1

روحانیون در صف مقدم کارآفرینی و رونق تولید ملی

شکوفا کردن اقتصاد مردم روستا

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، از ارائه آموزش های کارآفرینی ویژه روحانیون خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مرکز نوآوری و شکوفایی، در جلسه ای با حضور مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و مدیر مرکز نوآوری و شکوفایی حوزه علمیه خراسان که در سازمان تبلیغات اسلامی در روز یک شنبه ۱۵/۲/۹۸ برگزار گردید از ظرفیت های آموزش مبانی کارآفرینی و اشتغال زایی ویژه روحانیون مستقر در روستاهای استان خراسان رضوی بحث و گفت و گو شد.

حجه الاسلام صاحبقرانی ضمن تشریح اهداف تحول ساز و کلان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: یکی از این اهداف، ایجاد زمینه ای برای خودکفایی طلاب و روحانیون مستقر در روستاها بوسیله فعال سازی ظرفیت های کارآفرینی روستایی دانست.

وی افزود: چنانچه روحانیون مستقر در روستاها، مهارت های کارآفرینی را فرا بگیرند و از موقعیت محوری خود در محل استقرار و در راستای شکوفا کردن اقتصاد مردم روستا که هم سو با منویات مقام معظم رهبری در فضای کنونی جامعه است، بهره ببرند، شاهد شکوفایی اقتصادی و رونق تولید در روستاها خواهیم بود که با مدیریت و راه بری یک روحانی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: از دیگرنتایج مثبت این اقدام حفظ جایگاه و تثبیت موقعیت روحانیون مستقر در روستاها و کاهش هزینه های استقرار و وابستگی به بودجه های دولتی است.

در این دیدار ظرفیت های مرکز نوآوری و شکوفایی حوزه علمیه خراسان نیز برای تحقق این هدف والا مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با استفاده از ظرفیت های آموزشی این مرکز و تجربیات گذشته آن در حوزه کارآفرینی ویژه طلاب، زمینه ای ایجاد شود تا مبانی کارآفرینی و اشتغال طلاب، به روحانیون مستقر آموزش داده شود و سپس با حمایت های مادی و معنوی، موقعیت لازم برای رونق تولید و کارآفرینی روستایی فراهم گردد.

از دیگر دستاوردهای این دیدار، تصمیم گیری مبنی بر تشکیل هیات اندیشه ورز اقتصاد فرهنگ با هدف ارائه طرح و برنامه ریزی برای تحقق موارد مطرح شده بود که توسط مرکز نوآوری و شکوفایی حوزه علمیه صورت خواهد گرفت.

برای مشاهده سایر اخبار مسیرطلبه کلیک کنید




رشته ادبیات نمایشی با گرایش فیلم نامه نویسی

رشته ادبیات نمایشی با گرایش فیلم نامه نویسی

دانشکده صداو سیما

در مقطع کارشناسی ارشد

  1. تعریف و هدف گرایش فیلم نامه نویسی:

دوره کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی یکی از دوره های آموزش عالی است که هدف آن ارتقاء سطح علمی و بینش هنری و توان نویسندگی شرکت کنندگان در مقوله ادبیات نمایشی ، رشد خلاقیتهای ادبی و هنری متناسب با فرهنگ و ارزشهای اسلامی است . باتوجه به اینکه بنیاد و اساس فعالیتهای نمایشی از جمله نمایش (تئاتر) و سینما را متون نمایشی (نمایشنامه و فیلمنامه ) تشکیل میدهند و ضرورت وجود نیروهای متخصص و کارآمد در این زمینه ها کاملا احساس میشود لذا امیداست با اجرای این دوره حوزه های آموزشی و همچنین صحنه های حرفه ای تقویت شوند.

 

  1. طول دوره گرایش فیلم نامه نویسی:

طول متوسطه دوره کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی ۲ سال است که هرسال شامل دونيمسال و هرنیمسال ۱۷ هفته کامل آموزشی میباشد.

 

الف: جدول دروس الزامی (اصلی و تخصصی)

ردیف نام درس تعداد واحد ساعت (نظری) پیش نیاز
۱ مبانی نقد ادبیات نمایشی ۱ ۲ ۳۴
۲ مبانی نقد ادبیات نمایشی ۲ ۲ ۳۴ ردیف ۱
۳ روش تحقیق در هنر ۲ ۳۴
۴ تاریخ تطبیقی ادبیات ایران و جهان ۱ ۲ ۳۴
۵ تاریخ تطبیقی ادبیات ایران و جهان ۲ ۲ ۳۴ ردیف ۴
۶ بررسی نظریه های جدید در ادبیات نمایشی معاصر ۲ ۳۴
۷ جنبه های نمایشی در ادبیات فارسی ۱ ۲ ۳۴
۸ جنبه های نمایشی در ادبیات فارسی ۲ ۲ ۳۴ ردیف ۷
۹ نشانه ها و معنا در ادبیات نمایشی ۲ ۳۴
۱۰ کارگاه نمایشنامه نویسی پیشرفته ۴ ۶۸
۱۱ کارگاه فیلمنامه نویسی پیشرفه ۴ ۶۸
۱۲ نگارش برای رادیو و تلویزیون ۲ ۳۴
جمع ۲۸

 

ب: جدول دورس اختیاری رشته ادبیات نمایشی با گرایش فیلم نامه نویسی

ردیف نام درس تعداد واحد
۱ آشنایی با آراء متفکران در باب هنر ۲
۲ مقاله و سمینار ۲
۳ آشنایی با ادبیات و فرهنگ ایران و جهان ۱ و ۲ ۴
۴ جامعه شناسی سیما ۲
۵ نقد و تحلیل تصویر ۲
۶ حکمت هنر اسلامی ۲

 

این دروس ازرشته های دیگر کارشناسی ارشد هنرگرفته شده و بنابر تشخیص گروه آموزشی مربوطه دانشجو مجاز به انتخاب ۴ واحد از دروس فوق میباشد.

ج: جدول دروس جبرانی 

 

ردیف نام درس تعداد واحد
۱ زبان تخصصی ۱ و ۲ ۴
۲ شیوه های نگارش ۲
۳ صنایع ادبی ۲
۴ زبان شناسی عمومی ۲

بازار کار گرایش فیلم نامه نویسی:

فارغ التحصیلان رشته کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی علاوه بر حضور موثر در بازار کار خصوصی و صنایع فیلمسازی و صحنه های نمایشی می توانند در فعالیتهای حرفه ای ، آموزشی و مشاوره در بخشهای مختلف دولتی نیز شرکت نمایند . ضمنا” با توجه به نیاز روزافزون جامعه به نیروی نویسنده در زمینه های نمایش و سینما فارغ التحصیلان این رشته قادر خواهند بود اصول نظری و عملی ادبیات نمایشی را در مقاطع تحصیلی کارشناسی و پائین تر آموزش دهند.

برای مشاهده سایر رشته های کارشناسی ارشد کلیک کنید




معرفی رشته مشاوره و اهداف و گرایش های آن:

رشته مشاوره

دانشگاه ها و موسسات سراسر کشور

مقطع کارشناسی ارشد

تعریف و اهداف رشته مشاوره:

هدف کلی از اجرای برنامه دوره کارشناسی ارشد مشاوره تربیت افرادی است كه در زمينه تخصصی خود به ارائه خدمات مشاوره ای مؤثر و مفید بپردازند و راجع به موضوعات مربوط به شاخه تخصصی تحقیق نمایند و دروس مربوط به شاخه را در مؤسسات آموزشی در سطح کارشناسی یا پایین تر تدریس کنند.

