، آن‌ها حامی تغییر می‌شوند.

در صورتی که آن‌ها ترجیح شهودی خود را به اندازه کافی توسعه نداده باشند امکان دارد پایبندی‌شان به ساختار و نظم و برنامه به شکل وسواس‌گونه درآید به طوری که ممکن است انتظار داشته باشند همه چیز طبق یک ساختار از «قبل برنامه ریزی شده» پیش رود.

ISTJها در انجام تعهداتشان افرادی بسیار قابل اعتماد هستند به طوری که حرفشان در حکم یک قرارداد فسخ ناپذیر است.

در این صورت ممکن است دیگران به قدری به آنان اتکا کنند که روز به روز وظایف بیشتری روی دوش آن‌ها قرار گیرد. علاوه بر این ISTJها به خاطر حس تعهد و مسئولیت پذیری بالایشان معمولاً به ندرت قادر به نه گفتن و نپذیرفتن مسئولیت‌های اضافی محول شده هستند و در نتیجه مجبورند برای سامان دادن به این حجم از وظایف به‌طور ناخواسته ساعات طولانی مشغول به کار شوند.

آن‌ها برای دستیابی به یک هدف مشخص ساعات طولانی مشغول کار می‌شوند و انرژی زیادی را صرف به انجام رساندن اموری می‌کنند که از نظر آن‌ها برای رسیدن به هدف مهم است.

اما هرگز حاضر نیستند کوچک‌ترین زمانی را صرف پرداختن به مسائلی کنند که در نظرشان بی‌معنی است و کاربرد عملی و ملموس ندارد این دست از طلاب ترجیح می‌دهند به تنهایی کار کنند اما در صورتی که نیاز به کار گروهی باشد می‌توانند مشارکت خوبی از خود نشان دهند و در کارهای تیمی نیز موفق باشند.

آن‌ها دوست دارند نسبت به وظایفشان پاسخگو باشند و از قرار گرفتن در موقعیت ریاست لذت می‌برند. ISTJها معمولاً به تئوری و تفکر انتزاعی بدون اینکه نتیجه عملی و واقعی آن برایشان کاملاً شفاف باشد اطمینان نمی‌کنند.

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ بهای فوق‌العاده‌ای برای حقایق قائل‌اند و مجموعه‌ای از حقایق را با جزئیات در ذهن خود نگهداری می‌کنند. آن‌ها این کار را به کمک ترجیح حسی (S) خود انجام می‌دهند.

گاهی ممکن است ISTJها در پذیرش ایده‌هایی که با دیدگاه شخصی‌شان متفاوت است مقاومت کنند و تمایلی به تغییر روش خود نداشته باشند. اما در صورتی که اهمیت و ارتباط آن ایده با هدف اصلی برای آن‌ها به خوبی توضیح داده شود خصوصاً از جانب کسانی که ISTJ به آنان اطمینان دارد بلافاصله آن ایده برایشان تبدیل به یک اصل و قاعده می‌شود و از آن پس حمایت‌های لازم برای حرکت در مسیر ایده جدید از جانب ISTJ صورت می‌گیرد.

در این صورت آن‌ها به هیچ قیمتی وظیفه خود مبنی بر حمایت از آن طرح یا ایده را فراموش نخواهند کرد و در مواقع لزوم هرگونه امکانات ضروری را نیز فراهم خواهند کرد.

ISTJها گاهی قادر به درک احساسات شخصی خود و اطرافیان نیستند، آن‌ها ممکن است در بذل توجه فوری به نیازهای عاطفی دیگران مشکلاتی داشته باشند. بخصوص اگر زمان کافی برای درک این نیاز به آنان داده نشود.

علاوه بر این از آنجایی که آن‌ها اشخاصی کمال‌طلب هستند ممکن است تلاش‌های دیگران در نظر آن‌ها ناچیز باشد و در نتیجه به دیگران بازخورد مثبت لازم را ندهند. آن‌ها باید به خاطر بسپارند که هر از گاه به ستایش و تمجید از دیگران بپردازند.

