رشته علوم قرآن و حدیث مقطع کارشناسی
رشته علوم قرآن و حدیث – کارشناسی
مجموعه های آموزشی
- دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد
- دانشگاه مفید قم
- دانشگاه قرآن و حدیث قم
- مؤسسه امام خمینی قم
تعریف و اهداف رشته علوم قرآن و حدیث
رشته کارشناسی علوم قرآن و حدیث رشتهای است که دانشجو طی تحصیل در آن با قرآن کریم و حدیث پیامبر و کلام اهل بیت مأنوس شده، روش و مهارتهای لازم در دریافت و استفاده مستقیم از قرآن و حدیث و ارائه آن به جامعه را کسب میکند.
نظام آموزشی
طول متوسط این دوره حداقل سه و نیم سال است و برنامههای درسی آن برای ۷ ترم برنامه ریزی شده است.
– هر دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی مجری رشته علوم قرآن و حدیث، بسته به امکانات خود و تأمین شاخصها با موافقت نهایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میتواند هر یک از شش مجموعه اختیاری را ارائه دهد.
– ارائه مجموعههای اختیاری از ترم چهارم خواهد بود.
شرايط پذيرش رشته علوم قرآن و حدیث
دانش آموزان کلیه گروههای آموزشی میتوانند از طریق قبولی در آزمون سراسری این رشته را اختیار کنند.
عناوین و مشخصات کلی دروس
بر اساس مدلِ جدیدِ رشته علوم قرآن و حدیث، از مجموع ۱۳۵ واحد درسی که دانشجویان مقطع کارشناسی آموزش میبینند، ۱۲ واحد عمومی، ۸۸ واحد پایه برای آشنایی نسبتاً جامع با ابعاد مختلف قرآن و منابع روایی و فهم معارف و متون علمی مرتبط با این دو و ۳۵ واحد اختیاری است. در این راستا شش مجموعه ۳۵ واحدی تعیین شده است که دانشجو به اختیار خود یکی از این مجموعهها را انتخاب کرده و آموزش خواهد دید. این شش مجموعه عبارتند از:
مجموعه یک: عنوان پیشنهادی در حوزه مطالعات قرآن، مجموعه دو: عنوان پیشنهادی در حوزه مطالعات حدیث، مجموعه سه: عنوان پیشنهادی در حوزه تربیت دبیر آموزش قرآن و حدیث، مجموعه چهار: عنوان پیشنهادی در حوزه تربیت مربی آموزش قرآن و حدیث، مجموعه پنج: عنوان پیشنهادی در حوزه هنرهای قرآنی (قرائت و کتابت) و مجموعه شش: عنوان پیشنهادی در حوزه فرهنگ و رسانه
نوع درس | تعداد واحد |
عمومی | ۱۲ |
پایه | ۳۲ |
تخصصی | ۵۶ |
مجموعه اختیاری | ۳۵ |
جمع | ۱۳۵ |
عناوین و مشخصات تفصیلی دروس
- دروس عمومی:
ردیف | عنوان درس | تعداد واحد | ساعت | پیش نیاز | ||
نظری | عملی | کل | ||||
۱ | زبان فارسی | ۳ | ۴۸ | ۴۸ | ||
۲ | زبان انگلیسی | ۳ | ۴۸ | ۴۸ | ||
۳ | تربیت بدنی ۱ | ۱ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۴ | ورزش ۱ | ۱ | ۳۲ | ۳۲ | تربیت بدنی ۱ | |
۵ | دانش خانواده | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۶ | انقلاب اسلامی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
جمع | ۱۲ | ۱۶۰ | ۶۴ | ۲۲۴ |
- دروس پایه:
ردیف | عنوان درس | تعداد واحد | ساعت | پیش نیاز | ||
نظری | عملی | کل | ||||
۱ | کارگاه قرائت و ترجمه قرآن ۱ | ۲ | ۶۴ | ۶۴ | روانخوانی و تجوید مقدماتی | |
۲ | کارگاه قرائت و ترجمه قرآن ۲ | ۲ | ۶۴ | ۶۴ | کارگاه قرائت و ترجمه قرآن ۱ | |
۳ | صرف کاربردی ۱ | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۴ | صرف کاربردی ۲ | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | صرف کاربردی ۱ | |
۵ | نحو کاربردی ۱ | ۴ | ۶۴ | ۶۴ | ||
۶ | نحو کاربردی ۲ | ۴ | ۶۴ | ۶۴ | نحو کاربردی ۱ | |
۷ | منطق | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۸ | کلام اسلامی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۹ | کلیات فقه و مبانی حقوق اسلامی |
۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۰ | تاریخ تحلیلی اسلام | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۱ | آشنایی با ادیان بزرگ و کتب آسمانی |
۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۲ | مهارتهای آموزش و ترویج قرآن |
۲ | ۶۴ | ۶۴ | ||
۱۳ | روش تحقیق در علوم قرآن و حدیث |
۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۴ | رایانه و فضای مجازی | ۲ | ۶۴ | ۶۴ | ||
جمع | ۳۲ | ۳۸۴ | ۲۵۶ | ۶۴۰ |
- دروس تخصصی:
ردیف | عنوان درس | تعداد واحد | ساعت | پیش نیاز | ||
نظری | عملی | کل | ||||