 

هدفهای خاص هر گرایش به تفکیک به شرح زیر است:

الف – مشاوره مدرسه هدف گرایش مشاوره مدرسه تربیت افرادی است که بتوانند

۱- دانش آموزان را در زمینه انتخاب دروس و رشته تحصیلی و رفع مشکلات تحصیلی، انتخاب شغل وآماده شدن برای احراز آن ورفع مشکلات روانی، اخلاقی، رفتاری، خانوادگی، ارتباطی و سازگاری یاری دهند. ٢- خدمات راهنمایی و مشاوره را در هسته های مشاوره آموزش و پرورش، مدارس و مراکز تربیت معلم برنامه ریزی سازماندهی و سرپرستی کنند. ٣- به ارائه خدمات مشورتی به معلمان، والدین و آموزش بهداشت روانی دانش آموزان اقدام کنند. )))

ب – مشاوره شغلی: هدف گرایش مشاوره شغلی تربیت افرادی است که بتوانند: ا- مراجعان خود را در انتخاب شغل، و آمادگی برای اشتغال یاری دهند. ۲- مراجعان خود را در اشتغال موفقیت آمیز و حل مشکلات شغلی یاری دهند. ٣- اطلاعات عینی و به روز شغلی را در اختیار مراجعان خود قرار دهند. ۴- به انجام مشاوره های انفرادی و گروهی شغلی اقدام کنند. ه- خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی را در موقعیت های مختلف برنامه ریزی، سازماندهی و سرپرستی کنند.

ج – مشاوره خانواده: هدف گرايش مشاوره خانواده تربیت افرادی است كه بتوانند با انجام مشاوره های ازدواج و زناشویی و خانوادگی :

۱- مراجعان خود را در انتخاب همسر یاری دهند. ۲- مراجعان خود را در حل مشکلات ازدواج و زناشویی یاری دهند. ۳- مراجعان خود را در حل مشکلات خانوادگی و زندگی رضایت بخش یاری دهند.

د – مشاوره توان بخشی هدف گرایش مشاوره توانبخشی تربیت افرادی است که بتوانند افراد را از طریق مشاوره های فردی، گروهی و خانوادگی :

۱- در هنگام روبرو شدن با رویدادهای پیش بینی نشده از قبیل تصادف، زلزله، سیل، جنگ، مرگ یک عزیز یا بیکاری یا ورشکستگی و نظائر آن یاری دهند. ۲- در ترک اعتیاد مشروبات الكلى و مواد مخدر یاری دهند. ۳- در سازگاری با ترک یا طلاق همسر یاری دهند. ۴- در پیشگیری و درمان کودکان معلول یاری دهند. ها خدمات مشاوره توانبخشی را برنامه ریزی و سازماندهی کرده و سرپرستی نمایند.

 

۳- برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته مشاوره دارای ۳۲ واحد به شرح زیر می باشد.

الف – دروس مشترک

۱۴ واحد

ب – دروس تخصصی هر گرایش

۱۴ واحد

ج – پایان نامه ۴ واحد

تبصره : دانشگاهها به تناسب امکانات لازم و نیروی انسانی متخصص خود می توانند در یک یا چند گرایش دانشجو بپذیرند.

۴- طول دوره و شکل نظام دوره کارشناسی ارشد رشته مشاوره به صورت آموزشی وناپیوسته بوده و طول آن طبق آیین نامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی به طور متوسط دو سال می باشد که در طی آن دانشجویان قادر خواهند بود مجموعه دروس نظری و عملی این دوره را بگذرانند. حداکثر مدت مجاز تحصیل این دوره سه سال است. هر سال تحصیلی شامل دو نیمسال و هر نیمسال دارای شانزده هفته کامل آموزشی می باشد.

 

شرایط ورود دانشجو رشته مشاوره

الف- دارا بودن شرایط عمومی ورود به دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی. ب- داشتن گواهینامه کارشناسی در یکی از رشته های مشاوره و راهنمایی، امور تربیتی و مشاوره راهنمایی و مشاوره، آموزش و پرورش پیش دبستانی، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، آموزش و پرورش افراد استثنایی، روانشناسی مددکاری اجتماعی تبصره- داوطلبانی که دارای گوهینامه کارشناسی به غیر از مشاوره و راهنمایی، امور تربیتی و مشاوره و یا راهنمایی و مشاوره هستند در صورت قبول شدن در امتحانات ورودی ملزم به گذراندن دروس پیش نیاز مندرج در جدول شماره و می باشند. ج – نداشتن نقص و بیماری جسمانی و روانی به گواهی و تأیید پزشکان مورد اعتماد دانشگاهها.

د – شركت و قبولی در مصاحبه حضوری به منظور بررسی خصوصیات شخصیتی متناسب با کار و حرفه مشاوره.

 

مواد و ضرایب امتحانی

۱- مبانی راهنمایی و مشاوره                                  با ضریب ۲

۲-روشها و فنون راهنمایی و مشاوره                        با ضريب ۳

٣- نظریه های مشاوره و رواندرمانی            با ضریب ۳

۴- آمار و روشهای تحقیق                          با ضریب ۲

۵- کاربرد آزمونهای روانی در مشاوره                       با ضریب ۲

۶-متون زبان تخصصی مشاوره                   با ضريب ۳

 

فصل دوم: جداول دروس رشته مشاوره

الف – جدول دروس مشترک دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته مشاوره

رشته مشاوره

ب- جدول دروس تخصصی گرایش مشاوره مدرسه

رشته مشاوره

* : دانشجویان این گرایش ملزم هستند که موضوع پایان نامه خود را در ارتباط با امور و مسائل مشاوره مدرسه

انتخاب نمایند.

ج- جدول دروس تخصصی گرایش مشاوره شغلی

رشته مشاوره

* : دانشجویان این گرایش ملزم هستند که موضوع پایان نامه را در ارتباط با امور و مسائل مشاوره شغلی انتخاب نمایند.

د- جدول دروس تخصصی گرایش مشاوره خانواده

رشته مشاوره* : دانشجویان این گرایش ملزم هستند که موضوع پایان نامه را در ارتباط با امور و مسائل مشاوره خانواده و

ازدواج انتخاب کنند.

ه- جدول دروس تخصصی مشاوره توانبخشی

رشته مشاوره* : دانشجویان این رشته ملزم هستند که موضوع پایان نامه خود را در ارتباط با امور و مسائل مشاوره توانبخشی انتخاب کنند.

* و- جدول دروس پیشنیاز دوره کارشناسی ارشد مشاوره برای دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی غیر از امور تربیتی و مشاوره با راهنمایی و مشاوره

رشته مشاوره

* : دانشجویان کارشناسی ارشد مشاوره که مدرک تحصیلی دروه کارشناسی آنان غیر از امور تربیتی و مشاوره یا راهنمایی و مشاوره می باشد ملزم هستند، دروس جبرانی خود را با نظر گروه آموزشی و متناسب با گرایش تخصصی از بین دروس مندرج در این جدول انتخاب نموده و بگذرانند.

برای مشاهده سایر رشته های کارشناسی ارشد کلیک کنید

 




کلیات و برنامه سطح سه رشته كلام مقارن

(با اثبات حقانیت مكتب اهل‌بیت علیهم السلام)

معرفی رشته كلام مقارن سطح سه حوزه علمیه

ماده ۱- عنوان

عنوان رشته، کلام مقارن(با اثبات حقانیت مكتب اهل‌بیت علیهم السلام)در مقطع سطح سه است.

ماده ۲- تعریف

سطح سه کلام مقارن، دومین مقطع از كلام اسلامی است، كه در آن طلاب علاوه بر شناخت استدلالی مبانی و مسائل اعتقادی تشیع وکلام اهل بیت علیهم السلام، اشتراکات و افتراقات مبانی و مسائل اعتقادی مذاهب مهم اسلامی را به صورت مقایسه­ای می‌آموزند و توانایی اثبات حقانیت مکتب اهل­بیت علیهم السلام و پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و تدریس آن‌را پیدا می‌كنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامه سطح سه این رشته می‌شوند.

ماده ۳- اهداف رشته كلام مقارن

  1. شناخت استدلالی مبانی و مسائل اعتقادی بر اساس قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام و دفاع از آن؛
  2. شناخت استدلالی مسائل کلامی به صورت مقایسه­ای به منظور اثبات حقانیت مکتب اهل­بیت علیهم السلام؛
  3. افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و زمینه‌سازی جهت گسترش پژوهش‌ و تألیف در زمینه کلام مقارن؛
  4. شناخت و نقد دیدگاه‌های نادرست در حوزه مسائل كلامی و تقویت توان پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات روز؛
  5. تربیت نیروهای متعهد و توانمند در حوزهکلام مقارن در عرصه‏هاى پژوهش، آموزش و تبلیغ؛
  6. زمینه­سازی برای تربیت استادِ دروس مرتبط باکلام مقارن؛
  7. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به سطح علمی بالاتر؛
  8. شناخت منابع و مآخذ مرتبط با مباحث کلام اسلامی و مقارن و ایجاد توانمندی فهم آن؛
  9. ایجاد توان تتبع و تحقیق در زمینه فقه و اصول و استفاده از منابع فقهی و اصولی.