یکی دیگر از مشکلات ISTJها این است که ممکن است در نشان دادن علاقه و محبت خود به دیگران با دشواری‌هایی رو به رو شوند اما در نهایت حس وظیفه‌شناسی و توانایی‌شان در انجام دادن کارِ مناسب در موقعیت مناسب به آنان کمک می‌کند تا حمایت، توجه و مراقبت خود را به اطرافیانشان (خصوصاً عزیزان و نزدیکانشان) ابراز کنند. در مجموع ISTJها به محض اینکه متوجه نیازهای احساسی اطرافیانشان شوند حداکثر تلاش خود را برای برآورده ساختن آن نیازها بکار خواهند بست.

اینگونه از طلاب افرادی سنت‌گرا، خانواده‌دوست و وفادار هستند که تلاش زیادی را برای تأمین آسایش خانواده‌شان به کار خواهند بست. علاوه بر این آن‌ها والدینی مسئول خواهند بود که وظایف خود در قبال فرزندانشان را بسیار جدی دنبال می‌کنند.

از این رو آن‌ها معمولاً هرگونه امکانات لازم را با سخاوتمندی برای خانواده‌شان تأمین خواهند نمود. اگرچه ممکن است در ابراز عشق به نزدیکانشان دشواری‌هایی داشته باشند اما در هر صورت افرادی متوجه و مراقب نسبت به نیازهای آنان هستند. ISTJها ترجیح می‌دهند عشق و علاقه خود را با اعمالشان نشان دهند و ابراز کنند تا با کلمات.

افراد با این تیپ شخصیتی مهارت بالایی در پذیرش مسئولیت، برنامه‌ریزی، سازماندهی و تعیین چارچوب‌های مشخص و شفاف برای عملی نمودن برنامه‌ها از خود نشان می‌دهند.

آن‌ها افرادی عمل‌گرا و سخت‌کوش هستند که به موانع، اجازه ایجاد اخلال در راه رسیدن به اهدافشان را نخواهند داد. این افراد اعتبار و موجودیت خود را با دستاوردهایشان تعریف نمی‌کنند زیرا کسب دستاورد را یک مسیر معمول می‌دانند که در هر صورت باید طی می‌شد از این رو موفقیت‌هایشان برای آن‌ها امری عادی است.

تحت استرس ISTJها ممکن است شرایط دشواری را تجربه کنند به طوری که تنها روی جنبه منفی احتمالات متمرکز شده و انتظار وقوع فاجعه از رویدادهای پیش رو را دارند. در این صورت آن‌ها در مورد وظایفی که در انجامشان ناموفق بوده‌اند خود را به باد انتقاد خواهند گرفت. در چنین وضعی ISTJها از آرامش طبیعی خود فاصله می‌گیرند و قدرت شفافیت و رسیدگی به موضوعات به شکلی عقلانی را از دست خواهند داد، ادامه چنین احساساتی ممکن است به افسردگی آن‌ها نیز منجر گردد.

به طور کلی ISTJها دارای استعدادهای بالقوه زیادی هستند. آن‌ها افرادی توانا، معقول، منطقی و کارآمد هستند که خواهان برقراری امنیت و ایجاد ثبات و آرامش در زندگی هستند و در عین حال از ابزار لازم برای نیل به اهدافشان برخوردارند.

تیپ شخصیتی ISTJ با استفاده از کارکرد اصلی خود اطلاعات بیرونی را به کمک حواس پنج‌گانه دریافت می‌کند. کارکرد دوم این تیپ نیز فکری است، به این معنا که تصمیم‌گیری‌هایشان با چاشنی منطق و عقلانیت همراه است.

خصوصیات شغلی تیپ شخصیتی ISTJ

اگر تیپ شخصیتیِ شما ISTJ است ویژگی‌های زیر در مورد شما صدق می‌کند:

  • به آئين و سنت‌ها، امنیت و زندگیِ پایدار و در آرامش اهمیت می‌دهید.
  • برای تحققِ اهداف‌تان بی‌وقفه تلاش می‌کنید.
  • دیگران می‌توانند برای انجامِ مسئولیت‌ها و وظایف روی شما حساب ‌کنند.
  • نسبت به تعهدات خود وفادار و باثبات هستید.
  • اهلِ عمل، منطقی و واقع‌بین هستید.
  • امنیت، رفاه و آسایشِ خانواده برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • چندان از تغییرات استقبال نمی‌کنید، مگر این‌که ضرورت آن به‌صورت عملی و دقیق به شما نشان ‌داده ‌شود.
  • در تصمیم‌گیری‌های‌تان از عقلانیت و منطقِ بی‌طرفانه استفاده می‌کنید.
  • تئوری و نظریه‌های انتزاعی چندان مورد پسند شما نیست، مگر این‌که کاربردِ عملیِ آن برای شما روشن و ملموس باشد.
  • عقایدِ راسخی در مورد این‌که کارها را به شیوه‌ی خودتان انجام‌ دهید دارید.
  • ممکن‌است گاهی اوقات درکِ احساساتِ دیگران برای‌تان دشوار باشد.

مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی ISTJ:

  • مدیریت کسب‌وکار (MBA)
  • مدیر مالی، حسابدار
  • قاضی
  • وکیل مدافع
  • پزشک طب سنتی
  • برنامه‌نویس رایانه، تحلیل‌گر سیستم
  • مسئول عقیدتی

نقاط ضعف و قوت تیپ شخصیتی ISTJ

نقاط قوت تیپ شخصیتی ISTJ:

  • به تعهدات خود در رابطه عاطفی پایبند هستند
  • وظایف و مسئولیت‌های خود را بسیار جدی می‌گیرند
  • به خوبی قادرند آن‌چه که در ذهنشان می‌گذرد را به طور شفاف بیان کنند
  • شنوندگان خوبی هستند
  • در مدیریت پول بسیار خوب عمل می‌کنند (اگرچه رویکردی محافظه‌کارانه و مقتصد نسبت به آن دارند)
  • انتقاد سازنده را با دقت می‌شنوند و در صورت لزوم آن‌را می‌پذیرند
  • به خوبی از عهده مدیریت تعارضات و مشاجرات بر می‌آیند، بدون این‌که تصمیماتِ تکانشی و برخاسته از عواطف اتخاذ نمایند

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ISTJ:

  • ممکن است بر این باور باشند که همیشه و در همه موارد حق با آن‌هاست
  • ممکن است بدون این‌که خودشان متوجه باشند رویکرد «برنده-بازنده» به گفتگو داشته باشند و از مذاکره برد-برد فاصله بگیرند
  • در حالت طبیعی و عادی ممکن است با عواطف و خواسته‌های احساسیِ دیگران غریبه یا نسبت به آن‌ها بی‌توجه باشند
  • ممکن است آنقدر به ساختار و تبعیت از یک خط مشخص معتقد باشند که در نگاه دیگران متعصب جلوه کنند
  • ممکن است به اندازه کافی قدردان تلاش‌های دیگران نباشند و تحسین و حمایت لازم را از آنان دریغ دارند

برای مشاهده سایر تیپ های شخصیتی لطفا کلیک بفرمایید

[button color=”green” size=”medium” link=”//masirtalabe.ir/wp-content/uploads/2018/08/ISTJ.pdf” icon=”” target=”false”]دانلود تیپ شخصیتی ISTJ[/button]

مقالات مرتبط

تیپ شخصیتی ENFJ

ویژگی های اصلی تیپ شخصیتی ENFJ: مربی رشد- خونگرم – صریح – فداکار اگر فردی با تیپ شخصیتی ENFJ هستید به احتمال زیاد خصوصیات زیر در…

تیپ شخصیتی ESTP

خصوصیات تیپ شخصیتی ESTP: متقاعد کننده- منطقی- صریح- سازگار- کنجکاو با انعطاف‌پذیری بالا‌یتان خود را با شرایط و موقعیت‌های مختلف وفق می‌دهید به دلیل روحیه‌ی…

تیپ شخصیتی ESFJ

حامی مهربان، صمیمی، خوش‌قلب، مسئولیت‌پذیر و دوست‌دارِ همکاری و مشارکت با دیگران هستید به دنبال هماهنگی با دیگران و افزایش اشتراکات خود با جمع طلاب…

تیپ شخصیتی ESFP

تیپ شخصیتی ESFP: بازیگر- خلاق- سازگار- خونگرم- خیال پرداز شخصی سرزنده، پرجنب‌وجوش و اجتماعی هستید که نسبت به دیگران رفتاری دوستانه و پذیرا دارید. قدر…

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com