۱ | زبان تخصصی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۲ | قرائت و ترجمه متون تخصصی ۱ | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | صرف کاربردی ۱،
نحو کاربردی ۱ |
|
۳ | قرائت و ترجمه متون تخصصی ۲ | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | صرف کاربردی ۲،
نحو کاربردی ۲، قرائت و ترجمه متون تخصصی ۱ |
|
۴ | مفردات قرآن | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۵ | علوم قرآنی ۱ (وحی، نزول) | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۶ | علوم قرآنی ۲ (اعجاز، تحریف ناپذیری) |
۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۷ | علوم قرآنی ۳ (مکی و مدنی، اسباب نزول، محکم و متشابه، نسخ) | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۸ | علوم قرآنی ۴ (دلالتهای قرآنی) | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۹ | تاریخ کتابت قرآن و قرائات (تاریخ قرآن) | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۰ | مأخذ شناسی تفاسیر قرآن | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۱ | اصول و مقدمات تفسیر | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۲ | تفسیر ترتیبی قرآن ۱ | ۴ | ۶۴ | ۶۴ | ||
۱۳ | تفسیر ترتیبی قرآن ۲ | ۴ | ۶۴ | ۶۴ | تفسیر ترتیبی قرآن ۱ | |
۱۴ | تفسیر ترتیبی قرآن ۳ | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | تفسیر ترتیبی قرآن ۲ | |
۱۵ | تفسیر موضوعی قرآن ۱ | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۶ | تفسیر موضوعی قرآن ۲ | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | تفسیر موضوعی قرآن ۱ | |
۱۷ | علوم بلاغی و زیبایی شناختی قرآن ۱ | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۸ | علوم بلاغی و زیبایی شناختی قرآن ۲ | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | علوم بلاغی و زیبایی شناختی قرآن ۱ | |
۱۹ | تاریخ حدیث | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۲۰ | مأخذشناسی حدیث | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | تاریخ حدیث | |
۲۱ | مصطلح الحدیث | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۲۲ | فقه الحدیث ۱ | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۲۳ | فقه الحدیث ۲ | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | فقه الحدیث ۱ | |
۲۴ | فقه الحدیث ۳ | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | فقه الحدیث ۲ | |
۲۵ | شناخت نهج البلاغه | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۲۶ | آشنایی با صحیفه سجادیه، ادعیه و زیارات مأثوره | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
جمع | ۵۶ | ۸۹۶ | ۸۹۶ |
- دروس اختیاری:
«مجموعه ۱: مطالعات قرآن»
ردیف | عنوان درس | تعداد واحد | ساعت | پیش نیاز | ||
نظری | عملی | کل | ||||
۱ | تاریخ استشراق و سیر تحول مطالعات قرآنی در غرب | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۲ | تفسیر ساختاری قرآن کریم | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۳ | معناشناسی ۱ | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۴ | معناشناسی ۲ | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | معناشناسی ۱ | |
۵ | قصص انبیا در قرآن و عهدین | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | آشنایی با ادیان بزرگ و کتب آسمانی، تاریخ استشراق و سیر تحول مطالعات قرآنی در غرب |
|
۶ | جریان شناسی مطالعات قرآنی معاصر | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۷ | آیین نگارش متون علمی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۸ | آیین ویرایش متون علمی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۹ | روشهای تفسیری | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۰ | کتابشناسی و مأخذشناسی علوم اسلامی با تأکید بر مطالعات قرآن و حدیث | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۱ | روششناسی مطالعات قرآنی بینارشتهای | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۲ | متون تخصصی مطالعات قرآن و حدیث به زبان انگلیسی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | زبان تخصصی | |