ماده ۴- سیاست‌های رشته كلام مقارن

  1. اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلاب؛
  2. اهتمام به تقویت استقلال فكری و علمی؛
  3. اهتمام به تقویت تعبد و تعهد دینی و دفاع از عقائد شیعه امامیه؛
  4. تأكید بر بهره‌گیری از روش‌های كارآمد آموزشی با اهتمام به سنت‌های حوزوی؛
  5. تأكید بر روزآمدی و پویایی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و توجه به نیازهای روز؛
  6. تأكید بر آموزش پژوهش‌محور؛
  7. تأكید بر استفاده از متون آموزشی واجد شرایط؛
  8. تكیه بر آموزش موضوعات و مسائل اصلی رشته؛
  9. تأكید بر شناسایی و تشویق استعدادهای برتر در زمینه تحقیق و تدریس؛
  10. اهتمام به تقویت مبانی نظام مقدس اسلامی و ترویج ارزش‌های آن؛
  11. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن؛

ماده ۵- ضرورت رشته كلام مقارن

  1. نقش مؤثر شناخت مباحث و مسائل کلامی به صورت مقارن در تبیین و دفاع از مکتب اهل بیت علیهم السلام؛
  2. مأموریت حوزه‌های علمیه در تربیت اندیشمندان متکلم در مسائل کلامی به صورت مقارن، جهت تبیین، ترویج و دفاع از عقاید شیعه امامیه و پاسخ به شبهات؛
  3. نیاز جامعه و نظام اسلامى به تبیین، ترویج و اثبات برتری عقاید حقه شیعه در مقایسه با دیگر مذاهب اسلامی.

ماده ۶- نظام آموزشی

نظام آموزشی این رشته نیم‌سالی، درسی[۱]و حضوری است. طول دوره بدون احتساب پایان‌نامه حداقل شش و حداكثر هشت نیم‌سال است.

ماده ۷- شرایط پذیرش رشته كلام مقارن

  1. احراز صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح دو؛
  3. قبولی در آزمون ورودی[۲]و مصاحبه علمی.

ماده ۸- جدول دروس پیش‌نیاز

ردیف عنوان درس ساعت اهداف
۱ كلام اسلامی ۱ تا ۳ ۹۶ آشنایی بیشتر با مباحث خداشناسی (ذات، صفات فعلیه و ذاتیه، مراتب فعل الهی)، نبوت (ضرورت، ویژگی‌ها، وظایف و اختیارات، نبوت و خاتمیت پیامبر اسلام صلی ‌الله‌ علیه و آله) و معاد (حقیقت مرگ، عالم برزخ، قیامت و ویژگی‌های آن)
۲ معرفت‌شناسی ۳۲ آشنایی با راه‌ها و ابزار شناخت و ارزیابی آنها و دیدگاه اندیشمندان در این زمینه
۳ فرق و مذاهب كلامی ۳۲ آشنایی با آموزه‌ها، روش‌ها و كتب اصلی فرقه‌های مهم كلامی تشیع و تسنن
۴ كلیات و تاریخ علم كلام ۳۲ آَشنایی با علم كلام (فرق آن با فلسفه و علوم دیگر)، موضوع، غایت و مبانی آن؛ تبیین حجیت روش‌های عقلی و نقلی و شرایط آنها و آشنایی با سیر تكوّن و تطور علم كلام، مشرب‌های كلامی، متكلمین بزرگ، منابع و مآخذ مهم كلامی
۵ مسائل جدید كلامی ۳۲ آشنایی با مسائل مهم، جدید، و رائج كلامی، مانند: منشأ و قلمرو دین، سکولاریسم، تكثّرگرایی، دین و اخلاق و علم و دین
۶ تاریخ معاصر ۳۲ بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران
۷ روش تحقیق عمومی ۳۲+۱۶

نظری و عملی

آشنایی با روش‌های عمومی پژوهش و كیفیت بهره‌برداری از منابع
جمع ساعت‌ها ۳۰۴

تبصره:فارغ­التحصیلان سطح ۲ گرایش کلام و طلابی كه دروس پیش‌نیاز را در مراكز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد درصدی سرفصل‌ها از گذراندن این دروس معاف هستند.

ماده ۹٫عناوین و مشخصات کلی دروس رشته كلام مقارن

ردیف عنوان درس تعداد ساعت
۱ دروس عمومی سطح۳ ۶۲۴
۲ دروس پایه ۵۷۶
۳ دروس تخصصی ۶۲۴
جمع ساعت‌ها ۱۸۲۴

 

 

۱ـ دروس عمومی

ردیف عنوان درس ساعت اهداف
۱ فقـه ۱۶۰ شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح سه
(از القول فی ماهیه العیب تا آخر مكاسب)
۲ اصـول ۳۲۰ شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی طبق برنامه مركز مدیریت در سطح سه
(جلد اول كفایه‌الاصول از ابتدای المقصد الثانی فی النواهی تا پایان جلد دوم)
۳ عربی معاصر ۳۲+۱۶

نظری عملی

ایجاد توان بهره‌گیری از متون عربی جدید در حوزه مباحث کلامی
۴ روش تحقیق تخصصی ۳۲+۱۶

نظری عملی

تقویت توان تحقیق و پژوهش در مسائل کلامی و به صورت مقارن با آموزش روش‌های تحقیق و كیفیت بهره ‌برداری از ابزار و منابع
۵ روش تدریس ۳۲+۱۶ نظری عملی ایجاد توان مهارت تدریس با آموزش روش‌ها و فنون كلاس‌داری و ارزشیابی
جمع ساعت‌ها ۶۲۴

 

۲- دروس پایه

ردیف عناوین دروس ساعت اهداف
۱ کلام اسلامی ۱ تا ۵ ۱۶۰ شناخت مباحث مهم خداشناسی (۶۴ ساعت)، نبوت (۳۲ ساعت)، امامت (۳۲ ساعت) و معاد ( ۳۲ ساعت) به صورت متن‌محور
۲ مبانی و قواعد علم کلام ۳۲ تبیین مبانی و قواعد علم کلام مانند: حجیت عقل، قرآنوسنت، حسن و قبح عقلی، قاعده لطف، حجیت خبر واحد در مسائل اعتقادی
۳ حکمت اسلامی ۱ و۲ ۱۲۸  شناخت مباحث مهم فلسفی دارای کاربرد در علم کلام، مانند احکام وجود، علت و معلول، قوّه و فعل و الهیئت بالمعنی الاخص ،
۴ مسائل جدید كلامی ۳۲ شناخت و بررسی استدلالی مسائل مهم‌ و جدید كلامی مانند: عقل­گرایی و ایمان گرایی، هرمنوتیک، زبان دین، منطق فهم متون دینی، ادله اثبات وجود خدا و مسئله شر
۵ معرفت‌شناسی دینی ۳۲ آشنایی با تعریف، نوع، شرایط و محدودیت‌های معرفت دینی، صمن تبیین امکان، معیار صدق، و تحول آن
۶ عرفان اسلامی ۳۲ آشنایی با مبانی، روش و مسائل اساسی عرفان اسلامی و مراحل سیر و سلوك آن با رویکرد به مکتب اهل بیت علیهم السلام
۷ ولایت فقیه ۳۲ تبیین مبانی کلامی نظام سیاسی شیعه در عصر غیبت و شناخت استدلالی مشروعیت، شرایط، وظایف و اختیارات حاکم اسلامی از دیدگاه شیعه، با رویکرد کلامی
۸ مهارت‌های مناظره و ارتباط ۱۶+۱۶

عملی

ایجاد توان مناظره و ارتباط مؤثر با شناخت روش‌های استدلال
۹ زبان تخصصی ۱ ۳۲+۱۶

نظری عملی

ایجاد توان فهم متون مرتبط با علم کلام به ویژه کلام مقارن به عربی قدیم
۱۰ زبان تخصصی ۲ ۳۲+۱۶

