نقشه راه مسیر طلبگی

image_pdfimage_print

قسمت اول: چرا نقشه راه؟
طلبگی، مشاغل و کارویژه های آن.

در این سلسله ویدیوهای کوتاه به شما خواهیم گفت یک طلبه برای موفقیت در مسیری که انتخاب کرده است، از ابتدا تا انتهای طلبگی و برای آماده سازی خود در جهت انجام یکی از رسالت ها و مشاغل طلبگی، چه دانشی، چه مهارتی و چه شناختی را باید تحصیل کند و با چه نقشه ای این مسیر پر پیچ و خم را طی کند. ضرورت و اهمیت مسلح شدن به این نقشه راه چیست؟ و چرا باید از این نقشه تبعیت کند؟

با ماهمراه باشید.

 

قسمت دوم: افق های پیش روی طلاب

انسان عاقل ابتدا مقصد را معین می کند و سپس قدم در جاده می گذارد. شناخت رسالت ها و وظایف طلبگی و آشنایی با آن ها به منزله آشنایی با اهدافی است که یک طلبه می تواند برای آینده خود انتخاب کند و به عنوان مقصد طلبگی خود به سوی آن حرکت کند.

در این ویودی کوتاه عرصه های پیش روی طلاب را برای انتخاب یکی از رسالت های طلبگی معرفی کردیم و ضرورت داشتن هدف مشخص و معین از طلبگی و انتخاب یک مقصد شفاف را با مثال توضیح داده ایم.

 

قسمت سوم: ماموریت های طلاب

مطابق با آیه نفر هر طلبه باید در یکی از عرصه های سه گانه ای تفقه، ابلاغ و اقامه که خداوند به عهده مردان دین نهاده است، مسئولیت بپذیرد و نقش خود را ایفا نماید. لذا طلاب برای شناخت رسالت های خود باید بدانند که در حوزه علمیه چه کارویژه هایی در هر عرصه برای ارائه خدمات طلبگی به جامعه وجود دارد و هر شخص کدامیک را باید به عهده بگیرد.

در این ویدیو به تبیین ماموریت های طلاب در عرصه های مختلف طلبگی پرداختیم و با تطبیق مراحل تشکیل حکومت اسلامی در صدر اسلام با نقش های طلبگی در زمانه کنونی به تبیین این ماموریت ها و لزوم پذیرش این نقش ها در نظام اسلامی اشاره کرده ایم.

 

قسمت چهارم: کارویژه ها و مشاغل طلبگی۱

کارویژه ها و مشاغل طلبگی مصداقی از خدماتی است که طلاب باید در عرصه های تبیین شده طلبگی به دین و جامعه ارائه کنند. هر طلبه بر اساس تعهدی که در مسیر طلبگی بر دوش خود احساس می کند، خود را موظف به انجام یکی از کارویژه ها ومشاغل طلبگی می داند و لازم است خود را برای انجام یکی از آن ها آماده کند.

در این ویدیوی کوتاه به تبیین کارویژه ها ومشاغل طلبگی در عرصه های مختلف طلبگی از جمله تفقه در دین پرداختیم. و با ارائه بخشی از  ۶۷ کارویژه طلبگی انتخاب آن ها را برای طلاب آسان نموده ایم.

 

قسمت پنجم:کارویژه ها و مشاغل طلبگی۲

در این ویدیو کارویژه ها و مشاغل طلبگی در عرصه های ابلاغ، اقامه و عرصه های ترکیبی خدمات حوزوی معرفی می شود. در این ویدیو نزدیک به ۶۰ کارویژه و شغل طلبگی با دسته بندی های مختلف ارائه می شود، تا طلاب بتوانند مسیر خودرا با دید روشنی انتخاب نمایند.

 

قسمت ششم: اشتغال طلبگی، تحقق رسالت یا مانع پیشرفت

اشتغال طلبگی از دیرباز محل اختلاف طلاب و اساتید حوزه های علمیه بوده و بسیاری از قدما آن را مانع پیشرفت طلبگی می دانند. اما باید دانست که مهمترین عامل برای از بین رفتن این اختلاف تشخیص زمان مناسب و شیوه صحیح پرداختن به مشاغل طلبگی است.