۱۳ | مراکز پژوهش قرآن و حدیث ایران و جهان | ۱ | ۱۶ | ۱۶ | ||
۱۴ | رابطه قرآن و سنت | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۵ | فقه الحدیث ۴ | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | فقه الحدیث ۳، رابطه قرآن و سنت |
|
۱۶ | روشها و شیوههای تدبر در قرآن | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۷ | زبان قرآن | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۸ | هندسه دانشهای قرآنی و حدیثی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
جمع | ۳۵ | ۵۶۰ | ۵۶۰ |
«مجموعه ۲: مطالعات حدیث»
ردیف | عنوان درس | تعداد واحد | ساعت | پیش نیاز | ||
نظری | عملی | کل | ||||
۱ | آشنایی با رجال | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۲ | توثیق و تضعیف | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | آشنایی با رجال | |
۳ | رجال کاربردی با تکه بر سندشناس | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | مصطلح الحدیث، آشنایی با رجال، توثیق و تضعیف | |
۴ | مشکل الحدیث | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | فقه الحدیث ۳ | |
۵ | اختلاف الحدیث | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | فقه الحدیث ۳ | |
۶ | کتابشناسی و مأخذشناسی علوم اسلامی با تأکید بر مطالعات قرآن و حدیث | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۷ | مبانی شناخت حدیث از دیدگاه فریقین | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۸ | جریان شناسی مطالعات حدیثی معاصر | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۹ | روش شناسی مطالعات حدیثی بینارشتهای | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۰ | مراکز پژوهش قرآن و حدیث ایران و جهان | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۱ | متون تخصصی مطالعات قرآن و حدیث به زبان انگلیسی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | زبان تخصصی | |
۱۲ | آیین نگارش متون علمی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۳ | آیین ویرایش متون علمی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۴ | کتابخانههای دیجیتالی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۵ | رابطه قرآن و سنت | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۶ | فقه الحدیث ۴ | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | فقه الحدیث ۳، رابطه قرآن و سنت |
|
۱۷ | تحقیق موضوعی در حدیث | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۸ | هندسه دانشهای قرآنی و حدیثی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
جمع | ۳۵ | ۵۶۰ | ۵۶۰ |
«مجموعه ۳: تربیت دبیر آموزش قرآن و حدیث»
ردیف | عنوان درس | تعداد واحد | ساعت | پیش نیاز | ||
نظری | عملی | کل | ||||
۱ | روانشناسی پرورشی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۲ | روانشناسی رشد نوجوانی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۳ | اصول و روشهای کلاس داری در دوره نوجوانی | ۲ | ۱۶ | ۳۲ | ۴۸ | |
۴ | برنامه ریزی درسی با تأکید بر دوره متوسطه | ۲ | ۱۶ | ۳۲ | ۴۸ | |
۵ | ارزشیابی یادگیری در دوره متوسطه | ۲ | ۱۶ | ۳۲ | ۴۸ | |
۶ | ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره متوسطه | ۲ | ۱۶ | ۳۲ | ۴۸ | |
۷ | آموزش و پرورش تطبیقی با تأکید بر دورههای تحصیلی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۸ | راهبردهای آموزش قرآن و حدیث | ۲ | ۱۶ | ۳۲ | ۴۸ | |
۹ | طراحی آموزشی در آموزش قرآن و حدیث | ۱ | کارگاهی | ۴۸ | ||
۱۰ | آشنایی با برنامههای رسمی و غیررسمی آموزش عمومی قرآن و حدیث | ۲ | ۱۶ | ۳۲ | ۴۸ | |
۱۱ | کاربرد هنر و ادبیات در آموزش قرآن و حدیث | ۲ | ۱۶ | ۳۲ | ۴۸ | |
۱۲ | کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش قرآن و حدیث | ۱ | کارگاهی | ۴۸ | مهارتهای هفتگانه (ICDL) | |
۱۳ | پژوهش و توسعه حرفهای ۱: پژوهش روایی | ۱ | کارگاهی | ۴۸ | ||