نظری عملی

ایجاد توان فهم متون مرتبط با علم کلام به ویژه کلام مقارن به عربی معاصر
جمع ساعت‌ها ۵۷۶

 

۳- دروس تخصصی

ردیف عناوین دروس ساعت اهداف
۱ علل پیدایش و تطور مذاهب کلامی ۳۲ شناخت و بررسی علل پیدایش و تطور مذاهب مهم کلامی شیعه و اهل‌سنت موجود و یا مؤثر در تاریخ
۲ مبدأشناسی مقارن (۱) (اسماء و صفات) ۶۴ شناخت و بررسی استدلالی و مقایسه‌ای مباحث اسماء و صفات الهی به ویژه مباحث چالشی از دیدگاه‌ مذاهب اسلامی، همراه با اثبات حقانیت دیدگاه اهل‌بیت علیهم السلام
۳ مبدأشناسی مقارن ‌(۲) (افعال الهی) ۶۴ شناخت و بررسی استدلالی و مقایسه‌ای مباحث افعال الهی به ویژه مباحث چالشی مانند عدل و حكمت از دیدگاه‌ مذاهب اسلامی همراه با اثبات حقانیت دیدگاه اهل‌بیت علیهم السلام
۴ پیامبرشناسی مقارن ۳۲ شناخت و بررسی استدلالی و مقایسه‌ای مباحث نبوت به ویژه مباحث چالشی مانند فاعل معجزه، علم، عصمت و ولایت انبیاء علیهم السلام از دیدگاه‌ مذاهب اسلامی همراه با اثبات حقانیت دیدگاه اهل‌بیتعلیهم السلام
۵ معادشناسی مقارن ۳۲ شناخت و بررسی استدلالی و مقایسه‌ای مباحث معاد به ویژه مباحث چالشی مانند حیات برزخی، معاد جسمانی، خلود و شفاعت از دیدگاه‌ مذاهب اسلامی همراه با اثبات حقانیت دیدگاه اهل‌بیت علیهم السلام
۶ انسان‌شناسی مقارن ۳۲ شناخت و بررسی استدلالی و مقایسه‌ای مباحث انسان شناسی به ویژه مباحث چالشی مانند: تجرد روح، انسان کامل، جبر و اختیار و سعادت و شقاوت انسان از دیدگاه‌ مذاهب اسلامی همراه با اثبات حقانیت دیدگاه اهل‌بیت علیهم السلام
۷ امامت و خلافت ۴۸ تبیین و شناخت جایگاه و ضرورت امامت و خلافت، شئون و وظایف امام و خلیفه، خصائص و ویژگی‌های آنها و راه تشخیص آنان از دیدگاه‌ مذاهب اسلامی همراه با اثبات حقانیت دیدگاه اهل‌بیت علیهم السلام
۸ امامت خاصه ۴۸ تبیین و شناخت استدلالی ادله عقلی و نقلی امامت و خلافت بلافصل امام علی علیه السلام و امامت دیگر امامان علیهم السلام از منظر شیعه اثتی‌عشری، همراه با نقد و بررسی دیدگاه‌های دیگر مذاهب اسلامی
۹ مهدویت مقارن ۳۲ شناخت و بررسی استدلالی و مقایسه‌ای مباحث مهم مهدویت از دیدگاه فرق اسلامی همراه با اثبات حقانیت دیدگاه شیعه اثتی‌عشری
۱۰ منابع معرفتی فریقین ۱۶ اعتبارسنجی و بررسی مقایسه‌ای منابع معرفتی تشیع وتسنن، مانند قرآن، سنت، عقل، اجماع، قیاس، استحسان، مصالح مرسله و قول صحابی و تبیین شرائط و قلمرو هر یک
 ۱۱ منابع کلامی و حدیثی فریقین ۳۲ معرفی و بررسی تحلیلی منابع و کتب مهم کلامی و حدیثی فریقین به صورت مقایسه­ای
 ۱۲  پایان‌نامه ۹۶+۹۶

عملی

ارائه یک پژوهش جامع، همراه با تتّبع کافی و نقد و بررسی در مسائل کلامی به صورت مقایسه‌ای همراه با اثبات حقانیت دیدگاه اهل‌بیت علیهم السلام
جمع ساعت‌ها ۶۲۴

[۱]. در این نظام هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد، در یک درس تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

[۲]. برخی از كتاب­های مهمّ کلامی كه در سطح ۲ گرایش کلام اسلامی خوانده می‌شود، از منابع آزمون ورودی است.

برای مشاهده سایر رشته های تخصصی سطح سه کلیک کنید




معرفی رشته شیعه شناسی – سطح سه حوزه علمیه

معرفی رشته شیعه شناسی سطح سه حوزه علمیه

ماده ۱- اهداف رشته شیعه شناسی

  1. تسلط بر اندیشه های مکتب اهل بیت علیهم السلام؛
  2. ارائه استدلال منطقی و معقول پیرامون عقاید و آموزه‌های شیعی و دفاع از آنها؛
  3. احیای میراث فرهنگی و اندیشه‌های معقول دانشمندان و نخبگان شیعی؛
  4. معرفی نقش شیعیان در توسعه تمدن اسلامی؛
  5. شناخت توان بالفعل وبالقوة جهان تشیع و ارتباط با مراکز شیعه شناسی ایران و جهان؛
  6. بازشناسی فرقه‌های شیعی و نقاط اشتراک و افتراق آنها با شیعه اثنی عشری؛
  7. آشنایی با ابعاد گوناگون جغرافیایی و جامعه شناختی جهان تشیع و آسیب شناختی آن؛
  8. خلاقیت، ابتکار و نوآوری در پژوهش های شیعه شناسی؛

ماده ۲- عناوین و مشخصات كلی دروس رشته شیعه شناسی

  1. جدول درس‌های مطالعه‌ای
‌ردیف عنوان درس واحد ساعت نوع درس
۱ شناخت سهم شیعه در علوم و تمدن اسلامی ۲ ۳۲ نظری ‌ـ مطالعه‌ای
۲ شیعه در جهان امروز ۲ ۳۲ نظری ‌ـ مطالعه‌ای
۳ جغرافیای شیعه ۲ ۳۲ نظری ‌ـ مطالعه‌ای
۴ شعائر و آداب و رسوم شیعه ۲ ۳۲ نظری ‌ـ مطالعه‌ای
۵ تشیع در آثار مستشرقان ۲ ۳۲ نظری ‌ـ مطالعه‌ای
۶ مرجعیت، روحانیت و حوزه‌های علمیه شیعه ۲ ۳۲ نظری ‌ـ مطالعه‌ای
۷ حکومت‌ها، نهضت‌ها و جنبش‌های شیعی ۲ ۳۲ نظری ‌ـ مطالعه‌ای
۸ مکاتب و جریانات فکری مهم شیعه در طول تاریخ (اخباری‌گری: مکتب قم، مکتب ملامحمدامین ‌استرآبادی، مکتب تفکیک, عقل‌گرایی: مکتب بغداد، مکتب شیخ طوسی، مکتب وحید بهبهانی) ۲ ۳۲ نظری ‌ـ مطالعه‌ای
۹ شناخت اجمالی مذاهب فقهی اهل سنت و تاریخچه پیدایش آنها ۲ ۳۲ نظری ‌ـ مطالعه‌ای
جمع کل ۱۸ ۲۸۸

 

این‌دروس در طول‌ سه تابستان و هر تابستان طی۲ ماه با مطالعة دانش‌پژوه و نظارت استاد برگزار می‌شود و در پایان هر دوره از آنان امتحان به عمل می‌آید-