در این ویدیو به رفع یک شبهه در مورد اشتغال طلبگی پرداخته ایم و دیدگاه خود را که در راستای تمدن سازی و کادر سازی برای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی است به روشنی تبیین نموده ایم. آرمانگرایی مخرب در میان طلاب و خروج از طلبگی با اشتغال، دو نکته ای است که مشخصا به آن پرداخته می شود.

 

قسمت هفتم: آینده ای روشن با انتخاب آگاهانه

موفقیت هر فردی در آینده در گروی انتخاب های صحیح امروز اوست. انتخاب صحیح به معنای تطابق آن گزینه با استعدادها، توانمندی ها، روحیات و سایر عوامل تاثیر گذار بر انتخاب اگاهانه است. هزینه های انتخاب اشتباه گاهی به اندازه تباهی عمر یک انسان تمام می شود و قابل جبران نیست.

در این ویدیو  به اهمیت و ملاک های انتخاب آگاهانه کارویژه و شغل آینده طلبگی پرداخته شده و یکی از بهترین ابزارهای شخصیت شناسی و استعدادسنجی برای انتخاب آگاهانه مسیر طلبگی معرفی می شود.

 

قسمت هشتم: استعداد سنجی مهمترین گام انتخاب

کشف استعداد و انتخاب آینده ای روشن مطابق با استعداد مانند پیاده روی در سرازیری است. در این مرحله ان چه مهم است تشخیص درست استعداد بر اساس ابزارهای شناخته شده و پرکاربرد استعداد سنجی است.

در این ویدیو نکته بسیار مهمی در رابطه با ملاک انتخاب آگاهانه ارائه شده که مطابقت گزینه انتخاب شده با استعدادها و توانمندی های شماست. توضیحات جامعی در مورد ابزارهای استعدا سنجی و بهترین آن ها نیز در این ویدیو آمده است.

 

قسمت نهم: پیش به سوی آینده ای روشن با نقشه راه

همه آنچه تا کنون گفته در خصوص تبیین نقشه راه مسیر طلبگی گفته شد به منزله مقدمه ای برای ارائه نقشه اصلی راه است که در آن به جزئیات و لوازم قدم نهادن در عرصه مسئولیت پذیری و ایفای نقش طلبگی در مسیر طلبگی پرداخته شده است. شما با داشتن این نقشه خواهید دانست که در هر لحظه از این مسیر به چه چیز نیاز دارید و آن را از کجا باید تهیه کنید.

در این ویدیو به این پرسش پاسخ داده ایم که پس از انتخاب اگاهانه کارویژه طلبگی مطابق با استعداد و تیپ شخصیتی چه باید؟ چگونه برای تحقق و انجام رسالت طلبگی انتخاب شده آماده شویم؟ طی کردن این راه چه لوازمی را نیاز دارد؟  در واقع نقشه راه از اینجا آغاز می شود.

 

قسمت دهم: تبیین یک مصداق از کارویژه های طلبگی

محصول نهایی در نقشه راه وقتی دردست شما قرار می گیرد که بدانید در هر قدم از این مسیر چه باید بکنید.

در این بخش نهایی این ویدیوها کارویژه و شغل مهم طلبگی امامت جماعت در یک مسجد را به عنوان نمونه ای از مشاغل طلبگی معرفی کردیم و نقشه راه رسیدن به این کارویژه و تحقق آن را در قالب تبیین دانش های لازم، مهارت های تخصصی و شناخت لازم برای انجام این رسالت طلبگی، ارائه کردیم. آنچه می بینید به عنوان یک مثال از ارائه نقشه ای است که برای پیمودن یک مسیر به آن احتیاج داریم.

امیدواریم پس از مشاهده همه قسمت های این نقشه راه بتوانید مسیر مورد نظر خود را انتخاب نموده و با در دست داشتن نقشه راه مسیر طلبگی از سردرگمی و اتلاف وقت و انرژی شما جلوگیری شده باشد. با ما همراه باشید.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com