۱۴ | پژوهش و توسعه حرفهای ۲: کنش پژوهی | ۱ | کارگاهی | ۴۸ | پژوهش و توسعه حرفهای ۱: پژوهش روایی | |
۱۵ | پژوهش و توسعه حرفهای ۳: درس پژوهی | ۱ | کارگاهی | ۴۸ | پژوهش و توسعه حرفهای ۲: کنش پژوهی | |
۱۶ | کارورزی ۱ | ۲ | ۱۲۸ | |||
۱۷ | کارورزی ۲ | ۲ | ۱۲۸ | کارورزی ۱ | ||
۱۸ | کارورزی ۳ | ۲ | ۱۲۸ | کارورزی ۲ | ||
۱۹ | کارورزی ۴ | ۲ | ۱۲۸ | کارورزی ۳ | ||
۲۰ | کارنمای معلمی | ۲ | پژوهش و توسعه حرفهای ۱ | |||
جمع | ۳۵ | ۲۰۸ | ۲۲۴ | ۱۱۸۴ |
«مجموعه ۴: تربیت مربی آموزش قرآن و حدیث»
ردیف | عنوان درس | تعداد واحد | ساعت | پیش نیاز | ||
نظری | عملی | کل | ||||
۱ | روانشناسی پرورشی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۲ | روانشناسی رشد کودکی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۳ | اصول و روشهای کلاس داری در دوره کودکی | ۲ | ۱۶ | ۳۲ | ۴۸ | |
۴ | برنامه ریزی درسی با تأکید بر دوره پیش دبستانی و دبستانی | ۲ | ۱۶ | ۳۲ | ۴۸ | |
۵ | ارزشیابی یادگیری کودکان | ۲ | ۱۶ | ۳۲ | ۴۸ | |
۶ | ارزشیابی کیفی (توصیفی) در آموزش کودکان | ۲ | ۱۶ | ۳۲ | ۴۸ | |
۷ | آموزش و پرورش تطبیقی با تأکید بر دورههای تحصیلی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۸ | راهبردهای آموزش قرآن و حدیث | ۲ | ۱۶ | ۳۲ | ۴۸ | |
۹ | طراحی آموزشی در آموزش قرآن و حدیث | ۱ | کارگاهی | ۴۸ | ||
۱۰ | آشنایی با برنامههای رسمی و غیررسمی آموزش عمومی قرآن و حدیث | ۲ | ۱۶ | ۳۲ | ۴۸ | |
۱۱ | کاربرد بازی و هنر در آموزش قرآن و حدیث | ۲ | ۱۶ | ۳۲ | ۴۸ | |
۱۲ | کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش قرآن و حدیث | ۱ | کارگاهی | ۴۸ | مهارتهای هفتگانه (ICDL) | |
۱۳ | پژوهش و توسعه حرفهای ۱: پژوهش روایی | ۱ | کارگاهی | ۴۸ | ||
۱۴ | پژوهش و توسعه حرفهای ۲: کنش پژوهی | ۱ | کارگاهی | ۴۸ | پژوهش و توسعه حرفهای ۱: پژوهش روایی | |
۱۵ | پژوهش و توسعه حرفهای ۳: درس پژوهی | ۱ | کارگاهی | ۴۸ | پژوهش و توسعه حرفهای ۲: کنش پژوهی | |
۱۶ | کارورزی ۱ | ۲ | ۱۲۸ | |||
۱۷ | کارورزی ۲ | ۲ | ۱۲۸ | کارورزی ۱ | ||
۱۸ | کارورزی ۳ | ۲ | ۱۲۸ | کارورزی ۲ | ||
۱۹ | کارورزی ۴ | ۲ | ۱۲۸ | کارورزی ۳ | ||
۲۰ | کارنمای معلمی | ۲ | پژوهش و توسعه حرفهای ۱ | |||
جمع | ۳۵ | ۲۰۸ | ۲۲۴ | ۱۱۸۴ |
«مجموعه ۶: فرهنگ و رسانه»
ردیف | عنوان درس | تعداد واحد | ساعت | پیش نیاز | ||
نظری | عملی | کل | ||||
۱ | مبانی و نظریههای جامعه شناسی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۲ | مبانی و نظریههای ارتباطات و فرهنگ | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۳ | تاریخ رسانه | ۱ | ۱۶ | ۱۶ | ||
۴ | اخلاق و حقوق رسانه | ۱ | ۱۶ | ۱۶ | ||
۵ | ویرایش و نگارش فارسی | ۲ | ۳۲+ ۴۸ کارگاهی | ۸۰ | ||
۶ | مبانی روانشناسی و روانشناسی اجتماعی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۷ | افکار عمومی و سواد رسانهای | ۱ | ۱۶ | ۱۶ | ||
۸ | روش پژوهش و تحلیل | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۹ | کارگاه نگارش رسانهای ۱ | ۲ | ۳۲+ ۴۸ کارگاهی | ۸۰ | ||
۱۰ | زبان تخصصی فرهنگ و رسانه | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۱ | ارتباطات دیداری و گرافیک رسانه | ۲ | ۱۶ | ۳۲ | ۴۸ | |
۱۲ | برندسازی و ارتباطات اقناعی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۳ | تحلیل محتوای رسانه | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۴ | کارگاه نگارش رسانهای ۲ | ۲ | ۳۲+ ۴۸ کارگاهی | ۸۰ | ||
۱۵ | فناوری رسانه (چاپ، رادیو تلویزیون و فضای مجازی) | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۶ | عکاسی رسانهای و خبری | ۲ | ۱۶ | ۳۲ | ۴۸ | |
۱۷ | سردبیری و مدیریت رسانه | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | ||
۱۸ | دو درس از دروس اختیاری ذیل:
بروزنگاری رسانهای بروزنگاری دیداری بروزنگاری سبک زندگی شعر و نویسندگی خلاق کارگاه روابط عمومی |
۲
۲ |
۳۲+ ۴۸ کارگاهی ۳۲+ ۴۸ کارگاهی |
۸۰
۸۰ |
||
جمع | ۳۵ | ۳۶۸ | ۲۲۴ + ۲۴۰ کارگاهی | ۸۳۲ |
تذکرات
دروس «مجموعه ۵: هنرهای قرآنی (قرائت و کتابت)» در سایت دانشگاه اعلام نشده بود.