  1. دروس تدریسی رشته شیعه شناسی

‌ردیف عنوان درس واحد ساعت نوع درس
۱ فرق شیعه ۴ ۶۴ نظری
۲ امامت و ولایت ۸ ۱۲۸ نظری
۳ مهدویت، غیبت، انتظار، ظهور، رجعت ۲ ۳۲ نظری
۴ حکومت از دیدگاه شیعه با تأکید بر نظریه ولایت فقیه ۲ ۳۲ نظری
۵ مسائل جدید کلامی ۳ ۴۸ نظری
۶ نقاط مورد هجوم در عقاید و فرهنگ شیعه ۲ ۳۲ نظری
۷ مفهوم و تاریخ پیدایش تشیع ۲ ۳۲ نظری
۸ منابع تفکر شیعی ۲ ۳۲ نظری
۹ منابع تفکر سنی ۲ ۳۲ نظری
۱۰ موضع شیعه در مباحث اندیشه‌ای معاصر ۳ ۴۸ نظری
۱۱ جامعه‌شناسی شیعه ۲ ۳۲ نظری
۱۲ اخلاق و عرفان در شیعه ۲ ۳۲ نظری
۱۳ شناخت اجمالی فرق اهل سنت با تأکید بر وهابیت ۲ ۳۲ نظری
۱۴ روابط شیعیان با اهل سنت و بالعکس ۴ ۶۴ نظری
۱۵ شیعه و تقریب بین مذاهب ۲ ۳۲ نظری
۱۶ رجال و درایه ۴ ۶۴ نظری
۱۷ آداب مناظره ۲ ۳۲ نظری و عملی
۱۸ انگلیسی عمومی ۴ ۶۴ نظری و عملی
۱۸ انگلیسی تخصصی ۴ ۶۴ نظری و عملی
۱۹ عربی معاصر ۴ ۶۴ نظری و عملی
۲۰ پایان‌نامه ۴ ۶۴ عملی
جمع ۶۴ ۱۰۲۴

 

تعداد واحد تعداد ساعت
جمع کل واحدهای دوره ۸۲ ۱۳۱۲

برای مشاهده سایر رشته های تخصصی سطح سه کلیک کنید




عناوین دروس رشته تخصصی فلسفه و کلام اسلامی

معرفی رشته فلسفه و کلام اسلامی سطح سه حوزه علمیه

مرکز آخوند خراسانی

سطح سه

ردیف عناوین دروس تعداد واحد ساعت نظری ساعت عملی پیشنیاز نوع درس
۱ تاریخ فلسفه اسلامی ۲ ۳۲ ۰ تخصصی
۲ حکمت متعالیه ۱ ۴ ۶۴ ۰ تخصصی
۳ حکمت متعالیه ۲ ۴ ۶۴ ۰ حکمت متعالیه ۱ تخصصی
۴ حکمت متعالیه ۳ ۴ ۶۴ ۰ حکمت متعالیه ۲ تخصصی
۵ حکمت متعالیه ۴ ۴ ۶۴ ۰ حکمت متعالیه ۳ تخصصی
۶ منطق (مغالطات) ۲ ۳۲ ۰ تخصصی
۷ فلسفه مشاء ۳ ۴۸ ۰ حکمت متعالیه ۴ تخصصی
۸ فلسفه اشراق ۳ ۴۸ ۰ حکمت متعالیه ۴ تخصصی
۹ کلام اسلامی ۱ ۴ ۶۴ ۰ تخصصی
۱۰ کلام اسلامی ۲ ۴ ۶۴ ۰ کلام اسلامی ۱ تخصصی
۱۱ کلام اسلامی ۳ ۴ ۶۴ ۰ کلام اسلامی ۲ تخصصی
۱۲ کلام اسلامی ۴ ۲ ۳۲ ۰ کلام اسلامی ۳ تخصصی
۱۳ تاریخ ادیان بزرگ ۲ ۳۲ ۰ تخصصی
۱۴ فرق و مذاهب کلامی ۲ ۳۲ ۰ تاریخ ادیان بزرگ تخصصی
۱۵ بررسی و نقد فرقه های انحرافی ۲ ۳۲ ۰ کلام اسلامی ۴ تخصصی
۱۶ روش تحقیق تخصصی ۲ ۳۲ ۰ تخصصی
۱۷ پایان نامه ۶ تخصصی
عناوین دروس تعداد واحد نظری عملی جمع
۱۸ فلسفه اسلامی ۱ ۶ ۹۶ ۰ ۹۶ پیشنیاز
۱۹ فلسفه اسلامی ۲ ۶ ۹۶ ۰ ۹۶ پیشنیاز
۲۰ فلسفه اسلامی ۳ ۶ ۹۶ ۰ ۹۶ پیشنیاز
۲۱ منطق صوری ۵ ۸۰ ۰ ۸۰ پیشنیاز
۲۲ روش تحقیق در علوم اسلامی ۳ ۳۲ ۳۲ ۶۴ پیشنیاز
۲۳ اصول فقه ۱ ۵ ۸۰ ۰ ۸۰ مشترک
۲۴ اصول فقه ۲ ۵ ۸۰ ۰ ۸۰ مشترک
۲۵ اصول فقه ۳ ۵ ۸۰ ۰ ۸۰ مشترک
۲۶ اصول فقه ۴ ۵ ۸۰ ۰ ۸۰ مشترک
۲۷ اصول فقه ۵ ۵ ۸۰ ۰ ۸۰ مشترک
۲۸ فقه ۱ ۵ ۸۰ ۰ ۸۰ مشترک
۲۹ فقه ۲ ۵ ۸۰ ۰ ۸۰ مشترک
۳۰ فقه ۳ ۵ ۸۰ ۰ ۸۰ مشترک
۳۱ فقه ۴ ۵ ۸۰ ۰ ۸۰ مشترک
۳۲ فقه ۵ ۵ ۸۰ ۰ ۸۰ مشترک
۳۳ کارگاه وعظ و خطابه ۶۴ ۱ ۶۴ مهارتی
۳۴ کارگاه تدریس ۲ ۱ ۶۴ مهارتی
۳۵ اصول اساسی مدیریت اسلامی ۲ ۱ ۶۴ مهارتی

برای مشاهده سایر رشته های تخصصی سطح سه کلیک کنید




عناوین دروس رشته تخصصی فقه مقارن مرکز تخصصی آخوند خراسانی

رشته تخصصی فقه مقارن

مرکز تخصصی آخوند خراسانی

سطح سه

ردیف عناوین دروس تعداد و نوع واحد ساعت حضوری ساعت غیرحضوری نوع درس
۱ مدخل فقه مقارن ۴ واحد نظری ۶۴ ۰ تخصصی
۲ اصول فقه مقارن ۱ ۴ واحد نظری ۶۴ ۰ تخصصی
۳ اصول فقه مقارن ۲ ۴ واحد نظری ۶۴ ۰ تخصصی
۴ قواعد فقهی مقارن ۱ ۴ واحد نظری ۶۴ ۰ تخصصی
۵ قواعد فقهی مقارن ۲ ۴ واحد نظری ۶۴ ۰ تخصصی
۶ فقه مقارن مستحدثات ۲ واحد نظری ۳۲ ۰ تخصصی
۷ فقه مقارن ۱ ۴ واحد نظری ۶۴ ۰ تخصصی
۸ کلیات علم حقوق ۲ واحد نظری ۳۲ ۰ تخصصی
۹ کلیات حقوق جزای عمومی ۲ واحد نظری ۳۲ ۰ تخصصی
۱۰ نظام سیاسی اسلام (مقارن) ۲ واحد نظری ۳۲ ۰ تخصصی
۱۱ نظام اقتصادی اسلام (مقارن) ۲ واحد نظری ۳۲ ۰ تخصصی
۱۲ حدیث شناسی فقهی مقارن ۲ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۶۴ ۰ تخصصی
۱۳ کارگاه پژوهش/۱ (روش تحقیق در علوم اسلامی) ۲ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۳۲ ۳۲ پیشنیاز
۱۴ کارگاه پژوهش/۲ (روش تحقیق مقارن در فقه و اصول) ۲ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۳۲ ۳۲ تخصصی
۱۵ کارگاه پژوهش/ ۳ (کاربرد رایانه و اینترنت در فقه پژوهی) ۲ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۳۲ ۳۲ تخصصی
۱۶ متون عربی معاصر با تاکید بر فقه مقارن ۲ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۶۴ ۰ تخصصی
۱۷ درک متون انگلیسی با تاکید بر فقه مقارن ۲ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۶۴ ۰ تخصصی
۱۸ کارگاه نویسندگی ۱ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۳۲ ۱۶ پیشنیاز
۱۹ زبان انگلیسی ۲ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۶۴ ۰ پیشنیاز
۲۰ کاربری رایانه و اینترنت ۱ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۳۲ ۱۶ پیشنیاز
۲۱ اصول فقه تخصصی ۱ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۲۲ اصول فقه تخصصی ۲ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۲۳ اصول فقه تخصصی ۳ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۲۴ اصول فقه تخصصی ۴ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۲۵ اصول فقه تخصصی ۵ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۲۶ اصول فقه تخصصی ۶ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۲۷ فقه تخصصی ۱ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۲۸ فقه تخصصی ۲ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۲۹ فقه تخصصی ۳ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۳۰ فقه تخصصی ۴ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۳۱ فقه تخصصی ۵ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۳۲ فقه تخصصی ۶ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۳۳ پایان نامه ۶ واحد عملی ۰ ۱۹۲ تخصصی

برای مشاهده سایر رشته های تخصصی سطح سه کلیک کنید




مشاغل طلبگی

اسلام با تاکید بر تضمین روزی بندگان از سوی خدای متعال، توصیه بر  سعی و تلاش کرده و در قرآن می فرماید:

وَ اَن لَیسَ لِلاِنسانِ اِلّا ما سَعی انسان جز محصول کوشش خویش مالک چیزی نیست.

در بسیاری از روایات از کار و تلاش برای روزی حلال به عبادت برتر تعبیه شده است؛ مثلا این روایت در کتاب شریف کافی آمده است که: اَلعِبادَةُ سَبعونَ جُزءاً اَفضَلُها طَلَبُ الحَلال. و در روایت دیگری امام رضا علیه السلام اجر کار و تلاش را بزرگتر از جهاد در راه خدا می داند؛

اَلّذی یَطلُبُ مِن فَضلِ الله عَزَّ وَ جَلَّ ما یَکُفُّ بِهِ عِیالَهُ أعظَمُ أجراً مِنَ المُجاهِدِ فِی سَبیلِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ.

وقتی این روایات را می بینیم و با این بخش از احادیث مواجه می شویم، باید ببینیم که کار و تلاش ما طلبه ها باید چه در زمینه ای باشد. آیا یک طلبه برای لبیک به احادیث ائمه علیهم السلام، باید کمربند ایمنی را محکم ببندد و در خیابان های شهر مسئول جابجایی مردم باشد، بایستی لباس مندرس بر تن کند و به دنبال ساختمان های نیمه کاره برود؟ هرچند کار کردن در هر زمینه ای عار نیست. اما اگر قرار بر این ها بود دیگر نیازی به اتلاف عمر و گذراندن دروس سخت و طاقت فرسای حوزه و ساعت ها و روز ها و ماه ها تلاش و کوشش، نبود. قطعا این همه تلاش و کوشش، ذی المقدمه یک امر حیاتی و مهم می باشد.

مقام معظم رهبری در این مورد می فرمایند:

ما که منتظر امام زمان هستیم، باید در جهتی که حکومت امام زمان(علیه الاف التحیة و الثناء و عجل‌الله تعالی فرجه) تشکیل خواهد شد، زندگی امروز را در همان جهت بسازیم و بنا کنیم. البته، ما کوچکتر از آن هستیم که بتوانیم آن گونه بنایی را که اولیای الهی ساختند یا خواهند ساخت، بنا کنیم؛ اما باید در آن جهت تلاش و کار کنیم.

باید در جهت حکومت امام زمان کار و تلاش کنیم.

همچنین می فرمایند:

«حوزه‌های علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند، برای نظام کار کنند، برای نظام دل بسوزاند، در خدمت تقویت نظام حرکت کنند؛ و این درست عکس آن چیزی است که سیاست سرویسهای امنیتی انگلیس و آمریکا و اسرائیل و دیگران و دیگران دنبال میکنند. آنها تلاش میکنند بلکه بتوانند یک منفذی پیدا کنند. یک آخوندی یک گوشه‌ای حرفی میزند، که علی‌الظاهر برخلاف خواست و فهم و عقیده‌ی کلی نظام است، بزرگش میکنند؛ آن آدم را اگر کوچک هم باشد، از او یک تصویر بزرگی درست میکنند، برای اینکه فاصله‌ی بین نظام و روحانیت را برجسته کنند؛ القاء کنند که چنین فاصله‌ای وجود دارد. بنابراین حوزه‌های علمیه نمیتوانند سکولار باشند. اینکه ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این سکولاریسم است.

معنای حرف من این نیست که حالا همه باید از روز اول بیایند در مشاغل نظام کار کنند؛ نخیر، باید درس بخوانید.»

طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید برای نظام دل بسوزانیم، اما نه از همان اول طلبگی بلکه پس از اتمام حداقل سطح دو !

روایاتی نیز کم همتی را مانع پیشرفت و تنبلی را مایه حقارت و سربار دیگران بودن را ناشایست می شمارند.

شاید شما هم تا حالا دیده اید که برخی از طلاب علاقه ای به کار تبلیغی ندارند، درسشان را خوب نخوانده اند تا بتوانند تدریس کنند، پژوهش بلد نیستند، از این رو در وضعیت خوبی به سر نمی برند و از سویی وضع مالی خوبی ندارند، از سوی دیگر نیز  از نظر روحی سخت آزرده اندکه چرا نتوانسته اند کاری انجام دهند، امروزه تعداد طلابی که در این وضعیت به سر می برند کم نیستند، این بخش از طلبه ها بعضا کارهایی را انجام می دهند که نه در حد و شان آنهاست و نه در شان طلبگی.

طلاب برای پیدا کردن شغل و خدمت به جامعه، نمی دانند باید از کجا شروع کنند، حتی نمی دانند باید چه خدمتی انجام دهند، لذا اکثر طلاب به دنبال شغل های کارمندی رو می آورند؛ مثلا عقیدتی سپاه، استخدام در آموزش و پرورش و …. اگر مکانی باشد که طلاب را براساس علاقه، استعداد و مهارت شغل در شان طلبگی معرفی کند، چه بسا طلاب از این همه سردرگمی، رهایی یافته و به آرزوی خود که خدمت به جامعه و سربازی امام زمان است، می رسند.

این امکان مهیا شده است و طلاب عزیز می توانند در سایت // ثبت نام کرده و شغل مورد علاقه خود را انتخاب کنند، پس از ثبت نام، کارشناسان سامانه بارش برای مصاحبه آن ها را فرا می خوانند و براساس استعدادی که دارند شغل مورد نظر را توصیه می کنند. در نهایت اگر طلبه برای آن شغل مهارت لازم را نداشته باشد، از طریق سامانه سامط (سامانه آموزش مهارت های طلبگی) آموزش های لازم را فرا می گیرد تا بتواند در آن شغل موفق ظاهر شود.

برای مشاهده سایر مقالات کارآفرینی کلیک کنید




معرفی رشته تخصصی تفسیر و علوم قرآن مرکز آخوند خراسانی

معرفی رشته تخصصی تفسیر و علوم قرآن سطح سه حوزه علمیه

عناوین دروس رشته تخصصی تفسیر و علوم قرآن:

مرکز تخصصی آخوند خراسانی

سطح سه

ردیف عناوین دروس تعداد و نوع واحد ساعت حضوری ساعت غیرحضوری نوع درس
۱ علوم قرآن ۴ واحد نظری ۶۴ ۰ تخصصی
۲ مفردات قرآن کریم ۴ واحد نظری ۶۴ ۰ تخصصی
۳ مبانی و نقد ترجمه قرآن ۲ واحد نظری ۳۲ ۰ تخصصی
۴ قرآن و عهدین ۲ واحد نظری ۳۲ ۰ تخصصی
۵ معارف قرآن کریم/۱ (اعتقادیات) ۲ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۶۴ ۰ تخصصی
۶ معارف قرآن کریم/۲ (اخلاقیات) ۲ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۶۴ ۰ تخصصی
۷ اصول و قواعد تفسیر قرآن ۴ واحد نظری ۶۴ ۰ تخصصی
۸ روش ها و گرایش های تفسیر قرآن ۲ واحد نظری ۳۲ ۰ تخصصی
۹ تفسیر تخصصی قرآن/۱ (روایی) ۲ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۶۴ ۰ تخصصی
۱۰ تفسیر تخصصی قرآن/۲ (اجتهادی) ۲ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۶۴ ۰ تخصصی
۱۱ تفسیر تخصصی قرآن/۳ (تطبیقی فریقین) ۲ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۶۴ ۰ تخصصی
۱۲ کارگاه بیان تفسیر ۲ واحد عملی ۳۲ ۳۲ تخصصی
۱۳ پژوهشهای قرآنی معاصر ۲ واحد نظری ۳۲ تخصصی
۱۴ کارگاه پژوهش/۱ (روش تحقیق در علوم اسلامی) ۲ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۳۲ ۳۲ پیشنیاز
۱۵ کارگاه پژوهش/۲ (روش تحقیق در تفسیر و علوم قرآن) ۲ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۳۲ ۳۲ تخصصی
۱۶ کارگاه پژوهش/ ۳ (کاربرد رایانه و اینترنت در قرآن پژوهی) ۲ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۳۲ ۳۲ تخصصی
۱۷ متون عربی معاصر با تاکید بر قرآن پژوهی ۲ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۶۴ ۰ تخصصی
۱۸ درک متون انگلیسی با تاکید بر قرآن پژوهی ۲ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۶۴ ۰ تخصصی
۱۹ ادبیات قرآنی ۲ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۶۴ ۰ پیشنیاز
۲۰ کارگاه نویسندگی ۱ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۳۲ ۱۶ پیشنیاز
۲۱ زبان انگلیسی ۲ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۶۴ ۰ پیشنیاز
۲۲ کاربری رایانه و اینترنت ۱ واحد نظری و ۱ واحد عملی ۳۲ ۱۶ پیشنیاز
۲۳ اصول فقه تخصصی ۱ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۲۴ اصول فقه تخصصی ۲ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۲۵ اصول فقه تخصصی ۳ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۲۶ اصول فقه تخصصی ۴ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۲۷ اصول فقه تخصصی ۵ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۲۸ اصول فقه تخصصی ۶ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۲۹ فقه تخصصی ۱ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۳۰ فقه تخصصی ۲ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۳۱ فقه تخصصی ۳ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۳۲ فقه تخصصی ۴ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۳۳ فقه تخصصی ۵ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۳۴ فقه تخصصی ۶ ۵ واحد نظری ۸۰ ۰ مشترک
۳۵ پایان نامه ۶ واحد عملی ۰ ۱۹۲ تخصصی

برای مشاهده سایر رشته های تخصصی سطح سه کلیک کنید




معرفی رشته بررسی کلامی ادیان و فرق سطح سه حوزه علمیه

معرفی رشته بررسی کلامی ادیان و فرق سطح سه حوزه علمیه

ماده ۱- عنوان

عنوان رشته، «بررسی کلامی ادیان و فرق با چهار گرایشِ  «نقد وهابیت» «نقد فرق انحرافی» «نقود تصوف» و «نقد مسیحیت» در مقطع سطح سه است

ماده ۲- اهداف رشته بررسی کلامی ادیان و فرق

  1. شناخت استدلالی مبانی و مسائل اعتقادی براساس قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام و دفاع از آن؛
  2. شناخت و نقد دیدگاه های انحرافی یکی از گرایشهای فوق و تقویت توان پاسخگویی به پرسش ها و شبهات روز در حوزة کلام با گرایش انتخابی؛
  3. افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و زمینه سازی جهت گسترش پژوهش  در حوزة کلام  با گرایش انتخابی؛
  4. تربیت نیروهای متعهد و توانمند در حوزة کلام اسلامی و گرایش انتخابی ،در عرصه هاى آموزش، تبلیغ و پژوهش؛
  5. شناخت منابع و مآخذ مرتبط با کلام اسلامی و گرایش انتخابی و ایجاد توان فهم آن؛
  6. زمینه سازی برای تربیت استادِ دروسِ کلامی با گرایش انتخابی؛
  7. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به سطح علمی بالاتر؛
  8. ایجاد توان تتبع و تحقیق در زمینة فقه و اصول و استفاده از منابع فقهی واصولی .

 

ماده ۳- نظام آموزشي

نظام آموزشی این رشته، نیم سالی درسی و حضوری است و طول دوره بدون احتساب پایان نامه حداقل شش وحداکثر هشت نیم سال است.

ماده ۴- شرایط پذیرش رشته بررسی کلامی ادیان و فرق

  1. احراز صلاحیت های عمومی و اخلاقی براساس آیین نامه های مصوب؛
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح دو؛
  3. قبولی در آزمون ورودی و مصاحبة علمی.

 

ماده ۵- دروس پیش نیاز 

هدف ساعت      عنوان درس ردیف
آشنایی بیشتر با مباحث خداشناسی )اثبات ذات، صفات فعلیه و ذاتیه، مراتب فعلِ  الهی( ،نبوت )ضرورت ،ویژگی ها، وظایف و اختیارات نبی، نبوت و خاتمیت پیامبر اسلام( و معاد)حقیقت مرگ، عالم برزخ، قیامت و ویژگی هاي آن(  ۹۶ كلام اسلامی ۱ تا ۳  ۱
آشنایی با راه ها و ابزار شناخت و ارزیابی آنها و دیدگاه اندیشمندان اسلامی در این زمینه  ۳۲ معرفت شناسی  ۲
آشنایی با آموزه ها، روش ها و كتب اصلی فرقه هاي مهم كلامی تشیع و تسنن و فرقه هايغالی )غیر از وهابیت، بهاییت و تصوف(  ۳۲ فرق و مذاهب كلامی  ۳
آشنایی با علم كلام )فرق آن با فلسفه و علوم دیگر(، موضوع، غایت و مباانی آن، تبیاینحجیت روش هاي عقلی و نقلی و شرائط آنها و آشنایی با سیر تكون و تطور علام كالام،مشرب هاي كلامی، متكلمین بزرگ، منابع و مآخذ مهم كلامی  ۳۲ كلیات و تاریخ علم كلام  ۴
آشنایی با مسائل مهم ، جدید و رائج كلامای، ماننادم منشا  و قلمارو دیان، سكو،ریسام،تكثرگرایی، دین و اخلاق و علم و دین  ۳۲ مسائل جدید كلامی  ۵
شناخت اعتقادات، تاریخ، متون مقدس و شخصیت هاي ادیان ابتادایی  و زناد  جهاان باهویژ  ادیان شرق و یهودیت  ۳۲ آشنایی با ادیان  ۶
بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران  ۳۲ تاریخ معاصر  ۷
 ایجاد توان درک مطلب و ترجمة متون ساد  مرتبط با گرایش  ۶۴+۱۲۱

نظري عملی

زبان )عمومی(  ۸
   ۰۵۴ جمع

 

تبصره: فارغ التحصیلان سطح ۲ گرایش کلام و طلابی که دروس پیش نیاز را در مراکز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد در صدی سرفصل ها، از گذراندن این دروس معاف هستند.

ماده ۶- عناوین و مشخصات کلی دروس

ساعت عنوان ردیف
 ۶۲۴ دروس عمومی سطح ۳  ۱
 ۶۷۲ دروس مشترک چهار گرایش  ۲
۵۶۵ تا ۵۹۲ دروس تخصصی هر گرایش  ۳
۶۵۸۶  تا  ۶۵۵۵ جمع کل

 

ماده ۷- عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

الف. دروس عمومی

هدف ساعت عنوان درس ردیف
شناخت استد،لی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركاز مادیریت در ساطح ساه )از القاول فایماهیه العیب تا آخر مكاسب(  ۱۶۵ فقه  ۱
شناخت استد،لی مباحث مهم اصولی طبق برناماه مركاز مادیریت در ساطح ساه )جلاد اولكفایه ا،صول از ابتداي المقصد الثانی فی النواهی تا پایان جلد دوم(  ۳۲۵ اصول  ۲
ایجاد توان بهره گیري از متون عربی جدید در حوزه مباحث فرق و ادیان  ۱۶+۳۲

نظري عملی

عربی معاصر  ۳
تقویت توان تحقیق و پژوهش در مسائل فرق و ادیان از طریق آموزش روش هااي تحقیاق وكیفیت بهره برداري از ابزار و منابع  ۱۶+۳۲