بازار کار رشته علوم قرآن و حدیث
مهمترین عناوین مشاغل قرآنی شناسایی شده در طرح مشاغل قرآنی در سه حوزه کلی آموزشی، علمی – پژوهشی و تبلیغی – ترویجی قابل ارائه است.
مشاغل حوزه آموزشی: مدیر مراکز آموزش عمومی قرآن[۱]، مدیر مراکز آموزش تخصصی قرآن[۲]، کارشناس آموزشهای عمومی و تخصصی قرآنی، کارشناس مؤلف متون آموزشی قرآنی، کارشناس کارگاه آموزشی قرآن کریم، مدرس آموزشهای عمومی قرآنی، مدرس تلاوت قرآن، مدرس تربیت مربی و معلم قرآن، مدرس علوم قرآنی، مدرس ترجمه تفسیر و معارف قرآنی، مدرس هنرهای قرآنی (قرآن نگار)
مشاغل حوزه علمی – پژوهشی: مدیر مراکز پژوهشی قرآنی، مدیر طرحهای پژوهشی قرآنی، مدیر یا کارشناس نشریات تخصصی قرآنی، مدیر یا کارشناس همایشهای تخصصی قرآنی، مدیر یا کتابدار کتابخانههای تخصصی قرآنی، کارشناس ترجمه و تفسیر قرآن، کارشناس علوم و معارف قرآنی، نسخه شناس آثار قرآنی، مفسر قرآن، مترجم قرآن و آثار قرآنی، پژوهشگر علوم و معارف قرآنی (پژوهشی، آموزشی و تبلیغی ترویجی)
مشاغل حوزه تبلیغی – ترویجی: مدیر مطبوعات و نشریات قرآنی، مدیر یا کارشناس شبکههای رادیویی قرآنی، مدیر یا کارشناس شبکههای تلویزیونی و ماهوارهای قرآنی، مدیر یا کارشناس شبکههای اینترنتی قرآنی، مدیر یا کارشناس خبرگزاریها و پایگاههای اطلاع رسانی قرآنی، مدیر نشر مصحف (قرآن کریم)، مدیر یا کارشناس تولید و توزیع محصولات قرآنی (نرم افزارهای قرآنی، لوحهای آموزشی و …)، مدیر مراکز قرآن نگاری (خوشنویسی، تذهیب، طراحی، گرافیک، معرق و …)، مدیر یا کارشناس نمایشگاههاو موزههای قرآنی، مدیر یا کارشناس محافل جشنوارهها و مسابقات قرآنی، مدیر روابط عمومی مراکز قرآنی، مصحح قرآنی (نمونه خوان و ویراستار قرآنی)، قاری قرآن، مبلغ قرآنی، کاتب قرآن، مشاور قرآنی و…
مزایای رشته علوم قرآن و حدیث مقطع کارشناسی
- اعطای مدرک رسمی مورد تأیید وزارت علوم به فارغ التحصیلان دارای اعتبار در داخل و خارج کشور
- برخورداری از امکانات پیشرفته آموزشی، کتابخانههای تخصصی، رایانه، شبکه جهانی اینترنت و آزمایشگاه زبان
- برخورداری از امکانات رفاهی و امکانات ورزشی
- تحصیل رایگان در کلیه مقاطع تحصیلی (دانشگاه رضوی)
- مرکز نجوم و ستاره شناسی (دانشگاه علوم حدیث)
[۱] مراد از آموزش عمومي قرآن، آموزش خواندن، حفظ، ترجمه، مفاهيم و معارف عمومي آيات قران به گروههاي مختلف سني است.
[۲] مراد از آموزش تخصصي قرآن يا تربيت فعالان قرآني، برنامههاي آموزشي است که هدف آن تربيت نيروي انساني متخصص در حوزههاي مختلف قرآني است.
ارائه خدمات در حوزه علمی پژوهشی