نظري عملی

روش تحقیق

پیشرفته

 ۴
ایجاد توان مهارت تدریس با آموزش روش ها و فنون كلاسداري و ارزشیابی  ۱۶+۳۲

نظري عملی

روش تدریس  ۵
   ۶۲۰ جمع

 دروس مشترك

هدف ساعت    عنوان درس ردیف
شناخت مبانی، قواعد، ضوابط، روش ها و مراحل تفسیر صحیح قرآن كریم  ۳۲ قواعد و روشهاي تفسیر قران   ۱
شناخت مبانی، قواعد و روش هااي مارثر در فهام حادیث ضامن قرائات برخای از احادیاثاعتقادي، اجتماعی و اخلاقی  ۳۲ فقه الحدیث   ۲
شناخت مباحث مهم خداشناسی، نبوت، معاد و امامت به صورت متن محور  ۱۲۱ كلام اسلامی ۱ تا ۴   ۳
تبیین مبانی و قواعد علم كلام مانند حجیت عقل، قرآن و سنت، حسن و قبح عقلای، قاعاد لطف، حجیت خبر واحد در مسائل اعتقادي   ۳۲ مبانی و قواعد علم كلام   ۴
شناخت و بررسی استد،لی مسائل مهم  و جدید كلامی مانناد عقالگرایای و ایماان گرایای،معرفت و تجربة دینی  ۳۲ مسائل جدید كلامی   ۵
شناخت مباحث فلسفی مهم و داراي كاربرد در علم كلام مانند احكام وجود، علات و معلاول،قوه و فعل و الهیات بالمعنی ا،خص  ۶۴ حكمت اسلامی   ۶
تبیین نظام سیاسی شیعه در عصر غیبت و شناخت استد،لی مشاروعیت، شارایط، وظاایف واختیارات حاكم اسلامی از دیدگاه شیعه، با رویكرد كلامی  ۳۲ و،یت فقیه   ۷
شناخت دقیق دیدگاه  قرآن و روایات در ماورد نفاس انساان، ابعااد، قاوا و كاركردهااي آن ومباحثی مانند رابطة روح و جسم ،ویژگی هاي انسان كامل، خلقت، رشد و تكامل انسان، جبر واختیار، تجرد روح، سعادت و شقاوت انسان و پاسخ به شبهات مرتبط  ۳۲ انسان شناسی   ۸
آشنایی با مبانی، روش و مسائل اساسی عرفان اسلامی و مراحل سیر و سلوک آن با رویكاردبه مكتب اهل بیت علیهم السلام با محوریت كتاب «در جساتجوي عرفاان اسالامی» از آیات اللهمصباح یزدي  ۳۲ عرفان اسلامی  ۹

 

هدف ساعت    عنوان درس ردیف
شناخت شیوه هاي رفتاري و گفتاري اهل بیت علیهم السلام در مواجهه با فرق و ادیان   ۳۲ سیر  اهل بیت علیهم السلام

در مواجهه با فرق و ادیان

  ۱۰
آشنایی با اصول و روشهاي روان شناختی ارتباط با آسیب دیدگان از فارق و ادیاان و شایو ارائه مشاوره به آنان و كسب مهارت هاي آن ۱۶+۱ نظري عملی مهارت هاي ایجاد ارتباط   ۱۱
ایجاد توان مناظره با شناخت روش ها، مراحل و آداب مناظره و استد،ل  ۱۶+۳۲

نظري عملی

مهارت هاي مناظره   ۱۲
بررسی و نقدِ بكارگیري ترفندهاي فرارََوانی مانند هیپنوتیزم، شفا دِِهای، ریكای، روشان بینای،تله پاتی و… در تبلیغ فرق و ادیان انحرافی   ۱+۱۶

نظري عملی

ترفندهاي تبلیغی ادیان و فرق انحرافی   ۱۳
تبیین آموزه مهدویت، مبانی و مسائلی مانندم فلسفة غیبت و انتظار، آثار وجودي اماام غایاب،ظهور و علائم آن، حكومت حضرت مهدي از دیدگاه شیعه  ۳۲    مهدویت   ۱۴
شناخت و بررسی سیر تاریخی شیعه، شخصیت ها و آثار مهم، فرق و دولت هاي مهم شیعی ازآغاز تا كنون و شناخت تمدن عظیم اسلامی و جایگاه معارف و اندیشمندان شایعه در  خلاقتمدن اسلامی  ۳۲ تاریخ تشیع   ۱۵
ایجاد توان فهم متون تخصصی مرتبط با گرایش، به عربی در دو گرایش نقد وهابیات و نقادفرق انحرافی، و به انگلیسی در دو گرایش نقد مسیحیت و نقد تصوف  ۱۶+۳۲

نظري عملی

زبان تخصصی   ۱۶
شناخت احكام فقهی معاشرت مسلمین با پیروان فرق و ادیان و احكام فقهی ویژ  مستبصرینو مرتدین  ۱۶

 

احكام معاشرت با پیروان فرق و ادیان   ۱۷
    ۶۷۲ جمع

 

ج: دروس تخصصی گرایش نقد وهابیت:

هدف ساعت عنوان درس ردیف
بررسی ادلّّة نقلی و عقلی امامت امیرالمرمنین علیه السلام و خلافت بلافصل ایشاان و نقاددیدگاه عامه همراه با بررسی شبهات  ۴۱ امامت

امیرالمرمنینعلیه السلام

 ۱
بررسی ساختار، سند و محتواي صحاح ستّّه از دیدگاه اهل سنت به ویژه سلفیه  ۳۲ سلفیه و صحاح ستّّه  ۲
شناخت چگونگی پیدایش، سیر تطور، شخصیت ها و منابع مهم جریاان هااي سالفی باات كید بر وهابیت  ۱۶ جریان شناسی

سلفی گري

 ۳
شناخت، آراء و عقاید وهابیت به ویژه ابن تِِیمیه و محمدبن عبدالوهاب  ۶۴ أراء و عقاید وهابیت

)۱( و )۲(

 ۴
بررسی و نقد آراء و عقاید وهابیت نوظهور )مانند طالبان ،القاعاده، داعاش(، ویژگایهاا،عوامل و اهداف شكلگیري آنها  ۱۶ وهابیت نوظهور  ۵
شناخت و بررسی انتقادات علماي اهل سنت به ویژه سلفیها بار وهابیات باا اشااره باهشخصیت ها و منابع  ۱۶ نقد اهل سنت بر وهابیت  ۶

   

شناخت روش ها، ابزارها و شگردهاي جریانات و شخصایت هااي وهاابی و راهكارهاايمقابله با آن  ۱۶ شیوههاي تبلیغی وهابیّّت  ۷
شناخت اصول شبهه شناسی و پاسخ به مهمترین شبهات پیراماون عقایاد خاصاة شایعهمانندم علم غیب و كرامات ائمه، تحریف ناپاذیري قارآن، باداء، رجعات، تقیاه، جایگااهصحابه  ۳۲ شبهه شناسی )۱(  ۸
بررسی و تحلیل شبهات اهل سنت و وهابیت نسبت باه عقایاد و معاارف شایعه ماننادمشهادت حضرت زهرا علیها السلام، روابط اهل بیت و خلفا،  زواج ام كلثوم،  مهادویت، اماامحسین علیه السلام، و  شبهاتی در مورد كتاب كافی  ۴۱ شبهه شناسی )۲(  ۹
بررسی مهمترین مباحث فقهی مورد اختلاف بین مذاهب اسلامی و وهابیت  ۳۲ شذوذ فقهی وهابیت  ۱۰
آشنائی با فرق اهل سنت از جهت كلامی و فقهی و تبیین رابطه میاان آنهاا و وهابیاتضمن بررسی چگونگی پیدایش اهل سنت  ۳۲ وهابیت و فرق

اهل سنت

 ۱۱
شناخت و بررسی علم رجال از نظر اهل سنت و تاریخچة تحو،ت آن باراي  اساتفاده ازآن در نقد وهابیت  ۱۶ بررسی رجال اهل سنت  ۱۲
شناخت و بررسی علم درایه و مبانی صحت و س قم حدیث از نظر اهال  سانت و تااریخِتحو،ت آن، براي استفاده در نقد وهابیت  ۱۶ بررسی درایة اهل  سنت  ۱۳
ارائة یک پژوهش جامع، همراه با نقد و بررسی و تتبع كافی در وهابیت  ۹۶+۹۶ پایان نامه  ۱۴
 ۸۷۶ جمع

برای مشاهده سایر رشته های تخصصی سطح سه کلیک کنید